💠#غسل_میت_با_ناخن_مصنوعی
💬ناخن مصنوعی رو باید قبل از غسل از میّت جدا کرد یا میشه براش غسل جبیرهای انجام داد؟
🔹 آیتالله خامنهای: ناخن مصنوعی هم باید مثل بقیه موانع برطرف بشه. اگه هم قابلبرداشتن نيست، احتياط واجب در اينه که علاوه بر غسل، تيمم هم انجام بدن.
🔹 آیتالله مکارم شیرازی: اگه امکان جداسازی اون موقع غسل وجود داره، جدا بشه. در غیراینصورت، غسل رو بهصورت عادی انجام بدن.
🔹 آیتالله سیستانی و وحید: هر چیزی که مانع رسیدن آب باشه، باید برطرف بشه و غسل جبیره در این مورد، صحیح نیست.
🔹 آیتالله شبیری زنجانی: در صورت امکان، باید مانع (ناخن مصنوعی) رو از بدن میت جدا کنن و اگه امکان نداشت، همین که میت رو تیمم بدن، کافیه.
با امکان تیمم بهصورت صحیح، غسل جبیرهاى مشروع نیست.
⭕️ نکته: بافت بدن میت ضعیفتر از انسان زنده است و اگه برداشتن ناخن باعث آسیب بشه، گناهه و دیه داره.
به همین دلیل، غسال برای اینکه دیه گردنش نیاد، معمولاً ناخن رو نمیکَنه و همونطور غسل میده. درنتیجه، چنین افرادی با غسل باطل دفن میشن. البته غسال هم تکلیفی نداره و خود اون میت که ناخن کاشته، گناهکاره.
🔺 سایت، خامنهای، استفتا: ۵۷۶۶۲۳؛ مکارم، استفتا: ۹۷۰۷۱۸۰۰۹۵؛ سیستانی، استفتا: ۳۸۲۴۹۴؛ شبیری، استفتا: ۲۰۵۲۵؛ وحید، استفتا: ۱۰۰۶۷.
📚 #احکام_دین
@ayeha313
🌿 «رک بودن» یعنی من در مورد مسائل مربوط به خودم با صراحت جواب بدم؛
مثلا :
این غذارو دوس ندارم, مهمونی نمیام, حوصله ندارم و …
🌿 «گستاخ بودن»
یعنی من در مورد مسائل شخصی دیگران
مانند رنگ مو، چاق و لاغر بودن، سایز بینی، نوع پوشش، اظهار نظر کنم.
☑️در قالب «رک بودن» به دیگران توهین نکنیم.
@ayeha313
💢تا عید غدیر
پاسخ به شبهات وهابیت
چرا شما نيز همانند علي (عليه السلام) كوتاه نمي آييد؟
طرح شبهه:
اگر در واقع حق با علي بود، چرا از حق خود كوتاه آمده است؟ چرا شما نيز همانند علي (ع) كوتاه نمي آييد؟
علي عليه السلام و عباس گفتگويي پيرامون بعضي از مسائل با ابوبكر داشته اند كه مهمترين آن بحث پيرامون ميراث پيامبر بوده است، راوي اين گفتگو عمربن خطاب است كه مي گويد:...
ابو بكر گفت: من جانشين رسول خدا هستم؛ پس شما دو تن ( علي و عباس) براي گرفتن ارث نزد وي آمديد، و تو اي عباس ارث پسر برادرت و او نيز ميراث همسرش را از پدرش مي خواست. ابوبكر گفت: رسول خدا فرمود: ما چيزي به ارث نمي گذاريم، هرچه باقي گذاريم صدقه است؛ پس شما دو تن او را دروغگو، بدكار، حيله گر و خيانتكار دانستيد ولي خدا مي داند كه او راستگو، در مسير درست و تبعيت كننده از حق بود؛ سپس او از دنيا رفت ومن جانشين رسول خدا و جانشين ابوبكر شدم؛ شما دو تن من را نيز دروغگو، بدكار، حيله گر و خيانتكار دانستيد ولي خداوند مي داند كه من راستگو، نيكو كار و در راه درست و تبعيت كننده از حق هستم....
در اين نقل به اعتراف شخص عمر، علي عليه السلام؛ خليفه اول و دوم را دروغگو، غاصب خلافت و افرادي خائن مي دانست.
