این سه صلوات، مبارزه است!
در دوران پیش از پیروزی انقلاب، بنده در ایرانشهر تبعید بودم. در یکی از شهرهای همجوار، چند نفر آشنا داشتیم که یکی از آنها راننده بود، یکی شغل آزاد داشت و بالاخره، اهل فرهنگ و معرفت، به معنای خاص کلمه نبودند. به حسب ظاهر، به آنها عامی اطلاق میشد. با این حال جزو خواص بودند. آنها مرتّب برای دیدن ما به ایرانشهر میآمدند و از قضایای مذاکرات خود با روحانی شهرشان میگفتند. روحانی شهرشان هم آدم خوبی بود؛ منتها جزو عوام بود.
ملاحظه میکنید! رانندهی کمپرسی جزو #خواص، ولی روحانی و پیشنماز محترم جزو #عوام! مثلاً آن روحانی میگفت: «چرا وقتی اسم پیغمبر میآید یک صلوات میفرستید، ولی اسم «آقا» که میآید، سه صلوات میفرستید؟!» نمیفهمید. راننده به او جواب میداد: روزی که دیگر مبارزهای نداشته باشیم؛ اسلام بر همه جا فائق شود؛ انقلاب پیروز شود؛ ما نه تنها سه صلوات، که یک صلوات هم نمیفرستیم! امروز این سه صلوات، مبارزه است! راننده میفهمید، روحانی نمیفهمید!
این را مثال زدم تا بدانید خواص که میگوییم، معنایش صاحب لباسِ خاصی نیست. ممکن است مرد باشد، ممکن است زن باشد. ممکن است تحصیلکرده باشد، ممکن است تحصیلنکرده باشد. ممکن است ثروتمند باشد، ممکن است فقیر باشد. ممکن است انسانی باشد که در دستگاههای دولتی خدمت میکند، ممکن است جزو مخالفین دستگاههای دولتیِ طاغوت باشد.
بیانات در جمع فرماندهان لشکر 27 محمد رسول الله (صلّی الله علیه و آله) -1375/3/20
https://farsi.khamenei.ir/memory-content?id=4881
@ayyamollah
﷽
#تبلیغی
#طلبگی
«یا مقلّب القلوب و الأبصار»
سلام علیکم! طاعات و عباداتتان قبول درگاه ایزد منّان باشد!
تلاش خواهم کرد که به توفیق و مدد الهی، با توجّه به تقارن زیبای بهار طبیعت و بهار دلها و بهار قرآن و آغاز سال شمسی با روزهای آغازین سال اهل سیر و سلوک الی اللّه، ماه مبارک رمضان، مطالب منبر و جلسۀ جزءخوانی قرآن کریم و نکات تفسیری و تذکّرات گاه و بیگاه در میان برنامهها را با محوریّت «تغییر دلها و نگاهها» به واقعیّتها از نگاه قرآن کریم و اهلبیت(علیهم السلام) داشته باشم. دیروز موضوع منبرم، تغییر نگاه افراد و درون آنها به «استغفار» و نماد آن یعنی «أستغفر الله ربّی و أتوب إلیه» بود با فرمایشی از حضرت امیر(سلام الله علیه).
@ayyamollah
﷽
#تبلیغی
#طلبگی
«یا مقلّب القلوب و الأبصار»
«باید #دِلارُ چاره کرد تا #دُلارُ!
حضرت امیر(علیه السلام) به شخصی که #دنیا را مذمّت میکرد، نکاتی را متذکّر شدند تا نگاهش به دنیا را عوض کند و بفهمد که او نباید بر علیه دنیا اعلام جُرم کند، بلکه دنیا بر علیه او اعلام جرم میکند که به او تهمت بسته، و دنیا را فریبنده دانسته. حضرت میفرماید کی دنیا تو را فریب داده؟! تو فریب خوردهای و دنیا تو را فریب نداده! مگر قبور پدر و مادر و اجدادت را ندیدی؟ مگر ندیدی که دنیا ابدی نبودن خودش را به تو نشان داده و اگر تو عبرت نگرفتهای و دقّت نکردهای تقصیر دنیا نیست! این، بخش نخست فرمایش حضرت به صورت فشرده و مختصر است.
