❇ تفســــــیر:
ما دعاى آنها را به اجابت رساندیم، پرده هاى خواب را بر گوش آنها افکندیم و سال ها در غار به خواب فرو رفتند (فَضَرَبْنا عَلَى آذانِهِمْ فِی الْکَهْفِ سِنِینَ عَدَداً).
🌺🌺🌺
۱. جمله ضَرَبْنا عَلَى آذانِهِمْ (پرده بر گوش آنها زدیم) در لغت عرب کنایه ظریفى است از خواباندن. گوئى پرده و حجابى بر گوش شخص افکنده مى شود، تا سخنى را نشنود و این پرده، همان پرده خواب است.
به همین دلیل، خواب حقیقى، خوابى است که گوش هاى انسان را از کار بیندازد، و نیز به همین دلیل، هنگامى که مى خواهند کسى را بیدار کنند، غالباً از طریق صدا زدن و نفوذ در شنوائى او بیدارش مى کنند.
۲. تعبیر به سِنِینَ عَدَداً (سال هاى متعدد) اشاره به آن است که خواب آنان سالیان دراز به طول انجامید، چنان که شرح آن در تفسیر آیات آینده به خواست خدا خواهد آمد.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۱ سوره مبارکه کهف)
@ayehsobh
2_144145974893568270.mp3
3.4M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه کهف
آیه: ۷_۱۱
@ayehsobh
هدایت شده از کانون شهدای گمنام مسجدالرسول ص مبارکه
راهکارهای زندگی موفق در جزء بیستم قرآن کریم👆👆👆
التماس دعا🤲
#کانون_شهدای_گمنام
@shohadagomnamk
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«ثُمَّ بَعَثْنَاهُمْ لِنَعْلَمَ أَيُّ الْحِزْبَيْنِ أَحْصَىَ لِمَا لَبِثُوا أَمَدًا»
سپس آنان را برانگیختیم تا بدانیم (و این امر آشکار گردد که) کدام یک از آن دو گروه، مدّت خواب خود را بهتر حساب کردهاند.
(سوره مبارکه کهف/ آیه ۱۲)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
سپس آنها را برانگیختیم و بیدار نمودیم، تا ببینیم کدام گروه از آنان مدت خواب خود را بهتر حساب کرده اند (ثُمَّ بَعَثْناهُمْ لِنَعْلَمَ أَیُّ الْحِزْبَیْنِ أَحْصى لِما لَبِثُوا أَمَداً).
🌺🌺🌺
تعبیر به بَعَثْناهُم در مورد بیدار شدن آنها، شاید به این جهت است که خواب آنها به قدرى طولانى شد که همچون مرگ بود و بیدارى آنها همچون رستاخیز و زندگى پس از مرگ.
جمله لِنَعْلَمَ (تا بدانیم...) مفهومش این نیست که خداوند مى خواسته در اینجا علم تازه اى کسب کند، این تعبیر، در قرآن فراوان است و منظور از آن تحقق معلوم الهى است. یعنى ما آنها را از خواب بیدار کردیم، تا این معنى تحقق یابد که آنها درباره میزان خوابشان از هم سؤال کنند.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۲ سوره مبارکه کهف)
@ayehsobh
هدایت شده از کانون شهدای گمنام مسجدالرسول ص مبارکه
راهکارهای زندگی موفق در جزء بیست و یکم قرآن کریم👆👆👆
التماس دعا🤲
#کانون_شهدای_گمنام
@shohadagomnamk
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«نَّحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُم بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى»
ما داستان آنان را به حق برای تو بازگو میکنیم؛ آنها جوانانی بودند که به پروردگارشان ایمان آوردند و ما بر هدایتشان افزودیم.
(سوره مبارکه کهف/ آیه ۱۳)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
چنان که گفتیم بعد از بیان اجمالى این داستان، قرآن مجید به شرح تفصیلى آن، ضمن چهارده آیه پرداخته و سخن را در این زمینه چنین آغاز مى کند:
ما داستان آنها را آن چنان که بوده است براى تو بازگو مى کنیم (نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ نَبَأَهُمْ بِالْحَقِّ).
گفتارى که خالى از هر گونه خرافه، مطالب بى اساس و سخنان نادرست باشد.
آنها جوانمردانى بودند که به پروردگارشان ایمان آوردند و ما بر هدایت آنها افزودیم (إِنَّهُمْ فِتْیَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْناهُمْ هُدىً).