بنابراين، آيا مي شود ادعا كرد كه علي عليه السلام كوتاه آمد، و هيچ اعتراض و مخالفتي نكرد؟
و آيا مخالفت و اعتراض از اين روشن تر مي توان يافت كه با جرأت و شهامت تمام شرط انتقال خلافت كه رعايت سيره شيخين بود را كنار مي زند و روش آن دو را باطل و مردود اعلام مي كند؟
سند تاریخی دیگر👇👇👇
هنگامي كه خوارج در كوفه خروج كردند، علي نزد اصحاب و شيعيانش آمد، با او بيعت كردند و گفتند: ما با هركس دوستي كني دوست بوده و هركس را دشمن بداري دشمن مي داريم. علي عليه السلام با آنان شرط كرد كه به سنت رسول خدا عمل كنند. ربيعة بن ابوشداد در حالي كه پرچم قبيله خثعم را همراه داشت، نزد حضرت آمد ـ او در جمل و صفين حضورداشت ـامير مؤمنان به وي گفت: بيعت كن بر كتاب خدا و سنت رسول خدا؛ گفت: بر سنت ابوبكر و عمر؛ علي به وي گفت: واي بر تو؛ اگر ابوبكر و عمر به غير سنت رسول خدا عمل كرده باشند، هيچ حقي ندارند؛ با حضرت بيعت كرد؛ حضرت نگاهي به وي نمود و فرمود: قسم به خدا گويا تو را مي بينم كه همراه خوارج عازم جنگ شده و كشته شده اي؛ تو را مي بينم كه زير سم اسبان لگد كوب شده اي؛ عاقبت در روز نهروان با خوارج بصره كشته شد.
هنگامي كه امير مؤمنان سيره ابوبكر و عمر را قبول ندارد چطور ادعا مي كنيد كه وي با آنان از روي ميل بيعت كرده و آنان را خلفاي رسول خدا مي دانست؟
منابع:
الطبري، أبي جعفر محمد بن جرير (متوفاي310)، تاريخ الطبري، ج 3، ص 116، ناشر: دار الكتب العلمية
@ayeha313
🔴آیا ما به مرگ طبیعی میمیریم؟!
⚡️مرگ طبیعی بر خلاف نامش مرگی است که تنها در زندگی برخی از افراد اتفاق می افتد! و اکثر مردم به" مرگ اخترامی" می میرند!
✳️مرگ اخترامی: در این حالت بدن بر اساس اختلالاتی نظیر مرض و یا تصادف و مانند آن شایستگی خود را برای همراهی با روح از دست می دهد، در این حالت، روح دیگر نمی تواند بدن را به کار گیرد.
✔بدن معیوب می شود و نفس نمی تواند در آن بماند به همین دلیل روح از آن خارج می شود.
✳️مرگ طبیعی: اما در مرگ طبیعی روح به تکامل خود می رسد و کمالاتش به نهایت می رسد از این رو بدن دیگر نمی تواند روح را همراهی کند پس میان روح و جسم جدایی می افتد و مرگ تحقق می یابد، مثل یک میوه رسیده که با یک دست زدن از شاخه جدا می شود.
♻️در واقع بایستی مرگ به صورت طبیعی برای همگان رخ دهد امّا در اکثر موارد پیش از آنکه روح به تکامل نهایی برسد
💥 این جسم است که دیگر نمی تواند او را همراهی کند و به علت ضعف و عیب، روح و جسم از هم جدا شده و مرگ تحقق می یابد که دیگر مرگ طبیعی نیست.
▪️اجل های معلّق!
🌟در لوح محفوظ الهی میزان عمر و زمان مرگ دقیقاً مشخص شده است ولی قبل از فرا رسیدن آن اجل حتمی ،اکثر مردم در اثر اجل های معلّق می میرند!
✳️اجل معلّق : اجلی است که زمان مرگ را به تأخیر می اندازد و یا آن را جلو می اندازد.
🌺 براساس روایات معصومین (علیهم السلام) اکثر مردم در اثر گناهان و نیز ترک صله ی رحم اجل های معلّق را برای خودشان می آورند و به مرگ های زودتری از اجل حتمی خویش می میرند.
مراقب اعمالمان باشیم تا اجل های معلّق به سراغ ما نیایند!
📘منابع و مآخذ:
پانزده گفتار- شهید مطهری،فلسفه ی ما- شهید صدر،تاریخ فلسفه- دکتر نصر
عدل الهی- شهید مطهری
@ayeha313
#نام_آوران_ایران
نام: #بدرالزمان_قریب (مادر زبان شناسی نوین ایران)
تاریخ تولد: ۲۳ اوت ۱۹۲۹
فوت: ۲۸ ژوئیهٔ ۲۰۲۰، تهران
کتابها: فرهنگ سغدی، تحلىل ساختارى فعل در زبان سغدى، فرهنگ سغدى: سغدى-فارسى انگليسى،
محل دفن: حرم عبدالعظيم الحسنی، ری
آثار: فرهنگ سُغدی، تحلیل ساختار فعل در زبان سُغدی و…
درگذشت: ۷ مرداد ۱۳۹۹ (۹۰ سال); تهران، ایران
نام هنگام تولد: بدرالزمان قریب گرکانی
بدرالزمان قریب گرکانی زبانشناس ایرانی است. او تنها زن از اعضای پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، چهره ماندگار و مشاور رئیس این فرهنگستان بود.
