#شبهات_قرآنی
💢اگر مسخره کردن کار ناپسندی است
چرا خداوند در قرآن در سوره توبه آیه 79 منافقان را #مسخره میکند؟
✅آیه مورد اشاره:
آنهایى که از مؤمنان اطاعت کار، در صدقاتشان عیبجویى میکنند، و کسانى را که(براى انفاق در راه خدا) جز به مقدار(ناچیز) توانایى خود دسترسى ندارند، مسخره مینمایند، خدا آنها را #مسخره میکند و براى آنها عذاب دردناکى است.
✅مسخرهکردن خدا بدان معنا میتواند باشد که خدا پاسخ #تمسخر مسخرهکنندگان را خواهد داد و یا آنکه موقعیتى برای چنین مسخرهکنندگانی پیش خواهد آورد که آنان مورد تمسخر دیگران قرار گیرند.
در همین راستا به بررسی یکی از #آیات ناظر به #تمسخر خدا میپردازیم.
از آنجا که منافقان به خدا و ارزشهاى الهى ایمان واقعی نداشتند، نمیتوانستند از ایمان مؤمنان واقعی و فداکاریهاشان در راه خدا، تصور #درستی داشته باشند؛ لذا تلاش و فداکاری آنان را به تمسخر میگرفتند.
به بیان دیگر؛ خدا آنان را #مسخره خواهد کرد، به این #معنا است که خدا کیفر مسخره کردن آنان را خواهد داد و در قیامت موقعیتى پیش خواهد آورد که این منافقان مورد #مسخره مسلمانان باشند و مؤمنان آنان را #مسخره کنند و بر آنان بخندند
✅شأن نزول
نقل میکنند؛ هنگامی که #آیه صدقه نازل شد،«عبد الرحمن بن عوف» یک کیسه درهم نزد رسول خدا(ص) آورد، و درهمها به اندازهاى بود که #مشت را پر میکرد. «عقبة بن زید حارثى» یک صاع(سه کیلو) خرما آورد و گفت: اى رسول خدا من به اندازه دو صاع خرما کار کردم، یک صاع آنرا براى زن و بچهام گذاشتم و یک صاع دیگر را به پروردگار خود وام دادم. و «زید بن اسلم» نیز چیز مختصرى آورد. در اینجا بود که «معتب بن قشیر» و «عبد اللَّه بن نبتل»(دو تن از منافقان) گفتند: عبد الرحمن مردى ریاکار است که تظاهر را #دوست دارد و خوش دارد نامش بر سر زبانها بیفتد! خداوند از یک صاع خرما بینیاز است!
خلاصه اینکه آنها از کسانى که به مقدار زیادترى #صدقه میدادند به نام ریاکارى عیبجویى میکردند، و از آنها که کمتر داشتند به همان عنوان کمى و ناچیزى، زبان به عیبجویى آنها باز میکردند.
✅همچنین در شأن نزول آیه ذکر شده است که امام على(ع) یک روز کار کرد و مزدش را خدمت رسول خدا(ص) آورد، و منافقان این کار او را به #تمسخر گرفتند.
المیزان، ج 9، ص 35
تفسیر نمونه، ج 8، ص 60
@ayeha313
✅ موضوع: کتمان خطاهای دیگران
#حجت_الاسلام_فرحزاد
🔷اوصاف مؤمن واقعی در کلام امام رضا علیهالسلام
🔷کتمان خطاهای دیگران
🔸 حضرت علی بن موسیالرضا علیهالسلام میفرمایند: مؤمن ایمان ندارد مگر اینکه سه خصلت را دارا باشد که یکی از این خصوصیات از خداوند است و یکی از پیامبر خدا و در آخر از ولی خدا است يَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً حَتَّى يَكُونَ فِيهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِيِّهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِيِّهِ.
🔸1- سنت خداوند، کتمان اسرار است، فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَكِتْمَانُ سِرِّ،
🔸خط قرمز روابط اجتماعی حفظ اسرار است حتی پرسش مشاور از گناهان و خطاها اشتباه است.
🔸گناه، گفتن گناه از انجام آن گناه بیشتر است.
