eitaa logo
هر صبح یک آیه
860 دنبال‌کننده
606 عکس
127 ویدیو
12 فایل
هر روز صبح یک آیه و تفسیر و صوت همان آیه را بخوانیم و بشنویم... ارتباط با مدیر کانال در ایتا: @shahed لینک کانال در پیام رسان #سروش #گپ #ایتا #روبیکا و #بله: @ayehsobh
مشاهده در ایتا
دانلود
2_144129481872388457.mp3
2.05M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه إسراء آیه: ۲۷ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَ إِمَّا تُعْرِضَنَّ عَنْهُمُ ابْتِغَاءَ رَحْمَةٍ مِنْ رَبِّكَ تَرْجُوهَا فَقُلْ لَهُمْ قَوْلًا مَيْسُورًا» و هرگاه از آنان [= مستمندان‌] روی برتابی، و انتظار رحمت پروردگارت را داشته باشی (تا گشایشی در کارت پدید آید و به آنها کمک کنی)، با گفتار نرم و آمیخته با لطف با آنها سخن بگو! (سوره مبارکه إِسراء/ آیه ۲۸) @ayehsobh
❇ تفســــــیر و از آنجا که گاهی مسکینی به انسان رو می‌آورد و امکاناتی برای پاسخ گویی به نیاز او در اختیارش نیست، این آیه طرز برخورد صحیح با نیازمندان را در چنینی شرایطی بیان کرده، می‌گوید: «هرگاه از آنان [مستمندان] روی برتابی (به خاطر نداشتن امکانات و) انتظار رحمت پروردگارت را داشته باشی (تا گشایشی در کارَت پدید آید و به آنها کمک کنی) با گفتار نرم و آمیخته با لطف با آنها سخن بگو» حتی اگر می‌توانی وعده آینده را به آنها بده و مأیوسشان نساز (وَ إِمَّا تُعْرِضَنَّ عَنْهُمُ ابْتِغاءَ رَحْمَةٍ مِنْ رَبِّکَ تَرْجُوها فَقُلْ لَهُمْ قَوْلًا مَیْسُوراً). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۸ سوره مبارکه إسراء) @ayehsobh
2_144129481876242898.mp3
2.09M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه إسراء آیه: ۲۸ @ayehsobh
💐💐💐💐💐💐💐💐💐 با سلام و عرض تبریک به مناسبت میلاد و با تشکر از کمک‌های مردمی شما خوبان در مراحل قبلی، لطفاً به نیت حضرت زهرا (س) از ۱۰ هزار تومان تا هر چه در توان دارید؛ تا آخر هفته (۲۳ دی ۱۴۰۱) به شماره کارت زیر، جهت کمک به نیازمندان، واریز فرمائید. با تشکر از دستان پر مِهر شما🙏 💐💐💐💐💐💐💐💐💐 💳 شماره کارت: ۶۰۳۷۹۹۷۴۵۲۸۸۲۰۶۲ (بانک ملی/ امیری) 🆔 @shahed 📱 ۰۹۱۰۶۴۲۹۳۰۰
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَ لَاتَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَىٰ عُنُقِكَ وَ لَاتَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَحْسُورًا» هرگز دستت را بر گردنت زنجیر مکن، (و ترک انفاق و بخشش منما) و بیش از حدّ (نیز) دست خود را مگشای، تا مورد سرزنش قرار گیری و از کار فرومانی! (سوره مبارکه إِسراء/ آیه ۲۹) @ayehsobh
❇ تفســــــیر و از آنجا که رعایت اعتدال در همه چیز حتى در انفاق و کمک به دیگران شرط است؛ در این آیه روى این مسأله تأکید کرده، مى‏گوید: «و هرگز دستت را بر گردنت زنجیر مکن» و ترک انفاق و بخشش منما (وَ لا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلى‏ عُنُقِکَ). 🌺🌺🌺 این تعبیر کنایه لطیفى است از این که دستِ دهنده داشته باش و همچون بخیلان که گویى دست‌هایشان به گردنشان با غل و زنجیر بسته است و قادر به کمک و انفاق نیستند مباش. «و بیش از حدّ (نیز) دست خود را مگشاى، تا مورد سرزنش قرار گیرى و از کار فرومانى»! (وَ لا تَبْسُطْها کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۹ سوره مبارکه إسراء) @ayehsobh
