eitaa logo
پرسمان أین ولی الله ارواحنا له الفداء
31 دنبال‌کننده
18 عکس
1 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔒💭 ۳۹۰:❓ سؤال کننده: خانم شکیبا، تاریخ ۱۳۹۷/۴/۲۹ سلام یک نفر درباره خدا یک سؤال پرسیده که جوابش را نمی‌دانستم. ان شاءاللّه بتوانم جواب خوبی برایش داشته باشم. وقتی اصل علیت را در مورد خلقت جهان به کار می‌بریم به نوعی می گوییم که خدا قبل از جهان وجود داشته است. یعنی جهان و خدا را در چارچوب زمان تعریف می‌کنیم. در این صورت اگر خدا درون زمان وجود داشته باشد، علیت باید در مورد خدا هم صادق باشد و بپرسیم که خدا چگونه و چه زمانی به وجود آمده است. اما اگر بخواهیم خدا را موجودی خارج از بُعد زمان تعریف کنیم، این اشکال پیش می آید که چنین وجودی قادر به تغییر کردن و تغییر دادن نیست. یعنی نمی تواند خالق باشد. چون هر گونه تغییری فقط در چارچوب زمان اتفاق می‌افتد. اگر خدا وجودی بی زمان و جهان زمانمند باشد، یعنی زمان و جهان با هم شروع شده‌اند و قبل از جهان معنی و مفهومی نخواهد داشت پس علتی مقدم بر جهان نیز نمی تواند وجود داشته باشد. تنها راه برون رفت از این بن بست این است که جهان هم بی زمان باشد. یعنی جهان صرفاً وجود دارد و گذشته و آینده و حالی در کار نیست. پس آغازی نیز بر آن متصور نخواهد بود. شما اگر بخواهید خدا را ثابت کنید، اول باید تعریف واضح و روشنی از خدا داشته باشید به صورتی که هیچ تناقضی در صفات و ویژگی‌های آن نباشد. نه این که تصویر شترمرغ گونه‌ای از خدا داشته باشید که وقتی بگوییم چرا بار نمی‌برد بگویید خدا مرغ است، و وقتی بگوییم چرا پرواز نمی کند بگویید شتر است! برهان‌های اثبات وجود خدا در نهایت ممکن است ثابت کنند که یک چیزی بوده که جهان از آن خلق شده و آن چیز ممکن است انرژی یا خلاء کوانتومی باشد و این به کلی متفاوت با خدایی است که با انسان حرف می‌زند و دعاهایشان را مستجاب می‌کند، از دست ناباوران عصبانی می شود و از پرستیده شدن خوشش می‌آید و… : ⬇💭⬇💭⬇ 💭🔓
🔒💭 ۳۹۰: سؤال کننده: خانم شکیبا، تاریخ ١٣٩٧/٤/٢٩ به خاطر طولانی بودن، سؤال و جواب در دو پیام جداگانه آورده شده است. ۳۹۰: 📢 سلام دوست عزیز🌹 در صورتِ فرضیه‌های شما اشکالاتی وجود دارد که اصل فرض را زیر سؤال می‌برد: 🔍 ۱. در بحث علیّت می‌گوییم هر وجودی مشروط به وجودِ دیگری است تا بی‌نهایت. برای این که اشکال دور و تسلسل پیش نیاید، باید به وجودی برسیم که غیر مشروط باشد و وجودش ذاتیِ خودش باشد. مثل شوری که برای نمک ذاتیست؛ بنابراین وجودِ واجب الوجود ذاتی است برای آن، بی هیچ قید و شرطی. برای روشن‌تر شدن مقصود، با مثالی بحث را بیان می‌کنیم: فرض کنید اتومبیل🚗 کسی در جوی آب افتاده است؛ فرد از شخص "الف" کمک می‌خواهد، او می‌گوید به شرطی می‌آیم که "ب" بیاید، "ب" می‌گوید به شرطی می‌آیم که "جیم" بیاید، "جیم" می‌گوید به شرطی می‌آیم که "دال" بیاید و همین‌طور تا آخر. الان می‌بینیم آن ماشین بیرون از جوی آب است، متوجه می‌شویم که در این سلسله حتماً یک نفری بوده که برای آمدن و کمک کردنش شرطی نداشته است. در بحث خلقت عالم نیز هر وجودی _ممکن الوجود_ مشروط به وجود دیگری است تا بی‌نهایت. این‌که می‌بینیم اکنون این عالَم و وجودها هستند نشان از این است که واجب الوجود یعنی واجب بالذّات و وجود غیر مشروطی وجود داشته که این‌ها وجود پیدا کردند. 🔍 ۲. از طرفی، زمان⏳ نیز یک مخلوق، معلول و پدیده است؛ سابقهٔ نیستی دارد یعنی نبوده و خلق شده است؛ پس حادث است، ازلی و قدیم نیست، سراسر نیاز است و مانند همه معلول‌ها نیاز به علّت و خالقی "قدیم" دارد که خود خارج از محدوده و نقص زمان باشد. در واقع زمان، ترکیبی از آنات و لحظات است و هر آنی پس از نابودشدن آنِ پیشین پدید می‌آید. حقیقت زمان چیزی جز حالات گوناگون و دگرگونی ماده نیست؛ پس مانند هر تغییری نیازمند یک تغییر دهنده و متغیّر است که خود تغییر نپذیرد و نیازمند متغیّر نباشد و آن در نهایت همان واجب الوجودِ قدیم است. 🗝پس خدا خالق جهان و همین‌طور خالق زمان نیز هست. او قدیم است و ازلی؛ او فوق زمان است و در زمان نمی‌گنجد؛ پیش از زمان بوده و پس از انقراض جهان ماده نیز هست. تغییر نکرده و تغییر نمی‌کند؛ چون خدایی که زمان بپذیرد و تغییر کند ناقص است. 🗝واجب الوجود که علت العلل است، درتمام صفات مطلق و بی نهایت است و برتری رتبی نسبت به همه موجودات دارد؛ نه صرفاً برتری زمانی و مکانی. 🗝واجب الوجود باید دارای همهٔ کمالات🌕 باشد، چون وجود ناقص، خود نیازمندِ دیگری است. پس اگر موجودی دارای کمال در اطراف خود می‌بینیم، علّت آن، دارندهٔ آن کمال، به نحو احسن است. اگر علمی، جمالی، کمالی در یک مخلوق وجود دارد، خالق آن موجود آن صفت را به طور مطلق داراست با این تفاوت که علم مخلوق کجا و علم خالق کجا؟ 🗝شایان ذکر است که زمان، خاصّ عالم پست ناسوت و مادی است. اما در عوالم دیگر ملکوت، جبروت و لاهوت، دهر و ازل و سرمد را داریم که کنه و حقیقت زمان است امّا متناسب با همان عالم. 🗝در انتها متذكر می‌شوم که باید دقت کرد که برای هر چیزی، معیار سنجشی متناسب با همان موضوع در نظر گرفت. سؤال شما درست مانند این است که مثلاً بگویید مساحت این فرش چند کیلوگرم است؟ در صورتی که قالب مساحت، متر مربع است. شما خداوندِ بی نهایت و مطلق در همه صفات و فراتر بودن از همه صفات را در قالب محدود دنیا و زمان آوردید! اگر قالب ذهنی💭 خود را بشکنید آن‌وقت تصور صحیحی از خداوند خواهید داشت. @ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 ۳۹۱:❓ سؤال کننده: کاربر خادم الزهرا سلام‌اللّه‌علیها، تاریخ ۱۳۹۸/۳/۲۶ سلام آیا ان شاء اللّه با انشااللّه و ایشاالله فرق می‌کند؟ ۳۹۱ :📢 سلام دوست عزیز🌹 در عبارت «إنْ شَاءَ الله» سه کلمه وجود دارد: «إن» حرف شرط و به معنای «اگر»، فعل «شاء» به معنای خواستن و مقدر كردن و «الله» خداوند. عبارت به معنای این است که اگر خدا بخواهد، اگر خداوند مقدر فرماید، یعنی به خواست خدا این کار را انجام خواهم داد🤲. ✨در قرآن کریم خواسته شده است كه همهٔ کارهای خود را به خواست خداوند نسبت دهی و قاطعانه به خودت نسبت ندهی، چون اوست علت غایی همهٔ امور. «وَ لا تَقُولَنَّ لِشَیْ‏ءٍ إِنِّی فاعِلٌ ذلِکَ غَدا. إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّه»؛ و هیچ‌گاه با قاطعیت مگو که فردا چنین کاری را انجام خواهم داد، مگر آن‌ که آن‌ را وابسته به خواست و مشیّت پروردگار❤ نمایی. ✨عبارت «إنْ شَاءَ الله» در ویرایشِ صحیح می‌بایست به شکل جدا از هم و بدون حذف همزه «شاء» نوشته شود و سرهم نوشتن إنْ و شَاءَ ایجاد شباهت با کلمه «إنْشاء» می‌کند که مصدر فعل «أَنشأ» و به معنای ایجاد کردن، به وجود آوردن و خلق کردن است؛ و چون «إنْشاء» مصدر و اسم است در قرار گرفتن کنار الله، ایجاد مضاف و مضاف إلیه کرده، به معنای العیاذبالله خلق کردن و به وجود آوردن خداوند است🙈. ✨درست است که نیّت نويسنده منفی نیست؛ اما زیباست که یک مسلمان کیّس برای تلفظ عبارات عربی منسوب به خداوند، کلام را تام و کامل ادا کند😊 و از مخفّف و تغییر دادن واژگان بپرهیزد، تا از آثار مثبت معنائیِ آن الفاظ نیز بهره‌مند شود. چنان‌که در عرف از عبارت «ایشاالله» استفاده می‌شود که در عربی هیچ معنایی برای آن متصور نیست. @ayna_valiollah_porseman 💭🔓
⭐نکات طلایی پرسمان ❓سؤال: فرق ان شاء اللّه با انشااللّه و ایشاالله⁉ مشاهده پاسخ کامل ۳۹۱ در @ayna_valiollah_porseman
🔒💭 ۳۹۲:❓ سؤال کننده: خانم زنده‌دل، تاریخ ۱۳۹۷/۱۰/۳ سلام به همه عزیزان. ممنون از همه زحماتتان. لطف می‌کنید راجع به مهریه توضیح بدهید؟ سؤال دقیق این چند مورد هست: ١. آیا مهریه حتما باید مالیّت داشته باشد؟ یعنی کسی که مهرش حفظ قرآن هست، در کنارش باید سکه‌ای، زمینی یا چیز دیگری که قابل تبدیل به پول باشد را درنظر بگیرد؟ آیا این درست است؟ ٢. آیا می‌شود هیچ مهریه‌ای مشخص نکرد؟ ٣. درباره مهریه حضرت زهرا سلام‌اللّه‌علیها روایات زیادی‌ هست، با توجه به این‌که نظر ما انتخاب راه و اصول پیغمبر صلّی‌اللّه‌علیه‌وآله هست، چه کار باید بکنیم؟ ۳۹۲: 📢 سلام دوست عزیز🌹 در قرآن کریم صِداق به معنی مِهر به کار رفته است؛ «وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحلَة؛ و مهر زنان را به عنوان هدیه به آنان بپردازید.» 📖"نساء، ۴." «صِداق» از ریشه صدق است و علامت راستین بودن مرد است؛ نشانی از صدق اقدام و صدق خواستگاری و راستی درخواست تشکیل خانواده از طرف مرد است. 🖌 پاسخ سؤال اول: از نظر فقهی طبق نظر مراجع، مهریه باید مالیت داشته باشد به این معنی که چیز بی‌ارزش نباشد مثل یک کیلو بال مگس‌؛ یا انجام عملی باشد که عقلاً برای آن پول خرج می‌کنند. در احادیث داريم كه گاه یک عمل ارزشمند، صداق قرار گرفته است. در روايتى نقل شده كه پیامبر صلّى‌الله‌عليه‌وآله به يكى از خواستگاران زنى فرمودند: «قد زَوَّجتُكَها على ما تُحسِن من القرآن، فَعَلِّمْهٰا إياه؛ او را به ازدواج تو در مى‌آورم در مقابل اين كه بخشى از قرآن را براى او نيكو سازى. بنابراین قرآن را به او تعليم نما.» 📚"وسايل الشيعة، ج۲۱، کتاب النکاح، ابواب المهور، ج۲۱، ص۲۴۲، ب۲، ح۱." 🖌پاسخ سؤال دوم: در عقد موقّت، یکی از شروط صحّت عقد، تعیین مهریه مشخص است و اگر مهریه‌ای تعیین نشود عقد باطل🕹 است؛ اما عقد دائم بدون ذكر مهر صحيح است؛👌 هر چند شایسته است در حد عرف مهریه‌ای قرار داده شود، اگر نداشتن مهریه فضیلت محسوب می‌شد، قطعاً حضرت زهرا‌ سلام‌الله‌علیها این‌گونه می‌‌کردند. 🖌پاسخ سؤال سوم: در روایات دو نوع مهریه برای ایشان ذکر شده است؛ مهریه مادی که همان مهرالسنة است و معادل پانصد درهم است؛ برخی فقها مهرالسنة را پانصد درهم یا پنجاه دینار یعنی معادل پنجاه مثقال طلای خالص دانسته‌اند. و دیگری مهریه معنویست که اشاره به بزرگی مقام بانوست🌕. مسلماً در مهریه مادی، بالا بودن آن ارزش نیست؛ و هر چه مقدار آن کم‌تر باشد طبق روایات شایسته‌تر و به سیره اهل بیت علیهم‌السّلام نزدیک‌تر است. امام صادق علیه‌السّلام فرمودند: «از برکات زن کمی مهریه اوست.» 📚"من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص۲۵۴." از نظر مراجع عظام دامت‌افاضاته نیز مهریه سنگین اگرچه خللی به عقد وارد نمی‌کند؛ اما به کم قرار دادن آن و قرار دادن مهریه‌ای در حد عرف و توان پسر سفارش شده است. ⚡مسلماً شایسته است سیره اهل بیت علیهم‌السّلام در همه امور زندگی لحاظ شود؛ در خرید جهیزیه🛍، بر‌‌پایی مراسم و... دو طرف اصل ساده بودن را رعایت نمایند. @ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 ۳۹۳:❓ سؤال کننده: کاربر نعیما، تاریخ ۱۳۹۸/۲/۳ سلام غذای روحی و معنوی حضرت زهرا سلام اللّه علیها چه بوده است؟ ۳۹۳: 📢 سلام دوست عزیز🌹 🌕 تفاوت نوع نگاه‌ها به تغذيه منجر به بروز سبک زندگی‌های گوناگون تغذیه‌ای می‌شود، در اندیشه دینی وقتی از تغذیه در سبک زندگی سخن گفته می‌شود، همچنان‌که، به ابعاد بهداشتی و سلامتی جسم پرداخته می‌شود، به مسائل روحی تغذیه نیز اهتمام می‌شود. حضرت زهرا سلام‌اللّه‌علیها نیز به موضوع تغذیه توجه ویژه‌ای داشته‌اند و اهمیت ابعاد روحانی و جسمانی تغذیه از سیره زندگی ایشان و نیز بیانات ارزشمندشان روشن است. 💎مهم‌ترین و ارزشمندترین غذای روحی حضرت، أُنس با خدا و ثقلین است؛ یعنی❤أُنس با قرآن و أُنس با ولیّ❤. 💎خلقت نورانی، تغذیه عالم نور: حضرت پیامبر 🌕صلّی‌اللّٰه‌علیه‌وآله در باب خلقت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها می‌فرمایند: «نور فاطمه سلام‌الله‌علیها✨ پیش از خلقت زمین و آسمان آفریده شده است. بعضی از حاضران پرسیدند: مگر او بشر نیست؟ حضرت فرمودند: فاطمه سلام‌الله‌علیها حوریه‌ای بشر گونه است. حاضران سؤال کردند: چگونه؟ حضرت فرمودند: خداوند عزّ‌ و‌ جلّ پیش از آن‌که آدم را بیافریند، او را از نور خود آفرید، آن هنگام که ارواح بودند. سؤال کردند: فاطمه سلام‌الله‌علیها در آن هنگام کجا بودند؟ فرمودند: در حُقّه و جایگاهی در زیر ساقهٔ عرش و در جواب این‌که سؤال کردند: غذای او چه بود؟ فرمودند: غذای او «تسبیح»، «تقدیس» و «تهلیل، یعنی لااله‌الاالله» و «حمد و ثنای الهی» بود😊.» "معانی الأخبار، ص۳۷۶، ح۵۳". 