❇ تفســــــیر
در این که منظور از اولیاء خدا چه کسانى است؛ در میان مفسران گفتگو است، ولى آیه دوم مطلب را روشن ساخته و به گفتگوها پایان مى دهد، مى فرماید: آنها کسانى هستند که ایمان آورده اند و به طور مداوم تقوا و پرهیزکارى را پیشه خود ساخته اند (الَّذینَ آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ).
🌼🌼🌼
جالب این که ایمان را به صورت فعل ماضىِ مطلق آورده و تقوا را به صورت ماضى استمرارى. اشاره به این که
ایمان آنها به سر حدّ کمال رسیده، ولى تقوا که در عمل روزمره منعکس مى شود و هر روز و هر ساعت کار تازه اى مى طلبد و جنبه تدریجى دارد، براى آنها به صورت یک برنامه و وظیفه دائمى در آمده است.
آرى، اینها هستند که با داشتن این دو رکن اساسى دین و شخصیت ، چنان آرامشى در درون جان خود احساس مى کنند که، هیچ یک از طوفان هاى زندگى آنها را تکان نمى دهد، بلکه به مضمون: أَلْمُؤْمِنُ کَالْجَبَلِ الرّاسِخِ لاتُحَرِّکُهُ الْعَواصِفُ: مؤمنان همچون کوه در برابر تند باد حوادث استقامت به خرج مى دهند .
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۳ سوره مبارکه یونس)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«لَهُمُ الْبُشْرَىٰ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ ۚ لَا تَبْدِيلَ لِكَلِمَاتِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ»
شادمانى (حقیقى) در زندگى دنیا و در آخرت تنها براى آنهاست. وعده هاى الهى تخلف ناپذیر است! این است آن رستگارى و پیروزى بزرگ!
(سوره مبارکه یونس/ آیه ۶۴)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
این آیه، روى مسأله عدم وجود ترس و غم و وحشت در وجود اولیاى حق، با این عبارت تأکید مى کند که براى آنان در زندگى دنیا و در آخرت بشارت است (لَهُمُ الْبُشْرى فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ فِی الآْخِرَةِ).
به این ترتیب، نه تنها ترس و غمى ندارند، که بشارت، خوشحالى و سرور به خاطر نعمت هاى فراوان و مواهب بى پایان الهى، هم در این زندگى و هم در آن زندگى نصیب آنان مى شود.
🌼🌼🌼
باز براى تأکید اضافه مى کند: سخنان پروردگار و وعده هاى الهى، تغییر و تبدیل ندارد (لا تَبْدیلَ لِکَلِماتِ اللّهِ) و خداوند به این وعده خود نسبت به دوستانش وفا مى کند.
و این پیروزى و سعادت بزرگى است (ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ)، براى هر کس که نصیبش شود.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۴ سوره مبارکه یونس)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَ لَايَحْزُنكَ قَوْلُهُمْ ۘ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا ۚ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»
سخن آنها تو را غمگین نسازد! تمام عزّت (و قدرت)، از آنِ خداست و او شنوا
و داناست.
(سوره مبارکه یونس/ آیه ۶۵)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
این آیه، روى سخن را به پیامبر(صلى الله علیه وآله)، که سر سلسله اولیاء و دوستان خدا است کرده و به صورت دلدارى و تسلّى خاطر به او مى گوید: سخنان ناموزون مخالفان و مشرکان غافل و بى خبر تو را غمگین نکند (وَ لایَحْزُنْکَ قَوْلُهُمْ).
🌼🌼🌼
چرا که تمام عزّت و قدرت از آنِ خدا است (إِنَّ الْعِزَّةَ لِلّهِ جَمیعاً) و در برابر اراده حق از دشمنان کارى ساخته نیست.
او از تمام نقشه هاى آنها با خبر است، سخنانشان را مى شنود و از اسرار درونشان آگاه است (هُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ).
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۵ سوره مبارکه یونس)
@ayehsobh
هدایت شده از جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی
سلام بابا
هر سال لحظه تحویل سال، کنار هم بودیم.
امسال، ناخودآگاه یاد سال تحویلی افتادم که در صحن انقلاب حرم امام رضا ع، زیر باران کنار هم ایستاده بودیم...