فِتْیَة همان گونه که سابقاً هم اشاره کردیم، جمع فتى به معنى جوان شاداب است اما از آنجا که در سن جوانى بدن نیرومند، احساسات پرجوش و عواطف پرخروش است و از نظر جنبه هاى روحى، قلب جوان آماده پذیرش نور حق، کانون محبت، سخاوت و عفو و گذشت است، بسیار مى شود این کلمه (فتى و فتوت) به معنى مجموعه این صفات به کار مى رود، هر چند در سن و سال هاى بالا باشد، همان گونه که از کلمه جوانمردى و فتوت در فارسى امروز نیز، این مفاهیم را مى فهمیم.
🌺🌺🌺
از آیات قرآن به طور اشاره و از تواریخ به صورت مشروح، این حقیقت استفاده مى شود که اصحاب کهف، در محیط و زمانى مى زیستند که بت پرستى و کفر، آنها را احاطه کرده بود، و یک حکومت جبار و ستمگر که معمولاً حافظ، پاسدار شرک، کفر، جهل و غارتگرى و جنایت است بر سر آنها سایه شوم افکنده بود.
اما این گروه، از جوانمردان که از هوش و صداقت کافى برخوردار بودند، سرانجام به فساد این آئین، پى بردند، تصمیم بر قیام گرفتند و در صورت عدم توانائى، مهاجرت از آن محیط آلوده.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۳ سوره مبارکه کهف)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَرَبَطْنَا عَلَىَ قُلُوبِهِمْ إِذْ قَامُوا فَقَالُوا رَبُّنَا رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَن نَّدْعُوَ مِن دُونِهِ إِلَهًا لَّقَدْ قُلْنَا إِذًا شَطَطًا»
و دلهایشان را محکم ساختیم در آن موقع که قیام کردند و گفتند: «پروردگار ما، پروردگار آسمانها و زمین است؛ هرگز غیر او معبودی را نمیخوانیم؛ که اگر چنین کنیم، سخنی بیهوده گفتهایم.
(سوره مبارکه کهف/ آیه ۱۴)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
قرآن، به دنبال بحث گذشته، مى گوید: ما دل هاى آنها را محکم ساختیم، در آن هنگام که قیام کرده گفتند: پروردگار ما پروردگار آسمان ها و زمین است (وَ رَبَطْنا عَلى قُلُوبِهِمْ إِذْ قامُوا فَقالُوا رَبُّنا رَبُّ السَّماواتِ وَ الاْ َرْضِ).
ما هرگز غیر از او معبودى را نمى خوانیم و نمى پرستیم (لَنْ نَدْعُوَا مِنْ دُونِهِ إِلهاً).
اگر چنین بگوئیم و کسى را جز او معبود بدانیم سخنى گزاف و دور از حق گفته ایم (لَقَدْ قُلْنا إِذاً شَطَطاً).
🌺🌺🌺
از جمله رَبَطْنا عَلى قُلُوبِهِمْ استفاده مى شود: نخست فکر توحید در دل آنها پیدا شد، ولى توانائى بر اظهار آن را نداشتند، اما خداوند دل هاى آنها را استحکام بخشید و به آنها قدرت و شهامت داد، تا بپاخیزند و آشکارا نداى توحید سر دهند.
آیا نخستین بار، در برابر پادشاه جبار زمان دقیانوس ، چنین اظهارى را کردند، یا در میان توده مردم، یا هر دو و یا خودشان در میان خود؟ درست روشن نیست، ولى ظاهر تعبیر به قامُوا این است که این سخن را در میان مردم یا در برابر سلطان ظالم گفته اند.
شَطَط (بر وزن وسط) به معنى خارج شدن از حدّ، و افراط در دورى است، لذا، به سخنانى که بسیار دور از حق است، شطط گفته مى شود.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۴ سوره مبارکه کهف)
@ayehsobh
8027021263682.mp3
2.98M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه کهف
آیه: ۱۲_۱۴
@ayehsobh
هدایت شده از کانون شهدای گمنام مسجدالرسول ص مبارکه
راهکارهای زندگی موفق در جزء بیست و سوم قرآن کریم👆👆👆
التماس دعا🤲
#کانون_شهدای_گمنام
@shohadagomnamk
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«هَؤُلَاءِ قَوْمُنَا اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ آلِهَةً لَّوْلَا يَأْتُونَ عَلَيْهِم بِسُلْطَانٍ بَيِّنٍ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىَ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا»
این قوم ما هستند که معبودهایی جز خدا انتخاب کردهاند؛ چرا دلیل آشکاری (بر این کار) نمیآورند؟! و چه کسی ظالمتر است از آن کس که بر خدا دروغ ببندد؟!»
