❇ تفســــــیر❇
بزرگ ترین ظلم
در تعقیب برنامه کوبیدن همه جانبه شرک و بت پرستى در نخستین آیه بالا با صراحت به صورت استفهام انکارى مى گوید: چه کسى ستمکارتر از مشرکانى است که بر خدا دروغ بسته و شریک براى او قرار داده و یا آیات او را تکذیب نموده اند ؟ (وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى عَلَى اللّهِ کَذِباً أَوْ کَذَّبَ بِآیاتِهِ).
در حقیقت، جمله اول، اشاره به انکار توحید است، و جمله دوم، اشاره به انکار نبوت.
و به راستى ظلمى از این بالاتر نمى شود که: انسان، جماد بى ارزش و یا انسان ناتوانى را همتاى وجود نامحدودى قرار دهد که بر سراسر جهان هستى حکومت مى کند.
این کار از سه جهت ظلم محسوب مى شود:
ظلم نسبت به ذات پاک او که شریکى براى او قائل شده.
ظلم بر خویشتن که شخصیت و ارزش وجود خود را تا سر حدّ پرستش یک قطعه سنگ و چوب پائین آورده.
و ظلم بر اجتماع که بر اثر شرک، گرفتار تفرقه و پراکندگى و دور شدن از روح وحدت و یگانگى شده است.
لذا در پایان آیه مى فرماید: مسلّماً هیچ ستمگرى ـ مخصوصاً چنین ستمگرانى که ستم آنها همه جانبه است ـ روى سعادت و رستگارى را نخواهد دید (إِنَّهُ لا یُفْلـِحُ الظّالِمُونَ).
البته در آیه فوق صریحاً کلمه شرک ذکر نشده، ولى با توجه به آیات قبل و آیات بعد، که همگى پیرامون مسأله شرک صحبت مى کند، روشن مى شود که منظور از کلمه افتراء در این آیه همان تهمت شریک قائل شدن براى ذات خدا است.
قابل توجه این که: در ۱۵ مورد از قرآن مجید افرادى به عنوان ظالم ترین و ستمکارترین مردم معرفى شده اند که همه با جمله استفهامیه: وَ مَنْ أَظْلَمَ یا فَمَنْ أَظْلَمَ: چه کسى ستمکارتر است شروع شده است.
گر چه بسیارى از این آیات درباره شرک و بت پرستى و انکار آیات الهى سخن مى گوید، یعنى ناظر به اصل توحید است، ولى بعضى از آنها نیز درباره مسائل دیگر مى باشد مانند: وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللّهِ أَنْ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ: چه کسى ستمکارتر است از آنهائى که مانع ذکر نام خدا در مساجد شوند ؟
و در مورد دیگر مى خوانیم: وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ کَتَمَ شَهادَةً عِنْدَهُ مِنَ اللّهِ: چه کسى ستمکارتر است از آنها که کتمان شهادت مى کنند ؟
در اینجا این سؤال پیش مى آید: چگونه ممکن است هر یک از این طوائف ستمکارترین مردم باشند؟ در صورتى که ظالم ترین تنها بر یک طائفه از آنها صدق مى کند.
در پاسخ مى توان گفت: همه این امور در حقیقت از یک جا ریشه مى گیرد و آن مسأله شرک و کفر و عناد است; زیرا منع مردم از ذکر خدا در مساجد و سعى و کوشش در ویران ساختن آنها نشانه کفر و شرک است.
همچنین کتمان شهادت که ظاهراً منظور از آن کتمان شهادت بر حقایقى است که موجب سرگردانى مردم در وادى کفر مى شود از چهره هاى گوناگون شرک و انکار خداوند یگانه است.
«تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۱ سوره انعام »
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَيَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُوا أَيْنَ شُرَكَاؤُكُمُ الَّذِينَ كُنتُمْ تَزْعُمُونَ»
(به یاد آور) آن روز را که همه آنها را محشور مى کنیم. سپس به مشرکان مى گوییم:«معبودهایتان، که همتاى خدا مى پنداشتید، کجایند؟!» (چرا به یارى شما نمى آیند؟!)
