eitaa logo
هر صبح یک آیه
839 دنبال‌کننده
603 عکس
127 ویدیو
12 فایل
هر روز صبح یک آیه و تفسیر و صوت همان آیه را بخوانیم و بشنویم... ارتباط با مدیر کانال در ایتا: @shahed لینک کانال در پیام رسان #سروش #گپ #ایتا #روبیکا و #بله: @ayehsobh
مشاهده در ایتا
دانلود
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَ مَا أَكْثَرُ النَّاسِ وَلَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِينَ» ولى اکثر مردم، هر چند اصرار داشته باشى، ایمان نمى آورند. (سوره مبارکه یوسف/ آیه ۱۰۳) @ayehsobh
❇ تفســــــیر با این حال، مردم با دیدن این همه نشانه‌هاى وحى و شنیدن اندرزهاى الهى، می‌باید ایمان بیاورند و از راه خطا بازگردند، ولى اى پیامبر بیشتر مردم، هر چند تو اصرار داشته باشى، ایمان نمى آورند (وَ مَا أَکْثَرُ النَّاسِ وَ لَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِینَ). تعبیر به حرص دلیل بر علاقه شدید پیامبر(صلى الله علیه وآله) به ایمان آوردن مردم بود. ولى چه سود تنها اصرار او کافى نبود، قابلیّت زمینه ها نیز شرط است. 🌼🌼🌼 جایى که فرزندان یعقوب(علیه السلام) که در خانه وحى و نبوّت بزرگ شدند این چنین گرفتار طوفان هاى هوا و هوس مى شوند تا آنجا که مى خواهند برادر خود را نابود کنند، چگونه مى توان انتظار داشت که همه مردم بر دیو هوس و غول شهوت چیره شوند و یکباره همگى به طور کامل رو به سوى خدا آورند؟ این جمله ضمناً یک نوع تسلّى خاطر براى پیامبر است که هرگز از اصرار مردم بر کفر و گناه خسته و مأیوس نشود و از کمى همسفران در این راه ملول نگردد. در آیه ۶ سوره کهف خطاب به پیامبر مى فرماید: فَلَعَلَّکَ بَاخِعٌ نَفْسَکَ عَلَى آثَارِهِمْ إِنْ لَمْ یُؤْمِنُوا بِهَـذَا الْحَدِیثِ أَسَفًا: گویى مى خواهى به خاطر اعمال آنان خود را از غم و اندوه هلاک کنى اگر به این گفتار (قرآن) ایمان نیاورند! (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۰۳ سوره مبارکه یوسف) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَمَا تَسْأَلُهُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ ۚ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ» و تو (هرگز) از آنها در برابر این دعوت پاداشى نمى طلبى. آن نیست مگر تذکّرى براى جهانیان. (سوره مبارکه یوسف/ آیه ۱۰۴) @ayehsobh
❇ تفســــــیر سپس اضافه مى کند: اینها در واقع هیچ گونه عذر و بهانه اى براى نپذیرفتن دعوت تو ندارند، زیرا علاوه بر اینکه نشانه هاى حق در آن روشن است؛ تو (هرگز) از آنان پاداشى نمى طلبى که آن را بهانه مخالفت قرار دهند (وَ مَا تَسْئَلُهُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْر). آن نیست مگر تذکّرى براى جهانیان و سفره گسترده اى براى عام و خاص و تمام انسان ها (إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِکْرٌ لِلْعَالَمِینَ). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۰۴ سوره مبارکه یوسف) @ayehsobh
202030_1319128793.mp3
2.11M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه: یوسف آیه: ۱۰۲_۱۰۴ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَكَأَيِّن مِّنْ آيَةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ» و چه بسیار نشانه اى (از خدا) درآسمانها و زمین است که آنها از کنارش مى گذرند، در حالى که از آن روى گردان و غافلند. (سوره مبارکه یوسف/ آیه ۱۰۵) @ayehsobh
