eitaa logo
پرسمان أین ولی الله ارواحنا له الفداء
31 دنبال‌کننده
18 عکس
1 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
⭐️نکات طلایی پرسمان ❓سؤال: فرق ان شاء اللّه با انشااللّه و ایشاالله⁉️ مشاهده پاسخ کامل در @ayna_valiollah_porseman
⭐️نکات طلایی پرسمان ❓سؤال: رابطه خدا، زمان و علّیت⁉️ مشاهده پاسخ کامل در @ayna_valiollah_porseman
🔒💭 ۳۸۶:❓ ؟! سؤال کننده: پروین جان، تاریخ ۱۳۹۷/۶/۱ مگر خداوند نامحرم است که باید سر نماز حجاب داشته باشیم. ممنون از پاسختان و عید همگی مبارک ۳۸۶ : سلام دوست عزیز🌹 در ارتباط با پرسش شما در وهله اول شایسته است به یک نکته مهم توجه داشته باشیم که دین، شامل اصول و فروع است، اصول دین تحقیقی هستند و باید با تحقیق، پرسش و جست و جو بررسی کرد و به یقین رسید؛ اما در رابطه با فروع دین و احکام، وظیفه هر انسانی اطاعت است؛ فرد موظف به تقلید است و آگاهی و عمل به احکام الهی کفایت می‌کند. ✨ در روایات معصومین علیهم‌السّلام نیز به حجاب زنان در نماز اشاره شده است. به طور مثال امام باقر علیه‌السّلام درباره لباس زن در نماز فرمودند: «زن، در دِرع و مقنعه باید نماز بخواند، البته به شرطی که درع، نازک نباشد». "الکافی، ج ۳، ص ۳۹۴." درع در اصطلاح فقهی به پیراهن زن گفته می‌شود که نیم تنه بالا را می‌پوشاند که دو آستین هم دارد. و مقنعه همان «خِمار» است و خمار آن چیزی است که زن به وسیله آن، سر و موی خود را می‌پوشاند. ✨احکام الهی که از منشأ علم و حکمت پروردگار عالم صادر می‌گردد، تنها یک علت ندارد که بتوان گفت علت فلان حکم این است و لا غیر. بلکه احکام الهی مانند آيات قرآن کریم ظاهری دارند و باطنی و پى بردن به تمام اسرار آن، با علم محدود ما میسر نیست. هم‌چنین حجاب و پوشش بانوان در نماز، علت‌های متعددى دارد؛ که به برخی از آن اشاره می‌کنیم: 🗝 قانون‌مداری؛ همه چیز در عالم بر اساس قوانین و چارچوبیست. خداوندی که خالق انسان است، قوانینی را برای او وضع کرده است؛ و تخلف از هر قانون قانونگذار حقیقی تخلف محسوب می‌شود. قوانین در نماز ظاهری دارد و باطنی. پوشش در نماز برای حفظ حجاب نیست که دلیل نامحرم بودن خداوند دانسته شود؛ چنان‌چه خداوند همه جا هست و جهت و قبله برای خدا معنا ندارد؛ و یا انسان با جسم نزد خدا نمی رود که نیاز به طهارت و پاکی باشد و هکذا... اما پس هر یک اسرار و حکمت ها نهفته است. 💫تمرین قانون‌مداری انسان را منضبط می‌کند. 🗝اطاعت پذیری؛ هدف اصلی در تمامی احکام، عبادات و اوامر الهی اطاعت خدا و اجرای ولایت الهی است. تمرین اطاعت پذیری محض، در چارچوب و قوانینی که برای هر عمل نهاده شده، از انسان منیّت را دور و او را مطیع مولا می‌کند. 🗝زیباترین و متین ترین ظهور؛ وقتی خداوند برای خانم ها این‌گونه حجاب را قرار داده، یعنی حجاب در نماز زیباترین و متین ترین صورت است برای یک زن که خداوند دوست دارد او را این گونه ببیند😍؛ و مسلماً بهترین هیأت و پوشش برای کمال وجودی اوست که این گونه ظهور یابد. 