🌀 در مقابل غرب یا عامه مسلمین؟
◽️یادداشت دکتر ««سجاد صفار هرندی» دربارۀ نفوذ جریان تحجر در هیئتهای انقلابی:
🔹 از دهه ۱۳۴۰ ما با دو مکتب یا دو مدرسه مواجهیم...موارد تمایز این دو مدرسه متعدد است، اما در سطح هویتی مدرسه انقلاب اسلامی دیگریِ خود را «رژیم» و در امتداد آن غرب و صهیونیسم میبیند و جریان دیگر، که مسامحتاً میتواند جریان «سنتی» یا «ولایتی» نامیده شود، به عادت تاریخی هویت خود را در تمایز با عامه مسلمین (اهل سنت) یا در مراتبی در تقابل با جریانهای بدعتآمیزی چون بهائیت و وهابیت تعریف میکند.
🔹 برخی محافل و مجامع مذهبی انقلابی نیز از خلال «فرهنگ غیررسمی هیأتی» یا تأثیرات «سلسله مراتب علمایی» بخشهایی از گفتمان سنتی و «ولایتی» پیش از انقلاب را وام گرفته و در آمیزهای غریب با داعیهها و شعارهای انقلابی تلفیق کردند. نتیجه ظهور هیأتهایی است که همزمان «رهسپاریم با ولایت تا شهادت» و «با ما مگو که سنی و شیعه برادرند» را دم میگیرند.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10189
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
1236737795_-211293.mp3
3.91M
🌀 گلایه آیتالله خامنهای از شیعیانی که از سیره امیرالمومنین، درس وحدت با برادران اهل سنت نمیگیرند
▫️ "آقایان از پاپ کاتولیکتر! آیتالله بروجردی مرجع مسلم شیعه نماینده فرستاد به مصر برای تقریب مذاهب، شما چه میگویید؟"
🔹️ مسجد امام حسن مجتبی(ع) مشهد مقدس، رمضانالمبارک سال ۵۳ ه.ش.
🔰 بازنشر به بهانه اتفاقات ضدتقریب و وحدت شکنانه در مشهد
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜ @ayyam_ir
🌀 تشیع تکفیری؛ تیشه به ریشه ولایت علی (ع)
◽️ یادداشت «محمد صادق شهبازی»؛ فعال اجتماعی عدالتخواه در صفحه شخصی خود در نقد جریان تحجر:
🔹 تحجر در سالهای اخیر ریشه دوانده، در برابر الگوی انقلاب اسلامی صفآرایی و یارگیری کرده، قسر در رفته و حتی رگههایی از آن به فکر و عمل بچههای دلبسته انقلاب وارد شده. مقابله با وحدت جلوهای مهم از آن است.
🔹 مبارزه با مخالفین وحدت و تقریب، جزو سختترین بخشهای مقابله با تحجر است که مخالفینش صورتک ولایت و جماعت بر چهره زده یا در ذهن و قلبشان خود را ولایی یا اهل سنت نبوی میپندارند.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10235
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 آسوده بخواب کوروش! بحرین از خاک ایران جدا شد...
◽️گفتوگو با علی فراهانی؛ کارگردان مستند «آسوده بخواب کوروش»:
🔹محمدرضا پهلوی، سال ۱۳۳۶ بحرین را استان چهاردهم ایران اعلام میکند. بعد سال ۱۳۴۹ میگوید بحرین دیگر به درد نمیخورد، نفت و مروارید ندارد، بدهیم برود. این تناقض، سوژه جذابی است.
🔹یکی از منابعمان آرشیو صداوسیما بود. بدون حمایت هیچ ارگانی و فقط بهعنوان یک دانشجو با صداوسیما نامهنگاری کردم. پس از نامهنگاری و پرداخت هزینه، ۴۱دقیقه راش گرفتم. این ۴۱دقیقه تنها آرشیو خاص ما بود.
ℹ️ انتشار به مناسبت 23 مرداد؛ سالروز اعلام جدایی بحرین از ایران
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10271
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 مددجویانِ بدون مددکار
▫️ یادداشت دکتر علیرضا خدابخشی؛ اقتصاددان با هدف آسیبشناسی وضعیت خدمترسانی در نهادهای حمایتی و ارائه یک راهکار برای برونرفت از شرایط فعلی
🔹 امدادگری در نهادهای حمایتی بدون عشق و به صورت کارمندی آفت این روزهای بهزیستی و کمیته امداد است. راه حل، منع هرگونه استخدام جدید در نهادهای حمایتی و سپردن کار به نیروهای داوطلب است.
