eitaa logo
هر صبح یک آیه
859 دنبال‌کننده
606 عکس
127 ویدیو
12 فایل
هر روز صبح یک آیه و تفسیر و صوت همان آیه را بخوانیم و بشنویم... ارتباط با مدیر کانال در ایتا: @shahed لینک کانال در پیام رسان #سروش #گپ #ایتا #روبیکا و #بله: @ayehsobh
مشاهده در ایتا
دانلود
007188.mp3
227.5K
آیه ۱۸۸ سوره مبارکه اعراف استاد پرهیزگار @ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇ شأن نزول: بعضى از مفسران (مانند مرحوم طبرسى در مجمع البیان) نقل کرده اند: اهل مکّه به پیامبر(صلى الله علیه وآله) گفتند: تو اگر با خدا ارتباط دارى آیا پروردگار تو را از گرانى و ارزانى اجناس در آینده با خبر نمى سازد؟ که از این طریق بتوانى آنچه به سود و منفعت است تهیه کنى و آنچه به زیان است کنار بگذارى؟ و یا از خشکسالى، و یا پر آبى مناطق مختلف آگاه سازد، تا به موقع از مناطق خشک به سرزمین هاى پر برکت کوچ کنى؟! در این هنگام آیه فوق نازل شد و به آنها پاسخ گفت. 🌼🌼🌼 تفسیر: اسرار نهان را فقط خدا مى داند گر چه براى این آیه نیز شأن نزول خاصى ذکر شده، ولى با این حال پیوندش با آیه گذشته روشن است; زیرا در آیه قبل راجع به عدم آگاهى هیچ کس جز خدا نسبت به زمان قیام قیامت بحث بود، و در این آیه سخن از نفى علم غیب به طور کلى در میان است. در نخستین جمله، خطاب به پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى فرماید: به آنها بگو: من مالک و صاحب اختیار هیچ گونه سود و زیانى درباره خویش نیستم مگر آنچه را که خدا بخواهد (قُلْ لا أَمْلِکُ لِنَفْسی نَفْعاً وَ لا ضَرّاً إِلاّ ما شاءَ اللّهُ). شک نیست که هر انسانى مى تواند براى خود منافعى کسب کند و یا از خویشتن ضررهائى را دور سازد، ولى با این حال، همان گونه که مى بینیم، در آیه فوق مطلقاً این قدرت و توانایى بشر نفى شده است. و این به خاطر آن است که انسان در کارهاى خود، قدرت و نیروئى از خویش ندارد بلکه همه قدرت ها از ناحیه خدا است و او است که این توانائى ها را در اختیار آنها گذاشته است. و به تعبیر دیگر مالک همه قدرت ها و صاحب اختیار مستقل و بالذات در عالم هستى تنها ذات پاک خدا است، و دیگران، حتى پیامبران و فرشتگان، از او کسب قدرت مى کنند، و مالکیت و قادریت آنها بالغیر است، جمله اِلاّ ما شاءَ اللّهُ: مگر آنچه خدا بخواهد و در اختیار من بگذارد، نیز گواه این مطلب است. در بسیارى دیگر از آیات قرآن نیز مالکیت سود و زیان از غیر خدا نفى شده و به همین دلیل از پرستش بت ها و هر چه غیر از خدا است، نهى گردیده. در سوره فرقان آیه ۳ مى خوانیم: وَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ آلِهَةً لا یَخْلُقُونَ شَیْئاً وَ هُمْ یُخْلَقُونَ وَ لا یَمْلِکُونَ لاِ َنْفُسِهِمْ ضَرّاً وَ لا نَفْعاً: آنها جز خدا معبودهائى براى خود انتخاب کردند، معبودهائى که هیچ چیز را نمى آفرینند، بلکه خودشان مخلوقند، و صاحب اختیار سود و زیانى درباره خویش نیستند (تا چه رسد به دیگران). این عقیده یک نفر مسلمان است که هیچ کس را ذاتاً خالق و رازق و مالک سود و زیان، جز