💎رشد در دامان وحی: ایشان با وجود عمر کوتــاه، از الطاف ویژه الهــی، به شایســتگی بهره گرفتند؛ مانند برخورداری از عصمت، زیر نظر پدری که عقل اول، خلق اول و معلم و مربی بشریت بود و در دامن پرمهر مادری چون حضرت خدیجه سلام‌اللّه‌علیها، یکی از برترین زنان عالم، و همراهی با نخستین مرد مسلمان، بزرگ‌ترین، راسخ‌ترین، با بصیرت‌ترین و خاص‌ترین فرد، پس از پیامبر صلی‌اللّه‌علیه‌وآله، دروازه ورود به شهر دانش و فرزندانی معصوم هم‌چون حَسنین. ایشان در زمان حیاتشان بالاترین ارتباط را با ولیّ زمان خودشان داشتند، چه در زمان حیات نبی مکرّم اسلام و چه در زمان امامت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام. 💎محدثه: حضرت فاطمه🌕سلام‌الله‌علیها در ارتباط با خدا و مقام پرستش ملقب به "محدثه" بودند و به ایشان وحی می‌شد. 💎مائده‌های بهشتی: حضرت فاطمه عليهاالسّلام در پيشگاه خدا آن‌چنان عزیز بودند كه بارها مورد عنايات خاص آسمانى قرار گرفته و مائده‌ای گوناگون از سوى پروردگار عالم نازل مى‌شد كه در احادیث به آن اشاره شده است. ⭐این غذاهای روحی و معنوی، نیاز حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها را به غذاهای مادی کاسته بود و از آن‌جا که معصومین علیهم‌السّلام، نور واحد هستند در مورد سایر آنان نیز این موضوع صدق می‌کند؛ همان‌طور که امام علی علیه‌السّلام نان خشک می‌خوردند و درِ خیبر بلند می‌کردند! این توانایی چگونه به دست آمده😦؟ ⭐در واقع هر چه انسان بتواند بیشتر از غذاهای معنوی و روحی در وجودش بهره ببرد نیازش به تغذیه از باب مادی و جسمی کم می‌شود، هر چند باید دقت داشت که هر دو نوع تغذیه برای وجود لازم است؛ در عین حال وقتی بتوانیم شباهتمان را به معصومین علیهم‌السّلام بیشتر کنیم و همانند ایشان وجودمان را با غذای معنوی یعنی أُنس با قرآن و ولیّ، نماز، تسبیح، تحمید و... تأمین کنیم می‌توانیم نیازهای حقیقی وجودمان را درک و نیاز به غذاهای مادی را کم کنیم؛ هم‌چون افراد ساکن یک کویر🌅؛ نحوه تغذیه افراد آن‌جا با فردی که در شهر🌇 زندگی می‌کند فرق دارد؛ در واقع مقاومت در برابر سختی‌ها آن‌ها را قوی کرده است و نیاز وجودی آنان با تلاش و توجه به معنویات به مراتب بالاتری📈 سوق پیدا کرده است. @ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 ۳۹۴:❓ سؤال کننده: زهرا خانم، تاریخ ۱۳۹۸/۵/۳ سلام می‌خواستم بدانم اسم پارسا از القاب ائمه علیهم‌السّلام هست یا نه؟ ۳۹۴: سلام دوست عزیز🌹 ⭐پارسا کلمه‌ای پارسی است به معنای کسی که از گناهان بپرهیزد و به طاعت، عبادت و قناعت عمر گذارند. و همچنین در جای دیگر آمده است، پارسا به معنای زاهد، عفیف، زکیّ، پاکدامن، پرهیزگار و خداترس است. ⭐پارسا لقب امام حسین علیه‌السّلام نیست، اما صفت پارسا را می‌توان جزء اوصاف همه ائمه علیهم‌السّلام برشمرد؛ از آن جهت که پارسا به کسی که از گناهان بپرهیزد و به طاعت، عبادت و قناعت عمر گذراند، همچنین به معنای پرهیزکار و دور از معاصی و ذمائم است که می‌توان به افراد نسبت داد. ⭐امام حسین علیه‌السّلام القاب بسیار زیادی دارند، از جمله: 🚩شهید، 💧عطشان، ✨زکیّ، 😥مظلوم، ❤سیدالشهداء، 🌹ثار الله، 🎯قتیل الله، 🚢 سفینة النجاة و... است که برگردان برخی از آن‌ها به فارسی، می‌تواند معنای پاکیزه و پارسا باشد. @ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 ۳۹۵:❓ سؤال کننده: بی‌نام، تاریخ ۱۳۹۸/۴/۱۶ سلام و خسته نباشید. می‌خواستم در مورد نظم پیدا کردن و مدیریت زمان و کارهایمان در زندگی راهنمایی کنید، یعنی چطور منظم باشیم و با برنامه ریزی به بیشتر کارهایمان برسیم؟ در طول روز کارهای زیادی انجام می‌دهیم ولی اصلا وقتمان را به طور منظم نمی‌توانیم تنظیم کنیم و باز هم کارهای عقب افتاده و زمان های از دست رفته زیادی داریم. ۳۹۵: سلام‌ دوست عزیز🌹 از جمله راهکارهایی که به استفاده صحیح از زمان در طول شبانه‌روز کمک می‌کند می‌توان به این موارد اشاره کرد: ⏰ ۱. برکت در وقت: با طلب از خالق زمان و عمل به احادیثی که برای توسیع زمان مطرح شده و مسلماً انجام اموری که مطلوب خداوند و معصومین علیهم‌السّلام است می‌توان به زمان خود، برکت و سعه بخشید. ازجمله: سعی کنید زمان بین‌الطلوعین⛅ بیدار بمانید و مصمم باشید که تلاوت قرآن و ذکر‌های خاص هر روز را داشته باشید. در احادیث آمده است بیداری در این‌ زمان از تلاش در روز، روزی‌آورتر است البته به شرط آن‌که در وقت خواب دقت شود. برای رسیدن به این هدف، توسل به معصومین علیهم‌السّلام و مدد گرفتن از ایشان آثار بسیار خوبی دارد🤲. در این صورت متوجه برکت زمان هم می‌شوید. 📊 ۲. اولویت‌بندی کارها با توجه به اهمیت: کارهای روزانه را با توجه به توانایی‌های خود و به طور معقول برنامه‌ریزی کنید، در ابتدای بیداری یا شب قبل، اولویت‌بندی طبق اهمیت کارها را به صورت مکتوب و در جایی که قابل مشاهده باشد داشته باشید. انجام این‌کار باعث می‌شود بدانید چه کارهایی دارید و بدون اتلاف وقت ابتدا به کارهای مهمتر برسید و اگر کار انجام‌نشده‌ای بماند در اولویت‌های پایین باشد👌. به هدف خود فکر کنید و با انگیزه‌ بیشتر ابتدا سراغ سخت‌ترین کارها بروید. 🗑 ۳. حذف غیرضروریات: هرگونه حاشیه‌های وقت‌گیر در زندگی از جمله سرگرم شدن‌های طولانی در فضای مجازی، مکالمات غیر ضروری، وقت گذاشتن برای اموری که نه سود دنیایی و نه آخرتی دارد را حذف کنید😊. ✏ ۴. محاسبه: در آخر شب به ارزیابی کارهای روزانه و بررسی نقاط ضعف و قوت خود بپردازید و از تجربه‌های به دست آمده برای روز بعد استفاده کنید‌🏒. @ayna_valiollah_porseman 💭🔓
⭐نکات طلایی پرسمان ❓سؤال: آیا مهریه حتما باید مالیّت داشته باشد⁉ مشاهده پاسخ کامل ۳۹۲ در @ayna_valiollah_porseman لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
⭐نکات طلایی پرسمان ❓سؤال: برای مدیریت زمان چه باید کرد⁉ مشاهده پاسخ کامل ۳۹۵ در @ayna_valiollah_porseman لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
