eitaa logo
پرسمان أین ولی الله ارواحنا له الفداء
31 دنبال‌کننده
18 عکس
1 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
⭐نکات طلایی پرسمان ❓سؤال: آیا با مرگ، آثار و سِیری که انسان داشته متوقف می‌شود؟ مشاهده پاسخ در @ayna_valiollah_porseman لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
⭐نکات طلایی پرسمان ❓سؤال: آیا معصومین علیهم‌السّلام در عالمِ پس از دنیا هم در حال سیر هستند؟ مشاهده پاسخ در @ayna_valiollah_porseman لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
⭐نکات طلایی پرسمان ❓سؤال: آیا یک فرد عکاس، در نشر عکس‌ها توسط صاحبان آنان سهیم است؟ مشاهده پاسخ در @ayna_valiollah_porseman لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
🔒💭 : سؤال‌کننده: خانم ن. 🍀در مطالبتان موضوعی را مطرح کردید که درکش برایم سخت است؛ ⁉️ چرا باید به خاطر عشق به خداوند، دیگران را ببخشیم؟ 🌹 احساس می‌کنم عشق به خدا و بخشیدن دیگران، دو تا چیز جداست. عشق خدا💖 یک چیز است و اینکه ما در برخورد با دیگران به یک سری مشکلاتی برخورد می‌کنیم یه چیز دیگریست. 💡 مثلا وقتی به آدم ظلمی می‌کنند، چرا باید به خاطر خدا ببخشیم؟ 🤔 نمی‌توانم بفهمم این عشق، چطور می‌تواند جای آن را پر کند؟ : باسلام و وقت بخیر 🔸انسان‌های مؤمن چند دسته هستند؛ 1⃣ یک دسته افرادی که خداوند تبارک وتعالی را به خاطر اجر و ثوابی که برای اعمال عبادی 📿یعنی انجام واجبات و ترک محرّمات، در نظر گرفته است عبادت و بندگی می‌کنند. 2⃣ دسته دوّم افرادی هستند که به خاطر دورشدن از عذاب و عقاب الهی، خداوند را بندگی می‌کنند؛ ترس از عذاب قیامت، آتش دوزخ 🔥 و...... 3⃣ ولی دسته سوّمی هستند که خدا را به خاطر خالق بودن 💫 و در واقع به خاطر خودش عبادت می‌کنند، این دسته، مخلوقین خدا را دوست دارند 💖، چون آفریننده آن‌ها را دوست دارند و به او عشق می‌ورزند، می‌بخشند چون معشوقشان بخشنده است، و در واقع چون خودشان را فقیر محض 😭 می‌دانند، دیگر نبخشیدن و دلگیر شدن برایشان معنا ندارد. 💝 وقتی عاشق شدی مثل معشوقت فکر می‌کنی و مثل معشوقت عمل می‌کنی. 🌹 بنده عاشق سعی در تشبّه به خالق را دارد و صفات الهی مانند صفت -عفو و غفور- را در خود بالفعل می‌کند. 👈 اگر نبخشیم، حتی اگر این نبخشیدن حقّ ما باشد، نمی‌توانیم ادّعای عاشق بودن کنیم 😍 و جزء دو دسته اوّل قرار می‌گیریم. 👌 البتّه گاهی نبخشیدن‌ها و مجازات‌ها جنبه‌ تربیتی دارد، در واقع این کار را برای جلوگیری از خطاهای بعدی فرد📛 انجام می‌دهی؛ به شرطی که منیّتی درکار نباشد. ◽@ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 : سوال کننده: م.ز سلام خوب هستید؟ آیا هاله انسان‌ها از بدو تول‍ّد به رنگ مثلا‍ً سبز است؟ یا با توجّه به اعمال انسان تغییر می‌کند؟ : با سلام و عرض ادب 💥گرچه آیات و احادیث صراحتاً در این مورد چیزی نگفته و در باورهای بودا و غرب مطرح است، اما حقیقتاً مراد از هاله همان انرژی‌های درونی موجودات است که به صورت نور و امواج در اطراف بدن وجود دارد. شاید بتوان اشارتی از آیه ۳۱ سوره کهف به لباس‌های سبز رنگ و حریر از سندس و استبرق برای بهشتیان را به همان هاله‌ای تعبیر کرد که دربردارند‌ه وجود انسان‌هاست. یعنی همان کالبد اتری، کالبدی بین ماده و انرژی که از رگه‌های نور با دامنه‌ رنگی از آبی تا خاکستری تشکیل شده است. بنابراین مراد از هاله همان انرژی‌های درونی موجودات است که به صورت نور و امواج در اطراف بدن وجود دارد. 