خدا نمى داند، و به همین دلیل اگر از دیگرى چیزى مى خواهد با توجه به این حقیقت است که او آنچه دارد از ناحیه خدا است (دقت کنید). و از اینجا روشن مى شود آنهائى که این گونه آیات را دستاویز براى نفى هر گونه توسل جستن به پیامبران و امامان(علیهم السلام) قرار داده اند و آن را یک نوع شرک پنداشته اند، اشتباهشان از کى سرچشمه گرفته که تصور کرده اند: توسل به پیامبر و امام مفهومش آن است که او را در برابر خداوند مستقل بدانیم و مالک سود و زیان. 🌼🌼🌼 اما اگر کسى با این عقیده که پیامبر و امام(علیهم السلام) از خود چیزى ندارند و هر چه بخواهند از خدا مى خواهند، به آنان توسل جوید، یا از آنها شفاعتى بخواهد عین توحید و عین اخلاص است، و همان چیزى است که قرآن با جمله اِلاّ ما شاءَ اللّهُ در آیه فوق به آن اشاره کرده و همان چیزى است که با جمله اِلاّ بِاِذْنِهِ در آیه: مَنْ ذَا الَّذی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاّ بِإِذْنِهِ: کیست در نزد او جز به فرمان او شفاعت کند؟ به آن اشاره شده است. بنابراین، دو گروه درباره توسل جستن در اشتباهند. آنها که براى پیامبر و امام قدرتى بالذات و دستگاهى مستقل در مقابل خدا قائلند که این یک نوع شرک و بت پرستى است. و آنها که قدرت بالغیر را از آنها نفى مى کنند که این نیز یک نوع انحراف از مفاد صریح آیات قرآن است، راه حق این است که آنها به فرمان خدا نزد او شفاعت مى کنند و حلِ مشکلِ توسل جوینده را از او مى خواهند. پس از بیان این موضوع، به مسأله مهم دیگرى اشاره مى کند که مورد سؤال گروهى بوده و آن این که به پیامبرش مى فرماید: به آنها بگو: من از غیب و اسرار نهان آگاه نیستم; زیرا اگر از اسرار نهان آگاهى داشتم منافع فراوانى را براى خودم فراهم مى ساختم و هیچ گونه زیانى به من نمى رسید (وَ لَوْ کُنْتُ أَعْلَمُ الْغَیْبَ لاَسْتَکْثَرْتُ مِنَ الْخَیْرِ وَ ما مَسَّنِیَ السُّوءُ). زیرا آن کس که از تمام اسرار نهان آگاه باشد، مى تواند آنچه را به نفع او است انتخاب کند و از آنچه ممکن است به زیان او تمام شود بپرهیزد. سپس مقام واقعى و رسالت خویش را در یک جمله کوتاه و صریح بیان کرده، مى گوید: من فقط بیم دهنده و بشارت دهنده براى افرادى که ایمان مى آورند هستم (إِنْ أَنَا إِلاّ نَذیرٌ وَ بَشیرٌ لِقَوْم یُؤْم
ِنُونَ). (تفسیر نمونه، ذیل آیه ۱۸۸، سوره مبارکه اعراف) @ayehsobh
آنچه بسیار در و شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان ها با آن، مواجهه می شویم؛ شایعات و یا اخبار ناصحیح است که حتی ممکن است در بسیاری از موارد، جای حق و باطل و صحیح و غلط را تغییر دهد و چه بسا باعث ریخته شدن خون افرادی بی گناه شود که نمونه آن را در قتل یا تروریست خواندن مدافعان حرم و شهید دیدیم... به همین دلیل، برای هر کاربر شبکه های اجتماعی و کلا هر فرد، با هر رسانه‌ای که در ارتباط است؛ لازم و ضروری می باشد و از مهم‌ترین نکات آن، همین دقت در انتشار مطالب است که سریع، هر پیام، سخن، یا پستی را بدون تحقیق، نپذیرفته و برای دیگران ارسال نکنیم که خداوند در سوره مبارکه حجرات، آیه ۶ فرمود: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ» اى کسانى که ایمان آورده اید! اگر شخص فاسقى خبرى براى شما بیاورد؛ درباره آن تحقیق کنید، مبادا به گروهى از روى ناآگاهى آسیب برسانید و از کرده خود پشیمان شوید. ✍ زهراسادات امیری @qoranmajaz