🔸افرادی نزد پیامبر صلیالله علیه واله میآمدند و اقرار به گناهان میکردند ایشان ناراحت میشدند و میفرمودند:
از گناهانتان به من نگوید ولی آنان به گفتن گناهان خود اصرار میکردند، آن حضرت بعد از چهار مرتبه فرصت به انکار گناهشان، میفرمودند: توبهی شما بین خود و خدای شما، از اجرای حد فضیلتش بیشتر است.
و أنّ توبته بينه و بين اللّه أفضل من إقامة الحدّ عليه (جامع الاحادیث بروجردی ج ۳۰ ص ۵۴۸).
🔸خداوند پردهی اسرار کسی را نمیدرد و ابروی بنده را حفظ میکند يَا مَنْ أَظْهَرَ الْجَمِيلَ وَ سَتَرَ الْقَبِيحَ وَ لَمْ يَهْتِكِ السِّتْرَ عَنِّي (کافی ج ۲ ص ۵۷۸).
🔸گفتن عیوب دیگران اشاعهی فحشا است که در آیه شریفه از آن نهی شده است،
🔸كسانى كه دوست دارند كه زشتکاری در ميان آنان كه ايمان آورده اند، شيوع پيدا كند، براى آنان در دنيا و آخرت عذابى پردرد خواهد بود و خدا مى داند و شما نمى دانيد. إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ (نور ۱۹)
🔸حضرت امام رضا علیهالسلام میفرمایند: کسی که گناهی را بپوشاند، خداوند او را میبخشد و هفتاد حسنه برای او مینویسد ولی کسی که گناهی را آشکار و علنی میکند، خداوند او را خوار میکند،
🔸الْمُسْتَتِرُ بِالْحَسَنَةِ يَعْدِلُ سَبْعِينَ حَسَنَةً وَ الْمُذِيعُ بِالسَّيِّئَةِ مَخْذُولٌ وَ الْمُسْتَتِرُ بِالسَّيِّئَةِ مَغْفُورٌ لَهُ.(کافی ج ۲ ص ۴۲۸).
🔸به پیر میکده گفتم که چیست راه نجات
بخواست جام می بگفت عیب پوشیدن
🔸یکی از گله های ائمه اطهار علیهمالسلام از شیعیان، افشا کردن اسرار است.
🔸امام صادق علیهالسلام میفرمایند: کسانی که با افشا اسرار ما باعث کشتن ما شدند این قتل خطا نیست بلکه قتل عمد است، مَا قَتَلَنَا مَنْ أَذَاعَ حَدِيثَنَا خَطَاءً وَ لَكِنْ قَتَلَنَا قَتْلَ عَمْد (محاسن ج ۱ ص ۲۵۶).
🔸کسی که غارتگر و جانی و مفسد است از این اصل که حفظ آبروی او باشد، مستثنا هست.
لطف حق با تو مداراها کند
چونکه از حد بگذرد رسوا کند
@ayeha313
#حدیث
⚜ بهترین اعمال برای شب و روز جمعه؛ صلوات و صدقه
💠 امام صادق علیه السلام:
صدقه دادن در شب جمعه و روز آن و نیز «صلوات» (درود فرستادن بر محمد صلی الله علیه و آله و آل او) در شب جمعه و روز آن، برابر هزار حسنه است و هزار سیئه به وسیله آن نابود میشود و هزار درجه بر مقام آدمی افزوده میشود.
📚 وسائلالشیعه، ج 7، ص 413، ح 9729
@ayeha313
در زندگیت شریکى انتخاب کن که براى خودت خوب باشه!
👈 نه براى خانوادهات
👈 نه براى حساب بانکیات
👈 نه براى تصویر اجتماعیات!
کسى رو انتخاب کن که زندگیت رو از احساس غنى کنه.
@ayeha313
#حدیث_امروز
💢تلافی کردن ممنوع، حتی در جنگ
✅در جنگ صفين ، "معاويه" آب را بر روى #سپاه امام على عليه السلام بست.
سپاهیان امام علی #حمله کردند و دشمن را از شريعه عقب راندند.
امام علی بعد از فتح شريعه،متوجه شدند كه تعدادى از #سربازان نيامده اند.
از آنها خبر گرفتند ، در پاسخ گفتند:
«آنها را در شريعه نگهبان قرار داديم تا همانطورى كه #معاويه و سربازانش آب را بر روى ما بستند، ما هم به تلافى، آب را بر روى آنها ببنديم.»