🔸در روانشناسی دستگاه‌هایی وجود دارد که می‌توانند هاله‌های اطراف انسان را ببینند و در برخی کتاب‌های روانشناسی📕 بعضی از تصاویر هاله‌ها وجود دارد. 🍀 در تجربه‌های نزدیک به مرگ از جمله کتاب «آن سوی مرگ» بیان شده است که همه‌ وجودها دارای هاله هستند🪐، معتقدند که رنگ و اندازه‌ این امواج و انوار متفاوت است و با توج‍ّه به حالات درونی فرد تغییر می‌کند. ⏳زمانی که درون انسان و نیّات او حالت روحانی و مثبت دارد، این هاله به رنگ‌های آبی و سبز 💚 درمی‌آیند و زمانی که انسان نیّات خبیث و آلوده دارد، رنگ هاله قرمز ❤️و نارنجی می‌شود. حتّی قطر این هاله نیز متغیّر است. افراد خوب و اولیاء، یک سپر و حرز نفوذناپذیر از امور منفی در اطراف وجودشان دارند. برخی امور مثل نماز 🤲 و وضو ایجاد کننده‌ این هاله‌های مثبت هستند و آلودگی‌ها، خرق‌کننده‌ هاله‌ها هستند. هاله‌هایی که در فیلم‌ها برای ائمّه و پیامبران 💫ترسیم می‌کنند ناشی از همین بحث هاله است که در واقع مردم جهان از قدیم به این هاله🗯 پی‌برده بوده‌اند. 🔶 در روانشناسی بحث سُندس را داریم که هاله‌ای نورانی به رنگ سبز روشن 💚است که مخصوص اولیا و بزرگان است. هاله‌ چهره‌ ائمّه علیهم‌السّلام در فیلم‌ها📹 را نیز بر آن اساس این گونه نمایش می‌دهند. در مورد سؤال شاید بتوان گفت که در زمان بدو تولّد انسان🤱، چون اصل و طینت او پاک است هاله‌ انسان به رنگ سبز گرایش دارد و هنوز آلوده🦠 نشده است. انسان می‌تواند با جهت دادنِ این انرژی‌ها، به سمت خوبی و نهادینه کردن آن صفات پسندیده به خُلقیات، حِرزهایی را ایجاد کند که وجود را از امور منفی در امان نگه‌دارد. ◽@ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 : ⁉️ سؤال کننده: م.ز سلام ✋ ⁉️ آیا جن می‌تواند در خواب با انسان رابطه زناشویی برقرار کند؟ به صورت کلی ارتباط جن‌ها و انسان‌ها به چه صورت هست؟ 📢 : سلام دوست عزیز🌹 👌درباره‌ انسان و جن باید گفت که هرکدام حریمی دارند و یک حجابی بین این دو وجود دارد، این حجاب 👤 در مدّت زمانی از تاریخ وجود نداشت؛ در زمان حضرت سلیمان علیه‌السّلام مدّتی ارتباط‌گیری انسان و جنّیان وجود داشت. 👈 امّا طبق آیات قرآن 📖 سوءاستفاده‌هایی صورت گرفت و موجب گرفتاری‌هایی از جمله اختلاف میان زنان و شوهرانشان 🗣 شد و باعث شد که از این ارتباط محروم بمانیم و ورود به حیطه‌ آن‌ها حرام 📛 شود. 🌺 هرچند این ارتباط را در زمان ظهور امام زمان ارواحنافداه ☀️ خواهیم داشت. 🔶جنّیان هم مثل انسان‌ها، خوب و بد دارند. از جنّیان خوب می‌توان به «عفریت مِنَ الْجِن» در جریان حضرت سلیمان علیه‌السّلام، و از جنّیان بد می‌توان به «ابلیس» 👿 اشاره کرد که می‌تواند در توهّم و تخیل انسان اثر بگذارد و او را وسوسه کند. ☘ در مورد ارتباط جنسی انسان و جن اختلافاتی وجود دارد. حتّی برخی به چنین ازدواج‌هایی معتقد هستند. 👌 امّا بر فرض درستی این مسأله، امری نیست که در مورد انسان‌های عادی مطرح شود، چرا که ابلیس نمی‌تواند در هیأت یک انسان ظاهر شود و این فقط‌ برای پیامبران 💫 وجود داشته است. 🌹 در اسلام راهکارهایی وجود دارد که از نفوذ جنّیان به زندگی انسان‌ها جلوگیری شود. 💡راهکار مهم این است که هر کدام از انس و جن حریمی دارند، زمانی که حریم میان این دو دریده شود قابلیت اثرگذاری وجود دارد. 