(انعام/۲۲)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر❇
در آیه بعد، پیرامون سرنوشت مشرکان در رستاخیز بحث مى شود، تا روشن گردد: آنها با اتکاء به مخلوقات ضعیفى همچون بت ها نه آرامشى براى خود در این جهان فراهم ساختند و نه در جهان دیگر و مى گوید:
آن روز که همه اینها را یک جا مبعوث مى کنیم سپس به مشرکان مى گوئیم: معبودهاى ساختگى شما که آنها را شریک خدا مى پنداشتید کجا هستند ؟ (وَ یَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمیعاً ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذینَ أَشْرَکُوا أَیْنَ شُرَکاؤُکُمُ الَّذینَ کُنْتُمْ تَزْعُمُونَ).
چرا به یارى شما نمى شتابند؟ چرا هیچ گونه اثرى از قدرت نمائى آنها در این عرصه وحشتناک دیده نمى شود؟
«تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۲ سوره انعام »
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«ثُمَّ لَمْ تَكُن فِتْنَتُهُمْ إِلَّا أَن قَالُوا وَاللَّهِ رَبِّنَا مَا كُنَّا مُشْرِكِينَ»
سپس پاسخ و عذر آنها، چیزى جز این نیست که مى گویند: «به خداوندى که پروردگار ماست سوگند که ما مشرک نبودیم!»
(انعام/۲۳)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر❇
در این آیه به این بحث توجه مى دهد: مگر بنا نبود آنها در مشکلات، شما را یارى کنند؟ و شما به این امید به آنها پناه مى بردید؟ پس چرا کمترین اثرى از آنها دیده نمى شود؟
آنها در بهت، حیرت و وحشت عجیبى فرو مى روند و پاسخى در برابر این سؤال ندارند جز این که: سوگند یاد کنند: به خدا قسم ما هیچ گاه مشرک نبودیم به گمان این که: در آنجا نیز مى توان حقائق را انکار کرد (ثُمَّ لَمْ تَکُنْ فِتْنَتُهُمْ إِلاّ أَنْ قالُوا وَ اللّهِ رَبِّنا ما کُنـّا مُشْرِکینَ).
در این که فتنه در آیه فوق، به چه معنى است، میان مفسران گفتگو است:
بعضى آن را به معنى پوزش و معذرت.
بعضى به معنى پاسخ.
و بعضى به معنى شرک گرفته اند.
این احتمال نیز در تفسیر آیه وجود دارد که: منظور از فتنه و افتنان همان دلباختگى به چیزى است، یعنى نتیجه دلباختگى آنها به شرک و بت پرستى که پرده اى بر روى اندیشه و خِرَد آنها افکنده، این شده است: در قیامت که پرده ها کنار مى رود، متوجه خطاى بزرگ خود بشوند، و از اعمال خود بیزارى جویند و به کلى انکار کنند.
🌼🌼🌼
و اصل فتنه در لغت چنان که راغب در مفردات مى گوید: آن است که طلا را در آتش بیفکنند و زیر فشار حرارت قرار دهند، تا باطن آن آشکار گردد و معلوم شود خالص است یا ناخالص؟
این معنى را در آیه فوق مى توان به عنوان یک تفسیر دیگر پذیرفت; زیرا آنها هنگامى که در روز رستاخیز در فشار سخت و وحشت هاى آن روز فرو مى روند بیدار مى شوند و به خطاى خود واقف مى گردند و براى نجات خود اعمال گذشته را انکار مى کنند.
«تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۳ سوره انعام »
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«انظُرْ كَيْفَ كَذَبُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ ۚ وَضَلَّ عَنْهُم مَّا كَانُوا يَفْتَرُونَ»
ببین چگونه به خودشان (نیز) دروغ مى گویند، و (آن روز) آنچه را به دروغ همتاى خدا مى پنداشتند، از دست مى دهند.
(انعام/۲۴)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر❇
در آخرین آیه مورد بحث براى این که مردم از سرنوشت رسواى این افراد عبرت گیرند مى فرماید: درست توجه کن! ببین! اینها کارشان به کجا مى رسد که به کلّى از روش و مسلک خویش بیزارى جسته و آن را انکار مى کنند و حتى به خودشان نیز دروغ مى گویند (انْظُرْ کَیْفَ کَذَبُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ).