تأثیر یا توهم تأثیر با حضور در توییتر؟! تعدادی از افراد با آنکه نیت خیر و قصد عمل به سخنان و توصیه­ های را دارند؛ اما مسیر را اشتباه انتخاب کرده و گمان کرده و می کنند از بستر توییتر و اینستاگرام امریکایی و اسرائیلی می توان به هدف مقدس رسید! حتی در این مسیر تا جایی پیش رفتند که عموما افراد دلسوز انقلابی را مورد هجمه و اهانت قرارداده و حتی را انقلابی نما معرفی کردند! که همواره راهگشا و چراغ راه زندگیست؛ ۱۴۰۰ سال قبل، پاسخ این شبهات را داده و متأسفانه چون از قرآن دور شدیم؛ اینچنین گمراه و سرگردان هستیم... سوال اصلی از این افراد این است: بفرمایید پس از این مدت فعالیت در توییتر و افتخارات ممتد به شدن های خاص، چه دستاوردی برای انقلاب و اسلام و تشیع داشتید؟! آیا شما هنوز متوجه نشدید که طبق آیه قرآن: آیا (شما مسلمانان) انتظار دارید آنها به آیینتان ایمان بیاورند، با این که عدّه اى از آنان، سخنان خدا را مى شنیدند و پس از فهمیدن، آن را تحریف مى کردند، در حالى که آگاه بودند؟! ( بقره، آیه ۷۵)؛ آنها به دین شما نمی آیند و طبق آیه ای دیگر، آنها هرگز از شما راضی نخواهند شد تا وقتی شما به طور کامل تسلیم خواسته های آنها شوید و از تحریف یافته آنها کنید. (بقره، آیه 120) این مسئله ساده، الفبای است که متأسفانه از آن غفلت شده و عده‌ای جوان و نوجوان ساده را همراه خود به لجنزار دشمن و کشاندید! @qoranmajaz متن کامل در: http://qoranmajaz.blogfa.com/post/3
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺 «هُوَ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِيَسْكُنَ إِلَيْهَا ۖ فَلَمَّا تَغَشَّاهَا حَمَلَتْ حَمْلًا خَفِيفًا فَمَرَّتْ بِهِ ۖ فَلَمَّا أَثْقَلَت دَّعَوَا اللَّهَ رَبَّهُمَا لَئِنْ آتَيْتَنَا صَالِحًا لَّنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ» اوست کسى که (همه) شما را از یک فرد آفرید و همسرش را نیز از جنس او قرار داد، تا در کنار او بیاساید. سپس هنگامى که با او آمیزش کرد، حملى سبک برداشت، که با وجود آن، به کارهاى خود ادامه مى داد و چون سنگین شد، هر دو از خدایى که پروردگارشان است خواستند: «اگر فرزند صالحى به ما دهى، به یقین از شاکران خواهیم بود.» (سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۸۹) @ayehsobh
007189.mp3
272.5K