❇ تفســــــیر آنها در واقع به این دلیل گمراه شده اند که چشم بینا و گوش شنوا ندارند و چه بسیار نشانه اى (از خدا) در آسمان ها و زمین وجود دارد که آنان از کنارش مى گذرند و از آن رویگردانند (وَ کَأَیِّنْ مِنْ آیَة فِى السَّمَـوَاتِ وَالاَْرْضِ یَمُرُّونَ عَلَیْهَا وَ هُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ). همین حوادثى را که همه روز با چشم خود مى نگرند: خورشید صبحگاهان سر از افق مشرق برمى دارد و اشعه طلایى خود را بر کوه ها و درّه ها و صحراها و دریاها مى پاشد و شامگاهان در افق مغرب فرو مى رود و پرده سنگین و سیاه شب بر همه جا مى افتد. اسرار این نظام شگرف، طلوع و غروب خورشید، غوغاى حیات در گیاهان و پرندگان و حشرات و انسان ها، زمزمه جویباران، همهمه نسیم و این همه نقش عجب بر در و دیوار وجود، به اندازه اى آشکار است که هر که درباره آنها و خالقشان نیندیشد، همچنان نقش بوَد بر دیوار. فراوانند امور کوچک و ظاهراً بى اهمّیّتى که ما همیشه با بى اعتنایى از کنار آنها مى گذریم امّا ناگهان دانشمندى ژرف بین پس از ماه ها یا سال ها مطالعه روى آن، اسرار عجیبى کشف مى کند که دهان جهانیان از تعجّب باز مى مانَد. 🌼🌼🌼 اصولاً مهم این است که بدانیم در این عالم هیچ چیز ساده و بى اهمّیّت نیست، زیرا همگى مصنوع و مخلوق خدایى است که علمش بى انتها و حکمتش بى پایان است. ساده و بى اهمّیّت آنانند که جهان را بى اهمّیّت و سرسرى مى دانند.بنابراین اگر به آیات قرآن که بر تو نازل مى شود ایمان نیاورند تعجّب نکن، زیرا آنها به آیات آفرینش و خلقت نیز که از هر سو آنان را احاطه شان کرده است ایمان نیاورده اند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۰۵ سوره مبارکه یوسف) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَ مَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلَّا وَهُم مُّشْرِكُونَ» و بیشتر آنها به خدا ایمان نمى آورند، مگر آنکه ایمان خود را با شرک آلوده مى کنند. (سوره مبارکه یوسف/ آیه ۱۰۶) @ayehsobh
❇ تفســــــیر در آیه بعد اضافه مى کند: و بیشتر آنان که مدّعى ایمان به خدا هستند مشرکند (وَ مَا یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِکُونَ). ممکن است خودشان تصوّر کنند که مؤمنان خالصى هستند ولى غالباً رگه‌هاى شرک در افکار و گفتار و کردارشان وجود دارد. ایمان تنها این نیست که انسان اعتقاد به وجود خدا داشته باشد، بلکه یک موحّد خالص کسى است که غیر از خدا معبودى به هیچ صورت، در دل و جان او نباشد. گفتار و کردارش براى خدا باشد و قانونى جز قانون خدا را به رسمیّت نشناسد و طوق بندگى غیر او را بر گردن ننهد و فرمان هاى الهى را خواه مطابق تمایلاتش باشد یا نه از جان و دل بپذیرد و بر سر دو راهى هاى خدا و هواى نفس همواره خدا را مقدّم بشمرد. این است ایمان خالص از هر گونه شرک: شرک در عقیده، شرک در سخن و شرک در عمل. و راستى اگر بخواهیم حساب دقیقى در این زمینه بکنیم موحّدان راستین و خالص و واقعى بسیار اندک هستند. 🌼🌼🌼 به همین دلیل در روایات اسلامى مى خوانیم که امام صادق(علیه السلام) فرمود: إنَّ الشِّرکَ أخفى مِن دَبیبِ النَّملِ: شرک در اعمال انسان مخفى تر است از حرکت مورچه. از امام باقر(علیه السلام) در تفسیر آیه مورد بحث نقل شده است که فرمود: منظور از این آیه، شرک در اطاعت است نه شرک در عبادت، و گناهانى که مردم مرتکب مى شوند شرک اطاعت است، زیرا در آن اطاعت شیطان مى کنند و به سبب این عمل براى خدا شریک در اطاعت قائل مى شوند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۰۶ سوره مبارکه یوسف) @ayehsobh
۱۹ دی سالروز شهادت شهید احمد کاظمی 🌹شادی روحش صلوات🌹 @shohadagomnamk