بدرالزمان قریب گرگانی ۱ شهریور ۱۳۰۸ در تهران، ایران به دنیا آمد
او اصالتاً اهل روستای گرکان، شهرستان آشتیان،استان مرکزی و از نوادگان شمسالعلما قریب گرکانی بود.
بدرالزمان قریب تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همین شهر با گرفتن دیپلم علوم طبیعی به پایان برد. پس از آن از ادامه تحصیل در آن رشته طبیعی بازماند. تا اینکه فرصتی پیش آمد و به ادبیات فارسی علاقهمند شد. او در ۱۳۳۳ در آزمون ورودیدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران پذیرفته شد. بدرالزمان قریب در سال ۱۳۳۶ مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی گرفت و یک سال بعد برای تحصیل در زبانهای باستانی ایران با گرفتن بورس تحصیلی از دانشگاه پنسیلوانیا به ایالات متحده آمریکا رفت. او از گروه زبانشناسی و خاورشناسیدانشگاه پنسیلوانیا مدرک کارشناسی ارشد گرفت و برای یک سال نیز در دانشگاه میشیگان مشغول به تحصیل آوا شناسیشد. در این مدت علاوه بر زبان سانسکریت، زبانشناسی هند و اروپایی را نیز آموخت.
قریب در سال ۱۳۴۰ (خورشیدی) با استفاده از بورس تحصیلی شاگردان اول، به دانشگاه کالیفرنیا، برکلی وارد شد و با راهنمایی والتر هنینگ به پژوهش پرداخت و پایاننامه دکترای خود را با عنوان تحلیل ساختاری فعل درزبان سُغدی نوشت.
بدرالزمان قریب پس از بازگشت به ایران پس از یک سال دردانشگاه شیراز با رتبه استادیاری به مدت چهار سال و نیم به آموزش زبان فارسی باستان، زبان پهلوی، و تاریخ زبان فارسی پرداخت. پس از آن، بار دیگر با دریافت فرصت مطالعاتی به آمریکا رفت و همزمان با پژوهش، مدتی را به عنوان استاد مدعو در دانشگاه یوتا زبان فارسی درس داد و یک ترم نیز به عنوان پژوهشگر در دانشگاه هاروارد پژوهش کرد و بار دیگر به دانشگاه شیراز بازگشت
بدرالزمان قریب در سال ۱۳۵۰ (خورشیدی) به دانشگاه تهران منتقل ش
بدرالزمان قریب در سال ۱۳۷۷ (خورشیدی) به عنوان عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و در سال ۱۳۷۸ (خورشیدی) به سمت سرپرست گروه گویششناسی این فرهنگستان انتخاب شد. او در سال ۱۳۸۳ (خورشیدی) نیز مدیریت گروه زبانهای ایرانی فرهنگستان را بهعهده گرفت. بدرالزمان قریب تنها عضو پیوستهٔ زنِ فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود.
بدرالزمان قریب بیش از دو دهه عضو شورای علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی بود
بدرالزمان قریب در همایش دوم، جزء چهرههای ماندگار (۱۳۸۱) ایران شناخته شد. دو کتاب زبانهای خاموش (۱۳۶۵) و فرهنگ زبان سُغدی (۱۳۷۴) از آثار بدرالزمان قریب به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیبرگزیده شدهاند
بدرالزمان قریب برنده جایزه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی(۱۳۷۷) بود.
در دی ۱۳۸۷، هفدهمین قالیچه ابریشم جایزه ادبی تاریخی بنیاد موقوفات محمود افشار به بدرالزمان قریب اهدا شد
کتاب «جشننامه بدرالزمان قریب» به کوشش زهره زرشناس وویدا نداف با مقالاتی از کسانی چون ژاله آموزگار، ابوالقاسم اسماعیلپور، ایرج افشار، و منوچهر ستوده، از سوی نشر طهوری برای بزرگداشت کارهای بدرالزمان قریب منتشر شدهاست
فیلم مستند زندگی و آثار بدرالزمان قریب، با زبان خاموش نام دارد.
درگذشت
بدرالزمان قریب، صبح ۷ مرداد ۱۳۹۹، در ۹۰ سالگی درگذشت.