امیرالمومنین فرمودند:
«به آنها بگوييد هر چه زودتر برگردند و اجازه دهند که #سپاه دشمن هم از آب بنوشند؛ آنها در بستن آب بر روی شما ستم کردند، آیا شما هم با تلافی کردن، #ستم می کنید؟!»
📚الفتوح، جلد ۳، صفحه ۱۱
@ayeha313
#تا_عید_غدیر
#پاسخ_سوالات
💢آیا "غضنفر" از القاب امام علی(ع) است؟
در لطیفه ها برای تمسخر و خنده از این نام استفاده می کنند، آیا درست است؟
#پاسخ
هیچ معصومی از این واژه برای وصف ایشان استفاده نکرده است.
✅غضنفر به معنای غلظت، ضخامت و درشتی است. به شیر به دلیل هیکل درشت و شجاعتش غضنفر می گویند و مجازاً به انسان هایی که شجاع و دارای بدن و جثه ای قوی و نیرومند باشند #غضنفر گفته می شود.
"غضنفر" که به معنای شیر شجاع می باشد، جهت توصیف وجود مبارک امام علی (ع) به کار گرفته شده است.
از جمله #توصیفاتی که برای آن حضرت بیان شده است، غضنفر است که این لقب هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی با آن حضرت کاملا سازگار است. از نظر روحی کاملا مشخص است که آن حضرت بسیار شجاع و قدرتمند و نترس بودند و هرگز به دشمنان پشت نکرده بوده اند.
✅ولی نکته قابل توجه این است که در میان روایات معصومین(ع) کلمه غضنفر در میان القاب آن حضرت ذکر نشده است.
در نهایت می توان #نتیجه گرفت که "غضنفر" همچون "ابوتراب"، "ابو الحسن" و ... در شمار نام های شناخته شده امیرالمؤمنین (ع) نیست.
@ayeha313
مدیریت دعوا
اگر آژیر دعوا، به صدا در اومد
سریع و محترمانه، محل را ترک کنید!
⛔️وقت رفتن
به هم زدن در، توهین، تمسخر، کنایه ممنوع
فعلا سکوت کنید
بعدا حرفاتونُ محترمانه بزنین
@ayeha313
🔵اهمیت گفتن"بسم الله"در تمام کارها
💠ناهار میخوری بگو بسم الله،توالت میخواهی بروی پای چپت را بگذار و بگو بسم الله.
سوار ماشین میشوی بگو بسم الله تا تصادف نکنی.
✨سر سفره برای هر چیزی باید یک بسم الله بگویی.
✅ماست بسم الله جدا، پلو بسم الله جدا، سبزی خوردن بسم الله جدا، خورش بسم الله جدا، نان بسم الله جدا...
💥تازه اگر با کسی حرف بزنی، آنها باطل میشوند و باید دوباره بگویی بسم الله!
☑️حالا برای اینکه خسته نشوید اینطور بگویید:
🌹« بسم الله مِنْ أَوَّلهِ الیٰ آخِرِه»🌹
🔰(بین غذا) با کسی حرف نزنید تا باطل نشود. اگر سهوا با کسی حرف زدید،بسم الله را تکرار کن. این روایت است از خودم نمیگویم:
🍀شخصی به امام عرض کرد: من می گویم بسم الله، اما باز هم غذا برایم ضرر دارد،چرا؟
🌼امام فرمودند: شاید بسم الله میگویی، اما بعد از آن با کسی حرف میزنی،آن بسم الله اولیت باطل میشود،
برای این غذا برایت ضرر پیدا میکند..
🔴پیوست :
احتمالا بخاطر این بوده که وقتی بسم الله گفته نشه چون شیاطین با انسان هم غذا میشوند باعث عدم برکت غذا و ضرر و زیان آن میشود)
📗در محضر آیت الله مجتهدی ره
@ayeha313
💑💑💑
کفّویت ادراکی در ازدواج
گام اول:
در کفویت ادراکی اولین چیزی که ملاک است درک و فهم و شعور است. کفویت ادراک به معنی داشتن مدرک تحصیلی مشابه نیست.
💎گام اول کفویت"، این است که دو طرف چقدر یکدیگر رادرک می کنند.
پس به این نگاه کنید فرد چه درکی از شرایط و افراد دارد.
امام علی (ع):
با انسان نادان ازدواج نکنید. چرا که این کار بلایست عظیم و فرزندان شما نیز ضایع خواهند شد.
@ayeha313