eitaa logo
هر صبح یک آیه
838 دنبال‌کننده
597 عکس
125 ویدیو
12 فایل
هر روز صبح یک آیه و تفسیر و صوت همان آیه را بخوانیم و بشنویم... ارتباط با مدیر کانال در ایتا: @shahed لینک کانال در پیام رسان #سروش #گپ #ایتا #روبیکا و #بله: @ayehsobh
مشاهده در ایتا
دانلود
❇ تفســــــیر پس از آن، هدف نزول این آیات را چنین بیان مى کند: ما آن را قرآن عربى فرستادیم، تا شما آن را به خوبى درک کنید (إِنّا أَنْزَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِیّاً لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ). هدف، تنها قرائت، تلاوت و تیمن و تبرک با خواندن آیات آن نیست، بلکه هدف نهائى درک است. درکى نیرومند و پرمایه، که تمام وجود انسان را به سوى عمل دعوت کند. اما عربى بودن قرآن، علاوه بر این که زبان عربى ـ به شهادت آنها که اهل مطالعه در زبان هاى مختلف جهانند ـ آن چنان زبان وسیعى است که مى تواند ترجمان لسان وحى باشد و مفاهیم و ریزه کارى هاى سخنان خدا را بازگو کند، مسلّم است که اسلام از جزیره عربستان از یک کانون تاریکى، ظلمت، توحش و بربریت طلوع کرد و در درجه اول، مى بایست مردم آن سامان را گرد خود جمع کند، آن چنان گویا و روشن باشد که آن افراد بى سواد، دور از علم و دانش را تعلیم دهد و در پرتو تعلیمش آنان را دگرگون سازد و یک هسته اصلى براى نفوذ این آئین در سایر مناطق جهان به وجود آورد. البته، قرآن با این زبان، براى همه مردم جهان قابل فهم نیست (و به هر زبان دیگرى بود نیز همین گونه بود); زیرا ما یک زبان جهانى که همه مردم دنیا آن را بفهمند نداریم، ولى این مانع از آن نخواهد بود که سایر مردم جهان موظف باشند حداقل از ترجمه هاى آن بهره گیرند و یا از آن بالاتر با آشنائى تدریجى به این زبان، خود آیات را لمس کنند و مفاهیم وحى را از درون همین الفاظ درک نمایند. به هر حال، تعبیر به عربى بودن که در ۱۰ مورد از قرآن تکرار شده، پاسخى است به آنها که پیامبر(صلى الله علیه وآله) را متهم مى کردند که او این آیات را از یک فرد عجمى یاد گرفته و محتواى قرآن یک فکر وارداتى است و از نهاد وحى نجوشیده است. 🌼🌼🌼 ضمناً، این تعبیرات پى در پى، این وظیفه را براى همه مسلمانان به وجود مى آورد که همگى باید بکوشند و زبان عربى را به عنوان زبان دوم خود به صورت همگانى بیاموزند، از این نظر که زبان وحى و کلید فهم حقایق اسلام است. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲ سوره مبارکه یوسف) @ayehsobh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه: یوسف آیه: ۱_۲ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ هَٰذَا الْقُرْآنَ وَإِن كُنتَ مِن قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِينَ» ما بهترین سرگذشتها را به وسیله این قرآن که به تو وحى کردیم، براى تو شرح مى دهیم و به یقین پیش از این، از آن غافل بودى. (سوره مبارکه یوسف/ آیه ۳) @ayehsobh
❇ تفســــــیر سپس مى فرماید: ما نیکوترین قصه ها را از طریق وحى و فرستادن این قرآن براى تو بازگو مى کنیم، هر چند پیش از آن، از آن غافل بودى (نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِما أَوْحَیْنا إِلَیْکَ هذَا الْقُرْآنَ وَ إِنْ کُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغافِلینَ). بعضى از مفسران، معتقدند أَحْسَنَ الْقَصَص اشاره به مجموعه قرآن است و جمله بِما أَوْحَیْنا إِلَیْکَ هذَا الْقُرْآنَ را قرینه بر آن مى دانند و قصه در اینجا تنها به معنى داستان نیست، بلکه از نظر ریشه لغت، به معنى جستجو از آثار چیزى است و هر چیز که پشت سر هم قرار گیرد، عرب به آن قصه مى گوید و از آنجا که به هنگام شرح و بیان یک موضوع، کلمات و جمله ها پى در پى بیان مى شوند، این کار را قصه نامیده اند. حال، خداوند مجموعه این قرآن که زیباترین شرح و بیان و فصیح ترین و بلیغ ترین الفاظ را با عالى ترین و عمیق ترین معانى آمیخته ـ که از نظر ظاهر زیبا و فوق العاده شیرین و گوارا، و از نظر باطن بسیار پر محتوا است ـ احسن القصص نامیده. در کتاب روضه کافى در خطبه اى از امیر مؤمنان على(علیه السلام)چنین نقل شده: بهترین داستان ها، رساترین موعظه ها و سودمندترین تذکرها، کتاب خداوند متعال است. ولى، پیوند آیات آینده که سرگذشت یوسف (علیه السلام) را بیان مى کند، با آیه مورد بحث، آن چنان است که ذهن انسان بیشتر متوجه این معنى مى شود که خداوند داستان یوسف (علیه السلام) را احسن القصص نامیده است و حتى شاید براى بسیارى به هنگام مطالعه آیات آغاز این سوره، غیر از این معنى به ذهن نیاید. اما بارها گفته ایم مانعى ندارد این گونه آیات براى بیان هر دو معنى باشد، هم قرآن به طور عموم احسن القصص است، و هم داستان یوسف (علیه السلام) به طور خصوص. 🌼🌼🌼 چرا این داستان بهترین داستان نباشد؟ با این که در فرازهاى هیجان انگیزش ترسیمى از عالى ترین درس هاى زندگى است. حاکمیت اراده خدا را بر همه چیز در این داستان به خوبى مشاهده مى کنیم. سرنوشت شوم حسودان را با چشم خود مى بینیم و نقشه هاى نقش بر آب شده آنها را مشاهده مى کنیم. ننگ بى عفتى، عظمت و شکوه پارسائى و تقوا را در لابلاى سطورش مجسم مى بینیم. منظره تنهائى یک کودک کم سن و سال را در قعر چاه. شب ها و روزهاى یک زندانى بى گناه را در سیاه چال زندان. تجلّى نور امید از پس پرده هاى تاریک یأس و نومیدى. و بالاخره عظمت و شکوه یک حکومت وسیع، که نتیجه آگاهى و امانت است، همه، در این داستان از مقابل چشم انسان رژه مى رود. لحظاتى را که سر نوشت یک ملت با یک خواب پر معنى دگرگون مى شود، و زندگى یک قوم و جمعیت در پرتو آگاهى یک زمامدار بیدار الهى از نابودى نجات مى یابد. و ده ها درس بزرگ دیگر در این داستان منعکس شده است; چرا احسن القصص نباشد؟! منتها احسن القصص بودن سرگذشت یوسف (علیه السلام)، به تنهائى کافى نیست. مهم این است که در ما آن چنان شایستگى باشد که بتوانیم این همه درس بزرگ را در روح خود جاى دهیم. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳ سوره مبارکه یوسف) @ayehsobh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه: یوسف آیه: ۳ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «إِذْ قَالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يَا أَبَتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَبًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي سَاجِدِينَ» (به خاطر بیاور) هنگامى را که یوسف به پدرش گفت: «پدرم! من در خواب دیدم که یازده ستاره و خورشید و ماه در برابرم سجده مى کنند.» (سوره مبارکه یوسف/ آیه ۴) @ayehsobh
❇ تفســــــیر بارقه امید و آغاز مشکلات! قرآن داستان یوسف (علیه السلام) را از خواب عجیب و پر معنى او آغاز مى کند; زیرا این خواب در واقع نخستین فراز زندگى پر تلاطم یوسف محسوب مى شود. یک روز صبح با هیجان و شوق به سراغ پدر آمد و پرده از روى حادثه تازه اى برداشت که در ظاهر چندان مهم نبود، اما در واقع شروع فصل جدیدى را در زندگانى او اعلام مى کرد. یوسف گفت: پدرم! من دیشب در خواب یازده ستاره را دیدم که از آسمان فرود آمدند و خورشید و ماه نیز آنها را همراهى مى کردند، همگى نزد من آمدند و در برابر من سجده کردند (إِذْ قالَ یُوسُفُ لاَِبیهِ یا أَبَتِ إِنِّی رَأَیْتُ أَحَدَ عَشَرَ کَوْکَباً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ رَأَیْتُهُمْ لی ساجِدینَ). ابن عباس مى گوید: یوسف (علیه السلام) این خواب را در شب جمعه که مصادف شب قدر، (شب تعیین سرنوشت ها و مقدرات) بود، دید. در این که یوسف(علیه السلام) به هنگام دیدن این خواب، چند سال داشت، بعضى نُه سال، بعضى دوازده سال و بعضى هفت سال، نوشته اند، قدر مسلّم این است که در آن هنگام بسیار کم سن و سال بود. قابل توجه این که جمله رَأَیْتُ به عنوان تأکید و قاطعیت در این آیه تکرار شده است، اشاره به این که من چون بسیارى از افراد که قسمتى از خواب خود را فراموش مى کنند و با شک و تردید از آن سخن مى گویند نیستم. من با قطع و یقین دیدم که یازده ستاره و خورشید و ماه در برابرم سجده کردند، در این موضوع شک و تردیدى ندارم. 🌼🌼🌼 نکته دیگر این که، ضمیر هُمْ که براى جمع مذکر عاقل است، در مورد خورشید و ماه و ستارگان به کار رفته، همچنین کلمه ساجِدِین. اشاره به این که سجده آنها یک امر تصادفى نبود بلکه پیدا بود روى حساب همچون افراد عاقل و هوشیار سجده مى کنند. البته روشن است منظور از سجده در اینجا خضوع و تواضع مى باشد، و گرنه سجده به شکل سجده معمولى انسان ها در مورد خورشید و ماه و ستارگان مفهوم ندارد. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۴ سوره مبارکه یوسف) @ayehsobh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه: یوسف آیه: ۴ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «قَالَ يَا بُنَيَّ لَا تَقْصُصْ رُؤْيَاكَ عَلَىٰ إِخْوَتِكَ فَيَكِيدُوا لَكَ كَيْدًا ۖ إِنَّ الشَّيْطَانَ لِلْإِنسَانِ عَدُوٌّ مُّبِينٌ» گفت: «پسرم! خواب خود را براى برادرانت بازگو مکن، مبادا براى تو نقشه (خطرناکى) بکشند. زیرا شیطان، دشمن آشکار انسان است. (سوره مبارکه یوسف/ آیه ۵) @ayehsobh
❇ تفســــــیر این خواب هیجان انگیز و معنى دار، یعقوب(علیه السلام) پیامبر را در فکر فرو برد: خورشید و ماه و ستارگان آسمان! آن هم یازده ستاره، فرود آمدند و در برابر فرزندم یوسف(علیه السلام) سجده کردند. چقدر پر معنى است؟! حتماً خورشید و ماه، من و مادرش (یا من و خاله اش) مى باشیم و یازده ستاره، برادرانش، قدر و مقام فرزندم آن قدر بالا مى رود که ستارگان آسمان و خورشید و ماه سر بر آستانش مى سایند، آن قدر در پیشگاه خدا عزیز و آبرومند مى شود که آسمانیان در برابرش خضوع مى کنند. چه خواب پر شکوه و جالبى؟!. لذا با لحن آمیخته با نگرانى و اضطراب، اما توأم با خوشحالى به فرزندش چنین گفت: فرزندم این خوابت را براى برادرانت بازگو مکن! (قالَ یا بُنَیَّ لاتَقْصُصْ رُؤْیاکَ عَلى إِخْوَتِکَ). چرا که آنها براى تو نقشه هاى خطرناک خواهند کشید (فَیَکیدُوا لَکَ کَیْداً). من مى دانم شیطان براى انسان دشمن آشکارى است (إِنَّ الشَّیْطانَ لِلإِنْسانِ عَدُوٌّ مُبینٌ). او منتظر بهانه اى است که وسوسه هاى خود را آغاز کند، به آتش کینه و حسد دامن زند و حتى برادران را به جان هم اندازد. 🌼🌼🌼 جالب این که یعقوب(علیه السلام) نگفت: مى ترسم برادران قصد سوئى درباره تو کنند؛ بلکه آن را به صورت یک امر قطعى و مخصوصاً با تکرار کَیْد که دلیل بر تأکید است بیان کرد. چرا که از روحیات سایر فرزندانش با خبر بود و حساسیت آنها را نسبت به یوسف مى دانست. شاید برادران نیز از تعبیر کردن خواب بى اطلاع نبودند. به علاوه این خواب خوابى بود که تعبیرش چندان پیچیدگى نداشت. از طرفى، این خواب شبیه خواب هاى کودکانه به نظر نمى رسید، کودک ممکن است خواب ماه و ستاره را ببیند، اما این که ماه و ستارگان به صورت موجوداتى عاقل و با شعور در برابر او سجده کنند، این یک خواب کودکانه نیست و روى این جهات جا داشت که یعقوب نسبت به افروخته شدن آتش حسد برادران نسبت به یوسف بیمناک باشد . (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵ سوره مبارکه یوسف) @ayehsobh
14.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کربلای معلی، حرم حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام امروز چهارشنبه ۷ مهر ، ۷ صبح
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَكَذَٰلِكَ يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ وَيُعَلِّمُكَ مِن تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ وَيُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آلِ يَعْقُوبَ كَمَا أَتَمَّهَا عَلَىٰ أَبَوَيْكَ مِن قَبْلُ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ ۚ إِنَّ رَبَّكَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ» و این گونه پروردگارت تو را بر مى گزیند و از تعبیر خواب‌ها به تو مى آموزد و نعمتش را بر تو و بر خاندان یعقوب کامل مى کند. همان گونه که پیش از این، بر پدرانت ابراهیم و اسحاق کامل کرد. به یقین، پروردگار تو دانا و حکیم است.» (سوره مبارکه یوسف/ آیه ۶) @ayehsobh
❇ تفســــــیر ولى این خواب تنها بیانگر عظمت مقام یوسف (علیه السلام) در آینده از نظر ظاهرى و مادى نبود، بلکه نشان مى داد او به مقام نبوت نیز خواهد رسید; چرا که سجده آسمانیان دلیل بر بالا گرفتن مقام آسمانى او است و لذا پدرش یعقوب اضافه کرد: و این چنین پروردگارت تو را بر مى گزیند (وَ کَذلِکَ یَجْتَبیکَ رَبُّکَ). و از تعبیر خواب به تو تعلیم مى دهد (وَ یُعَلِّمُکَ مِنْ تَأْویلِ الأَحادیثِ). و نعمتش را بر تو و آل یعقوب تکمیل مى کند (وَ یُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکَ وَ عَلى آلِ یَعْقُوبَ). همان گونه که پیش از این بر پدرانت ابراهیم و اسحاق تمام کرد (کَما أَتَمَّها عَلى أَبَوَیْکَ مِنْ قَبْلُ إِبْراهیمَ وَ إِسْحاقَ). آرى، پروردگارت عالم است و از روى حکمت کار مى کند (إِنَّ رَبَّکَ عَلیمٌ حَکیمٌ). 🌼🌼🌼 تَأْویل در اصل به معنى بازگشت دادن چیزى است و هر کار یا هر سخن به هدف نهائى برسد به آن تأویل مى گویند. تحقق خارجى خواب نیز مصداق تأویل است. أَحادیثِ جمع حدیث به معنى نقل یک ماجرا است و از آنجا که انسان خواب خود را براى این و آن نقل مى کند، در اینجا کنایه از خواب است. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶ سوره مبارکه یوسف) @ayehsobh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه: یوسف آیه: ۶ @ayehsobh
🔴 مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر برگزار می‌کند 🔴 ✨ مسابقه عظیم فرهنگی «شعور عاشورایی» ✨ ❇️ جوایز ارزنده‌ی این مسابقه: 🎁 ۴۰ کارت هدیه پانصد هزار تومانی برای نفرات برتر 🎁 ۱۰ کارت هدیه ۱۵۰ هزار تومانی به قیدقرعه به کسانی که بیش از نیمی از نمره آزمون را کسب کنند 📆 تاریخ برگزاری مسابقه: ۲۳ مهر ماه 🌐 ثبت‌نام در مسابقه، دسترسی به مجموعه پیام‌های مکتب عاشورا و عضویت در کانال اطلاع‌رسانی از طریق لینک زیر: 🆔 zil.ink/ashoora_test
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «لَّقَدْ كَانَ فِي يُوسُفَ وَإِخْوَتِهِ آيَاتٌ لِّلسَّائِلِينَ» به یقین در (داستان) یوسف و برادرانش، نشانه ها(ى هدایت) براى سؤال کنندگان بود. (سوره مبارکه یوسف/ آیه ۷) @ayehsobh
❇ تفســــــیر نقشه نهائى از اینجا جریان درگیرى برادران یوسف با یوسف (علیه السلام) شروع مى شود: آیه، اشاره به درس هاى آموزنده فراوان این داستان کرده، مى گوید: به یقین در سرگذشت یوسف و برادرانش، نشانه هائى براى سؤال کنندگان بود (لَقَدْ کانَ فی یُوسُفَ وَ إِخْوَتِهِ آیاتٌ لِلسّائِلینَ). در این که منظور از این سؤال کنندگان چه اشخاصى هستند؟ بعضى از مفسران (مانند قرطبى در تفسیر الجامع و غیر او) گفته اند: این سؤال کنندگان جمعى از یهود مدینه بودند، که در این زمینه پرسش هائى از پیامبر(صلى الله علیه وآله)مى کردند. ولى ظاهر آیه مطلق است و مى گوید: براى همه افراد جستجوگر آیات و نشانه ها و درس هائى در این داستان نهفته است . چه درسى از این برتر که گروهى از افراد نیرومند، با نقشه هاى حساب شده اى که از حسادت سرچشمه گرفته، براى نابودى یک فرد ظاهراً ضعیف و تنها، تمام کوشش خود را به کار گیرند. اما با همین کار بدون توجه، او را بر تخت قدرت بنشانند و فرمانرواى کشور پهناورى کنند و در پایان همگى در برابر او سر تعظیم فرود آورند. 🌼🌼🌼 این نشان مى دهد وقتى خدا کارى را اراده کند مى تواند آن را ـ حتى به دست مخالفین آن کار ـ پیاده کند، تا روشن شود که یک انسان پاک و باایمان تنها نیست و اگر تمام جهان به نابودى او کمر بندند، اما خدا نخواهد، تار موئى از سر او کم نخواهند کرد!. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۷ سوره مبارکه یوسف) @ayehsobh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه: یوسف آیه: ۷ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «إِذْ قَالُوا لَيُوسُفُ وَأَخُوهُ أَحَبُّ إِلَىٰ أَبِينَا مِنَّا وَنَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّ أَبَانَا لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ» هنگامى که (برادران) گفتند: «یوسف و برادرش (بنیامین) نزد پدر، از ما محبوبترند. در حالى که ما مردان نیرومندى هستیم. مسلّماً پدر ما، در گمراهى آشکارى است. (سوره مبارکه یوسف/ آیه ۸) @ayehsobh
❇ تفســــــیر یعقوب دوازده پسر داشت که دو نفر از آنها یوسف و بنیامین از یک مادر بودند که راحیل نام داشت. یعقوب نسبت به این دو پسر مخصوصاً یوسف، محبت بیشترى نشان مى داد، زیرا: اولاً، کوچکترین فرزندان او محسوب مى شدند و طبعاً نیاز به حمایت و محبت بیشترى داشتند. ثانیاً، طبق بعضى از روایات مادر آنها راحیل از دنیا رفته بود و به این جهت نیز به محبت بیشترى محتاج بودند. از آن گذشته مخصوصاً در یوسف (علیه السلام)، آثار نبوغ و فوق العادگى نمایان بود. مجموع این جهات سبب شد که یعقوب آشکارا نسبت به آنها ابراز علاقه بیشترى کند. برادران حسود، بدون توجه به این جهات از این موضوع سخت ناراحت شدند، به خصوص که شاید بر اثر جدائى مادرها، رقابتى نیز در میانشان طبعاً وجود داشت، لذا دور هم نشسته گفتند: یوسف و برادرش نزد پدر از ما محبوبترند، با این که ما جمعیتى نیرومند و کارساز هستیم و زندگى پدر را به خوبى اداره مى کنیم. به همین دلیل، باید علاقه او به ما بیش از این فرزندان خردسال باشد که کارى از آنها ساخته نیست (إِذْ قالُوا لَیُوسُفُ وَ أَخُوهُ أَحَبُّ إِلى أَبینا مِنّا وَ نَحْنُ عُصْبَةٌ). 🌼🌼🌼 و به این ترتیب، با قضاوت یک جانبه خود پدر را محکوم ساختند و گفتند: به طور قطع پدر ما در گمراهى آشکارى است! (إِنَّ أَبانا لَفی ضَلال مُبین). آتش حقد و حسد به آنها اجازه نمى داد در تمام جوانب کار بیندیشند، دلائل اظهار علاقه پدر را نسبت به این دو کودک بدانند; چرا که همیشه منافع خاص هر کس، حجابى بر روى افکار او مى افکند، و به قضاوت هائى یک جانبه که نتیجه آن گمراهى از جاده حق و عدالت است وا مى دارد. البته، منظور آنها گمراهى دینى و مذهبى نبود; چرا که آیات آینده نشان مى دهد آنها به بزرگى و نبوت پدر اعتقاد داشتند، و تنها در زمینه طرز معاشرت به او ایراد مى گرفتند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۸ سوره مبارکه یوسف) @ayehsobh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه: یوسف آیه: ۸ @ayehsobh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ یک حرکت خوب از آموزش‌وپرورش که متاسفانه دانش‌آموزان و اولیا و معلمان کمتر از آن اطلاع دارند! ⚠️🛑 دست‌به‌دست کنید تا دانش‌آموزان و معلمان استفاده کنند! #⃣ 🇮🇷 جبههٔ اسلامی در فضای مجازی
✊🏻 @jebheh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «اقْتُلُوا يُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضًا يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ وَتَكُونُوا مِن بَعْدِهِ قَوْمًا صَالِحِينَ» یوسف را به قتل رسانید. یا او را به سرزمین دوردستى بیفکنید تا توجّه پدرتان، فقط به شما باشد. و بعد از آن، (از گناه خود توبه مى کنید. و)افراد صالحى خواهید بود.» (سوره مبارکه یوسف/ آیه ۹) @ayehsobh
❇ تفســــــیر حس حسادت، سرانجام برادران را به طرح نقشه اى وادار ساخت: گرد هم جمع شدند و دو پیشنهاد را مطرح ساختند گفتند: یا یوسف را بکشید و یا او را به سرزمین دوردستى بیفکنید، تا محبت پدر یکپارچه متوجه شما بشود! (اقْتُلُوا یُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضاً یَخْلُ لَکُمْ وَجْهُ أَبیکُمْ). درست است که با این کار احساس گناه و شرمندگى وجدان خواهید کرد، چرا که با برادر کوچک خود این جنایت را روا داشته اید، ولى، جبران این گناه ممکن است; توبه خواهید کرد و پس از آن جمعیت صالحى خواهید شد ! (وَ تَکُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحینَ). این جمله، دلیل بر آن است که آنها با این عمل احساس گناه مى کردند، و در اعماق دل خود کمى از خدا ترس داشتند و به همین دلیل، پیشنهاد توبه بعد از انجام این گناه مى کردند. 🌼🌼🌼 ولى مسأله مهم اینجاست که سخن از توبه قبل از انجام جرم در واقع براى فریب وجدان و گشودن راه به سوى گناه است، و به هیچ وجه دلیل بر پشیمانى و ندامت نمى باشد. به تعبیر دیگر، توبه واقعى آن است که بعد از گناه، حالت ندامت و شرمسارى براى انسان پیدا شود، اما گفتگو از توبه، قبل از گناه، توبه نیست. توضیح این که بسیار مى شود انسان به هنگام تصمیم بر گناه، با مخالفت وجدان روبرو مى گردد و یا اعتقادات مذهبى در برابر او سدى ایجاد مى کند و از پیشروى به سوى گناه ممانعت به عمل مى آورد. او براى این که از این سد به آسانى بگذرد و راه خود را به سوى گناه باز کند، وجدان و عقیده خود را با این سخن مى فریبد که من پس از انجام گناه بلا فاصله در مقام جبران بر مى آیم، چنان نیست که دست روى دست بگذارم و بنشینم بلکه توبه مى کنم، به در خانه خدا مى روم، اعمال صالح انجام مى دهم و سرانجام آثار گناه را مى شویم!. یعنى همان گونه که نقشه شیطانى براى انجام گناه مى کشد، یک نقشه شیطانى هم براى فریب وجدان و تسلط بر عقائد مذهبى خود طرح مى کند. برادران یوسف(علیه السلام) نیز از همین راه وارد شدند. نکته دیگر این که آنها گفتند: پس از دور ساختن یوسف(علیه السلام)، توجه پدر و نگاه او به سوى شما خواهد شد (یَخْلُ لَکُمْ وَجْهُ أَبیکُمْ) و نگفتند: قلب پدر در اختیار شما خواهد آمد (یَخْلُ لَکُمْ قَلْبُ أَبیکُمْ); چرا که اطمینان نداشتند پدر به زودى فرزندش یوسف (علیه السلام) را فراموش کند، همین اندازه که توجه ظاهرى پدر به آنها باشد کافى است. این احتمال نیز وجود دارد که چون صورت و چشم دریچه قلب است، هنگامى که نگاه پدر متوجه آنها شد، تدریجاً قلب او هم متوجه خواهد شد. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۹ سوره مبارکه یوسف) @ayehsobh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه: یوسف آیه: ۹ @ayehsobh