آیه ۱۸۹ سوره مبارکه اعراف استاد پرهیزگار @ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇ کفرانِ یک نعمت بزرگ در این آیات به گوشه دیگرى از حالات مشرکان و طرز تفکر آنها و پاسخ به اشتباهاتشان اشاره شده است. و از آنجا که آیه گذشته سود و زیان و آگاهى از علم غیب را منحصر به خدا معرفى مى کرد و در حقیقت اشاره به توحید افعالى خدا بود، این آیات، مکمل آنها محسوب مى شود; زیرا اینها نیز اشاره به توحید افعالى خدا است. 🌼🌼🌼 نخست مى فرماید: او کسى است که شما را از یک نفس آفرید و همسر او را نیز از جنس او قرار داد تا در کنار او بیاساید (هُوَ الَّذی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْس واحِدَة وَ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها لِیَسْکُنَ إِلَیْها). این دو در کنار هم زندگى آرام بخشى داشتند، اما هنگامى که زوج با همسر خود آمیزش جنسى کرد، بارى سبک برداشت، و با داشتن حمل به کارهاى خود همچنان ادامه مى داد (فَلَمّا تَغَشّاها حَمَلَتْ حَمْلاً خَفیفاً فَمَرَّتْ بِهِ) به گونه اى که در آغاز کار این حمل براى او مشکلى ایجاد نمى کرد. اما با گذشت شب و روز، حمل او کم کم سنگین شد تا کاملاً احساس سنگینى کرد (فَلَمّا أَثْقَلَتْ). در این هنگام دو همسر، انتظار فرزندى را مى کشیدند و آرزو داشتند خداوند فرزند صالحى به آنها مرحمت کند، از این جهت متوجه درگاه خدا شدند و پروردگار خویش را چنین خواندند: بارالها اگر به ما فرزند صالحى عطا کنى از شکرگزاران خواهیم بود (دَعَوَا اللّهَ رَبَّهُما لَئِنْ آتَیْتَنا صالِحاً لَنَکُونَنَّ مِنَ الشّاکِرینَ). (تفسیر نمونه، ذیل آیه ۱۸۹، سوره مبارکه اعراف) @ayehsobh
قطع رابطه با کفار خداوند در آیه ۵۷ سوره مبارکه مائده خطاب به مسلمانان می فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! افرادی که آیین شما را به استهزا و بازی می‌گیرند -از اهل کتاب و مشرکان- ولیّ خود انتخاب نکنید؛ و از خدا بپرهیزید اگر ایمان دارید!» مشاهده می شود در این آیه مبارکه، به این موضوع تأکید شده که از ناهلان و مسخره کنندگان دین و مسلمانان، هم تَبَری شود؛ هم با آنها قطع رابطه شود؛ هم به شیوه های مبارزه آنها از جمله شیوه های روانی و جنگ نرم آگاه باشیم و در نهایت، آنکه اگر ایمان داریم؛ تنها از خدا بترسیم و دشمنان را ولّیِ خود قرار ندهیم. بنابراین، باید در مسئله رسانه و و ازجمله شبکه های اجتماعی و پیام رسان های بیگانه از جمله اینستاگرام، واتساپ و تلگرام که امروزه بستری گسترده برای دورکردن جوانان و نوجوانان و حتی مادران و پدران از ارزشهای اسلامی شده و هر بار با ترفندهای مختلف از طریق جوک و کلیپ ظنز به استهزا و تمسخر مقدسات اسلامی می پردازند؛ یا شایعه ای را ساخته و منتشر می کنند؛ دقت لازم را داشته باشیم و با آمریکا و اسرائیل که کفار و یزیدیان زمان ما هستند؛ همان رفتاری را در فضای مجازی و حقیقی داشته باشیم که به ما فرمان داده است... ✍ زهراسادات امیری https://eitaa.com/qoranmajaz توصیه می شود متن کامل را در آدرس زیر مطالعه فرمایید: http://qoranmajaz.blogfa.com/post/5
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺 «فَلَمَّا آتَاهُمَا صَالِحًا جَعَلَا لَهُ شُرَكَاءَ فِيمَا آتَاهُمَا ۚ فَتَعَالَى اللَّهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ» امّا هنگامى که خداوند فرزند صالحى به آنها [= پدران و مادران از نسل آدم ] داد، (موجودات دیگر را در این موهبت مؤثر دانستند. و) براى خدا، در این نعمت که به آنها بخشیده بود، همتایانى قائل شدند. خداوند برتر است از آنچه همتاى او قرار مى دهند. (سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۹۰) @ayehsobh