💭🔒 ۳۹۶ :❓ سؤال کننده: بی‌نام سلام. چرا خداوند به بالاترین وجود عالم، کسے که ثارالله هست، کمک نکرد؟ چه مےشد براے رفع عطش عاشورائیان، علے اصغرے که باید از دشمن براے او تقاضاے آب مےکردند، حداقل باران می‌بارید❓❓❓ ۳۹۶: دوست عزیزم سلام🌷! ▫برای پر رنگ شدن قیام، برای زنده نگه داشتن اسلام و آشکار شدن باطن یزیدیان برای تاریخ، این کمک نکردن ظاهری خداوند اتفاق افتاد و امام عليه السّلام، کمک فرشتگان را نیز نپذیرفتند. ▪علاوه بر آن، باید توجه داشت، العیاذباللّه افرادی که به خداوند گلگی می‌کنند که چرا این همه دعا، نذر و نیاز برای امری مادی، برای رسیدن به معشوق، برای حتی رسیدن به مقامات معنوی و رؤیت امام زمان ارواحنافداه... دارند، اما خداوند اجابت نمی‌کند؟؟؟؟ 💡باید به این برسیم که: ▫اولاً اصلاً خداوند اداره جهان را بر اساس اسباب و مسببات قرار داده نه معجزه! اما برخی انتظار دارند در همه جا خداوند دخالت مستقیم بکند که این، برخلاف بنای عالم -بر اساس اختیار- است. ▪ثانیاً مگر خداوند به عزیزترین دردانه‌های عالم، شهدا و اسرای کربلا کمک کرد؟ البته کمک‌هایی که ما انتظار داریم! حداقل کمی آب برای طفل ۶ ماهه! حداقل چند مرد برای همراهی عقیله بنی هاشم! حداقل کمی شعور برای برخورد با عزیزترین عزیزان خداوند! اما علی‌الظاهر کوچک‌ترین کمکی اتفاق نیفتاد؟! و دقت كنيم و ببينیم رمز و رازهای پشت پرده را! که ✨در ندادن‌های خداوند عین دادن نهفته است✨. ▫اما گاه برخی هم چون عاشورائیان می‌دیدند لازمهٔ "خلق عاشورا برای حیات بخشیدن به جسد در حال نابودی اسلام"، اینگونه شدّت مصائب است تا در تاریخ بشریت حک شود؛ و حقّانیت آن را در جان‌ها رسوخ دهد. ▪و برخی از ما نادانسته و ناخواسته از خداوند به دل می‌گیریم که من که چیز خوبی می‌خواهم پس چرا خدا به من نمی‌دهد؟؟؟ ▫از واقعه عاشورا بیاموزیم که در هر دعا و درخواستی، دادن هست، "ادعونی استجب لکم" اما باید عمیق شد تا دادن‌ها را بتوان دید. ▪چنانکه حضرت زینب سلام و درود خداوند بر ایشان، در عاشورای پر از زجر و مصیبت و سختی، جز زیبایی ندیدند. @ayna_valiollah_porseman 💭🔓
۳۹۷:❓ سؤال کننده: بی‌نام، تاریخ ۱۳۹۸/۶/۲۰ سلام تغییر نام، به نام معصومین علیهم السّلام خیر و ثواب دارد یا خیر؟ من اسمم در شناسنامه پرستو هست. اما چون روز تولد حضرت زینب سلام الله علیها به دنیا آمدم، پدربزرگم در گوشم زینب خواندند. دوست دارم زینب صدایم کنن چون فکر می‌کنم این‌طور اسامی، می‌توانند تو را بیشتر نزدیک کنند، از این نظر که هر وقت تو را زینب صدا می‌کنند یاد حضرت می‌افتی. می‌خواهم در شناسنامه هم اسمم را عوض کنم، چون هر جا می‌روم به خاطر شناسنامه پرستو صدایم می‌کنند. امّا واقعا نمی‌دانم تغییر نامم کار درستی هست یا خیر. ۳۹۷: سلام دوست عزیز 🌹 💎 تبدیل نام به خودی خود اشکالی نداشته، امّا باید در انتخاب آن مواردی را در نظر بگیرید: 🥇اگر یک نام به یک نام بهتر و نیک تبدیل شود، کاری پسندیده است👌. 🥈اگر یک نام به نامی مشابه از لحاظ ارزش، تبدیل شود کاری مباح است. 🥉اگر یک نامِ نیک به نامی دیگر که از لحاظ ارزشی پایین‌تر است اما نامی مغایر با ارزش‌های دینی نیست تبدیل شود، در صورتی که توهین به نام اول نباشد، نمی‌توان آن را حرام دانست، اما شاید انسان را از برکاتی محروم سازد، زیرا اسامی و نام‌های افراد، هم در دنیا و هم در آخرت برایشان منشأ اثر است: باتوجه به اینکه شما قصد دارید نامتان را به یک نام بهتر تبدیل کنید، کاری پسندیده و طبق سیره معصومین علیهم‌السّلام است. چنانکه می‌فرمایند: ✨نام نیکو بر خود نهید، زیرا در قیامت به این نام‌ها خوانده می‌شوید. 📚"ری شهری، میزان الحکمة، ح ۲۵۸۶." ✨امام باقر علیه‌السّلام می‌فرمایند: "راست‌ترین نام‌ها، نامی است که گویای عبودیّت و بندگی باشد، بهترین نام‌ها نام‌های پیامبران است." 📚"ری شهری، میزان الحکمة،‌ ح ۸۹۱۱." برای تغییر نام: 🖌 ابتدا شرایط قانونی ثبت احوال را در پذیرش تغییر نام شناسنامه بررسی کنید. 🖌 قبل از اعلام عمومی به جوانب تصمیم خود فکر کنید؛ مثل شرایط پذیرش خانواده، میزان مصمّم بودن بر تصمیم خود، تا در آینده پشیمان نشوید. 🖌 می‌توانید به جای تغییر نام در شناسنامه از نزدیکان خود بخواهید که به نام دوّم شما را بخوانند و به دیگران به مرور اعلام کنید. 🖌 برای سریع‌تر جا افتادن اسم دوّمتان می‌توانید در یک جشن در اعیاد مذهبی که بدین منظور گرفته‌اید، اعلام کنید. 🗝این نکته را دقت داشته باشید که شایسته است کسی که نام مقدس معصومان علیهم‌السّلام را دارد رعایت مسلک و مشی همسو با آن نام را رعایت کند. و برای شما که خود در این سن انتخاب کرده‌اید، دقت به این نکته افزون و دو چندان خواهد شد😊. @ayna_valiollah_porseman 💭🔓
💢 پیشنهاد امروز ما برای مطالعه ۱۰۵: چرا در شرایط ناامن به زیارت اربعین بروم❓و چرا با پای پیاده⁉️ ۱۱۷: آیا پیاده روی اربعین برای بانوان هم توصیه می شود⁉️ ۹۲: نکاتی ناب برای کمال استفاده از زیارت کربلا⁉️ ۹۹: معرفی ادعیه و اذکار برای توسل به حضرت زینب و حضرت اباالفضل سلام الله علیهما⁉️ ۱۰۰: چرا به جای میلیون ها هزینه برای عزاداری امام حسین سلام الله علیه، به بزرگداشت هموطنان ایرانی و دلیرمان نمی‌پردازیم⁉️ ۱۰۳: نحوه دفن شهدای کربلا، چگونه بود⁉️ ۱۱۸: چرا امام حسین علیه السلام در زمان حکومت معاویه، سکوت و در زمان یزید لعنة الله علیهما قیام کردند؟ مگر هر دو ظالم نبودند⁉️ 🔻پاسخ سؤالات را در کانال پرسمان أین ولی الله مطالعه نمایید: @ayna_valiollah_porseman
🔒💭 ۳۹۸ :❓ سؤال کننده:خانم نوری، تاریخ ۱۳۹۷/۱۰/۲ سلام خدمت استاد علوی و تشکر از دست‌اندر کاران پاسخگویی به سؤالات کاربران🌺 لطفا نظر علمای اهل تسنن را نسبت به حضرت مهدی ارواحنا فداه _تولد، غیبت، ظهور _ بیان کنید‌. ۳۹۸: سلام دوست عزیز🌹 اهل سنت برای ائمه علیهم‌السّلام موقعیت علمی و تقوای بسیار بالایی قائلند و برای آنان کراماتی✨ نیز نقل نموده‌اند اما معتقد به انتخاب آنان از سوی خداوند به عنوان جانشینان و خلفای دوازده‌گانه پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌ نبوده و ایشان را از گناه و خطا معصوم نمی‌دانند و عصمت را مختص انبیا می‌دانند. 