eitaa logo
هر صبح یک آیه
836 دنبال‌کننده
605 عکس
127 ویدیو
12 فایل
هر روز صبح یک آیه و تفسیر و صوت همان آیه را بخوانیم و بشنویم... ارتباط با مدیر کانال در ایتا: @shahed لینک کانال در پیام رسان #سروش #گپ #ایتا #روبیکا و #بله: @ayehsobh
مشاهده در ایتا
دانلود
1_7226140268.mp3
3.46M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه طه آیه: ۱۲_۱۱ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَأَنَا اخْتَرْتُكَ فَاسْتَمِعْ لِمَا يُوحَىَ» و من تو را (برای مقام رسالت) برگزیدم؛ اکنون به آنچه بر تو وحی می‌شود، گوش فرا ده! (سوره مبارکه طه/ آیه ۱۳) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي» من «اللّه» هستم؛ معبودی جز من نیست! مرا بپرست، و نماز را برای یاد من به‌پادار! (سوره مبارکه طه/ آیه ۱۴) @ayehsobh
❇ تفســــــیر به دنبال آن، نخستین جمله وحى را موسى به این صورت دریافت کرد: من اللّه هستم، معبودى جز من نیست (إِنَّنِی أَنَا اللّهُ لا إِلهَ إِلاّ أَنَا). اکنون که چنین است تنها مرا عبادت کن، عبادتى خالص از هرگونه شرک (فَاعْبُدْنِی). و نماز را برپاى دار، تا همیشه به یاد من باشى (وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْرِی). در این آیه، پس از بیان مهم‌ترین اصل دعوت انبیاء، که مسأله توحید است موضوع عبادت خداوند یگانه، به عنوان یک ثمره براى درخت ایمان و توحید بیان شده، و به دنبال آن، دستور به نماز، یعنى بزرگترین عبادت و مهمترین پیوند خلق با خالق، و مؤثرترین راه براى فراموش نکردن ذات پاک او داده شده. این سه دستور، با فرمان رسالت که در آیه قبل بود، و مسأله معاد که در آیه بعد است یک مجموعه کامل و فشرده از اصول و فروع دین را بازگو مى کند که با دستور به استقامت که در آخرین آیات مورد بحث خواهد آمد، از هر نظر تکمیل مى گردد. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۴ سوره مبارکه طه) @ayehsobh
912_24633633155805.mp3
1.59M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه طه آیه: ۱۴_۱۳ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «إِنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ أَكَادُ أُخْفِيهَا لِتُجْزَىَ كُلُّ نَفْسٍ بِمَا تَسْعَىَ» به طور قطع، رستاخیز خواهد آمد! می‌خواهم آن را پنهان کنم، تا هر کس در برابر سعی و کوشش خود، جزا داده شود! (سوره مبارکه طه/ آیه ۱۵) @ayehsobh
❇ تفســــــیر و از آنجا که بعد از ذکر توحید و شاخ و برگ هاى آن، دومین اصل اساسى مسأله معاد است در آیه بعد اضافه مى کند: رستاخیز به طور قطع خواهد آمد، من مى خواهم آن را پنهان کنم، تا هر کس در برابر سعى و کوشش هایش جزا ببیند (إِنَّ السّاعَةَ آتِیَةٌ أَکادُ أُخْفِیها لِتُجْزى کُلُّ نَفْس بِما تَسْعى). در این جمله دو نکته است که باید به آن توجه داشت: نخست این که جمله أَکادُ أُخْفِیها مفهومش آن است که نزدیک است من تاریخ قیام قیامت را مخفى دارم، و لازمه این تعبیر آن است که مخفى نداشته ام، در حالى که مى دانیم طبق صریح بسیارى از آیات قرآن، احدى از تاریخ قیامت آگاه نیست، چنان که در آیه 187 سوره اعراف مى خوانیم: یَسْئَلُونَکَ عَنِ السّاعَةِ أَیّانَ مُرْساها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّى: درباره قیامت از تو سؤال مى کنند، که وقوع آن در چه زمانى است، بگو همانا علم آن مخصوص خدا است . مفسران، براى پاسخ این سؤال، به گفتگو پرداخته اند، بسیارى عقیده دارند تعبیر فوق، یک نوع مبالغه است و مفهومش این است که تاریخ شروع رستاخیز آن قدر مخفى و پنهان است که حتى نزدیک است من نیز از خودم پنهان دارم، در این زمینه روایتى هم وارد شده است و احتمالاً این دسته از مفسران مطلب خود را از آن روایت اقتباس کرده اند. تفسیر دیگر این است که مشتقات کاد همواره به معنى نزدیک شدن نیست، بلکه گاهى به معنى تأکید مى آید، بى آن که معنى نزدیک شدن را داشته باشد. و لذا بعضى از مفسران أَکاد را به معنى أُرِید (مى خواهم) تفسیر کرده اند، و در بعضى از متون لغت نیز همین معنى صریحاً آمده است. 