هدایت شده از مؤسسه رهروان راه قرآن مبارکه
#مؤسسه_رهروان_راه_قرآن_مبارکه برگزار میکند:
جلسات #بصیرت_افزایی در #فضای_مجازی به مناسبت فرارسیدن ماه #محرم
با عنوان #حقیقت_عاشورا (با تکیه بر کتاب حماسه حسینی شهید مطهری)
#جلسه_چهارم:
⭕️این موضوع که #دستگاه_حسینی یک دستگاه جدایی است و از هر وسیلهای برای گریاندن میشود استفاده کرد، این خیال، این توهم دروغ و غلط، یک عامل بزرگی شد برای جعل و #تحریف.
🔴مرحوم حاجی نوری، استاد مرحوم حاج شیخ عباس قمی، میگوید: اگر این حرف درست باشد که #هدف وسیله را توجیه میکند؛ پس دیگر اساساً چیزی در دنیا باقی نمیماند. من اینجور میگویم: یکی از هدفهای #اسلامی این است که انسان کاری کند یک مؤمنی خوشحال بشود. این هست یا نه؟ میگوییم: بله. میگوییم هدف وسیله را مباح میکند؛ من برای اینکه فلان مؤمن خوشحال بشود، در حضورش غیبت میکنم چون از غیبت خیلی خوشش میآید. به من میگویند: داری گناه مرتکب میشوی! میگویم: خیر، هدف من #مقدس است. من که غیبت میکنم میخواهم که او را سرگرم کرده باشم، میخواهم خوشحالش کرده باشم. ایجاد سرور در قلب مؤمن مستحب است.
میگوید این چه غوغایی است؟! این چه حرف #شریعت_خراب_کنی است که از هر وسیلهای جایز است برای گریاندن بر #امام_حسین_ع استفاده کرد؟ به خدا قسم بر خلاف گفته امام حسین ع است.
🛑امام حسین ع شهید شد که اسلام بالا برود؛ امام حسین ع کشته شد که سنن و مقررات و قوانین اسلامی زنده شود، نه اینکه بهانهای شود که پا روی سنن اسلامی بگذارند. ما امام حسین ع را به صورت- العیاذبالله- اسلام خراب کن درآورده ایم...
(ادامه دارد...)
📚 منبع: حماسه حسینی، ج ۱، صفحه ۸۱.
@rahrovanraheqoran
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ ۚ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مَّا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ ۚ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ»
و دلهاى آنها را با هم، پیوند داد. اگر تمام آنچه را روى زمین است صرف مى کردى که میان دلهاى آنان پیوند دهى، نمى توانستى. ولى خداوند در میان آنها پیوند ایجاد کرد. زیرا او توانا و حکیم است.
(سوره مبارکه انفال/ آیه ۶۳)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇
به علاوه، این مؤمنان مخلصى که گرد تو را گرفته اند و از هیچ گونه فداکارى مضایقه ندارند، قبلاً مردمى از هم پراکنده و با یکدیگر دشمن بودند خداوند نور هدایت بر آنها پاشید و در میان دل هاى آنها الفت ایجاد کرد (وَ أَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ).
سالیان دراز در میان طایفه اوس و خزرج در مدینه جنگ و خون ریزى بود و سینه هاى آنها مالامال کینه و عداوت، آن چنان که هیچ کس باور نمى کرد روزى آنها دست دوستى و محبت به سوى هم دراز کنند و در یک صف قرار گیرند.
ولى خداوند قادر متعال این کار را در پرتو اسلام و در سایه نزول قرآن انجام داد، نه تنها اوس و خزرج که از طایفه انصار بودند، چنین کشمکش را داشتند، یاران مهاجر پیامبر که از مکّه آمده بودند نیز پیش از اسلام با هم الفت و دوستى نداشتند و چه بسا سینه هایشان از کینه هاى یکدیگر پر بود، اما خداوند همه آن کینه ها را شست و از میان برد به طورى که از سیصد و سیزده نفر رزمندگان بدر که حدود هشتاد نفر از مهاجران و بقیه از انصار بودند ارتشى کوچک اما یک پارچه و نیرومند، متحد و متفق به وجود آمد که دشمن قوى پنجه خود را، در هم شکستند.