🗝تمرین؛ چند نوبت نماز با پوشش کامل خواندن در هر روز، قطعاً نوعى تمرين مستمر براى حفظ حجاب می‌باشد؛ تمرین و تکرار از مهم‌ترین کمک‌های تربیتی است و نقش مهمى ايفا می‌کند👌. 🗝ادب و احترام؛ داشتن پوشش كامل در پيشگاه خداوند، نوعى ادب و احترام به ساحت مقدس پروردگار❤ است. چنان‌چه در عرف هم اگر شما به دیدار شخص محترمی رفته و قصد گفت و گو با او را داشته باشید طبیعتاً سعی می‌کنید از پوشش مناسبی استفاده نمایید و حیا از فطریات و ذاتیات انسان‌هاست و شایسته است انسان بر اساس فطرت خویش آن را رعایت کند. و همين ادب حضور در پيشگاه الهى زمينه‎ساز حضور معنوى و بار يافتن به محضر حق مى‎شود. 🗝حضور قلب؛ وجود پوششى يک‏ پارچه براى تمام بدن و داشتن پوششى مخصوص براى نماز، توجه و حضور قلب انسان را بيشتر می‌کند و از التفات ذهن به تجملات می‌کاهد و ارزش نماز را صد چندان می‌کند. ✨میزان حجاب برای مردان و زنان، در غیر نماز و هم‌‌چنین در نماز متفاوت است؛ که خداوند این احکام را بر اساس خلقت آنان قرار داده است. پوشش برای هر دو، تا حدی واجب است؛ هرچند پوشش کامل حتی با عبا برای آقایان مستحب می باشد. البته حكم پوشش زنان در نماز، با حفظ حجاب آنان در برابر نامحرم تفاوت‏‌هايى دارد و با آن قابل مقايسه نيست؛ مثلاً پوشاندن روى پا در برابر نامحرم واجب است؛ ولى در نماز -بدون حضور نامحرم- واجب نيست. ✨در انتها اشاره می‌کنم به این‌که حکمت‌ها و اسرار بسیاری در نوع اجرای هر کدام نهفته است که برخی در کلام معصومین علیهم‌السّلام به آن‌ها اشاره شده، و برخی را بشر کشف نموده و بسیاری از آن‌ها نیز برای انسان هم‌چنان مکتوم و نهفته است که در آینده یا در زمان ظهور روشن خواهد شد، إن شاء الله🤲. @ayna_valiollah_porseman 💭🔓
⭐نکات طلایی پرسمان ❓سؤال: مگر خداوند نامحرم است که باید در نماز حجاب داشته باشیم؟ مشاهده پاسخ کامل ۳۸۶ در @ayna_valiollah_porseman
🔒💭 ۳۸۷:❓ سلام علیکم ممنون از گروه خوب و با معرفتتان. سؤالی از استاد عزیز داشتم که مدت هاست فکرم را مشغول کرده اگر این مشغولی ذهنم رفع شود خیلی دعایتان می‌کنم. سؤالم در مورد نماز جماعت خانم‌ها است. ۱. این که فرمودند مسجدِ زن پستوی منزل اوست؛ آیا اولویت در شرکت در نماز جماعت است یا در خانه ماندن و نماز را در خانه خواندن؟ ۲. اگر پاسخ سؤال اول اولویت با جماعت است اگر کار منزل مانده باشد؛ آیا اولویت در خانه ماندن و نماز را در اول وقت خواندن است یا رفتن به مسجد و به جماعت خواندن؟ ممنونم. 📢 ۳۸۷: سلام دوست عزیز♥️ سیره اسلام بر عدم ظهور و تجلی زنانگی زنان در جامعه است؛ اموری که ضروری نیست را می‌توان کاهش داد. 