eitaa logo
🌱آیه های زندگی🌱
327 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
527 ویدیو
14 فایل
#خانه داری #مهدویت #ازدواج #روانشناسی #مذهبی https://harfeto.timefriend.net/17180058032928 لینک ناشناس کانال آیه های زندگی👆👆👆نظرات،پیشنهادات وانتقادات خودتان را با ما میان بگذارید
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💬ناخن مصنوعی رو باید قبل از غسل از میّت جدا کرد یا می‌شه براش غسل جبیره‌ای انجام داد؟ 🔹 آیت‌الله خامنه‌ای: ناخن مصنوعی هم باید مثل بقیه موانع برطرف بشه. اگه هم قابل‌برداشتن نيست، احتياط واجب در اينه که علاوه بر غسل، تيمم هم انجام بدن. 🔹 آیت‌الله مکارم شیرازی: اگه امکان جداسازی اون موقع غسل وجود داره، جدا بشه. در غیراین‌صورت، غسل رو به‌صورت عادی انجام بدن. 🔹 آیت‌الله سیستانی و وحید: هر چیزی که مانع رسیدن آب باشه، باید برطرف بشه و غسل جبیره در این مورد، صحیح نیست. 🔹 آیت‌الله شبیری زنجانی: در صورت امکان، باید مانع (ناخن مصنوعی) رو از بدن میت جدا کنن و اگه امکان نداشت، همین که میت رو تیمم بدن، کافیه. با امکان تیمم به‌صورت صحیح، غسل جبیره‌اى مشروع نیست. ⭕️ نکته: بافت بدن میت ضعیف‌تر از انسان زنده است و اگه برداشتن ناخن باعث آسیب بشه، گناهه و دیه داره. به همین دلیل، غسال برای این‌که دیه گردنش نیاد، معمولاً ناخن رو نمی‌کَنه و همون‌طور غسل می‌ده. درنتیجه، چنین افرادی با غسل باطل دفن می‌شن. البته غسال هم تکلیفی نداره و خود اون میت که ناخن کاشته، گناهکاره. 🔺 سایت، خامنه‌ای، استفتا: ۵۷۶۶۲۳؛ مکارم، استفتا: ۹۷۰۷۱۸۰۰۹۵؛ سیستانی، استفتا: ۳۸۲۴۹۴؛ شبیری، استفتا: ۲۰۵۲۵؛ وحید، استفتا: ۱۰۰۶۷. 📚 @ayeha313
🌿 «رک بودن» یعنی من در مورد مسائل مربوط به خودم با صراحت جواب بدم؛ مثلا : این غذارو دوس ندارم, مهمونی نمیام, حوصله ندارم و … 🌿 «گستاخ بودن» یعنی من در مورد مسائل شخصی دیگران مانند رنگ مو، چاق و لاغر بودن، سایز بینی، نوع پوشش، اظهار نظر کنم. ☑️در قالب «رک بودن» به دیگران توهین نکنیم. @ayeha313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢تا عید غدیر پاسخ به شبهات وهابیت چرا شما نيز همانند علي (عليه السلام) كوتاه نمي آييد؟ طرح شبهه: اگر در واقع حق با علي بود، چرا از حق خود كوتاه آمده است؟ چرا شما نيز همانند علي (ع) كوتاه نمي آييد؟ علي عليه السلام و عباس گفتگويي پيرامون بعضي از مسائل با ابوبكر داشته اند كه مهمترين آن بحث پيرامون ميراث پيامبر بوده است، راوي اين گفتگو عمربن خطاب است كه مي گويد:... ابو بكر گفت: من جانشين رسول خدا هستم؛ پس شما دو تن ( علي و عباس) براي گرفتن ارث نزد وي آمديد، و تو اي عباس ارث پسر برادرت و او نيز ميراث همسرش را از پدرش مي خواست. ابوبكر گفت: رسول خدا فرمود: ما چيزي به ارث نمي گذاريم، هرچه باقي گذاريم صدقه است؛ پس شما دو تن او را دروغگو، بدكار، حيله گر و خيانتكار دانستيد ولي خدا مي داند كه او راستگو، در مسير درست و تبعيت كننده از حق بود؛ سپس او از دنيا رفت ومن جانشين رسول خدا و جانشين ابوبكر شدم؛ شما دو تن من را نيز دروغگو، بدكار، حيله گر و خيانتكار دانستيد ولي خداوند مي داند كه من راستگو، نيكو كار و در راه درست و تبعيت كننده از حق هستم.... در اين نقل به اعتراف شخص عمر، علي عليه السلام؛ خليفه اول و دوم را دروغگو، غاصب خلافت و افرادي خائن مي دانست. بنابراين، آيا مي شود ادعا كرد كه علي عليه السلام كوتاه آمد، و هيچ اعتراض و مخالفتي نكرد؟ و آيا مخالفت و اعتراض از اين روشن تر مي توان يافت كه با جرأت و شهامت تمام شرط انتقال خلافت كه رعايت سيره شيخين بود را كنار مي زند و روش آن دو را باطل و مردود اعلام مي كند؟ سند تاریخی دیگر👇👇👇 هنگامي كه خوارج در كوفه خروج كردند، علي نزد اصحاب و شيعيانش آمد، با او بيعت كردند و گفتند: ما با هركس دوستي كني دوست بوده و هركس را دشمن بداري دشمن مي داريم. علي عليه السلام با آنان شرط كرد كه به سنت رسول خدا عمل كنند. ربيعة بن ابوشداد در حالي كه پرچم قبيله خثعم را همراه داشت، نزد حضرت آمد ـ او در جمل و صفين حضورداشت ـامير مؤمنان به وي گفت: بيعت كن بر كتاب خدا و سنت رسول خدا؛ گفت: بر سنت ابوبكر و عمر؛ علي به وي گفت: واي بر تو؛ اگر ابوبكر و عمر به غير سنت رسول خدا عمل كرده باشند، هيچ حقي ندارند؛ با حضرت بيعت كرد؛ حضرت نگاهي به وي نمود و فرمود: قسم به خدا گويا تو را مي بينم كه همراه خوارج عازم جنگ شده و كشته شده اي؛ تو را مي بينم كه زير سم اسبان لگد كوب شده اي؛ عاقبت در روز نهروان با خوارج بصره كشته شد. هنگامي كه امير مؤمنان سيره ابوبكر و عمر را قبول ندارد چطور ادعا مي كنيد كه وي با آنان از روي ميل بيعت كرده و آنان را خلفاي رسول خدا مي دانست؟ منابع: الطبري، أبي جعفر محمد بن جرير (متوفاي310)، تاريخ الطبري، ج 3، ص 116، ناشر: دار الكتب العلمية @ayeha313
🔴آیا ما به مرگ طبیعی میمیریم؟! ⚡️مرگ طبیعی بر خلاف نامش مرگی است که تنها در زندگی برخی از افراد اتفاق می افتد! و اکثر مردم به" مرگ اخترامی" می میرند! ✳️مرگ اخترامی: در این حالت بدن بر اساس اختلالاتی نظیر مرض و یا تصادف و مانند آن شایستگی خود را برای همراهی با روح از دست می دهد، در این حالت، روح دیگر نمی تواند بدن را به کار گیرد. ✔بدن معیوب می شود و نفس نمی تواند در آن بماند به همین دلیل روح از آن خارج می شود. ✳️مرگ طبیعی: اما در مرگ طبیعی روح به تکامل خود می رسد و کمالاتش به نهایت می رسد از این رو بدن دیگر نمی تواند روح را همراهی کند پس میان روح و جسم جدایی می افتد و مرگ تحقق می یابد، مثل یک میوه رسیده که با یک دست زدن از شاخه جدا می شود. ♻️در واقع بایستی مرگ به صورت طبیعی برای همگان رخ دهد امّا در اکثر موارد پیش از آنکه روح به تکامل نهایی برسد 💥 این جسم است که دیگر نمی تواند او را همراهی کند و به علت ضعف و عیب، روح و جسم از هم جدا شده و مرگ تحقق می یابد که دیگر مرگ طبیعی نیست. ▪️اجل های معلّق! 🌟در لوح محفوظ الهی میزان عمر و زمان مرگ دقیقاً مشخص شده است ولی قبل از فرا رسیدن آن اجل حتمی ،اکثر مردم در اثر اجل های معلّق می میرند! ✳️اجل معلّق : اجلی است که زمان مرگ را به تأخیر می اندازد و یا آن را جلو می اندازد. 🌺 براساس روایات معصومین (علیهم السلام) اکثر مردم در اثر گناهان و نیز ترک صله ی رحم اجل های معلّق را برای خودشان می آورند و به مرگ های زودتری از اجل حتمی خویش می میرند. مراقب اعمالمان باشیم تا اجل های معلّق به سراغ ما نیایند! 