eitaa logo
آزاد اندیشی دینی
39 دنبال‌کننده
47 عکس
2 ویدیو
68 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠نظام سازی در انقلاب اسلامی-12 💠 🔰محسن مهاجرنیا ✍️ *جامعه سازی اسلامی» مهم ترین آرمان دیرینۀ ملت ایران است* شفقنا- استاد حوزه علمیه گفت: شاهکار انقلابیون و روحانیت انقلابی آن بود که به موازات غربی سازی جامعه ایرانی، آنها هم به اسلامی سازی آن پرداختند و با برجسته سازی سنت ها واصالت های دینی، مسیر بازگشت به هویت اسلامی در چارچوب یک جامعه اسلامی را هموار ساختند. https://fa.shafaqna.com/news/1257431/ 💠به گزارش شفقنا، مهاجرنیا در دوازدهمین نشست از هفتمین دوره‌ی سلسله نشست‌های دوره‌ای کرسی‌های آزاداندیشی- که با موضوع «فرایند تحقق انقلاب اسلامی» گفت: انقلاب اسلامی در همه مراحل خود از مرحله تئوری پردازی تا مبارزه با حاکمیت طاغوت و تا پیروزی نهایی، ایده ساختن یک جامعه آرمانی مبتنی بر قوانین الهی، ساختار و روابط توحیدی و حاکمیت اسلامی، را تعقیب می کرد. گسترش مطالعات و تولیدات فکری در نسبت سنجی میان دین و زندگی، دین و جامعه، دین و سیاست و حکومت در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، همه حاکی از توجه انقلابیون به جامعه سازی دینی است. تاریخ تحولات اجتماعی در یک قرن اخیر نشان می دهد که جامعه سازی اسلامی مهم ترین آرمان دیرینه ملت ایران بوده است. 🔹او افزود: کدگذاری های معنادار «سعادت بخشی»، «کمال طلبی»،«فضیلت محوری»،«اخلاق مداری»، «آزادی از استبداد» و «جامعه حق مدار» و «عدالت محور» در مسیر«حیات طیّبه» برای جامعه اسلامی، همه نشان از نارضایتی از وضع جامعه تحت حاکمیت شاهنشاهی داشت. 🔷مهاجرنیا با اشاره به وضعیت جامعه ایرانی قبل از انقلاب اسلامی گفت: در کشوری که بیش از ۸۰ درصد آن مسلمان و در سنت دینی پرورش یافته بود، به یکباره در محاصره فرهنگ و دستاوردهای جذاب دنیای مدرن قرار گرفت. در اضلاع سه گانه جامعه، دین در انزوا قرار گرفته بود. در یک ضلع سنت های رقیق شده دینی، در ضلع دوم جاذبه های فرهنگی پر زرق وبرق مدرنیته و در هرم قدرت حاکمیت استبدادی است که موازنه میان سنت دینی و فرهنگ غربی را به ضرر دین رقم زده است. 💠استاد علوم سیاسی به ویژگی های جامعه عصر پهلوی اشاره کرد و گفت: جامعه آن دوره چند ویژگی مهم داشت: اولین ویژگی آن مربوط به شرایط تاریخی است که یک جامعه خسته از استبداد قجری وارد یک فضای تجملاتی فریبنده نیمه مدرن شده است. دوگانگی فرهنگی، جامعه را به سمت نوعی از خود بیگانگی هویتی سوق داد و حاصل آن افزایش جهل نسبت به سرنوشت اجتماعی خویش بود. مرحوم نائینی در صدر مشروطیت مهمترین عامل قوای ملعونه استبداد را ناشی از همین جهل ملت می داند. 💠او ادامه داد: دومین ویژگی جامعه دوره قبل از انقلاب اسلامی، تبدیل نظام شاهنشاهی به فرهنگ عمومی و تقدیس شاه پرستی به مثابه سایه خدا در روی زمین و تکریم دینی استبداد بود و سومین ویژگی جامعه گذشته این بود که بعد از زمینه سازی برای تقدیس و تکریم و تثبیت قدرت سیاسی نظام، به دنبال یک دست سازی جامعه بود به همین دلیل با تشخّص بخشی به مخالفان و آزادیخواهان با عناوینی چون عقب ماندگی، ارتجاع سیاه، کمونیست و بیگانه پرست، راه مبارزه و حذف آنها را در پیش گرفت. 💠مهاجرنیا افزود: چهارمین ویژگی ای که نظام استبدادی برای جامعه طراحی کرده بود، ترویج فساد اخلاقى و بى ‏بند و بارى و اباحی گری و پوچ‌گرایی اخلاقى بود.