و تمام تکیه گاه هائى که براى خود انتخاب کرده بودند و آنها را شریک خدا مى پنداشتند همه را از دست مى دهند و دستشان به جائى نمى رسد، مى فرماید: و آنچه را به دروغ شریک خدا مى دانستند از دست مى دهند (وَ ضَلَّ عَنْهُمْ ما کانُوا یَفْتَرُونَ)
🌼🌼🌼
نکته ها:
۱ ـ منظور از انْظُرْ: نگاه کن مسلّماً نگاه کردن با دیده عقل است نه دیده حسّ; زیرا صحنه هاى قیامت در دنیا قابل مشاهده نیست.
۲ ـ این که مى گوید: آنها بر خودشان دروغ بستند، یا به معنى این است که آنها در دنیا خود را فریب دادند و از راه حق بیرون رفتند.
و یا این که: در جهان دیگر که سوگند یاد مى کنند: ما مشرک نبوده ایم در حقیقت به خودشان دروغ مى بندند; زیرا مسلّماً آنها مشرک بودند.
«تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۴ سوره انعام »
@ayehsobh
هدایت شده از مؤسسه رهروان راه قرآن مبارکه
پس از عمری غریبی، بی نشانی
خدا می خواست در غربت نمانی
#مادر_شهید پس از ۳۱ سال، چشم انتظاری پیکر فرزندش، اکنون از خدا خواسته دیگری ندارد و می گوید به آرزوی خود رسیدم...
خدا کند شرمنده چشمان منتظر پدران و مادران #شهدا نشویم...
تشییع پیکر دو #شهید تازه تفحص شده دوران دفاع مقدس شنبه ۸ تیر ۹۸، ساعت ۹ صبح از مسجدجامع مبارکه به سمت میدان انقلاب
🌸برای استقبال آمدیم، إن شاءالله برای تشییع نیز خواهیم آمد...🌸
🌷شادی روح شهدا صلوات🌷
@rahrovanraheqoran
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَمِنْهُم مَّن يَسْتَمِعُ إِلَيْكَ ۖ وَجَعَلْنَا عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَن يَفْقَهُوهُ وَفِي آذَانِهِمْ وَقْرًا ۚ وَإِن يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لَّا يُؤْمِنُوا بِهَا ۚ حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوكَ يُجَادِلُونَكَ يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هَٰذَا إِلَّا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ»
پاره اى از آنها به (سخنان) تو، گوش فرا مى دهند. ولى بر دلهاى آنان پرده ها افکنده ایم تا آن را نفهمند. و در گوش هاى آنها، سنگینى قرار داده ایم. و اگر هر نشانه اى را ببینند، ایمان نمى آورند.تا آن جا که وقتى به سراغ تو مى آیند با تو مجادله مى کنند. و کافران مى گویند: «اینها فقط افسانه هاى پیشینیان است.»
(انعام/۲۵)
@ayehsobh
ارتباط با مدیر کانال:
@shahed
❇ تفســــــیر❇
نفوذ ناپذیران
در این آیه، به وضع روانى بعضى از مشرکان اشاره شده که در برابر شنیدن حقایق، کمترین انعطاف از خود نشان نمى دهند ـ سهل است ـ به دشمنى با آن نیز برمى خیزند و با وصله هاى تهمت، خود و دیگران را از آن دور نگاه مى دارند، درباره اینها چنین مى فرماید: بعضى از آنان به سوى تو گوش مى دهند ولى بر دل هاى آنها پرده هائى افکنده ایم تا آن را درک نکنند و در گوش هاى آنها سنگینى ایجاد کرده ایم تا آن را نشنوند! (وَ مِنْهُمْ مَنْ یَسْتَمِعُ إِلَیْکَ وَ جَعَلْنا عَلى قُلُوبِهِمْ أَکِنَّةً أَنْ یَفْقَهُوهُ وَ فی آذانِهِمْ وَقْراً).
در حقیقت تعصب هاى کورکورانه جاهلى، و فرو رفتن در منافع مادّى، و پیروى از هوا و هوس ها، آن چنان بر عقل و هوش آنها چیره شده که گویا در زیر سرپوش و پرده اى قرار گرفته است، نه حقیقتى را مى شنوند و نه درک صحیح از مسائل دارند.