(سوره مبارکه کهف/ آیه ۱۵)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
هنگامى که از این قوم بت پرست و آنچه را جز خدا مى پرستند، کناره گیرى کردید، و حساب خود را از آنها جدا نمودید، به غار پناهنده شوید (وَ إِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَ ما یَعْبُدُونَ إِلاَّ اللّهَ فَأْوُوا إِلَى الْکَهْفِ).
تا پروردگار شما رحمتش را بر شما بگستراند و راهى به سوى آرامش، آسایش و نجات از این مشکل به رویتان بگشاید (یَنْشُرْ لَکُمْ رَبُّکُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ یُهَیِّئْ لَکُمْ مِنْ أَمْرِکُمْ مِرفَقاً).
🌺🌺🌺
یُهَیِّئ از ماده تهیه به معنى آماده ساختن است.
و مِرْفَق به معنى چیزى است که وسیله لطف، راحتى و رفق باشد. بنابراین، مجموع جمله یُهَیِّئْ لَکُمْ مِنْ أَمْرِکُمْ مِرفَقاً یعنى خداوند، وسیله لطف و راحتى شما را فراهم مى سازد.
بعید نیست نشر رحمت که در جمله اول آمده است، اشاره به الطاف معنوى خداوند باشد، در حالى که جمله دوم به جنبه هاى جسمانى، نجات و آرامش مادى اشاره مى کند.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۶ سوره مبارکه کهف)
@ayehsobh
هدایت شده از کانون شهدای گمنام مسجدالرسول ص مبارکه
راهکارهای زندگی موفق در جزء بیست و چهارم قرآن کریم👆👆👆
التماس دعا🤲
#کانون_شهدای_گمنام
@shohadagomnamk
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَإِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَمَا يَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ فَأْوُوا إِلَى الْكَهْفِ يَنشُرْ لَكُمْ رَبُّكُم مِّن رَّحْمَتِهِ وَيُهَيِّئْ لَكُم مِّنْ أَمْرِكُم مِّرْفَقًا»
و (به آنها گفتیم) هنگامی که از آنان و آنچه جز خدا میپرستند کنارهگیری کردید، به غار پناه برید؛ که پروردگارتان (سایه) رحمتش را بر شما میگستراند و در این امر، آرامشی برای شما فراهم میسازد!
(سوره مبارکه کهف/ آیه ۱۶)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
هنگامى که از این قوم بت پرست و آنچه را جز خدا مى پرستند، کناره گیرى کردید، و حساب خود را از آنها جدا نمودید، به غار پناهنده شوید (وَ إِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَ ما یَعْبُدُونَ إِلاَّ اللّهَ فَأْوُوا إِلَى الْکَهْفِ).
تا پروردگار شما رحمتش را بر شما بگستراند و راهى به سوى آرامش، آسایش و نجات از این مشکل به رویتان بگشاید (یَنْشُرْ لَکُمْ رَبُّکُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ یُهَیِّئْ لَکُمْ مِنْ أَمْرِکُمْ مِرفَقاً).
🌺🌺🌺
یُهَیِّئ از ماده تهیه به معنى آماده ساختن است.
و مِرْفَق به معنى چیزى است که وسیله لطف، راحتى و رفق باشد. بنابراین، مجموع جمله یُهَیِّئْ لَکُمْ مِنْ أَمْرِکُمْ مِرفَقاً یعنى خداوند، وسیله لطف و راحتى شما را فراهم مى سازد.
بعید نیست نشر رحمت که در جمله اول آمده است، اشاره به الطاف معنوى خداوند باشد، در حالى که جمله دوم به جنبه هاى جسمانى، نجات و آرامش مادى اشاره مى کند.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۶ سوره مبارکه کهف)
@ayehsobh
8027024519096.mp3
2.95M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه کهف
آیه: ۱۵_۱۶
@ayehsobh
هدایت شده از کانون شهدای گمنام مسجدالرسول ص مبارکه
راهکارهای زندگی موفق در جزء بیست و پنجم قرآن کریم👆👆👆
التماس دعا🤲
#کانون_شهدای_گمنام
@shohadagomnamk
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَتَرَى الشَّمْسَ إِذَا طَلَعَت تَّزَاوَرُ عَن كَهْفِهِمْ ذَاتَ الْيَمِينِ وَإِذَا غَرَبَت تَّقْرِضُهُمْ ذَاتَ الشِّمَالِ وَهُمْ فِي فَجْوَةٍ مِّنْهُ ذَلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ مَن يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَمَن يُضْلِلْ فَلَن تَجِدَ لَهُ وَلِيًّا مُّرْشِدًا»
و (اگر در آنجا بودی) خورشید را میدیدی که به هنگام طلوع، به سمت راست غارشان متمایل میگردد و به هنگام غروب، به سمت چپ؛ و آنها در محل وسیعی از آن (غار) قرار داشتند؛ این از آیات خداست! هر کس را خدا هدایت کند، هدایت یافته واقعی اوست؛ و هر کس را گمراه نماید، هرگز ولیّ و راهنمایی برای او نخواهی یافت!
(سوره مبارکه کهف/ آیه ۱۷)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
موقعیت دقیق اصحاب کهف
در دو آیه ۷ و ۱۸، قرآن به ریزهکارى هاى مربوط به زندگى عجیب اصحاب کهف در آن غار پرداخته و آن چنان دقیق و ظریف، جزئیات آن را فاش مى کند که گوئى انسان در برابر غار نشسته و خفتگان غار را با چشم خود تماشا مى کند.
در این دو آیه به شش خصوصیت اشاره شده است:
1 ـ دهانه غار رو به شمال گشوده مى شد و چون در نیمکره شمالى زمین قطعاً بوده است، نور آفتاب به درون آن مستقیماً نمى تابید، چنان که قرآن مى گوید: اگر به خورشید نگاه مى کردى مى دیدى که به هنگام طلوع، در طرف راست غار آنها قرار مى گیرد، و به هنگام غروب در طرف چپ (وَ تَرَى الشَّمْسَ إِذا طَلَعَتْ تَتَزاوَرُ عَنْ کَهْفِهِمْ ذاتَ الْیَمِینِ وَ إِذا غَرَبَتْ تَقْرِضُهُمْ ذاتَ الشِّمالِ).
و به این ترتیب، نور مستقیم آفتاب که تداوم آن ممکن است موجب پوسیدگى و فرسودگى شود به بدن آنها نمى تابید، ولى نور غیر مستقیم بقدر کافى وجود داشت.
تعبیر به تَزاوَرُ که به معنى تمایل پیدا کردن است، این نکته را دربردارد که گوئى خورشید، مأموریت داشت از سمت راست غار، بگذرد و همچنین تعبیر تَقْرِضُ که معنى قطع کردن و بریدن دارد، نیز مفهوم مأموریت را در بر دارد، و از این گذشته تَزاوَرُ که از ماده زیارت است توأم با آغازگرى است که مناسب طلوع آفتاب مى باشد، و تَقْرِضُ قطع و پایان را که در مفهوم غروب نهفته است نیز، مشخص مى کند.
بودن دهانه غار، به سوى شمال سبب مى شد که بادهاى ملایم و لطیفى که معمولاً از سمت شمال مىوزد به آسانى در درون غار وارد شود، و در همه زوایاى آن روح تازه اى بدمد.
2 ـ آنها در یک محل وسیع از غار قرار داشتند (وَ هُمْ فِی فَجْوَة مِنْهُ).
اشاره به این که دهانه غار که معمولاً تنگ است جایگاه آنها نبود، بلکه قسمت هاى وسط غار را انتخاب کرده بودند، که هم از چشم بینندگان دور بود، و هم از تابش مستقیم آفتاب.
🌺🌺🌺
در اینجا قرآن رشته سخن را قطع مى کند، و به یک نتیجه گیرى معنوى مى پردازد; چرا که ذکر همه این داستان ها براى همین منظور است.
مى گوید: این از آیات خدا است، هر کس را خدا هدایت کند، هدایت یافته واقعى او است، و هر کس را گمراه نماید، سرپرست و راهنمائى هرگز براى او نخواهى یافت (ذلِکَ مِنْ آیاتِ اللّهِ مَنْ یَهْدِ اللّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَ مَنْ یُضْلِلْ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ وَلِیّاً مُرْشِداً).
آرى آنها که در راه خدا گام بگذارند، و براى او به جهاد برخیزند در هر قدمى آنان را مشمول لطف خود مى سازد، نه فقط در اساس کار، که در جزئیات هم لطفش شامل حال آنها است.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۷ سوره مبارکه کهف)
@ayehsobh