وکیلِ متهم گردیده راضی
ولو شد کشف، از او کشف رازی
بخندد لیدوکائین از دفاعش
درِ درأت چه باز آقای قاضی؟!(۱)
❌بر خلاف برخی از نظرات شایع که رنگ و بوی فقهی و شرعی هم بهش داده میشه ، دفاع به استعمال لیدوکائین برای شارب خمر برای شمول قاعده درأ مسموع نیست.
#آقای_قاضی
#خانم_وکیل
#لیدوکائین
#قاعده_درأ
________
۱) مصرع بدل:
درِ درأت ببند آقای قاضی
✍مرتضی داودی⚖
🔰دعوتید به 🔰
@az_ghaza
اقتدار محتسب و سلطان محمود غزنوی !
(اقتدار و عدم تسامح در اجرای حد شرب خمر)
سلطان محمود که در تاریخ نوشتن مقتدر ترین سلطان غزنوی ها بود 👆اینطور👆 طبق نقل نظام الملک از «محتسب» حساب میبره!
🔰محتسب کیه؟!🔰
↩️یه مقام اجرایی_قضایی بوده ، یه حالت قاضٍ دوار بقضائه بوده که ظاهرا از قاضی محکمه هم پایین تره که در ادبیات ما مخصوصا شعرا خیلی ازش هم حساب میبردن هم خیلی میترسیدن لذا بعضا طعنه ها زدن ‼️
✅نکته در خور توجه روایت خواجه نظام الملک اینه که میگه همین محتسب یقه سپه سالار سلطان محمود که خیلی هم ادعاش میشده رو گرفت کوبوند زمین و مجازاتش کرد!!
سپه سالاری که سپاهش ۵۰۰۰۰ مرد جنگی بود و ۱۰۰۰ خدم و حشم همراه خودش داشت ( لابد فکر میکرد که اینا مانع اجرای حد شرب خمر میشه، حال اونکه سلطان میگه نرو حتی من هم نمیتونم جلوگیری کنم)
و اوج اقتدار این محتسب اونجاست که حتی سلطان محمود نمیتونسته بره مداخله کنه!!!
✅ سلطان که خودش هم پیاله سپه سالارش بوده تنها کاری که از دستش بر میاد-چون میدونه زورش به محتسب نمیرسه- اینه که به سپه سالار میگه حالا که مستی نرو بیرون محتسب میگیره مجازاتت میکنه ولی خب سپه سالار فک میکنه خیلی قدرتش زیاده!!
❇️حشمت و جلال و اقتدار محتسب فقط اونجا که خواجه نظام الملک میگه:
✨«بفرمود تا از اسب فرو کشیدند و خود از اسب فرود آمد و بدست خویش بزد بی محابا چنانکه زمین را بدندان می گرفت و حاشیت و لشکرش می نگریستند و هیچکس زهرۀ آن نداشت که زبان بجنباند»✨
🎥صحنه رو خواجه نظام الملک خیلی دراماتیک و سینمایی توضیح داده یه حالتی که انگار خود خواجه هم داره از محتسب یه قاضی دست چندم که شاید اصلا قاضی هم نباشه و شأن ضابطین امروزی رو داره ولی اهل قضاوت هم هست .
یا مثلا مثل تقریبا قاضی تعزیرات ، خلاصه خود خواجه نظام الملک هم انگار داره توی عبارت از محتسب حساب میبره!!
محتسب ،سپه سالار سلطان محمود رو جوری میزنه که به قول عوام( عین عبارت خواجه نظام الملکه) زمین رو گاز میگرفته‼️
و کسی از نوکران و چاکران هم جرات مداخله نداشته!! لذا میگه:
❇️« چنانکه زمین را بدندان می گرفت»❇️
یه لحظه صحنه رو تصور کنید.
✍مرتضی داودی⚖
🔰دعوتید به 🔰
@az_ghaza
غمِ یک فاصله را فاصله ها می فهمند
دردِ این مرغ مهاجر ، تله ها می فهمند
باغِ انگور! تو رفتی و دلم می خواهد
این ویاری است فقط حامله ها می فهمند!!