🌼🌼🌼
شاید کراراً گفته ایم: اگر این گونه مسائل به خدا نسبت داده مى شود در حقیقت اشاره به قانون علیت و خاصیت عمل است، یعنى ادامه در کج روى و اصرار در لجاجت و بدبینى، اثرش این است که روح و روان آدمى را به شکل خود در مى آورند و آن را همانند آئینه کج و معوجى مى کنند که قیافه همه چیز را کج و معوج نشان مى دهد.
تجربه، این حقیقت را ثابت کرده است که افراد بدکار و گناهکار در آغاز از کار خود احساس ناراحتى مى کنند.
اما تدریجاً به آن خو گرفته و شاید روزى فرا رسد که اعمال زشت خود را واجب و لازم بشمرند.
و به تعبیر دیگر: این یکى از مجازات هاى اصرار و پافشارى در گناه و مخالفت با حق است که دامان گناهکاران لجوج را مى گیرد.
لذا مى فرماید: کار اینها به جائى رسیده است که اگر تمام آیات و نشانه هاى خدا را ببینند باز ایمان نمى آورند (وَ إِنْ یَرَوْا کُلَّ آیَة لا یُؤْمِنُوا بِها).
و از این بالاتر، هنگامى که به نزد تو بیایند به جاى این که گوش جان را به سخنان تو متوجه سازند، و حداقل به صورت یک جستجوگر، به احتمال یافتن حقیقتى پیرامون آن بیندیشند، با روح و فکر منفى در برابر تو ظاهر مى شوند، تا آنجا که هر وقت به نزد تو مى آیند، هدفى جز مجادله و پرخاشگرى و خرده گیرى ندارند (حَتّى إِذا جاؤُکَ یُجادِلُونَکَ).
🌼🌼🌼
آنها با شنیدن سخنان تو که از سرچشمه وحى تراوش کرده و بر زبان حقگوى تو جارى شده است متوسل به ضربه تهمت شده مى گویند: اینها چیزى جز افسانه ها و داستان هاى ساختگى پیشینیان نیست! (یَقُولُ الَّذینَ کَفَرُوا إِنْ هذا إِلاّ أَساطیرُ الأَوَّلینَ).
«تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۵ سوره انعام »
@ayehsobh
هدایت شده از مؤسسه رهروان راه قرآن مبارکه
هم اکنون تشییع پرشکوه #شهدای_تازه_تفحص_شده #شهیدمداحی و #شهیدرحیمی بر دستان مردم شهید پرور شهرستان مبارکه/ ۸تیر۹۸
@rahrovanraheqoran
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَهُمْ يَنْهَوْنَ عَنْهُ وَيَنْأَوْنَ عَنْهُ ۖ وَإِن يُهْلِكُونَ إِلَّا أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ»
آنها دیگران را (از ایمان به) آن باز مى دارند.و خود نیز از آن دورى مى کنند. آنها جز خود را هلاک نمى کنند. ولى نمى فهمند!
(انعام/۲۶)
@ayehsobh
ارتباط با مدیر کانال:
@shahed
5ba2f9910038b77c98d6ef68_-8945411108578826910.mp3
82K
آیه ۲۶ سوره انعام
استاد پرهیزگار
@ayehsobh
❇ تفســــــیر❇
در آیه بعد، مى گوید آنها به این مقدار نیز قناعت نمى کنند و علاوه بر این که خود گمراهند پیوسته تلاش مى کنند: افراد حق طلب را با سمپاشى هاى گوناگون از پیمودن این مسیر باز دارند، لذا آنها را از نزدیک شدن به پیامبر نهى مى کنند (وَ هُمْ یَنْهَوْنَ عَنْهُ).
و خودشان نیز از او فاصله مى گیرند (وَ یَنْأَوْنَ عَنْهُ).
بى خبر از این که هر کس با حق در افتد، تیشه بر ریشه خود زده، و سرانجام طبق سنت ثابت آفرینش، چهره حق از پشت ابرها نمایان مى گردد و با جاذبه اى که دارد پیروز خواهد شد و باطل همانند کف هاى بى ارزش روى آب نابود مى گردد، بنابراین، تلاش و فعالیت آنها به شکست خودشان منتهى خواهد شد و جز خود را هلاک نمى کنند، ولى قدرت بر درک این حقیقت را ندارند (وَ إِنْ یُهْلِکُونَ إِلاّ أَنْفُسَهُمْ وَ ما یَشْعُرُونَ).
