آغاز گر جنگ هشت ساله ایران بود یا عراق!
❌ پاسخ به شبهات
در سال های گذشته برخی به استناد بیانیه #امام_خمینی به مناسبت شهادت #آیت_الله_صدر که سربازان و افسران عراقی را به قیام علیه رژیم #صدام دعوت کرده بودند نتیجه می گیرند که جنگ هشت ساله نه از سوی صدام که ایران شروع شده بود.
✅ پاسخ
قبل از آغاز سال 1359 صدام سه شرط برای صلح با ایران مقرر کرده بود : « تخلیه جزایر ایرانی خلیج فارس که عراق آنها را عربی می داند ، بازگرداندن دنباله اروند رود به قبل از قرارداد 1975 و به رسمیت شناختن نام عربستان برای خوزستان ایران ! »
در ضمن از اولین روز پیروزی انقلاب اسلامی تا پایان شهریور 1359 رژیم عراق هر روز به روستاهای مرزی و شهرهای مرزی ایران حمله می کرد.
به موارد زیر که در روزنامه ها و بولتن های #خبرگزاری_پارس در سال 1359 منتشر شده است توجه کنید ؛
✅ 7فروردین : تاکید صدام بر حمایت از به اصطلاح مبارزه اقلیت های قومی ایران ضد جمهوری اسلامی !
✅ 12 فروردین : صدام رئیس جمهور وقت عراق آمادگی کشورش را برای جنگ با ایران اعلام کرد .
✅ 13 فروردین : ترور نافرجام طارق عزیز معاون نخست وزیر عراق در بغداد ؛ دولت عراق بدون ارائه سند ایران را به این اقدام متهم کرد.
✅ 18 فروردین : همزمان با قطع رابطه آمریکا و ایران، صدام خواهان واگذاری جزایر ایرانی تنب بزرگ و تنب کوچک و ابوموسی به عراق شد .
✅ 5 اردیبهشت 1359 : نخستین حمله عراق به تاسیسات نفتی ایران در دهلران ؛ تا آغاز رسمی جنگ 13 نوبت دیگر به تاسیسات مختلف نفتی ایران از سوی عراق حمله شد.
این اخبار به خوبی نشون می داد که #صدام از قبل آماده جنگ بود تا از ضعف پیش آمده و طبیعی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نهایت استفاده را ببرد.
جالب آن که تحرکات مرزی رژیم عراق از همان روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی شروع شده و حتی در مواردی در بهار 1358 به بمباران روستاهای مرزی ایران منتهی شده بود.
این امر چنان بدیهی است که #رادیو_فردا در گزارشی تاکید می کند : « در واقع ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ که مصادف با بمباران فرودگاه مهرآباد و حملات هوایی و زمینی ارتش عراق به استان خوزستان بود نقطه ارتقای درگیری ایران و عراق از جنگ محدود مرزی و نقطه به نقطه به یک رویارویی نظامی تمام عیار است.»
در بخش دیگری از گزارش رادیو فردا می خوانیم : « درگیریهای مرزی ایران و عراق تقریباً از اسفند ۱۳۵۷ شروع میشود. البته در اواخر عمر رژیم شاه نیز درگیریهای پراکندهای در مرزهای غربی کشور وجود داشت.»
✅ آغاز حملات به نقاط مرزی از آبان 1357 !
#سیدمحمود_دعایی اولین سفیر ایران در عراق بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز میگوید عراق از آبان ۱۳۵۷ همزمان با آغاز شمارش معکوس برای سقوط حکومت محمدرضا شاه پهلوی حمله به نقاط مرزی ایران را با هدف الغای قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر شروع کرد. او چنین میگوید: «حقیقت این است که جنگ ایران و عراق از آبان ۵۷ شروع شد. یعنی وقتی که صدام تشخیص داد رژیم شاه در حال فروپاشی و نهادهای امنیتی و نظامی شاه در حال فرو ریختن است و ساواک نیز در آستانه انحلال قرار دارد و به همین صورت ارتش نیز در حال تصفیه نیروهاست. صدام، عقده فروخوردهای را از زمان انعقاد قرارداد الجزایر در سینه داشت، به این سبب که این قرارداد به عراق تحمیل شده بود و عراق برخی مسائل در این قرارداد را از موضع ضعف پذیرفته بود و همیشه مترصد بود در یک فرصتی انتقام بگیرد و وقتی که شرایط کشور را در آن وضعیت مشاهده کرد، برای یک حمله انتقامجویانه برنامهریزی کرد. نیروهای ارتش بعث صدام قرارگاه خودشان را در بصره احداث کردند و عدنان تکریتی به عنوان فرمانده آن قرارگاه منصوب شد و در حقیقت میتوان گفت که آغاز جنگ از آبان ۵۷ یعنی چند ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بود.»