9442197735.mp3
2.43M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه إسراء آیه: ۲۹ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «إِنَّ رَبَّكَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ وَيَقْدِرُ ۚ إِنَّهُ كَانَ بِعِبَادِهِ خَبِيرًا بَصِيرًا» به یقین، پروردگارت، روزی را برای هر کس بخواهد گشاده یا تنگ می‌دارد؛ او نسبت به بندگانش، آگاه و بیناست. (سوره مبارکه إِسراء/ آیه ۳۰) @ayehsobh
❇ تفســــــیر اینجا این سؤال مطرح مى‏شود که اصلاً چرا بعضى از مردم محروم و نیازمند و مسکین هستند که لازم باشد ما به آنها انفاق کنیم؟ آیا بهتر نبود خداوند خودش به آنها هر چه لازم بود مى‏داد تا نیازى نداشته باشند که ما به آنها انفاق کنیم؟ 🌺🌺🌺 این آیه گویى اشاره به پاسخ همین سؤال است، مى‏فرماید: «خداوند روزیش را بر هر کس بخواهد گشاده مى‏دارد و بر هر کس بخواهد تنگ، چرا که او نسبت به بندگانش آگاه و بیناست» (إِنَّ رَبَّکَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ وَ یَقْدِرُ إِنَّهُ کانَ بِعِبادِهِ خَبِیراً بَصِیراً). این یک آزمون براى شماست و گرنه براى او همه چیز ممکن است. او مى‏خواهد به این وسیله شما را تربیت کند و روح سخاوت و فداکارى و از خودگذشتگى را در شما پرورش دهد. به علاوه بسیارى از مردم اگر کاملا بى‏نیاز شوند راه طغیان و سرکشى پیش مى‏گیرند و صلاح آنها این است که در حد معینى از روزى باشند، حدى که نه موجب فقر گردد نه طغیان. از همه اینها گذشته وسعت و تنگى رزق در افراد انسان- به جز موارد استثنائى یعنى از کار افتادگان و معلولین- بستگى به میزان تلاش و کوشش آنها دارد و این که مى‏فرماید خدا روزى را براى هر کس بخواهد تنگ و یا گشاده مى‏دارد، این خواستن هماهنگ با حکمت اوست و حکمتش ایجاب مى‏کند که هر کس تلاشش بیشتر باشد سهمش فزونتر و هر کس کمتر باشد محروم‌تر گردد. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۰ سوره مبارکه إسراء) @ayehsobh
2_144129481884888194.mp3
1.42M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه إسراء آیه: ۳۰ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَ لَاتَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ ۖ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ ۚ إِنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْئًا كَبِيرًا» و فرزندانتان را از ترس فقر، نکشید! ما آنها و شما را روزی می‌دهیم؛ مسلماً کشتن آنها گناه بزرگی است! (سوره مبارکه إِسراء/ آیه ۳۱) @ayehsobh
❇ تفســــــیر شش حکم مهم- به دنبال بخش‌های مختلفی از احکام اسلامی که در آیات گذشته آمد؛ در اینجا به بخش دیگری از این احکام پرداخته و شش حکم مهم را ضمن پنج آیه با عباراتی کوتاه اما پرمعنی و دلنشین شرح می‌دهد. 1- نخست به یک عمل زشت- جاهلی که از فجیع‌ترین گناهان بود- اشاره کرده، می‌گوید: «و فرزندان خود را از ترس فقر به قتل نرسانید» (وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاقٍ). روزی آنها بر شما نیست، «آنها و شما را ما روزی می‌دهیم» (نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیَّاکُمْ). «چرا که قتل آنها