🌼🌼🌼
سپس اضافه مى کند: فراهم ساختن این الفت و پیوند دل ها از طرق مادى و عادى امکان پذیر نبود اگر تمام آنچه را روى زمین است صرف مى کردى که میان دل هاى آنان الفت دهى، نمى توانستى! (لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِی الأَرْضِ جَمیعاً ما أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ).
ولى این خدا بود که در میان آنها به وسیله ایمان الفت ایجاد کرد (وَ لکِنَّ اللّهَ أَلَّفَ بَیْنَهُمْ).
آنها که به وضع روحیه افراد لجوج و کینه توز مخصوصاً اقوام بى خبرى همچون مردم عصر جاهلیت، آشنا هستند، مى دانند این گونه کینه ها و عداوت ها را نه به وسیله مال و ثروت مى شود شستشو کرد، نه با جاه و مقام، تنها راه فرو نشاندن آن انتقام است همان انتقامى که به صورت زنجیره اى تکرار خواهد شد و در هر بار چهره زشت آن هولناک تر و دامنه آن وسیع تر خواهد گردید.
تنها چیزى که مى تواند آن کینه هاى راسخ و ریشه دار را از میان ببرد ایجاد یک نوع انقلاب و دگرگونى در افکار، اندیشه ها و جان ها است، آن چنان انقلابى که شخصیت ها را دگرگون سازد، طرز تفکرها را عوض کند و در سطحى بسیار بالاتر از آنچه بودند قرار گیرند، به طورى که اعمال گذشته در نظرشان پست، ناچیز و ابلهانه جلوه کند و به دنبال آن دست به یک خانه تکانى در اعماق وجود خود بزنند، و زباله هاى کینه، قساوت، انتقام جوئى و تعصب هاى قبیله اى و مانند آن را بیرون بریزند و این کارى است که از پول و ثروت هرگز ساخته نیست، تنها در سایه ایمان و توحید واقعى امکان پذیر است.
و در پایان آیه مى افزاید: خداوند عزیز و حکیم است (إِنَّهُ عَزیزٌ حَکیمٌ).
عزت او ایجاب مى کند، هیچ کس را یاراى مقاومت در مقابل او نباشد و حکمتش سبب مى شود، همه کارهایش روى حساب باشد و لذا برنامه حساب شده او دل هاى پراکنده را متحد ساخت و در اختیار پیامبرش گذاشت تا نور هدایت اسلام را به وسیله آنها در همه جهان پخش کند.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۳، سوره مبارکه انفال)
@ayehsobh
هدایت شده از مؤسسه رهروان راه قرآن مبارکه
مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت علیهم السلام رهروان راه قرآن مبارکه برگزار میکند:
#مسابقه_عکاسی با عنوان #روایت_عشق
ویژه مراسمات دهه اول ماه #محرم و کمک های مؤمنانه در روز تاسوعا و عاشورا
📸📱به وسیله دوربین حرفهای و گوشی موبایل
♻️ هر نفر سه اثر
📆 فرصت ارسال تصاویر تا ۱۵ شهریور ۱۳۹۹
🆔 @shahed
📱 ۰۹۱۰۶۴۲۹۳۰۰
#مؤسسه_رهروان_راه_قرآن_مبارکه
@rahrovanraheqoran
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَسْبُكَ اللَّهُ وَمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ»
اى پیامبر! خداوند و مؤمنانى که از تو پیروى مى کنند، براى (حمایت) تو کافى است ( فقط بر آنها تکیه کن).
(سوره مبارکه انفال/ آیه ۶۴)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇
در این آیه، براى تقویت روحیه پاک پیامبر(صلى الله علیه وآله) روى سخن را به او کرده، مى گوید: اى پیامبر! خداوند و این مؤمنانى که از تو پیروى مى کنند براى حمایت تو کافى هستند (یا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَسْبُکَ اللّهُ وَ مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنینَ) با کمک آنها مى توانى به هدف خود نائل شوى.