طبق گزارش وزارت خارجه کشورمان ، ارتش عراق در دوره ۱۹ ماهه قبل جنگ ۳۹۷ بار به مرزهای زمینی، هوایی و دریایی ایران حمله کرده بود.
⏹ منبع: وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، تحلیلی بر جنگ تحمیلی، نقل از پارسا دوست، ما و عراق از گذشتههای دور تا امروز، همان، ص ۵۰۵)
با وجود همه این شواهد افرادی چون #شاهد_علوی از سر خیانت و گروهی دیگر از سر ساده اندیشی ایران اسلامی را دلیل و مسبب آغاز جنگ می دانند و می خوانند که مستندات خلاف آن را نشان می دهد
/منبع: مطبوعات قدیمی
@ayeha313
در کانادا یه نفر با ایده جالبی یک خانه سالمندان را با یک پرورشگاه ادغام کرد، نتیجه این ایده خیلی بهتر از اونی شد که انتظار داشت، سالمندان دارای نوه و نتیجههایی شدند که هر روز در کنارشان بودند و دیگر هیچوقت احساسِ تنهأیی و کنار گذاشتهشدگی نمیکردند!
+ 1 اکتبر، 9 مهر روز جهانی سالمندان
@ayeha313
💑 آیا قوانین خونه پدری با زندگی جدید جور درمیاد؟
🔸درسته که تازه خونه پدری رو ترک کردین، اما اونا زندگی خودشون رو دارن و شما زندگی مستقل خودتونو دارید. پس قبل از وارد کردن الگوهای زندگی خونه پدری در زندگی تازهتون کمی فکر کنید.
🔸آیا فکر میکنید قانون خونه پدری برای مرتب کردن تختخواب بعداز بیدار شدن درسته؟ و شبها حتما باید شام مفصل بخورید؟ واقعیت اینه که قانونهای خونه پدری کاملا اشتباه یا دقیقا درست نیستن، مثلا میتونید رختخواب رو سریع مرتب کنید اما اگر کسی این کار رو نیم ساعت بعد انجام بده آسمون به زمین نمیاد.
🔸مسئله اینجاست که «درست» و «غلط» روی زندگی ما سایه انداخته. هیچ چیز بدتر از این نیست که شما یا همسرتون فکر کنید چیزی که درست میدونید باید از نظر همسرتون هم درست باشه.
🔸راز داشتن زندگی خوب انعطافپذیری به جاست. دو طرف باید بتونن تا حد معقول و منطقی عادتها و الگوهاشون رو تغییر بدن و کمی قوانین زندگیشون رو عوض کنن.
@ayeha313
⭕️ ۶ هزار و ۴۲۸ زن در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند که حدود ۵٠٠ نفر از آنان رزمنده بودند.
۵ هزار و ۷۳۵ زن جانباز و ۱۷۱ آزاده...
نامهایی که کمتر شنیدیم
عکسهایی که کمتر دیدیم
یادتان جاودان 🇮🇷♥🇮🇷
@ayeha313
#ایرج_افشار_یزدی
(پدر_کتاب_شناسی_ایران)
زاده: ۱۶مهر ۱۳۰۴
تهران
درگذشته: ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ (۸۵ سال)
تهران، بیمارستان جم
آرامگاه: آرامگاه شماره ۳۰۰؛ بهشت زهرا
پیشه: محقق، ایرانشناس،کتابشناس و نسخهپژوه
ملیت : ایرانی
همسر(ها): شایسته افشاریه ۱۳۷۴–۱۳۲۴
فرزند(ان): بابک، بهرام، کوشیار، آرشپدر
افشار سابقهٔ تدریس در دانشگاههای داخل و خارج کشور از جمله: دانشگاه برن (سوئیس)، دانشگاه ساپورو (ژاپن) ودانشگاه تهران را داشت.
وی پایهگذار کتابخانهٔ مرکزی دانشگاه تهران و معروف به «پدر کتابشناسی ایران» است.
محمود افشار یزدی پدر اوست.
ایرج افشار نزدیک به ۶۵ سال کوششهای پژوهشی بیش از ۳۰۰ کتاب و ۳۰۰۰ مقاله در زمینههای کتابشناسی، کتابداری، تاریخ،جغرافیا، جغرافیای تاریخی، فرهنگ مردم و موضوعهای دیگر تألیف، تصنیف و تصحیح کردهاست. کتابخانهٔ بزرگ و گرانبهای ایرج افشار در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی محفوظ است.