گناه بزرگی بوده و هست» (إِنَّ قَتْلَهُمْ کانَ خِطْأً کَبِیراً). از این آیه به خوبی استفاده می‌شود که وضع اقتصادی اعراب جاهلی آنقدر سخت و ناراحت کننده بوده که حتی گاهی فرزندان دلبند خود را- اعم از پسر و دختر- از ترس عدم توانایی اقتصادی به قتل می‌رساندند. البته همین جنایت در شکل دیگری در عصر ما و حتی به اصطلاح در مترقی‌ترین جوامع انجام می‌گیرد، و آن اقدام به سقط جنین در مقیاس بسیار وسیع به خاطر جلوگیری از افزایش جمعیت و کمبودهای اقتصادی است. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۱ سوره مبارکه إسراء) @ayehsobh
9442198390.mp3
2.01M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه إسراء آیه: ۳۱ @ayehsobh
📖 قرآن یک رسانه است! حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامعلی صفایی‌بوشهری، نمایندۀ ولی‌فقیه و امام جمعۀ بوشهر، گفت: خداوند معجزۀ خودش را رسانه قرار داده است؛ قرآن کریم رسانه است و خداوند متعال به پیامبر اعظم(ص) می‌فرمایند، شما صاحب رسانه هستید و رسول‌ید. بعد رسالت‌ش را رسانه‌ای بودن و رسانا بودن تعریف کرده، می‌فرماید «وَمَا عَلَی الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ» و به مردم هم می‌فرمایند که حواس‌تان به رسانۀ الهی و آسمانی باشد. خداوند به هیچ چیزی نگفته بخوانید، جز رسانه. «فَاقْرَءُوا مَا تَیسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ»، جهان، جهان رسانه است و رسانه، تمام عالم وجود را پر کرده است. به نوعی می‌توان گفت رسانه هم ظرفیت تکوینی و هم تشریعی است. #⃣
جبههٔ انقلاب‌اسلامی در فضای مجازی
✊🏻 @jebheh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَ لَا تَقْرَبُوا الزِّنَا ۖ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا» و نزدیک زنا نشوید، که کار بسیار زشت و بد راهی است! (سوره مبارکه إِسراء/ آیه ۳۲) @ayehsobh
❇ تفســــــیر دوم: گناه بزرگ دیگری که این آیه به آن اشاره می‌کند مسأله زنا و عمل منافی عفت است. می‌گوید: «و نزدیک زنا نشوید چرا که عمل بسیار زشتی است و راه و روش بدی است» (وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنی إِنَّهُ کانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبِیلًا). نمی‌گوید زنا نکنید، بلکه می‌گوید به این عمل شرم‌آور نزدیک نشوید، این تعبیر اشاره لطیفی به این است که آلودگی به زنا غالبا مقدماتی دارد که انسان را تدریجاً به آن نزدیک می‌کند، «چشم چرانی» یکی از مقدمات آن است، «برهنگی و بی‌حجابی» مقدمه دیگر، «کتابهای بدآموز» و «فیلم‌های آلوده» و «نشریات فاسد» و «کانون‌های فساد» هر یک مقدمه‌ای برای این کار محسوب می‌شود. همچنین خلوت با اجنبی (یعنی بودن مرد و زن نامحرم در یک مکان خالی و تنها) عامل وسوسه انگیز دیگری است. بالاخره ترک ازدواج برای جوانان، و سختگیری‌های بی‌دلیل طرفین در این زمینه همه از عوامل «قرب به زنا» است که در آیه فوق با یک جمله کوتاه از همه آنها نهی می‌کند، و در روایات اسلامی نیز هر کدام جداگانه مورد نهی قرار گرفته است. 