👈 اما بودن در جامعه بدون ظهور زنانگی، در هیأت یک انسان برای کارهای ارزشمند هم چون تحصیل، تدریس، طبابت، انجام مستحبات و... مطلوب است. و نماز جماعت از مستحبات مؤکد است. در مورد تداخل میان رفتن به مسجد و انجام کارهای خانه؛ مدت زمان کوتاه رفتن به نماز، منافاتی با انجام امور منزل ندارد. یک زن مؤمن خانه‌دار، کیّس و زیرک است، با مدیریت و برنامه‌ریزی می‌تواند هر دو را داشته باشد. شایسته است زن مؤمنی که این‌چنین به نماز جماعت معتقد است؛ به طریق اولیٰ بر ايجاد محیطی تمیز با شادی و آرامش برای اعضای خانواده توجه داشته باشد. اگر عدم مديريت و مشغله‌های موردی، خشم اعضای خانواده و همسر را از به هم ریختگی و نبود غذا و... برانگیزاند؛ مسلماً عقل و دین نمی‌تواند حامی فرد برای انجام اعمال مستحب و ایجاد یک محیط خانوادگی امن گردد. @ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 ۳۸۸:❓ سؤال کننده: استاد ترادیون، تاریخ ۱۳۹۷/۱۲/۳ گاهی جوان‌ها از ما می‌پرسند؛ خانواده‌ها با ازدواج ما مخالفند _از خواستگار ایرادهای ظاهری و مادی می‌گیرند_ در صورتی‌که خواستگار از هر جهت با معیارهای سنجیده مناسب هست، از طرفی نمی‌توان ساز مخالف با خانواده‌ها زد؛ از طرفی نمی‌خواهند مورد مناسب را رد کنند. چه کنیم؟؟؟ همکاران گرامی پاسخ‌هایمان را به اشتراک بگذاریم. ۳۸۸: سلام دوست عزیز🌹 تصمیم گرفتن در این شرایط با توجه به شرایط فرد، متفاوت است‌. در این‌جا برخی نکات را مطرح می‌کنیم، تا باتوجه به تشخیصتان به نتیجه خوبی برسید: 🗝در وهله اول باید در مورد ملاک‌ها و معیارهایی که برای ازدواج💍 در نظر گرفته‌اند، بازبینی و بررسی نمود زیرا خیلی از مواقع معیارهای افراد از نظر خودشان منطقی و درست هست اما با نظر کارشناسان و عقل سلیم متفاوت می‌باشد. از طرفی دیگر ممکن است معیارها درست باشد اما شرایط شخصی فرد طوری باشد که نیاز به تغییر معیارها لازم باشد، گاهی افراد شرایط خاص خود را در نظر نمی‌گیرند و انتظارات و توقعات نا به جا ایجاد می‌شود. 🗝از طرفی باید دلایل خانواده برای عدم پذیرش خواستگارها را بررسی کرد، ممکن است خانواده و پدر و مادر با توجه به تجربه و شناختی که از ایشان و خصوصیاتشان، شرایط خانوادگی و... دارند تشخیص می‌دهند این فرد مناسب نیست و شاید تشخیصشان درست هم باشد👌. پس در مرحله نخست یک بازنگری نسبت به معیارها و انتخاب خود داشته باشند و به نظرات خانواده بیشتر فکر کنند. می‌توانند از راهنمایی‌های یک مشاور متعهد کمک بگیرند. 🗝در مرحله دوم با فرض اینکه فرد انتخاب درستی دارد و در انتخاب خود مطمئن است و مخالفت‌های خانواده غیرمنطقی و نادرست هستند، باید از راهی منطقی و عاقلانه و با حفظ حرمت افراد خانواده، به نحوی رضایت آن‌ها را به دست آورد. ▫راضی نبودن پدر و مادر در ازدواج، حتی در صورت مناسب بودن همسر، مشکلات فراوانی به همراه خواهد داشت. ▫با آن‌ها در فضایی صمیمانه😍 و با حفظ احترام و بدون تعصب مشورت کنند، دلایل منطقی پدر و مادر را بپذیرند و مدعی اینکه هیچ‌گونه مشکلی در مورد نیست، نشوند و با یادآور شدن اینکه هرکسی از نقاط ضعف و قوتی برخوردار است، اختلاف نظر را تا حدودی کم کنند. ▫'قلق' پدر و مادر خود را در نظر بگیرند و از آن راه وارد شوند. ▫از فرد سومی که روی پدر و مادرشان اثرگذار است کمک بگیرند و از او بخواهند رضایت ایشان را به‌دست آورد. ▫در ادامه از