سرِ زا رفت دلِ پُر غمِ من ای بی رحم!
ارزش ثانیه را قابله ها می فهمند
بوسه ی ملتهب این لب در داغم را
-بغلم کن - که فقط آبله ها می فهمند
مثل عصرانه ی یک جمعه پر از دلگیری ....
شده ام وای که بی حوصله ها می فهمند!
ناز ها می کنی ای منکر هر اصرارم
نه ی سنگین تو را از بله ها می فهمند
قالَ اِیّاکَ وَ خَضْراءَ دِمَن(۱) - صَلَّ الله -
قدر شب بوی مرا مزبله های می فهمند؟!
می کُشی لااقل از کام خودت آبی ده
حرمت صید تو را بسمله ها می فهمند(2)
#غزل
#فاصله
#شاعرانه_های_آقای_قاضی
____________
1)شاید تلمیح یا تضمین به روایت :
...ُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِيَّاكُمْ وَ خَضْرَاءَ الدِّمَنِ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَنْ خَضْرَاءُ الدِّمَنِ قَالَ الْمَرْأَةُ الْحَسْنَاءُ فِي مَنْبِتِ السَّوْء...
الفقه المنسوب الی الامام الرضا علیه السلام ص 234
2)بسمله ، فعل صناعی «بسم الله الرحمن الرحیم گفت» هست. منظور بسم الله الرحمن الرحیم موقع ذبحه!
✍مرتضی داودی⚖
🔰دعوتید به 🔰
@az_ghaza
حکم قذف
عَبْداللَّه بْنِ سنان قال: قال أَبُوعَبْداللَّه قَضَى أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ أَنَّ الْفِرْيَةَ ثَلَاثٌ يَعْنِي ثَلَاثَ وُجُوهٍ إِذَا رَمَى الرَّجُلُ الرَّجُلَ بِالزِّنَا وَ إِذَا قَالَ إِنَّ أُمَّهُ زَانِيَةٌ وَ إِذَا دَعَا لِغَيْرِ أَبِيهِ فَذَلِكَ فِيهِ حَدٌّ ثَمَانُونَ
امام صادق صلوات الله علیه فرمودند : امیرالمؤمنین صلوات الله علیه حکم فرمودند که افترا بر سه وجه است: هنگامی که مردی به مرد دیگر تهمت زنا بزند و هنگامی که بگوید : مادرش زنا کننده است و هنگامی که او را به غیر پدرش نسبت دهد که اینها در آن ٨٠ تازیانه است!
كافي ج۷ص۲۰۵
⚖از قضا⚖
حکم قذف عَبْداللَّه بْنِ سنان قال: قال أَبُوعَبْداللَّه قَضَى أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ أَنَّ الْفِرْ
📌روایت رو همکار محترم قضایی جناب مرادی ارسال کردند.( با کاربری خودشون)
📝که از امروز ایشون هم جز کاربرانی هستن که امکان ارسال پیام رو دارن و امضای مطالب هم فعال شد که میتونید مشاهده کنید چه بزرگواری مطلب رو ارسال کرده.
توضیحی در خصوص روایتی که همکار محترم ارسال کردند.
📝سند روایت به این شرحه:
علي بن إبراهيم ، عن أبيه ، عن ابن محبوب ، عن عبد الله بن سنان
🎤روایت بنا بر نظر جناب مجلسی دوم در کتاب مرآة العقول که شرح بر کتاب کافی جناب کلینی هست ، حَسَن هست.(۱)
👌که جزء دسته روایات مقبوله اما جناب مجلسی روایت رو صحیح ندونسته (صحیح روایتی هست که در اعلا مراتب توثیقه) و فقط حسن میدونه.
