eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
154 ویدیو
76 فایل
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی [ آیه ] مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ❃ آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ❃ مدیر مسئول: @hamedshams ❃ معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ❃ ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 چرا برای جریان علمی انقلاب اسلامی مهم است؟ 💢 با نام اولیه «سید احمد مهینی یزدی» در سال ۱۲۸۹ در یزد زاده شد. دروس مقدماتی و زبان فرانسه را در یزد خواند. در ۱۳۰۵ به تهران رفت. در مدرسه سلطانی به تحصیل ادامه داد و سال ۱۳۰۷ از دیپلم گرفت و سال ۱۳۱۴ از دانشسرای عالی تربیت معلم لیسانس علوم تربیتی گرفت. وی نام خانوادگی خود را در سال ۱۳۱۸ به «» تغییر داد. ⭕️ او مدتی درس خواند و با آشنا شد. اندکی بعد در دانشسرا در رشته ادبی مدرک لیسانس دریافت نمود و ضمن اشتغال به تدریس، زبان‌های پهلوی و آلمانی را نیز آموخت. ⭕️ او بعد از جنگ دوم جهانی به فرانسه و آلمان رفت تا به تحصیل فلسفهٔ معاصر اروپایی به ویژه و فلسفه فیلسوف آلمانی بپردازد. او چهار سال در سوربون بود. او در این زمان به جای پی گرفتن برنامه اجباری درسی به مطالعه شخصی پرداخت، و پایان‌نامه خود را که با استادی در سوربون شروع کرده بود نیمه کاره رها کرد. سپس تصمیم گرفت برای مطالعه فلسفه به آلمان برود و چهار سال در هایدلبرگ بود که مشخص نیست در دانشگاه تحصیل کرد یا صرفاً مطالعه می‌کرد. در آنجا او با فلسفه و اندیشه مواجه شد. پس از سال‌ها اقامت در اروپا موفق به اخذ هیچ درجه تحصیلی نشد. ⭕️ در ادامه پیگیر ما باشید .... لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 چرا #فردید برای جریان علمی انقلاب اسلامی مهم است؟ 💢 #سید_احمد با نام اولیه «سید احمد مهینی یزدی»
📌 شاگردان فردید 💢 شاگردان و هواداران تفكر فردیدی را می توان به چهار دسته تقسیم كرد: 🔻 نخستین دسته كسانی اند كه مهم ترین دغدغه ی آن ها شرح و بسط اندیشه ی فردید است. «سیدعباس معارف» و «محمد مددپور» برجسته ترین اندیشه ورزان این دسته هستند. 🔻دومین دسته ی شاگردان فردید برخلاف پذیرفتن كلیت تفكر فردید، زبان وی را برای تفكر و اندیشه نمی پسندند و تلاش دارند با زبان و فرایافته های علمی راهی را برای گونه یی از اندیشیدن و تفكر باز كنند. بی شک «رضا داوری اردكانی» از برجسته ترین و اثرگذارترین شاگردان فردید را می توان در این دسته جای داد. «بیژن عبدالكریمی» و «محمدرضا ریخته گران» نیز در این دسته قرار می گیرند. 🔻دسته ی سوم شاگردان فردید، كسانی اند كه گستره ی آگاهی های علمی و قدرت تفكر و شخصیت فردید در نظر آن ها از نادرترین شخصیت های فكری و فلسفی روزگار ماست. با این حال هیچ رسالتی در گسترش و رواج این تفكر در خود نمی بینند و گاهی هم بر پاره یی از اندیشه های فردید خرده می گیرند و به ویژه منتقد زمینه ی سیاسی تفكر وی هستند. شاید بتوان «جواد فریدزاده» و «ضیاء شهابی» را نماینده و نماد این خرده جریان دانست. 🔻دسته ی چهارم كسانی هستند كه روزی پای درس های فردید می نشستند اما امروز تبدیل به مخالفان وی شده اند. «داریوش شایگان» و «داریوش آشوری» را می توان در این دسته جای داد. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 شاگردان فردید 💢 شاگردان و هواداران تفكر فردیدی را می توان به چهار دسته تقسیم كرد: 🔻 نخستین دسته