آن‌ها بخواهند که واقع بین باشند و شرایط زنانه را درک کنند✊. توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که در وضعیت جامعه امروز، بسیاری از جوانان موقعیت‌های خوب یا نسبتاً خوب ازدواج را به‌ دلیل سختگیری‌های این‌چنینی از دست داده‌اند و در حسرت ازدواج مانده‌اند. افرادی که با گذر از سن طلایی ازدواج‌شان و وضعیتی که اکنون دارند، حتی حاضرند با افراد متأهلی که همسرشان فوت کرده یا طلاق گرفته با وجود بچه ازدواج کنند. در کل برای داشتن یک انتخاب درست و رفتار درست در تمام شئون زندگی، باید تمام تلاش خود را بکنیم و از هیچ جنبه‌ای کوتاهی نکنیم ولی در نهایت به خدا توکل کرده و مسیر زندگی خود را به دست او بدهیم و از خداوند متعال خیر را طلب کنیم💕. ان شاءالله بهترین‌ها رقم می‌خورد🤲. @ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 ۳۸۹:❓ سؤال کننده: کاربر یازهرا(س)، تاریخ ۱۳۹۷/۸/۲۷ مثل این‌که در آمریکا یک سری آدم‌ها پول می‌دهند تا بعد از مرگ جنازه‌شان را فریز کنند، تا شاید بعداً با پیشرفت علم دوباره زنده بشوند، آیا چنین چیزی امکان‌پذیر هست؟ یعنی وقتی که روح از بدن مفارقت کرد بشود شخص را دوباره زنده کرد. ۳۸۹: سلام دوست عزیز🌹 یکی از مسائل جدیدی که در حوزه علم فیزیک به وجود آمده است، مسأله "کرایونیک" می‌باشد. کرایونیک یا سرما زیستی، یک نوع محافظت از انسان‌ها یا حیوانات قانوناً مرده، در دمای بسیار پایین است به این امید که در آینده، علم پزشکی، آن‌ها را به زندگی برگرداند. اما معیار برای مرگ، توقف ضربان قلب💔 است. در پزشکی معاصر، مرگ مغزی، ملاک مرگ قطعی انسان محسوب می‌شود، لذا چنین اشخاصی به لحاظ پزشکی، زنده‌اند اگرچه به لحاظ قانونی، مرده به حساب می‌آیند. در رابطه با مسأله کرایونیک آن‌چه مسلم است، علم امروز به یقین و توان کافی برای انجام این کار نرسیده است و هم‌چنان در مرحله ظنّ، گمان و آزمون و خطاست📏. در این مرحله برای اجرا، بهتر است مانند سایر موارد مشابه، آزمایش🔬 بر روی حیوانات و موش آزمایشگاهی صورت گیرد؛ سپس در صورت موفقیت برای انسان به کار گمارده شود؛ که البته دانشمندان تاکنون برای تحقق این امر ناکام بوده‌اند. حال در شرایطی که هنوز قطعیتی برای برگشت به زندگی وجود ندارد، آیا پدیدۀ منجمد کردن جسد انسان‌ها -کرایونیک- درباره فرد مسلمان جایز است؟ تلاش انسان‌ها در کشف و بررسی علوم مختلف ارزشمند است و روز به روز شاهد پیشرفت‌های جدید هستیم که بسیار خوب است؛ اما إعمال یک امری که در حد فرضیه است، بر روی انسان، خصوصاً بر مسلمانان پذیرفته نیست. بر همین اساس، مراجع عظام تقلید دامت افاضاتهم در شرایط فعلی این پدیده را به‌ علت منافات داشتن آن با شرع اسلام، جایز ندانسته و یا حرام🚫 می‌دانند. از جمله دلایل حرام بودن منجمد کردن افراد زنده، قبل از مرگ طبیعی امور ذیل می‌باشد: 🔍 سلول‌های بدن پیش از رسیدن به دمای مورد نظر به دلیل یخ زدگی از بین می‌روند، پس عملاً انسان می‌میرد. 