@ayyamollah
حکمت ۱۳۱ نهج البلاغه ـ توبيخ نكوهش كننده دنيا
وَ قَدْ سَمِعَ رَجُلًا يَذُمُّ الدُّنْيَا:
أَيُّهَا الذَّامُّ لِلدُّنْيَا الْمُغْتَرُّ بِغُرُورِهَا الْمَخْدُوعُ بِأَبَاطِيلِهَا أَ تَغْتَرُّ بِالدُّنْيَا ثُمَّ تَذُمُّهَا أَنْتَ الْمُتَجَرِّمُ عَلَيْهَا أَمْ هِيَ الْمُتَجَرِّمَةُ عَلَيْكَ مَتَى اسْتَهْوَتْكَ أَمْ مَتَى غَرَّتْكَ أَ بِمَصَارِعِ آبَائِكَ مِنَ الْبِلَى أَمْ بِمَضَاجِعِ أُمَّهَاتِكَ تَحْتَ الثَّرَى كَمْ عَلَّلْتَ بِكَفَّيْكَ وَ كَمْ مَرَّضْتَ بِيَدَيْكَ تَبْتَغِي لَهُمُ الشِّفَاءَ وَ تَسْتَوْصِفُ لَهُمُ الْأَطِبَّاءَ غَدَاةَ لَا يُغْنِي عَنْهُمْ دَوَاؤُكَ وَ لَا يُجْدِي عَلَيْهِمْ بُكَاؤُكَ لَمْ يَنْفَعْ أَحَدَهُمْ إِشْفَاقُكَ وَ لَمْ تُسْعَفْ فِيهِ بِطَلِبَتِكَ وَ لَمْ تَدْفَعْ عَنْهُ بِقُوَّتِكَ وَ قَدْ مَثَّلَتْ لَكَ بِهِ الدُّنْيَا نَفْسَكَ وَ بِمَصْرَعِهِ مَصْرَعَكَ
اى نكوهش كننده دنيا، كه خود به غرور دنيا مغرورى و با باطل هاى آن فريب خوردى خود فريفته دنيايى و آن را نكوهش مى كنى آيا تو در دنيا جرمى مرتكب شده اى يا دنيا به تو جرم كرده است كى دنيا تو را سرگردان كرد و در چه زمانى تو را فريب داد آيا با گورهاى پدرانت كه پوسيده اند (تو را فريب داد) يا آرامگاه مادرانت كه در زير خاك آرميده اند آيا با دو دست خويش بيماران را درمان كرده اى و آنان را پرستارى كرده و در بسترشان خوابانده اى درخواست شفاى آنان را كرده، و از طبيبان داروى آنها را تقاضا كرده اى در آن صبحگاهان كه داروى تو به حال آنان سودى نداشت، و گريه تو فايده اى نكرد، و ترس تو آنان را سودى نرساند، و آنچه مى خواستى به دست نياوردى، و با نيروى خود نتوانستى مرگ را از آنان دور كنى. دنيا براى تو حال آنان را مثال زد، و با گورهايشان، گور، خودت را به رخ تو كشيد.
@ayyamollah
#بخش دوم
إِنَّ الدُّنْيَا دَارُ صِدْقٍ لِمَنْ صَدَقَهَا وَ دَارُ عَافِيَةٍ لِمَنْ فَهِمَ عَنْهَا وَ دَارُ غِنًى لِمَنْ تَزَوَّدَ مِنْهَا وَ دَارُ مَوْعِظَةٍ لِمَنِ اتَّعَظَ بِهَا مَسْجِدُ أَحِبَّاءِ اللَّهِ وَ مُصَلَّى مَلَائِكَةِ اللَّهِ وَ مَهْبِطُ وَحْيِ اللَّهِ وَ مَتْجَرُ أَوْلِيَاءِ اللَّهِ اكْتَسَبُوا فِيهَا الرَّحْمَةَ وَ رَبِحُوا فِيهَا الْجَنَّةَ
در بخش دوم از فرمایش خود حضرت امیر به یک روی دیگر از سکّۀ دنیا که معمول انسانها از آن غافلاند و نگاهشان به آن نیست و معمولاً غرق در مظاهر فریبنده هستند و نگاه #عبرتآمیزی و #عبرتآموزی آن را کمتر دقّت میکنند. حضرت میفرماید: دنیا با هر کسی که با صداقت و راستی با آن برخورد کند، او نیز صادق است. اگر خوب دنیا را بشناسی در آن عافیت و سلامت داری. دنیا برای آنان که اهل توشهگیری هستند، خیلی سرمایهها برای اندوختن دارد. دنیا عبرتهای زیادی دارد؛ هرچند به فرمودۀ خود حضرت امیر، عبرتگیرندگان کم هستند!
