eitaa logo
هر صبح یک آیه
829 دنبال‌کننده
597 عکس
124 ویدیو
12 فایل
هر روز صبح یک آیه و تفسیر و صوت همان آیه را بخوانیم و بشنویم... ارتباط با مدیر کانال در ایتا: @shahed لینک کانال در پیام رسان #سروش #گپ #ایتا #روبیکا و #بله: @ayehsobh
مشاهده در ایتا
دانلود
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً لِّمَنْ خَافَ عَذَابَ الْآخِرَةِ ۚ ذَٰلِكَ يَوْمٌ مَّجْمُوعٌ لَّهُ النَّاسُ وَذَٰلِكَ يَوْمٌ مَّشْهُودٌ» در این (سرگذشت پیشینیان)، نشانه اى است براى کسى که از عذاب آخرت مى ترسد. همان روزى که مردم در آن جمع آورى مى شوند و روزى که همه آن را مشاهده مى کنند. (سوره مبارکه هود/ آیه ۱۰۳) @ayehsobh
د❇ تفســــــیر از آنجا که این یک قانون کلى و عمومى است، بلا فاصله مى فرماید: در این سرگذشت هاى عبرت انگیز و حوادث شوم و دردناکى که بر گذشتگان گذشت، علامت و نشانه اى است براى یافتن راه حق، براى کسانى که از عذاب آخرت مى ترسند (إِنَّ فی ذلِکَ لاَ یَةً لِمَنْ خافَ عَذابَ الآْخِرَةِ). چرا که دنیا در برابر سراى دیگر، همه چیزش کوچک و ناچیز است، حتى مجازات ها و عذاب هایش و جهان دیگر از هر نظر وسیعتر مى باشد و آنها که ایمان به رستاخیز دارند، با دیدن هر یک از این نمونه ها در دنیا تکان مى خورند و عبرت مى گیرند و راه خود را باز مى یابند. 🌼🌼🌼 در پایان آیه، اشاره به دو وصف از اوصاف روز قیامت کرده، مى گوید: آن روزى است که همه مردم براى آن جمع مى شوند (ذلِکَ یَوْمٌ مَجْمُوعٌ لَهُ النّاسُ). و آن روزى است که مشهود همگان است (وَ ذلِکَ یَوْمٌ مَشْهُودٌ). اشاره به این که همان گونه که قوانین و سنن الهى در این جهان عمومى است، اجتماع مردم در آن دادگاه نیز عمومى، و حتى در یک زمان خواهد بود، روزى است آشکار براى همه، آن چنان که تمام انسان ها در آن حاضر مى شوند و آن را مى بینند. جالب این که، مى فرماید: یَوْمٌ مَجْمُوعٌ لَهُ النّاسُ و نمى گوید فِیْهِ النّاس این تعبیر، اشاره به آن است که رستاخیز تنها ظرف اجتماع مردم نیست، بلکه یک هدف و یک مقصد است که انسان ها در مسیر تکاملى خود به سوى آن پیش مى روند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۰۳ سوره مبارکه هود) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَمَا نُؤَخِّرُهُ إِلَّا لِأَجَلٍ مَّعْدُودٍ» و ما آن (مجازات) را جز تا زمان محدودى، تأخیر نمى اندازیم! (سوره مبارکه هود/ آیه ۱۰۴) @ayehsobh
❇ تفســــــیر و از آنجا که ممکن است بعضى بگویند سخن از آن روز، نسیه است و معلوم نیست کى فرا مى رسد، لذا قرآن بلافاصله مى گوید: ما آن روز را فقط تا زمان محدودى تأخیر مى اندازیم (وَ ما نُؤَخِّرُهُ إِلاّ لاَِجَل مَعْدُود). آن هم، براى مصلحتى که روشن است، تا مردم جهان میدان هاى آزمایش و پرورش را ببینند. و آخرین برنامه انبیاء پیاده شود. و آخرین حلقه سلسله تکامل، که این جهان استعداد آن را دارد ظاهر گردد، و بعد پایان اعلام شود. 🌼🌼🌼 تعبیر به مَعْدُود (شمرده شده)، اشاره به نزدیکى رستاخیز است; زیرا هر چیزى که قابل شمارش باشد و تحت عدد واقع شود، محدود و نزدیک است. خلاصه، تأخیر آن روز هرگز نباید ظالمان را مغرور کند; چرا که قیامت گر چه دیر آید بیاید و حتى تعبیر به دیر آمدن هم درباره آن صحیح نیست!. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۰۴ سوره مبارکه هود) @ayehsobh
🌹متنی بسیار آرام بخش و دلپذیر از قرآن کریم: برای حال امروزمان🌹 گفتمش: این ویروس هراسی تا کی در کشور ما می ماند؟ 📖 فرمود: أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ چند روزی بیش نیست.(بقره آیه 184). گفتم: در برابر سخنان و توصیه های بهداشتی اطبا طب اسلامی چه کنیم؟ 📖 فرمود:وَاسْمَعُوا وَأَطِيعُوا ﺑﺸﻨﻮﻳﺪ ﻭ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ (تغابن آیه 16) گفتمش: برای در امان ماندن از آسیب های بیمارستان ها چه باید کنیم؟ 📖 فرمود: وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ ﻭ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ بمانید ﻭ ﺁﺭﺍم ﮔﻴﺮﻳﺪ ، (احزاب آیه33) گفتم: گویا یکی از راه های پیشگیری از این بیماری رعایت بهداشت است برای رعایت بهداشت فردی چه کنیم؟ 📖 فرمود: فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ ﺻﻮﺭﺕ ﻭ ﺩﺳﺖ ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﻮﻳﻴﺪ (مائده آیه 6) گفتم: لباسهایمان هم می تواند تاثیر در بیماری داشته باشد آن را چه کنیم؟ 📖 فرمود: وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ ﻭ ﺟﺎﻣﻪ ﺍﺕ ﺭﺍ ﭘﺎﻙ وتمیزﻛﻦ ،(مدثر آیه4) 🔹 گفتمش: آیا زدن ماسک و واکسن های مشکوک داخلی و خارجی را جایز می دانید؟ 📖 فرمود: وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ. ﺧﻮﺩ ﺭﺍ با دستان خود ﺑﻪ ﻫﻠﺎﻛﺖ ﻧﻴﻨﺪﺍﺯﻳﺪ.(بقره آیه195) گفتمش: اگر کسی را دیدیم که مردم را تشویق به واکسیناسیون های اضطراری و مشکوک دارد نشانه چیست؟ 📖 فرمود: وَهُوَ سَقِيمٌ او بیمار است.(صافات145) گفتم: در این صورت ما چه کنیم؟ 📖 فرمود: فَلَا تَقْرَبُوهَا به او‌ نزدیک نشوید(بقره آیه187) گفتم: این هراس افکنی و وحشت آفرینی با چه وسائلی انجام می شود؟ 📖 فرمود: تَخْرُجُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ ﺍﺯ ﺩﻫﺎﻧﺸﺎﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ.(کهف آیه5) گفتمش: آیا در این ایام می توانیم به خانه های بهداشت تابع سازمان بهداشت جهانی سری بزنیم و وارد شویم یا درب خانه طب اهل بیت علیهم السلام برویم؟ 📖 فرمود: لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ. ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﻧﺸﻮﻳﺪ.(نور آیه 27) گفتم: آیا در ایام قرنطینه اجباری لازم است از تقیه خارج شویم و در ایام ترس چه غذایی بخوریم؟ 📖 فرمود: فَابْعَثُوا أَحَدَكُم بِوَرِقِكُمْ هَٰذِهِ إِلَى الْمَدِينَةِ فَلْيَنظُرْ أَيُّهَا أَزْكَىٰ طَعَامًا فَلْيَأْتِكُم بِرِزْقٍ مِّنْهُ ﭘﺲ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﭘﻮﻟﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﺷﻬﺮ ﺭﻭﺍﻧﻪ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺗﺄﻣﻞ ﺑﻨﮕﺮﺩ ﻛﺪﺍم ﻳﻚ [ ﺍﺯ ﻣﻐﺎﺯﻩ ﺩﺍﺭﺍﻥ ﺷﻬﺮ ] ﻏﺬﺍﻳﺶ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ ؟ ﭘﺲ ﻏﺬﺍﻳﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ.(کهف آیه 19) گفتمش: چرا برخی از افراد توصیه های بهداشتی طب اسلامی را به طب استعماری ترجیح می دهند؟ 📖 فرمود: ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَفْقَهُونَ ﭼﻮﻥ ﺁﻧﺎﻥ گروهی ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻧﻤﻰ ﻓﻬﻤﻨﺪ .(حشر آیه13) گفتم: ما چه کنیم؟ فرمود: فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻨﺸﻴﻨﻴﺪ.(نساء140) گفتم: آیا در رعایت دستورات طب قرآنی و روایی مشکل این روزهای ما حل می شود؟ 📖فرمود: فِيهِ شِفَاءٌ لِّلنَّاسِ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﺭﻣﺎﻧﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺖ.(نحل آیه 69) گفتمش: می‌خواهند با گروگان گیری اقتصاد کشور ملت را به زانو دربیاورند. 📖 فرمود :وَإِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً فَسَوْفَ يُغْنِيكُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ. ﻭ ﺍﮔﺮﺍﺯ فقر ﻭ ﺗﻨﮕﺪﺳﺘﻲ ﻣﻰ ﺗﺮﺳﻴﺪ ، ﺧﺪﺍوند ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻓﻀﻞ ﻭ ﺍﺣﺴﺎﻧﺶ بی ﻧﻴﺎﺯ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ (توبه آیه28) گفتم: برخی می گویند ساخت و اشاعه ی این کرونا هراسی در جهان کار گلوبالیست ها، صهیونیست ها و دشمنان قسم خورده ی ماست تا با این کید و حیله به ما ضربه بزنند. 📖 فرمود: وَإِن تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا إِنَّ اللَّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﻲ ﻭﺭﺯﻳﺪ ﻭ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﻱ ﻛﻨﻴﺪ ، ﻧﻴﺮﻧﮕﺸﺎﻥ ﻫﻴﭻ ﺯﻳﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻧﻤﻰ ﺭﺳﺎﻧﺪ ; ﻣﺴﻠﻤﺎً ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ، ﺍﺣﺎﻃﻪ ﺩﺍﺭﺩ .(آل عمران آیه120). ——————————
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «يَوْمَ يَأْتِ لَا تَكَلَّمُ نَفْسٌ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ فَمِنْهُمْ شَقِيٌّ وَسَعِيدٌ» آن روز (قیامت و زمان مجازات) که فرارسد، هیچ کس جز به اجازه او سخن نمى گوید. گروهى از آنها بدبختند و گروهى سعادتمند. (سوره مبارکه هود/ آیه ۱۰۵) @ayehsobh
❇ تفســــــیر سعادت و شقاوت در آیات گذشته، اشاره اى به مسأله قیامت و اجتماع همه مردم در آن دادگاه بزرگ شده بود. در آیات مورد بحث، گوشه اى از سرنوشت مردم را در آن روز بیان مى کند، نخست مى گوید: هنگامى که آن روز فرا رسد، هیچ کس جز به اراده پروردگار سخن نمى گوید (یَوْمَ یَأْتِ لاتَکَلَّمُ نَفْسٌ إِلاّ بِإِذْنِهِ). به هر حال، آن روز، روز کشف حقائق اشیاء و باز گشت غیب به شهود است و شباهتى با این جهان ندارد. ولى، این برداشت از آیه فوق، با ظاهر آیات دیگر قرآن چندان سازگار نیست; چرا که قرآن گفتگوهاى زیادى از مؤمنان و مجرمان، پیشوایان و جباران و پیروان آنها، همچنین شیطان و فریب خوردگانش، و دوزخیان و بهشتیان نقل مى کند، که نشان دهنده وجود سخنانى همانند سخنان این جهان است. 🌼🌼🌼 بالاخره، در پایان آیه اشاره به تقسیم همه مردم به دو گروه کرده، مى گوید: گروهى در آنجا شقى و گروهى سعیدند، گروهى خوش بخت و گروه دیگرى بدبختند (فَمِنْهُمْ شَقِیٌّ وَ سَعیدٌ). سَعِید از ماده سعادت به معنى فراهم بودن اسباب نعمت، و شَقِىّ از ماده شقاوت به معنى فراهم بودن اسباب گرفتارى، مجازات و بلاست، بنابراین، سعیدها در آن جهان همان نیکوکارانى هستند که در لابلاى انواع نعمت ها جاى آنهاست. و شقاوتمندان همان بدکارانى هستند که در دل دوزخ در انواع مجازات ها گرفتارند. این شقاوت و آن سعادت، چیزى جز نتیجه اعمال، کردار، گفتار و نیّات انسان در دنیا نیست. و عجب این که، بعضى از مفسران، این آیه را دستاویزى براى عقیده باطل خود در زمینه جبر قرار داده اند، در حالى که آیه کمترین دلالتى بر این معنا ندارد، بلکه، از سعادتمندان و شقاوتمندان رستاخیز سخن مى گوید، که همگى به خاطر اعمال خود به این مرحله رسیده اند. شاید آنها مفهوم این آیه را با پاره اى از احادیث اشتباه کرده اند، که درباره سعادت و شقاوت قبل از تولد، سخن مى گوید، که آن داستان جداگانه اى دارد. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۰۵ سوره مبارکه هود) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «فَأَمَّا الَّذِينَ شَقُوا فَفِي النَّارِ لَهُمْ فِيهَا زَفِيرٌ وَشَهِيقٌ» امّا کسانى که بدبخت شدند، در آتشند و براى آنان در آن‌جا، ناله‌هاى دردناک و نعره‌هاى طولانى است. (سوره مبارکه هود/ آیه ۱۰۶) @ayehsobh
❇ تفســــــیر پس از آن، حالات شقاوتمندان و سعادتمندان را در عبارات فشرده و گویائى چنین شرح مى دهد: اما آنها که شقاوتمند شدند، در آتش دوزخ زفیر و شهیق دارند، و ناله و نعره و فریاد سر مى دهند (فَأَمَّا الَّذینَ شَقُوا فَفِی النّارِ لَهُمْ فیها زَفیرٌ وَ شَهیقٌ). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۰۶ سوره مبارکه هود) @ayehsobh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه آیه: ۱۰۳_۱۰۶ سوره مبارکه: هود @ayehsobh
هنوز در تعجب تناقض در فضای فیزیکی و سرسپردگی در بودیم که اطاعت محض از دشمن قسم‌خورده در سلامت تن هم به آن اضافه شد!!! چه راحت سلامت روح و جان و فرهنگ که رهبر انقلاب از آنان به عنوان موضوعات اصلی جامعه اشاره داشتند؛ را به دشمن سپردیم و نگران نیستیم و منتظر تصمیم‌گیری دشمنان نشسته‌ایم!!!🤔😔 ✍ زهراسادات امیری
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «خَالِدِينَ فِيهَا مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ إِلَّا مَا شَاءَ رَبُّكَ ۚ إِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِّمَا يُرِيدُ» تا آسمانها و زمین برپاست، جاودانه در آن خواهند ماند. مگر آنچه پروردگارت بخواهد. به یقین پرورگارت آنچه را بخواهد انجام مى دهد. (سوره مبارکه هود/ آیه ۱۰۷) @ayehsobh
❇ تفســــــیر و اضافه مى کند: آنها جاودانه تا زمانى که آسمان ها و زمین بر پاست در آتش خواهند ماند (خالِدینَ فیها ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الأَرْضُ). مگر آنچه پروردگارت اراده کند (إِلاّ ما شاءَ رَبُّکَ). چرا که خداوند هر کارى را اراده کند انجام مى دهد (إِنَّ رَبَّکَ فَعّالٌ لِما یُریدُ). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۰۷ سوره مبارکه هود) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَأَمَّا الَّذِينَ سُعِدُوا فَفِي الْجَنَّةِ خَالِدِينَ فِيهَا مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ إِلَّا مَا شَاءَ رَبُّكَ ۖ عَطَاءً غَيْرَ مَجْذُوذٍ» امّا کسانى که سعادتمند شدند، تا آسمانها و زمین برپاست، جاودانه در بهشت خواهند ماند. مگر آنچه پروردگارت بخواهد. (این) بخششى است قطع نشدنى. (سوره مبارکه هود/ آیه ۱۰۸) @ayehsobh
❇ تفســــــیر و اما آنها که سعادتمند شدند در بهشت جاودانه خواهند ماند، تا آسمان ها و زمین برپاست (وَ أَمَّا الَّذینَ سُعِدُوا فَفِی الْجَنَّةِ خالِدینَ فیها ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الأَرْضُ). مگر آنچه پروردگار تو اراده کند (إِلاّ ما شاءَ رَبُّکَ). این بخشش و عطیه اى است که هرگز از آنان قطع نمى شود (عَطاءً غَیْرَ مَجْذُوذ). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۰۸ سوره مبارکه هود) @ayehsobh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه آیه: ۱۰۷_۱۰۸ سوره مبارکه: هود @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «فَلَا تَكُ فِي مِرْيَةٍ مِّمَّا يَعْبُدُ هَٰؤُلَاءِ ۚ مَا يَعْبُدُونَ إِلَّا كَمَا يَعْبُدُ آبَاؤُهُم مِّن قَبْلُ ۚ وَإِنَّا لَمُوَفُّوهُمْ نَصِيبَهُمْ غَيْرَ مَنقُوصٍ» پس تردیدى در (باطل بودن) معبودهایى که آنها مى پرستند، به خود راه مده. آنها همان گونه این معبودها را پرستش مى کنند که پدرانشان قبلاًمى پرستیدند و ما نصیبشان را بى کم و کاست به آنان خواهیم داد. (سوره مبارکه هود/ آیه ۱۰۹) @ayehsobh
❇ تفســــــیر استقامت کن، استقامت! این آیات، در حقیقت به عنوان دلدارى و تسلى خاطر پیامبر(صلى الله علیه وآله)، و بیان وظیفه و مسئولیت او نازل شده است و در واقع یکى از نتایج مهمى که از شرح داستان هاى اقوام پیشین گرفته مى شود همین است که پیامبر و به دنبال او مؤمنان راستین از انبوه دشمنان نهراسند و در شکست قوم بت پرست و ستمگرى که با آن روبرو هستند، شک و تردیدى به خود راه ندهند و به امدادهاى الهى مطمئن باشند. لذا در آیه مى فرماید: شک و تردیدى در مورد چیزى که اینها پرستش مى کنند به خود راه مده که اینها هم از همان راهى مى روند که گروهى از پیشینیان رفتند و پرستش نمى کنند مگر همان گونه که نیاکانشان از قبل پرستیدند. بنابراین، سرنوشتى بهتر از آنان نخواهند داشت (فَلا تَکُ فی مِرْیَة مِمّا یَعْبُدُ هؤُلاءِ ما یَعْبُدُونَ إِلاّ کَما یَعْبُدُ آباؤُهُمْ مِنْ قَبْلُ). و لذا بلا فاصله مى گوید: ما حتماً نصیب و سهم آنها را بدون کم و کاست از مجازات و عذاب خواهیم داد و چنان چه به راه حق باز گردند نصیب آنها از پاداش ما محفوظ است (وَ إِنّا لَمُوَفُّوهُمْ نَصیبَهُمْ غَیْرَ مَنْقُوص). 🌼🌼🌼 با این که، جمله مُوَفُّوهُم خود به معنى اداى کامل حق است، ذکر کلمه غَیْرَ مَنْقُوص (بى کم و کاست) براى تأکید بیشتر روى این مسأله است. در حقیقت، این آیه این واقعیت را مجسم مى کند که آنچه از سرگذشت اقوام پیشین خواندیم، اسطوره و افسانه نبود و نیز اختصاصى به گذشتگان نداشت. سنتى است ابدى و جاودانى، درباره تمام انسان هاى دیروز و امروز و فردا. منتها، این مجازات ها در بسیارى از اقوام گذشته به صورت بلاهاى هولناک و عظیم صورت گرفت، اما در مورد دشمنان پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) شکل دیگرى پیدا کرد و آن این که خدا آن قدر قدرت و نیرو به پیامبرش داد که توانست به وسیله گروه مؤمنان، دشمنان لجوج و بى رحم را که به هیچ صراطى مستقیم نبودند، در هم بشکند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۰۹ سوره مبارکه هود) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ فَاخْتُلِفَ فِيهِ ۚ وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ ۚ وَإِنَّهُمْ لَفِي شَكٍّ مِّنْهُ مُرِيبٍ» ما به موسى کتاب آسمانى دادیم. سپس در آن اختلاف شد. و اگر فرمان پیشین خدا (در زمینه آزمایش و اتمام حجّت بر آنها) نبود، در میان آنان داورى مى شد. و آنها (هنوز) در شکّى آمیخته با بدگمانى اند. (سوره مبارکه هود/ آیه ۱۱۰) @ayehsobh
❇ تفســــــیر باز، براى تسلى خاطر پیامبر(صلى الله علیه وآله) اضافه مى کند: اگر قوم تو درباره کتاب آسمانیت یعنى قرآن، اختلاف و بهانه جوئى مى کنند، ناراحت نباش; زیرا ما به موسى کتاب آسمانى (تورات) را دادیم و در آن اختلاف کردند. بعضى پذیرفتند و بعضى منکر شدند (وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسَى الْکِتابَ فَاخْتُلِفَ فیهِ). و اگر مى بینى در مجازات دشمنان تو تعجیل نمى کنیم، به خاطر این است که مصالحى از نظر تعلیم، تربیت و هدایت این قوم، چنین ایجاب مى کند و اگر این مصالح نبود و برنامه اى که پروردگار تو از قبل در این زمینه مقرر فرموده ایجاب تأخیر نمى کرد، در میان آنها داورى لازم مى شد و مجازات دامانشان را مى گرفت (وَ لَوْ لا کَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّکَ لَقُضِیَ بَیْنَهُمْ). هر چند آنها این حقیقت را هنوز باور نکرده و همچنان نسبت به آن در شک و تردیدند، شکى آمیخته با سوء ظن و بدبینى (وَ إِنَّهُمْ لَفی شَکّ مِنْهُ مُریب). 🌼🌼🌼 مُرِیب از ماده ریب، به معنى شکى است که آمیخته با بدبینى و سوء ظن و قرائن خلاف باشد. بنابراین، مفهوم این کلمه این مى شود که بت پرستان نه تنها در مسأله حقانیت قرآن و یا نزول عذاب بر تبهکاران تردید داشتند، بلکه مدعى بودند ما قرائن خلافى نیز در دست داریم. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۱۰ سوره مبارکه هود) @ayehsobh
دعای هر روز ماه صفر🤲
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَإِنَّ كُلًّا لَّمَّا لَيُوَفِّيَنَّهُمْ رَبُّكَ أَعْمَالَهُمْ ۚ إِنَّهُ بِمَا يَعْمَلُونَ خَبِيرٌ» و پروردگارت اعمال هر یک را بى کم و کاست به آنها خواهد داد؛ زیرا او به آنچه عمل مى کنند آگاه است. (سوره مبارکه هود/ آیه ۱۱۱) @ayehsobh
❇ تفســــــیر براى تأکید بیشتر، اضافه مى کند پروردگار تو اعمال هر یک از این دو گروه (مؤمنان و کافران) را بى کم و کاست به آنها تحویل خواهد داد (وَ إِنَّ کُلاًّ لَمّا لَیُوَفِّیَنَّهُمْ رَبُّکَ أَعْمالَهُمْ). و این کار، هیچ گونه مشکل و مشقتى براى خداوند ندارد; زیرا او به همه چیز آگاه است و از هر کارى که انجام مى دهند با خبر مى باشد (إِنَّهُ بِما یَعْمَلُونَ خَبیرٌ). 🌼🌼🌼 جالب این که، مى گوید: اعمالشان را به آنها مى دهیم و این اشاره دیگرى بر مسأله تجسم اعمال است و این که پاداش و کیفر در حقیقت اعمال خود انسان است که تغییر شکل مى یابد و به او مى رسد. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۱۱ سوره مبارکه هود) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَن تَابَ مَعَكَ وَلَا تَطْغَوْا ۚ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ» پس همان گونه که فرمان یافته اى، استقامت کن و (همچنین) کسانى که با تو، (به سوى خدا) آمده اند (باید استقامت کنند) و سرپیچى نکنید، که او آنچه را انجام مى دهید مى بیند. (سوره مبارکه هود/ آیه ۱۱۲) @ayehsobh
❇ تفســــــیر پس از ذکر سرگذشت پیامبران و اقوام پیشین و رمز موفقیت و پیروزى آنها و پس از دلدارى و تقویت اراده پیامبر از این طریق، در آیه بعد، مهم‌ترین دستور را به پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى دهد مى گوید: استقامت کن همان گونه که به تو دستور داده شده است (فَاسْتَقِمْ کَما أُمِرْتَ). 🌼🌼🌼 استقامت، در راه تبلیغ و ارشاد، استقامت در طریق مبارزه و پیکار، استقامت در انجام وظائف الهى و پیاده کردن تعلیمات قرآن بدون هیچ گونه انحراف. ولى، این استقامت، نه به خاطر خوش آیند این و آن، نه از روى تظاهر و ریا، نه براى کسب عنوان قهرمانى، نه براى به دست آوردن مقام، ثروت و کسب موفقیت و قدرت، بلکه تنها به خاطر فرمان خدا و آن گونه که به تو دستور داده شده است باید باشد. اما، این دستور تنها مربوط به تو نیست، هم تو باید استقامت کنى و بدون هیچ کژى واعوجاجى حرکت نمائى و هم تمام کسانى که از شرک به سوى ایمان باز گشته اند و قبول دعوت اللّه را نموده اند (وَ مَنْ تابَ مَعَکَ). استقامتى خالى از افراط و تفریط، صاف و مستقیم، بدون هیچ زیاده و نقصان، استقامتى که در آن طغیان وجود نداشته باشد (وَ لاتَطْغَوْا). چرا که، خداوند از اعمال شما آگاه است و هیچ حرکت و سکون و سخن و برنامه اى بر او مخفى نمى ماند (إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصیرٌ). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۱۲ سوره مبارکه هود) @ayehsobh