ایرج افشار یزدی محقق شناخته شده کتاب، ادبیات و فرهنگ ایران در روز ۱۶ مهر ۱۳۰۴ در تهران متولد شد. با اطمینان بالایی میتوان ایرج افشار را پرکارترین نویسنده در زمنیه فرهنگ و ایرانشناسی دانست. شفیعی کدکنی در یادداشتی که در سال ۱۳۹۰ برای ایرج افشار مینویسد، درباره وی چنین میگوید « در مراکز علمی جهان و در حوزههای ایرانشناسی دانشگاههای کره زمین، هیچکس از معاصران ما، اعتبار و حرمت ایرج افشار را ندارد. البته، در کنارِ او، یارشاطر را هم به یاد میآورم. در غربالی که ذهنِ من از مردانِ بزرگ قرن بیستم ایران، در عرصه فرهنگ کرده است ایرج افشار یکی از دانههای دُرشتی است که در کنار علّامة قزوینی، سیّدحسنِ تقیزاده، محمدعلی فروغی، علیاصغرِ حکمت، ابراهیم پورداود، علّامه شیخ آقابزرگ تهرانی، بدیعالزمان فروزانفر، سیداحمد کسروی، اقبال آشتیانی، پرویز ناتلخانلری، غلامحسین مصاحب، علیاکبر دهخدا، صادق هدایت، ملکالشعراء بهار و نیما یوشیج قرار میگیرد،بیآنکه وَجهِ مشابهتِ خاصّی با هیچ کدام ایشان داشته باشد و یا تکرار یکی از آنها بشمار آید.» وی اضافه میکند: «او ایرج افشار است و بس، رها از هر عنوان و لقبی. پژوهشگرانِ عرصه ایرانشناسیِ جهان، در حوزههای تاریخ، مردمشناسی، ادبیّات فارسی، باستانشناسی، کتابشناسی و کتابداری و اطّلاعرسانی، همواره، در آثار خویش وامدار ایرج افشار بودهاند و خواهند بود. بزرگا مردا که او بود و دریغا و بسیار بار دریغا که به پنجاه چهره ممتاز هم نمیتوان جای خالیِ آن یگانه را پُر کرد.»
پدرش دکتر محمود افشار از چهرههای شناخته شده زمانه خود بود؛ پدر ایرج در اولین دهه ۱۳۰۰ شمسی مجلهای به نام آینده را تهیه و منتشر میکرد و به عبارتی موجز و مختصر فعال فرهنگی و مدنی بود. به همین سبب ایرج، از همان بدو کودکی با بزرگانی که به خانه آنها رفت و آمد داشتند آشنا بود و این موقعیت خانوادگی سبب شد وی از همان روزهای نخست خوب و بد روزگار و فرهنگ را تشخیص دهد و نسبت به اهمیت مطالعه فرهنگ آگاه گردد.
مدارس و معلمان نامدار علاوه بر موقعیت خانوادگی که در شکلگیری شخصیت و اندیشههای ایرج افشار موثر بودهاند؛ ایرج مقطع دبیرستان را در مدرسهای مشهور به نام «فیروز بهرام» گذرانید. او در این دوران شاگرد اساتید بنامی چون ناتل خانلری، ذبیح الله صفا، جواد تربتی، ابراهیم کوکلان، عبدالله رهنما بود که هریک به تنها برای تربیت نسلی کاربلد و پژوهشگر کافی بودند. وی در همین دبیرستان با انجمن ایرانشناسی وارد شد.انجمنی که افرادی همچون هانری کربن، محمد معین، محمد جواد مشکور در آن رفت و آمد داشتند و روشن است ایرج جوان نیز با این افراد همنشینی داشت و شنونده دیدگاهها و مباحث آنها بود؛ ایرج افشار در خاطرات خود میگوید علیرغم آنکه سن زیادی نداشت اما در جلساتی که در خانه برخی از اعضاء ایران شناسی برگزار میشد هم دعوت بود و شرکت میکرد
ایرج افشار در سال ۱۳۲۴ دیپلم رشته ادبی گرفت و وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد که همین سال با شایسته افشاریه ازدواج میکند. افشار از ورود به دانشگاه تا سال ۱۳۲۸ که لیسانس میگیرد به طور مدام با نشریات وقت ارتباط دارد و برای آنها یادداشت و مطلب مینویسد. از نقاط عجیب زندگی او، بیمیلی وی به وکالت و پیگیری رشته حقوق است. افشار پس از اتمام تحصیل حقوق، ترجیح داد کتابدار کتابخانه دانشکده حقوق دانشگاه تهران بشود. محمدتقی دانشپژوه ایرج را شخصیتی موثر در کیفیت منابع این کتابخانه میداند و درباره اقدامات وی در کتابخانه دانشکده حقوق اینطور مینویسد: «با آمدن ایرج من یک پشتیبان معنوی پیدا کرده بودم، به خصوص که من کارهای عیجبی از ایشان دیدم که شبیه معجزه بود، ایشان در عرض دو هفته به شناختن کتابهای کتابخانه مشغول شد و همه آن را از نظر گذراند و دانست که جای هر کتابی کجاست. چون در آن موقع استفاده از فیش و فیشیهدان در میان استادان و دانشجویان چندان معمول نبود، ناچار خودمان کتابها را به دانشجویان و استادان معرفی میکردیم. وجود ایشان باعث شد که کتابخانه پیشرفت کند و کتابهای زیادی خریداری شود.»
