534_22943941620184.mp3
3.18M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه مریم
آیه: ۹۵_۹۳
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا»
مسلّماً کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادهاند، خداوند رحمان محبّتی برای آنان در دلها قرار میدهد!
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۹۶)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
در سه آیه آخر، باز هم سخن از مؤمنان با ایمان و نیز ظالمان و ستمگران بى ایمان، و سخن از قرآن و بشارتها و انذارهاى آن است، و در حقیقت عصارهاى است از بحث هاى پیشین با نکتههاى تازه.
نخست، مى فرماید: کسانى که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند خداوند رحمان محبت آنان را در دل ها مى افکند (إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدّاً).
بعضى از مفسران، این آیه را مخصوص امیر مؤمنان على(علیه السلام) و بعضى شامل همه مؤمنان دانسته اند.
بعضى، گفته اند: منظور این است که خداوند محبت آنان را در دل هاى دشمنانشان مى افکند، و این محبت رشته اى مى شود در گردنشان که آنها را به سوى ایمان مى کشاند.
بعضى دیگر، آن را به معنى محبت مؤمنان نسبت به یکدیگر که باعث قدرت، قوت و وحدت کلمه مى شود، دانسته اند.
بعضى آن را اشاره به دوستى مؤمنان نسبت به یکدیگر در آخرت دانسته، و مى گویند آنها آن چنان به یکدیگر علاقه پیدا مى کنند که از دیدار هم برترین شادى و سرور به آنان دست مى دهد.
ولى اگر با وسعت نظر، به مفاهیم وسیع آیه بیندیشیم خواهیم دید که همه این تفسیرها در مفهوم آیه جمع است، بى آن که با هم تضادى داشته باشند.
🌺🌺🌺
اما این که بعضى آن را درباره امیر مؤمنان على(علیه السلام) دانسته و در روایات بسیارى به آن اشاره شده، بدون شک درجه عالى و مرحله بالاى آن، ویژه آن امام متقین است.
ولى این مانع از آن نخواهد بود که در مراحل دیگر، همه مؤمنان و صالحان از طعم این محبت و محبوبیت در افکار عمومى بچشند، و از این مودت الهى سهمى ببرند، و نیز مانع از آن نخواهد بود که، دشمنان نیز در دل خود احساس محبت و احترام نسبت به آنها کنند.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۹۶ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh
2_144189955986035593.mp3
3.74M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه مریم
آیه: ۹۶
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«فَإِنَّمَا يَسَّرْنَاهُ بِلِسَانِكَ لِتُبَشِّرَ بِهِ الْمُتَّقِينَ وَتُنذِرَ بِهِ قَوْمًا لُّدًّا»
و ما فقط آن [= قرآن] را بر زبان تو آسان ساختیم تا پرهیزکاران را بوسیله آن بشارت دهی و دشمنان سرسخت را با آن انذار کنی.
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۹۷)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
پس از آن به قرآن که سرچشمهی پرورش ایمان و عمل صالح است، اشاره کرده مى گوید: ما قرآن را بر زبان تو آسان ساختیم، تا پرهیزکاران را به وسیله آن بشارت دهى، و دشمنان سرسخت و لجوج را انذار کنى (فَإِنَّما یَسَّرْناهُ بِلِسانِکَ لِتُبَشِّرَ بِهِ الْمُتَّقِینَ وَ تُنْذِرَ بِهِ قَوْماً لُدّاً).
🌺🌺🌺
لُدّ (با ضم لام و تشدید دال) جمع أَلَد (بر وزن عدد) به معنى دشمنى است که خصومت شدید دارد، و به کسانى گفته مى شود که در دشمنى کردن متعصب، لجوج و بى منطقند.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۹۷ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«وَكَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُم مِّن قَرْنٍ هَلْ تُحِسُّ مِنْهُم مِّنْ أَحَدٍ أَوْ تَسْمَعُ لَهُمْ رِكْزًا»
چه بسیار اقوام (بیایمان و گنهکاری) را که پیش از آنان هلاک کردیم؛ آیا احدی از آنها را احساس میکنی؟! یا کمترین صدایی از آنان میشنوی؟!