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «أَ فَأَمِنُوا أَن تَأْتِيَهُمْ غَاشِيَةٌ مِّنْ عَذَابِ اللَّهِ أَوْ تَأْتِيَهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ» آیا از این ایمن هستید که عذاب فراگیرى از سوى خدا به سراغ آنان بیاید یا قیامت ناگهان فرا رسد، در حالى که متوجّه نیستند؟! (سوره مبارکه یوسف/ آیه ۱۰۷) @ayehsobh
❇ تفســــــیر آیه مورد بحث به کسانى که ایمان نیاورده اند و از کنار آیات روشن الهى بى اعتنا مى گذرند و در اعمال خود مشرکند، هشدار مى دهد که آیا ایمن از آنند که عذاب فراگیرى از سوى خدا به سراغشان بیاید؟ (أَوْ تَأْتِیَهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً وَ هُمْ لاَ یَشْعُرُونَ). 🌼🌼🌼 غاشیه به معنى پوشنده و پوشش است و به پارچه بزرگ که روى زین مى اندازند و آن را مى پوشاند غاشیه گفته مى شود و در اینجا منظور بلا و مجازاتى‌است که همه بدکاران را فرامى گیرد. منظور از ساعة، قیامت است. چنانکه در بسیارى دیگر از آیات قرآن نیز به همین معنى آمده است. ولى این احتمال نیز وجود دارد که ساعة کنایه از حوادث هولناک بوده باشد، زیرا آیات قرآن مکرّر مى گوید: شروع قیامت با یک سلسله حوادث فوق العاده هولناک همچون زلزله و طوفان و صاعقه همراه است، یا اشاره به ساعت مرگ بوده باشد. ولى تفسیر اوّل نزدیک تر به نظر مى رسد. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۰۷ سوره مبارکه یوسف) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «قُلْ هَٰذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلَىٰ بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي ۖ وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ» بگو: «این راه من است! من و پیروانم، با بصیرت کامل، به سوى خدا دعوت مى کنیم. منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم.» (سوره مبارکه یوسف/ آیه ۱۰۸) @ayehsobh
❇ تفســــــیر در آیه مورد بحث پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) مأموریّت یافته که آیین و روش و خطّ خود را مشخّص کند. مى فرماید بگو: این راه من است (که) همه مردم را به سوى خدا دعوت مى کنم (قُلْ هَـذِهِ سَبِیلِى أَدْعُو إِلَى اللهِ). سپس اضافه مى کند: من این راه را بى اطّلاع یا از روى تقلید نمى پیمایم بلکه با بصیرت کامل، من و پیروانم همه مردم جهان را به سوى آن مى خوانیم (عَلَى بَصِیرَة أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِى). این جمله نشان مى دهد که هر مسلمانى که پیرو پیامبر(صلى الله علیه وآله) است به نوبه خود دعوت کننده به سوى حقّ است و باید با گفتار و کردار خود دیگران را به راه الله دعوت کند. و نیز نشان مى دهد که رهبر باید داراى بصیرت و بینایى و آگاهى کافى باشد، وگرنه دعوتش به سوى حق نخواهد بود. آن گاه براى تأکید مى گوید: خداوند (یعنى کسى که من به سوى او دعوت مى کنم پاک و) منزّه است از هر عیب و نقص و شبیه و شریک (وَ سُبْحَانَ اللهِ). و باز براى تأکید بیشتر مى گوید: و من از مشرکان نیستم و هیچ همتا و شبیهى براى او قائل نخواهم بود (وَ مَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ). 🌼🌼🌼 در واقع این از وظایف یک رهبر راستین است که با صراحت برنامه ها و اهداف خود را اعلام کند و هم خود و هم پیروانش از برنامه واحد و مشخّص و روشنى پیروى کنند، نه اینکه هاله اى از ابهام، هدف و روش آنها را فراگرفته باشد یا هر کدام به راهى بروند. اصولاً یکى از راه هاى شناخت رهبران راستین از دروغین همین است که با صراحت سخن مى گویند و راهشان روشن است، ولى آنها براى اینکه بتوانند سرپوشى به روى کارهاى خود بگذارند، همیشه سراغ سخنان مبهم و چندپهلو مى روند. قرار گرفتن این آیه به دنبال آیات مربوط به یوسف(علیه السلام)، اشاره به آن است که راه و رسم من از راه و رسم یوسف، پیامبر بزرگ الهى جدا نیست. او نیز همواره، حتّى در گوشه زندان، دعوت به الله الواحد القهّار مى کرد و غیر او را اسم هاى بى مسمّایى مى شمرد که از روى تقلید، از جاهلانى به جاهلان دیگر رسیده است. آرى، روش من و روش همه پیامبران همین است. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۰۸ سوره مبارکه یوسف) @ayehsobh