❌این نظر مجلسی ظاهرا به خاطر وجود ابراهیم بن هاشم هست یعنی پدر علی بن ابراهیم که در سند روایت با تعبیر « عن ابیه» اومده چون توثیق صریح نداره و صرفا ممدوحه ( راوی شیعه بدون توثیق خاص)
✅اما با توجه به اینکه ابراهیم بن هاشم، شیخ اجازه علی بن ابراهیم یعنی پسرش بوده و شیخ اجازه بنا بر نظر رجالی ها(۲) دلالت بر توثیق میکنه و علاوه بر این ، اسم ابراهیم بن هاشم در اسناد کتاب تفسیر معروف قمی که برای خود همین علی بن ابراهیم( پسر) هست و این کتاب تفسیری توثیق عام داره(۳) لذا ابراهیم بن هاشم هم موثقه.
1⃣علی بن ابراهیم هم که آخرین راوی هست( روایت از امام شروع میشه لذا آخرین راوی میشه اولین راوی که در متن میاد البته خود جناب کلینی آخرین راوی هست که از علی بن ابراهیم نقل کرده) موثقه.
2⃣پدرش هم که وضعیتش مشخص شد.
3⃣حسن بن محبوب از اصحاب اجماع هست(۴) لذا هم خودش موثقه هم راوی قبل خودش رو موثق میکنه .
4⃣البته عبد الله بن سنان توثیق خاص و جداگانه هم داره ، پس سند صحیحه و نه صرفا حسن.
📌دقت بشه که روایت صرف قذف رو گفته که طبق اصل چهارم قانون اساسی مبنای تقنین قانون مجازات اسلامی هم هست🔰
⚖ماده ۲۴۵
قذف عبارت است از نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر هرچند مرده باشد.
⚖ماده ۲۴۷
هرگاه کسی به فرزند مشروع خود بگوید «تو فرزند من نیستی» و یا به فرزند مشروع دیگری بگوید «تو فرزند پدرت نیستی»، قذف مادر وی محسوب می شود.
⚖ماده ۲۵۰
حد قذف، هشتاد ضربه شلاق است.
#رجال
#حدیث
#تشریع_تقنین
___________
۱)کتاب مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول / مجلسی دوم/ جلد : 23 صفحه : 313
۲)مراجعه بشه به کتاب رجالی مقباس الهدایة جناب مامقانی
۳) توثیق عام یعنی صاحب تالیفی که خودش صاحب جرح و تعدیله مثل علی بن ابراهیم یا مثلا مثل جناب شیخ صدوق یا دیگر محدثین که خودشون میتونستن شخصی رو توثیق کنن ، در ابتدای کتابش به صحت تمام رجال کتابش شهادت داده.
علی بن ابراهیم در اول کتاب تفسیرش که معروف به تفسیر قمی هست بر وثاقت تمام رجالی که در کتابش آورده شهادت داده که یکی از این رجال پدرش ابراهیم بن هاشم هست که علاوه بر این عرض شد شیخ اجازه ش هم هست.
۴) اصحاب اجماع دسته خاصی از شاگردان ائمه سلام الله علیهم اجمعین هستن که وقتی اسمشون در سندی باشه بدون چون و چرا سند رو قبول میکنن( البته بنا بر مبنایی) چون این اشخاص روایت نمیکردن مگر از شخص موثق.
✍مرتضی داودی⚖
🔰دعوتید به 🔰
@az_ghaza
🔰تکرار یک،شنبه🔰
هفته ها تکرار یک،شنبه است ما طی کرده ایم
شنبه ها را تا به جمعه یک به یک قی کرده ایم
در غروبِ جمعه قبرستان به یادم آورد
ما جوانی را به راه دیدنش طی کرده ایم
در فرار است آنکه دل در بند دنیا بسته است
ما به سمت آتش و مرگ و خطر هی کرده ایم
در میان ترسِ جان دادن در این بزمِ بلا
اسبِ سرکش را ز خوفِ رفتنش پی کرده ایم
غوطه ور در قیل و قالِ فقه و فتوایم ولی
بر شهادت ارتماسی غسل از مِیْ، کرده ایم
در قمیم و آروزی جنت و فردوس را
در بهشت حضرت معصومه ما کی کرده ایم؟!