بعد حضرت پردهای دیگر از روی این حقیقت دنیا بر میدارد و من البتّه ترتیبش را رعایت نمیکنم و اوّل به سراغ این فرازش میروم که: «دنیا محلّ تجارتخانۀ اولیای الهی است.» اولیای الهی در دنیا تجارت میکنند. خودشان را از دنیا میخرند و آزاد میکنند. بر خلاف آنان که خودشان را به دنیا میفروشند و بردۀ آن میشود. یکی از تجارتهای اولیای الهی و در رتبۀ بالای آن به فرمایش قرآن، #تجارت با جان است. شهادت در راه خدا. آنان جان خود را به خدا میفروشند و خداوند در برابر آن بهشت را و مقام رضوان الهی را به آنان میدهد. شهید با عقاید خودش زندگی میکند. در آیۀ ۱۱۱ از سورۀ مبارک توبه خداوند متعال جریان این تجارت را با جزئیّات توضیح داده است: «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ في سَبيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجيلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذي بايَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ»
خدا از مؤمنان جانها و مالهايشان را خريده به اين (بهاء) كه بهشت از آن آنها باشد (در عوض) در راه خدا كارزار كنند، بكشند و كشته شوند، اين وعده حقى است بر او كه در تورات و انجيل و قرآن ذكر فرموده، و كيست كه به پيمان خويش از خدا وفادارتر باشد؟ به معامله پر سود خويش كه انجام دادهايد شادمان باشيد، كه اين كاميابى بزرگ است.
ادامه دارد ...
😍
@ayyamollah
إِلٰهِی عَظُمَ الْبَلاءُ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ، وَانْکَشَفَ الْغِطاءُ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ، وَضاقَتِ الْأَرْضُ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ، وَأَنْتَ الْمُسْتَعانُ، وَ إِلَیْکَ الْمُشْتَکیٰ، وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّةِ وَالرَّخاءِ
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ أُولِی الْأَمْرِ الَّذِینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ، وَعَرَّفْتَنا بِذَلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ، فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَرِیباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ
یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ، یَا عَلِیُّ یَا مُحَمَّدُ اکْفِیانِی فَإِنَّکُما کافِیانِ، وَانْصُرانِی فَإِنَّکُما ناصِرانِ
یَا مَوْلانا یَا صاحِبَ الزَّمانِ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ، أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی، السَّاعَةَ السَّاعَةَ السّاعَةَ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ، یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِینَ.
بخش سوم
#طلبگی
#تبلیغی
یکی دیگر از تجارتهای اولیای الهی در بازار دنیا، #انفاق است. واژهشناسی این کلمه در فرهنگهای عربی ما را به این نکته رهنمون میکند که اصل ریشۀ آن از نکتهای در ساختِ لانۀ موش است که عرب به آن «نفقاء» میگوید. کسانی که لانۀ موش را در خانهها و به ویژه بیابانها دیدهاند میدانند که راهِ دَرْرو زیاد دارد و همیشه از سوراخی که در زمین معلوم است بیرون نمیآید. انسان #منافق نیز، در اعتقادات خود دوچهره است و راه دَررو دارد و با افراد خوب مینشیند به شکل آنان در میآید و با افراد بد مینشیند هم به شرح ایضاً. #انفاق نیز، به دلیل اینکه میتواند برای اعمال صالح ما راهی باشد که اگر اعمال دیگر مشکل پیدا کرد و پذیرفته نشد، این عمل مدد برساند و ما را از عقوبتها برهاند، به شرط آنکه البتّه، انفاقکننده بر سر دیگران منّت نگذارد و آنان را با این کمک خود اذیّت نکند. در قرآن کریم آمده که کسانی که در راه خدا انفاق میکنند مثالشان مثال یک دانۀ گندم است که در دل خاک قرار داده میشود که از آن ۷ خوشه میروید و هر خوشه ۱۰۰ دانه دارد که مجموعاً میشود ۷۰۰ دانه. سپس در قرآن خداوند فرموده که من باز این تعداد را مضاعف، دوبرابر یا چند برابر میکنم و در پایان آیه فرموده است: «إن الله واسع علیم»، تازه، من دارای وسعت امکانات و ذخایر هستم و عالم به نیّتها و ظرفیّتها. (بقره/۲۶۱) خب! حالا چه بانکی چنین سود کلانی به ما میدهد؟!
