‼️ غیرقانونی بودن انتصاب رئیس سازمان استاندارد
✍🏻 جهت امضاءِ شکایت از آقای حسن روحانی به نشانی asle90.24on.ir مراجعه کرده یا نام و نامخانوادگی خود را به شماره 10002408 پیامک کنید...
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ ۖ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّثْلِهِ وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ»
آیا آنها مى گویند: «او قرآن را بدروغ (به خدا) نسبت داده است»؟!بگو: «اگر راست مى گویید، یک سوره همانند آن بیاورید و غیر از خدا، هر کس را مى توانید (به یارى) فراخوانید!»
(سوره مبارکه یونس/ آیه ۳۸)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
در آیه بعد، دلیل سومى بر اصالت قرآن ذکر کرده مى فرماید: آنها مى گویند این قرآن را پیامبر(صلى الله علیه وآله)به دروغ به خدا نسبت داده، به آنها بگو: اگر راست مى گوئید شما هم یک سوره مثل آن را بیاورید و از هر کس مى توانید ـ غیر از خدا ـ براى همکارى دعوت کنید (ولى هرگز توانائى بر این کار را نخواهید داشت، به همین دلیل ثابت مى شود این کتاب وحى آسمانى است) (أَمْ یَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَة مِثْلِهِ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللّهِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ).
🌼🌼🌼
این آیه، از جمله آیاتى است که با صراحت، اعجاز قرآن را بیان مى کند. نه تنها همه قرآن را، بلکه حتى اعجاز یک سوره را، و از همه جهانیان بدون استثناء دعوت مى کند: اگر معتقدند این آیات از طرف خدا نیست، همانند آن و یا لااقل همانند یک سوره آن را بیاورند!
و همان گونه که سابقاً بیان کردیم، در آیات قرآن، گاهى تحدّى، یعنى دعوت به مبارزه نسبت به مجموع قرآن، گاهى به ده سوره و گاهى به یک سوره شده است و این نشان مى دهد جزء و کلّ قرآن همه اعجاز است.
و از آنجا که سوره معینى ذکر نشده، هر سوره از قرآن را نیز شامل مى شود.
البته، شک نیست که اعجاز قرآن، منحصر به جنبه فصاحت و بلاغت و شیرینى بیان و رسائى تعبیرات ـ آن چنان که گروهى از قدماى مفسرین فکر کرده اند ـ نیست، بلکه علاوه بر اینها، از نظر بیان معارف دینى، علومى که تا آن روز شناخته نشده بود، بیان احکام و قوانین، و ذکر تواریخ پیشین پیراسته از هر گونه خطا و خرافات، و عدم وجود تضاد و اختلاف در آن نیز، جنبه اعجاز دارد.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۸ سوره مبارکه یونس)
@ayehsobh.
هدایت شده از کانون شهدای گمنام مسجدالرسول ص مبارکه
🌺ای کوی تو قبله مراد ادرکنی
ای دادرس روز معاد ادرکنی
🌺ای گشته ز فرط جود و احسان و عطا
مشهور و ملقب به جواد(ع)، ادرکنی
♦️میلاد با سعادت امام محمد تقی(ع) مبارک باد
#کانون_شهدای_گمنام_مسجدالرسول_ص_مبارکه
@shohadagomnamk
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«بَلْ كَذَّبُوا بِمَا لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ وَلَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ ۚ كَذَٰلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ ۖ فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الظَّالِمِينَ»
(ولى آنها از روى علم و دانش قرآن را انکار نکردند.) بلکه چیزى را تکذیب کردند که آگاهى از آن نداشتند، در حالى که هنوز واقعیتش بر آنان روشن نشده بود! پیشینیان آنها نیز همین گونه تکذیب کردند. پس بنگر عاقبت کار ستمکاران چگونه بود!
(سوره مبارکه یونس/ آیه ۳۹)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
در آیه بعد، اشاره به یکى از علل اساسى مخالفت هاى مشرکان کرده، مى فرماید: آنها قرآن را به خاطر اشکالات و ایرادهائى انکار نمى کردند، بلکه تکذیب و انکارشان به خاطر این بود که از محتواى آن آگاهى نداشتند (بَلْ کَذَّبُوا بِما لَمْ یُحیطُوا بِعِلْمِهِ).
در واقع عامل انکار، عدم آگاهى و جهل آنها بود.
اما این که منظور از این جمله، جهل درباره چه امورى بوده است؟ مفسران احتمالات متعددى داده اند، که تمام آنها مى تواند در آیه منظور بوده باشد، از جمله:
جهل به معارف دینى و مبدأ و معاد، همان گونه که قرآن از قول مشرکان در مورد معبود حقیقى (اللّه) نقل مى کند که مى گفتند: أَ جَعَلَ الآلِهَةَ إِلهاً واحِداً إِنَّ هذا لَشَىْءٌ عُجابٌ:
آیا خدایان ما را تبدیل به یک معبود کرده است، این چیز عجیبى است.