🌼🌼🌼
از آنچه در تفسیر آیه فوق، گفته شد، به خوبى روشن مى شود: این آیه بحث هاى مربوط به مشرکان لجوج و دشمنان سرسخت پیامبر ص را تعقیب مى کند و ضمیر «هُمْ» طبق قواعد ادبى به کسانى بر مى گردد که در آیه، مورد بحث قرار گرفته اند، یعنى کافران متعصبى که از هیچ گونه آزار به پیامبر و ایجاد مانع در راه دعوت او مضایقه نداشتند.
«تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۶ سوره انعام »
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَلَوْ تَرَىٰ إِذْ وُقِفُوا عَلَى النَّارِ فَقَالُوا يَا لَيْتَنَا نُرَدُّ وَلَا نُكَذِّبَ بِآيَاتِ رَبِّنَا وَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ»
اگر (حال آنها را) هنگامى که در برابر آتش (دوزخ) ایستاده اند، ببینى! مى گویند: «اى کاش (بار دیگر به دنیا) بازگردانده مى شدیم، و آیات پروردگارمان را تکذیب نمى کردیم، و از مؤمنان بودیم.»
(انعام/۲۷)
@ayehsobh
5ba2f9910038b77c98d6ef68_1370224883133596190.mp3
92.3K
آیه ۲۷ سوره انعام
استاد پرهیزگار
@ayehsobh
❇ تفســــــیر❇
بیدارى زودگذر و بى اثر!
در دو آیه گذشته، به قسمتى از اعمال لجوجانه مشرکان اشاره شده، و در این دو آیه، صحنه اى از نتائج اعمال آنها مجسم گردیده است تا بدانند چه سرنوشت شومى در پیش دارند و بیدار شوند، یا لااقل وضع آنها عبرتى براى دیگران گردد!
نخست مى گوید: اگر حال آنها را به هنگامى که در روز رستاخیز در برابر آتش دوزخ قرار گرفته اند ببینى تصدیق خواهى کرد که به چه عاقبت دردناکى گرفتار شده اند (وَ لَوْ تَرى إِذْ وُقِفُوا عَلَى النّارِ).
آنها در آن حالت چنان منقلب مى شوند که فریاد بر مى کشند اى کاش براى نجات از این سرنوشت شوم، و جبران کارهاى زشت گذشته، بار دیگر به دنیا باز مى گشتیم، و در آنجا آیات پروردگار خود را تکذیب نمى کردیم و در صف مؤمنان قرار مى گرفتیم (فَقالُوا یا لَیْتَنا نُرَدُّ وَ لا نُکَذِّبَ بِآیاتِ رَبِّنا وَ نَکُونَ مِنَ الْمُؤْمِنینَ).
«تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۷ سوره انعام »
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«بَلْ بَدَا لَهُم مَّا كَانُوا يُخْفُونَ مِن قَبْلُ ۖ وَلَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ وَإِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ»
(آنها پشیمان نیستند) بلکه آنچه (از اعمال و نیات) که قبلاً پنهان مى کردند، در برابر آنها آشکار شده (و به وحشت افتاده اند). و اگر بازگردند، به آنچه که از آن نهى شده بودند باز مى گردند و آنها دروغگویانند.
(انعام/۲۸)
@ayehsobh
5ba2f9910038b77c98d6ef68_-4924017499186994679.mp3
94.3K
آیه ۲۸ سوره انعام
استاد پرهیزگار
@ayehsobh
❇ تفســــــیر❇
در آیه بعد، اضافه مى کند: این آرزوى دروغینى بیش نیست، بلکه به خاطر آن است که در آن جهان آنچه را از عقائد و نیات و اعمال شوم خویش مخفى مى داشتند، همه براى آنها آشکار گردیده و موقتاً بیدار شده اند (بَلْ بَدا لَهُمْ ما کانُوا یُخْفُونَ مِنْ قَبْلُ).
ولى این بیدارى، بیدارى پایدار و پا بر جا نیست، و به خاطر شرائط و اوضاع خاصى پدید آمده است، لذا اگر به فرض محال بار دیگر به این جهان برگردند به سراغ همان کارهائى مى روند که از آن نهى شده بودند (وَ لَوْ رُدُّوا لَعادُوا لِما نُهُوا عَنْهُ).