از نگاه اولیای الهی و تاجران الهی، خداوند متعال جای مال و جان انفاقشده را پُر میکند و جبران میکند. عجیب است که از دیدگاه اسلامی، به ما دستور داده شده که هر وقت نیازمند شدید، با #صدقه به تجارت با خداوند متعال مشغول شوید! تعبیر روایت اینه: «إذا أملقتم فتاجروا الله بالصدقة»: برای اینکه در ذهن عزیزان مخاطب معنای «اِملاق» بماند اینگونه ترجمه میکنم: «هر وقت اینقدر اوضاع مالی شما خراب شد که شپش توی جیب شما #ملّق میزنه😅، صدقه بدهید و وضعتان خوب میشه! طرف پول نداره، اسلام به او میگوید صدقه بده! بله، اسلام، پولی را که پول بیاورد (ربا) را حرام کرده و فرموده که حتما باید با آن کار تولیدی مفید انجام شود، امّا حدّاقلّ چندین مورد در بحثهای احکام اجتماعی اسلام فرمودهاند که پول، پول میآورد و حلال و طیّب هم هست: ۱. همین بحث صدقه. ۲. در بحث ازدواج: که فرمود ازدواج کنید و اگر فقیر باشید خداوند از فضل خویش شما را بینیاز میکند! الله اکبر! ازدواجِ هزینهبَر، سود میآورد. فرمودهاند کسی که به دلیل فقر و مباحث هزینهای ازدواج این سنّت پیامبر را انجام ندهد یا به تأخیر بیندازد، به خداوند متعال #سوءظنّ و بدگمان است. ۳. بحث فرزندآوری که بر خلاف نگاه غالب بر صرفاً هزینهساز بودن فرزندان، هر فرزندی رزق و روزی میآورد و مایهٔ توسعه و گشایش در رزق میشود.
ادامه دارد ...
@ayyamollah
الدنیا متجر أولیاء الله: دنیا تجارتخانۀ اولیای الهی
#بانوی_تاجر
#کارآفرین
حضرت خدیجه(سلام الله و سلام جبرئیل علیه)
💔😭
@ayyamollah
اندر حکایات ما طلبهها در میان مردم😍
سلام علیکم! طاعات قبول!
چند روز پیش یکی از نمازگزاران خاصّ مسجد محلّ تبلیغ اومد و یک ریموت دستش بود و گفت که حاج آقا! وقتی نماز ظهر را خواندید این کلید را بزنید تا این ساعت اذانگو برود روی نماز دوم و نماز هم که تمام شد دوباره این کلید را بزنید و تمام! گفتم بسیار خوب. ولی این کار را بدهید به خادم مسجد یا خودتان انجام دهید. من که نباید همۀ کارهای خوب مسجد را انجام دهم! گفت که این ریموت، مخصوص امام جماعت قبلی بوده! و حتماً باید پیش امام جماعت باشه و من هم، همیشه نیستم و از این صحبتا.🤔
دیروز اومد و گفت که حاج آقا شمارۀ تلفن همراهتان را میدهید که داشته باشم؟ به ایشون دادم و گفتم که خواهشا در فضای مجازی من را عضو هیچ گروه و کانالی نفرمایید!
امروز قبل از نماز ظهر اومد و گفت که حاج آقا! پیامی که براتون فرستادم را دیدین؟ گفتم نه! کدوم پیام؟ من که شمارۀ شما را ندارم. گفت همین پیامی که دربارۀ چهل حدیث حضرت امام(ره) هست و لینکی هم پایینش دارد و ... . یادم اومد که شمارۀ ناشناسی چنین پیامکی را فرستاده بود و بازش هم نکرده بودم. چند دقیقهای گذشت و دیدم که صفحۀ اینترنتی چهل حدیث را آورده و گفت حاج آقا ببینید چقدر قشنگه و احادیث را با چند زبان در کلیپ جذّابی آورده. نگاه کردم و انصافاً جذّاب و قابل استفاده بود و از ایشون تشکّر کردم.
چند لحظهای که گذشت اومد کنار سجّادۀ نمازم و دوباره صفحۀ گوشیاش را نشونم داد و دیدم که کرنومتر گوشیاش است و گفت که حاج آقا 👈شما خواندن سورۀ حمدتان در نماز ظهر، ۲۰ ثانیه طول میکشه؛ ولی نماز مغرب و عشا که بلند میخوانید و با صوت، ۳۵ ثانیه!!! نکنه یه رگههایی از این آسیب اخلاقی باشد که برای اینکه صدای خوشتان را به مردم برسانید کمی طولانیتر و کشیدهتر میخوانید! باید حواسمون جمع باشه که در نماز به این مشکل دچار نشویم! و ... 👉😱🤷♂️
گفتم که دعا بفرمایید که چنین نیّتی در ذهن و فکرم نباشه و اعمالم خراب نشه و ...
بعد از منبر ظهر که به خانه اومدم، پیامک ایشون را دیدم که عین آن از این قرار است:
سلام علیکم فایل صوتی چهل حدیث امام خمینی مخصوصاً حدیث ۲۷
https://www.zahra-media.ir/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B5%D9%88%D8%AA%DB%8C-%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%DA%86%D9%87%D9%84-%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%B1%D9%87/
@ayyamollah