🔑اما تفاوت‌های شیعه و سنی در بحث مهدویت: ⛅۱. یکى از اختلافات مهم در این‌باره آن است که آیا مهــ«ع»ـدى شخصیتى معیّن و شناخته شده است یا شخصیتى نامعیّن و ناشناخته، که با این نام و اوصاف خواهد آمد. بسیارى از علماى اهل سنت، مهدویت را «نوعى» دانسته، مى‌گویند: «پس از این در آخرالزمان، در زمانى نامشخص فردى نامعیّن، از پدر و مادرى ناشناخته با این نام و اوصاف متولّد خواهد شد و انجام وظیفه خواهد کرد.» ☀اما شیعه امامیه و شمارى از اهل سنت، مهــ«ع»ـدى را «شخصى»، یعنى فردى شناخته شده و معیّن مى‌دانند و معتقدند: «او پیش از این متولد شده و هم اکنون به زندگى خود ادامه مى‌دهد.» معتقدان به شخصى بودن مهدویت، مصداق بشارت‌هاى رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله درباره مهـــ«ع»ـدى را، همان مهـــ«ع»ـدى موعود، فرزند امام حسن عسکرى علیه‌السّلام دانسته‌اند. در بررسى احادیث مهدوی و اسناد و مدارک دیگر اسلامى، به دلایل و شواهدى برمى‌خوریم که «مهدویت شخصی» را تأیید مى‌کند -براى مطالعه بیشتر و ارزیابى این دلایل📚رجوع شود به: فصلنامه انتظار، شماره ۱۱و۱۲؛ مقاله مهدویت و مذاهب اسلامى، ص۳۴۳تا۳۴۶-. ⛅«مهدویت نوعى» پیامدهاى منفى فراوانى دارد؛ چون بر اساس آن، در جهان کنونى، اولى الامرى معصوم، امام و خلیفه قریشى تبار و فردى معصوم از اهل بیت علیهم‌السّلام که همراه قرآن باشد، وجود نخواهد داشت. در نتیجه شمار زیادى از احادیث صحیح رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله تکذیب خواهد شد😦 و از آن‌جا که ساحت مقدس رسول حقّ، از هر گونه دروغى منزّه است؛ پس باید اولى الامر معصوم، خلیفه‌اى قریشى تبار و فردى معصوم از اهل بیت علیهم‌السّلام❤، در جهان وجود داشته باشد. ☀۲. شیعه معتقد است رهبر موعود، م ح م د بن حسن عسکرى علیهم‌السّلام است که سال ۲۵۵ ه.ق متولّد شد و پدرش امام حسن عسکرى علیه‌السّلام بر امامت او تصریح کرده است. او سپس به اذن خدا، غیبت صغرى▪ و کبرى ⬛ نمود. غیبت صغرى هنگامى بود که خداوند، وى را از نیرنگ حکومت عباسى نجات داد. وى از هنگام تولّد، مخفى زیسته، پدرش او را از دیده‌ها، پنهان مى‌کردند. پس از وفات پدرش در ۲۶۰ ه.ق شیعیان به واسطه نوّاب اربعه، با او ارتباط داشتند. نیابت آنان ۶۹ سال -۲۶۰ تا ۳۲۹ ه.ق- طول کشید. غیبت کبرى، پس از وفات نایب چهارم آغاز شد. ⛅ اما بیشتر اهل سنت معتقدند که مهــــ«ع»ـــدى هنوز متولّد نشده و در آخرالزمان به دنیا مى‌آید. برخى از آنان نیز روایت‌هایى نقل مى‌کنند که مهدى آخرالزمان، هم نام پیامبر بوده و پدرش، هم نام پدر گرامى رسول خدا -عبداللّه- است. دسته‌اى از اهل سنّت که تولّد حضرت مهـــ«ع»ـدى را پذیرفته‌اند، درباره سال ولادت یا ماه و روز آن و نیز پدر گرامى او، اختلافاتى با شیعه دارند. برخى از علماى اهل سنت -مانند عبداللَّه بن محمد مفارقى، ابن طلحه شافعى، دیار بکرى و...- سال ولادت حضرت مهــ«ع»ـدى را ۲۵۸ ه.ق دانسته‌اند؛ ولى علمایى مانند ابن اثیر، ابن عربى، سبط ابن جوزى حنفى، صلاح الدین صفرى، ابن صباغ مالکى، ابن حجر مکى همانند شیعه سال ولادت او را ۲۵۵ ه.ق مى‌دانند. درباره ماه و روز ولادت مهــــ«ع»ـــدى موعود نیز -علاوه بر نیمه شعبان- ۲۳رمضان، ۹ربیع الاول، ۸شعبان و... اشاره شده است. "فصلنامه انتظار، شماره ۱۱و۱۲، مقاله مهدویت و مذاهب اسلامى، ص۳۴۰و۳۴۱." ⛅۳. یکى دیگر از اختلافات، درباره تبار و نام پدر حضرت مهـــ«ع»ـدى موعود است. برخى از اهل سنت، آن حضرت را از نسل امام حسن علیه‌السّلام و بسیارى او را از نسل امام حسین علیه‌السّلام دانسته‌اند. شمارى از دانشمندان سنى -همانند عالمان شیعه- نام پدر مهــ«ع»ـدى را حسن و آن حضرت را فرزند امام حسن عسکرى علیه‌السّلام دانسته‌اند. برخى نیز بر اساس زایده‌اى که در یک حدیث وجود دارد، نام پدر آن حضرت را، همانند نام پدر رسول اکرم صلّی‌اللّٰه‌علیه‌وآله «عبداللَّه» دانسته‌اند. @ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 ۳۹۹:❓ سؤال کننده: خانم حبیبی، تاریخ ۱۳۹۸/۶/۱۷ سلام عزاداری‌هایتان مقبول درگاه حق بنده مدتی است که به وسواس دچار شده‌ام، حمام کردنم ۲ ساعت طول می‌کشد، برای گرفتن وضو دچار مصیبت می‌شوم، چک می‌کنم که آیا دستانم خیس است یا نه، برای نماز خواندن، طوری شده که دیگر به نماز جماعت‌ها نمی‌رسم، هی وسواس دارم که الان وصل هستم یا نه، آیا رسیدم به امام جماعت یا نه؟! می‌دانم که وسواس کار شیطان است، اما متاسفانه نمی‌توانم رها بشوم، می‌خواستم اگر ممکن است مشاوری معرفی کنید که کمکم کند تا رهایی یابم از وسواس. یا اگر راهکاری دارد ممنون می‌شوم بفرمایید. من ساکن نارمک هستم. ۳۹۹: 📢 سلام دوست عزیز🌹 ⚡یکی از امراض روحی که آسایش و آرامش و البته ایمان را در زندگی کمرنگ می‌کند، بیماری وسواس است. بهتر است این بیماری را با مشاور و روانشناسی حاذق در میان بگذارید و گام به گام در صدد معالجه و درمان برآیید تا مانع پیشروی و مهار آن شوید. اما با این حال راهکارهایی وجود دارد که می‌تواند در درمان مؤثر واقع شود: 🗝رضایت خدا نه رضایت دل؛ برخی از افراد وسواسی نسبت به مسائل شرعی و دینی دچار وسواس هستند مثلا به وضو، غسل، قرائت نماز و... لیکن در برخی مسائل مثل تمیزی منزل، نظافت در امور دیگر و... وسواس مشاهده نمی‌شود، اگر این‌گونه هست بدانید که شیطان این راه را برای غفلت افراد از مسیر عبودیت برگزیده است. اولین قدم این‌ هست که این سؤال را مرتب از خود بپرسید که خشنودی خدا ملاک من است یا رضایت دلم🙈؟ قطعا پاسختان، رضایت خداست. شما تمام اعمال عبادی را برای رضایت و خشنودی خداوند انجام می‌دهید و اگر او اصلاً اینگونه وضو یا غسل را نمی‌پذیرد پس برای چه کسی اینگونه عمل کند؟! برای مثال وقتی در تطهیر با یکبار آب کشیدن خشنودی خدا حاصل می‌شود دیگر لزومی ندارد دو یا سه یا چهار بار آب کشید🚿...اگر به دلتان نچسبید و احساس کردید آب به همه جا نرسیده این معامله را با خدا کنید که من از شست و شوی اضافی که منجر به برگشت وسواس می‌شود دست می‌کشم، خدا هم قبول می‌کند، اصلا قرار است خدا قبول کند نه دلم... اگر دلتان ملاک باشد در جهت خشنودی شیطان قدم برداشته‌اید، چرا که گفتن این حرف که "به دلم نچسبید" ناشی از توجه به "من" هست، درصورتی که می‌بایست خواست خدا را بر خواست خود ترجیح داد. مضاف براین‌که نرسیدن آب به همه جا فقط ظنّ شما بوده و عمل به ظن جایز نیست، درحالی‌که یقین دارید که آب را جاری ساخته‌اید و تمام. 🗝حرمت اسراف؛ شما با وسواس تصور می‌کنید عمل عبادی واجب یا مستحب خود را بهتر انجام داده اید، در حالی که با اسراف مرتکب حرام شده‌اید؛ علاوه بر تلف کردن وقت، عمر و اسارت روح خود در این مسیر. 🗝جریمه و تنبیه یکی دیگر از راهکارها بی‌توجهی است، هرچه را خواستید تکرار کنید، به آن توجه نکنید. شاید انجام این کارها بار اول و دوم و سوم شما را عصبی کند😩 و باعث شود از عبادتتان لذت نبرید و کلافه شوید، اما صبر کنید، خود صبر و ترک تکرار عمل، برایتان جهاد و حسنه💕 است... هر کس برای مقابله با شیطان، نیازمند تلاش و صبر است. در خصوص موارد دیگر نیز همین شیوه را پیش بگیرید. بعد از گذشت ایام احساس می‌کنید، حس بهتری دارید. از توصیه علمای اخلاق برای ترک وسواس و رذایل اخلاقی نذر و قرار گذاشتن با خداوند است، که اگر مرتکب فلان اشتباه شدم فلان مبلغ صدقه دهم یا فردا روزه بگیرم یا... نوع تنبیه را امری انتخاب کنید که حتما ملزم به انجام آن باشید و هم سختی انجام آن شما را از تکرار مجدد آن بازدارد. علاوه بر این‌ امور، برای تسهیل مسیر از توسل به ائمه اطهار علیهم‌السّلام و توکّل🤲 و اذکار بهره ببرید؛ ذکر صلوات برای آرامش قلب❤ بسیار مفید است. 🗝برای مشاوره و درمان حضوری یا تلفنی می‌توانید از راهکارهای اساتيد گروه نیز کمک بگیرید. @ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 ۴۰۰ :❓ سلام🌸 با مدد از شهدا و اسرای کربلا بیان کنید که به راستی ما برای امام زمانمان چه کاری باید بکنیم؟ وظیفه ما امروز چیست؟ یار امام زمان ارواحنافداه چگونه باید باشد؟ ۴۰۰: سلام دوست عزیز🌹 انتظار، عشق به امام زمان ارواحنافداه و یار امام زمان بودن، باید بسیار ملموس و حسی در زندگیمان گردد❤. 🗝برای یار مولیٰ شدن اولین قدم این است که دل حضرت را از خود نرنجانیم؛ 👈پس گناه و آلودگی با یار امام زمان ارواحنافداه بودن منافات دارد. 🗝عدم ولایت پذیری از پدر، مادر، همسر، مجتهد و ولی فقیه با پذیرش ولایت محض امام زمان ارواحنافداه منافات دارد؛ 👈پس تمرین ولایت پذیری کنیم. 🗝 باید سعی کنیم در هر کاری که انجام می‌دهیم، ایشان را شاهد ببینیم؛ اگر ایشان جای ما بودند چگونه عمل می‌کردند؟ 👈ما هم، همان کنیم👌. برای مثال: اگر نیازمندی را می‌بینم -نیاز مالی، روحی، جسمی و...- اگر امام زمان ارواحنافداه جای من بود محال بود بی‌خیال رد شود پس اگر من بی‌توجه باشم کار امام زمانی نکرده‌ام! 👈پس اگر چنین کنم، چگونه ممکن است برای ظهور و در ظهور از یارانشان باشم⁉ اگر با پدر و مادرم، همسرم، فرزندم، همسایه‌ام، همکارم، دوستم، برخورد امام زمانی پسند نداشته باشم چگونه مدعی عشق به امام زمانم هستم😓‼ ↩ پس باید سعی کنیم از همین پایین، در هرجایی که هستیم و هر مسئوليت حتی کوچکی که داریم درست عمل کنیم، یک مسئول قوی باشیم و امام زمانی عمل کنیم تا خودشان إن‌شاءاللّه مسئولیت‌ کارهای بزرگتر برای ظهور را به ما محول کنند.🤲 @ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 ۴۰۱:❓ سؤال کننده: کاربر یا زهرا (س)، تاریخ ۱۳۹۷/۸/۲۰ سلام. درست است که می‌گویند بعضی از حیوانات مسخ شده هستند؛ یعنی آدم بودند و الان حیوان هستند؟ ۴۰۱: سلام دوست عزیز🌹 🔍 عقیده به انتقال روح از یک جسم به جسم دیگر در تاریخ بشر سابقۀ دیرینه دارد که در اصطلاح آن را تناسخ گویند. انواع تناسخ را می توان به دو گروه: 1⃣ مُلکی یا مادی؛ 2⃣ ملکوتی و معنوی تقسیم کرد؛ که در خصوص تناسخ مُلکی اسلام به شدت آن را رد کرده و احادیث بسیاری در این باب داریم که معتقدان به آن کافر می‌باشند. به علاوه دلایل عقلی بسیاری نیز مبنی بر رد این نوع تناسخ وجود دارد. 🔍در آیات قرآن کریم، به صراحت بازگشت روح به دنیا نادرست دانسته شده است: «حَتَّی إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فیما تَرَکتُ کلاَّ إِنَّها کلِمَةٌ هُوَ قائِلُها وَ مِن وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلی یوْمِ یبْعَثُون؛ زمانی که مرگ یکی از آنان فرارسد، می‌گوید: پروردگارا! مرا بازگردانید. شاید در آنچه ترک کردم و کوتاهی نمودم، عمل صالحی انجام دهم! ولی به او می‌گویند: چنین نیست! این سخنی ست که او به زبان می‌گوید و اگر بازگردد، کارش هم‌چون گذشته است! و پشت سر آنان برزخی است تا روزی که برانگیخته شوند. 📖"مؤمنون، ۱۰۰:۲۳-۹۹." 🔍تناسخ ملکی در اصصلاح فلسفی عبارت است از این که نفس انسانی، با توجه به ارتباط و عشقی که بین جسم و روح وجود دارد، با از بین رفتن و مرگ بدن اول، بدون فاصله زمانی و بدون وقفه، وارد بدنی دیگر شود. بعضی فقط به انتقال روح انسان به جسم انسان دیگر -نسخ- معتقدند، بعضی انتقال روح انسان به بدن حیوانات -مسخ- را هم جایز می‌دانند و بعضی انتقال به گیاه -رسخ- و جماد -فسخ- را هم می‌پذیرند. 🔍 تناسخ ملکوتی🌀 عبارت است از انتقال نفس از بدن دنیوی به بدن اخروی‌ای که با اخلاق و ویژگی‌هایی که در دنیا کسب کرده است، تناسب دارد. این قسم از تناسخ به عقیده فلاسفه، نه تنها ممکن است بلکه واقع نیز شده است👌. این مسأله در ادبیات دینی، با عنوان تجسم اَعمال بیان شده است. تناسخ ملکوتی باطل نیست و شواهد محکمی نیز در آیات و روایات دارد. 🔍 برخی آیات قرآن کریم به وقوع نوعی مسخ اشاره دارد. همانند آیاتی که بیان دارد گروهی از یهودیان به واسطه نافرمانی در مقابل دستور الهی، تبدیل به بوزینه شدند: «وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذینَ اعْتَدَوْا مِنْکمْ فِی السَّبْتِ فَقُلْنا لَهُمْ کونُوا قِرَدَةً خاسِئین؛ به طور قطع از حال کسانی از خودتان، که در روز شنبه نافرمانی و گناه کردند، آگاه شده‌اید! ما به آن‌ها گفتیم: به صورت بوزینه‌هایی رانده‌شده درآیید!» 📖"بقره ۶۵:۲." امام سجاد علیه‌السّلام می‌فرمایند: «مسخ شدگان تا سه روز زنده بودند، سپس خداوند باران و بادی فرستاد و همه را به دریا انداخت، هیچ شده­‌ای بعد از سه روز زنده نمانده است و این حیواناتی که اکنون به شکل آن‌ها می‌بینید، فقط شبیه آنانند نه آنکه خود آنان و یا از نسل آنان باشند.» البته مراد از این مسخ، مسخ معنوی و ملکوتی است. 🔷توجه به این نکته ضروری است که در مسخی که در قرآن ذکر شده است یک روح و یک جسم هست که تغییر رتبه وجودی پیدا می‌کند. به عبارتی تناسخ معنوی قبل از مرگ اتفاق می‌افتند و در واقع یک روح و یک جسم می تواند مراتب متفاوتی پیدا کند از حیوان پست‌تر شود و یا به مقام قاب قوسین برسد. اما در تناسخ مصطلح در بین عوام، یک روح در جسم‌های مختلف وارد می شود که اصطلاحاً به آن سَمساره گویند. طبق این نظر برای یک روح چند جسم وجود خواهد داشت؛ براین اساس معاد که برای یک جسم و یک روح است ممکن نخواهد بود و معتقدان به تناسخ، معاد را انکار می‌کنند. 🔍در آخر علاوه بر دلایل نقلی بر رد تناسخ که در این مقال نمی‌گنجد، به یک دلیل عقلی بر رد آن بسنده می‌کنیم: قائلان به تناسخ، آن را راهى براى ادامۀ تکامل ارواح متوسّط مى‏‌دانند در حالی که بدن مادّى يک نوزاد، به طور طبيعى، تحمّل اين نوع از کمال روح را ندارد. روحى که قبلاً در يک بدن مادى، مراحلى از اين کمالات را تحصيل کرده، اگر بخواهد دوباره با همان کمالات، در يک بدن جنينى ديگرى -آن گونه که قائلين به تناسخ می‌گويند- قرار گيرد، بدن جديد تحمّل کمالات او را نخواهد داشت و نمی‌تواند با آن متحد شود. تجربه نيز نشان می‌دهد که نوزادان، کمالات بزرگسالان را ندارند. اگر تناسخ به اين نحو درست بود، پس بايد تعداد قابل توجّهی از نوزادان👶 با علم و آگاهی بالايی متولّد می‌شدند. @ayna_valiollah_porseman 💭🔓
⭐نکات طلایی پرسمان ❓سؤال: چه تناسخی صحیح است⁉ مشاهده پاسخ کامل ۴۰۱ در @ayna_valiollah_porseman لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
🔒💭 ۴۰۲:❓ سؤال کننده: کاربر A.S باسلام خدمت اساتید محترم. سؤالی که خیلی ذهنم را مشغول کرده‌ است این است که علت این‌که مال حرام بر نسل تأثیر می‌گذارد چیست؟ با توجه به عدالت خداوند که شکی در آن نیست، این برای من سؤال است که چرا فردی باید تحت تأثیر مال حرام اجدادش باشد؟ یا چرا آیندگان شخص باید تحت تأثیر مال حرام او باشند؟ باتشکر از پاسخگویی شما ۴۰۲:📢 سلام دوست عزیز🌹 لازمه‌ٔ اختیاری بودن در عالم ماده این است که وقتی فردی با اختیار خود، سراغ ممنوعه‌های مسیر می‌رود و مال حرام🚫 می‌خورد، طبق رابطه‌ٔ عمل و عکس‌العمل⬅➡، آن حرام بر نسل فرد، آثار خودش را خواهد گذاشت. بنابراین تأثیر مال حرام بر روی نسل، ناشی از رابطه عمل و عکس‌العمل در این دنیاست🌎. 🗝حوادث و اتفاقات در این عالم بر اساس یک چرخه علت و معلول صورت می‌گیرد. به این صورت که هر حادثه‌ای از جمله تولد فرزندان، روحیات و آثاری که خلق می‌شود و ... بر اساس علت‌های خاص خود اتفاق می‌افتد و مسلما اگر خداوند بخواهد جلوی این امور را بگیرد یعنی عملاً اختیار را از انسان‌ها سلب نموده است✊. 🗝نسبت پدر و مادر به فرزند به مثابه نسبت زمین است به درخت؛ لذا اگر والدین کسی شراب‌خوار، حرام‌خوار، اهل معصیت و... باشند و یا برعکس، اهل عبادت، علم، زهد و تقوا باشند یقیناً در وجود فرزندی👶 که از آنان متولد می‌شود نیز مؤثر خواهد بود. 👈پس آن چه اتفاق می‌افتد اثر علت و معلول است. ❓اما جهت دوم سؤال؛ این که بچه چه گناهی کرده که به خاطر حرام‌خواری خانواده، آثار منفی در این کودک ایجاد شود؟ این امر با عدالت خداوند تناقض ندارد؟ 🗝در جواب باید گفت که بر اساس اصل کلّی و قاعده شک‌ناپذیر و محکم در دین اسلام هیچ كس بار گناه دیگرى را بر دوش نمى‏‌گیرد: ✨«أَلَّا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى وَأَنَّ سَعْیَهُ سَوْفَ یُرَى ثُمَّ یُجْزَاهُ الْجَزَاء الْأَوْفَى؛ هیچ کس بار گناه دیگری را بر دوش نمی‌گیرد، و برای انسان بهره‌ای جز سعی و کوشش او نیست، و تلاش او به‌زودی دیده می‌شود، سپس به او پاداشى تمام دهند.»✨ 📖"نجم، ۵۳: ۴۱-۳۸". 🗝 هم چنین طبق براهین عقلی و نصّ صریح قرآن کریم شکّی در این نیست که خداوند متعال عادل است؛ پس محال است کسی را به خاطر کاری که نکرده است، مجازات کند. لذا عذاب🔥، فقط در مقابل گناهیست که فرد از روی اختیار مرتکب آن شده باشد. 🗝حق این است که یک موجود مختار، می‌تواند با اختیار خود روند امور را تغییر دهد، هر چند که همه این تأثیر‌ها به شکل اقتضایی و زمینه‌ساز است؛ اما علت تامّه نیستند و اختیار شخص را نفی نمی‌کنند👌. علت تأثیر کارهای خوب یا بد پدر، مادر و دیگران در وجود فرد تام نیست و یکی از آثار وضعی و تکوینی، اعمال ایشان است. این کودک به رغم آثار منفی که از طریق ژنتیک، لقمه🍞 و... به او رسیده، می‌تواند از انرژی‌های مثبت بسیاری که چه بسا برای او بیشتر از سایرین است، استفاده نموده و به مقامات بسیار بالا📈 برسد. همواره باید در نظر داشت که عوامل مختلفی بر زندگی افراد تأثیر دارد و خدای متعال افراد را با توجه به ظرفیت‌ها و داده‌های آنان می‌سنجد. طبق آیه «لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا» خداوند افراد را بر اساس توانمندی‌ها و استعدادهایشان مکلف به انجام تکالیف الهی کرده است و ظهور و بروز عدالت الهی را در عالم بعد -عالم آخرت- می‌توان به وضوح مشاهده کرد که ملاک، میزان تلاش افراد بر اساس داشته‌های آنان است. ▫@ayna_valiollah_porseman 💭🔓
⭐نکات طلایی پرسمان ❓سؤال: چرا مال حرام بر نسل اثر می‌گذارد⁉ مشاهده پاسخ کامل ۴۰۲ در @ayna_valiollah_porseman لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
💭🔓 ۴۰۳ :❓ ؟ سؤال کننده: خانم نوری، تاریخ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳ سلام خواستم نظر حضرت آیت اللّه خامنه‌ای رهبر معظم را در مورد پروتز _هر نوع_ بدانم. چون پروتز دندان که سال‌هاست رایج است و با فقه شیعه مشکلی ندارد ولی برای پروتزهایی‌ مثل لب، سینه ،گونه، ابرو و...؛ خواستم نظر مرجعم را بپرسم.😊 ۴۰۳ :📢 سلام دوست عزیز 🌹 این که به زیبایی خود اهمیّت می‌دهید امّا در کنار آن به دنبال احکام شرعی آن هم هستید عالیست☺️. ✔حکم اولیه جراحی زیبایی، فی نفسه بدون در نظر گرفتن هیچ حکم ثانویه‌ای به خودی خود جایز است. 🔍شرایط این کار: در استفاده از انواع روش‌های زیبایی باید به نکات زیر توجه کرد: 🔘۱-‌‌ عمل زیبایی چون درمان محسوب نمی‌شود و ضروری نیست نباید موجب ضرر و آسیب رسیدن به بدن شود. 🔘۲- باید توجه کرد آیا انجام عمل زیبایی مدّ نظر، موجب ایجاد مانع برای رسیدن آب به بدن در وضو💧 و غسل🚿 می‌شود یا خیر. با توجه به اینکه در سؤال اشاره به مقوله پروتز شده، طبق بررسی‌های صورت گرفته در انواع پروتز، مواد مختلفی (که حتی ممکن است این مواد از چربی‌های سایر اعضای فرد باشد و یا غیره) در زیر پوست تزریق می‌شود که فی نفسه مانعی برای غسل و وضو نیست اما توصیه می‌شود در صورتی که پروتز با روش و شرایط دیگری انجام می‌شود از مرجع مربوطه با جزئیات استفتاء شود. 🔘۳- طبق نظر مجتهدین انجام هر عملی جهت زیبایی با فرض صدق زینت باید از نامحرم🚫 پوشیده شود. تشخیص زینت بودن یا نبودن، موکول به نظر عرف جامعه است. 🔘۴- در حین عمل نباید گناهی صورت گیرد و بایستی عمل توسط همجنس انجام شود تا نیاز به لمس یا نگاه گناه نباشد🙈. چون عمل جراحی زیبایی حتی درمان بیماری محسوب نمی‌شود، به همین خاطر ضرورت‌هایی که ممکن است در بحث درمان با پزشک نامحرم جائز باشد، در اینجا جاری نخواهد بود، مگر در مواردی که برای درمان سوختگی و مانند آن ضرورى باشد و پزشک مجبور به لمس و نگاه کردن باشد. ▫@ayna_valiollah_porseman 💭🔓