🔹 برای تسریع و تسهیل ورود نیروهای داوطلب، بهتر است قبل از هر اقدامی، مدیریت ادارات کمیته امداد در استانها و شهرستانها به نیروهای داوطلب سپرده شود. جمهوری اسلامی پر از بازنشستگان جوانی است که حاضرند از کارمندان و مدیران کنونی کمیته امداد دلسوزانهتر کار کنند و البته همین حالا هم در خیریههای کوچک مشغولند.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10338
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 غدیر، انقلاب و وحدت اسلامی
◽️ یادداشت تحلیلی حجتالاسلام محمد قطرانی؛ مدیر هسته بینالملل مرکز ورثه الانبیا به بهانه "حوادث وحدتشکنانه گنبد و مشهد"
🔹 در سخنرانیهای رهبری، یکی از نقاط پرتکراری که در سالهای مختلف مشاهده میشود، نگرانی ایشان از این مسئله است که نکند غدیر موجب اختلاف میان فرق اسلامی گردد.
🔹 انقلاب با دستور کار قرار دادن محورهایی مانند «دوگانه استکبار - استضعاف» و «جبهه جهانی مستضعفین»، دایره وحدت را فراتر از مسلمانان قرار داد و دشمن خود در فضای پر از ظلم و ستم دنیا را، نه دوگانههای فرقهای و مذهبی و نه غیریتسازیهای دینی بلکه جبهه کفر، ظلم و استکبار در دنیا قرار داد.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10348
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 تصویر عجیب خانواده ایرانی در سریالهای شبکه نمایش خانگی
◽️یادداشت رضا پاکسیما؛ نویسنده و محقّق تاریخ شفاهی به بهانه «روز ملی خانواده»
🔹درباره اهمیت خانواده و علل کاهش جمعیت، همواره مباحث مختلفی مطرح میشود و همیشه هم تمرکز بر اقتصاد و مشکلات معیشتی است. اما بهتر است یک بار از زاویه فرهنگ و رسانه به آسیبشناسی نظام خانواده ورود کنیم. سوال اصلی این است: «ما چه نوع خانوادهای را در فضای رسانهای بازنمایی میکنیم که نسل امروز و آینده الگویی موفق برای تشکیل خانواده موفق و فرزندآوری داشته باشد؟»
🔹تا وقتی بازنمایی سبک زندگی خانواده ایرانی در فضای رسانهای کشور به سبک و سیاق شبکه نمایش خانگی باشد، نمیتوان از ارزش تشکیل خانواده و سبک زندگی اسلامی- ایرانی برای داشتن خانواده موفق در ذهن جوان امروزی الگوسازی کرد.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10604
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀دوران «الغدیر» یا فصل «اقامۀ غدیر»؟
◽️یادداشت تحلیلی حجتالاسلام مهدی محمدآبادی؛ عضو هسته بینالملل مرکز ورثهالانبیاء
🔹روزگاری نوشتن «الغدیر»ها و «استدلال» دربارۀ غدیر، اوج «دفاع» از تشیع در برابر «شبهات نظری» بود. حضرت امام - در عین اینکه میتوانست به همان روش ادامه دهد - به اجداد بزرگوارش اقتدا کرد و رفع «بزرگترین مانع تحقق دین» در جامعه، یعنی «حاکمیت طاغوت» را هدف گرفت. با تحمل زخمزبان خودیها و به جان خریدن سالها حبس و تبعید، جمهوری اسلامی را تأسیس و «ولایت فقیه نایب الإمام» را تثبیت کرد و اسلام ناب را به قطب رقیب استکبار جهانی بدل کرد.