به گفته مدیر روابط عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی«گویا» او بر اثر ابتلا به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲درگذشته است.
آثار
تحلیل ساختار فعل در زبان سُغدی (انگلیسی)زبانهای خاموش - نوشته یوهانس فریدریش - ترجمهٔ یدالله ثمره و بدرالزمان قریب (کتاب سال جمهوری اسلامی ایراندر سال ۱۳۶۶)داستان تولد بودافرهنگ سُغدی (سغدی - فارسی - انگلیسی)کشف کتیبه پهلوی در چین
وسنتره جاتکه، داستان تولد بودا به روایت سُغدی
تاریخچه گویششناسی در ایران
مطالعات سُغدی (مجموعه مقالات)پژوهشهای ایرانی باستان و میانه
قطوف الربیع (اصول فقه به شعر عربی)
@ayeha313
خدایا🙏
در این پایان هفته🌷
تمنا دارم 🙏
سبد سرنوشت مان را
پرکنی از خبرهای خوب 🌷
اتفاق های عالی و
رویدادهای بی نظیر🌷
آمیـــن ای فرمانروای حق و آشکار 🙏
@ayeha313
(2622)
🌸 امام علی (ع) میفرمایند:
🍁 حُسنُ العِشرَةِ يَستَديمُ المَوَدَّةَ .
خوش رفتارى ، دوستى را پايدار مى كند .
📚 غرر الحكم ،ح 4811
@ayeha313
چرا در ماشین حالت تهوع میگیریم؟ 🤔
مطالعه کردن و خواندن متون در داخل ماشین باعث حالت تهوع می شود. به این دلیل که مغز انسان نمی تواند فرق بین عدم تعادل حین خواندن و مسمومیت غذایی را تشخیص دهد !
@ayeha313
#مجردانه
🔵چگونه با درآمد کم ازدواج کنیم؟
🔹️قسمت اول(مقدمه)
🍂در این شرایط فعلی جامعه، بسیاری از جوانان ازدواج را یک ریسک بزرگ میدانند که حاضر نیستند به هیچ قیمتی سمت آن بروند اما شیوع کرونا نشان داد که تنها دلیل کاهش نرخ ازدواج در میان جوانان درآمد پایین و مشکلات اقتصادی نبوده است بلکه تجملات و رسوم دستوپا گیر ازدواج یکی از عوامل اثرگذار در کاهش نرخ ازدواج بوده که خوشبختانه شیوع کرونا بساط این رسومات پرهزینه را از روی دوش جوانان تا حد زیادی برداشته است. بر اساس آمارهای منتشرشده، با توجه به افزایش ۳۶ درصدی نرخ تورم در سال گذشته پس از ۱۷ سال پیاپی نرخ ازدواج تصاعدی شد و در حدود ۵ درصد میانگین کشوری آمار ازدواج نسبت به سال گذشته رشد داشت.
🔹️شیوع کرونا اگرچه راه ازدواج برای جوانان زیادی را هموار کرد اما عدهای همچنان از ترس مشکلات اقتصادی و نداشتن درآمد کافی از ازدواج سرباز میزنند؛ چنانچه با راهاندازی اپلیکیشن#همدم عدهای معترض شدند که مشکل جوانان پیدا کردن همسر مناسب نیست بلکه دغدغه اصلی جوانان مشکلات اقتصادی است. از طرف دیگر، برخی از رسانههای معاند بهمنظور تخریب همدم گفتند: «بهجای این کارها به فکر مشکلات اقتصادی باشید.» اما دولت و مجلس تاکنون برای رفع موانع اقتصادی جوانان چهکار کرده است؟
🍁از آنجا که مشکلات اقتصادی یکی از موانع جدی بر سر راه جوانان برای تشکیل خانواده است، در یک سال گذشته مجلس یازدهم مصوبات مهمی برای تسهیل ازدواج داشته که مهمترین مصوبات به شرح ذیل است:
⚡-تسهیلات ۱۴۰ و ۲۰۰ میلیون تومانی ازدواج برای زوجهای جوان
⚡-اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام برای تأمین جهیزیه زوجهای جوان متقاضی کالای ایرانی
🔹️با توجه به این تسهیلات، در حال حاضر میزان بیکاری بالاست و با توجه به نداشتن اشتغال ثابت و درآمد مناسب هر چقدر هم که تسهیلات در زمینهٔ ازدواج به جوانان داده شود تا زمانی که قدرت بازپرداخت وجود نداشته باشد، این تسهیلات چندان اهمیتی نخواهد داشت؛ بنابراین، یکی از مهمترین موارد در تسهیل پدیده ازدواج، ایجاد اشتغال است. حتی اگر جوانان بخواهند با قناعت ازدواج کنند، باز هم نیاز به شغل دارند.حال اگر فرض کنیم جوانی دارای شغل و درآمد هرچند اندک است، چنین جوانی آیا امکان ازدواج دارد یا خیر؟!