بنابراین آنها در آرزو و ادعاى خویش صادق نیستند و دروغ مى گویند (وَ إِنَّهُمْ لَکاذِبُونَ).
🌼🌼🌼
نکته:
ظاهر بَدا لَهُمْ
از ظاهر جمله: بَدا لَهُمْ: براى آنها آشکار شد، چنین استفاده مى شود که آنها یک سلسه6له از حقائق را نه تنها از مردم بلکه از خود نیز مخفى مى کردند که در عرصه قیامت بر آنها آشکار مى شود، و این جاى تعجب نیست که انسان حقیقتى را حتى از خودش کتمان کند و بر وجدان و فطرت خویش سرپوش بگذارد، تا به آرامش کاذبى دست یابد.
مسأله فریب وجدان، و مخفى کردن حقائق از خویش، از مسائل قابل ملاحظه اى است که در بحث هاى مربوط به فعالیت وجدان مورد دقت قرار گرفته است.
مثلاً بسیارى از افراد هوسران را مى بینیم که به زیان شدید اعمال هوس آلود خود متوجه شده اند، اما براى این که با خیال راحت اعمال خویش را ادامه دهند سعى مى کنند به نوعى این آگاهى را در خود مستور دارند.
ولى بسیارى از مفسران، بدون توجه به تعبیر لَهُمْ، آیه را طورى تفسیر کرده اند که منطبق بر اعمالى مى شود که از مردم مخفى مى داشتند (دقت کنید).
«تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۸ سوره انعام »
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَقَالُوا إِنْ هِيَ إِلَّا حَيَاتُنَا الدُّنْيَا وَمَا نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ»
آنها گفتند: «غیر از این زندگى دنیاى ما چیزى در کار نیست. و ما هرگز برانگیخته نخواهیم شد.»
(انعام/۲۹)
@ayehsobh
5ba2f9910038b77c98d6ef68_-8040893070128762901.mp3
61.6K
آیه ۲۹ سوره انعام
استاد پرهیزگار
@ayehsobh
❇ تفســــــیر❇
زندگى دنیا بازى و سرگرمى است
در تفسیر آیه دو احتمال وجود دارد:
یکى این که دنباله سخنان مشرکان لجوج و سخت باشد که به هنگام مشاهده صحنه هاى رستاخیز آرزو مى کنند بار دیگر به دنیا باز گردند و جبران کنند، ولى قرآن مى گوید: اگر اینها باز گردند نه تنها به فکر جبران نخواهند بود و به کارهاى خود ادامه خواهند داد، که اساساً رستاخیز و قیامت را هم انکار خواهند کرد، و با نهایت تعجب خواهند گفت: زندگى تنها همین زندگى دنیاست و ما هرگز برانگیخته نخواهیم شد! (وَ قالُوا إِنْ هِیَ إِلاّ حَیاتُنَا الدُّنْیا وَ ما نَحْنُ بِمَبْعُوثینَ).
احتمال دیگر این که: آیه، بحث جداگانه اى را درباره جمعى از مشرکان که معاد را به کلّى انکار مى کردند، بازگو مى کند; زیرا در میان مشرکان عرب جمعى بودند که: عقیده به معاد نداشتند، در حالى که بعضى دیگر به نوعى از معاد ایمان داشتند.
«تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۹ سوره انعام »
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَلَوْ تَرَىٰ إِذْ وُقِفُوا عَلَىٰ رَبِّهِمْ ۚ قَالَ أَلَيْسَ هَٰذَا بِالْحَقِّ ۚ قَالُوا بَلَىٰ وَرَبِّنَا ۚ قَالَ فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ تَكْفُرُونَ»
اگر (آنها را) به هنگامى که در پیشگاه پروردگارشان ایستاده اند، ببینى (او به آنها) مى گوید: «آیا این حق نیست؟!» مى گویند: «آرى، قسم به پروردگارمان (حق است)» مى گوید: «پس مجازات را بچشید به سزاى آنچه انکار مى کردید!»
(انعام/۳۰)
@ayehsobh
5ba2f9910038b77c98d6ef68_-4824380207620660317.mp3
116.9K
آیه ۳۰ سوره انعام
استاد پرهیزگار
@ayehsobh