ایرج افشار بعد از ده سال کار در کتابخانه دانشکده حقوق از این کتابخانه دل برید. البته انگار این دل کندن از کتابخانه دانشکده حقوق ریشه در اختلافات او با دکتر موسی عمید بر سر ماموریتها و سفرهای ایرج بوده است. به هر حال او در سال ۱۳۴۰ رئیس کتابخانه دانشسرای عالی میشود. وی برای یک سال مسئول کتابخانه دانشسرای عالی بود تا اینکه مسئولیت کتابخانه ملی به وی واگذار میگردد. ایرج افشار به محض ورود به کتابخانه ملی، شعبه ایرانشناسی را تاسیس میکند و مقدمات لازم برای کتابشناسی ایران و آغاز فهرستنگاری نسخ خطی را بنیان میگذازد اما خیلی زود عذر ایرج افشار را خواستند و او مجبور شد کتابخانه ملی را هم ترک کند و به قول جمالزاده «دماغ شما را سوزاندند و دل دوستان سوخت. (۱۳۴۱/۱۲/۲۵)»
افشار برای ایرانشانسی آرام و قرار نداشت؛ هرچند به دلیل ترک زودهنگام کتابخانه ملی نتوانست ثمره تاسیس مرکز ایرانشناسی در این کتابخانه ببیند اما وقتی به دانشگاه تهران دعوت شد ریاست مرکز تحقیقات کتابشناسی دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۲ را برعهده گرفت اما او خیلی زود ماموریت فهرستنگاری کتابهای چاپی فارسی دانشگاه هاروارد را قبول کرد. وی در سال ۱۳۴۴ ریاست کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران را بر عهده گرفت. افشار در. دهه ۴۰ حدود ۶۶ کتاب چاپ کرد.
سراسر عمر ایرج افشار با کتاب، کتابشناسی و شوق او برای ایران شناسی و حفظ نسخ خطی گره خورده است. بدون تردید زحمات او در حفظ میراث و پیشرفت علم کتابداری در ایران غیرقابل کتمان است. وی تا پایان عمر به تالیف و حفظ نسخ خطی و میراث فرهنگی ایران مشغول بود که به جهت طولانی شدن متن، از ذکر آن در این گزارش خودداری شده است؛ بیش از ۳۵۰ عنوان تصحیح، گردآوری و نگارش کتاب و بعلاوه صدها مقاله به نام ایرج افشار ثبت شده است.
تمامی مسئولیتهای ایرج افشار فرهنگی و دانشگاهی بود. به تعبیر شفیعی کدکنی او به سیاست کاری نداشت. شفیعی در یادداشتی کوتاه به این موضوع اشاره میکند و مینویسد: «حدود نیم قرن با او زندگی کردم در کوه و دشت، در سفر و حضر، در وطن و سرزمینهای بیگانه، و یک جمله سیاسی از او نشنیدم. او روزنامه نمیخواند و در منزلش رادیو و تلویزیون نداشت..»
ایرج افشار در نهایت در سال ۱۳۸۹ در سن ۸۵ سالگی در تهران چشم از جهان فرو بست.
ایرج افشار در طول عمر فرهنگی خود با مجله و نشریات معتبری همکاری کرد و نوشتههایش در آنها چاپ شد، همچنین وی سردبیر و صاحب امتیاز چند مجله در دورههای مختلف بود.
نخستین کتابشناسی ملی ایران توسط ایرج افشار منتشر شد. افشار مقالههای پارسی را در زمینه ایرانشناسی در ۶ جلد به چاپ رساندهاست. این شش جلد بالغ بر چهل سال از زندگی وی را دربر گرفتهاست.
مجموعه مقالاتی که ایرج افشار در مجلات و یادنامهها به چاپ رساندهاست، در حدود دوهزار مقالهاست. کتابهایی که افشار در زمینه فرهنگ، تاریخ و ادب ایران انتشار دادهاند بالغ بر سیصد جلد میشود.