007190.mp3
133.2K
آیه ۱۹۰ سوره مبارکه اعراف استاد پرهیزگار @ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇ ولى هنگامى که خداوند فرزندى سالم با تناسب اندام و شایستگى کامل به آنها داد، آنها براى خدا در این نعمت بزرگ شرکائى قائل شدند، اما خداوند برتر و بالاتر از شرک آنهاست (فَلَمّا آتاهُما صالِحاً جَعَلا لَهُ شُرَکاءَ فیما آتاهُما فَتَعالَى اللّهُ عَمّا یُشْرِکُونَ). (تفسیر نمونه، ذیل آیه ۱۹۰، سوره مبارکه اعراف) @ayehsobh
977101728.mp3
2.61M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه آیات: ۱۸۹ و ۱۹۰ سوره مبارکه: اعراف @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺 «أَيُشْرِكُونَ مَا لَا يَخْلُقُ شَيْئًا وَهُمْ يُخْلَقُونَ» «وَلَا يَسْتَطِيعُونَ لَهُمْ نَصْرًا وَلَا أَنفُسَهُمْ يَنصُرُونَ» آیا موجوداتى را همتاى او قرار مى دهند که چیزى را نمى آفرینند، و خودشان آفریده شده اند. و (آن بت ها) نمى توانند آنان را یارى کنند، و نه خودشان را یارى مى دهند. (سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۹۱ و ۱۹۲) @ayehsobh
007191.mp3
57.5K
آیه ۱۹۱ سوره مبارکه اعراف استاد پرهیزگار @ayehsobh
007192.mp3
71.8K
آیه ۱۹۲ سوره مبارکه اعراف استاد پرهیزگار @ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇ در این آیه، قرآن بار دیگر فکر و عقیده بت پرستى را با بیان روشن و کوبنده اى محکوم مى کند و مى فرماید: آیا اینها موجوداتى را شریک خدا قرار مى دهند که قادر بر آفرینش چیزى نیستند، بلکه خودشان مخلوق اویند؟! (أَ یُشْرِکُونَ ما لا یَخْلُقُ شَیْئاً وَ هُمْ یُخْلَقُونَ). * * * به علاوه این معبودهاى ساختگى در هیچ یک از مشکلات قادر نیستند پرستش کنندگان خود را یارى کنند، و حتى قادر نیستند خود را نیز در برابر مشکلات یارى دهند (وَ لا یَسْتَطیعُونَ لَهُمْ نَصْراً وَ لا أَنْفُسَهُمْ یَنْصُرُونَ). (تفسیر نمونه، ذیل آیه ۱۹۱ و ۱۹۲، سوره مبارکه اعراف) @ayehsobh
هدایت شده از ابوالفضل کاشی
🍃سلام علیکم 🍃اللهم عجل لولیک الفرج🤲 بہ هر طرف نظر ڪنم اثر ز روے ماه💜🌙 توست گر این جهان بپا شده بہ خاطر صفاے توست💖 ببین که پر شده جهان🌎 ز ظلم و جور اے عزیز بگو ڪدام لحظہ ها ظهور🌹 روے ماه توست نذر گل نرجس صلوات🔊 التماس دعای فرج 🤲
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺 «وَإِن تَدْعُوهُمْ إِلَى الْهُدَىٰ لَا يَتَّبِعُوكُمْ ۚ سَوَاءٌ عَلَيْكُمْ أَدَعَوْتُمُوهُمْ أَمْ أَنتُمْ صَامِتُونَ» و اگر آنها را به سوى هدایت دعوت کنید، از شما پیروى نمى کنند و براى شما یکسان است چه آنها را دعوت کنید و چه خاموش باشید؟! (سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۹۳) @ayehsobh
007193.mp3
