eitaa logo
هر صبح یک آیه
839 دنبال‌کننده
603 عکس
127 ویدیو
12 فایل
هر روز صبح یک آیه و تفسیر و صوت همان آیه را بخوانیم و بشنویم... ارتباط با مدیر کانال در ایتا: @shahed لینک کانال در پیام رسان #سروش #گپ #ایتا #روبیکا و #بله: @ayehsobh
مشاهده در ایتا
دانلود
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «قَالُوا يَا وَيْلَنَا إِنَّا كُنَّا ظَالِمِينَ» گفتند: «ای وای بر ما! به یقین ما ستمگر بودیم!» 🌺🌺🌺 «فَمَا زَالَت تِّلْكَ دَعْوَاهُمْ حَتَّىَ جَعَلْنَاهُمْ حَصِيدًا خَامِدِينَ» و همچنان این سخن را تکرار می‌کردند، تا آن‌ها را درو کرده و خاموش ساختیم! (سوره مبارکه انبیاء/ آیه ۱۴_۱۵ ) @ayehsobh
تفسیر: به هر حال، آن‌ها در این هنگام بیدار مى شوند، آنچه را قبلا شوخى مى پنداشتند به جدى ترین صورت در برابر خویش مى بینند و فریادشان بلند مى شود، مى گویند: اى واى بر ما که ظالم و ستمگر بودیم! (قالُوا یا وَیْلَنا إِنّا کُنّا ظالِمِینَ). 🌺🌺🌺 اما این بیدارى اضطرارى که در برابر صحنه هاى جدى عذاب براى هر کس پیدا مى شود، بى ارزش است، و اثرى در تغییر سرنوشت ندارد، لذا قرآن در آیه مورد بحث اضافه مى کند: و همچنان این سخن را (واى بر ما ظالم و ستمگر بودیم) تکرار مى کردند تا آن‌ها را از ریشه، قطع کردیم و آنها را خاموش ساختیم (فَما زالَتْ تِلْکَ دَعْواهُمْ حَتّى جَعَلْناهُمْ حَصِیداً خامِدِینَ). همچون زراعتى درو شده (حَصِید) بر زمین مى ریزند، و شهر پر جوش و خروش و آبادشان به قبرستان ویران و خاموشى مبدل مى گردد (خامد در اصل از ماده خمود (بر وزن جنود) به معنى خاموش شدن آتش است، سپس به هر چیزى که از جوش و خروش و سر و صدا بیفتد اطلاق شده است.) (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۴_۱۵ سوره‌ مبارکه انبیاء)
-1779818751_-1989226686.mp3
2.7M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه انبیاء آیه: ۱۱_۱۵ @ayehsobh
راهکارهای زندگی موفق در جزء چهارم قرآن کریم @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاءَ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا لَاعِبِينَ» ما آسمان و زمین، و آنچه را در میان آن‌هاست؛ را از روی بازی نیافریدیم! (سوره مبارکه انبیاء/ آیه ۱۶ ) @ayehsobh
تفسیر: از آنجا که در آیات گذشته، این حقیقت منعکس بود: ظالمان بى ایمان براى آفرینش خود هدفى جز عیش و نوش قائل نبودند، و در واقع عالم را بى هدف مى پنداشتند، قرآن مجید در آیات مورد بحث، براى ابطال این طرز فکر و اثبات وجود هدف با ارزشى براى آفرینش کل جهان، مخصوصاً انسان چنین مى گوید: ما آسمان و زمین و آنچه میان آن دو است بیهوده نیافریدیم (وَ ما خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الاْ َرْضَ وَ ما بَیْنَهُما لاعِبِینَ). 🌺🌺🌺 این زمین گسترده، این آسمان پهناور، و این همه موجودات متنوع و بدیعى که در صحنه آن‌ها است نشان مى دهد، غرض مهمى در کار بوده است، آرى هدف این بوده که از یکسو، بیانگر آن آفریننده بزرگ باشند و نشانه اى از عظمتش، و از سوى دیگر دلیلى بر معاد. و گرنه این همه غوغا براى این چند روز معنى نداشت. آیا ممکن است انسانى در وسط بیابانى، کاخ مجهزى با تمام وسائل فراهم کند، تنها براى این که در تمام عمر یک ساعت از آنجا بگذرد و در آن استراحت کند؟ کوتاه سخن این که: اگر این جهان با عظمت را از دریچه چشم مردم بى ایمان بنگریم پوچ و بى هدف است، تنها ایمان به مبدأ و معاد است که آن را هدف دار مى کند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۶ سوره‌ مبارکه انبیاء)