🔹عزای سالار شهیدان در پیش است. کاش میشد تشریح کرد کمدقتیهای برخی تریبونداران - که فرصتهای تبلیغی را به جای اینکه بستری برای بهرهمند کردن عموم مردم از معارف مشترک و انسانساز اهل بیت قرار دهند، محملی برای پرداختن به تمایزات فرقهای ساختند - نه تنها محافل مشترک عرض ارادت به حضرتش را رونق نداده، که باعث بیرمق شدن مراسمات و نذرونیازهای چنددهساله در مناطق تلفیقی نیز شده است.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10606
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 مردم، همه مردم هستند
◽️وحید جلیلی؛ مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب در گردهمایی جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس
🔹اگر فرمود «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»، ما بیشتر روی «قسط» یا «قیامش» تأکید میکنیم، ولی میگوید «الناس»، یعنی یک حرکت فراگیر مردمی باید وجود داشته باشد. اگر جبهه عدالتخواه مردمی میخواهد شکل بگیرد، باید واقعاً به آن مفهوم جبههای خود ملتزم باشد. یک کار فراگیر باید باشد، نه یک کار گروهکی و حزبی و محدود.
🔹نباید عدالتخواهی سیاسی ما موجب کمرنگ شدن عدالتخواهی اجتماعی ما شود. عدالتخواهی اجتماعی به این معناست که «کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ». اگر قاعده مسئولیت همگان را عدالتخواهان به هر بهانهای و به هر شکلی یعنی تعمداً یا از روی غفلت نفی کردند، قطعا شکست خواهند خورد و «خَسِرَ الدُّنْیا وَالاْآخِرَةَ» خواهند شد.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10663
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 هنر در برابر اعراب صهیونیست
◽️ واکنش هنری یک کاریکاتوریست به آغاز رسمی روابط رژیم صهیونیستی و امارات
🔹احمد رحما؛ کاریکاتوریست اهل ترکیه، آثار متنوعی در واکنش به مسائل کشورهای اسلامی دارد. آخرین مواضع هنرمندانه او مربوط به توافق آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات برای آغاز روابط رسمی میان تلآویو و ابوظبی است.
🔹این توافق آنقدر توجه احمد رحما را جلب کرده که این اقدام امارات را با عناوینی همچون «التطبیع خیانة» (سازش خیانت است) یا «الإستسلام» (تسلیم شدن) مورد نقد قرار داده است و سران سازشکار عرب را با عنوان «الصهینة العرب» (عربهای صهیونیست) مورد خطاب قرار میدهد.
مشاهده گالری:
🔗 https://ayyam.ir/10675
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 ۲۸ مرداد ۱۳۳۲؛ کودتا در صلح!
◽️گزیده بیانات رهبر معظم انقلاب درباره عبرتهای کودتای آژاکس
🔹بعد از ۲۸ مرداد، از لحاظ نشاندادن انگیزههای یک روشنفکر در مقابل یک دستگاه فاسد، سکوت عجیبی در فضای روشنفکری هست. خیلی از کسانی که در دهۀ بیست، مورد غضب دستگاه قرار گرفته بودند، در دهۀ سی به همکارانِ مطیع دستگاه تبدیل شدند! جلال آل احمد در کتاب «خدمت و خیانت روشنفکران»، از همین روشنفکری دهۀ سی حرف میزند. (۱۳۷۷/۰۲/۲۲)
🔹آیتالله کاشانی کسی است که اگر او نبود، نهضت ملیشدنِ صنعت نفت یقیناً در این کشور به وقوع نمیپیوست. من به جوانان عرض میکنم، با تاریخ گذشتۀ نزدیکِ کشورتان آشنا شوید؛ چون یکی از راههای فریب و اغواگری، تحریف تاریخ است که امروز متأسفانه این کار بهوفور صورت میگیرد. (۱۳۸۰/۰۸/۲۰)
🔹حکومت مصدق که به وسیلۀ آمریکاییها سرنگون شد، هیچگونه خصومتی با آمریکاییها نداشت. او در مقابلۀ با انگلیسیها ایستاده بود و به آمریکاییها اعتماد کرده بود؛ امیدوار بود که آمریکاییها به او کمک کنند. (۱۳۹۱/۰۸/۱۰)
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10777
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 تئوریسینهای بنبستساز
◽️یادداشت علی سیدان؛ روزنامهنگار، پیرامون کمحاصلی فعالیتهای نظری برخی اندیشهورزان و روی آوردن آنان به انکار« آنچه هست و بود»:
🔹اینکه بنشینیم و هشدار فروپاشی بدهیم، غیرمسئولانهترین کار جهان است! چون اگر فروپاشی به وقوع پیوست، میتوانید ژست روشنبین و آیندهنگر بگیرید و اگر فروپاشی اتفاق نیافتاد، میتوانید بگویید بر اثر هشدارهای شما از رخ دادن فروپاشی جلوگیری شد!