🕋 قرار بود بعد از عید، قرعهکشی برای #عمرهی_دانشجویی برگزار شود و شما با همان اطمینان همیشگی گفتی نگران نباش، اسمت درمیاد و این تنها قرعهکشیای بود که اسمم دراومد؛ اون هم جزو اولین نفرات🙏
💌 بابا! هر سال، روز اول سال نو، بچهها و نوهها میامدند خانه و از لای قرآن به همه عیدی میدادی؛ امسال هم برای سال تحویل آمدند کنارت، همه بودیم؛ اما برکت هر سالهی ما نبود😭😢
در لحظهی تحویل سال نو،. چشمانمان اشکبار و دلهایمان پر از غم و اندوه بود؛ اما به حرمت مادر، بیصدا فریاد زدیم. میدیدم همهی بچهها ظاهری آرام داشتند؛ اما میدانم درون دل همه، طوفانی از نبودنت به پا بود که اگر هرکدام از ما تنها سر مزار بودیم؛ صدای فریادمان از غم نبودنت، عرش را به لرزه میآورد؛ ولی بیصدا اشک ریختیم تا دیگری ناراحت نشود و از همه مهمتر، #مادر که اکنون تنها پناه و ستون خیمه خانواده است؛ از بیقراری دلتنگی ما ناراحتی اش چند برابر نشود...
🤲بابا! دعا کن إن شاءالله این سال، سال ظهور #امام_منتظَر_عج باشد و ما هم لیاقت حضور در رکاب آن حضرت را داشته باشیم إن شاءالله.
✍ دخترت زهراسادات
التماس دعا (۳۰ اسفند ۱۳۹۹)
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«أَلَا إِنَّ لِلَّهِ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ ۗ وَمَا يَتَّبِعُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ شُرَكَاءَ ۚ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ»
آگاه باشید کسانى که در آسمانها و کسانى که در زمین هستند، تعلق به خدا دارند. و آنها که غیر خدا را همتاى او مى خوانند، (از منطق و دلیلى) پیروى نمى کنند. آنها تنها از گمان بى اساس پیروى مى نمایند و تخمین و حدس (واهى) مى زنند.
(سوره مبارکه یونس/ آیه ۶۶)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
این آیات، بار دیگر به مسأله توحید و شرک که یکى از مهم ترین مباحث اسلام و مباحث این سوره است باز مى گردد، مشرکان را به محاکمه مى کشد، و نا توانى آنها را به اثبات مى رساند.
نخست مى فرماید: آگاه باشید تمام کسانى که در آسمان ها و زمین هستند از آنِ خدا مى باشند (أَلا إِنَّ لِلّهِ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی الأَرْضِ).
جائى که اشخاص ملک او باشند، و از آن او، اشیائى که در این جهان مى باشند به طریق اولى از آنِ او هستند، بنابراین، او مالک تمام عالم هستى است، و با این حال، چگونه ممکن است مملوک هاى او، شریک او بوده باشند؟!
آنگاه اضافه مى کند: کسانى که غیر خدا را شریک او قرار مى دهند از دلیل و منطقى پیروى نمى کنند و هیچ سند و شاهدى بر گفتار خود ندارند (وَ ما یَتَّبِعُ الَّذینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ شُرَکاءَ).
آنها تنها از پندارها و گمان هاى بى اساس و بى پایه پیروى مى کنند (إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ).
بلکه آنها فقط با مقیاس حدس و تخمین سخن مى گویند، و دروغ مى گویند! (وَ إِنْ هُمْ إِلاّ یَخْرُصُونَ).
🌼🌼🌼🌼
یَخْرُصُونَ از ماده خرص (بر وزن ترس)، در اصل به معنى تخمین زدن است و نخست در مورد میوه بر درختان هنگام اجاره باغ و امثال آن به کار رفته، سپس به هر گونه حدس و تخمین گفته شده است و از آنجا که تخمین گاهى مطابق واقع و گاهى بر خلاف واقع مى شود، این کلمه در معنى دروغ نیز استعمال شده است و در آیه مورد بحث مى تواند به هر دو معنى باشد.
اصولاً خاصیت پیروى از پندار و گمانِ بى اساس است، که سرانجام انسان را به وادى دروغ مى کشاند.