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۹۸)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
آخرین آیه، به عنوان دلدارى به پیامبر(صلى الله علیه وآله) و مؤمنان (مخصوصاً با توجه به این نکته که این سوره در مکّه نازل شده و در آن روز مسلمانان، سخت تحت فشار بودند) و نیز به عنوان تهدید و هشدار به همه دشمنان عنود و لجوج، مى گوید: چه بسیار اقوام بى ایمان و گنهکارى را که قبل از اینها هلاک و نابود کردیم آن چنان محو و نابود شدند که اثرى از آنها باقى نماند. آیا تو اى پیامبر! احدى از آنها را احساس مى کنى؟ یا کمترین صدائى از آنان مى شنوى ؟ (وَ کَمْ أَهْلَکْنا قَبْلَهُمْ مِنْ قَرْن هَلْ تُحِسُّ مِنْهُمْ مِنْ أَحَد أَوْ تَسْمَعُ لَهُمْ رِکْزاً).
🌺🌺🌺
رِکْز به معنى صداى آهسته است و به چیزهائى که در زیر زمین پنهان مى کنند، رکاز گفته مى شود، یعنى این اقوام ستمگر و دشمنان سرسخت حق و حقیقت، آن چنان درهم کوبیده شدند که حتى صداى آهسته اى از آنان به گوش نمى رسد.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۹۸ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh
977_24054062312235.mp3
2.32M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه مریم
آیه: ۹۷_۹۸
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«طه»
(سوره مبارکه طه/ آیه ۱)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
باز در آغاز این سوره با حروف مقطعه، روبرو مى شویم، که حس کنجکاوى انسان را برمى انگیزد (طه).
در اینجا لازم مى دانیم این مطلب را اضافه کنیم که ممکن است همه، یا حداقل قسمتى از این حروف مقطعه، داراى معانى و مفاهیم خاصى باشد، درست همانند یک کلمه که محتوائى در بردارد.
اتفاقاً در بسیارى از روایات و کلمات مفسران در آغاز این سوره، و سوره یس، به چنین مطلبى برخورد مى کنیم که طه به معنى یا رجل (اى مرد) است، و در پاره اى از اشعار عرب نیز به کلمه طه برخورد مى کنیم که مفهومى شبیه یا رجل و یا نزدیک به آن دارد که، بعضى از این اشعار ممکن است مربوط به آغاز اسلام یا قبل از اسلام باشد.
🌺🌺🌺
این موضوع نیز جالب توجه است که در حدیثى از امام صادق(علیه السلام)مى خوانیم طه از اسامى پیامبر است و معنى آن یا طالِبَ الحَقِّ، الهادِىَ إِلَیْه: اى کسى که طالب حقى، و هدایت کننده به سوى آنى .
از این حدیث، چنین برمى آید که طه مرکب از دو حرف رمزى است طا اشاره به طالب الحق و ها اشاره به هادى الیه مى باشد.
مى دانیم استفاده از حروف رمزى و علائم اختصارى در زمان گذشته و حال، فراوان بوده است، مخصوصاً که در عصر ما بسیار مورد استفاده است.
آخرین سخن، در این زمینه این که کلمه طه مانند یس بر اثر گذشت زمان، تدریجاً به صورت اسم خاص براى پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) درآمده است، تا آنجا که آل پیامبر(صلى الله علیه وآله) را نیز آل طه مى گویند، و از حضرت مهدى(علیه السلام) در دعاى ندبه، یابن طه تعبیر شده است.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱ سوره مبارکه طه)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«مَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىَ»
ما قرآن را بر تو نازل نکردیم که خود را به زحمت بیفکنی!
(سوره مبارکه طه/ آیه ۲)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
پس از آن مىگوید: ما قرآن را بر تو نازل نکردیم که خود را به زحمت بیفکنى (ما أَنْزَلْنا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى).
درست است که عبادت و جستجوى قرب پروردگار، از طریق نیایش، از بهترین کارها است، ولى هرکار حسابى دارد، عبادت هم حساب دارد، نباید آن قدر بر خود تحمیل کنى که پاهایت متورم گردد و نیرویت براى تبلیغ و جهاد کم شود.
🌺🌺🌺
باید توجه داشت تَشْقى از ماده شقاوت بر ضد سعادت است، ولى همان گونه که راغب در مفردات مى گوید: گاه مىشود که این ماده به معنى رنج و تعب مى آید و در آیه فوق، منظور همین معنى است همان گونه که شأن نزول ها نیز حکایت از آن مى کند.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲ سوره مبارکه طه)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«إِلَّا تَذْكِرَةً لِّمَن يَخْشَىَ»
آن را فقط برای یادآوری کسانی که (از خدا) میترسند نازل ساختیم.
(سوره مبارکه طه/ آیه ۳)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
در آیه بعد، هدف نزول قرآن را چنین شرح مى دهد: ما قرآن را جز براى یادآورى کسانى که از خدا مى ترسند نازل نکردیم (إِلاّ تَذْکِرَةً لِمَنْ یَخْشى).
تعبیر به تَذْکِرَة از یکسو و مَنْ یَخْشى از سوى دیگر، اشاره به واقعیت انکارناپذیرى دارد:
تذکره، و یادآورى نشان مىدهد که خمیرمایه همه تعلیمات الهى، در درون جان انسان و سرشت او وجود دارد، و تعلیمات انبیاء آن را بارور مى سازد، آن چنان که گوئى مطلبى را یادآورى مى کند.
🌺🌺🌺
نمى گوئیم، تمام علوم و دانشها را انسان قبلاً مىدانسته و از خاطر برده و نقش تعلیم در این جهان نقش یادآورى است (آن چنان که از افلاطون نقل مى کنند) بلکه، مىگوئیم: مایه اصلى آنها در سرشت آدمى نهفته است (دقت کنید).
مَنْ یَخْشى نشان مى دهد، تا یک نوع احساس مسئولیت که قرآن نام آن را خشیت و ترس گذاشته، در آدمى نباشد، پذیراى حقایق نخواهد شد; چرا که قابلیت قابل هم در بارور شدن هر بذر و دانه اى شرط است، و در حقیقت این تعبیر، شبیه چیزى است که در آغاز سوره بقره مى خوانیم: هُدىً لِلْمُتَّقِیْن: قرآن مایه هدایت پرهیزکاران است .
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳ سوره مبارکه طه)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«تَنزِيلًا مِّمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ الْعُلَى»
(این قرآن) از سوی کسی نازل شده که زمین و آسمانهای بلند را آفریده است.
(سوره مبارکه طه/ آیه ۴)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
سپس، به معرفى خداوندى که نازل کننده قرآن است مىپردازد، تا از طریق شناخت او، عظمت قرآن آشکارتر شود، مى گوید: این قرآن، از سوى کسى نازل شده است که خالق زمین و آسمان هاى بلند و برافراشته است (تَنْزِیلاً مِمَّنْ خَلَقَ الاْ َرْضَ وَ السَّماواتِ الْعُلى).
🌺🌺🌺
در حقیقت، این توصیف، اشاره به ابتدا و انتهاى نزول قرآن مى کند، انتهاى آن زمین و ابتدایش آسمانها به معنى وسیع کلمه، و اگر در اینجا کلمه وَ ما بَیْنَهُما ـ مانند بعضى دیگر از آیات قرآن ـ اضافه نشده، شاید به خاطر همین است که هدف، بیان ابتدا و انتها بوده است.
به هر حال، خداوندى که قدرت، تدبیر و حکمتش پهنه آسمان و زمین را فرا گرفته، پیدا است اگر کتابى نازل کند چه اندازه پر محتوا و پر بار است.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۴ سوره مبارکه طه)
@ayehsobh
2_144189956003939226.mp3
3.59M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه طه
آیه: ۴_۱
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَىَ»
همان بخشندهای که بر عرش مسلّط است.
(سوره مبارکه طه/ آیه ۵)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
باز، به معرفى پروردگار نازل کننده قرآن ادامه مىدهد و مى گوید: او خداوندى است رحمان که فیض رحمتش همه جا را فرا گرفته، و بر عرش مسلط است (الرَّحْمنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوى).