🔹حرف بر سر دو نوع نگاه است. نگاهی که امکانیاب و امکانساز است و نگاهی که کور و امکانسوز است. شهدا با بذل صادقانه خونشان به امکانهای این مسیر گواهی میدهند، اما تئوریهای بنبست و پشیمانی تئوریسینهایی که روزی در جهت تثبیت و تحکیم پایههای جمهوری اسلامی سخنسرایی و قلم فرسایی میکردند، افقها را فرو میبندند.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10728
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀اسارت به روایت «زندانی موصل»
◽️روایت غلامرضا احمدی؛ جانباز و آزاده تبریزی از روزهایی که در اردوگاه اُسرا با اجرای برنامههای فرهنگی مثل سرود و تئاتر گذرانده است
🔹تئاتر را در اردوگاه «موصل ۳» شروع کردیم. هم گروه تئاتر آسایشگاهی و هم گروه تئاتر اردوگاهی داشتیم. بهترین بازیگرها برای برنامههای اردوگاهی گلچین میشدند. «تقی تمنایی» مسئول گروه تئاتر آسایشگاه، اصفهانی بود. اکیپی داشت که همهشان اُعجوبه بودند. خصوصاً تئاترهای طنز را خیلی زیبا اجرا میکردند.
🔹باید حواسمان میبود که تمرین دور از چشم عراقیها باشد و آنها صدایمان را نشنوند. از موقعیتهای خاصی برای تمرین استفاده میکردیم. مثلاً آمار اُسرا را که میگرفتند همه به هواخوری میرفتند. در این زمان، آسایشگاهها را نظافت میکردند. در همان لحظات نظافت که در آسایشگاهها کُرک پتو به هوا بلند میشد و گردوغبار فضا را تار میکرد. ما هم پردهای دور خودمان میکشیدیم و به اصطلاح استتار میکردیم که نگهبانها متوجه نشوند. بعد شروع به تمرین سرود میکردیم.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10744
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 خنجر آمریکا بر گرده همراهان!
◽️گفتاری از دکتر «موسی حقّانی»؛ معاون پژوهشی مؤسسه مطالعات تاریخ ایران با هدف بازخوانی تاریخی اعتماد سیاستمداران جهان به دولت آمریکا
🔹روش «محمد مُرسی» و «محمد مُصدق» در اعتماد به آمریکا شبیه هم بود. مصدق به هیچ عنوان متحد با آمریکا نبود، بلکه در معادلات سیاسی اشتباه کرد و به آمریکا اعتماد بیش از حد کرد. در آن برهه آیتالله کاشانی در نامهای از مصدق میخواهد که با همکاری هم جلوی آمریکا بایستند. دولت مصدق اشکالات فراوانی به این نامه وارد کرد. او به بن بست رسیده بود، اما آدمی هم نبود که مردم را به یک حرکت انقلابی دعوت کند.
🔹نهضت ملی شدن صنعت نفت نماد استقلالطلبی ملت ایران بود. چون بحث نفت صرفاً مادی نبود. ملت میخواستند پای انگلیس را از مملکت ببُرند. برای انگلیسیها نفت خیلی اهمیت داشت. انگلیسیها هم تا دیدند منافعشان در خطر است با آمریکا همراه شدند و آمریکا حمایتش از دولت مصدق را برداشت.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10804
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 کودتا؛ دلواپسیِ تاریخیِ مردم ایران
◽️ گفتاری از دکتر سید یوسف مرادی؛ استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ معاصر از زوایای مهمِ کمتر پرداخته شدۀ کودتای 28 مرداد و اتفاقات پس از آن:
🔹ایرانیها تا دوسال بعد از انقلاب، یعنی تا ۳۱ شهریور ۵۹، هنوز هم از ایجادِ یک کودتا بهوسیلۀ آمریکاییها میترسیدند. البته، «ترس»، نه بهمعنای منفیِ آن، بلکه «دلواپسی»، مابهازای چنین ترسی است. علت اصلی تسخیر سفارت آمریکا نیز همین دلواپسی بود.