@ayeha313
✨خداوندا...
🍁حال که منت نهادی و در بامدادی دگر
🍂 بیدارم ساختی،
🍁و جانی دوباره ام بخشیدی،
🍂 تا ببینم ، بشنوم ، بگویم و بدانم ،
🍁باز منت گذار و یاریم ده تا ببینم تمام
🍂 زیبائی ها و خوبی ها را.
🍁بشنوم فریاد سکوت بی پناهان را
🍂و بر زبان برانم آنچه تو را خشنود می سازد
✨خدایا ...
🍁برای خوب شدن و خوب ماندن
🍂اراده کرده ام
🍁پس یاریم ده تا همانی باشم
🍂که تو میخواهی ...
آمین ...🙏
@ayeha313
پیامبر اعظم (ص) می فرمایند:
لا تَكرَهُوا الفِتنَه فِي آخِرالزَّمانِ فَاِنَّها تُبير المُنافِقين
در آخرالزمان از فتنه بدتان نیاید، زیرا آن فتنه ها منافقان را (رسوا) و نابود می کند.
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
#آشنایی_با_اصحاب_پیامبر_ص 🔰محمد_بن_مسلمه 🌱محمد بن مسلمه (به عربی: محمد بن مسلمة الأنصاری؛ حدود ۵۸۸
#آشنایی_با_اصحاب_پیامبر_ص
🔰حمزه_بن_ابومطلب
معرفی اجمالی
🌴حمزه، فرزند عبدالمطلب و عموى رسول خدا می باشد.
🍂جناب حمزه در نبرد احُد به شهادت رسید و عنوان برترین شهید آن جنگ را از آنِ خود ساخت.
🥀پیکر پاک حمزه و تعدادى دیگر از شهدا در محل کارزار احد دفن گردیدند.
🌺کنیه حمزه
کنیه حمزه ابوعُماره و ابویَعْلی بود.
🧕مادر حمزه
مادر ایشان، هاله بنت اُهَیْب(وُهَیْب) بن عبد مَنافبن زُهره بود.
🌼اختلاف سنی حمزه با پیامبر
اینکه ثُوَیْبه، کنیز ابولهب، به پیامبر اکرم و حمزه شیر داده است و تأکید پیامبر بر اینکه حمزه برادر رضاعی اوست، حاکی از حداکثر دو سال اختلاف سنی بین آنهاست.
📙این اختلاف سنی چهار سال هم دانسته شدهاست که باتوجه به تردید بعضی در مورد شیر دادن ثویبه به پیامبر، ممکن است بیشتر هم باشد.
🌻تاریخ ولادت
وی احتمالا دو تا چهار سال پیش از عامالفیل (سال تولد پیامبر اکرم) متولد شده است.
🏕محل تولد
خانه محل تولد وی در مکه در محلی به نام بازان و گویا تا قرن نهم پا برجا بوده است.
⚔حضور حمزه در جنگ فجار و حلف الفصول
بنابر روایتی، پیامبر در بیست سالگی همراه عموهایش در جنگهای فِجار و در حِلفالفضول شرکت داشته و حمزه نیز در آنها حضور داشته است.
💐حضور حمزه در مجلس خواستگاری پیامبر
حمزه با ابوطالب و دیگر عموهای پیامبر در خواستگاری خدیجه حاضر بود، اما با وجود فاصله سنی کم او با پیامبر و خواندن خطبه ازدواج از سوی ابوطالب، برخی منابع فقط از حمزه نام بردهاند.
پذیرش سرپرستی جعفر توسط حمزه
در پی پیشنهاد پیامبر برای کمک به ابوطالب، به سبب عیالمندیاش، حمزه سرپرستی جعفر را بهعهده گرفت
📗طبری بهجای حمزه از عباس نام برده است.
🗄دخالت حمزه در امور سیاسی مکه
در روزگار جاهلیت، حمزه از جمله فرزندان عبدالمطلب بود که در قریش ریاست یافتند.
📒با این حال، زریاب خویی دخالت حمزه در امور سیاسی مکه و توجه او به دین جدید (اسلام) را منتفی دانسته است.
🔺به هر روی، حمزه در دوره پیش از اسلام چنان جایگاهی داشت که بعضی با او پیمان میبستند.
🏹حمزه شکارچی و همدم (ندیم) عبداللّه بن سائب بود
@ayeha313
کاری که استرس با بدن میکنه!
