eitaa logo
هر صبح یک آیه
861 دنبال‌کننده
606 عکس
127 ویدیو
12 فایل
هر روز صبح یک آیه و تفسیر و صوت همان آیه را بخوانیم و بشنویم... ارتباط با مدیر کانال در ایتا: @shahed لینک کانال در پیام رسان #سروش #گپ #ایتا #روبیکا و #بله: @ayehsobh
مشاهده در ایتا
دانلود
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «مَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىَ» ما قرآن را بر تو نازل نکردیم که خود را به زحمت بیفکنی! (سوره مبارکه طه/ آیه ۲) @ayehsobh
❇ تفســــــیر پس از آن مى‌گوید: ما قرآن را بر تو نازل نکردیم که خود را به زحمت بیفکنى (ما أَنْزَلْنا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى). درست است که عبادت و جستجوى قرب پروردگار، از طریق نیایش، از بهترین کارها است، ولى هرکار حسابى دارد، عبادت هم حساب دارد، نباید آن قدر بر خود تحمیل کنى که پاهایت متورم گردد و نیرویت براى تبلیغ و جهاد کم شود. 🌺🌺🌺 باید توجه داشت تَشْقى از ماده شقاوت بر ضد سعادت است، ولى همان گونه که راغب در مفردات مى گوید: گاه مى‌شود که این ماده به معنى رنج و تعب مى آید و در آیه فوق، منظور همین معنى است همان گونه که شأن نزول ها نیز حکایت از آن مى کند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲ سوره مبارکه طه) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «إِلَّا تَذْكِرَةً لِّمَن يَخْشَىَ» آن را فقط برای یادآوری کسانی که (از خدا) می‌ترسند نازل ساختیم. (سوره مبارکه طه/ آیه ۳) @ayehsobh
❇ تفســــــیر در آیه بعد، هدف نزول قرآن را چنین شرح مى دهد: ما قرآن را جز براى یادآورى کسانى که از خدا مى ترسند نازل نکردیم (إِلاّ تَذْکِرَةً لِمَنْ یَخْشى). تعبیر به تَذْکِرَة از یکسو و مَنْ یَخْشى از سوى دیگر، اشاره به واقعیت انکارناپذیرى دارد: تذکره، و یادآورى نشان مى‌دهد که خمیرمایه همه تعلیمات الهى، در درون جان انسان و سرشت او وجود دارد، و تعلیمات انبیاء آن را بارور مى سازد، آن چنان که گوئى مطلبى را یادآورى مى کند. 🌺🌺🌺 نمى گوئیم، تمام علوم و دانش‌ها را انسان قبلاً مىدانسته و از خاطر برده و نقش تعلیم در این جهان نقش یادآورى است (آن چنان که از افلاطون نقل مى کنند) بلکه، مى‌گوئیم: مایه اصلى آن‌ها در سرشت آدمى نهفته است (دقت کنید). مَنْ یَخْشى نشان مى دهد، تا یک نوع احساس مسئولیت که قرآن نام آن را خشیت و ترس گذاشته، در آدمى نباشد، پذیراى حقایق نخواهد شد; چرا که قابلیت قابل هم در بارور شدن هر بذر و دانه اى شرط است، و در حقیقت این تعبیر، شبیه چیزى است که در آغاز سوره بقره مى خوانیم: هُدىً لِلْمُتَّقِیْن: قرآن مایه هدایت پرهیزکاران است . (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳ سوره مبارکه طه) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «تَنزِيلًا مِّمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ الْعُلَى» (این قرآن) از سوی کسی نازل شده که زمین و آسمان‌های بلند را آفریده است. (سوره مبارکه طه/ آیه ۴) @ayehsobh
❇ تفســــــیر سپس، به معرفى خداوندى که نازل کننده قرآن است مى‌پردازد، تا از طریق شناخت او، عظمت قرآن آشکارتر شود، مى گوید: این قرآن، از سوى کسى نازل شده است که خالق زمین و آسمان هاى بلند و برافراشته است (تَنْزِیلاً مِمَّنْ خَلَقَ الاْ َرْضَ وَ السَّماواتِ الْعُلى). 🌺🌺🌺 در حقیقت، این توصیف، اشاره به ابتدا و انتهاى نزول قرآن مى کند، انتهاى آن زمین و ابتدایش آسمان‌ها به معنى وسیع کلمه، و اگر در اینجا کلمه وَ ما بَیْنَهُما ـ مانند بعضى دیگر از آیات قرآن ـ اضافه نشده، شاید به خاطر همین است که هدف، بیان ابتدا و انتها بوده است. به هر حال، خداوندى که قدرت، تدبیر و حکمتش پهنه آسمان و زمین را فرا گرفته، پیدا است اگر کتابى نازل کند چه اندازه پر محتوا و پر بار است. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۴ سوره مبارکه طه) @ayehsobh
2_144189956003939226.mp3
3.59M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه طه آیه: ۴_۱ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَىَ» همان بخشنده‌ای که بر عرش مسلّط است. (سوره مبارکه طه/ آیه ۵) @ayehsobh
❇ تفســــــیر باز، به معرفى پروردگار نازل کننده قرآن ادامه مى‌دهد و مى گوید: او خداوندى است رحمان که فیض رحمتش همه جا را فرا گرفته، و بر عرش مسلط است (الرَّحْمنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوى). همان‌گونه که قبلاً در تفسیر آیه ثُمَّ اسْتَوى عَلَى الْعَرْشِ گفته‌ایم: عرش در لغت، به چیزى مى‌گویند که داراى سقف است و گاهى به خود سقف و یا تخت هاى پایه بلند مانند تخت‌هاى سلاطین نیز عرش اطلاق مى‌شود. 🌺🌺🌺 در داستان سلیمان، مى‌خوانیم: أَیُّکُمْ یَأْتِینِی بِعَرْشِها: کدام یک از شما مى‌تواند تخت او (بلقیس) را براى من حاضر کند. بدیهى است خداوند نه تختى دارد و نه حکومتى همانند حاکمان بشر، بلکه منظور از عرش خدا مجموعه جهان هستى است که تخت حکومت او محسوب مى شود. بنابراین اسْتَوى عَلَى الْعَرْشِ، کنایه از تسلط پروردگار و احاطه کامل او نسبت به جهان هستى و نفوذ امر، فرمان و تدبیرش در سراسر عالم است. اصولاً کلمه عرش در لغت عرب و تخت در فارسى غالباً کنایه از قدرت مى باشد، مثلاً مى‌گوئیم: فلان کس را از تخت فرو کشیدند، یعنى به قدرت و حکومتش پایان دادند، یا در عربى مى گوئیم: ثل عرشه: تختش فرو ریخت. به هر حال، بسیار کودکانه است اگر کسانى بخواهند از این تعبیر توهم جسمیت خداوند را بکنند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵ سوره مبارکه طه) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَمَا تَحْتَ الثَّرَىَ» از آن اوست آنچه در آسمان‌ها، و آنچه در زمین، و آنچه میان آن دو، و آنچه در زیر خاک (پنهان) است! (سوره مبارکه طه/ آیه ۶) @ayehsobh
❇ تفســــــیر به دنبال حاکمیت خدا بر عالم هستى از مالکیت او سخن مى گوید: آنچه در آسمان ها، در زمین، در میان این دو، و در زیر خاک ها و اعماق زمین وجود دارد، همه از آن اوست (لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الاْ َرْضِ وَ ما بَیْنَهُما وَ ما تَحْتَ الثَّرى). ثَرى در اصل به معنى خاک مرطوب است و از آنجا که تنها قشر روى زمین بر اثر تابش آفتاب و وزش باد، مى‌خشکد ولى طبقه زیرین غالباً مرطوب است به این طبقه، ثرى گفته مى شود و به این ترتیب، ما تَحْتَ الثَّرى به معنى اعماق زمین و جوف آن است که همه آن‌ها مملوک مالک الملوک و خالق عالم هستى است. 