5589551854.mp3
1.81M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه: یوسف آیه: ۱۰۷_۱۰۸ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَ مَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالًا نُّوحِي إِلَيْهِم مِّنْ أَهْلِ الْقُرَىٰ ۗ أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ ۗ وَلَدَارُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ اتَّقَوْا ۗ أَفَلَا تَعْقِلُونَ» و ما نفرستادیم پیش از تو، جز مردانى از اهل آبادی‌ها که به آنها وحى مى کردیم. آیا (مخالفان دعوت تو،) در زمین سیر نکردند تا ببینند سرانجام کسانى که پیش از آنها بودند چگونه شد؟! و سراى آخرت براى پرهیزگاران بهتر است! آیا فکر نمى کنید؟! (سوره مبارکه یوسف/ آیه ۱۰۹) @ayehsobh
❇ تفســــــیر از آنجا که یکى از ایرادهاى همیشگى اقوام گمراه و نادان به پیامبران این بوده که چرا آنها انسانند، چرا این وظیفه بر دوش فرشته اى گذاشته نشده است و طبعاً مردم عصر جاهلیّت نیز همین ایراد را به پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) در برابر آن دعوت بزرگ داشتند، قرآن مجید بار دیگر به این ایراد پاسخ داده مى گوید: و ما نفرستادیم پیش از تو جز مردانى از اهل آبادى‌ها را که به آنان وحى مى کردیم (وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِکَ إِلاَّ رِجَالاً نُوحِى إِلَیْهِمْ مِنْ أَهْلِ الْقُرَى). آنها نیز در همین شهرها و آبادى‌ها همچون سایر انسانها زندگى مى کردند و در میان مردم رفت‌وآمد داشتند و از دردها و نیازها و مشکلاتشان به خوبى آگاه بودند. 🌼🌼🌼 جمله مِن أهلِ القُرى با توجّه به اینکه قریه در لغت عرب به شهر و آبادى گفته مى شود در مقابل بدو که به بیابان اطلاق مى گردد، ممکن است اشاره به این باشد که پیامبران الهى هرگز از میان مردم بیابان نشین برنخاستند (همان گونه که بعضى از مفسّران نیز تصریح کرده اند)، زیرا صحرانشینان معمولاً گرفتار جهل و قساوتند و از مسائل زندگى و نیازهاى معنوى و مادّى کمتر آگاهى دارند. درست است که در سرزمین حجاز، اعراب بیابان گرد فراوان بودند ولى پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) از مکّه که در آن موقع شهر نسبتاً بزرگى بود برخاست. و نیز درست است که شهر کنعان در برابر سرزمین مصر که یوسف(علیه السلام) در آن حکومت مى کرد چندان اهمّیّتى نداشت و به همین دلیل یوسف(علیه السلام) درباره آن تعبیر به بدو کرد، ولى مى‌دانیم که یعقوب پیامبر الهى و فرزندانش هرگز بیابان گرد و بیابان نشین نبودند بلکه در شهر کوچک کنعان زندگى مى کردند. سپس اضافه مى کند: مخالفان براى اینکه بدانند سرانجام مخالفت با دعوت تو که دعوت به سوى توحید است چه خواهد بود، خوب است بروند و آثار پیشینیان را بنگرند. آیا (این گروه) در زمین سیر نکردند تا ببینند عاقبت کسانى که پیش از آنان بودند چه شد؟ (أَفَلَمْ یَسِیرُوا فِى الاَْرْضِ فَیَنْظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ). بى گمان این سیر در أرض و گردش در روى زمین و مشاهده آثار گذشتگان و ویرانى قصرها و آبادى هایى که زیر ضربات عذاب الهى در هم کوبیده شد، بهترین درس را به آنها خواهد داد; درسى زنده و محسوس، و براى همگان قابل لمس. در پایان آیه نیز مى فرماید: و سراى آخرت براى پرهیزگاران بهتر است (وَ لَدَارُ الاْخِرَةِ خَیْرٌ لِلَّذِینَ اتَّقَوْا). آیا فکر نمى کنید؟ چرا اندیشه خود را به کار نمى اندازید؟ (أَفَلاَ تَعْقِلُونَ). اینجا سرایى ناپایدار و آمیخته با انواع مصائب و آلام و دردهاست و آنجا سرایى جاوید و خالى از هر رنج و ناراحتى. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۰۹ سوره مبارکه یوسف) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «حَتَّىٰ إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جَاءَهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّيَ مَن نَّشَاءُ ۖ وَلَا يُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ» (پیامبران به دعوت خود، و دشمنان به مخالفت با آنها، همچنان ادامه دادند) تا آنگاه که پیامبران مأیوس شدند، و (گروهى) گمان کردند که به آنان دروغ گفته شده است. در این هنگام، یارى ما به سراغ آنها آمد. آنان را که خواستیم نجات یافتند و مجازات و عذاب ما از قوم گنهکار بازگردانده نمى شود. (سوره مبارکه یوسف/ آیه ۱۱۰) @ayehsobh ارتباط با مدیر کانال: splus.ir/zamimeh_ayehsobh
❇ تفســــــیر در آیه بعد به یکى از حسّاس ترین و بحرانى ترین لحظات زندگى پیامبران اشاره کرده مى گوید: پیامبران الهى در راه دعوت به سوى حق همچنان پافشارى داشتند و اقوام گمراه و سرکش همچنان به مخالفت خود ادامه مى دادند تا آن گاه که رسولان مأیوس شدند و (مردم) گمان کردند که به آنان دروغ گفته شده است، در این هنگام یارى ما به سراغشان آمد; آنان را که خواستیم نجات یافتند (حَتَّى إِذَا اسْتَیْئَسَ الرُّسُلُ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ کُذِبُوا جَاءَهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّىَ مَنْ نَشَاءُ). و در پایان آیه مى فرماید: و مجازات ما از قوم گناهکار بازگردانده نمى شود (وَ لاَ یُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِینَ). این یک سنّت الهى است که مجرمان پس از اصرار بر کار خود و بستن تمام درهاى هدایت به روى خویشتن و خلاصه پس از اتمام حجّت، مجازات هاى الهى به سراغشان مى آید و هیچ قدرتى قادر بر دفع آن نیست. 🌼🌼🌼 در تفسیر آیه فوق و اینکه جمله وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ کُذِبُوا، بیان حال چه گروهى است در میان مفسّران گفتوگوست. آنچه در بالا گفتیم تفسیرى است که بسیارى از بزرگان علماى تفسیر آن را برگزیده اند و خلاصه اش این است که کار پیامبران به جایى مى رسید که گمان مى کردند همه مردم ـ بدون استثنا ـ آنها را تکذیب خواهند کرد و حتّى گروهى از مؤمنان که اظهار ایمان مى کنند آنها نیز در عقیده خود ثابت قدم نیستند. این احتمال نیز در تفسیر آیه داده شده است که فاعل وَ ظَنُّوا مؤمنانند. یعنى مشکلات و بحران هابه حدّى بود که ایمان آورندگان چنین مى پنداشتند مبادا وعده پیروزى که پیامبران داده اند خلاف باشد؟! و این سوءِ ظن و تزلزل ناشى از آن، براى افرادى که تازه ایمان آورده اند چندان بعید نیست. برخى نیز تفسیر سومى براى آیه ذکر کرده و گفته اند: بى گمان پیامبران بشر بودند. هنگامى که در طوفانى ترین حالات قرار مى گرفتند، یعنى همان حالتى که کارد به استخوانشان مى رسید و تمام درها ظاهراً به روى آنها بسته مى شد و هیچ راه گشایشى به نظر نمى رسید، ضربات طوفان هاى حوادث پیوسته آنها را در هم مى کوبید و فریاد مؤمنانى که کاسه صبرشان لبریز شده بود مرتّباً در گوششان نواخته مى شد. آرى در این حالت در یک لحظه ناپایدار به مقتضاى طبع بشرى، این فکر بى اختیار به مغزشان مى افتاد که نکند وعده پیروزى، خلاف از آب در آید یا ممکن است وعده پیروزى مشروط به شرایطى باشد که حاصل نشده، امّا به زودى بر این خیال پیروز مى شدند و آن را از صفحه خاطر دور مى کردند و برق امید در دلشان مى درخشید و به دنبال آن، طلایع پیروزى آشکار مى گشت... (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۱۰ سوره مبارکه یوسف) @ayehsobh