اگرچه لازم است شرایط اقتصادی و توانایی مالی در امر ازدواج لحاظ شود ولی خداوند وعده داده است که تنگدستی را به غنا تبدیل میکند و جایی برای بیم از فقر باقی نگذارد. از پیامبر اسلام (صلیالله علیه و آله) روایت است که فرمود: «کسی که از بیم فقر و تنگدستی ازدواج نکند، به خداوند بدگمان شده است، خدایی که میفرماید: اگر فقیر باشند، خدا از فضل خویش آنان را بینیاز و غنی میسازد.»...
اللهم_اجعل_عواقب_امورنا_خیرا
@ayeha313
💠#معامله_با_گناهکار
💬حکم معاملهکردن با کسی که گناهکاره و یقین داریم که پولش از راه حرام به دست میآد، چیه؟
🔹 همه مراجع: اگه اون فرد درآمد حلال هم داشته باشه (مثل یارانه، هدیه و... ) و ما نمیدونیم اون پولی که به ما میده، از درآمد حلاله یا حرام؛ دراینصورت، معامله باهاش اشکال نداره.
⭕️ نکته: لازم نیست توی زندگی مردم سرک بکشین تا بفهمین مالشون و درآمدشون حلاله یا نه.
✅ سرککشیدن توی زندگی دیگران حرامه؛ هرکسی رو دیدین، اصل اینه که مالش حلاله. بههمین اصل اعتماد کنین و خودتون رو اذیت نکنین.
📚 استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای، سیستانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی (مدظلهمالعالی).
📚 #احکام_دین
@ayeha313
#تا_عید_غدیر
#شبهات_وهابیت
💢 اگر طبق ادعای شیعیان بین علی(ع) و #ابوبکر اختلاف و خصومت بود، پس چرا علی(ع) به ابوبکر اجازه داد تا بر پیکر #همسرش نماز بخواند؟
در منابع اهل سنت پنج روایت آمده که بيانگر اين نكته هستند: ابو بكر بر پيكر حضرت زهرا (س) #نماز خوانده است.
اما اين روايات از نظر #سند ضعيف هستند و در نتيجه حجت نيستند.
از طرف ديگر در مقابل اين روايات، روايات #صحيح بخاري و مسلم قرار دارند كه تصريح ميكنند، حضرت زهرا (س) تا آخر عمر با ابو بكر قهر بودند و با او صحبت نكردند:
✅فَغَضِبَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ رسول اللَّهِ فَهَجَرَتْ أَبَا بَكْرٍ فلم تَزَلْ مُهَاجِرَتَهُ حتى تُوُفِّيَتْ ، و هنگاميكه از دنيا رفتند، امير مؤمنان عليه السلام در مراسم تجهيز و تشييع دختر رسول خدا (ص) آنها را با خبر نكردند و خود آن حضرت بر بدنش نماز خواند و دفن كردند:
✅ فلما تُوُفِّيَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِيٌّ لَيْلًا ولم يُؤْذِنْ بها أَبَا بَكْرٍ وَصَلَّى عليها...
اين روايت #صحيح بر روايات ضعيف ديگر مقدم است و ثابت ميشود كه ابو بكر بر بدن ايشان #نماز نخوانده است و تا آخر عمر آن حضرت از دست وي ناراحت و ناراضي بوده اند.
و از طرف سوم، بسياري از علماي بزرگ اهل سنت تصريح نموده اند كه ابو بكر بر بدن آن حضرت نماز نخوانده است.
✅دفن شبانه به خاطر نماز نخواندن ابو بكر بر بدن حضرت زهرا (س)
عبد الرزاق #صاحب كتاب «المصنف» روايت معتبر ديگري را نقل كرده است كه اميرمؤمنان عليه السلام حضرت زهرا (سلام الله عليها) را شبانه #دفن كردند، تا ابو بكر بر آن حضرت نماز نخواند:👇👇
حسن بن محمد خبر داده است كه فاطمه دختر رسول خدا صلي الله عليه وآله شبانه دفن شد، رواي ميگويد: علي [عليه السلام] اين كار را انجام داد تا ابو بكر بر پيكر ايشان نماز نخواند؛ زيرا ميان ابو بكر و فاطمه چيزي (ناراحتي) بود.
📚الصنعاني، المصنف، ج 3، ص521
@ayeha313