▫️عدم تمرکز
▫️ریزش مو
▫️کمبود انرژی
▫️افزاش ضربان قلب
▫️کاهش میل جنسی
▫️اختلال در خواب
▫️حملات پانیک
▫️ضعف عضلانی
▫️درد قفسه سینه
▫️رفلکس اسید معده
@ayeha313
✨وابستگی و دلبستگی در ازدواج
🔺تفاوت بین وابستگی و دلبستگی در ازدواج چیست؟ میگویند دو نفر باید دلبسته هم باشند، نه وابسته به هم!
✍ #وابستگی یعنی اینكه اگر كسی در یك رابطه احساس ترس و عدم امنیت كند و دائماً فكر از دست دادن یار خود باشد، ناخودآگاه وابسته میشود. در حقیقت وابستگی به احساسی گویند كه كسی با اسارت و بستن دست و پای خود، نفر مقابل را نیز اسیر خود می كند و به اعماق چاه میكشاند. در مقابل آدم دلبسته احساس ترس و عدم امنیت نمیکند و نیازی به اسیر کردن طرف مقابل ندارد. وابستگی به حالاتی چون، كنترل طرف مقابل و محدود كردن آزادی منجر می شود، در این وضعیت تمام ابعاد زندگی او را همچون زنجیری احاطه میكند.
🔅 همچنین باید متذکر شویم که در امر ازدواج نباید قبل از انتخاب، عاشق و دلباختهى كسى شد، اگر این علاقه تبدیل به وابستگی شد مشكلات زیادى را دارد از جمله اینكه عشقهاى اینچنین جنبهى احساسى دارد علیرغم اینكه پایدار نیست اما موجب مىشود كه شخص نتواند فرد مورد نظر را بخوبى ارزیابی کند و جنبههاى مثبت و منفى او را شناسایى نماید، چنین عشقهایى مىتواند بطور كلى قدرت انتخاب را از انسان سلب كند بنابراین علاقههاى اولیه را باید مهار كرد و اگر بعد از تحقیقات لازم انسان به این نتیجه رسید كه مورد مناسبی است آنگاه علاقهها را تقویت كند. #دلبستگی و علاقه و محبت باید بعد از ازدواج در بین زوجین صورت گیرد.
✅ خداوند خود را قرار دهنده مودت و محبت بین زن و شوهر می داند و میفرمایند: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَیْهَا [روم/ 21] از نشانه او این است همسرانی از جنس خودتان آفریدیم تا با آنها آرام شوید.» هر چقدر فضای خانه از محبت آکنده باشد، پیوندها و دلبستگی عاطفی بین همسران بیشتر میشود.
@ayeha313
🖤علاقه ی بسیار زیاد #امام_حسین علیه السلام به حضرت #سکینه(سلام الله علیها)
🌸امام حسین علیه السلام نسبت به سکینه دخترش و رباب مادر حضرت #علی_اصغر علاقه ی بسیار زیاد و خاصی داشت و میفرمود:
بجانت قسم که خانه ای که در آن رباب و سکینه باشد را دوست دارم.
و آنها را آن چنان دوست دارم که حاضرم تمام اموالم را برای آنان مصرف کنم و بگفتار کسی که در این راه مرا سرزنش کند اعتنا نمیکنم.
✳️و مخصوصا هرگاه سکینه و رباب علیها سلام به دیدن نزدیکانشان میرفتند، دوری از آنها بر امام حسین علیه سلام سخت میگذشت به طوری که میفرمود:
🔰گویا شبها به یکدیگر وصل میشوند هرگاه رباب و سکینه به دیدن بستگان میروند...
🌹سکینه دختر امام حسین علیه السلام نامش آمنه یا آسیمه است و سکینه لقب آن بزرگوار است.
🖤 سکینه زنی بسیار زیبا و سرآمد زنان عصر خویش به شمار می آمده و دارای اخلاقی آرام و پسندیده که به او عقیله القریش میگفتند .
🌷از نظر #شعر و #ادب او استاد تمام شعرای عصر خویش بود.
شعرا به محضرش می آمدند و اشعار خود را بر او عرضه میکردند و سکینه خاتون نواقص اشعار آنها را گوشزد مینمودند.
📗وفات الاعیان 131/2
📘ریحانه الادب 208/2
#حجاب #ظهور #امام_زمان
❌ پاسخ به شبهات
هر قدر رضاخان تونست با زور زنها را بیحجاب کنه شما هم با گشت ارشاد میتونید زنها را با حجاب کنید!