راهکارهای زندگی موفق در جزء پنجم قرآن کریم @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «لَوْ أَرَدْنَا أَن نَّتَّخِذَ لَهْوًا لَّاتَّخَذْنَاهُ مِن لَّدُنَّا إِن كُنَّا فَاعِلِينَ» (بفرض محال) اگر می‌خواستیم سرگرمی انتخاب کنیم، چیزی متناسب خود انتخاب می‌کردیم! (سوره مبارکه انبیاء/ آیه ۱۷ ) @ayehsobh
تفسیر: آیه بعد مى گوید: اکنون که مسلّم شد عالم بى هدف نیست، این هم مسلّم است که هدف این آفرینش، سرگرمى خدا به امر خلقت نبوده است که این سرگرمى نامعقولى است. به فرض محال که ما مى خواستیم وسیله اى براى سرگرمى خود انتخاب کنیم چیزى انتخاب مى کردیم که متناسب ما باشد (لَوْ أَرَدْنا أَنْ نَتَّخِذَ لَهْواً لاَتَّخَذْناهُ مِنْ لَدُنّا إِنْ کُنّا فاعِلِینَ). 🌺🌺🌺 لعب به معنى کار بى هدف است و لهو اشاره به هدف هاى نامعقول یا سرگرمى هاست. آیه مورد بحث، بازگوى دو حقیقت است: نخست، با توجه به کلمه لَو که در لغت عرب براى امتناع است، اشاره به این مى کند که محال است هدف پروردگار، سرگرمى خویشتن باشد. سپس مى گوید: به فرض که هدف سرگرمى بود، باید سرگرمى مناسب ذات او باشد، از عالم مجردات و مانند آن، نه عالم محدود ماده. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۷ سوره‌ مبارکه انبیاء)
راهکارهای زندگی موفق در جزء ششم قرآن کریم @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ وَلَكُمُ الْوَيْلُ مِمَّا تَصِفُونَ» بلکه ما حق را بر سر باطل می‌کوبیم تا آن را هلاک سازد؛ و این گونه، باطل محو و نابود می‌شود! امّا وای بر شما از توصیفی که (درباره خدا و هدف آفرینش) می‌کنید! (سوره مبارکه انبیاء/ آیه ۱۸ ) @ayehsobh
تفسیر: آنگاه با لحن قاطعى براى ابطال اوهام بى خردانى که دنیا را بى هدف یا تنها مایه سرگرمى مى پندارند، چنین مى گوید: این جهان، مجموعه اى است از حق و واقعیت، چنین نیست که اساس آن بر باطل بوده باشد بلکه ما حق را بر سر باطل مى کوبیم تا آن را نابود و هلاک سازد و باطل محو و نابود مى شود (بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْباطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ). و در پایان آیه، مى گوید: اما واى بر شما از این توصیفى که از بى هدفى عالم مى کنید (وَ لَکُمُ الْوَیْلُ مِمّا تَصِفُونَ). یعنى ما همواره دلائل عقلى، استدلالات روشن و معجزات آشکار خود را در برابر پندارها و اوهام بیهوده گرایان قرار مى دهیم، تا در نظر اندیشمندان و صاحبان عقل، این پندارها درهم کوبیده و نابود شود. 🌺🌺🌺 دلائل شناسائى خدا روشن است، دلائل وجود معاد آشکار، براهین حقانیت انبیاء، واضح، و در حقیقت براى آنها که لجوج و بهانه گیر نیستند، حق از باطل کاملاً قابل شناسائى است. قابل توجه این که جمله نَقْذِفُ از ماده قذف به معنى پرتاب کردن است، مخصوصاً پرتاب کردن از راه دور، و از آنجا که پرتاب از راه دور، شتاب، سرعت و قوت بیشترى دارد، این تعبیر، بیانگر قدرت پیروزى حق بر باطل است، کلمه عَلى نیز مؤید این معنى است; زیرا این کلمه معمولاً در موارد علوّ به کار مى رود. جمله یَدْمَغُهُ که به گفته راغب به معنى شکستن جمجمه و مغز سر است که حساسترین نقطه بدن انسان محسوب مى شود، تعبیر رسائى است براى غالب بودن لشکر حق، غلبه اى چشمگیر و قاطع. تعبیر به إِذا نشان مى دهد: حتى در آنجائى که انتظار نمى رود حق پیروز شود، ما این برنامه را انجام مى دهیم. تعبیر به زاهِق که به معنى چیزى است که به کلى مضمحل شده نیز تأکید دیگرى است بر این منظور. و این که جمله نَقْذِفُ و یَدْمَغُ به صورت فعل مضارع آمده، دلیل بر استمرار این برنامه است. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۸ سوره‌ مبارکه انبیاء)
