هدایت شده از مؤسسه رهروان راه قرآن مبارکه
جو بایدن هم به مناسبت فرا رسیدن ماه #محرم پیام داد...
❗️این را داشته باشید که وقتی فردا تعدادی مدعی شدند هشتگ #محرم در توییتر ترند شده؛ نمونه ش اینها بوده ذوق الکی نکنند که دشمن را در زمین خودش شکست دادیم.
مسلماً هیچ عاقلی اجازه نخواهد داد برده اش علیه او حرف و قلمی بزند؛ مگر اینکه منفعتی برای ارباب داشته باشد...
درس عاشورا #هیهات_من_الذله در حرف و عمل است.
#وقت_آن_نیست_که_بیدار_شوند ؟
✍ زهراسادات امیری
#مؤسسه_رهروان_راه_قرآن_مبارکه
@rahrovanraheqoran
هدایت شده از مؤسسه رهروان راه قرآن مبارکه
#امام_خامنه_ای:
🌐 ما هم اهمیت #فضای_مجازی را و اینکه بخشی از زندگی مردم شده است؛ قبول داریم اما بحث ما در مورد فضای مجازی این است که این عرصه از خارج #مدیریت و #هدایت میشود و ما نمیتوانیم مردم را بی پناه رها کنیم.
🌐 تأکید مکرر بر #شبکه_ملی_اطلاعات و تشکیل شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی و شرکت رؤسای سه قوه در آن به همین علت است اما متأسفانه اهتمام لازم به این موضوع نمی شود.
(۲شهریور ۱۳۹۹)
💠 رهبر انقلاب در صحبتهای امروز خود به دو مسئله مهم در زمینه فضای مجازی اشاره داشتند که در بالا ذکر شد.
شاید اکنون این سخن #امام_خامنه_ای فصل الخطاب شده باشد که آشکارا و صریح فرمودند: «این عرصه، از خارج مدیریت و هدایت میشود.» پس باید متوجه شد خلاف آنچه عده ای نظرداشتند؛ آنچه مدیریت و هدایت آن از خارج است را نمی توان با #جنگ_تحمیلی یکی دانست که مدیریت جنگ تحمیلی به دست فرماندهان کشور خودمان بود و نه مانند حضور در اینستاگرام و توییتر و تلگرام و واتساپ ذلیل و مطیع فرمان و هدایت دشمن!!!
سفارش دیگر و تأکید مکرر ایشان بر لزوم و اهمیت #شبکه_ملی_اطلاعات بود که متأسفانه مورد غفلت واقع شده است و نه تنها مسئولین سه قوه کم کاری کرده اند؛ که از نیروهای#انقلابی هم حرکتی مؤثر در زمینه #مطالبه_گری و #روشنگری در زمینه این توصیه مؤکد رهبری ندیده ایم...
#وقت_آن_نیست_که_بیدار_شوند ؟
✍ زهراسادات امیری
#مؤسسه_رهروان_راه_قرآن_مبارکه
@rahrovanraheqoran
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«وَ أَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ»
براى مقابله با آنها [= دشمنان] هر چه در توان دارید از نیرو و از اسبهاى ورزیده آماده سازید، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن (شناخته شده) خویش را بترسانید! و دشمنان دیگرى غیر از اینها، که شما آنها را (به علت نفاقشان) نمى شناسید و خدا آنها را مى شناسد. و هر چه در راه خدا (و تقویت اسلام) انفاق کنید، بى کم و کاست به شما بازگردانده مى شود، و به شما ستم نخواهد شد.
(سوره مبارکه انفال/ آیه ۶۰)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇
افزایش قدرت جنگى و هدف آن
به تناسب دستورات گذشته در زمینه جهاد اسلامى، در آیه مورد بحث، به یک اصل حیاتى که در هر عصر و زمان باید مورد توجه مسلمانان باشد، اشاره مى کند، و آن لزوم آمادگى رزمى کافى در برابر دشمنان است.
نخست مى فرماید: و در برابر دشمنان هر قدر توانائى دارید از نیرو و قدرت آماده سازید! (وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة).
یعنى: در انتظار نمانید تا دشمن به شما حمله کند و آنگاه آماده مقابله شوید، بلکه از پیش باید به حد کافى آمادگى در برابر هجوم هاى احتمالى دشمن داشته باشید.