📘منابع و مآخذ: پانزده گفتار- شهید مطهری،فلسفه ی ما- شهید صدر،تاریخ فلسفه- دکتر نصر عدل الهی- شهید مطهری @ayeha313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نام: (مادر زبان شناسی نوین ایران) تاریخ تولد: ۲۳ اوت ۱۹۲۹ فوت: ۲۸ ژوئیهٔ ۲۰۲۰، تهران کتاب‌ها: فرهنگ سغدی، تحلىل ساختارى فعل در زبان سغدى، فرهنگ سغدى: سغدى-فارسى انگليسى،  محل دفن: حرم عبدالعظيم الحسنی، ری آثار: فرهنگ سُغدی، تحلیل ساختار فعل در زبان سُغدی و… درگذشت: ۷ مرداد ۱۳۹۹ (۹۰ سال); تهران، ایران نام هنگام تولد: بدرالزمان قریب گرکانی
بدرالزمان قریب گرکانی زبان‌شناس ایرانی است. او تنها زن از اعضای پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، چهره ماندگار و مشاور رئیس این فرهنگستان بود. 
بدرالزمان قریب گرگانی ۱ شهریور ۱۳۰۸ در تهران، ایران به دنیا آمد او اصالتاً اهل روستای گرکان، شهرستان آشتیان،استان مرکزی و از نوادگان شمس‌العلما قریب گرکانی بود.
بدرالزمان قریب تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همین شهر با گرفتن دیپلم علوم طبیعی به پایان برد. پس از آن از ادامه تحصیل در آن رشته طبیعی بازماند. تا اینکه فرصتی پیش آمد و به ادبیات فارسی علاقه‌مند شد. او در ۱۳۳۳ در آزمون ورودیدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران پذیرفته شد. بدرالزمان قریب در سال ۱۳۳۶ مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی گرفت و یک سال بعد برای تحصیل در زبان‌های باستانی ایران با گرفتن بورس تحصیلی از دانشگاه پنسیلوانیا به ایالات متحده آمریکا رفت. او از گروه زبان‌شناسی و خاورشناسیدانشگاه پنسیلوانیا مدرک کارشناسی ارشد گرفت و برای یک سال نیز در دانشگاه میشیگان مشغول به تحصیل آوا شناسیشد. در این مدت علاوه بر زبان سانسکریت، زبان‌شناسی هند و اروپایی را نیز آموخت. قریب در سال ۱۳۴۰ (خورشیدی) با استفاده از بورس تحصیلی شاگردان اول، به دانشگاه کالیفرنیا، برکلی وارد شد و با راهنمایی والتر هنینگ به پژوهش پرداخت و پایان‌نامه دکترای خود را با عنوان تحلیل ساختاری فعل درزبان سُغدی نوشت.
بدرالزمان قریب پس از بازگشت به ایران پس از یک سال دردانشگاه شیراز با رتبه استادیاری به مدت چهار سال و نیم به آموزش زبان فارسی باستان، زبان پهلوی، و تاریخ زبان فارسی پرداخت. پس از آن، بار دیگر با دریافت فرصت مطالعاتی به آمریکا رفت و همزمان با پژوهش، مدتی را به عنوان استاد مدعو در دانشگاه یوتا زبان فارسی درس داد و یک ترم نیز به عنوان پژوهشگر در دانشگاه هاروارد پژوهش کرد و بار دیگر به دانشگاه شیراز بازگشت بدرالزمان قریب در سال ۱۳۵۰ (خورشیدی) به دانشگاه تهران منتقل ش
بدرالزمان قریب در سال ۱۳۷۷ (خورشیدی) به عنوان عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و در سال ۱۳۷۸ (خورشیدی) به سمت سرپرست گروه گویش‌شناسی این فرهنگستان انتخاب شد. او در سال ۱۳۸۳ (خورشیدی) نیز مدیریت گروه زبان‌های ایرانی فرهنگستان را به‌عهده گرفت. بدرالزمان قریب تنها عضو پیوستهٔ زنِ فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود. بدرالزمان قریب بیش از دو دهه عضو شورای علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی بود