💢 بعضی افراد و جریان ها با اینکه شاگرد مستقیم جناب فردید نبوده اند ولی از ایشان تاثیر پذیرفته اند مثلاً فرهنگستان علوم اسلامی ، شهید آوینی ، استادطاهر زاده و ریز جریان های فرهنگی انقلابی . ⭕️ چنانچه استاد طاهرزاده ایشان را از راه های رجوع تفصیلی به امام خمینی معرفی می کنند: 🔻( از دلسوزان انقلاب تقاضا می‌کنم چنانچه می‌توان اندیشۀ آقای فردید را یکی از راه‌های رجوعِ تفصیلی به انقلاب اسلامی و امام(ره) دانست، درمقام یاران و یاوران انقلاب اسلامی تلاش کنند جریان‌های مخالفِ عبور انقلاب اسلامی از فرهنگ غرب، طوری جوّ را نسبت به ایشان مسموم ننمایند که نسل جدید از ارتباط با اندیشۀ ایشان محروم گردد.) ⭕️ ایشان در تاثر شهید آوینی از جناب فردید چنین بیان می کنند: 🔻( مسلّم مرحوم شهید آوینی فرزند امام و انقلاب اسلامی است ولی از آن جهت که انقلاب اسلامی تمدّنی مقابل تمدّن غرب است و زبان هایدگر و مرحوم فردید در راستای نقد غرب زبانی رسا و دقیق است، آوینی از این زبان و آن تفکّر استفاده‌ی خوبی کرده‌است و از این جهت تقابلی با مرحوم فردید نداشته‌است نه آن‌که سعی می‌کرده‌است با او ملاقاتی نداشته‌باشد. نگاه هایدگر و فردید در مورد غرب این است که غرب تماما یک فکر و یک فرهنگ است و جدا کردن غرب به خوبی و بدی از نظر آقایان یک نگاه انتزاعی است که با واقعیت غرب نمی‌خواند. البته این غیر از آن است که ما امروز وظیفه داریم غرب را بر اساس شرایط خود گزینش کنیم.) لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
23.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌خاستگاه فكری فردید 💢 با توجه به گستره ی اندیشه و افكار فردید، به نظر می رسد وی سه خاستگاه فكری را بر اساس فهم و تفسیر خاص خود به یكدیگر پیوند داده و آن ها را مبنای دیگر اندیشه هایش ساخته است. یكی از این خاستگاه ها عرفان اسلامی و به ویژه عرفان نظری «محی الدین ابن عربی» است. خاستگاه دیگر اندیشه های فردید، «مارتین هایدگر» فیلسوف نامدار آلمانی است. خاستگاه سوم نیز به نوعی جمع دو خاستگاه پیشین است كه توجه به ریشه شناسی (اتیمولوژی) كلمه ها دارد. ⭕️ در همین پیوند، عباس معارف از شاگردان وی نوشته است: «تفكر استاد سه مبدا داشت كه هر كس بدانها نزدیك گردد، به تفكر وی تقرب جسته است. این مبادی سه گانه بدین قرار است:1.حكمت انسی اسلامی 2.تفكر مارتین هایدگر 3.مبادی اسم شناسی.» لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌خاستگاه فكری فردید 💢 با توجه به گستره ی اندیشه و افكار فردید، به نظر می رسد وی سه خاستگاه فكری را
📌حكمت انسی و عرفان 💢 در زمینه ی اولویت دهی به استدلال یا شهود در فلسفه ی اسلامی سه دسته دیدگاه مطرح می شود؛ دسته ی اول فیلسوفان مشایی هستند كه نگرشی مبتنی بر حجت آوری و استدلال دارند؛ دسته ی دوم فلیسوفان اشراقی یا عرفا هستند كه شهود را ارجح می دانند و دسته ی سوم فیلسوفان صدرایی هستند كه به جمع بین كشف و شهود و استدلال معتقدند. ⭕️ یكی از تقسیم بندی های دیگری كه در این زمینه عنوان می شود، دو گونه ی علم «حصولی» و «حضوری» است. در واقع تفكر حصولی اكتسابی و خردپایه است اما تفكر حضوری بر كشف و فراتر رفتن از استدلال نظر دارد. ⭕️ با توجه به این تقسیم بندی ها علاقه مندی فردید به تفكر حضوری نزدیک است تا جایی كه وی همچون هایدگر با فلسفه مخالف و معتقد بود كه فیلسوفان به جای آن كه از اسرار ماهیات پرسش كنند از ماهیات پرسیده اند و كسانی هم كه پرسش فلسفی می كنند از عالم اسرار غافل هستند. ⭕️ فردید علم حصولی را زاده ی عقل «معاش اندیش» و علم حضوری را زاده ی عقل «معاد اندیش» می دانست. وی با آن كه نقش تفكر حصولی را در علوم تجربی و ریاضی انكار نمی كرد، اما در نقش ویژه یی برای تفكر حضوری قایل بود. بر همین اساس در نظرگاه فردید اگر اصحاب فلسفه و# علوم_انسانی به تفكر حضوری توجه داشته باشند می توانند راهی به مقصد پیدا كنند. ⭕️ وی همچنین به تصوف اسلامی اعتقاد راسخ داشت و تصوف را برتر از فلسفه و نزاع میان «حكمت انسی» و تصوف با فلسفه را دایمی می دانست. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌خاستگاه فكری فردید 💢 با توجه به گستره ی اندیشه و افكار فردید، به نظر می رسد وی سه خاستگاه فكری را