🌺🌺🌺 فلسفه تحریم زنا 1- پیدایش هرج و مرج در نظام خانواده، و از میان رفتن رابطه فرزندان و پدران، رابطه‌ای که وجودش نه تنها سبب شناخت اجتماعی است، بلکه موجب حمایت کامل از فرزندان می‌گردد. زیرا در جامعه‌ای که فرزندان نامشروع و بی‌پدر فراوان گردند روابط اجتماعی که بر پایه روابط خانوادگی بنیان شده سخت دچار تزلزل می‌گردد. 2- تجربه نشان داده و علم ثابت کرده است که این عمل باعث اشاعه انواع بیماری‌هاست و با تمام تشکیلاتی که برای مبارزه با عواقب و آثار آن امروز فراهم کرده‌اند باز آمار نشان می‌دهد که تا چه اندازه افراد از این راه سلامت خود را از دست داده و می‌دهند. 3- نباید فراموش کرد که هدف از ازدواج تنها مسأله اشباع غریزه جنسی نیست بلکه اشتراک در تشکیل زندگی و انس روحی و آرامش فکری، و تربیت فرزندان و همکاری در همه شئون حیات از آثار ازدواج است که بدون اختصاص زن و مرد به یکدیگر و تحریم «زنا» هیچ یک از اینها امکان پذیر نیست. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۲ سوره مبارکه إسراء) @ayehsobh
2_144129481892656531.mp3
3.25M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه إسراء آیه: ۳۲ @ayehsobh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَ لَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ۗ وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلَا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ ۖ إِنَّهُ كَانَ مَنْصُورًا» و کسی را که خداوند خونش را حرام شمرده، نکُشید، جز بحق! و آن کس که مظلوم کشته شده، برای ولی او سلطه (و حق قصاص) قرار دادیم؛ اما در قتل اسراف نکند، چرا که او مورد حمایت است! (سوره مبارکه إِسراء/ آیه ۳۳) @ayehsobh
❇ تفســــــیر حکم دیگرى که آیه بعد به آن اشاره می‌کند احترام خون انسان‌ها و حرمت شدید قتل نفس است، مى گوید: کسى که خداوند خونش را حرام کرده است به قتل نرسانید، مگر آنجا که به حق باشد (وَ لاتَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللّهُ إِلاّ بِالْحَقِّ). احترام خون انسان‌ها و حرمت قتل نفس، از مسائلى است که همه شرایع آسمانى و قوانین بشرى در آن متفقند و آن را یکى از بزرگ ترین گناهان مى شمرند، ولى اسلام اهمیت بیشترى به این مسأله داده، تا آنجا که قتل یک انسان را همانند کشتن همه انسان ها شمرده است: مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْس أَوْ فَساد فِی الاْ َرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النّاسَ جَمِیعاً. حتى در اسلام براى کسانى که اسلحه به روى مردم بکِشند، مجازات سنگینى به عنوان محارب تعیین شده است که شرح آن در کتب فقهى آمده، و ما در ذیل آیه 33 سوره مائده به آن اشاره کردیم. نه تنها قتل نفس، بلکه کمترین و کوچک ترین آزار یک انسان از نظر اسلام، مجازات دارد و مى توان با اطمینان گفت: این همه احترام که اسلام براى خون، جان و حیثیت انسان قائل شده است در هیچ آئینى وجود ندارد. 