آنها که بت ها را شریک خدا ساخته بودند، تکیه گاهشان اوهامى بیش نبود، اوهامى که حتى تصور آن امروز براى ما مشکل است، که چگونه ممکن است انسان، اشکال و مجسمه هاى بى روحى بسازد، و بعد مخلوق خود را ارباب و صاحب اختیار خویش بداند؟
مقدّراتش را به دست آن بسپارد، و حل مشکلاتش را از او بخواهد؟!
آیا این چیزى جز دروغ و دروغ پردازى مى تواند باشد؟
حتى مى توان این را به عنوان یک قانون کلّى ـ با کمى دقت ـ از آیه استفاده کرد، که هر کس از ظن و گمان هاى بى اساس پیروى کند، سرانجام به دروغگوئى کشانده مى شود .
راستى و صدق بر اساس قطع و یقین استوار است، و دروغ بر اساس تخمین ها، پندارها و شایعه ها!.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۶ سوره مبارکه یونس)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ وَالنَّهَارَ مُبْصِرًا ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَسْمَعُونَ»
او کسى است که شب را براى شما آفرید، تا در آن آرامش بیابید و روز را روشنى بخش (تا به تلاش براى زندگى بپردازید). در این (نظام نور و ظلمت) نشانه هایى است براى کسانى که گوش شنوا دارند!
(سوره مبارکه یونس/ آیه ۶۷)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
سپس، براى تکمیل این بحث و نشان دادن راه خداشناسى و دورى از شرک و بت پرستى، به گوشه اى از مواهب الهى که در نظام آفرینش قرار گرفته، و نشانه عظمت، قدرت و حکمت اللّه است اشاره کرده، مى گوید:
او کسى است که شب را براى شما مایه آرامش قرار داد (هُوَ الَّذی جَعَلَ لَکُمُ اللَّیْلَ لِتَسْکُنُوا فیهِ).
و روز را روشنى بخش (وَ النَّهارَ مُبْصِراً).
🌼🌼🌼
این نظام نور و ظلمت، که بارها در آیات قرآن روى آن تکیه شده، نظامى شگفت انگیز و پر بار است که:
از یک سو با تابش نور در مدت معین، صحنه زندگى انسان ها را روشن ساخته، و حرکت آفرین است و تلاش انگیز.
و از سوى دیگر با پرده هاى ظلمانى و آرام بخش شب، روح و جسم خسته رَا براى کار و حرکت مجدد آماده مى سازد.
آرى، در این نظام حساب شده، آیات و نشانه هائى از توانائى آفریدگار است، اما براى آنها که گوش شنوا دارند و حقایق را مى شنوند (إِنَّ فی ذلِکَ
لا یات لِقَوْم یَسْمَعُونَ).
براى آنها که مى شنوند و درک مى کنند، و آنها که پس از درک حقیقت، آن را به کار مى بندند.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۷ سوره مبارکه یونس)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«قَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا ۗ سُبْحَانَهُ ۖ هُوَ الْغَنِيُّ ۖ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۚ إِنْ عِندَكُم مِّن سُلْطَانٍ بِهَٰذَا ۚ أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ»
گفتند: «خداوند فرزندى براى خود انتخاب کرده است». (بدانید او از هر عیب و نقص و احتیاجى) منزّه است! او بى نیاز است. از آنِ اوست آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است. شما هیچ گونه دلیلى بر این ادّعا ندارید. آیا چیزى را که نمى دانید به خدا نسبت مى دهید؟!
(سوره مبارکه یونس/ آیه ۶۸)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
سخن بى دلیل
این آیات نیز، همچنان بحث با مشرکان را ادامه داده، یکى از دروغ ها و تهمت هاى آنها را نسبت به ساحت مقدس خداوند بازگو مى کند:
نخست مى فرماید: آنها گفتند: خداوند براى خود فرزندى اختیار کرده است! (قالُوا اتَّخَذَ اللّهُ وَلَداً).
این سخن را، در درجه اول مسیحیان در مورد حضرت مسیح، پس از آن بت پرستان عصر جاهلى، در مورد فرشتگان ـ که آنها را دختران خدا مى پنداشتند ـ و یهود در مورد عزیر گفتند.
قرآن از دو راه به آنها پاسخ مى گوید:
نخست این که خداوند از هر عیب و نقص منزّه است، و از همه چیز بى نیاز است (سُبْحانَهُ هُوَ الْغَنِیُّ).