#اللهم_عجل_فی_فرج_مولانا
#شاعرانه_های_آقای_قاضی
#بهشت_حضرت_معصومه
#غزل_غروب_جمعه
#اهل_قبور
#مقیم_قم
#انتظار
✍مرتضی داودی⚖
🔰دعوتید به 🔰
@az_ghaza
ایـن بـرای آخرین بـار اسـت خواهش می کنـم!
بوسه ام نیکی است ، اما باز پرسش می کنم!!
گـفـتـه بودی : یا قـضـاوت یا وکـالـت می روی!
ترم بعدی ثبتنام در سایت سنجش می کنم
#مطلع_غزل
#نیکی_و_پرسش
#قضاوت
#وکالت
#سنجش
#اختبار_شب_اول_قبر
#چکش
#ترازو
#ادخال_السرور
#اسرار_الدخول
#صنعت_قلب
#شاعرانه_های_آقای_قاضی
#عاشقانه_های_آقای_قاضی
🔰شرح و اشارات🔰
✔️دو بیت بالا ، مطلع غزلی برای قریب به ۱۵ سال پیشه.
✔️سراینده غزل در زمان انشاء در آکد و اشد وجوهِ احتیاط و احتراز از قضاوت بود اما مبتلای به قضاوت شد ! به قول مولوی :
از قضا سرکنگبین صفرا فزود
روغن بادام خشکی مینمود
( بعد ها راجع به اینکه ابتلای به قضاوت یعنی چی و چه کیفیتی و وضعیتی داره ، حرف میزنیم)
✔️راستی از اون چکشا و از اون ترازوها نه تنها در دادسرا بلکه در دادگاه هم به ما ندادن ، دست هیچکس دیگه از همکاران محترم هم ندیدم ولی جالبه که نماد دادگاه و قضاوت شده خلاصه به ما که ندادن لطفا مسئولین رسیدگی کنن.
✔️لطفا از دوستان هم برای عضویت در کانال دعوت بفرمایید.
✍مرتضی داودی⚖
🔰دعوتید به 🔰
@az_ghaza
در سختی قاضی شدن
(زجری که می کشیم ، اجری که می بریم!)
🛑1⃣ وکیع ضبی کتابی تحت عنوان اخبار القضاة دارد که در خصوص اخبار و احوالات ادوار مختلف از قضات سرزمین های مختلف است .
🛑2⃣وکیع و بسیاری از محدثین روایتی سخت درخور توجه و تامل را از وجود نورانی پیامبر خدا صلوات الله علیه و آله نقل کرده اند که در ادامه نقل می گردد.
🛑3⃣مَنْ جُعِلَ قَاضِيًا ذُبِحَ بِغَيْرِ سِكِّينٍ
(هر کس قاضی شود ذبح می شود بدون چاقویی)
البته اگر ذُبِح را جواب اسم شرط «مَن» بدانیم معنا اینگونه است چرا که جواب شرط ولو فعل ماضی است لیکن معنا را به آینده می برد.
والا معنی این است که ذبح شده است ! که در این صورت معنا شدیدتر می گردد.
❌4⃣ اشتباهی که در ترجمه این روایت نیز رخ داده است، برداشتی است که می گوید هر کس قاضی شود بدون چاقو سر بریده می شود و معنا این است قاضی بدون سر و صدا و آرام به قول معروف: با پنبه سر بریده می شود!
حال آنکه روایت برعکس این ترجمه برای شدت ذبح قاضی است و معنای فراتری از آن است که نهایت معنای مذکور آورده می شود. لیکن برای درک این شدت در ابتدا باید مقدماتی ذکر شود:🔰
🛑⏹یکی از فروعات کتب و ابواب صید و ذباحه فقه این است که چاقو و نصل و به طور کلی هر چیزی که به وسیله آن سر مذبوح بریده می گردد ، باید تیز باشد!!
در حکمت تشریع این فرع فقهی گفته شده است چون حیوان زجر آمیز کشته نشود و زودتر جان دهد!!
🛑⏹ زیرا با بریدن اوداج اربعه( چهار رگ حیاتی دور گردن )حیوان دیگر هیچ حسی را ندارد.
🛑⚖در اجرای احکام کیفری برای اجرای حکم سالب حیات( اعدام و قصاص) نیز در این خصوص مبحثی قابل تامل میتوان طرح کرد که جسته گریخته در دکترین نیز نقل شده است.
🛑⏹ فعل «ذبح» برای بریدن کامل اوداج اربعه و جدا شدن کامل سر حیوان به کار برده می شود.
بر خلاف «نحر» که برای نحوه کشتن شتر است و آن با فرو کردن وسیله کشتن در گودی گلوی شتر ( و نه بریدن سر ) صورت میگیرد و معمولا شتر با دیدن خون به زمین میخورد.
🛑⏹ و فقها تصریح نموده اند بریدن سر شتر ( یعنی ذبح کردن) و نحر کردن گوسفند ( فرو کردن چاقو در گردن و نه بریدن کامل سر) باعث حرمت و حرام شدن گوشت حیوان می شود.
🔁حال به مبحث اصلی و ترجمه روایت برگردیم تا دقّتِ در شدّتِ آن مشخص شود:
یک بار دیگر ترجمه را بخوانیم:
📛هرکس قاضی شود ذبح می شود و سرش بریده می شود آن هم بدون هیچ چاقویی .📛
🔞📛به بیان دیگر کسی که قاضی می شود ذبح می شود و سرش از تنش به صورت کامل جدا می شود اما بدون هیچ چاقویی و اساسا بدون هیچ شی برنده ای یعنی از حق اولیه کشته شدن و ذبح شدن هم محروم می گردد لذا این شخص زجر کش می گردد!!
شرح و اشارات:🔰
📌از استعمال ماده « جعل» علی الخصوص به نحو فعل ماضی مجهول نیز می توان کراهت آمیز بودن قضاوت را برداشت کرد .
کراهت نه به معنای کراهت احکام خمسه در قبال استحباب و غیره بلکه کراهت به معنای اکراه آمیز بودن آن است که در مطالب بعدی به توفیق الهی در این خصوص صحبت می کنیم . لیکن در همین حد گفته شود که اساسا اشخاص برای قضاوت به نحو اکراه آمیز تعیین و نصب و قرار داده می شدند که در برخی روایات تصریح گردیده لذا عمده افعال مستعمله در این باب با «جعل» ، « ولی» و ... می باشد با اینکه قضاوت نوعی حکومت است و هم سنخ حاکم است.
📌نکره بودن «سکین» و تلقی کلمه « غیر» به نفی، این معنا را متبادر می کند که هیچ شی برنده ای در کار نیست که تطبیق آن این است که اساسا هیچ راحتی در کار نیست چرا که روایت با« بغیر السکین» بیشتر تناسب داشت اما روایت به صورت نکره و «بغیر سکین »آمده است.
✨«خیر الناس قضاة الحق »✨
حالا معنی روایت فوق که با ترجمه صحیحی که سابقا گفته شد کمی آشکار می گردد. چرا که شهید ثانی در کتاب الحجِ کتابِ لمعه درخصوص افضلیت پیاده رفتن به حج نسبت به سواره رفتن به این روایت استناد می کند که:
✨ان افضل الاعمال احمزها✨
(قطعا بافضیلت ترین اعمال،سخت ترین آنهاست)
🔚قاضیِ حق، بهترینِ مردم است چون به صرف تصدی امر قضا به شدید ترین سختی ها متلبس گردیده است!
لذا همینکه این قاضی در منصب قضا می باشد کفایت میکند که بهترین مردم باشد چرا که بهترین اعمال سخت ترین آن هاست و قاضی با تصدی امر قضا از ساده ترین فرع فقهی و حق اولیه هر مذبوح و کشته شده ای برخوردار است ، محروم گردیده است !
✍مرتضی داودی⚖
🔰دعوتید به 🔰
@az_ghaza
May 11