🔍 بسیار بعید به نظر می‌رسد، علم در آینده هم قادر به غلبه بر مرگ باشد پس معقول نیست، با وجود یک احتمال، کسی که زنده است را هم اکنون بکُشیم که شاید در آینده دوباره بتوانیم او را زنده کنیم. 🔍 علم فعلی نیز نمی‌تواند امانت دار خوبی برای سالم رساندن بدن به آینده دور باشد. شاهد مسأله فوق این است که در سال ۱۹۷۰ به علت کمبود بودجه و یا از بین رفتن بعضی از دستگاه‌ها، تعدادی از بدن‌ها فاسد شدند. علاوه بر ممنوعيت عقلانی این عمل برای انسان‌ها، در مورد مسلمانان که تمام اعمالشان را بر اساس شرع انجام می‌دهند، این کار جایز نمی‌باشد چون: 🔍 شرع مقدس دستور به دفن میّت داده است و دفن نکردن میّت، جایز نیست. 🔍 احترام بر مرده مسلمان واجب است از این رو جز در برخی از موارد اضطراری و ضروری، تشریح او نیز جایز نیست. پس جایز نیست با امیدهای واهی، در بدن مرده مسلمان، مایعات نیتروژنی تزریق کرد. 🔍 این کار تبعات حقوقی فراوانی برای دیگران دارد که مشکلات ارث، امکان و عدم امکان ازدواج همسران این افراد، هزینه‌های نگهداری اجساد و... از جمله این مشکلات است. نمی‌توان احکام شرعی را دربارهٔ مسلمانی که فوت کرده است، به امید این‌که در آینده دوباره زنده شود، تعطیل کرد. البته اگر روزی این امر به طور کامل امکان وقوع یابد و شرایط این کار کاملاً مشخص شود، مراجع تقلید با توجه به احکام ثانویه📚 تکلیف مسلمانان را مشخص خواهند کرد. ⚠در پایان یادآور می‌شویم از نظر قانونی، اﻧﺠﻤﺎد ﻣﺮدﮔﺎن تقرﻳﺒﺎً در همه ﮐﺸﻮرهاى اروپایی ﻣﻤﻨﻮع و ﮐﺎرى ﺧﻼف ﻗﺎﻧﻮن ﺑﻪﺷﻤﺎر ﻣﻰرود، امّا در ﺁﻣﺮﻳﮑﺎ و کاﻧﺎدا اﻳﻦ ﻋﻤﻞ ﺁزاد است و ﺣﺘﻰ ﺷﺮکت‌هایی برای این کار وجود دارد. @ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 ۳۹۰:❓ سؤال کننده: خانم شکیبا، تاریخ ۱۳۹۷/۴/۲۹ سلام یک نفر درباره خدا یک سؤال پرسیده که جوابش را نمی‌دانستم. ان شاءاللّه بتوانم جواب خوبی برایش داشته باشم. وقتی اصل علیت را در مورد خلقت جهان به کار می‌بریم به نوعی می گوییم که خدا قبل از جهان وجود داشته است. یعنی جهان و خدا را در چارچوب زمان تعریف می‌کنیم. در این صورت اگر خدا درون زمان وجود داشته باشد، علیت باید در مورد خدا هم صادق باشد و بپرسیم که خدا چگونه و چه زمانی به وجود آمده است. اما اگر بخواهیم خدا را موجودی خارج از بُعد زمان تعریف کنیم، این اشکال پیش می آید که چنین وجودی قادر به تغییر کردن و تغییر دادن نیست. یعنی نمی تواند خالق باشد. چون هر گونه تغییری فقط در چارچوب زمان اتفاق می‌افتد. اگر خدا وجودی بی زمان و جهان زمانمند باشد، یعنی زمان و جهان با هم شروع شده‌اند و قبل از جهان معنی و مفهومی نخواهد داشت پس علتی مقدم بر جهان نیز نمی تواند وجود داشته باشد. تنها راه برون رفت از این بن بست این است که جهان هم بی زمان باشد. یعنی جهان صرفاً وجود دارد و گذشته و آینده و حالی در کار نیست. پس آغازی نیز بر آن متصور نخواهد بود. شما اگر بخواهید خدا را ثابت کنید، اول باید تعریف واضح و روشنی از خدا داشته باشید به صورتی که هیچ تناقضی در صفات و