اشاره به این که نیاز به فرزند، یا به خاطر احتیاج جسمانى به نیرو، و کمک او است، و یا به خاطر نیاز روحى و عاطفى، و از آنجا که خداوند از هر عیب و نقصى، و از هر کمبود و ضعفى منزّه است، و ذات پاکش یک پارچه غنا و بى نیازى است، ممکن نیست براى خود فرزندى انتخاب کند.
او مالک همه موجوداتى است که در آسمان ها و زمین است (لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الأَرْضِ).
و با این حال، چه معنى دارد که او فرزندى براى خود انتخاب کند، تا او را آرامش ببخشد، و یا به او کمک کند؟!
🌼🌼🌼
جالب این که تعبیر به إِتَّخَذَ (انتخاب و اختیار کرد) شده است، و این نشان مى دهد: آنها معتقد بودند فرزندى از خداوند متولد نشده، بلکه مى گفتند: خدا موجوداتى را به فرزندى خود برگزیده است.
درست همانند کسانى که از آنها فرزند نمى شود و کودکى را از پرورشگاه و مانند آن براى خود انتخاب مى کنند.
به هر حال این جاهلان کوته بین، گرفتار اشتباه مقایسه خالق و مخلوق بودند، و ذات بى نیاز خدا را به وجود محدود و نیازمند خویش مقایسه مى کردند.
دومین پاسخى را که قرآن به آنها مى گوید این است: هر کس ادعائى دارد، باید دلیلى بر مدعاى خود اقامه کند. آیا شما به راستى بر این سخن دلیلى دارید؟ نه; هیچ دلیلى نزد شما براى این ادعا وجود ندارد (إِنْ عِنْدَکُمْ مِنْ سُلْطان بِهذا).
با این حال آیا به خدا نسبتى مى دهید که، حداقل از آن آگاهى ندارید ؟
(أَ تَقُولُونَ عَلَى اللّهِ ما لاتَعْلَمُونَ).
یعنى: به فرض که دلیل روشن نخست را نپذیرید، بالاخره این حقیقت را نمى توانید انکار کنید که گفتار شما یک تهمت و قول به غیر علم است.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۸ سوره مبارکه یونس)
@ayehsobh
هدایت شده از مؤسسه رهروان راه قرآن مبارکه
مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت علیهم السلام رهروان راه قرآن مبارکه و کانون شهدای گمنام مسجدالرسول ص برگزار میکنند:
#مسابقه_عکاسی با عنوان #طبیعت_نوروز و #اعیاد_شعبانیه
📸📱به وسیله دوربین حرفهای و گوشی موبایل
♻️ هر نفر سه اثر
📆 فرصت ارسال تصاویر تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۰
🆔 @shahed
📱 ۰۹۱۰۶۴۲۹۳۰۰
#مؤسسه_رهروان_راه_قرآن_مبارکه
@rahrovanraheqoran
#کانون_شهدای_گمنام_مسجدالرسول_ص_مبارکه
@shohadagomnamk
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«قُلْ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ لَا يُفْلِحُونَ»
بگو:«آنها که به خدا دروغ میبندند، (هرگز) رستگار نمى شوند.
(سوره مبارکه یونس/ آیه ۶۹)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
در آیه بعد، سرانجام شوم افترا و تهمت بر خدا را بازگو مىکند:
روى سخن را متوجه پیامبرش کرده مى فرماید: به آنها بگو: کسانى که بر خدا افترا مى بندند و دروغ مى گویند، هرگز روى رستگارى را نخواهند دید (قُلْ إِنَّ الَّذینَ یَفْتَرُونَ عَلَى اللّهِ الْکَذِبَ لایُفْلِحُونَ).
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۹ سوره مبارکه یونس)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«مَتَاعٌ فِي الدُّنْيَا ثُمَّ إِلَيْنَا مَرْجِعُهُمْ ثُمَّ نُذِيقُهُمُ الْعَذَابَ الشَّدِيدَ بِمَا كَانُوا يَكْفُرُونَ»
(براى آنها) بهره اى (ناچیز) از دنیاست. سپس بازگشتشان به سوى ماست. و آنگاه، مجازات شدیدى به سزاى کفرشان به آنها مى چشانیم!»
(سوره مبارکه یونس/ آیه ۷۰)
@ayehsobh