🔶 وقتی که انسی حریم‌ها را از بین ببرد و وارد حریم جنّیان شود، با وجود حرمتِ جن‌گیری، دعا‌نویسی، طلسم، رمّالی و ... ممکن است این مورد اتّفاق بیفتد. ⚡️محدوده‌ جنّیان را مثل یک قفس شیری 🦁 فرض کنید که امکان رام کردن شیر توسط انسان محال نیست،⛔️ امّا احتمال مغلوب شدن فرد بسیار زیاد است. ☘ حتی گاهی خودِ فرد سراغ این کار نمی‌رود و این کار توسط نزدیکانش صورت می‌گیرد امّا متأسفانه این موضوع، آتشی است که خشک و تر را باهم می‌سوزاند. 🔸 درِ قفسِ شیر که باز شد، آن شیر دیگران را نیز طعمه قرار می‌دهد. 👈 حالت دوّم آن است که انسان حریم‌های خودش را خرق کند و حصاری نداشته باشد، در این حالت ممکن است هر حیوان درنده و یا سگ‌های ولگردِ هار خیابان‌ 🐕 به او آسیب برسانند. 🌼 افرادی که دو مورد مذکور را رعایت کنند، اولاً وارد این وادی نشوند و ثانیاً یک حریم قوی ایجاد کنند، مانع ورود جنّیان در حیطه‌ خودشان می‌شوند. 📿 ایجاد حصن و حرز نسبت به شرور، از طریق تقویت اعتقادات، ولایت پذیری و یک‌سری آدابی که در قرآن‌کریم 📖 و روایات آورده شده است، ممکن است. از جمله‌ این آداب، می‌توان به خواندن آیت‌الکرسی، دادن صدقه، توسلات، همراه‌داشتن تربت، گفتن اذان بلند و تلاوت بلندِ قرآن در خانه، ذکر «بِسمِ اللهِ الرّحمنِ الرّحیم»، ذکر «لاٰ حَوْلَ وَلا قُوَّه اِلّٰا بِاللّهِ الْعَلیِّ الْعَظیم»، خواندن سوره‌ جن، در دست داشتن انگشتر عقیق و ... اشاره کرد. ☀️ امام على عليه‌السّلام می‌فرمایند: خانه‏اى كه در آن، قرآن خوانده شود و خداوند عزّوجلّ در آن ياد شود، بركتش بسيار مى‏گردد و فرشتگان، به آن خانه، آمد و شد مى‏كنند و شياطين، از آن دور مى‏شوند، و براى آسمانيان، چنان مى‏درخشد كه ستارگان، براى زمينيان مى‏درخشند. خانه‏اى كه در آن، قرآن خوانده نشود و خداوند عزّ وجلّ در آن ياد نشود، بركتش كم مى‏گردد و فرشتگان از آن دور مى‏شوند و شياطين به آن، آمد و شد مى‏كنند. 📚 "اصول کافی، ج۲، ص۶۱۰." 🔅 پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌وآله می‌فرمایند: سفره‌هايتان را با سبزى بياراييد؛ زيرا سبزى‌ها، همراه با بردن نام خدا، شياطين را دور مى‌كنند. 📚 "بحار الأنوار، ج۹۲، ص۳۰۰." 💡 همچنین امام صادق علیه السّلام در روایتی آورده‌اند: «هر کس سوره جن را زیاد قرائت کند در دنیا آزاری از جنّیان به او نمی‌رسد و نه چشم‌زخمی و نه سحر و نه مکری.» 📚"ثواب الاعمال، ص۱۲۰." 👌 پس با یاد خداوند، ارتباط خالصانه با حضرت حقّ جلّ‌جلاله، توسّل به معصومین علیهم‌السّلام و رعایت آداب اسلامی یقین داشته باشید که شرور نمی‌تواند در خوردن🍵، آشامیدن🚰، امور جنسی و سایر اعمالتان شراکت بورزد. ◽ @ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 : 1⃣ آیا ممکن است خداوند بر قلب انسان مهر بنهد و بر چشم و گوش او حجابی قرار دهد، تا مانع هدایت او شود⁉️ چرا می‌فرمایند: «خَتَمَ اللَّهُ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ عَلى‌ سَمْعِهِمْ وَ عَلى‌ أَبْصارِهِمْ غِشاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ‌؛ خدا مهر نهاد بر دلها🖤 و گوشهای ایشان، و بر چشمهای ایشان پرده افتاده، و ایشان را عذابی سخت خواهد بود.» 📖"بقره، ۲: ۷" : 💠قدم اول: ⁉️چرا مهر خداوند؟ 