ویژگی‌های آن نباشد. نه این که تصویر شترمرغ گونه‌ای از خدا داشته باشید که وقتی بگوییم چرا بار نمی‌برد بگویید خدا مرغ است، و وقتی بگوییم چرا پرواز نمی کند بگویید شتر است! برهان‌های اثبات وجود خدا در نهایت ممکن است ثابت کنند که یک چیزی بوده که جهان از آن خلق شده و آن چیز ممکن است انرژی یا خلاء کوانتومی باشد و این به کلی متفاوت با خدایی است که با انسان حرف می‌زند و دعاهایشان را مستجاب می‌کند، از دست ناباوران عصبانی می شود و از پرستیده شدن خوشش می‌آید و… : ⬇💭⬇💭⬇ 💭🔓
🔒💭 ۳۹۰: سؤال کننده: خانم شکیبا، تاریخ ١٣٩٧/٤/٢٩ به خاطر طولانی بودن، سؤال و جواب در دو پیام جداگانه آورده شده است. ۳۹۰: 📢 سلام دوست عزیز🌹 در صورتِ فرضیه‌های شما اشکالاتی وجود دارد که اصل فرض را زیر سؤال می‌برد: 🔍 ۱. در بحث علیّت می‌گوییم هر وجودی مشروط به وجودِ دیگری است تا بی‌نهایت. برای این که اشکال دور و تسلسل پیش نیاید، باید به وجودی برسیم که غیر مشروط باشد و وجودش ذاتیِ خودش باشد. مثل شوری که برای نمک ذاتیست؛ بنابراین وجودِ واجب الوجود ذاتی است برای آن، بی هیچ قید و شرطی. برای روشن‌تر شدن مقصود، با مثالی بحث را بیان می‌کنیم: فرض کنید اتومبیل🚗 کسی در جوی آب افتاده است؛ فرد از شخص "الف" کمک می‌خواهد، او می‌گوید به شرطی می‌آیم که "ب" بیاید، "ب" می‌گوید به شرطی می‌آیم که "جیم" بیاید، "جیم" می‌گوید به شرطی می‌آیم که "دال" بیاید و همین‌طور تا آخر. الان می‌بینیم آن ماشین بیرون از جوی آب است، متوجه می‌شویم که در این سلسله حتماً یک نفری بوده که برای آمدن و کمک کردنش شرطی نداشته است. در بحث خلقت عالم نیز هر وجودی _ممکن الوجود_ مشروط به وجود دیگری است تا بی‌نهایت. این‌که می‌بینیم اکنون این عالَم و وجودها هستند نشان از این است که واجب الوجود یعنی واجب بالذّات و وجود غیر مشروطی وجود داشته که این‌ها وجود پیدا کردند. 🔍 ۲. از طرفی، زمان⏳ نیز یک مخلوق، معلول و پدیده است؛ سابقهٔ نیستی دارد یعنی نبوده و خلق شده است؛ پس حادث است، ازلی و قدیم نیست، سراسر نیاز است و مانند همه معلول‌ها نیاز به علّت و خالقی "قدیم" دارد که خود خارج از محدوده و نقص زمان باشد. در واقع زمان، ترکیبی از آنات و لحظات است و هر آنی پس از نابودشدن آنِ پیشین پدید می‌آید. حقیقت زمان چیزی جز حالات گوناگون و دگرگونی ماده نیست؛ پس مانند هر تغییری نیازمند یک تغییر دهنده و متغیّر است که خود تغییر نپذیرد و نیازمند متغیّر نباشد و آن در نهایت همان واجب الوجودِ قدیم است. 🗝پس خدا خالق جهان و همین‌طور خالق زمان نیز هست. او قدیم است و ازلی؛ او فوق زمان است و در زمان نمی‌گنجد؛ پیش از زمان بوده و پس از انقراض جهان ماده نیز هست. تغییر نکرده و تغییر نمی‌کند؛ چون خدایی که زمان بپذیرد و تغییر کند ناقص است. 🗝واجب الوجود که علت العلل است، درتمام صفات مطلق و بی نهایت است و برتری رتبی نسبت به همه موجودات دارد؛ نه صرفاً برتری زمانی و مکانی. 