🌺🌺🌺 نکته دیگر این که علت مخفى نگاه داشتن تاریخ قیامت، طبق آیه فوق آن است که خداوند مى خواهد هر کسى را به تلاش و کوشش هایش پاداش دهد و به تعبیر دیگر با مخفى بودن آن یک نوع آزادى عمل براى همگان پیدا مى شود، و از سوى دیگر چون وقت آن دقیقاً معلوم نیست و در هر زمانى محتمل است نتیجه اش حالت آماده باش دائمى و یا پذیرش سریع برنامه هاى تربیتى است، همان گونه که درباره فلسفه اخفاء شب قدر گفته اند، منظور این است که مردم همه شب هاى سال، یا همه شب هاى ماه مبارک رمضان را گرامى دارند و به درگاه خدا بروند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۵ سوره مبارکه مریم) @ayehsobh
954_24670674592561.mp3
2.9M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه طه آیه: ۱۵ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «فَلَا يَصُدَّنَّكَ عَنْهَا مَن لَّا يُؤْمِنُ بِهَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَتَرْدَىَ» پس مبادا کسی که به آن ایمان ندارد و از هوس‌های خویش پیروی می‌کند، تو را از آن بازدارد؛ که هلاک خواهی شد! (سوره مبارکه طه/ آیه ۱۶) @ayehsobh
تفسیر: در آیه مورد بحث، به یک اصل اساسى که ضامن اجراى همه برنامه هاى عقیدتى و تربیتى فوق است اشاره کرده، مى فرماید: هرگز نباید افرادى که ایمان به رستاخیز ندارند و از هوس هاى خویش پیروى کرده اند، تو را مانع از آن شوند که اگر چنین شود هلاک خواهى شد ! (فَلا یَصُدَّنَّکَ عَنْها مَنْ لایُؤْمِنُ بِها وَ اتَّبَعَ هَواهُ فَتَرْدى). در برابر افراد بى ایمان، وسوسه ها و کارشکنى هاى آنان محکم بایست، نه از انبوه آنها وحشت کن! نه از توطئه هاى آنها ترسى به دل راه ده، و نه هرگز در حقانیت دعوت و اصالت مکتبت از این هیاهوها شک و تردیدى داشته باش! 🌺🌺🌺 جالب این که در اینجا جمله لایُؤْمِنُ به صورت صیغه مضارع و جمله وَ اتَّبَعَ هَواهُ به صورت صیغه ماضى است، و در حقیقت اشاره به این نکته است که عدم ایمان منکران قیامت از پیروى هواى نفس سرچشمه مى گیرد، گوئى مى خواهند آزاد باشند و هر چه دلشان خواست انجام دهند، پس چه بهتر که انکار قیامت کنند تا بر آزادى هوس هایشان خدشه اى وارد نشود! (تفسیر نمونه/ سوره مبارکه طه، آیه ۱۶)
2_144195453598314075.mp3
2.34M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه طه آیه: ۱۶ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَمَا تِلْكَ بِيَمِينِكَ يَا مُوسَىَ» و آن چیست در دست راست تو، ای موسی؟! (سوره مبارکه طه/ آیه ۱۷) @ayehsobh
تفسیر: بدون شک پیامبران براى اثبات ارتباط خود با خدا، نیاز به معجزه دارند و گرنه هر کس مى تواند دعوى پیامبرى کند، بنابراین، شناخت پیامبران راستین از دروغین، جز از طریق معجزه میسّر نیست. این معجزه مى تواند در محتواى دعوت و کتاب آسمانى پیامبر باشد، و نیز مى تواند، امور دیگرى از قبیل معجزات حسى و جسمى باشد به علاوه معجزه، در روح خود پیامبر نیز مؤثر است و به او قوت قلب، قدرت ایمان و استقامت مى بخشد. به هر حال، موسى(علیه السلام) پس از دریافت فرمان نبوت، باید سند آن را هم دریافت دارد، لذا در همان شب پر خاطره، موسى(علیه السلام) دو معجزه بزرگ از خدا دریافت داشت. 🌺🌺🌺 قرآن این ماجرا را چنین بیان مى کند: خداوند از موسى سؤال کرد: چه چیز در دست راست تو است اى موسى؟! (وَ ما تِلْکَ بِیَمِینِکَ یا مُوسى). این سؤال ساده که توأم با لطف و محبت است علاوه بر این که موسى را که طبعاً در آن حال غرق طوفان هاى روحانى شده بود، آرامش بخشید، مقدمه اى بود براى بازگو کردن یک حقیقت بزرگ. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۷، سوره‌ مبارکه طه)