🔹تاریخِ ما، هیچگاه از زاویۀ مردم، نسبت به نهضتِ ملیشدنِ صنعت نفت، نگاه نکرده است. اینکه آیا مردمِ ایران موافق نهضتِ ملیشدن صنعت نفت بودند یا «مصدق»، این کار را بهتنهایی انجام داده است؟ چیزی که تابهحال تاریخ ما تعریف میکند، نهضت «چند نفرۀ» صنعت نفت است که در آن، روایتی از مردم وجود ندارد. چون تاریخ به آن نمیپردازد.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10790
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 پاسخ به یک بهتان آمریکایی / آیا کاشانی علیه مصدق به کودتا متوسل شد؟
◽️گزارش #ایام در پاسخِ بهتان اسناد آمریکایی به آیتالله کاشانی مبنی بر دست داشتن در کودتای ۲۸ مرداد
🔹حسن ارسنجانی؛ فرستادۀ قوامالسلطنه بود. او از قولِ قوام به آیتالله کاشانی وعده میدهد در صورت آرامکردنِ اوضاع، شش وزیر را با معرفی شما منصوب خواهیم کرد. آیتالله کاشانی با ردّ این وعدهها، در ۲۹ تیر، نامهای شدیداللحن به علاء، وزیرِ دربار مینویسد. با بیتوجهی درباره، مرحوم کاشانی فراخوان حضور مردم در روز ۳۰ تیر ۱۳۳۱، را دادند که مردم به خیابانها ریختند. مقاومتِ مردم به عقبنشینیِ شاه و نخستوزیریِ مجدد مصدق انجامید.
🔹مرارتهایی که آیتالله کاشانی در دولت زاهدی متحمل شد، گواهِ دیگری بر مخالفت او با دولت کودتا و عملکردش است. اعلامیۀ شدیداللحنِ آیتالله کاشانی علیه قراردادِ «کنسرسیوم»، به بازداشت او در ۷۰ سالگی انجامید. آزادیِ او دیری نپایید و در دیماهِ سال ۱۳۳۴ بارِ دیگر به اتهامِ همکاری در قتلِ رزمآرا دستگیر و محاکمه شد.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10834
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 مسجد؛ محل اقامه معنویت و عدالت / مبانی کار تربیتی در مسجد
◽️انتشار گفتوگوی اختصاصی با حجتالاسلام صرافیان؛ امام جماعت و مدیر مسجد صنعتگران به مناسبت روز جهانی مسجد
🔹 بعضی این دغدغه را دارند که مسجد برای مردم و نسل جوان جاذبه داشته باشد. وقتی مسجد را از روحش و از معنا و محتوا تهی کردیم، از هدفش فاصله میگیرد. بهترین اهداف مسجد رسیدگی به محرومیتها به معنای واقعی، تلاش برای عدالت اقتصادی و فرهنگ سازی است. مسجد بهترین محل انسانسازی است.
🔹 امام جماعت آن کسی است که مسجدداری کند. این کار، تمامنشدنی است، چون شبیه مدیریت کشور است. همه جور انسان در آن رفت و آمد دارند. از مسجد تمامی نیازمندیهای مادی و معنوی انسانها - ارتباط مردم با خدا و ارتباط مردم با همدیگر - را میشود مدیریت، تنظیم، آسیبشناسی و آسیبزدایی کرد.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10952
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 مسجد در اسلام یعنی تمدنسازی / مسجد باید یک قلب تپنده باشد
◽️ تحلیلی از تجربه تاریخی «مسجد ایدهآل» در انقلاب اسلامی از زبان استاد حسن رحیمپور ازغدی
🔹 مسجد مرکز یک تمدن است. کلیسا نیست که فقط بروی عبادت کنی. نباید دربِ مسجد را قفل کنند و موقع نماز باز کنند؛ که نماز را بخوانید و سریع بروید بیرون! مسجد باید یک قلب تپنده باشد.
