#بخش دوم
إِنَّ الدُّنْيَا دَارُ صِدْقٍ لِمَنْ صَدَقَهَا وَ دَارُ عَافِيَةٍ لِمَنْ فَهِمَ عَنْهَا وَ دَارُ غِنًى لِمَنْ تَزَوَّدَ مِنْهَا وَ دَارُ مَوْعِظَةٍ لِمَنِ اتَّعَظَ بِهَا مَسْجِدُ أَحِبَّاءِ اللَّهِ وَ مُصَلَّى مَلَائِكَةِ اللَّهِ وَ مَهْبِطُ وَحْيِ اللَّهِ وَ مَتْجَرُ أَوْلِيَاءِ اللَّهِ اكْتَسَبُوا فِيهَا الرَّحْمَةَ وَ رَبِحُوا فِيهَا الْجَنَّةَ
در بخش دوم از فرمایش خود حضرت امیر به یک روی دیگر از سکّۀ دنیا که معمول انسانها از آن غافلاند و نگاهشان به آن نیست و معمولاً غرق در مظاهر فریبنده هستند و نگاه #عبرتآمیزی و #عبرتآموزی آن را کمتر دقّت میکنند. حضرت میفرماید: دنیا با هر کسی که با صداقت و راستی با آن برخورد کند، او نیز صادق است. اگر خوب دنیا را بشناسی در آن عافیت و سلامت داری. دنیا برای آنان که اهل توشهگیری هستند، خیلی سرمایهها برای اندوختن دارد. دنیا عبرتهای زیادی دارد؛ هرچند به فرمودۀ خود حضرت امیر، عبرتگیرندگان کم هستند!
بعد حضرت پردهای دیگر از روی این حقیقت دنیا بر میدارد و من البتّه ترتیبش را رعایت نمیکنم و اوّل به سراغ این فرازش میروم که: «دنیا محلّ تجارتخانۀ اولیای الهی است.» اولیای الهی در دنیا تجارت میکنند. خودشان را از دنیا میخرند و آزاد میکنند. بر خلاف آنان که خودشان را به دنیا میفروشند و بردۀ آن میشود. یکی از تجارتهای اولیای الهی و در رتبۀ بالای آن به فرمایش قرآن، #تجارت با جان است. شهادت در راه خدا. آنان جان خود را به خدا میفروشند و خداوند در برابر آن بهشت را و مقام رضوان الهی را به آنان میدهد. شهید با عقاید خودش زندگی میکند. در آیۀ ۱۱۱ از سورۀ مبارک توبه خداوند متعال جریان این تجارت را با جزئیّات توضیح داده است: «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ في سَبيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجيلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذي بايَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ»
خدا از مؤمنان جانها و مالهايشان را خريده به اين (بهاء) كه بهشت از آن آنها باشد (در عوض) در راه خدا كارزار كنند، بكشند و كشته شوند، اين وعده حقى است بر او كه در تورات و انجيل و قرآن ذكر فرموده، و كيست كه به پيمان خويش از خدا وفادارتر باشد؟ به معامله پر سود خويش كه انجام دادهايد شادمان باشيد، كه اين كاميابى بزرگ است.
ادامه دارد ...
😍
@ayyamollah
إِلٰهِی عَظُمَ الْبَلاءُ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ، وَانْکَشَفَ الْغِطاءُ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ، وَضاقَتِ الْأَرْضُ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ، وَأَنْتَ الْمُسْتَعانُ، وَ إِلَیْکَ الْمُشْتَکیٰ، وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّةِ وَالرَّخاءِ
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ أُولِی الْأَمْرِ الَّذِینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ، وَعَرَّفْتَنا بِذَلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ، فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَرِیباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ
یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ، یَا عَلِیُّ یَا مُحَمَّدُ اکْفِیانِی فَإِنَّکُما کافِیانِ، وَانْصُرانِی فَإِنَّکُما ناصِرانِ
یَا مَوْلانا یَا صاحِبَ الزَّمانِ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ، أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی، السَّاعَةَ السَّاعَةَ السّاعَةَ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ، یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِینَ.
بخش سوم
#طلبگی
#تبلیغی
یکی دیگر از تجارتهای اولیای الهی در بازار دنیا، #انفاق است. واژهشناسی این کلمه در فرهنگهای عربی ما را به این نکته رهنمون میکند که اصل ریشۀ آن از نکتهای در ساختِ لانۀ موش است که عرب به آن «نفقاء» میگوید. کسانی که لانۀ موش را در خانهها و به ویژه بیابانها دیدهاند میدانند که راهِ دَرْرو زیاد دارد و همیشه از سوراخی که در زمین معلوم است بیرون نمیآید. انسان #منافق نیز، در اعتقادات خود دوچهره است و راه دَررو دارد و با افراد خوب مینشیند به شکل آنان در میآید و با افراد بد مینشیند هم به شرح ایضاً. #انفاق نیز، به دلیل اینکه میتواند برای اعمال صالح ما راهی باشد که اگر اعمال دیگر مشکل پیدا کرد و پذیرفته نشد، این عمل مدد برساند و ما را از عقوبتها برهاند، به شرط آنکه البتّه، انفاقکننده بر سر دیگران منّت نگذارد و آنان را با این کمک خود اذیّت نکند. در قرآن کریم آمده که کسانی که در راه خدا انفاق میکنند مثالشان مثال یک دانۀ گندم است که در دل خاک قرار داده میشود که از آن ۷ خوشه میروید و هر خوشه ۱۰۰ دانه دارد که مجموعاً میشود ۷۰۰ دانه. سپس در قرآن خداوند فرموده که من باز این تعداد را مضاعف، دوبرابر یا چند برابر میکنم و در پایان آیه فرموده است: «إن الله واسع علیم»، تازه، من دارای وسعت امکانات و ذخایر هستم و عالم به نیّتها و ظرفیّتها. (بقره/۲۶۱) خب! حالا چه بانکی چنین سود کلانی به ما میدهد؟!
از نگاه اولیای الهی و تاجران الهی، خداوند متعال جای مال و جان انفاقشده را پُر میکند و جبران میکند. عجیب است که از دیدگاه اسلامی، به ما دستور داده شده که هر وقت نیازمند شدید، با #صدقه به تجارت با خداوند متعال مشغول شوید! تعبیر روایت اینه: «إذا أملقتم فتاجروا الله بالصدقة»: برای اینکه در ذهن عزیزان مخاطب معنای «اِملاق» بماند اینگونه ترجمه میکنم: «هر وقت اینقدر اوضاع مالی شما خراب شد که شپش توی جیب شما #ملّق میزنه😅، صدقه بدهید و وضعتان خوب میشه! طرف پول نداره، اسلام به او میگوید صدقه بده! بله، اسلام، پولی را که پول بیاورد (ربا) را حرام کرده و فرموده که حتما باید با آن کار تولیدی مفید انجام شود، امّا حدّاقلّ چندین مورد در بحثهای احکام اجتماعی اسلام فرمودهاند که پول، پول میآورد و حلال و طیّب هم هست: ۱. همین بحث صدقه. ۲. در بحث ازدواج: که فرمود ازدواج کنید و اگر فقیر باشید خداوند از فضل خویش شما را بینیاز میکند! الله اکبر! ازدواجِ هزینهبَر، سود میآورد. فرمودهاند کسی که به دلیل فقر و مباحث هزینهای ازدواج این سنّت پیامبر را انجام ندهد یا به تأخیر بیندازد، به خداوند متعال #سوءظنّ و بدگمان است. ۳. بحث فرزندآوری که بر خلاف نگاه غالب بر صرفاً هزینهساز بودن فرزندان، هر فرزندی رزق و روزی میآورد و مایهٔ توسعه و گشایش در رزق میشود.
ادامه دارد ...
@ayyamollah
الدنیا متجر أولیاء الله: دنیا تجارتخانۀ اولیای الهی
#بانوی_تاجر
#کارآفرین
حضرت خدیجه(سلام الله و سلام جبرئیل علیه)
💔😭
@ayyamollah
اندر حکایات ما طلبهها در میان مردم😍
سلام علیکم! طاعات قبول!
چند روز پیش یکی از نمازگزاران خاصّ مسجد محلّ تبلیغ اومد و یک ریموت دستش بود و گفت که حاج آقا! وقتی نماز ظهر را خواندید این کلید را بزنید تا این ساعت اذانگو برود روی نماز دوم و نماز هم که تمام شد دوباره این کلید را بزنید و تمام! گفتم بسیار خوب. ولی این کار را بدهید به خادم مسجد یا خودتان انجام دهید. من که نباید همۀ کارهای خوب مسجد را انجام دهم! گفت که این ریموت، مخصوص امام جماعت قبلی بوده! و حتماً باید پیش امام جماعت باشه و من هم، همیشه نیستم و از این صحبتا.🤔
دیروز اومد و گفت که حاج آقا شمارۀ تلفن همراهتان را میدهید که داشته باشم؟ به ایشون دادم و گفتم که خواهشا در فضای مجازی من را عضو هیچ گروه و کانالی نفرمایید!
امروز قبل از نماز ظهر اومد و گفت که حاج آقا! پیامی که براتون فرستادم را دیدین؟ گفتم نه! کدوم پیام؟ من که شمارۀ شما را ندارم. گفت همین پیامی که دربارۀ چهل حدیث حضرت امام(ره) هست و لینکی هم پایینش دارد و ... . یادم اومد که شمارۀ ناشناسی چنین پیامکی را فرستاده بود و بازش هم نکرده بودم. چند دقیقهای گذشت و دیدم که صفحۀ اینترنتی چهل حدیث را آورده و گفت حاج آقا ببینید چقدر قشنگه و احادیث را با چند زبان در کلیپ جذّابی آورده. نگاه کردم و انصافاً جذّاب و قابل استفاده بود و از ایشون تشکّر کردم.
چند لحظهای که گذشت اومد کنار سجّادۀ نمازم و دوباره صفحۀ گوشیاش را نشونم داد و دیدم که کرنومتر گوشیاش است و گفت که حاج آقا 👈شما خواندن سورۀ حمدتان در نماز ظهر، ۲۰ ثانیه طول میکشه؛ ولی نماز مغرب و عشا که بلند میخوانید و با صوت، ۳۵ ثانیه!!! نکنه یه رگههایی از این آسیب اخلاقی باشد که برای اینکه صدای خوشتان را به مردم برسانید کمی طولانیتر و کشیدهتر میخوانید! باید حواسمون جمع باشه که در نماز به این مشکل دچار نشویم! و ... 👉😱🤷♂️
گفتم که دعا بفرمایید که چنین نیّتی در ذهن و فکرم نباشه و اعمالم خراب نشه و ...
بعد از منبر ظهر که به خانه اومدم، پیامک ایشون را دیدم که عین آن از این قرار است:
سلام علیکم فایل صوتی چهل حدیث امام خمینی مخصوصاً حدیث ۲۷
https://www.zahra-media.ir/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B5%D9%88%D8%AA%DB%8C-%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%DA%86%D9%87%D9%84-%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%B1%D9%87/
@ayyamollah
حدیث ۲۷ از چهل حدیث امام خمینی(ره) در عبادت و #حضور_قلب!
https://media.rasekhoon.net/003/34/40hadith/34-40_Hadith(www.rasekhoon.net)(27).mp3
حدیث 27 عبادت و حضور قلب
الحدیث السابع و العشرون
بالسّند المتّصل إلی الشیخ الأجلّ و الثّقة الجلیل، محمّد بن یعقوب الکلینیّ، رضوان الله علیه، عن عدّة من أصحابنا، عن أحمد بن محمّد، عن ابن محبوب، عن عمر بن یزید، عن أبی عبد الله، علیه السّلام، قال: فی التّوریة مکتوب: یا ابن آدم، تفرّغ لعبادتی، أملأ قلبک غنی و لا أکلک إلی طلبک، و علیّ أن أسدّ فاقتک و املأ قلبک خوفا منّی. و إن لا تفرّغ لعبادتی، أملأ قلبک شغلا بالدّنیا، ثمّ لا أسدّ فاقتک و أکلک إلی طلبک.
#ترجمه
«فرمود حضرت صادق، علیه السلام، که در تورات نوشته شده است: ای پسر آدم، فارغ شو از برای عبادت من، تا پر کنم قلب تو را از بی نیازی و واگذار نکنم تو را به سوی طلب خویش، و بر من است که ببندم راه فقر تو را و پر کنم دل تو را از خوف خویش. و اگر فارغ نشوی برای عبادتم، پر کنم دل تو را از اشتغال به دنیا، پس از آن نبندم فقر تو را و واگذارم تو را به سوی طلبت.»
#شرح
تفرّغ لکذا از باب «تفعّل»، یعنی تمام وقت خود را صرف آن کرد به طوری که به چیز دیگر اشتغال نورزید. و تفرّغ قلب برای عبادت، خالی نمودن از توجه به هرچیزی است برای آن.
@ayyamollah