🌺🌺🌺 تا به اینجا سه رکن از ارکان صفات پروردگار بیان شده بود، رکن اول خالقیت، رکن دوم حاکمیت و رکن سوم مالکیت او است. در آیه بعد، به چهارمین رکن یعنى عالمیت او اشاره کرده، مى گوید: او آن قدر احاطه علمى دارد که اگر سخن آشکارا بگوئى مى داند، و اگر مخفى کنى نیز مى داند، و حتى مخفى تر از مخفى را نیز آگاه است (وَ إِنْ تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ یَعْلَمُ السِّرَّ وَ أَخْفى). به این ترتیب، ترسیم روشنى از علم بى پایان پروردگار شده است و از مجموع آیات فوق شناخت اجمالى نسبت به نازل کننده قرآن در ابعاد چهارگانه خلقت، حکومت، مالکیت و علم حاصل مى گردد. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶ سوره مبارکه طه) @ayehsobh
بسم ربّ الشهداء و الصدیقین اولین سالگرد شهادت هفتمین استان تهران در اغتشاشات ۱۴۰۱، طلبۀ بسیجیِ آمر به معروف و ناهی از منکر 🌷شهید آرمان علیوردی 🩸۲۱ ساله 🩸۶ آبان در محلۀ اکباتان 🩸بوسیله شکنجه و ضرب و شتم شدید، به شهادت رسیدند. اَللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِیقَ الشَّهادَةِ فِی سَبِیلِکَ ☫ ستاد و استان تهران 🚦 @setadabmtehran
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَإِن تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ يَعْلَمُ السِّرَّ وَأَخْفَى» اگر سخن آشکارا بگویی (یا مخفی کنی)، او اسرار -و حتی پنهان‌تر از آن- را نیز می‌داند! (سوره مبارکه طه/ آیه ۷) @ayehsobh
❇ تفســــــیر در آیه بعد، به چهارمین رکن یعنى عالمیت خدا اشاره کرده، مى گوید: او آن قدر احاطه علمى دارد که اگر سخن آشکارا بگوئى مى داند، و اگر مخفى کنى نیز مى داند، و حتى مخفى تر از مخفى را نیز آگاه است (وَ إِنْ تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ یَعْلَمُ السِّرَّ وَ أَخْفى). در این که منظور از أَخْفى (مخفى تر از سرّ) در اینجا چیست؟ در میان مفسران گفتگو بسیار است: بعضى گفته اند: سرّ آن است که انسان با دیگرى به طور پنهانى بازگو مى کند و أَخْفى آن است که در دل نگهداشته و به کسى نمى گوید. بعضى گفته اند: سرّ آن است که انسان در دل دارد، و أَخْفى آن است که به فکر کسى نرسیده است، اما خدا از آن آگاه است. بعضى دیگر گفته اند: سرّ عملى است که مخفیانه انجام مى دهد، و أَخْفى نیتى است که به دل دارد. 🌺🌺🌺 در حدیثى از امام باقر(علیه السلام) و صادق(علیه السلام) مى خوانیم: سرّ آن است که در دل پنهان نموده اى و أَخْفى آن است که به خاطرت آمده اما فراموش کرده اى . این حدیث، ممکن است اشاره به این نکته باشد که آنچه را انسان، یاد مى گیرد به مخزن حافظه سپرده مى شود، منتها گاهى ارتباط انسان با گوشه اى از این مخزن، قطع مى گردد و حالت نسیان به او دست مى دهد لذا اگر با وسیله اى یادآورى بشود، کاملاً آن را مطلب آشنائى مى بیند. بنابراین آنچه را انسان فراموش کرده، مخفى ترین اسرار او است که در زوایاى حافظه پنهان گشته و ارتباطش موقتاً یا براى همیشه قطع شده است. ولى به هر حال، مانعى ندارد که تمام تفسیرهائى که در بالا گفته شد در مفهوم وسیع کلمه سرّ و أَخْفى جمع باشد. به این ترتیب، ترسیم روشنى از علم بى پایان پروردگار شده است و از مجموع آیات فوق شناخت اجمالى نسبت به نازل کننده قرآن در ابعاد چهارگانه خلقت ، حکومت ، مالکیت و علم حاصل مى گردد. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۷ سوره مبارکه طه) @ayehsobh
2_144189956012867860.mp3
2.93M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه طه آیه: ۷_۵ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىَ» او خداوندی است که معبودی جز او نیست؛ و نام‌های نیکوتر از آن اوست! (سوره مبارکه طه/ آیه ۸) @ayehsobh
❇ تفســــــیر و شاید به همین جهت است که در آیه بعد، مى گوید: او اللّه است همان خداوندى که معبودى جز او نیست براى او نام ها و صفات نیک است (اللّهُ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ لَهُ الاْ َسْماءُ الْحُسْنى). این تعبیر در اصل، به معنى نام هاى نیک است، بدیهى است که همه نام هاى پروردگار نیک است، ولى از آنجا که در میان اسماء و صفات خدا بعضى داراى اهمیت بیشترى است، به عنوان اسماء حسنى نامیده شده است. 🌺🌺🌺 در بسیارى از روایات که از پیامبر و ائمه(علیهم السلام) به ما رسیده، مى خوانیم: خداوند داراى 99 اسم است، هر کس او را به این نام ها بخواند، دعایش مستجاب مى شود و هر کس آنها را احصا کند، اهل بهشت است، این مضمون در منابع معروف حدیث اهل تسنن، نیز دیده مى شود. به نظر مى رسد: منظور از احصاء و شماره کردن این نام ها همان تخلق به این صفات است، نه تنها ذکر الفاظ آنها. بدون شک اگر کسى با صفت عالم و قادر یا رحیم و غفور و امثال اینها، تخلق پیدا کند، و اشعه اى از این صفات بزرگ الهى در وجود او بتابد، هم بهشتى است و هم دعایش مستجاب. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۸ سوره مبارکه طه) @ayehsobh
943_24374373361791.mp3
1.66M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه طه آیه: ۸ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَهَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ مُوسَىَ» و آیا خبر موسی به تو رسیده است؟ (سوره مبارکه طه/ آیه ۹) @ayehsobh
❇ تفســــــیر از اینجا داستان موسى (علیه السلام)، پیامبر بزرگ خدا شروع مى‌شود و در بیش از هشتاد آیه بخش‌هاى مهمى از سرگذشت پرماجراى او تشریح مى گردد تا دلدارى و تسلی خاطرى باشد براى پیامبر(صلى الله علیه وآله) و مؤمنان که در آن ایام در مکّه، سخت از سوى دشمنان در فشار بودند. تا بدانند این قدرت هاى شیطانى در برابر قدرت خدا تاب مقاومت ندارند و این نقشه‌ها همگى نقش بر آب است. و نیز از این سرگذشت پر محتوا با درس هاى آموزنده اش، مسیر خود را در مسأله توحید و خداپرستى و مبارزه با فراعنه و ساحران هر عصر و زمان، و همچنین مبارزه با انحراف هاى داخلى و گرایش هاى انحرافى، بیابند، درس هائى که مى تواند در سراسر دوران انقلاب اسلام، راهنما و راهگشاى آن‌ها باشد. 🌺🌺🌺 مجموعه آیاتى را که در این سوره از موسى(علیه السلام)، بنى اسرائیل و فرعونیان سخن مى گوید مى توان به چهار بخش تقسیم کرد: بخش اول: از آغاز نبوت و بعثت موسى و اولین جرقه‌هاى وحى سخن گفته و به تعبیر دیگر، بحث از مدرسه‌اى است کوتاه مدت و پر محتوا که موسى (علیه السلام) در آن وادى مقدس در آن بیابان تاریک و خلوت، دوره آن را گذراند. بخش دوم: از دعوت موسى و برادرش هارون(علیه السلام) نسبت به فرعون و فرعونیان به آئین یکتاپرستى و سپس درگیرى هاى آنها با دشمنان سخن مى گوید. بخش سوم: از خروج موسى(علیه السلام) و بنى اسرائیل از مصر و چگونگى نجات آن‌ها از چنگال فرعون و فرعونیان و غرق شدن و هلاکت آن‌ها بحث مى کند. بخش چهارم: پیرامون گرایش تند انحرافى بنى اسرائیل از آئین توحید به شرک و پذیرش وسوسه‌هاى سامرى و مبارزه قاطع و شدید موسى (علیه السلام) با این انحراف سخن مى گوید. 🌺🌺🌺 اکنون به آیات مورد بحث که مربوط به بخش نخست است باز مى گردیم: این آیات، با تعبیر لطیف و جذابى این چنین مى گوید: آیا خبر موسى به تو رسیده است ؟! (وَ هَلْ أَتاکَ حَدِیثُ مُوسى). بدیهى است این استفهام براى کسب خبر نیست، که او از همه اسرار آگاه است، بلکه به تعبیر معروف این استفهام تقریرى و یا به تعبیر دیگر استفهامى است که مقدمه بیان یک خبر مهم است، همان گونه که در زبان روزمره نیز هنگام شروع به یک خبر مهم مى گوئیم: آیا این خبر را شنیده اى که...؟ (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۹ سوره مبارکه طه) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «إِذْ رَأَىَ نَارًا فَقَالَ لِأَهْلِهِ امْكُثُوا إِنِّي آنَسْتُ نَارًا لَّعَلِّي آتِيكُم مِّنْهَا بِقَبَسٍ أَوْ أَجِدُ عَلَى النَّارِ هُدًى» هنگامی که (از دور) آتشی مشاهده کرد، و به خانواده خود گفت: «(اندکی) درنگ کنید که من آتشی دیدم! شاید شعله‌ای از آن برای شما بیاورم؛ یا به وسیله این آتش راه را پیدا کنم!» (سوره مبارکه طه/ آیه ۱۰) @ayehsobh
❇ تفســــــیر آنگاه مى گوید: در آن زمان که آتشى (از دور) مشاهده کرد و به خانواده خود گفت: اندکى مکث کنید که من آتشى دیدم (من به سراغ آن بروم) شاید شعله اى از آن براى شما بیاورم و یا به وسیله این آتش راهنمائى پیدا کنم (إِذْ رَأى ناراً فَقالَ لاَِهْلِهِ امْکُثُوا إِنِّی آنَسْتُ ناراً لَعَلِّی آتِیکُمْ مِنْها بِقَبَس أَوْ أَجِدُ عَلَى النّارِ هُدىً). با توجه به این که قَبَس (بر وزن قفس) به معنى مختصرى از آتش است که از مجموعه اى جدا مى کنند، و با توجه به این که معمولاً مشاهده آتش در بیابان ها نشان مى دهد که جمعیتى گرد آن جمع اند، و یا این که شعله اى را بر بلندى روشن ساخته اند که کاروانیان در شب راه را گم نکنند. 🌺🌺🌺 و نیز با توجه به این که أمکُثُوا از ماده مکث به معنى توقف کوتاه است، از مجموع این تعبیرات، چنین استفاده مى شود: موسى با همسر و فرزند خود در شبى تاریک از بیابان عبور مى کرده، شبى بود سرد و ظلمانى که راه را گم کرده بود، شعله آتشى از دور نظر او را به خود جلب کرد، به محض دیدن این شعله، به خانواده اش گفت: توقف کوتاهى کنید که من آتشى دیدم، بروم اندکى از آن براى شما بیاورم و یا راه را به وسیله آتش یا کسانى که آنجا هستند پیدا کنم. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۰ سوره مبارکه طه) @ayehsobh
924_24458466539196.mp3
2.58M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه طه آیه: ۹_۱۰ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «فَلَمَّا أَتَاهَا نُودِيَ يَا مُوسَىَ» هنگامی که نزد آتش آمد، ندا داده شد که: «ای موسی! (سوره مبارکه طه/ آیه ۱۱) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «إِنِّي أَنَا رَبُّكَ فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى» من پروردگار توام! کفشهایت را بیرون آر، که تو در سرزمین مقدّس «طوی» هستی! (سوره مبارکه طه/ آیه ۱۲) @ayehsobh