🔶مُهر خداوند، ناشی از فعل فرد به اختیار است؛ عکس العمل و بازتاب اعمال خود انسان به خاطر سوء انتخاب و گزینش بد او، که راه دلش بسته شده و راه حقیقت‌پذیری گوش، چشم و قلبش 🖤را خود مسدود کرده است. 👈همه انسان‌ها فطرتاً پاک خلق شدند امّا این روشنی💥 بر اثر به عمد پشت کردن به هدایت‌ها و... کم کم تاریک می‌شود. 💠قدم دوّم: ⁉️چرا خداوند مهر زدن را به خود نسبت می‌دهد؟ به عبارتی انسان ظالم جانی که با گناهان، تمام وجودش را سیاه کرده؛ همچون مُهر برقلب و پرده بر چشم و گوش....🤔به چه دلیل خداوند می‌گوید من مهر می‌زنم؟ 🔸 سنّت الهیست؛ خداوند با حکمت و علم خویش اینگونه قرار داده است و همه چیز منسوب به اوست. 🔸 اراده تکوینی خداوند؛ 🔸 چون فرد از ابزارهای الهی استفاده می‌کند، به خداوند💫 نسبت داده شده است. 🔸 رابطه علّت و معلولی؛ خداوند متعال عالم 🌏را بر طبق نظم و ساختاری آفریده است که علّیت بر آن حاکم است. 👌همه چیز مطابق این ساختار سیر می کند. مثلاً همیشه ۴=۲+۲ می‌شود و هیچ‌گاه تخطّی نمی‌شود یا هر شخصی دستش را جلوی آتش🔥 بگیرد، می‌سوزد. این‌ها امر ثابتی هستند و لا یتغیر. 🥺مانند دانش آموزی که درس نمی‌خواند و مردود می‌شود ولی معلّم مهر مردودی را بر کارنامه📁 او می‌زند. 💠قدم سوم: ⁉️دلیل مهر زدن؟ مهر نشانه چیست؟آیا اثری در این مهر ایجاد می‌شود؟ آثار مهر خداوند چیست؟ چه‌ چیزها بر فرد بار می‌شود؟ 💫نشانه و علامت است؛ چنانچه مهر تحت یک قرارداد نشانه پذیرش فرد است. نشانه: 🔴 حجابی برای هدایت؛ 🔴 عدم امید به بازگشت؛ 🔴 یعنی فرد، گوشی برای شنیدن سخن حق و زبان گویایی برای گفتن حق و راستی و عدالت ندارد. 💫امضا و پذیرش انتخاب بسته شدن راه؛ اگر کسی بخواهد🥺 راه‌ها را برخود ببندد، خداوند آن را امضا می‌کند. 📣📣هشدار: 👈نتیجه شقاوت و ظلم، مهر نهادن خداوند بر قلب🖤، چشم و گوش افراد است! پس مواظب باشید به این مرحله نرسید‼️ 💫نشانه علم خداوند؛ خداوند می‌داند که امکان بازگشت چنین فردی وجود ندارد. 💠قدم چهارم:⁉️ اگر فردی که اوج آلودگیست، بخواهد برگردد، اجازه دارد؟ 🌺 قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ؛ بگو: «اى بندگان من که بر نفس خویش اسراف (و ستم) کرده‏اید❗️از رحمت خداوند مأیوس نشوید، همانا خداوند💫 همه‏ گناهان را مى‏بخشد، زیرا که او بسیار آمرزنده و مهربان است.» 📖"زمر، ۳۹: ۵۳." ◽ @ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 : ⁉️ سؤال کننده: ناشناس 📖در آیه ۲۶۰ سوره بقره، آیا حضرت ابراهیم علیه‌السّلام که از بزرگترین پیامبران الهی و پیامبران اولوالعزم☀️است، به زنده شدن مردگان شک داشت که از خداوند💫 طلب کرد چگونگی زنده شدن مردگان را به او نشان دهد؟ 📢 : 📖در آیه ۲۶۰ سوره بقره می‌فرمایند: 🌺"وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِي الْمَوْتَىٰ ۖ قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِنْ ۖ قَالَ بَلَىٰ وَلَٰكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِي ۖ قَالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِنَ الطَّيْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلَىٰ كُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءًا ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْيًا ۚ وَاعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ" 🍀و چون ابراهیم گفت: بار پروردگارا، به من بنما که چگونه مردگان را زنده خواهی کرد❓ خدا