✅ پاسخ
🔹 اولاً کی میگه رضاخان نتوانست با زور کسی را بیحجاب کند؟ پس این همه بیحجابی که امروز میبینیم دست پخت چه کسی است؟ قبل از رضاشاه مگه ما تو ایران بیحجاب داشتیم؟
🔹 ثانیاً رضاخان کاری را میخواست با زور و قلدری انجام دهد که نه شرعی بود و نه حتی قانونی!! فقط و فقط قلدری خود او بود! در حالیکه حجاب نه تنها حکم قرآن و دستور الهی است، بلکه قانون برآمده از رأی مردم است و همین حالا نیز (برخلاف تبلیغات و بر اساس افکارسنجی های متعدد) اکثر مردم موافق آن هستند. ضمن اینکه با نگاهی به نقش نگاره های آثار باستانی معلوم میشود که زنان ایرانی از دیرباز پوشیده بودهاند و حجاب یک ارزش ملی است.
🔹 آخرین نکته اینکه، #گشت_ارشاد بر خلاف عنوان غلط اندازش به دنبال با حجاب کردن کسی نیست، زیرا وظیفهی پلیس تنها مقابله با جرم و هنجارشکنی است. هدایت و ارشاد از وظایف نهادهای دیگری مانند حوزه، دانشگاه، مدرسه، صداوسیما و.... میباشد.
@ayeha313
🔺 عفت و غيرت، دو فضيلت فراموش شده در جامعه كنونی!
💢 عفت زنان و غيرت مردان دو فضيلت پسنديده و دو ميوه و ثمره درخت بزرگ حيا هستند كه در عصر حاضر دچار خدشه شدهاند و اگر وضعيت به همين صورت ادامه يابد، در آينده شاهد نهادينه شدن بیعفتی و بیغيرتی در جامعه خواهيم بود كه تبعات و خسارات فراوانی به همراه خواهد داشت.
✳️ یک مسلمان ايرانی، علاوه بر غيرت فردی و محافظت از حجاب و عفاف محارم خود، بايد غيرت اجتماعی داشته باشد و حافظ عفت و پاكدامنی همه زنان جامعه باشد.
✴️ مرد با غيرت كسی است كه همه زنان جامعه را به مثابه نواميس خود بداند و نسبت به عفت آنان، حساسيت دينی داشته باشد و علاوه بر پرهيز از نگاه يا رفتار آلوده نسبت به زنان جامعه، با نگاه شهوتآميز و رفتار خلاف شئونات ساير مردان كه از بیغيرتی آنان سرچشمه میگيرد، نيز برخورد نمايد.
📛 بیغيرت كسی است كه نسبت به حجاب و عفاف و نحوه گفتوگو و معاشرت همسر و محارم خود با مردان بيگانه و نامحرم و همچنين نسبت به عفت ساير زنان جامعه، حساسيت نداشته باشد.
⭕️ انسان بیغيرت، قسیّالقلب میشود و از آثار سوء قساوت قلب میتوان به گرفتاری و برخورداری از زندگی ناآرام و توأم با غم، غصه، اضطراب و نگرانی در دنيا اشاره كرد.
💢 در آخرت نيز افراد بیغيرت با همان سيرتی كه در دنيا داشتهاند، مورد خطاب ملكوتيان قرار میگيرند و پس از ورود به محضر خداوند متعال، مغضوب ذات باریتعالی شده و به جهنم فرستاده خواهند شد.
👌 نسل كنونی بايد حافظ عفت و غيرت نياكان خود باشد و بيش از اين اجازه رخنه مفاسد اخلاقی را به درون خانوادهها و اجتماع ندهد، وگرنه بايد منتظر عواقب خطرناكی در اين زمينه باشيم.
✍ گزیدهای از جلسات درس اخلاق حضرت آيتالله مظاهری در خصوص عفت و غيرت و فضيلتهای فراموش شده جامعه امروز، ۲۵ مرداد ۱۳۹۰
#جوانها_را_دریابید
#نکات_آموزنده
@ayeha313
💫الهی ...
🍁چون اقاقیهای بی تاب شب باران
🍂مرا بی تاب خود گردان
💫خدایا...
🍁ﭼﻮﻥ ﺷﻘﺎﯾﻖﻫﺎ که از شبنم
🍂ﻫﻮﺍی ﻋﺸﻖ ﻣﯽﮔﯿﺮﻧﺪ ،
🍁ﻭ ﭼﻮن ﮔﻠﻬﺎی ﻧﯿﻠﻮﻓﺮ که ﺑﯽﭘﺮﻭﺍﻧﻪ ﻣﯽﻣﯿﺮﻧﺪ،
🍂به ما ﻫﻢ ﻋﺎﺷﻘﯽ ﺁﻣﻮﺯ
💫ﺍﻟﻬﯽ...