آنگاه اضافه مى کند و همچنین به اندازه کافى اسب هاى ورزیده براى میدان جهاد فراهم سازید (وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ).
🌼🌼🌼
رباط به معنى بستن و پیوند دادن است، و بیشتر به معنى بستن حیوان در نقطه اى براى نگهدارى و محافظت به کار رفته، سپس به همین تناسب به معنى محافظت و مراقبت به طور کلى آمده است.
و مُرابَطَه به معنى محافظت مرزها و همچنین به معنى مراقبت از هر چیز دیگر مى آید، و به محل بستن و نگاهدارى حیوانات رِباط گفته مى شود و به همین تناسب کاروانسرا را عرب رِباط مى گوید.
پس از آن به هدف از این افزایش قدرت جنگى اشاره کرده، مى فرماید: هدف این است، با فراهم ساختن این ابزار، دشمنان خدا و دشمنان خودتان را بترسانید (تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللّهِ وَ عَدُوَّکُمْ).
و مى افزاید: همچنین گروه دیگرى غیر از اینها که شما آنها را نمى شناسید ولى خدا آنها را مى شناسد (وَ آخَرینَ مِنْ دُونِهِمْ لاتَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ یَعْلَمُهُمْ).
این گروه نیز باید از شما حساب ببرند و بترسند.
و از آنجا که فراهم ساختن این وسائل به هزینه و بودجه کافى نیاز دارد، عموم مسلمانان را در این راه فرا مى خواند و مى فرماید: و آنچه در راه خدا انفاق کنید به شما پس داده خواهد شد و هیچ ستمى بر شما وارد نمى گردد (وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَیْء فی سَبیلِ اللّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَ أَنْتُمْ لاتُظْلَمُونَ).
بر اساس آنچه خواندیم، هدف از فرمان افزایش توان نظامى، ایجاد ترس در دل دشمن، دشمنان خدا، دشمنان مسلمانان، شناخته ها و ناشناخته ها و پرداخت هزینه تهیه سلاح است.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۰، سوره مبارکه انفال)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«وَ إِن جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»
و اگر تمایل به صلح نشان دهند، تو نیز از در صلح درآى و بر خدا توکّل کن، که او شنوا
و داناست.
(سوره مبارکه انفال/ آیه ۶۱)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇
آمادگى براى صلح
با این که آیه گذشته به قدر کافى هدف جهاد اسلامى را مشخص مى ساخت؛ ولى این آیه که پیرامون صلح با دشمن بحث مى کند این حقیقت را روشن تر مى سازد. مى فرماید: اگر آنها تمایل به صلح نشان دادند تو نیز دست آنها را عقب نزن و تمایل نشان دِه (وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها).
🌼🌼🌼
این احتمال نیز در تفسیر جمله بالا وجود دارد که اگر آنها به سوى صلح پر و بال بگشایند تو هم به سوى آن پر و بال بگشاى; زیرا جَنَحُوا از ماده جُنُوح به معنى تمایل آمده و به پر و بال پرندگان نیز جناح گفته مى شود; زیرا هر یک از بال هاى آنها به یک طرف متمایل است.
بنابراین، در تفسیر آیه، هم از ریشه لغت مى توان استفاده کرد و هم از مفهوم ثانوى آن.
و از آنجا که به هنگام امضاى پیمان صلح غالباً افراد گرفتار تردیدها و دو دلى ها مى شوند به پیامبر دستور مى دهد، در قبول پیشنهاد صلح تردیدى به خود راه مده، و چنانچه شرائط آن منطقى، عاقلانه و عادلانه باشد آن را بپذیر و بر خدا توکل کن; زیرا خداوند هم گفتگوهاى شما را مى شنود و هم از نیات شما آگاه است (وَ تَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ).
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۱، سوره مبارکه انفال)
@ayehsobh
هدایت شده از مؤسسه رهروان راه قرآن مبارکه
#مؤسسه_رهروان_راه_قرآن_مبارکه برگزار میکند:
جلسات #بصیرت_افزایی در #فضای_مجازی به مناسبت فرارسیدن ماه #محرم
با عنوان #حقیقت_عاشورا (با تکیه بر کتاب حماسه حسینی شهید مطهری)
#جلسه_سوم:
عزاداری حسین بن علی ع واقعاً فلسفه دارد، واقعاً فلسفه صحیح دارد. هرچه ما در این راه کوشش کنیم، به شرط اینکه #هدف این کار را تشخیص بدهیم؛ بجاست. اما متأسفانه عدهای این را نشناختند، خیال کردند بدون اینکه مردم را به مکتب حسین علیه السلام آشنا کنیم، به فلسفه قیام حسینی آشنا کنیم، عارف به مقامات حسینی کنیم، همین قدر که مردمی آمدند و نشستند و یک گریهای را نفهمیده و ندانسته کردند،دیگر کفاره گناهان است!!!!
⭕️ استفاده از وسیله نامقدس برای هدف مقدس
عدهای آمدند گفتند گریه بر #امام_حسین_ع ثوابش آنقدر زیاد است که از هر وسیلهای برای این کار میشود استفاده کرد. یک حرفی را امروزیها در آوردهاند- در مکتب ماکیاول و امثال او- که میگویند هدف وسیله را توجیه میکند؛ هدفت خوب باشد وسیلهات هرچه شد، شد. اینها هم گفتند: ما اینجا یک هدف مقدس و منزه داریم و آن گریستن بر امام حسین علیه السلام است.
حالا این گریستن روی چه فلسفهای است، کاری به آن ندارند؛ باید گریست.به چه وسیله بگریانیم؟ به هر وسیله که شد.هدف که مقدس است، وسیله هرچه شد، شد. اگر یک تعزیههای اهانتآورهم بسازیم درست است یا درست نیست؟ گفتند همین قدر که اشک جاری میشود، هر کاری کردید کردید. شیپور بزنیم،معصیت کاری کنیم، به بدن مرد لباس زن بپوشانیم،عروسی قاسم درست کنیم، جعل و تحریف کنیم...
(ادامه دارد...)
📚 منبع: حماسه حسینی، ج ۱، صفحه ۷۹.
@rahrova
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«وَ إِن يُرِيدُوا أَن يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ ۚ هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ»
و اگر بخواهند تو را فریب دهند، خدا براى (حمایت) تو کافى است. او همان کسى است که تو را، با یارى خود و مؤمنان، تأیید کرد.
(سوره مبارکه انفال/ آیه ۶۲)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇
ولى با این حال به پیامبر و مسلمانان هشدار مى دهد ممکن است در پیشنهادهاى صلح، خدعه و نیرنگى در کار باشد و صلح را مقدمه اى براى غافلگیرانه اى قرار دهند یا هدفشان تأخیر جنگ براى فراهم کردن نیروى بیشتر باشد.
اما از این موضوع نیز نگرانى به خود راه مده; زیرا خداوند کفایت کار تو را مى کند و در همه حال پشتیبان تو است.
🌼🌼🌼
مى فرماید: و اگر بخواهند تو را فریب دهند خدا براى تو کافى است (وَ إِنْ یُریدُوا أَنْ یَخْدَعُوکَ فَإِنَّ حَسْبَکَ اللّهُ).
سابقه زندگى تو نیز گواه بر این حقیقت است; زیرا اوست که تو را با یارى خود و به وسیله مؤمنان پاکدل تقویت کرد (هُوَ الَّذی أَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنینَ).
بارها خطرات بزرگى براى تو فراهم ساختند و نقشه هاى خطرناکى طرح کردند که از طریق عادى غلبه بر آن ممکن نبود، اما او تو را در برابر همه اینها حفظ کرد.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۲، سوره مبارکه انفال)
@ayehsobh
هدایت شده از مؤسسه رهروان راه قرآن مبارکه
#مؤسسه_رهروان_راه_قرآن_مبارکه برگزار میکند:
جلسات #بصیرت_افزایی در #فضای_مجازی به مناسبت فرارسیدن ماه #محرم
با عنوان #حقیقت_عاشورا (با تکیه بر کتاب حماسه حسینی شهید مطهری)
#جلسه_چهارم:
⭕️این موضوع که #دستگاه_حسینی یک دستگاه جدایی است و از هر وسیلهای برای گریاندن میشود استفاده کرد، این خیال، این توهم دروغ و غلط، یک عامل بزرگی شد برای جعل و #تحریف.
🔴مرحوم حاجی نوری، استاد مرحوم حاج شیخ عباس قمی، میگوید: اگر این حرف درست باشد که #هدف وسیله را توجیه میکند؛ پس دیگر اساساً چیزی در دنیا باقی نمیماند. من اینجور میگویم: یکی از هدفهای #اسلامی این است که انسان کاری کند یک مؤمنی خوشحال بشود. این هست یا نه؟ میگوییم: بله. میگوییم هدف وسیله را مباح میکند؛ من برای اینکه فلان مؤمن خوشحال بشود، در حضورش غیبت میکنم چون از غیبت خیلی خوشش میآید. به من میگویند: داری گناه مرتکب میشوی! میگویم: خیر، هدف من #مقدس است. من که غیبت میکنم میخواهم که او را سرگرم کرده باشم، میخواهم خوشحالش کرده باشم. ایجاد سرور در قلب مؤمن مستحب است.
میگوید این چه غوغایی است؟! این چه حرف #شریعت_خراب_کنی است که از هر وسیلهای جایز است برای گریاندن بر #امام_حسین_ع استفاده کرد؟ به خدا قسم بر خلاف گفته امام حسین ع است.
🛑امام حسین ع شهید شد که اسلام بالا برود؛ امام حسین ع کشته شد که سنن و مقررات و قوانین اسلامی زنده شود، نه اینکه بهانهای شود که پا روی سنن اسلامی بگذارند. ما امام حسین ع را به صورت- العیاذبالله- اسلام خراب کن درآورده ایم...
(ادامه دارد...)
📚 منبع: حماسه حسینی، ج ۱، صفحه ۸۱.
@rahrovanraheqoran
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ ۚ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مَّا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ ۚ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ»
و دلهاى آنها را با هم، پیوند داد. اگر تمام آنچه را روى زمین است صرف مى کردى که میان دلهاى آنان پیوند دهى، نمى توانستى. ولى خداوند در میان آنها پیوند ایجاد کرد. زیرا او توانا و حکیم است.
(سوره مبارکه انفال/ آیه ۶۳)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇
به علاوه، این مؤمنان مخلصى که گرد تو را گرفته اند و از هیچ گونه فداکارى مضایقه ندارند، قبلاً مردمى از هم پراکنده و با یکدیگر دشمن بودند خداوند نور هدایت بر آنها پاشید و در میان دل هاى آنها الفت ایجاد کرد (وَ أَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ).
سالیان دراز در میان طایفه اوس و خزرج در مدینه جنگ و خون ریزى بود و سینه هاى آنها مالامال کینه و عداوت، آن چنان که هیچ کس باور نمى کرد روزى آنها دست دوستى و محبت به سوى هم دراز کنند و در یک صف قرار گیرند.
ولى خداوند قادر متعال این کار را در پرتو اسلام و در سایه نزول قرآن انجام داد، نه تنها اوس و خزرج که از طایفه انصار بودند، چنین کشمکش را داشتند، یاران مهاجر پیامبر که از مکّه آمده بودند نیز پیش از اسلام با هم الفت و دوستى نداشتند و چه بسا سینه هایشان از کینه هاى یکدیگر پر بود، اما خداوند همه آن کینه ها را شست و از میان برد به طورى که از سیصد و سیزده نفر رزمندگان بدر که حدود هشتاد نفر از مهاجران و بقیه از انصار بودند ارتشى کوچک اما یک پارچه و نیرومند، متحد و متفق به وجود آمد که دشمن قوى پنجه خود را، در هم شکستند.
🌼🌼🌼
سپس اضافه مى کند: فراهم ساختن این الفت و پیوند دل ها از طرق مادى و عادى امکان پذیر نبود اگر تمام آنچه را روى زمین است صرف مى کردى که میان دل هاى آنان الفت دهى، نمى توانستى! (لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِی الأَرْضِ جَمیعاً ما أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ).
ولى این خدا بود که در میان آنها به وسیله ایمان الفت ایجاد کرد (وَ لکِنَّ اللّهَ أَلَّفَ بَیْنَهُمْ).
آنها که به وضع روحیه افراد لجوج و کینه توز مخصوصاً اقوام بى خبرى همچون مردم عصر جاهلیت، آشنا هستند، مى دانند این گونه کینه ها و عداوت ها را نه به وسیله مال و ثروت مى شود شستشو کرد، نه با جاه و مقام، تنها راه فرو نشاندن آن انتقام است همان انتقامى که به صورت زنجیره اى تکرار خواهد شد و در هر بار چهره زشت آن هولناک تر و دامنه آن وسیع تر خواهد گردید.
تنها چیزى که مى تواند آن کینه هاى راسخ و ریشه دار را از میان ببرد ایجاد یک نوع انقلاب و دگرگونى در افکار، اندیشه ها و جان ها است، آن چنان انقلابى که شخصیت ها را دگرگون سازد، طرز تفکرها را عوض کند و در سطحى بسیار بالاتر از آنچه بودند قرار گیرند، به طورى که اعمال گذشته در نظرشان پست، ناچیز و ابلهانه جلوه کند و به دنبال آن دست به یک خانه تکانى در اعماق وجود خود بزنند، و زباله هاى کینه، قساوت، انتقام جوئى و تعصب هاى قبیله اى و مانند آن را بیرون بریزند و این کارى است که از پول و ثروت هرگز ساخته نیست، تنها در سایه ایمان و توحید واقعى امکان پذیر است.
و در پایان آیه مى افزاید: خداوند عزیز و حکیم است (إِنَّهُ عَزیزٌ حَکیمٌ).
عزت او ایجاب مى کند، هیچ کس را یاراى مقاومت در مقابل او نباشد و حکمتش سبب مى شود، همه کارهایش روى حساب باشد و لذا برنامه حساب شده او دل هاى پراکنده را متحد ساخت و در اختیار پیامبرش گذاشت تا نور هدایت اسلام را به وسیله آنها در همه جهان پخش کند.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۳، سوره مبارکه انفال)
@ayehsobh
هدایت شده از مؤسسه رهروان راه قرآن مبارکه
مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت علیهم السلام رهروان راه قرآن مبارکه برگزار میکند:
#مسابقه_عکاسی با عنوان #روایت_عشق
ویژه مراسمات دهه اول ماه #محرم و کمک های مؤمنانه در روز تاسوعا و عاشورا
📸📱به وسیله دوربین حرفهای و گوشی موبایل
♻️ هر نفر سه اثر
📆 فرصت ارسال تصاویر تا ۱۵ شهریور ۱۳۹۹
🆔 @shahed
📱 ۰۹۱۰۶۴۲۹۳۰۰
#مؤسسه_رهروان_راه_قرآن_مبارکه
@rahrovanraheqoran
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَسْبُكَ اللَّهُ وَمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ»
اى پیامبر! خداوند و مؤمنانى که از تو پیروى مى کنند، براى (حمایت) تو کافى است ( فقط بر آنها تکیه کن).
(سوره مبارکه انفال/ آیه ۶۴)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇
در این آیه، براى تقویت روحیه پاک پیامبر(صلى الله علیه وآله) روى سخن را به او کرده، مى گوید: اى پیامبر! خداوند و این مؤمنانى که از تو پیروى مى کنند براى حمایت تو کافى هستند (یا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَسْبُکَ اللّهُ وَ مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنینَ) با کمک آنها مى توانى به هدف خود نائل شوى.
🌼🌼🌼
بعضى از مفسران نقل کرده اند: این آیه هنگامى نازل شد که طایفه یهود بنى قریظه و بنى نضیر به پیامبر(صلى الله علیه وآله) گفتند: ما حاضریم تسلیم تو شویم و از تو پیروى کنیم (و تو را یارى خواهیم کرد). آیه بالا نازل شد و به پیامبر(صلى الله علیه وآله) هشدار داد که به آنها اعتماد و تکیه نکند، بلکه تکیه گاه خود را تنها خدا و مؤمنان قرار دهد.
حافظ ابونعیم که از علماى معروف اهل سنت است در کتاب فضائل الصّحابه به اسناد خود نقل کرده که این آیه درباره على بن ابى طالب(علیه السلام) نازل شده و منظور از مؤمنین، على(علیه السلام) است.
کراراً گفته ایم این گونه تفسیرها و شأن نزول ها آیه را منحصر و محدود نمى کند، بلکه منظور این است شخصى مانند على(علیه السلام) که در صف اول مؤمنان قرار دارد نخستین تکیه گاه پیامبر بعد از خدا از میان مسلمین است هر چند که دیگر مؤمنان نیز در صفوف بعد یار و یاور پیامبر(صلى الله علیه وآله) هستند.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۴، سوره مبارکه انفال)
@ayehsobh
هدایت شده از مؤسسه رهروان راه قرآن مبارکه
#مؤسسه_رهروان_راه_قرآن_مبارکه برگزار میکند:
جلسات #بصیرت_افزایی در #فضای_مجازی به مناسبت فرارسیدن ماه #محرم
با عنوان #حقیقت_عاشورا (با تکیه بر کتاب حماسه حسینی شهید مطهری)
#جلسه_پنجم:
🔴 تحریفات معنوی حادثه #کربلا
تحریف معنوی از تحریف لفظی صد بار خطرناکتر است. آنچه که سبب شده است که این حادثه بزرگ برای ما از اثر و خاصیت بیفتد تحریفات معنوی است نه تحریفات لفظی...
⭕️ معنی «تحریف معنوی»:
تحریف معنوی یعنی مثلًا در یک جمله ممکن است ما از لفظ نه کم کنیم و نه زیاد، ولی آنجا که میخواهیم توجیه و تفسیر کنیم، طوری آن را توجیه و تفسیر کنیم که درست، خلاف و ضد معنی واقعی این جمله باشد.
⭕️دو #تحریف_معنوی در هدف امام حسین علیه السلام:
#حسین_ع میفرماید من نهضت کردم برای #امر_به_معروف، برای اینکه دین را زنده کنم، برای اینکه با مفاسد مبارزه کنم. نهضت من یک نهضت اصلاحی اسلامی است.
1⃣یکجا گفتیم حسین بن علی قیام کرد که کشته شود برای اینکه کفاره گناهان امّت باشد، کشته شد برای اینکه گناهان ما آمرزیده شود.
😱نمیدانیم که این فکر را ما از دنیای مسیحیت گرفتهایم. ملت مسلمان خیلی چیزها را ندانسته از دنیای مسیحیت بر ضد #اسلام گرفت.
میگویند #عیسی_ع به دار رفت و این به دار رفتن عیسی ع کفاره گناه امت شد. فکر نکردیم این حرف، با سخن حسین ع سازگار نیست. تهمت به ابا عبدالله است. اگر کسی در روز ماه رمضان روزه داشته باشد و این حرف را به حسین بن علی نسبت دهد و بگوید شهادت حسین برای چنین کاری بود، روزه اش باطل است. دروغ بر حسین است...
(ادامه دارد...)
📚 منبع: حماسه حسینی، ج ۱، صفحه ۸۲.
@rahrovanraheqoran
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتَالِ ۚ إِن يَكُن مِّنكُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ ۚ وَإِن يَكُن مِّنكُم مِّائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفًا مِّنَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَفْقَهُونَ»
اى پیامبر! مؤمنان را به جنگ (با دشمنان خطرناک) برانگیز. هرگاه از شما بیست نفر با استقامت باشند، بر دویست نفر غلبه مى کنند. و اگر صد نفر باشند، بر هزار نفر از کسانى که کافر شدند، پیروز مى گردند. چرا که آنها گروهى هستند که نمى فهمند.
(سوره مبارکه انفال/ آیه ۶۵)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇
در این آیه به رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) دستور مى دهد: اى پیامبر! مسلمانان را تحریص و تشویق به جهاد با دشمن کن! (یا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنینَ عَلَى الْقِتالِ).
جنگجویان و رزمندگان هر اندازه آمادگى داشته باشند، باز قبل از شروع به جنگ باید آنها را از نظر روحى تقویت و به اصطلاح شارژ کرد، و این در برنامه تمام ارتش هاى آگاه جهان گنجانیده شده است که فرماندهان و افسران سپاه، قبل از حرکت به سوى میدان جنگ، و یا در میدان، قبل از آغاز حمله، با ذکر مطالب مناسبى روح جنگى آنان را تقویت مى کنند و از خطر شکست بر حذر مى دارند.
در جنگ هاى اسلامى گاهى تلاوت چند آیه از قرآن مجید آن چنان سربازان مجاهد را آماده مى ساخت که سر از پا نمى شناختند و یک پارچه عشق و شور و هیجان مى شدند.
🌼🌼🌼
و به دنبال آن دستور دومى مى دهد، مى فرماید: اگر از شما بیست نفر با استقامت باشند بر دویست نفر غلبه خواهند کرد و اگر از شما صد نفر باشند بر هزار نفر از کافران غلبه مى کند (إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ عِشْرُونَ صابِرُونَ یَغْلِبُوا مِائَتَیْنِ وَ إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ مِائَةٌ یَغْلِبُوا أَلْفاً مِنَ الَّذینَ کَفَرُوا).
گر چه تعبیر آیه به صورت اخبار از غلبه یک نفر بر ده نفر است، ولى به قرینه آیه بعد، که مى گوید: الآْنَ خَفَّفَ اللّهُ عَنْکُمْ...: هم اکنون خدا این تکلیف را بر شما تخفیف داد... روشن مى شود که منظور از آن تعیین وظیفه و برنامه و دستور است نه تنها یک خبر ساده.
و به این ترتیب، مسلمانان نباید منتظر این باشند که از نظر نفرات جنگى با دشمن در یک سطح مساوى قرار گیرند، بلکه حتى اگر عدد آنها یک دهم نفرات دشمن باشد باز وظیفه جهاد بر آنها فرض است.
سپس اشاره به علت این حکم کرده، مى فرماید: این به خاطر آن است که دشمنان بى ایمان شما جمعیتى هستند که نمى فهمند (بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یَفْقَهُونَ).
این تعلیل در آغاز، عجیب و شگفت آور به نظر مى رسد که چه ارتباطى میان آگاهى و پیروزى ، یا عدم آگاهى و شکست وجود دارد؟
ولى در واقع رابطه میان این دو بسیار نزدیک و محکم است; چه این که مؤمنان، راه خود را به خوبى مى شناسند، هدف آفرینش و وجود خود را درک مى کنند، و از نتائج مثبتى که در این جهان و پاداش هاى فراوانى که در جهان دیگر در انتظار مجاهدان است باخبرند.
آنها مى دانند براى چه مى جنگند؟ براى که پیکار مى کنند و در راه چه هدف مقدسى فداکارى مى نمایند؟ و اگر در این راه قربانى و شهید شوند حسابشان با کیست ؟
این مسیرِ روشن و این آگاهى، به آنان صبر و استقامت و پایمردى مى بخشد.
اما افراد بى ایمان و یا بت پرستان، درست نمى دانند براى چه مى جنگند؟ و براى چه کسى مبارزه مى کنند؟
و اگر در این راه کشته شدند، خون آنها را چه کسى جبران خواهد کرد؟
تنها روى یک عادت و تقلید کورکورانه و یا تعصب خشک و بى منطق به دنبال این مکتب افتاده اند و این تاریکى راه و نا آگاهى از هدف و ندانستن پایان کار و نتیجه مبارزه، اعصاب آنها را سست مى کند، و توان و استقامتشان را مى گیرد، و از آنها موجودى ضعیف مى سازد.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۵، سوره مبارکه انفال)
@ayehsobh
هدایت شده از مؤسسه رهروان راه قرآن مبارکه
مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت علیهم السلام رهروان راه قرآن مبارکه برگزار میکند:
#مسابقه_عکاسی با عنوان #روایت_عشق
ویژه مراسمات دهه اول ماه #محرم و کمک های مؤمنانه در روز تاسوعا و عاشورا
📸📱به وسیله دوربین حرفهای و گوشی موبایل
♻️ هر نفر سه اثر
📆 فرصت ارسال تصاویر تا ۱۵ شهریور ۱۳۹۹
🆔 @shahed
📱 ۰۹۱۰۶۴۲۹۳۰۰
#مؤسسه_رهروان_راه_قرآن_مبارکه
@rahrovanraheqoran