📌تاریخ در اندیشه فردید 💢 در نظر فردید آدمی دو مشخصه ی مهم دارد؛ یكی و دیگری است. وی بر این نكته باور دارد كه تاریخمند بودن به مانند ناطق بودن و درک مفاهیم از ویژگی های جدایی ناپذیر آدمیان است. ⭕️ فردید با اخذ مفهوم «حوالت تاریخی» از مارتین هایدگر و پیوند دادن آن با تجلی اسماء الله در عرفان ابن عربی چیره دستانه وام گیری خود از اندیشه ی هایدگر را با اقتباس اش از قضا و قدر الهی و ادوار عرفانی پیوند می زند و به مفهوم پردازی های خاصی می رسد. ⭕️ فردید تاریخ را به پنج مرحله تقسیم می كند؛ مرحله ی اول «پریروز تاریخ» كه ظهور آدم و امت واحده است. مرحله ی دوم «دیروز تاریخ» یا دوره ی یونان باستان است. مرحله ی سوم«امروز تاریخ» یا رنسانس به بعد(غرب امروز) است. مرحله ی چهارم «فردای تاریخ» یا انتظار آماده گر برای امت واحده ی آینده است. مرحله ی پنجم نیز «پس فردای تاریخ» یا ایام الله است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌خاستگاه فكری فردید 💢 با توجه به گستره ی اندیشه و افكار فردید، به نظر می رسد وی سه خاستگاه فكری را
📌 غربزدگی 💢 غربزدگی مفهومی است كه پوسته یی فردیدی و درون مایه یی هایدگری دارد. فردید بسیار دل شیفته ی مفهوم بود. وی از ضرورت رهایی از غرب سخن می گفت اما راهی منسجم برای نیل به آن ارایه نمی داد و فقط به تفكر و تذكر و تامل توصیه می كرد. ⭕️ در واقع غرب برای فردید معنای تاریخی دارد، نه جغرافیایی. وی از «مغرب خورشید حقیقت پریروز و طلوع مجدد حقیقت پس فردا» سخن می گفت. غرب از نظر فردید چیزی جز استیلا نبود. ⭕️ بر همین اساس وی شرق را پریروز تاریخ می دانست كه دوره ی امت واحده بوده است و در آن دوره افراد در قرب وجود ماوا داشتند، اما غرب دیروز و امروز را دوره ی نیست انگاری می نامد. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 غربزدگی 💢 غربزدگی مفهومی است كه پوسته یی فردیدی و درون مایه یی هایدگری دارد. فردید بسیار دل شیفته
⭕️ فردید غربزدگی را دارای شش مرتبه می دانست: 🔻مرتبه ی نخست «غرب زدگی مضاعف» است كه در این قسم غرب زدگی «حقیقت وجود» نیست انگاشته می شود و نفس بشر در برابر خدا و جهان اصالت می یابد كه این همان دوره ی غربزدگی و متافیزیك زدگی جدید است. 🔻مرتبه ی دوم «غرب زدگی غیر مضاعف» است كه حق، نیست انگاشته می شود و این را می توان برابر با عصر یونان و روم قرون وسطای مسیحیت و اسلامی دانست. 🔻 مرتبه ی سوم «غرب زدگی مركب» نام دارد و كسانی را در بر می گیرد كه نسبت به ماهیت نیست انگارانه ی خود غافل بوده و باخبر نیستند كه حق را نیست پنداشته و از آن رو گردانده اند. 🔻مرتبه ی چهارم «غرب زدگی بسیط» است و افرادی را در بر می گیرد كه خودآگاهی تاریخی نسبت به نیست انگاشتن حق پیدا كرده اند. 🔻مرتبه ی پنجم «غرب زدگی ایجابی» است كه غرب زدگان بر موضوعیت نفسانی اصرار دارند. 🔻مرتبه ی ششم «غرب زدگی سلبی» است كه افراد در عین نیست انگاری در پی آن هستند كه از این «حوالت تاریخی» بگذرند و این همان تفكر آماده گر از نوع هایدگری است. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 جریان شناسی 💢 استاد بخاطر زنده بودن در بدنه اجتماعی و فرهنگی به جریانشناسی این گروه می پردازد . لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b