202030_1116198794.mp3
2.9M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه: یوسف آیه: ۱۰۹_۱۱۰ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُولِي الْأَلْبَابِ ۗ مَا كَانَ حَدِيثًا يُفْتَرَىٰ وَلَٰكِن تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ كُلِّ شَيْءٍ وَ هُدًى وَ رَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ» به راستى در سرگذشت آنها عبرتى براى صاحبان اندیشه بود. اینها داستان دروغین نبود. بلکه (وحى آسمانى است، و) با کتب آسمانى پیشین هماهنگ است. و در آن است شرح هر چیزى (که مایه سعادت انسان است). و هدایت و رحمتى است براى گروهى که ایمان مى آورند. (سوره مبارکه یوسف/ آیه ۱۱۱) @ayehsobh
❇ تفســــــیر آخرین آیه این سوره محتواى بسیار جامعى دارد که تمام بحث هایى که در این سوره گذشت به طور فشرده در آن جمع است. مى فرماید: در سرگذشت آنها ]= یوسف، برادرانش، انبیاى گذشته، و اقوام مؤمن و بى ایمان[ درس عبرتى براى صاحبان اندیشه است (لَقَدْ کَانَ فِى قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لاُِوْلِى الاَْلْبَابِ). آیینه اى است که مى‌توان عوامل پیروزى و شکست، کامیابى و ناکامى، خوشبختى و بدبختى، سربلندى و ذلّت و خلاصه آنچه در زندگى انسان ارزش دارد و آنچه بى ارزش است، در آن دید. آیینه اى که عصاره تمام تجربیّات اقوام پیشین و رهبران بزرگ در آن به چشم مى خورد و مشاهده آن، عمر کوتاه مدّت هر انسان را به اندازه عمر تمام بشر طولانى مى کند. ولى فقط اولواالألباب و صاحبان اندیشه توانایى مشاهده آن نقوش عبرت آموز را بر صفحه این آیینه شگفت انگیز دارند و به دنبال آن اضافه مى کند: اینها (آنچه گفته شد،) داستان دروغین نیست (مَا کَانَ حَدِیثًا یُفْتَرَى). این آیات که بر تو نازل شده و پرده از روى تاریخ صحیح گذشتگان برداشته، ساختگى نیست، بلکه (وحى بزرگ آسمانى است و) هماهنگ است با آنچه پیش روى او (از کتاب هاى آسمانى پیشین) قرار دارد (وَ لَـکِنْ تَصْدِیقَ الَّذِى بَیْنَ یَدَیْهِ). به علاوه هر آنچه انسان به آن نیاز دارد و در سعادت و تکامل او دخیل است، در این آیات آمده است (وَ تَفْصِیلَ کُلِّ شَىْء). و (به همین دلیل) هدایت و رحمتى است براى گروهى که ایمان مى آورند (وَ هُدًى وَ رَحْمَةً لِقَوْم یُؤْمِنُونَ). 🌼🌼🌼 آیه فوق گویى مى خواهد به این نکته مهم اشاره کند که داستان هاى ساختگى زیبا و دل انگیز بسیار است و همیشه در میان همه اقوام، افسانه هاى خیالى جالب فراوان بوده است، مبادا کسى تصوّر کند سرگذشت یوسف یا سرگذشت پیامبران دیگر که در قرآن آمده از این قبیل است. مهم این است که این سرگذشت هاى عبرت انگیز و تکان دهنده همه عین واقعیّت است، کمترین انحراف از واقعیّت و عینیّت خارجى در آن وجود ندارد، به همین دلیل تأثیر آن فوق العاده زیاد است. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۱۱ سوره مبارکه یوسف) @ayehsobh
5589554529.mp3
1.48M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه: یوسف آیه: ۱۱۱ @ayehsobh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا