❇ تفســــــیر *
این آیات بار دیگر به بحث توحید باز مى گردد. نخست مى گوید: آیا آنها (مشرکان توطئه گر) مخلوقات خدا را ندیدند که چگونه سایه هاشان از راست و چپ حرکت دارند و با خضوع براى خدا سجده مى کنند (أَ وَ لَمْ یَرَوْا إِلى ما خَلَقَ اللّهُ مِنْ شَیْء یَتَفَیَّؤُا ظِلالُهُ عَنِ الْیَمِینِ وَ الشَّمائِلِ سُجَّداً لِلّهِ وَ هُمْ داخِرُونَ).(
یَتَفَیَّؤُا از ماده فَیىء به معنى بازگشت و رجوع است.
بعضى گفته اند: عرب سایه موجودات را به هنگام صبحگاهان، ظِلّ مى نامد و در عصرگاهان فَیىء، و اگر مى بینیم به قسمتى از غنائم و اموال فیىء گفته مى شود، اشاره لطیفى به این حقیقت است که بهترین غنائم دنیا همچون سایه عصرگاه است که بزودى زائل و فانى مى شود.
ولى، با توجه به این که در آیه فوق به سایه هاى راست و چپ اشیاء اشاره شده و کلمه فَیىء براى همه آنها به کار رفته استفاده مى شود که فَیىء در اینجا معنى وسیعى دارد و هر گونه سایه را شامل مى شود.
🌼🌼🌼
هنگامى که انسان در موقع طلوع آفتاب رو به طرف جنوب بایستد مى بیند قرص خورشید از سمت چپ، از افق مشرق، سر بر مى آورد، و سایه همه اجسام به طرف راست او مى افتند که همان طرف غرب است، این امر همچنان ادامه دارد و سایه ها مرتباً به طرف چپ جابه جا مى شوند، تا زوال ظهر در این هنگام، سایه ها به طرف چپ کاملاً تغییر مکان مى دهند تا هنگام غروب آفتاب که سایه هاى بزرگ و طولانى اجسام در طرف مشرق گسترده مى شوند و با غروب آفتاب، همه آنها پنهان مى گردند.
در اینجا خداوند حرکت سایه هاى اجسام را در راست و چپ به عنوان نشانه اى از عظمتش معرفى مى کند و آنها را در حال سجده براى پروردگار و تواضع خضوع مى داند.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۴۸ سوره مبارکه نحل)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَلِلَّهِ يَسْجُدُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مِن دَابَّةٍ وَالْمَلَائِكَةُ وَهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ»
(نه تنها سایه ها، بلکه) تمام آنچه در آسمان ها و زمین از جنبندگان وجود دارد، و همچنین فرشته گان، برای خدا سجده می کنند و تکبر نمی ورزند.
(سوره مبارکه نحل/ آیه ۴۹)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر *
در آیه گذشته، تنها سخن از سجده سایه ها ـ با آن مفهوم وسیعش ـ به میان آمده بود، ولى، در آیه بعد این مسأله را به عنوان یک برنامه عمومى براى همه موجودات مادى و غیر مادى، آسمانى و زمینى بیان کرده، مى گوید: آنچه در آسمانها و آنچه در زمین از جنبندگان است و همچنین فرشتگان براى خدا سجده مى کنند (وَ لِلّهِ یَسْجُدُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الأَرْضِ مِنْ دابَّة وَ الْمَلائِکَةُ).
و آنها در این راه هیچگونه استکبار نمىورزند (وَ هُمْ لایَسْتَکْبِرُونَ) و در برابر خدا و فرمان او تسلیم محضند.
حقیقت سجده، نهایت خضوع و تواضع و پرستش است و آن سجده معمولى ما که بر هفت عضو انجام مى دهیم مصداقى از این مفهوم عام است، و منحصر به آن نیست.
و از آنجا که همه موجودات و مخلوقات خدا، در جهان تکوین و آفرینش، تسلیم قوانین عمومى عالم هستى مى باشند و از مسیر این قوانین منحرف نمى شوند و این قوانین همگى، از ناحیه خدا است پس در حقیقت، همه در پیشگاه او سجده مى کنند، همه، بیانگر عظمت علم و قدرت او هستند همه، نشانه بزرگى و بى نیازى او مى باشند و بالاخره همه، دلیل بر ذات مقدس اویند.
دابّه به معنى موجودات جنبنده است و از آن مفهوم حیات و زندگى، نیز استفاده مى شود، و این که آیه فوق، مى گوید: تمام جنبندگانى که در آسمان و زمین هستند براى خدا سجده مى کنند از آن استفاده مى کنیم که موجودات زنده، مخصوص کره زمین نیست، بلکه در کرات آسمانى نیز موجودات زنده و جنبنده اى وجود دارد.
گرچه بعضى احتمال داده اند:کلمه مِنْ دابَّة تنها قید براى ما فِى الأَرْضِ باشد یعنى تنها از جنبندگان زمین سخن مى گوید، ولى بسیار بعید به نظر مى رسد.
🌼🌼🌼
درست است که سجده و خضوع و تواضع تکوینى، منحصر به موجودات زنده و جنبنده نیست، ولى از آنجا که اینها اسرار و شگفتیهاى بیشترى از آفرینش را از خود نشان مى دهند انگشت روى اینها گذاشته شده است.
و از آنجا که مفهوم آیه، هم انسانهاى عاقل و با ایمان و فرشتگان را شامل مى شود و هم، حیوانات و جانداران دیگر را، کلمه سجده، در معنى عام خود
ـ هم سجده اختیارى و تشریعى و هم سجده تکوینى و اضطرارى ـ استعمال شده است.
و اما این که در آیه فوق، ملائکه به طور جداگانه ذکر شده، به خاطر آنست دابَّه تنها به جنبندگانى گفته مى شود که جسمانى هستند و اگر فرشتگان رفت و آمدى دارند و حضور و غیابى، نه به معنى جسمانى و مادى است تا در مفهوم دابّه داخل گردند.
در حدیثى از پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: خداوند فرشتگانى دارد که از آغاز آفرینش آنها تا روز رستاخیز براى خدا سجده مى کنند و در آن روز سر از سجده بر مى دارند و مى گویند: ما عَبَدْناکَ حَقَّ عِبادَتِکَ: ما حق عبادت تو را انجام ندادیم!.
جمله وَ هُمْ لایَسْتَکْبِرُونَ اشاره به وضع حال فرشتگان است، که آنها در خضوع و سجده در پیشگاه حق کمترین استکبار به خود راه نمى دهند.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۴۹ سوره مبارکه نحل)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«يَخَافُونَ رَبَّهُم مِّن فَوْقِهِمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ»
آنها (تنها) از (عذاب) پروردگارشان که حاکم بر آنهاست، خائفند و آنچه را مأموریت دارند انجام مىدهند.
(سوره مبارکه نحل/ آیه ۵۰)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر *
لذا بلافاصله بعد از آن به دو قسمت از صفات آنها که تأکیدى است بر نفى استکبار، اشاره کرده، مى گوید: آنها از مخالفت پروردگارشان که حاکم بر آنها است مى ترسند (یَخافُونَ رَبَّهُمْ مِنْ فَوْقِهِمْ).
و آنچه را مأموریت دارند به خوبى انجام مى دهند (وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ).
🌼🌼🌼
از این آیه، به خوبى استفاده مى شود نشانه نفى استکبار دو چیز است: ترس در برابر مسئولیتها و انجام فرمانهاى خدا بدون چون و چرا که یکى اشاره به وضع روانى افراد غیر مستکبر دارد و دیگرى اشاره به طرز عمل آنها و برخوردشان با قوانین و دستورات و دومى انعکاسى است از اولى و تحقق عینى آن است.
مسلماً کلمه مِنْ فَوْقِهِمْ اشاره به بالا بودن حسّى و مکانى نیست، بلکه به برترى مقامى اشاره مى کند، چرا که خدا از همه برتر و بالاتر است.
در آیه ۶۱ سوره انعام مى خوانیم: وَ هُوَ الْقاهِرُ فَوْقَ عِبادِهِ: او بر فراز بندگان قاهر است .
و حتى فرعون هنگامى که مى خواست قدرت و قوت خود را نشان بدهد مى گفت: وَ أَنَا فَوْقَهُمْ قاهِرُونَ: من بر فراز آنها قاهرم .
در تمام این موارد، فَوْق همان برترى مقامى را بیان مى کند.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۰ سوره مبارکه نحل)
@ayehsobh
7188659981.mp3
2.88M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه نحل
آیه: ۴۸_۵۰
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَ قَالَ اللَّهُ لَا تَتَّخِذُوا إِلَٰهَيْنِ اثْنَيْنِ ۖ إِنَّمَا هُوَ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَإِيَّايَ فَارْهَبُونِ»
خداوند فرمان داده: «دو معبود (براى خود) انتخاب نکنید. معبود (شما) تنها خداى یگانه است. فقط از (کیفر) من بترسید!»
(سوره مبارکه نحل/ آیه ۵۱)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر *
دین یکى و معبود یکى!
در تعقیب بحث توحید و خداشناسى از طریق نظام آفرینش، آیات مورد بحث به نفى شرک مى پردازد، تا با تقارن این دو به یکدیگر، حقیقت آشکارتر شود.
در آغاز مى گوید: خدا دستور داده که دو معبود براى خود انتخاب نکنید (وَ قالَ اللّهُ لاتَتَّخِذُوا إِلهَیْنِ اثْنَیْنِ).
معبود تنها یکى است (إِنَّما هُوَ إِلهٌ واحِدٌ).
وحدت نظام آفرینش و وحدت قوانین حاکم بر آن، خود دلیلى بر وحدت آفریدگار و وحدت معبود است.
اکنون که چنین است، تنها از کیفر من بترسید و از مخالفت فرمان من بیم داشته باشید نه غیر آن (فَإِیّایَ فَارْهَبُونِ).
مقدم شدن کلمه إِیّاىَ دلیل بر حصر است مانند: اِیّاکَ نَعْبُدُ یعنى تنها و تنها باید از مخالفت و کیفر من ترس داشته باشید.
🌼🌼🌼
جالب این که در این آیه، تنها نفى دو معبود شده است، در حالى که مى دانیم مشرکان عرب، بتها و معبودهاى بسیار زیادى داشته، و بتخانه هاى آنها مملو از انواع و اشکال بتهاى مختلف بود. این تعبیر، ممکن است اشاره به یکى از چند نکته و یا همه نکات زیر باشد:
۱ ـ آیه مى گوید حتى پرستش دو معبود غلط است تا چه رسد به پرستش معبودهاى متعدد و به تعبیر دیگر، حداقل را بیان کرده تا بقیه به طور مؤکدترى نفى شوند; زیرا هر عددى را بخواهیم ما فوق واحد انتخاب کنیم باید از دو بگذریم.
۲ ـ در اینجا همه معبودهاى باطل، یکى محسوب شده، مى گوید: آنها را در مقابل حق قرار ندهید، و دو معبود (حق و باطل) را نپرستید.
۳ ـ عربهاى جاهلى در حقیقت دو معبود براى خود انتخاب کرده بودند: معبودى که خالق و آفریننده جهان است یعنى اللّه که به او اعتقاد داشتند و دیگر معبودى که او را واسطه میان خود و اللّه و منشأ خیر و برکت و نعمت، مى دانستند، یعنى بتها.
۴ ـ ممکن است آیه فوق، ناظر به نفى عقیده ثنویین (دوگانه پرستان) همانها که قائل به خداى خیر و خداى شر بودند، باشد، چرا که آنها منطقى هر چند ضعیف و نادرست براى خود در این دوگانه پرستى داشتند ولى بت پرستان عرب، حتى این منطق ضعیف را هم نداشتند.
مفسر بزرگ مرحوم طبرسى در ذیل همین آیه جمله لطیفى از بعضى از حکماء نقل مى کند و آن این که پروردگار به تو دستور داده است: دو معبود را مپرست، اما تو آن همه معبود براى خود ساختى، نفس سرکش تو بتى است، و هوى و هوست بت دیگر، و دنیا و هدفهاى مادیت بتهاى دیگر، تو حتى در برابر انسانها سجده مى کنى تو چگونه یگانه پرستى؟!
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۱ سوره مبارکه نحل)
@ayehsobh
7188660170.mp3
1.76M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه نحل
آیه: ۵۱
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَهُ الدِّينُ وَاصِبًا ۚ أَفَغَيْرَ اللَّهِ تَتَّقُونَ»
آنچه در آسمانها و زمین است، از آن اوست و دین خالص (نیز) همواره از آن او مى باشد. آیا با این حال از غیر خداوند یگانه مى ترسید؟!
(سوره مبارکه نحل/ آیه ۵۲)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر *
و به دنبال این دستور، ضمن سه آیه، دلیل توحید عبادت را با چهار بیان مشخص مى کند:
نخست مى گوید: آنچه در آسمانها و زمین است از آن او است (وَ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ الأَرْضِ).
آیا در مقابل کسى که مالک عالم هستى است باید سجده کرد؟ یا بتهاى فاقد همه چیز؟
آن گاه اضافه مى کند: نه تنها آسمانها و زمین از آن او است که همواره دین و تمام قوانین نیز از ناحیه او مى باشد (وَ لَهُ الدِّینُ واصِباً).
هنگامى که ثابت شد عالم هستى از آن او است و قوانین تکوینى را او ایجاد کرده مسلّم است قوانین تشریعى هم باید به وسیله او تعیین گردد و طبعاً اطاعت نیز مخصوص او است.
🌼🌼🌼
واصِب در اصل از ماده وصوب به معنى دوام گرفته شده است و بعضى آن را به معنى خالص تفسیر کرده اند (طبعاً تا چیزى خالص نباشد دوام پیدا نخواهد کرد) و ممکن است تعبیر آیه فوق اشاره به هر دو جهت باشد، یعنى همیشه و هر زمان دین خالص از آن خدا است و کسانى که دین را به معنى اطاعت گرفته اند، واصِب را به معنى واجب دانسته اند یعنى تنها باید اطاعت فرمان خدا کرد.
در روایتى مى خوانیم: شخصى تفسیر این جمله را از امام صادق(علیه السلام) سؤال کرد. امام فرمود: واصب یعنى واجب.
ولى روشن است این معانى همه لازم و ملزوم یکدیگرند.
و در پایان این آیه مى فرماید: آیا با این حال که همه قوانین و دین و اطاعت از آن خدا است از غیر او پرهیز مى کنید؟ (أَ فَغَیْرَ اللّهِ تَتَّقُونَ).
مگر بتها مى توانند به شما زیانى برسانند؟ یا نعمتى به شما ببخشند؟ که از مخالفتشان بیم دارید و عبادتشان را لازم مى شمرید؟!
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۲ سوره مبارکه نحل)
@ayehsobh
هدایت شده از جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی
⬅️ جوانِ مردم نشسته از سر بیکاری داره در حال بازی کردن با یه بازی توی گوشیش، به بدبختیها و بیپولیهاش فکر میکنه و چیزایی که توی اینستاگرامِ اسراییلی علیه نظام، دین و مردمش دیده رو توی ذهنش مرور میکنه که یهو! یه متن نمایش داده میشه روی گوشیش!:
«نیاز به کارمند اطلاعاتی است
به کاندیدای مناسب پیشنهاد شغلی با مزایای عالی و حقوق بینهایت بالا را میدهیم.»
🔺با خودش فکر میکنه حالا که از بیکاری زیر بار این همه مشکل هستم! و همهش هم که تقصیر نظام و دینه!!! خب این کار رو هم امتحان کنم که با حقوق بینهایت بالاش، زندگیمو زیرورو میکنه!…
🔺پیام میده و باهاش ارتباط میگیرن و یهو! میبینه داره از #مهسا_امینی خونخواهی میکنه و شهر و قرآن و پرچم کشورشو آتیش میزنه و… بازداشت میشه و چند روز بعد میشینه جلو دوربین و میگه گول خوردم و پشیمونم و قِصَّ علی هذا!
1⃣ اینکه چرا این همه دستگاه اطلاعاتی و امنیتیِ کشور در تمام مراحل «پختوپز مغزی تا جذب»، ملت رو بیپناه توی فضای مجازیِ ول، رها کردن و این که متوجه این نیستند که «علت همچنان معلولساز است»! واقعاً جای سؤال داره…
2⃣ سؤال بعدی هم اینه که اگه گوگل برای تبلیغات فارسی در جغرافیای ایران از وزارت ارشاد مجوز کانون آگهی و تبلیغات نگرفته و مالیات و عوارض نمیده، چرا تبلیغات هوشمندش بسته نمیشه؟
🔺آیا کانون تبلیغاتی و امکانات ایرانی برای تبلیغات کم داریم؟ یا مافیای ثروتمند و گویا قدرتمندی پشت گوگل است که نمیگذارد یکی از رگهای حیاتیاش در ایران قطع شود؟!
روحالله #مومن_نسب ✍
#⃣ #از_تبیین_تا_قیام
جبههٔ #انقلاب اسلامی در فضای مجازی
✊🏻 @jebheh