🌺🌺🌺 ولى درست به همین دلیل، مواردى پیش مى آید که احترام خون برداشته می‌شود و آن در مورد کسانى است که مرتکب قتل و یا گناهى همانند آن شده اند، لذا در آیه فوق بعد از ذکر یک اصل کلّى در زمینه حرمت قتل نفس، بلافاصله با جمله إِلاّ بِالْحَقِّ این گونه افراد را استثناء مى کند. اصولاً، اسلام کسى را مجبور به پذیرش این آئین نمى کند، بلکه برخورد آن با پیروان آئین هاى دیگر، تنها یک برخورد منطقى توأم با بحث آزاد است. ولى اگر کسى اسلام را پذیرفت، و جزء جامعه اسلامى شد، و طبعاً از اسرار مسلمین آگاه گردید، سپس تصمیم گرفت از این آئین بازگردد و عملاً اساس نظام را تضعیف کند و تزلزل در ارکان جامعه اسلامى ایجاد نماید؛ مسلماً این کار، قابل تحمل نیست و با شرائطى که در فقه اسلامى آمده حکم آن اعدام است. البته احترام به خون انسان‌ها در اسلام، مخصوص مسلمان‌ها نیست، بلکه غیر مسلمانانى که با مسلمین سر جنگ ندارند و در یک زندگى مسالمت آمیز با آنها به سر مى برند، جان و مال و ناموسشان محفوظ است و تجاوز به آن حرام و ممنوع. سپس، به حق قصاص، که براى اولیاى دم ثابت است، اشاره کرده، مى گوید: کسى که مظلوم کشته شود براى ولىّ او سلطه قرار دادیم (سلطه قصاص قاتل) (وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً). اما در عین حال، او نباید بیش از حق خود مطالبه کند و در قتل اسراف نماید; چرا که او مورد حمایت است (فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً). آرى، اولیاى مقتول مادام که در مرز اسلام گام برمى دارند، و از حدّ خود تجاوز نکرده اند، مورد نصرت الهى هستند. این جمله اشاره به اعمالى است که در زمان جاهلیت بوده و در امروز نیز گاهى صورت مى گیرد که در برابر کشته شدن یک نفر از یک قبیله، قبیله مقتول خون هاى زیادى را مى ریزند. در عصر ما نیز گاهى جنایاتى رخ مى دهد که روى جانیان عصر جاهلیت را سفید مى کند، و ما شاهد این گونه صحنه ها مخصوصاً از ناحیه اسرائیل غاصب هستیم که هر گاه یک جنگجوى فلسطینى، سربازى از آنها را بکشد، بلافاصله بمب هاى خود را بر سر زنان و کودکان فلسطینى فرومى ریزند و گاه ده ها نفر انسان بى دفاع و بى گناه را در برابر یک نفر، به خاک و خون مى کشند. عین همین معنى را در جنگ تحمیلى که مزدوران بعث امروز بر ضد کشور اسلامى ما به راه انداخته اند، مشاهده مى کنیم، باشد که تاریخ آینده در این زمینه قضاوت کند. مسأله رعایت عدالت، حتى در مورد قاتل در آن حد و پایه است که در وصایاى امیر مؤمنان على(علیه السلام) مى خوانیم: اى فرزندان عبدالمطلب! مبادا بعد از شهادت من در خون مسلمانان غوطه‌ور شوید و بگوئید: امیر مؤمنان کشته شد و به بهانه آن خون هائى بریزید، آگاه باشید! تنها قاتل من (عبد الرحمن بن ملجم مرادى) کشته خواهد شد. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۳ سوره مبارکه إسراء) @ayehsobh
2_144129481896138786.mp3
1.99M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه إسراء آیه: ۳۳ @ayehsobh
دانلود قلم قرآنی هُدی.apk
13.37M
👌فعال کردن قلم قرآنی هُدی در گوشی موبایل فایل بالا رو دانلود کنید و سپس نصبش کنید. 📚برنامه ی «قلم قرآنی هُدی» رو از فایل بالا نصب کنید و از قرائت قرآن با صفحه ی عثمان طه با صوت ۳۰ قاری بین المللی و ترجمه گویا لذت ببرید. ✅علاوه بر اون از تفسیر المیزان، نمونه، نور، و تفسیر روایی برهان هم میتونید استفاده کنید. التماس دعا @rahrovanraheqoran
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّىَ يَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْؤُولًا» و به مال یتیم، جز به بهترین راه نزدیک نشوید، تا به سر حد بلوغ رسد! و به عهد (خود) وفا کنید، که از عهد سؤال می‌شود! (سوره مبارکه إِسراء/ آیه ۳۴) @ayehsobh