118.9K
آیه ۱۹۳ سوره مبارکه اعراف استاد پرهیزگار @ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇ و مى افزاید: این معبودها آن چنان هستند که اگر شما بخواهید آنها را هدایت کنید، از شما پیروى نخواهند کرد و حتى عقل و شعور آن را ندارند (وَ إِنْ تَدْعُوهُمْ إِلَى الْهُدى لا یَتَّبِعُوکُمْ). آنها که چنین هستند و نداى هادیان را نمى شنوند، چگونه مى توانند دیگران را هدایت کنند؟ بعضى از مفسران احتمال دیگرى در تفسیر این قسمت از آیه داده اند و آن این که ضمیر هُمْ به بت پرستان و مشرکان بر مى گردد، یعنى گروهى از آنها بقدرى لجوج و متعصبند که هر چه آنها را دعوت به توحید کنید، تسلیم نمى شوند. 🌼🌼🌼 این احتمال نیز هست که منظور این باشد: اگر شما از آنها تقاضاى هدایت کنید، تقاضاى شما انجام نخواهد شد، به هر حال براى شما مساوى است، خواه آنها را، دعوت به سوى حق کنید و یا در برابرشان خاموش باشید (سَواءٌ عَلَیْکُمْ أَ دَعَوْتُمُوهُمْ أَمْ أَنْتُمْ صامِتُونَ) در هر دو صورت، این گروه بت پرستان لجوج، دست بردار نیستند. طبق تفسیر اول، معنى جمله این است: براى شما یکسان است، خواه از بت ها تقاضاى چیزى کنید، یا خاموش باشید، در هر دو صورت، نتیجه منفى است; زیرا بت ها اثرى در سرنوشت کسى ندارند و قادر به انجام خواسته کسى نیستند. فخر رازى در تفسیر خود، در ذیل این آیه مى نویسد: مشرکان هنگامى که به مشکلى گرفتار مى شدند دست تضرع به سوى بت ها بر مى داشتند، و هنگامى که مشکلى براى آنها واقع نمى شد، ساکت و خاموش بودند، قرآن به آنها مى گوید: خواه در برابر آنها تضرع و زارى کنید و خواه خاموش بمانید هیچ تفاوتى نمى کند. (تفسیر نمونه، ذیل آیه ۱۹۳، سوره مبارکه اعراف) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺 «إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ عِبَادٌ أَمْثَالُكُمْ ۖ فَادْعُوهُمْ فَلْيَسْتَجِيبُوا لَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ» کسانى را که غیر از خدا مى خوانید (و پرستش مى کنید) بندگانى همچون خود شما هستند. آنها را« بخوانید، و اگر راست مى گویید باید به شما پاسخ دهند (و تقاضایتان را برآورند) (سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۹۴) @ayehsobh
007194.mp3
123K
آیه ۱۹۴ سوره مبارکه اعراف استاد پرهیزگار @ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇ شرک در عبادت عملى سفیهانه این دو آیه همچنان بحث هاى توحید و مبارزه با شرک را ادامه مى دهد، و بحث هائى را که در این زمینه در آیات قبل بوده تکمیل مى کند، شرک در عبادت و پرستش غیر خدا را عملى سفیهانه و دور از منطق و عقل معرفى مى نماید. دقت در مضمون این دو آیه نشان مى دهد که با چهار دلیل، منطق بت پرستان ابطال گردیده و سرّ این که قرآن با استدلال هاى مختلف، پیرامون این مسأله بحث مى کند و هر زمان برهانى تازه ارائه مى دهد این است که شرک بدترین دشمن ایمان و سعادت فرد و جامعه است، و چون ریشه ها و شاخه هاى گوناگونى در افکار بشر دارد، و هر زمان به شکل تازه اى ظهور مى کند و جوامع انسانى را مورد تهدید قرار مى دهد، لذا قرآن از هر فرصتى براى قطع این ریشه خبیث و شاخه هایش استفاده مى نماید. 