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «قَالَ هِيَ عَصَايَ أَتَوَكَّأُ عَلَيْهَا وَأَهُشُّ بِهَا عَلَىَ غَنَمِي وَلِيَ فِيهَا مَآرِبُ أُخْرَىَ» گفت: «این عصای من است؛ بر آن تکیه می‌کنم، برگ درختان را با آن برای گوسفندانم فرومی‌ریزم؛ و مرا با آن کارها و نیازهای دیگری است. (سوره مبارکه طه/ آیه ۱۸) @ayehsobh
تفسیر: موسى در پاسخ گفت: این قطعه چوب، عصاى من است (قالَ هِیَ عَصایَ). و از آنجا که مایل بود سخنش را با محبوب خود که براى نخستین بار در را به روى او گشوده است ادامه دهد، و نیز از آنجا که شاید فکر مى کرد تنها گفتن این عصاى من است کافى نباشد، بلکه، منظور بازگو کردن آثار و فوائد آن است، اضافه کرد: من بر آن تکیه مى کنم (أَتَوَکَّؤُا عَلَیْها). و برگ درختان را با آن براى گوسفندانم فرو مى‌ریزم (وَ أَهُشُّ بِها عَلى غَنَمِی). علاوه بر این، فوائد و نتایج دیگرى نیز در آن دارم (وَ لِیَ فِیها مَآرِبُ أُخْرى). 🌺🌺🌺 البته پیدا است، عصا براى صاحبان آن چه فوائدى دارد، گاهى از آن به عنوان یک وسیله دفاعى در مقابل حیوانات موذى و دشمنان استفاده مى کنند، گاهى در بیابان به توسط آن سایه بان مى سازند، گاه ظرفى به آن بسته و از نهر آب مى کشند. به هر حال، موسى در تعجب عمیقى فرو رفته بود که در این محضر بزرگ این چه سؤالى است، و من چه جوابى دارم مى گویم، آن فرمان هاى قبل چه بود؟ و این استفهام براى چیست؟ (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۸، سوره‌ مبارکه طه)
534_24788787996240.mp3
3.6M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه طه آیه: ۱۷_۱۸ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «قَالَ أَلْقِهَا يَا مُوسَىَ» گفت: «ای موسی! آن را بیفکن.» «فَأَلْقَاهَا فَإِذَا هِيَ حَيَّةٌ تَسْعَىَ» پس موسی آن (عصا) را افکند، که ناگهان اژدهایی شد که به هر سو می‌شتافت. (سوره مبارکه طه/ آیه ۱۹ و ۲۰) @ayehsobh
تفسیر: ناگهان به او فرمان داده شد اى موسى! عصایت را بیفکن ! (قالَ أَلْقِها یا مُوسى). 🌺🌺🌺 موسى فوراً و بدون فوت وقت، عصا را افکند، ناگهان مار عظیمى شد و شروع به حرکت کرد (فَأَلْقاها فَإِذا هِیَ حَیَّةٌ تَسْعى). «تَسْعى» از ماده سعى به معنى راه رفتن سریع است که به مرحله دویدن نرسد. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۹ و ۲۰، سوره‌ مبارکه طه)
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «قَالَ خُذْهَا وَلَا تَخَفْ سَنُعِيدُهَا سِيرَتَهَا الْأُولَىَ» گفت: «آن را بگیر و نترس، ما آن را به صورت اولش بازمی‌گردانیم. (سوره مبارکه طه/ آیه۲۱) @ayehsobh