🔹 معبد اسلام اینگونه است: به ازدواج کار دارد، به جنگ کار دارد، به محاصره اقتصادی و رفاه کار دارد، کار یتیمخانه را میکند، کار خیریه را میکند، کار پادگان را میکند، یک وقتهایی لازم میشود صندوق قرضالحسنه کار بانک را میکند. مسجد در اسلام یعنی تمدنسازی، یعنی همه چیز. همهی اینها هم در قالب اخلاق و معنویت و تقوا.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10964
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 در رکاب حسین(ع)؛ از تعزیهخوانی تا اجرای تئاتر
◽️ گزیدهای از خاطرات محرمی «محمد کاظم ناصری»، فعال فرهنگی و هنری اهل شیراز:
🔹ناگهان یک پیرزن قدم روی صحنه اجرا گذاشت و قسمتی از خاک ارههای کف سن را جدا کرده و گوشه چارقدش پیچید و رو به جمعیت با صدای بلند گفت: « اگر امامحسین حاجتم را بدهد، سال آینده به همه این جمعیت شربت نذری میدهم».
🔹برای تعزیه یاران حسین، نیاز به دو سکو داشتیم. هنگام تسویهحساب، از فروشنده خواستم که مقداری تخفیف بدهد. پرسید: «این مصالح را برای چه کاری میخواهید؟» جواب دادم: « به این بلوکها برای اجرای تعزیه نیاز داریم». فروشنده گفت: «چرا زودتر نگفتی؟» و بدون اینکه سوال بیشتری بپرسد یا تحقیق کند، تعدادی بلوک هم اضافه کرد. به کارگرش هم گفت که بلوکها را با وانت به مقصدمان برساند، بدون اینکه پولی بابت آنها بگیرد.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/11039
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀چوب فروشی که «مرد پولادین» انقلاب شد
◽️ روایتی از فعالیتهای مبارزاتی شهید اسدالله لاجوردی:
🔷 زدن کابل و شلاق بر پاها، بدن و روی زخمها، سوزاندن و شوک برقی، آویزان کردن، دستبند قپانی و امثال اینها شکنجههای عادی محسوب میشد، اما شکنجههای شدیدتر مانند شکستن کمر، ضربهزدن به پرده گوش، کم کردن بینایی چشم و فشار بر رباطهای پا هم نتوانست لاجوردی را به اعتراف وادار کند. مقاومت زیر سختترین و غیرانسانیترین شکنجههای ساواک، لاجوردی را به «مرد پولادین» در زندانها شهره ساخت.
🔷 برجستهترین رویداد این دوره از حبس لاجوردی، مواجهه او با افراد وابسته به «سازمان مجاهدین خلق» بود...خیلی زود متوجه انحراف در افکار و اندیشههای آنان شد. از آن پس، لاجوردی و دوستانش از هرگونه تماس و ارتباط با منفاقین تبری جسته، حاضر به غذا خوردن با آنها نبودند و نانی را که آنها دست زده بودند نمیخوردند، حتی با جانماز آنها و یا روی مهر خیسشان نماز نمیخواندند.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/11067
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
4_5837073632886522210.mp3
1.9M
🌀 انقلابیِ به تمام معنا
◽️ روایت رهبر انقلاب اسلامی از شهید اندرزگو:
🔷مبارزی که در طول زندگانی پرماجرای خود نمودار یک انسان انقلابی به تمام معنا بود. انسان مسلمان راستینی که با عشق به شهادت، عشق به قرآن، عشق به اسلام، سالها زندگی غرورانگیز و پرافتخاری را دور از چشمهای بیگانه، دور از گوشهای نامحرم در سختترین شرایط گذرانید.
🔹 در آخرین ماههایی که مردم ایران برافروخته و گداخته در تعقیب راه پرشکوه خود، راه پیروزی جنبش اسلامی بر دستگاههای ظلم و استثمار جهانی میکوبید و پیش میرفت، شهید عزیز ما، سیدِ بزرگوار عالی مقام ما باز هم در هالهای از خموشی، از گمنامی، از ناشناسی مانند شهیدان تشیع در روزگار اختناق عباسی و اموی به دست گرگان خونخوارهی دستگاه جبار طاغوتی شهید شد.
🔰 بازنشر به مناسبت چهل و دومین سالگرد شهادت شهید اندرزگو
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 حماسهخوان شور و شعور
◽️ بخشی از خاطرات «اسماعیل ساجدی»؛ مداح تبریزی از روزهای پرالتهاب این شهر در گرماگرم مبارزات مردمی:
🔹بعد از اولین مداحیام در مسجد مقبره، چند نفر از دوستان هیئتی گفتند: «چند روزی جلوی چشم مأموران رژیم آفتابی نشو»! گفتم «برای چه؟» گفتند: «خودت متوجه نیستی چه حرفی زدهای و چه چیزی خواندهای!» گفتم: «من هیچ حرف سیاسیای نزدم و هر سخنی گفتهام به خاطر سیدالشهدا بوده است». دیدم عجب ظرفیتی در مداحی امام حسین(ع) وجود دارد. حتی حرفهای معمولیاش هم میتواند اثرگذار باشد. تصمیم گرفتم همان سبک حماسی را ادامه دهم.
🔹ورودی «راسته کوچه» فردی به نام «سید حسن» را شهید کرده بودند؛ هنوز خون شهید روی زمین بود. وقتی آن صحنه را دیدم، شروع به حماسیخوانی کردم:
اِی گُرگ برو، گَلّه دِگر میش ندارد / هر خانه دِگر پسری بیش ندارد
چنگیز نکرد آنچه تو با خلق نمودی / تاریخ چنین سابقه از پیش ندارد
🔸 متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/11068
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
5f19a6bf62390a842e796d58_4475956190225326969.mp3
8.02M
🌀 امام حسین (ع) قیام کرد یا از ترس جان از مکه گریخت؟
◽️ بخش اولِ سخنرانی حجتالاسلام خامنهای در سال 1352 در مسجد کرامت با محوریت بررسی و تحلیل فلسفه قیام عاشورا، منتشر شده در کتاب «دو امام مجاهد»:
🔹برخلاف تصوری که میگویند حسین بن علی علیه السلام اصلاً قیامی نکرده، حرکتی نکرده، نهضتی از آن حضرت سر نزده، بلکه گرگان درنده میخواستند خونش را بریزند، او هم منزل به منزل از جلوی این گرگان گریخت! ما معتقدیم قضیه اینجور نیست، قضیه فرار از ترسِ جان نیست.
🔹ما در زمینه این عمل تاریخی امام حسین باید به این فکر باشیم که فلسفه این عمل و علت این عمل چه بود. هر مسلمانی باید به این فکر باشد. حرکت امام حسین و خارج شدنش از مدینه به مکه، از مکه به سوی عراق، در حقیقت یک قیام بود. یعنی یک حرکت بر ضد تشکیلات قائم و رایج و دائر زمان. حسین بن علی (ع) حرکتی کرد برعلیه وضعی که در زمان خودش وجود داشت.
🔸️ متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10993
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 شکنجهتان کردند حاجآقا؟!
◽️ خاطره «حسن نخعی»؛ زندانی سیاسی دوره ستمشاهی از روضهخوانی در زندان وکیلآباد:
🔹بعضی مغازهدارهای اطراف منزلمان، عکس شاه را در مغازه گذاشته بودند. از دیدن آن عصبانی میشدم. با صاحبان مغازه رفیق بودم، برایشان از جنایات شاه میگفتم. بعد عکس شاه را پاره میکردم و به جایش عکس امام خمینی را در مغازه میگذاشتم. اکثر ارتشیهای بازنشسته مشهد در محله ما ساکن بودند. برای نظامیهای محل سوال شده بود چه کسی این کار را می کند؟ صاحب مغازهها هم من را معرفی کرده بودند.
🔹شبهای دهه اول محرم را بند ۴ زندان وکیل آباد بودم. با زندانیهای دیگر تصمیم گرفتیم در یکی از اتاقهای بزرگ بند۴ مجلسی راه بیندازیم. شبها روی صندلی مینشستم، منبر میرفتم و روضهای برای زندانیان میخواندم. چند شب از ماه محرم گذشت، یک شب آمدند دستگیرم کردند و سلول انفرادی بردند. جرمم برپایی مجلس روضه در زندان بود.
🔸 متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/11121
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 واحد/ «نهضت سرخ حسینی در جهان احیا شد»
▫️مراسم شب یازدهم #محرم الحرام۱۴۴۲
🎤مداح: برادر محمدصالحیپور
🖋شاعر: حجتالاسلام سید محمد مالدار
یکشنبه ۹ شهریور ۹۹
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir