هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
« وَقَالَ مُوسَىٰ يَا فِرْعَوْنُ إِنِّي رَسُولٌ مِّن رَّبِّ الْعَالَمِينَ»
و موسى گفت: «اى فرعون! من فرستاده اى از سوى پروردگار جهانیانم.
(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۰۴)
@ayehsobh
❇تفســــــیر ❇
آیه گذشته در حقیقت اشاره بسیار کوتاهى به مجموع برنامه رسالت موسى(علیه السلام) و درگیرى هاى او با فرعون و عاقبت کار آنها بود، اما در آیات بعد همین موضوع به طور مشروح تر مورد بررسى قرار گرفته، نخست مى فرماید:
موسى گفت: اى فرعون من فرستاده پروردگار جهانیانم (وَ قالَ مُوسى یا فِرْعَوْنُ إِنِّی رَسُولٌ مِنْ رَبِّ الْعالَمینَ).
و این نخستین برخورد موسى(علیه السلام) با فرعون و چهره اى از درگیرى حق و باطل است.
🌼🌼🌼
جالب این که گویا فرعون، اولین بار بود که با خطاب اى فرعون! روبرو مى شد، خطابى که در عین رعایت ادب، از هر گونه تملّق، چاپلوسى و اظهار عبودیت تهى بود; چرا که دیگران معمولاً او را به عنوان سرورا! مالکا! پروردگار! و امثال آن، خطاب مى کردند.
و این تعبیر موسى(علیه السلام) براى فرعون به منزله زنگ خطرى محسوب مى شد!
به علاوه این جمله که موسى مى گوید: من فرستاده پروردگار جهانیان هستم، در حقیقت یک نوع اعلان جنگ به تمام تشکیلات فرعون است; زیرا این تعبیر اثبات مى کند که فرعون و مدعیان دیگرى همانند او همه دروغ مى گویند، و تنها پروردگار جهانیان خدا است.
(تفســــــیر نمونه، ذیل آیه ۱۰۴ سوره مبارکه اعراف)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«حَقِيقٌ عَلَىٰ أَن لَّا أَقُولَ عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ ۚ قَدْ جِئْتُكُم بِبَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ فَأَرْسِلْ مَعِيَ بَنِي إِسْرَائِيلَ»
سزاوار است که بر خدا جز حق نگویم. من دلیل روشنى از پروردگارتان براى شما آورده ام. پس بنى اسرائیل را با من بفرست.»
(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۰۵)
@ayehsobh
❇تفســــــیر ❇
در آیه بعد مى خوانیم که موسى(علیه السلام) به دنبال دعوى رسالت پروردگار،مى گوید: اکنون که من فرستاده او هستم، سزاوار است که درباره خداوند جز حق نگویم; زیرا فرستاده خداوندى که از همه عیوب، پاک و منزه است، ممکن نیست دروغگو باشد (حَقیقٌ عَلى أَنْ لاأَقُولَ عَلَى اللّهِ إِلاَّ الْحَقَّ).
آنگاه براى تثبیت دعوى نبوت خویش، اضافه مى کند: چنان نیست که این ادعا را بدون دلیل گفته باشم، من از پروردگار شما، دلیل روشن و آشکارى با خود دارم (قَدْ جِئْتُکُمْ بِبَیِّنَة مِنْ رَبِّکُمْ).
اکنون که چنین است: بنى اسرائیل را با من بفرست (فَأَرْسِلْ مَعِیَ بَنی إِسْرائیلَ).
🌼🌼🌼
و این در حقیقت قسمتى از رسالت موسى بن عمران(علیه السلام) بود که بنى اسرائیل را از چنگال استعمار فرعونیان رهائى بخشد و زنجیر اسارت و بردگى را از دست و پاى آنها بردارد; زیرا بنى اسرائیل در آن زمان، به صورت بردگانى ذلیل در دست قبطیان (مردم مصر) گرفتار بودند و از وجود آنها براى انجام کارهاى پست و سخت و سنگین استفاده مى شد.
از آیات آینده و همچنین آیات دیگر قرآن، به خوبى استفاده مى شود که موسى(علیه السلام) مأمور دعوت فرعون و دیگر مردمان سرزمین مصر به سوى آئین خویش نیز بود، یعنى رسالت او منحصر به بنى اسرائیل نبود.
(تفســــــیر نمونه، ذیل آیه ۱۰۵ سوره مبارکه اعراف)
@ayehsobh
هدایت شده از جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی
بچهها!
مواظب ایمانتان باشید...
منبع 🔗 hoorsa.com/p/OTM1NTgxNA
🕋 هر صبح یک آیه > @ayehsobh
✊ جبهه انقلاباسلامی در فضایمجازی:
📱 پیامرسان ایتا > eitaa.com/jebheh
📱 پیامرسانهٔ سروش > sapp.ir/jebheh
📱 شبکهٔتعاملی گپ > gap.im/jebheh
📱 پیامپرداخت بله > ble.im/jebheh
📱 پیامافزار بیسفون > bpn.im/jebheh
📱 خدماترسان روبیکا > rubika.ir/jebheh
📱 شبکهٔاجتماعی هورسا > hoorsa.com/jebheh
هدایت شده از مؤسسه رهروان راه قرآن مبارکه
امام جواد علیه السلام:
عِزُّ الْمُؤْمِنِ غِناه عَنِ النّاسِ. (بحارالانوار، ج۷۲، ص۱۰۹)
عزّت مؤمن در بىنيازى و طمع نداشتن به مال و زندگى ديگران است.
💐میلاد امام محمدتقی ع ، جواد الائمه مبارک باد💐
@rahrovanraheqoran
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«قَالَ إِن كُنتَ جِئْتَ بِآيَةٍ فَأْتِ بِهَا إِن كُنتَ مِنَ الصَّادِقِينَ»
(فرعون) گفت: «اگر نشانه اى آورده اى، نشان بده اگر از راستگویانى.»
(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۰۶)
@ayehsobh
❇تفســــــیر ❇
فرعون با شنیدن این جمله که من دلیل روشنى با خود دارم، بلافاصله گفت: اگر راست مى گوئى و نشانه اى از طرف خداوند با خوددارى آن را بیاور (قالَ إِنْ کُنْتَ جِئْتَ بِآیَة فَأْتِ بِها إِنْ کُنْتَ مِنَ الصّادِقینَ).
🌼🌼🌼
و با این تعبیر، ضمن ابراز تردید در صدق موسى(علیه السلام) ظاهراً قیافه حق جوئى و حق طلبى به خود گرفت، آن چنان که یک جستجوگر به دنبال حق مى گردد.
(تفســــــیر نمونه، ذیل آیه ۱۰۶ سوره مبارکه اعراف)
@ayehsobh
هدایت شده از مؤسسه رهروان راه قرآن مبارکه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آی مردم! مگه باور ندارید امام زمان عج دارید؟!
@rahrovanraheqoran
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«فَأَلْقَىٰ عَصَاهُ فَإِذَا هِيَ ثُعْبَانٌ مُّبِينٌ»
(موسى) عصاى خود را افکند. ناگهان اژدهاى آشکارى شد.
(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۰۷)
@ayehsobh
❇تفســــــیر ❇
موسى(علیه السلام) بلافاصله دو معجزه بزرگ خود را که یکى مظهر بیم و دیگرى مظهر امید بود و مقام انذار و بشارت و را تکمیل مى کرد، نشان داد:
نخست عصاى خود را انداخت و به صورت اژدهاى آشکارى درآمد (فَأَلْقى عَصاهُ فَإِذا هِیَ ثُعْبانٌ مُبینٌ).
🌼🌼🌼
تعبیر به مُبِین اشاره به این است که راستى تبدیل به اژدها شد و چشم بندى، تردستى و سحر و مانند آنها نبود، بر خلاف کارى که ساحران بعداً انجام دادند; زیرا در مورد آن مى گوید: آنها چشم بندى کردند و عملى انجام دادند که تصور مى شد مارهائى است که به حرکت در آمده است.
ذکر این نکته نیز لازم است که در آیه ۱٠ سوره نمل و ۳۱ سوره قصص مى خوانیم عصا همانند جانّ به حرکت در آمد و جانّ در لغت به معنى مارهاى باریک و سریع السیر است.
این تعبیر با تعبیر ثعْبان که به معنى اژدها و مار عظیم است، ظاهراً سازگار نمى باشد.
ولى با توجه به این که آن دو آیه مربوط به آغاز بعثت موسى، و آیه مورد بحث، مربوط به مقابله او با فرعون است، مشکل حل مى شود، گویا در آغاز کار، خدا موسى را تدریجاً با این معجزه عظیم آشنا مى سازد، در صحنه اول کوچک تر و در صحنه بعد عظیم تر ظاهر مى گردد.
(تفســــــیر نمونه، ذیل آیه ۱۰۷ سوره مبارکه اعراف)
@ayehsobh
هدایت شده از مؤسسه رهروان راه قرآن مبارکه
#مؤسسه_رهروان_راه_قرآن شهرستان مبارکه برگزار میکند:
#مسابقه_پیامکی شماره ۷ به مناسبت #میلاد_حضرت_علی_ع:
1⃣ يكی از صفات حسنهای كه حضرت علی ـ عليه السلام ـ در اكثر خطبه ها به آن توصيه فرموده و بر امام جمعه لازم است آن را در خطبههای نماز جمعه سفارش كند، كدام است؟
2⃣ نهج البلاغه دارای چند خطبه، چند نامه و چند حكمت است؟
3⃣ آخرين جمله نهج البلاغه درباره چه موضوعی است؟
4⃣ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، جایگاه علی (ع) را نزد خود، مانند کدام پیامبر خدا با برادرش عنوان کردند؟
5⃣ میلاد حضرت علی ع، در چه تاریخی و چه مکانی بود؟
📆 مهلت شرکت در مسابقه: تا ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
ارسال پاسخ های صحیح به دو روش زیر:
🆔 @shahed
📱 ۰۹۱۰۶۴۲۹۳۰۰
@rahrovanraheqoran
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«وَ نَزَعَ يَدَهُ فَإِذَا هِيَ بَيْضَاءُ لِلنَّاظِرِينَ»
و دست خود را (از گریبان) بیرون آورد. سفید و نورانى براى بینندگان بود.
(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۰۸)
@ayehsobh
❇تفســــــیر ❇
آیه مورد بحث، به دومین اعجاز موسى ع که جنبه امید و بشارت دارد اشاره کرده، مى فرماید: موسى دست خود را از گریبان خارج کرد، ناگهان سفید و درخشنده در برابر بینندگان جلوه نمود (وَ نَزَعَ یَدَهُ فَإِذا هِیَ بَیْضاءُ لِلنّاظِرینَ).
نَزَعَ در اصل، به معنى برگرفتن چیزى از مکانى است که در آن قرار گرفته.
مثلاً از گرفتن عبا از دوش، و لباس از تن در لغت عرب، به نزع تعبیر مى شود.
و همچنین جدا شدن روح از تن را نیز نزع مى گویند و به همین مناسبت گاهى به معنى خارج کردن نیز آمده است، که در آیه مورد بحث به همین معنى است.
گر چه در آیه، سخنى از محل خارج ساختن دست، به میان نیامده است، ولى از آیه ۳۲ سوره قصص اسْلُکْ یَدَکَ فی جَیْبِکَ تَخْرُجْ بَیْضاءَ استفاده مى شود موسى دست را در گریبان مى کرد، سپس خارج مى ساخت، سفیدى و درخشندگى خاصى داشت، آنگاه به حالت نخستین بازمى گشت.
🌼🌼🌼
در پاره اى از روایات و تفاسیر، مى خوانیم دست موسى علاوه بر سفیدى در این حالت به شدت مى درخشید.
ولى آیات قرآن از این موضوع ساکت است ، اگر چه منافات با آن ندارد.
و همان طور که گفتیم این موضوع و معجزه سابق درباره عصا، مسلماً جنبه طبیعى و عادى نداشت، بلکه در ردیف خارق عادات پیامبران بود که بدون دخالت یک نیروى ماوراء طبیعى امکان پذیر نیست.
و نیز همان طور که اشاره شد، موسى(علیه السلام) با نشان دادن این معجزه، مى خواهد این حقیقت را روشن سازد که تنها برنامه من جنبه ارعاب و تهدید ندارد، بلکه ارعاب و تهدید براى مخالفان است و تشویق و اصلاح و سازندگى و نورانیت براى مؤمنان.
(تفســــــیر نمونه، ذیل آیه ۱۰۸ سوره مبارکه اعراف)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«قَالَ الْمَلَأُ مِن قَوْمِ فِرْعَوْنَ إِنَّ هَٰذَا لَسَاحِرٌ عَلِيمٌ»
اشراف قوم فرعون گفتند: «بى شک، این ساحرى ماهر
و داناست.»
(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۰۹)
@ayehsobh
❇تفســــــیر ❇
تفسیر:
مبارزه شروع مى شود
در این آیات، سخن از نخستین واکنش هاى فرعون و دستگاه او در برابر دعوت موسى(علیه السلام) و معجزاتش به میان آمده است.
آیه نخست از قول اطرافیان فرعون چنین نقل مى کند: آنها با مشاهده اعمال خارق العاده موسى فوراً وصله سحر به او بستند. مى فرماید: جمعى از اشراف قوم فرعون گفتند: این ساحر دانا، کهنه کار و آزموده اى است! (قالَ الْمَلاَ ُ مِنْ قَوْمِ فِرْعَوْنَ إِنَّ هذا لَساحِرٌ عَلیمٌ).
🌼🌼🌼
ولى از آیات سوره شعراء استفاده مى شود این سخن را فرعون درباره موسى گفت، قالَ لِلْمَلاَِ حَوْلَهُ إِنَّ هذا لَساحِرٌ عَلیمٌ: فرعون به اطرافیان خود گفت این مرد ساحر دانائى است.
اما این دو آیه هیچ گونه منافاتى با هم ندارند; زیرا بعید نیست که این سخن را نخست، فرعون گفته باشد، چون همه چشم ها به دهان او دوخته شده بود سپس اطرافیان متملق و چاپلوسش که هیچ هدفى جز ارضاى رئیس خود نداشتند، و چشمشان همواره به دهان، قیافه و اشاره او دوخته مى شد، سخن او را تکرار کرده یک زبان گفتند: صحیح است، این مرد ساحر آزموده اى است .
این برنامه اختصاص به فرعون و اطرافیان او ندارد، بلکه درباره همه ستمگران جهان و کارگردانان آنها صادق است.
(تفســــــیر نمونه، ذیل آیه ۱۰۹ سوره مبارکه اعراف)
@ayehsobh
هدایت شده از مؤسسه رهروان راه قرآن مبارکه
⚫️ به مناسبت سالروز وفات #حضرت_زینب_س
زیارتنامه حضرت زینب کبری(سلام الله علیها)
اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ فاطِمَةَ و َخَدیجَةَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُخْتَ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یابِنْتَ وَلِیِّ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُخْتَ وَلِیِّ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا عَمَّةَ وَلِیِّ اللهِ و َرَحْمَةُ اللهِ و َبَرَکاتُهُ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ عَرَّفَ اللهُ بَیْنَنا وَبَیْنَکُم ْفِی الْجَنَّةِ و َحَشَرَنا فی زُمْرَتِکُمْ و َاَوْرَدَنا حَوْضَ نَبیِّکُمْ وَ سَقانا بِکَاْسِ جَدِّکُمْ مِنْ یَدِ عَلِیِّ بْنِ اَبی طالِب،صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ اَسْئَلُ اللهَ اَنْ یُرِیَنا فیکُمُ السُّرُورَ و َالْفَرَجَ وَ اَنْ یَجْمَعَنا وَ اِیّاکُمْ فی زُمْرَةِ جَدِّکُم ْمُحَمَّد صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ
وَآلِهِ وَاَنْ لا یَسْلُبَنا مَعْرِفَتَکُمْ، اِنَّهُ وَلِیٌّ قَدیرٌ، اَتَقَرَّبُ اِلَی اللهِ بِحُبِّکُمْ وَالْبَرائَةِ مِن اَعْدائِکُمْ وَالتَّسْلیمِ اِلَی اللهِ راضِیاًبِهِ غَیْرَ مُنْکِر و َلا مُسْتَکْبِر وَ عَلی یَقینِ ما اَتی بِهِ مُحَمَّدٌ وَ بِهِ راض نَطْلُبُ بِذلِکَ وَجْهَکَ یا سَیِّدی، اَللّهُمَّ وَ رِضاکَ و َالدّارَ الآخِرَةَ، یا سَیِّدَتی یا زَیْنَبُ، اِشْفَعی لی فِی الْجَنَّةِ، فَاِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَاْناً مِنَ الشَّاْنِ، اَللّهمَّ
اِنّی اَسْئَلُکَ اَنْ تَخْتِمَ لی بِالسَّعادَةِ، فَلا تَسْلُبْ مِنّی ما اَنَا فیهِ وَ لا حَوْلَ و َلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظیمِ،
اَللّهمَّ اسْتَجِبْ لَنا وَ تَقَبَّلْهُ بِکَرَمِکَ وَ عِزَّتِکَ و َبِرَحْمَتِکَ وَ عافِیَتِکَ وَ صَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّد و َآلِهِ اَجْمَعینَ و
سَلَّمَ تَسْلیماً یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ.
🥀سالروز وفات حضرت زینب کبری سلام الله علیها تسلیت باد🥀
#مؤسسه_رهروان_راه_قرآن
@rahrovanraheqoran