تفسیر: در اینجا به موسى فرمود: آن را بگیر، و نترس، ما آن را به همان صورت نخستین باز مى گردانیم! (قالَ خُذْها وَ لاتَخَفْ سَنُعِیدُها سِیرَتَهَا الاْ ُولى). 🌺🌺🌺 گر چه مسأله ترس موسى(علیه السلام) در اینجا براى جمعى از مفسران سؤال انگیز شده است که این حالت، با شجاعتى که در موسى سراغ داریم و عملاً در طول عمر خود به هنگام مبارزه با فرعونیان به ثبوت رسانید، به علاوه از شرائط کلّى انبیاء است، چگونه سازگار است؟ ولى با توجه به یک نکته پاسخ آن روشن مى شود; و آن این که طبیعى هر انسانى است ـ هر قدر هم شجاع و نترس باشد ـ که اگر ببیند قطعه چوبى ناگهان تبدیل به مار عظیمى شد و سریعاً به حرکت آمد، موقتاً متوحش شود و خود را کنار کشد، مگر آن که در برابر او این صحنه بارها تکرار گردد، این عکس العمل طبیعى هیچ گونه ایرادى بر موسى(علیه السلام) نخواهد بود و با آیه 39 احزاب که مى گوید: أَلَّذِیْنَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لایَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللّهَ: کسانى که ابلاغ رسالت هاى الهى مى کنند و از او مى ترسند، و از هیچ کس جز او ترسى ندارند منافاتى ندارد، این یک وحشت طبیعى زودگذر و موقتى در برابر یک حادثه کاملاً بى سابقه و خارق عادت است. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۱، سوره‌ مبارکه طه)
945_24869867484685.mp3
2.58M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه طه آیه: ۱۹_۲۱ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَاضْمُمْ يَدَكَ إِلَىَ جَنَاحِكَ تَخْرُجْ بَيْضَاءَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ آيَةً أُخْرَىَ» و دستت را به گریبانت ببر، تا سفید و بی‌عیب بیرون آید؛ این نشانه دیگری (از سوی خداوند) است. (سوره مبارکه طه/ آیه ۲۲) @ayehsobh
تفسیر: آنگاه به دومین معجزه مهم موسى اشاره کرده که به او دستور مى دهد: دست خود را در گریبانت فرو بر، تا سفید و روشن بیرون آید، بى آن که عیب و نقصى در آن باشد، و این معجزه دیگرى براى تو است (وَ اضْمُمْ یَدَکَ إِلى جَناحِکَ تَخْرُجْ بَیْضاءَ مِنْ غَیْرِ سُوء آیَةً أُخْرى). گر چه در تفسیر جمله وَ اضْمُمْ یَدَکَ إِلى جَناحِکَ... مفسران عبارات گوناگونى دارند، اما با توجه به آیه 32 سوره قصص که مى گوید: اسْلُکْ یَدَکَ فِی جَیْبِکَ و آیه 12 سوره نمل که مى گوید: وَ أَدْخِلْ یَدَکَ فِی جَیْبِکَ به خوبى استفاده مى شود که موسى مأمور بوده است دست خود را در گریبانش فرو برد و تا زیر بغل یا پهلو ادامه دهد (چرا که جناح در اصل به معنى بال پرندگان است و در اینجا مى تواند کنایه از زیر بغل بوده باشد). بَیْضاء به معنى سفید است، و جمله مِنْ غَیْرِ سُوء اشاره به این است که سفیدى دست تو، بر اثر بیمارى پیسى و مانند آن نخواهد بود، به دلیل این که درخشندگى خاصى دارد، در یک لحظه ظاهر و در لحظه دیگرى از بین مى رود. 🌺🌺🌺 ولى از بعضى روایات استفاده مى شود که دست موسى در آن حالت، نورانیت فوق العاده اى پیدا کرد، اگر چنین بوده است باید قبول کرد که جمله مِنْ غَیْرِ سُوء مفهوم دیگرى جز آنچه در بالا گفتیم خواهد داشت، یعنى نورانیتى دارد بدون عیب، نه چشم را آزار مى رساند، نه لکّه تاریکى در میان آن دیده مى شود و نه غیر آن. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۲، سوره‌ مبارکه طه)
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «لِنُرِيَكَ مِنْ آيَاتِنَا الْكُبْرَى» تا از نشانه‌های بزرگ خویش به تو نشان دهیم. (سوره مبارکه طه/ آیه ۲۳) @ayehsobh
تفسیر: در آیه مورد بحث، به عنوان یک نتیجه گیرى از آنچه در آیات قبل بیان شد، مى فرماید: ما اینها را در اختیار تو قرار دادیم تا آیات بزرگ خود را به تو نشان دهیم (لِنُرِیَکَ مِنْ آیاتِنَا الْکُبْرى). 🌺🌺🌺 پیدا است منظور از آیات کبرى همان دو معجزه مهمى است که در بالا آمد، و این که بعضى از مفسران احتمال داده اند، اشاره به معجزات دیگرى است که بعد از آن خداوند در اختیار موسى(علیه السلام) گذاشت بسیار بعید به نظر مى رسد. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۳، سوره‌ مبارکه طه)