🍂چون شب باران که
🍁میشوید پرمرغان عاشق را
🍂بشوی از دل
🍁بشوی از دیده
🍂از پندار
🍁از گفتار
🍂از کردار
🍁تمام آنچه نازیباست
"آمیـن "🙏
@ayeha313
💠 امام صادق(علیه السلام)فرمودند :
سِتةُّ خِصَالٍ يَنْتَفِعُ بِهَا اَلْمُؤْمِنُ بَعْدَ مَوْتِهِ وَلَدٌ صَالِحٌ يَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ مُصْحَفٌ يَقْرَأُ فِيهِ وَ قَلِيبٌ يَحْفِرُهُ وَ غَرْسٌ يَغْرِسُهُ وَ صَدَقَةُ مَاءٍ يُجْرِيهِ وَ سُنَّةٌ حَسَنَةٌ يُؤْخَذُ بِهَا بَعْدَهُ.
✨شش چيز است كه مومن پس از مرگ هم از آنها بهره مند مي شود:
1⃣ فرزند شايسته اي كه براي پدر آمرزش بطلبد
2⃣ قرآني كه از آن او باشد و مورد استفاده قرار گيرد
3⃣ چاه آبي كه مي كند
4⃣ درختي كه مينشاند
5⃣ چشمه آبي كه در راه خدا جاري ميكند
6⃣ رويه نيكي كه از او بيادگار مانده و ديگران از او اتخاذ كنند.
📚 الخصال، ج 2، ص 323
🌷مشخصات #همسر_خوب و #مناسب
#همسر_خوب بايد از ويژگي هاي زير برخوردار باشد:
✳️ #شخصيت؛ به دنبال شخصيتي باشيم كه او را بپذيريم و بتوانيم سال هاي متمادي در كنارش احساس خوبي داشته باشيم.
✳️ #هوش؛ به دنبال كسي باشيم كه نه بهره هوشي كمتري از ما داشته باشد و نه خيلي از ما باهوش تر باشد. بهره هاي هوشي نزديك به هم #بهترين_انتخاب است.
✳️ #شكل_ظاهر؛ ظاهر میتواند در انتخاب همسر نقش داشته باشد، البته باید توجه داشت که اولویت و معیار اصلی نیست، ولی بهرحال بايد از حداقل مشخصات تصوير ذهني ما برخوردار باشد.
✳️ #معنويت؛ تعهدات مذهبي و اعتقاد به يك دين و پيروي از آداب و رسوم معنوي مشابه براي #ازدواج اصل مهمي است كه در موفقيت هاي #زناشويي نقش اساسي دارد.
✳️ #صداقت؛ بسياري از ازدواج ها بر اثر دروغگويي، تقلب، فريب، بي مسئوليتي، بي احترامي و كاهلي متلاشي شده اند. براي ازدواج تحت هر شرايطي بايد راست بگوييم، تقلب نكنيم و قابل اعتماد باشيم.
✳️ #خلاقيت؛ خلاقيت مختص آدم هاي فوق العاده نيست. براي خلاق بودن الزاما نبايد هنرمند بود. همسر ما مي تواند در زمينه پخت غذا، نظافت، كتاب خواني براي فرزندان، داستان پردازي براي آنها، گل كاري باغچه و هر موضوع ديگري خلاقيت داشته باشد.
✳️ #مراقبت_از_فرزندان؛ همسري انتخاب كنيم كه دوست داشته باشد پدر يا مادر شود و به مسئولیت والدینی علاقه مند باشد و اهميت رابطه شاد و خوب والد و فرزند را درك كند.
✳️ #خود بودن؛ طرفين نبايد در #زندگي_مشترك به ظاهر سازي، نيرنگ و فريب متوسل شوند و هيچ گاه نبايد يكديگر را به بازي بگيرند. بگذاريد طرف مقابلتان هماني باشد كه هست و اجازه بدهيد عقيده اش را آزادانه ابراز كند
برخورداري از صداقت، استقلال مالي و عاطفي، خوش قول بودن، هدفمند بودن، مسئوليت پذيري، اخلاق مناسب و ايمان كافي، داشتن توانايي و خلاقيت در كار هاي مفيد از جمله خصلت هايي است كه بايد در همسر آينده جست و جو كرد
توجه داشته باشید که :
با مردان هوس باز، بيكار، لاف زن، دائم الخمر، خسيس، وابسته به مادر يا خانواده، دمدمي مزاج، بي اراده، حقه باز، گوشه گير و بي خاصيت، بدبين و شكاك و سلطه جو نبايد ازدواج كرد.
❌❌❌❌
با زناني كه فقط متكي به زيبايي خود يا متكي به مال و منال پدر خود هستند و زنان مدپرست، لوس و از خود راضي، وابسته به خانواده و جاه طلب نیز نبايد ازدواج كرد.
#انتخاب_همسر
@ayeha313