🌼🌼🌼 نخست مى گوید: آنهائى را که شما جز خدا مى خوانید و عبادت مى کنید و از آنان یارى مى طلبید بندگانى همچون خود شما هستند! (إِنَّ الَّذینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ عِبادٌ أَمْثالُکُمْ). بنابراین، معنى ندارد که انسان در مقابل چیزى که مثل خود او است، به سجده بیفتد و دست نیاز به سوى او دراز کند و مقدرات و سرنوشتش را در دست او بداند. به تعبیر دیگر مفهوم آیه این است: اگر دقت کنید مى بینید، آنها هم جسم دارند و اسیر زنجیر مکان و زمان هستند و محکوم قوانین طبیعتند و هم محدود از نظر عمر و زندگى و توانائى هاى دیگر، خلاصه هیچ امتیازى بر شما ندارند، تنها با خیال و وهم و امتیازى براى آنها ساخته اید. 🌼🌼🌼 در این که چرا در این آیه به معبودهاى بت پرستان عِباد جمع عبد به معنى بنده اطلاق شده در حالى که عبد را به موجود زنده مى گویند، تفسیرهاى متعددى وجود دارد. نخست این که ممکن است اشاره به معبودهاى انسانى، همچون مسیح(علیه السلام)براى مسیحیان، و فرشتگان براى بت پرستان عرب، و امثال آن بوده باشد. دیگر این که ممکن است روى توهمى که آنها پیرامون بت ها داشتند با آنها سخن گفته باشد که اگر فرضا آنها داراى عقل و شعورى هم باشند، موجودى برتر از شما نخواهند بود. سوم این که عبد در لغت گاهى به معنى موجودى که تحت تسلط و فرمان دیگرى است و در برابر آن خاضع است ـ هر چند عقل و شعور نداشته باشد ـ نیز گفته شده، از جمله به جاده اى که مرتباً از آن رفت و آمد مى کنند مُعَبَّد (بر وزن مقدّم) گفته شده است. پس از آن اضافه مى کند اگر فکر مى کنید آنها قدرت و شعورى دارند اگر راست مى گوئید آنها را بخوانید که مى بایست جواب شما را بدهند (فَادْعُوهُمْ فَلْیَسْتَجیبُوا لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ). و این دومین دلیلى است که براى ابطال منطق آنها بیان شده و آن این که سکوت مرگبارشان نشانه بى عرضگى آنها و عدم قدرتشان بر هر چیز است. (تفسیر نمونه، ذیل آیه ۱۹۴، سوره مبارکه اعراف) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺 «أَ لَهُمْ أَرْجُلٌ يَمْشُونَ بِهَا ۖ أَمْ لَهُمْ أَيْدٍ يَبْطِشُونَ بِهَا ۖ أَمْ لَهُمْ أَعْيُنٌ يُبْصِرُونَ بِهَا ۖ أَمْ لَهُمْ آذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا ۗ قُلِ ادْعُوا شُرَكَاءَكُمْ ثُمَّ كِيدُونِ فَلَا تُنظِرُونِ» آیا (آنها حداقل همانند خود شما) پاهایى دارند که با آن راه بروند؟! یا دستهایى دارند که با آن چیزى را بگیرند (و کارى انجام دهند)؟! یا چشمانى دارند که با آن ببینند؟! یا گوشهایى دارند که با آن بشنوند؟! (نه، هرگز، چنین نیست) بگو: «شریکانتان را (و بت هایى که همتاى خدا قرار داده اید، بر ضد من) بخوانید و براى من توطئه کنید و لحظه اى مهلتم ندهید (تا بدانید کارى از آنها ساخته نیست)! (سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۹۵) @ayehsobh