و یا در مورد معاد مى گفتند: أَ إِذا کُنّا عِظاماً وَ رُفاتاً أَ إِنّا لَمَبْعُوثُونَ خَلْقاً جَدِیْداً:
آیا هنگامى که ما تبدیل به استخوان پوسیده شدیم، بار دیگر به زندگى جدید باز مى گردیم.
در حقیقت آنها، هیچ گونه دلیلى بر نفى مبدأ و معاد نداشتند، و تنها جهل و بى خبرى ناشى از خرافات و عادت به مذهب نیاکان، سدّ راهشان بود.
یا جهل به اسرار احکام.
جهل به مفهوم بعضى از آیات متشابه.
جهل به مفهوم حروف مقطعه.
و جهل به درس هاى عبرت انگیزى که هدف نهائى ذکر تاریخ پیشینیان بوده است.
مجموع این جهالت ها و بى خبرىها، آنها را وادار به انکار و تکذیب مى کرد.
در حالى که هنوز تأویل و تفسیر و واقعیت مسائل مجهول، براى آنها روشن نشده بود ( وَ لَمّا یَأْتِهِمْ تَأْویلُهُ).
تأویل در اصل لغت، به معنى بازگشت دادن چیزى است و بنابراین هر کار یا سخنى به هدف نهائى برسد، مى گوئیم تأویل آن آمده است، به همین دلیل، بیان هدف اصلى یک اقدام.
یا تفسیر واقعى یک سخن.
یا تفسیر و نتیجه و پایان یک خواب.
و یا تحقق یافتن واقعیت یک مطلب، همه اینها تأویل نامیده مى شود.
🌼🌼🌼
سپس اضافه مى کند: این روش نادرست، منحصر به مشرکان عصر جاهلیت نیست، بلکه اقوام گمراه گذشته نیز، به همین گرفتارى مبتلا بودند، آنها نیز بدون این که تحقیق در شناخت واقعیت ها بکنند و یا انتظار براى تحقق آنها بکشند، حقایق را انکار و تکذیب مى کردند (کَذلِکَ کَذَّبَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ).
در واقع همه آنها عذرشان، جهلشان بود، و بدبختیشان در عدم تحقیق و عدم جستجو و شناخت واقعیت ها، در حالى که عقل و منطق حکم مى کند: انسان چیزى را که نمى داند، هرگز انکار نکند، بلکه به جستجو و تحقیق بپردازد.
و در پایان آیه، روى سخن را به پیامبر(صلى الله علیه وآله)کرده مى گوید: بنگر عاقبت کار این ستمکاران به کجا کشید (فَانْظُرْ کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الظّالِمینَ).
اینها نیز به همان سرنوشت گرفتار خواهند شد.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۹ سوره مبارکه یونس)
@ayehsobh.
9.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️ دروغهای مکرر رییسجمهور و نارضایتی مردم
شما هم به جمع بیش از ۲۵۰هزار نفر شکایتکننده از آقای روحانی بپیوندید👌
✍🏻 جهت امضاءِ شکایت از آقای حسن روحانی به نشانی asle90.24on.ir مراجعه کرده یا نام و نامخانوادگی خود را به شماره 10002408 پیامک کنید...
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَمِنْهُم مَّن يُؤْمِنُ بِهِ وَمِنْهُم مَّن لَّا يُؤْمِنُ بِهِ ۚ وَرَبُّكَ أَعْلَمُ بِالْمُفْسِدِينَ»
بعضى از آنها، به آن ایمان مى آورند و بعضى ایمان نمى آورند. و پروردگارت مفسدان را بهتر مى شناسد.
(سوره مبارکه یونس/ آیه ۴۰)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
آیه مورد بحث، اشاره به دو گروه عظیم مشرکان کرده مى فرماید: اینها همگى به این حال باقى نمى مانند، بلکه گروهى از آنان که روح حق طلبى در وجودشان نمرده است، سرانجام به این قرآن ایمان مى آورند، در حالى که گروهى دیگر، همچنان در جهل و لجاجت پا فشارى کرده و ایمان نخواهند آورد (وَ مِنْهُمْ مَنْ یُؤْمِنُ بِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ لایُؤْمِنُ بِهِ).
روشن است: گروه دوم، افراد فاسد و مفسدى هستند و به همین دلیل در پایان آیه مى فرماید: پروردگار تو مفسدان را بهتر مى شناسد (وَ رَبُّکَ أَعْلَمُ بِالْمُفْسِدینَ).
اشاره به این که افرادى که زیر بار حق نمى روند، افرادى هستند که شیرازه اجتماع را از هم گسیخته، و در فاسد کردن نظام جامعه نقش مؤثرى دارند.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۴۰ سوره مبارکه یونس)
@ayehsobh