🗝واجب الوجود باید دارای همهٔ کمالات🌕 باشد، چون وجود ناقص، خود نیازمندِ دیگری است. پس اگر موجودی دارای کمال در اطراف خود می‌بینیم، علّت آن، دارندهٔ آن کمال، به نحو احسن است. اگر علمی، جمالی، کمالی در یک مخلوق وجود دارد، خالق آن موجود آن صفت را به طور مطلق داراست با این تفاوت که علم مخلوق کجا و علم خالق کجا؟ 🗝شایان ذکر است که زمان، خاصّ عالم پست ناسوت و مادی است. اما در عوالم دیگر ملکوت، جبروت و لاهوت، دهر و ازل و سرمد را داریم که کنه و حقیقت زمان است امّا متناسب با همان عالم. 🗝در انتها متذكر می‌شوم که باید دقت کرد که برای هر چیزی، معیار سنجشی متناسب با همان موضوع در نظر گرفت. سؤال شما درست مانند این است که مثلاً بگویید مساحت این فرش چند کیلوگرم است؟ در صورتی که قالب مساحت، متر مربع است. شما خداوندِ بی نهایت و مطلق در همه صفات و فراتر بودن از همه صفات را در قالب محدود دنیا و زمان آوردید! اگر قالب ذهنی💭 خود را بشکنید آن‌وقت تصور صحیحی از خداوند خواهید داشت. @ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 ۳۹۱:❓ سؤال کننده: کاربر خادم الزهرا سلام‌اللّه‌علیها، تاریخ ۱۳۹۸/۳/۲۶ سلام آیا ان شاء اللّه با انشااللّه و ایشاالله فرق می‌کند؟ ۳۹۱ :📢 سلام دوست عزیز🌹 در عبارت «إنْ شَاءَ الله» سه کلمه وجود دارد: «إن» حرف شرط و به معنای «اگر»، فعل «شاء» به معنای خواستن و مقدر كردن و «الله» خداوند. عبارت به معنای این است که اگر خدا بخواهد، اگر خداوند مقدر فرماید، یعنی به خواست خدا این کار را انجام خواهم داد🤲. ✨در قرآن کریم خواسته شده است كه همهٔ کارهای خود را به خواست خداوند نسبت دهی و قاطعانه به خودت نسبت ندهی، چون اوست علت غایی همهٔ امور. «وَ لا تَقُولَنَّ لِشَیْ‏ءٍ إِنِّی فاعِلٌ ذلِکَ غَدا. إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّه»؛ و هیچ‌گاه با قاطعیت مگو که فردا چنین کاری را انجام خواهم داد، مگر آن‌ که آن‌ را وابسته به خواست و مشیّت پروردگار❤ نمایی. ✨عبارت «إنْ شَاءَ الله» در ویرایشِ صحیح می‌بایست به شکل جدا از هم و بدون حذف همزه «شاء» نوشته شود و سرهم نوشتن إنْ و شَاءَ ایجاد شباهت با کلمه «إنْشاء» می‌کند که مصدر فعل «أَنشأ» و به معنای ایجاد کردن، به وجود آوردن و خلق کردن است؛ و چون «إنْشاء» مصدر و اسم است در قرار گرفتن کنار الله، ایجاد مضاف و مضاف إلیه کرده، به معنای العیاذبالله خلق کردن و به وجود آوردن خداوند است🙈. ✨درست است که نیّت نويسنده منفی نیست؛ اما زیباست که یک مسلمان کیّس برای تلفظ عبارات عربی منسوب به خداوند، کلام را تام و کامل ادا کند😊 و از مخفّف و تغییر دادن واژگان بپرهیزد، تا از آثار مثبت معنائیِ آن الفاظ نیز بهره‌مند شود. چنان‌که در عرف از عبارت «ایشاالله» استفاده می‌شود که در عربی هیچ معنایی برای آن متصور نیست. @ayna_valiollah_porseman 💭🔓
⭐نکات طلایی پرسمان ❓سؤال: فرق ان شاء اللّه با انشااللّه و ایشاالله⁉ مشاهده پاسخ کامل ۳۹۱ در @ayna_valiollah_porseman
🔒💭 ۳۹۲:❓ سؤال کننده: خانم زنده‌دل، تاریخ ۱۳۹۷/۱۰/۳ سلام به همه عزیزان. ممنون از همه زحماتتان. لطف می‌کنید راجع به مهریه توضیح بدهید؟ سؤال دقیق این چند مورد هست: ١. آیا مهریه حتما باید مالیّت داشته باشد؟ یعنی کسی که مهرش حفظ قرآن هست، در کنارش باید سکه‌ای، زمینی یا چیز دیگری که قابل تبدیل به پول باشد را درنظر بگیرد؟ آیا این درست است؟ ٢. آیا می‌شود هیچ مهریه‌ای مشخص نکرد؟ ٣. درباره مهریه حضرت زهرا سلام‌اللّه‌علیها روایات زیادی‌ هست، با توجه به این‌که نظر ما انتخاب راه و اصول پیغمبر صلّی‌اللّه‌علیه‌وآله هست، چه کار باید بکنیم؟ ۳۹۲: 📢 سلام دوست عزیز🌹 در قرآن کریم صِداق به معنی مِهر به کار رفته است؛ «وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحلَة؛ و مهر زنان را به عنوان هدیه به آنان بپردازید.» 📖"نساء، ۴." «صِداق» از ریشه صدق است و علامت راستین بودن مرد است؛ نشانی از صدق اقدام و صدق خواستگاری و راستی درخواست تشکیل خانواده از طرف مرد است. 🖌 پاسخ سؤال اول: از نظر فقهی طبق نظر مراجع، مهریه باید مالیت داشته باشد به این معنی که چیز بی‌ارزش نباشد مثل یک کیلو بال مگس‌؛ یا انجام عملی باشد که عقلاً برای آن پول خرج می‌کنند. در احادیث داريم كه گاه یک عمل ارزشمند، صداق قرار گرفته است. در روايتى نقل شده كه پیامبر صلّى‌الله‌عليه‌وآله به يكى از خواستگاران زنى فرمودند: «قد زَوَّجتُكَها على ما تُحسِن من القرآن، فَعَلِّمْهٰا إياه؛ او را به ازدواج تو در مى‌آورم در مقابل اين كه بخشى از قرآن را براى او نيكو سازى. بنابراین قرآن را به او تعليم نما.» 📚"وسايل الشيعة، ج۲۱، کتاب النکاح، ابواب المهور، ج۲۱، ص۲۴۲، ب۲، ح۱." 🖌پاسخ سؤال دوم: در عقد موقّت، یکی از شروط صحّت عقد، تعیین مهریه مشخص است و اگر مهریه‌ای تعیین نشود عقد باطل🕹 است؛ اما عقد دائم بدون ذكر مهر صحيح است؛👌 هر چند شایسته است در حد عرف مهریه‌ای قرار داده شود، اگر نداشتن مهریه فضیلت محسوب می‌شد، قطعاً حضرت زهرا‌ سلام‌الله‌علیها این‌گونه می‌‌کردند. 🖌پاسخ سؤال سوم: در روایات دو نوع مهریه برای ایشان ذکر شده است؛ مهریه مادی که همان مهرالسنة است و معادل پانصد درهم است؛ برخی فقها مهرالسنة را پانصد درهم یا پنجاه دینار یعنی معادل پنجاه مثقال طلای خالص دانسته‌اند. و دیگری مهریه معنویست که اشاره به بزرگی مقام بانوست🌕. مسلماً در مهریه مادی، بالا بودن آن ارزش نیست؛ و هر چه مقدار آن کم‌تر باشد طبق روایات شایسته‌تر و به سیره اهل بیت علیهم‌السّلام نزدیک‌تر است. امام صادق علیه‌السّلام فرمودند: «از برکات زن کمی مهریه اوست.» 📚"من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص۲۵۴." از نظر مراجع عظام دامت‌افاضاته نیز مهریه سنگین اگرچه خللی به عقد وارد نمی‌کند؛ اما به کم قرار دادن آن و قرار دادن مهریه‌ای در حد عرف و توان پسر سفارش شده است. ⚡مسلماً شایسته است سیره اهل بیت علیهم‌السّلام در همه امور زندگی لحاظ شود؛ در خرید جهیزیه🛍، بر‌‌پایی مراسم و... دو طرف اصل ساده بودن را رعایت نمایند. @ayna_valiollah_porseman 💭🔓