راهکارهای زندگی موفق در جزء هفتم قرآن کریم @ayehsobh
-1094246655_-1191011834.mp3
3.47M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه انبیاء آیه: ۱۶_۱۸ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَلَهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَنْ عِندَهُ لَا يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِهِ وَلَا يَسْتَحْسِرُونَ» از آن اوست آنان که در آسمان‌ها و زمینند! و آن‌ها که نزد اویند [= فرشتگان‌] هیچ گاه از عبادتش استکبار نمی‌ورزند، و هرگز خسته نمی‌شوند. (سوره مبارکه انبیاء/ آیه ۱۹ ) @ayehsobh
تفسیر: در آیات گذشته، سخن از این واقعیت در میان بود که عالم هستى، بى هدف نیست، نه شوخى و بازیچه است و نه لهو و سرگرمى، بلکه داراى هدف تکاملى حساب شده اى است براى انسان ها. و از آنجا که ممکن است این توهّم به وجود آید که خدا چه نیازى به ایمان و عبادت ما دارد؟ آیات بعد، نخست به پاسخ این سخن مى پردازد و مى گوید: تمام کسانى که در آسمان‌ها و زمین هستند از آن اویند (وَ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الاْ َرْضِ). و فرشتگانى که در محضر قرب پروردگار هستند هیچ گاه از پرستش او تکبر ندارند و هرگز خسته نمى شوند (وَ مَنْ عِنْدَهُ لایَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِهِ وَ لایَسْتَحْسِرُونَ). 🌺🌺🌺 یَسْتَحْسِرُون از ماده حسر در اصل به معنى بازگشودن چیز پوشیده و کنار زدن پرده است، سپس به معنى خستگى و ضعف به کار رفته، گوئى نیروهاى انسان در چنین حالتى همگى آشکار و مصرف مى گردد و چیزى از آن‌ها در بدن او پوشیده نمى ماند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۹ سوره‌ مبارکه انبیاء)
راهکارهای زندگی موفق در جزء هشتم قرآن کریم @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «يُسَبِّحُونَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ لَا يَفْتُرُونَ» (تمام) شب و روز را تسبیح می‌گویند؛ و سست نمی‌گردند. (سوره مبارکه انبیاء/ آیه ۲۰ ) @ayehsobh
تفسیر: دائماً شب و روز تسبیح مى گویند و کمترین ضعف و سستى به خود راه نمى دهند (یُسَبِّحُونَ اللَّیْلَ وَ النَّهارَ لایَفْتُرُونَ). با این حال، او چه نیازى به طاعت و عبادت شما دارد، این همه فرشتگان بزرگ، شب و روز مشغول تسبیحند، او حتى نیاز به عبادت آنها هم ندارد، پس اگر دستور ایمان، عمل صالح، بندگى و عبودیت به شما داده، سود و فایده اش متوجه خود شما است. 🌺🌺🌺 این نکته نیز جالب توجه است که در نظام بندگان و موالى ظاهرى، هر قدر بنده اى به مولا نزدیک تر باشد، خضوعش در برابر او کمتر است; چرا که خصوصیت بیشترى دارد و مولا نسبت به او نیاز فزون تر! اما در نظام عبودیت خلق و خالق قضیه بر عکس است، هر قدر فرشتگان و اولیاى خدا به او نزدیک تر مى شوند، مقام عبودیتشان بیشتر مى گردد. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۰ سوره‌ مبارکه انبیاء)
راهکارهای زندگی موفق در جزء نهم قرآن کریم @ayehsobh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سال ۱۴۰۳، سال «جهش تولید با مشارکت مردم» گرامی‌باد پیام امام خامنه‌ای: https://www.leader.ir/fa/media/33506/download
☫ ستاد  و  استان تهران
🚦 @setadabmtehran
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «أَمِ اتَّخَذُوا آلِهَةً مِّنَ الْأَرْضِ هُمْ يُنشِرُونَ» آیا آن‌ها خدایانی از زمین برگزیدند که (خلق می‌کنند و) منتشر می‌سازند؟! (سوره مبارکه انبیاء/ آیه ۲۱ ) @ayehsobh