فرمود: باور نداری❓ گفت: آری باور دارم، لیکن خواهم (به مشاهده آن) دلم آرام گیرد. خدا فرمود: چهار مرغ 🐓بگیر و گوشت آنها را به هم درآمیز نزد خود، آن گاه هر قسمتی را بر سر کوهی بگذار، سپس آن مرغان را بخوان، که به سوی تو شتابان پرواز کنند؛ و بدان که خدا (بر همه چیز) توانا و داناست. کلمه "بلی" در آیه یعنی شکی وجود نداشته؛ بلکه جهت: و بیشتر ☺️ 😳 👌 🥰 👀 💫 ؛✨ 💥حضرت ابراهیم علیه‌السّلام قطعاً یقین داشتند؛ منتها یقین دارای مراتبی است 👈شامل: 🌱علم الیقین، 🌱عین الیقین و 🌱حق الیقین. حضرت ابراهیم علیه‌السّلام✨ پیش از درخواستشان در مرتبه علم الیقین قرار داشتند و پس از اجابت درخواستشان و آن مشاهدات قلبی 💖به مرتبه عین الیقین رسیدند. ✨ البتّه باید گفت در میان پیامبران و معصومین علیهم‌السّلام مراتبی وجود داره و معصومین علیهم‌السّلام چنین درخواستی رو نمیکنن چون باور و یقنیشون☀️ در بالاترین مرتبه هست. ✨ﺍﺳﺘﺪﻟﺎﻝ ﻭ ﺑﺮﻫﺎﻥ ﻋﻠﻤﻰ ﻭ ﻣﻨﻄﻘﻰ، ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﻳﻘﻴﻦ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ، ﺍﻣّﺎ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺧﺎﻃﺮ ﻧﻴﺎﻭﺭﺩ، ﺯﻳﺮﺍ ﺍﺳﺘﺪﻟﺎﻝ، ﻋﻘﻞ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺭﺍﺿﻰ ﻣﻰﻛﻨﺪ اما ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﺩﺭ ﺍﻋﻤﺎﻕ ﺩﻝ❤️ ﻭ ﻋﻮﺍﻃﻒ انسان ﻧﻔﻮﺫ ﻧﻜﻨﺪ. ◽@ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 : منظور از زدن زنان که در قرآن آمده چیست؟ 📢 : سلام🌹 شأن نزول این آیه، سعدبن ربیع و همسر ناشِزه اوست. در قرآن کريم، نُشوز را هم در مورد زن داریم و هم مرد. نُشوزِ زن، در آيه ٣۴ نساء به بعد و در مورد نُشوزِ مرد، آیه ١٢٨ نساء به بعد می‌باشد. ، اِعراض از حقوقِ زن و مرد و سرپیچی از وظیفهٔ طرفین است؛ مثل عدمِ تَمکينِ جنسیِ زن، یا خیانت هرکدام از طرفین، و ناسازگاری و اِعراضِ مرد در زناشویی و نفقه‌دادن. حکم شرعی برای نُشوز مرد: زن برای گرفتن حقّ خودش در مرحله اوّل باید موعظه‌کند، و اگر فایده نداشته‌باشد، مرحله بعد رجوع به داور و حاکم است که حاکم، مرد را ملزم می‌کند تا به وظیفه خودش عمل کند، اگر بازهم مرد امتناع‌کرد، تَعزیر -مجازات- می‌شود. 📚 "منابع فقه شیعه؛ ج۲۶، صص۶۰۷ تا ۶۱۱." در قانون مدنی و مجازات اسلامی آمده که اگر مرد از نفقه‌دادن خودداری کرد، محکوم و حتّی تَعزیر می‌شود. حکم شرعی برای نشوز زن، در آیه مذکور است: زنانی که و دارند و از وظایف خود می‌کنند و خیانت می‌کنند... راهکار پیشنهادی شما برای چنین زنی چیست؟ به خودش گفتن، شاید تغییرکند؟! به خانواده‌ها گفتن؟! طلاق!؟ بی‌خیالی!!! خداوند بسیار زیبا برای مُتنَبِّه‌شدن زن ناشزه، چهار مرحله را برای مرد برشمرده تا اگر ممکن است به مطرح‌شدن نزد دیگران و یا طلاق نیانجامد؛ و جالب اینکه در آن ترتیب وجود دارد و فرد حق ندارد در صورت موفقیّت در مرحله اوّل از مرحله دوّم استفاده کند. مرحله اوّل: یعنی بازبان نرم با او حرف بزنید. اگر فایده نکرد چه؟ مرحله دوّم: ... امّا در‌ یک‌بستر، نه حتّی جدا کردنِ بستر.😊 مرحله سوّم: مورد بحث. مرحله چهارم؛ زمانی که سه مرحله فوق به نتیجه نرسید؛ اجازه دارید قبل از طلاق، مطلب را با دو کارشناس فامیلِ موردِ تأييد خودتان، یکی از جانب شما و دیگری از جانب همسر، ...."وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِنْ أَهْلِهَا إِنْ يُرِيدَا إِصْلَاحًا يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا". اما مرحله سوّم: ⁉️ به چه معناست؟ ۱. زدن؟ 🔻 ضرب بیش از ده معنا دارد که ۵ معنی آن در قرآن آمده است، مُتبادر ذهنی آن زدن نیست؛ برخلاف عرف فارسی. 🔻زدن با سیاق آیه، یعنی مرحله اوّل پندواندرز، مرحله دوّم حتّی حقّ جداکردن رختخواب نداری! در یک‌بستر فقط پشت کن و قهر کن، مرحله سوّم ...زدن! نمی‌خواند. 🔻با وجود احادیثی که با شدّت، نهی می‌کند زدنِ زنان را هم‌خوانی ندارد. پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند:《من تعجّب مى‌کنم از کسانى که زنان خود را کتک مى‌زنند و چنین کسانى به کتک‌خوردن الویّت دارند تا زنان. زنان خود را با چوب نزنید که در آن قصاص است -بلکه- به گرسنگى و برهنگى ایشان را بزنید تا آنکه فایده دنیوى و اُخروى نصیب‌تان شود.》 📚"مستدرک الوسائل، ج‌۱۴، ص۲۵۰، ح۱۶۶۱۸." 🔻با حرام‌بودنِ زدن در اسلام نمی‌خواند، چون هرنوع زدنی که در آن کوچک‌ترین کبودی و جِراحتی ایجاد شود، دیه دارد! پس اسلام با زدنِ زنان موافق نیست و منظور از «ضرب» در این آیه «زدن» نیست. ۲. معنی و مفهوم درست ضرب: خداوند مقصودش این نبوده که زن‌ها را بزنند بلکه مقصود ، ، از آنان است تا متوجّه رفتارِ بدِ خود بشوند؛ رفتارهایی که از هر تنبیه‌بدنی برای خانم‌ها بدتر است. ۳. برفرض تربیتِ‌بدنی، 🍃زدنی که موجب ایجاد کبودی، جراحت، سیاهی‌، قرمزی و... نشود: تلنگر داشته‌باشد. مرد به زن باشد. مرد به همسرش که در مَعرضِ خطر است. ظاهری منفی که می‌تواند منجر به شود. 🍃به شرط: ✅️ اوّل: این حکم در مورد زنی است که با وجود قوامیّت مرد و همه و وظیفه‌شناسی او بازهم به نشوز می‌دهد. ✅️دوّم: مسئله تنبیه‌بدنی در مورد افراد وظیفه‌نشناسی است که اولاً موعظه، قهر و پشت‌کردن در بستر، درباره آن‌ها مفید نباشد؛ ثانیاً زدن، بازدارندگی ایجادکند. 🍃 از باب قیّومیت حکم خدا بر زن در واجب و توسط شوهر. این آیه همچون آیات امربه‌معروف و نهی‌از منکر، مراحل نهی‌ازمنکر را مطرح می‌کند که هرمرحله درصورتی‌که مؤثر باشد، صورت می‌گیرد. 🍃 چنانچه تَعزیر و ضربه شلّاق برای بعضی از گناهان معیّن شده، این تنبیه زن برای در برابر نافرمانی اوست، امر منفی که نتیجه مثبت برای بقای زندگی می‌دهد. 🍃اسلام این حکم را طلاق فوری زنان ناشِزه قرار داده است؛ درحالی که می‌توانست سریعاً حکم به طلاق دهد. ◽@ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 : ⁉️ سؤال‌کننده: ناشناس ✨ چرا خداوند مردان را بر زنان برتری داده؟ در آیه ۳۴ سوره نساء که می‌فرماید: "الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ". 📢 : قوام به معنی قیمومت است. قوام در عرب، به که درخت مو به آن می پیچد تا بالا برود و ثمره دهد، گویند. قوام برتری نیست؛ چه در میان چوب و درخت مو کدام اصل است؟ مو و ثمره! که البته نیازمند به قوام است برای ثمره دادن. علامه طباطبایی نیز می‌فرمایند: مرد برای زن تکیه‌گاه است؛ همانطور که گیاهان برای بالا رفتن نیاز دارند یک چوبی محکم تکیه‌گاهشان شود تا بالا روند و رشد کنند. 