همانگونه که قبلاً در تفسیر آیه ثُمَّ اسْتَوى عَلَى الْعَرْشِ گفتهایم: عرش در لغت، به چیزى مىگویند که داراى سقف است و گاهى به خود سقف و یا تخت هاى پایه بلند مانند تختهاى سلاطین نیز عرش اطلاق مىشود.
🌺🌺🌺
در داستان سلیمان، مىخوانیم: أَیُّکُمْ یَأْتِینِی بِعَرْشِها: کدام یک از شما مىتواند تخت او (بلقیس) را براى من حاضر کند.
بدیهى است خداوند نه تختى دارد و نه حکومتى همانند حاکمان بشر، بلکه منظور از عرش خدا مجموعه جهان هستى است که تخت حکومت او محسوب مى شود.
بنابراین اسْتَوى عَلَى الْعَرْشِ، کنایه از تسلط پروردگار و احاطه کامل او نسبت به جهان هستى و نفوذ امر، فرمان و تدبیرش در سراسر عالم است.
اصولاً کلمه عرش در لغت عرب و تخت در فارسى غالباً کنایه از قدرت مى باشد، مثلاً مىگوئیم: فلان کس را از تخت فرو کشیدند، یعنى به قدرت و حکومتش پایان دادند، یا در عربى مى گوئیم: ثل عرشه: تختش فرو ریخت.
به هر حال، بسیار کودکانه است اگر کسانى بخواهند از این تعبیر توهم جسمیت خداوند را بکنند.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵ سوره مبارکه طه)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَمَا تَحْتَ الثَّرَىَ»
از آن اوست آنچه در آسمانها، و آنچه در زمین، و آنچه میان آن دو، و آنچه در زیر خاک (پنهان) است!
(سوره مبارکه طه/ آیه ۶)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
به دنبال حاکمیت خدا بر عالم هستى از مالکیت او سخن مى گوید: آنچه در آسمان ها، در زمین، در میان این دو، و در زیر خاک ها و اعماق زمین وجود دارد، همه از آن اوست (لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الاْ َرْضِ وَ ما بَیْنَهُما وَ ما تَحْتَ الثَّرى).
ثَرى در اصل به معنى خاک مرطوب است و از آنجا که تنها قشر روى زمین بر اثر تابش آفتاب و وزش باد، مىخشکد ولى طبقه زیرین غالباً مرطوب است به این طبقه، ثرى گفته مى شود و به این ترتیب، ما تَحْتَ الثَّرى به معنى اعماق زمین و جوف آن است که همه آنها مملوک مالک الملوک و خالق عالم هستى است.
🌺🌺🌺
تا به اینجا سه رکن از ارکان صفات پروردگار بیان شده بود، رکن اول خالقیت، رکن دوم حاکمیت و رکن سوم مالکیت او است.
در آیه بعد، به چهارمین رکن یعنى عالمیت او اشاره کرده، مى گوید: او آن قدر احاطه علمى دارد که اگر سخن آشکارا بگوئى مى داند، و اگر مخفى کنى نیز مى داند، و حتى مخفى تر از مخفى را نیز آگاه است (وَ إِنْ تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ یَعْلَمُ السِّرَّ وَ أَخْفى).
به این ترتیب، ترسیم روشنى از علم بى پایان پروردگار شده است و از مجموع آیات فوق شناخت اجمالى نسبت به نازل کننده قرآن در ابعاد چهارگانه خلقت، حکومت، مالکیت و علم حاصل مى گردد.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶ سوره مبارکه طه)
@ayehsobh
هدایت شده از ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران
بسم ربّ الشهداء و الصدیقین
اولین سالگرد شهادت هفتمین #شهید_مدافع_عفاف_و_حجاب استان تهران در اغتشاشات ۱۴۰۱، طلبۀ بسیجیِ آمر به معروف و ناهی از منکر
🌷شهید آرمان علیوردی
🩸۲۱ ساله
🩸۶ آبان در محلۀ اکباتان
🩸بوسیله شکنجه و ضرب و شتم شدید، به شهادت رسیدند.
اَللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِیقَ الشَّهادَةِ فِی سَبِیلِکَ
☫ ستاد #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر استان تهران
🚦 @setadabmtehran