🌼🌼🌼
بعضى از مفسران نقل کرده اند: این آیه هنگامى نازل شد که طایفه یهود بنى قریظه و بنى نضیر به پیامبر(صلى الله علیه وآله) گفتند: ما حاضریم تسلیم تو شویم و از تو پیروى کنیم (و تو را یارى خواهیم کرد). آیه بالا نازل شد و به پیامبر(صلى الله علیه وآله) هشدار داد که به آنها اعتماد و تکیه نکند، بلکه تکیه گاه خود را تنها خدا و مؤمنان قرار دهد.
حافظ ابونعیم که از علماى معروف اهل سنت است در کتاب فضائل الصّحابه به اسناد خود نقل کرده که این آیه درباره على بن ابى طالب(علیه السلام) نازل شده و منظور از مؤمنین، على(علیه السلام) است.
کراراً گفته ایم این گونه تفسیرها و شأن نزول ها آیه را منحصر و محدود نمى کند، بلکه منظور این است شخصى مانند على(علیه السلام) که در صف اول مؤمنان قرار دارد نخستین تکیه گاه پیامبر بعد از خدا از میان مسلمین است هر چند که دیگر مؤمنان نیز در صفوف بعد یار و یاور پیامبر(صلى الله علیه وآله) هستند.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۴، سوره مبارکه انفال)
@ayehsobh
هدایت شده از مؤسسه رهروان راه قرآن مبارکه
#مؤسسه_رهروان_راه_قرآن_مبارکه برگزار میکند:
جلسات #بصیرت_افزایی در #فضای_مجازی به مناسبت فرارسیدن ماه #محرم
با عنوان #حقیقت_عاشورا (با تکیه بر کتاب حماسه حسینی شهید مطهری)
#جلسه_پنجم:
🔴 تحریفات معنوی حادثه #کربلا
تحریف معنوی از تحریف لفظی صد بار خطرناکتر است. آنچه که سبب شده است که این حادثه بزرگ برای ما از اثر و خاصیت بیفتد تحریفات معنوی است نه تحریفات لفظی...
⭕️ معنی «تحریف معنوی»:
تحریف معنوی یعنی مثلًا در یک جمله ممکن است ما از لفظ نه کم کنیم و نه زیاد، ولی آنجا که میخواهیم توجیه و تفسیر کنیم، طوری آن را توجیه و تفسیر کنیم که درست، خلاف و ضد معنی واقعی این جمله باشد.
⭕️دو #تحریف_معنوی در هدف امام حسین علیه السلام:
#حسین_ع میفرماید من نهضت کردم برای #امر_به_معروف، برای اینکه دین را زنده کنم، برای اینکه با مفاسد مبارزه کنم. نهضت من یک نهضت اصلاحی اسلامی است.
1⃣یکجا گفتیم حسین بن علی قیام کرد که کشته شود برای اینکه کفاره گناهان امّت باشد، کشته شد برای اینکه گناهان ما آمرزیده شود.
😱نمیدانیم که این فکر را ما از دنیای مسیحیت گرفتهایم. ملت مسلمان خیلی چیزها را ندانسته از دنیای مسیحیت بر ضد #اسلام گرفت.
میگویند #عیسی_ع به دار رفت و این به دار رفتن عیسی ع کفاره گناه امت شد. فکر نکردیم این حرف، با سخن حسین ع سازگار نیست. تهمت به ابا عبدالله است. اگر کسی در روز ماه رمضان روزه داشته باشد و این حرف را به حسین بن علی نسبت دهد و بگوید شهادت حسین برای چنین کاری بود، روزه اش باطل است. دروغ بر حسین است...
(ادامه دارد...)
📚 منبع: حماسه حسینی، ج ۱، صفحه ۸۲.
@rahrovanraheqoran
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتَالِ ۚ إِن يَكُن مِّنكُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ ۚ وَإِن يَكُن مِّنكُم مِّائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفًا مِّنَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَفْقَهُونَ»
اى پیامبر! مؤمنان را به جنگ (با دشمنان خطرناک) برانگیز. هرگاه از شما بیست نفر با استقامت باشند، بر دویست نفر غلبه مى کنند. و اگر صد نفر باشند، بر هزار نفر از کسانى که کافر شدند، پیروز مى گردند. چرا که آنها گروهى هستند که نمى فهمند.
(سوره مبارکه انفال/ آیه ۶۵)
@ayehsobh