🧩 قرآن کریم دلیل قوامیت و قیمومت مرد در خانواده را با دو باء سببیه بیان کرده است: ۱. «بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ»؛ به خاطر برتری برخی بر برخی که رحجان فی‌الجمله را بیان می‌کند نه بالجمله؛ یعنی می‌توانند برخی از مردان برتری داشته باشند و مراد همه نیست. با شناختی که از قرآن داریم، می‌دانیم برتری میان انسان ها وجود ندارد جز از باب: «إنّ أکرمکم عندالله أتقٰکم»؛ اما مراد از برتری در اینجا قوامیت است و این قیمومت، منوط به داشتن ویژگی‌هایی هست از قبیل: ؛ که خداوند به مردان عطا فرموده برای وظیفه قیمومت؛ تا از زنانی که امانتی الهی هستند،با ظرافت و حساسیت خلق شده‌اند و خداوند حفظ و دفاع از وی و نیز تأمین هزینه و نفقه‌اش را بر عهده مرد گذارده است تا در امور حمایت کند. ۲. و به خاطر«بِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ»، دلیل وظیفه قیمومت مرد، بدین خاطر است که وظیفه مسکن، مرکب، نفقه و... بر عهده آن‌هاست. بدین خاطر ابن راوندی می‌گوید قوام یعنی کسی که عهده دار تأمین این امور است. همچنین آیت الله جوادی آملی می‌فرمایند: مردی که به وظایفش عمل نکرد و ادراک زنش بیشتر از او بود یا امور خانه با ثروت زن اداره می شد در اینجا قیومیت مرد مورد سؤال واقع می‌شود. بنابراین در آیه گفته نشده که مردان از زنان برترند بلکه گفته مردان یعنی ، و از زندگی زنان را دارند. مرد باید تکیه گاه محکمی برای همسر خود باشد. 🧩با دقت در این نکته که "الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ"، بیانگر است؛ وظایفی که اجرایی دارد، یعنی امور اجرایی خانواده به عهده مرد است، نه فخر معنوی و حتی فضیلت و برتری! 🧩هرچند این وظیفه، همیشگی نیست، گاه مرد تحت قیمومیت زن واقع می‌شود، چنانچه پسر ولو در مرتبه اجتهاد یا مدارج بالای علمی، دکتر، مهندس و... تحت قیمومیت و فرمان مادر خواهد بود و اطاعت مادر بر او واجب. 🧩حتی این وظیفه طبق شرایط ضمن عقد قابل تحدید و واگذاری است. 🧩قوامیت به هیچ وجه به معنای سلطه و زورگویی مردان بر زنان نیست. ◽@ayna_valiollah_porseman 💭🔓
🔒💭 : ⁉️ سؤال‌کننده: ناشناس ✨ چرا خداوند در آیه ۱۰۶ سوره نساء، خطاب به پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله امر به استغفار می‌فرمایند؟ به طور کلی دلیل استغفار اهل بیت علیهم‌السّلام و بیان گناهان خود و تضرع که در ادعیه و زیارات از زبان ایشان بسیار می‌بینیم، چیست؟ 📢 : سلام دوست عزیز🌹 در شأن نزول این آیه آمده است که در یکى از جنگ‏‌ها، یکى از مسلمانان، زرهى سرقت کرد، چون موضوع به اطلاع پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله رسيد، آن سارق، گناه را به گردن شخصی یهودی انداخت و افراد قبيله را همراه جمعى براى تبرئه‌ٔ خود خدمت پيامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله فرستاد. پيامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله، طبق ظاهر و بر اساس گواهى آنان، سارق واقعى را تبرئه كرد و خبر دهنده‌ٔ سرقت را سرزنش نمود، ولى آن فرد یهودی كه مى‌دانست گواهى آنان دروغ است به شدّت ناراحت بود تا اين آيه نازل شد و مظلوميّت، صحنه‌سازى و گواهى دروغ آنان را آشکار ساخت. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمودند: من طبق ظاهر حکم مى ‏کنم، امّا چنانچه حقّ با شما نیست به اتکاى قضاوت من چیزى از کسى نگیرید که قطعه‏‌اى از دوزخ است. اما به راستی دلیل استغفار معصومین علیهم‌السّلام در آیات، احادیث و ادعیه چیست؟ 🧩 ! گفته شده برای آموزش به مردم است که چگونه دعا کنند؛ آیا به راستی اگر هیچ منفی‌ای وجود نداشته باشد، بیان این عبارات و اینگونه استغفار و زاری، دروغ نیست!؟ پس چنین نسبتی جفا در حقشان است. 🧩 ! گفته شده منظور از گناه در این آیات ترک‌ اولی می‌باشد. در حالی که هر چند در مورد سایر پیامبران علیهم‌السّلام ترک اولی وجود دارد و از جمله افعالی است که منافاتی با عصمت ندارد؛ اما در مورد پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله که عصمت مطلق هستند معنا و مفهومی ندارد. 🧩 در آیهٔ مذکور پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله از عمل به ظاهری که وظیفهٔ ایشان است اما در حقیقت عوالم، ناحقّی است امر به استغفار می‌شود. می‌دانیم وظیفه کل معصومین علیهم‌السّلام در قضاوت، عمل به ظاهر است یعنی آوردن شاهد، دلیل، قسم و...؛ تنها در مورد امام زمان ارواحنافداه می‌بایست در قضاوت بنا را بر علم خود بگذارند و به شاهد و برهان نیاز ندارند. 🧩 گفته شده استغفار فقط مربوط به گناه و بخشش آن نیست، بلکه یکی از آثار آن پیشگیری است‌. آنان با استغفار از خطر ارتکاب به گناه می‌رهند، نه که بخواهند پس از انجام گناه استغفار کنند. در واقع استغفار به معنای طلب آمرزش گناهان نیست بلکه به معنای آن است که پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله از خداوند طلب می‌کند تا آنچه در طبیعت انسان وجود دارد که ممکن است به سوی تمایلات نفسانی مایل شود را بیامرزد. آنان باید تلاش کنند که میلی به دفاع از خائنین یا تسلط هوای نفس نداشته باشند؛ چنانچه در سوره نصر می‌خوانیم خداوند بعد از کسب پیروزی از پیامبرش می‌خواهد که استغفار کند تا مبادا دچار عجب و غرور شود. 🧩 پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله یک وجود ملکوتی هستند و متعلق به عوالم نورانی بالا. هبوط و حضور ایشان در این دنیا که پست‌ترین عوالم است، برای وجود نورانی ایشان، یک حجاب است. مراوده با کفار و حشر و نشر با افراد مختلف و توجه به خلق هر چند لازمهٔ تبلیغ و هدایتگری ایشان است، اما گردی بر وجود نورانی ایشان می‌نشاند. کارهایی که برای دیگران، رشد و تعالی است برای وجود پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله آثار، تبعات و حجاب دارد: «حسنات الابرار، سيئات المقربین.» بنابراین حضرت با استغفار در هر روز و پس از هر جلسه سعی در پاک کردن این غبار و رفع این حجاب‌ها می‌کردند. در واقع استغفار ایشان برای آلودگی ناشی از گناه یا حتی ترک اولی نیست بلکه برای حجابِ در این دنیا بودن و ارتباط با افراد این دنیاست. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌فرمایند: گاهی بر دلم غبار می‌نشیند و من هر روز هفتاد بار از خدا آمرزش می‌خواهم. 🧩 اولیای الهی و معصومین علیهم‌السلام چون در ذات الهی غرق شده‌اند و مقام والای پروردگار را درک می‌کنند، وقتی به خود و اعمالشان نگاه می‌کنند، آن‌ها را در برابر عظمت بی نهایت الهی، بسیار کوچک و مایهٔ سرافکندگی می‌بینند. ترس از تقصیر و کوتاهی در برابر عظمت خداوند اینگونه آنان را بی‌تاب و بی‌قرار کرده است‌. این تواضع و تضرع ناشی از معرفت آنان به مقام کبریایی حضرت حق، موجب توبه، گریه و استغفار آنان می‌باشد که نشانۀ مقام معنوی است. امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرمایند: «الاستغفار درجة العلیین؛ استغفار درجۀ بلندپایگان است.» ادامه پاسخ در پیام بعدی