⭐نکات طلایی پرسمان ❓سؤال: آیا پروتز حرام است⁉ مشاهده پاسخ کامل ۴۰۳ در @ayna_valiollah_porseman لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
🔒💭 ۴۰۴:❓ ؟ سؤال کننده: خانم پری سلام می‌خواستم راجع اکستنشن مو و مژه توضیح دهید که از نظر فقهی چه حکمی دارد و آیا میشه انجام داد؟😊 ۴۰۴: 📢 سلام دوست عزیز 🌹 بسیار پسندیده است که قبل از انجام هرکاری به دنبال حکم شرعی آن هستید ☺️. در استفاده از انواع روش‌های زیبایی باید به این دو نکته توجه کرد: 🗝۱-آیا انجام عمل زیبایی مدّ نظر موجب ایجاد مانع برای رسیدن آب به بدن در وضو و غسل می‌شود یا خیر؟ اگر مانع شود برخی فقها انجام آن فعل را حرام می‌دانند و برخی فی نفسه عمل زیبایی را حرام نمی‌دانند و شرایطی را بیان می‌کنند که می‌بایست به مرجع خود مراجعه کنید. 🗝۲- طبق نظر مراجع عظام انجام هر عملی جهت زیبایی با فرض صدق زینت باید از نامحرم پوشیده شود. تشخیص زینت بودن یا نبودن، موکول به نظر عرف جامعه است. 📃حکم اکستنشن مو و مژه: هر چند این عمل از نظر شرعی اشکالی ندارد، اما چنانچه مانع رسیدن آب💧به مژه‌ها -هر چند به نحو جزئی- شود، و برطرف کردن مانع در هنگام وضو یا غسل ممکن نبوده و یا همراه با حرج و مشقت باشد، جایز نیست. 🔘در هر حال، کسی که چنین عملی انجام داده است، اگر رفع آن حرج و مشقت نداشته باشد، وضو و غسل با وجود چنین مانعى باطل🚫 است و اگر رفع آن با مشقت باشد، ایجاد چنین مانعى که موجب وضو و غسل جبیره‌اى مى‌شود، چنانچه در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ایجاد مانع نماید، و چنانچه نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف کند و یا برطرف کردن مانع، حرج و مشقت داشته باشد، باید به وظیفه غسل و وضوى جبیره‌اى عمل کند؛ یعنى با دست مرطوب، مانع را مسح نماید. 📃اکستنشن مو چه با موی طبیعی و چه با موی مصنوعی، نیاز به غسل🚿 ندارد و نیز نیازی نیست در غسل، موهای اضافه شده هم شسته شوند اما اگر موهای اضافه شده با چسب یا شیوه دیگری که مانع رسیدن آب به موهای طبیعی است وصل شده باشد مانع از غسل است و باید برطرف شود و اگر به راحتی ممکن نیست باید غسل جبیره‌ای انجام گیرد. "استفتاء از دفتر حضرت آیت الله خامنه‌ای مدظلّه‌العالی." 🔘لازم به ذکر است در صورتی که موی طبیعی کافر یا سگ برای اکستنشن استفاده شده باشد نجس است و قابل تطهیر هم نیست✊. "امام خمینی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه، توضیح المسائل؛ م٨۶ و ١٠۴، مطابق با نظر آیة الله العظمی خامنه‌ای مدظلّه‌العالی." توجه:👇 کاشت مو به دو صورت انجام مى‏‌گیرد: ▫١. با چسب و مانند آن؛ به گونه‏‌اى که مو در سر و ابرو ترمیم مى‏‌شود. ▫٢. بدون چسب و مانند آن در سر و ابرو کاشته مى‏‌شود. در این روش، مو شبیه سوزن نازک از زیر پوست بیرون مى‏‌آید. در روش اول آب به طور متعارف به بدن نمى‏‌رسد ولى در روش دوم مو جزء بدن گردیده و به طور طبیعى مانع رسیدن آب به بدن نمى‏‌شود. اگر جزء بدن گردد و رشد و نمو کند، اشکال ندارد و وضو صحیح است👌. ▫@ayna_valiollah_porseman 💭🔓
⭐نکات طلایی پرسمان ❓سؤال: حکم فقهی اکستنشن مو و مژه چیست⁉ مشاهده پاسخ ۴۰۴ در @ayna_valiollah_porseman لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
🔒💭 ۴۰۵:❓ سؤال کننده: خانم فاطمه جعفری، تاریخ ۱۳۹۸/۱۲/۱۶ سلام و عرض ارادت خدمت مدیر محترم و بزرگواران... عیدتان مبارک یک سؤال درمورد نجاست الکل سفید داشتم. با توجه به اینکه در زمان آمپول زدن و دیگر مصارف طبی خیلی استفاده می‌شود، لطفا بفرمایید حکم آن از نظر رهبری چیست؟ اگر عزیزان کارشناس، در این مورد از حیرت ما بکاهند، دعاگوی شما خواهیم بود😍 ۴۰۵: با سلام خدمت شما دوست عزیز🌹 در مورد الکل سه نظر فقهی وجود دارد: 💧الکل جزء نجاسات نیست. 💧💧الکل اگر مسکر و مست‌کننده باشد نجس و اگر مسکر و مست‌کننده نباشد، نجس نیست؛ 💧💧💧و برخی فتوای صریحی ندارند و فرموده‌اند بنابر احتیاط واجب نجس است و باید از آن پرهیز شود. ✨مقام معظّم رهبری دامت‌افاضاته‌الشریف، ملاک نجاست الکل را دو امر همراه هم می‌شمارند: مست‌کننده بودن و در اصل مایع بودن. ایشان می‌فرمایند: هریک از اقسام الکل که مست‌کننده و در اصل مایع باشد بنابر احتیاط نجس است و اگر خود مکلّف یقین نداشته باشد، خبر دادن اهل فن مورد اطمینان، کافی است. این مواردی که گفته شد جزء اصول کلی است. ✨در مورد سؤال شما که استفاده الکل سفید در پزشکی و مصارف طبی می‌باشد، نظر معظم‌له همان است؛ یعنی اگر از الکلی باشد که در اصل مایع نیست، هرچند مست‌کننده هم باشد، محکوم به طهارت است و نماز با لباسی که با این الکل برخورد کرده صحیح است👌 و احتیاجی به تطهیر ندارد ولی اگر الکل موجود در آن، الکلی باشد که در اصل مایع است، بنابر احتیاط واجب نجس است و نمی‌توان با بدن یا لباسی که به آن آغشته شده است، نماز خواند و در صورت شک، محکوم به طهارت است. حضرت آقا دامت‌افاضاته در اصل مایع بودن را موکول به اهل فن دانسته‌اند. طبق نظر کارشناسان متخصص، الکل‌ها و مواد ضدعفونی که از آن جهت صنعت داروسازی به عنوان دارو یا ضدعفونی کردن ادوات پزشکی، آمپول زدن و حتی امروزه برای جلوگیری از ویروس کرونا استفاده می‌شود، در اصل مایع نیست و پاک است✅. 📚"برگرفته از مقام معظّم رهبری، رساله اجوبه الاستفتائات -ترجمه فارسی-، سؤالات۳۰۵ ،۳۰۷ و ۳۱۰." ▫@ayna_valiollah_porsema 💭🔓