گسترش فرهنگ غربی مهم ترین مکانیسم برای چنین نقشه ای بود. او بیان کرد: ویژگی پنجم که مکمل فساد اخلاقی بود، مصرفى کردن جامعه بود که از طریق سرازیر شدن محصولات تجملاتی و تشریفاتی حاصل تکنولوژی مغرب زمین، جامعه سنتی مسلمان ایرانی، خود را در شرایط خروج از سنت های دینی مشاهده کرد. در چنین شرایطی نظام شاهنشاهی توانست به تدریج بر مناسبات اجتماعی مسلط شود و با کمک الگوهای غربی به تحریف و دستکاری ذهنیت ها، آرمان ها و ایده آل های اسلامی بپردازد و در نتیجه جامعه ای واگرا و مقهور هنجارهای وارداتی را سامان دهد. 🔹استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به نقش برجسته نهضت آگاهی بخشی روحانیت پرداخت و گفت: شاهکار انقلابیون و روحانیت انقلابی آن بود که به موازات غربی سازی جامعه ایرانی، آنها هم به اسلامی سازی آن پرداختند و با برجسته سازی سنت ها واصالت های دینی، مسیر بازگشت به هویت اسلامی در چارچوب یک جامعه اسلامی را هموار ساختند. 🔹او در پایان با اشاره به برخی از ویژگی هایی که رهبران نهضت، با برجسته سازی آنها سبب آگاهی بخشی به جامعه شدند، گفت: ... 💠آدرس کانال آزاد اندیشی دینی👇 ۱- آدرس واتساپ: https://chat.whatsapp.com/JY3BL2KoNja0n2Cby3diVD ۲- آدرس تلگرام http://t.me/Azadandishi_dini ۳- آدرس ایتا https://eitaa.com/Azadandishi_din
💠فرآیند تحقق انقلاب اسلامی.13💠 🔰محسن مهاجرنیا ✍️ *همه قبض و بسط‌های جامعه بر اساس قانون و نظم ناشی از آن است* *تا زمانی که جامعه اسلامی بر قائمه عناصری چون قانون، عدالت، امنیت و معنویت استوار نشود، عناصر فرآیندی انقلاب اسلامی نمی‌توانند پایه‌گذار تمدن نوین اسلامی باشند.* 👇 https://www.tasnimnews.com/fa/news/1400/08/19/2605456/ 🔹به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم ، مهاجرنیا در سیزدهمین نشست «فرآیند تحقق انقلاب اسلامی» از سلسله نشست های دوره ای کرسی های آزاداندیشی گفت : درجامعه سازی اسلامی وجود یک سری خصائص و عناصرضروری است زیرا در وجود و قوام و بقای جامعه نقش دارند. در میان آن عناصر اساسی چهار عنصرسیاست،امنیت، قانون و عدالت بسیار مهم هستند جامعه اسلامی تنها از طریق قانون،عدالت، امنیت و سیاست درست ،ساخته می شود. 💠استاد مهاجرنیا افزود: چهار عنصر سیاست،امنیت،قانون و عدالت ارکان و پایه های تشکیل جامعه هستند. وجود همه آنها برای بقای جامعه ضروری است و با فقدان یکی از آنها ممکن است سامانه جامعه دچار زوال شود. برخی از آن عناصر هم وزن وصف اسلامیت جامعه تلقی می شوند و جامعه اسلامی به معنای «جامعه عادله» است به گونه‌ای که اگر عنصر عدالت از جامعه گرفته شود دیگر آن جامعه اسلامی نیست. در آموزه‌های اسلامی «جامعه امن» هم وزن اصل جامعه تلقی شده است. بدون امنیت نه تنها وصف اسلامیت بلکه اصل جامعه به هرج و مرج و زوال می‌رسد و بدون عنصر سیاست هم سرنوشت جامعه اسلامی به انحطاط می رسد. همان طوری که در دوره امیرالمؤمنین (ع) وقتی«لاحکم الاّلله»خوارج مطرح شد، اولین خواسته آنها جامعه اسلامی بدون حکومت و سیاست بود. تلقی آنها این بود که بدون این عنصر می‌توان جامعه امن و عادله و قانونمند هم ایجاد کرد.حضرت (ع) با استدلال عقلی «لابد من امیرٍ» اهمیت عنصر قوام بخش «حکومت» و حاکم در جامعه را به آنها یادآوری فرمود که نبود حاکم و حاکمیت و سیاست بنیاد جامعه را به هرج و مرج و فروپاشی می‌کشاند. به همین دلیل برای بقای جامعه، سیاست و حکومت ظالمانه را هم بر فقدان حکومت ترجیح می‌داد و می‌فرمود «وال ظلوم غشوم، خير من فتنة تدوم» ‌همان طوری که «قانون بد هم از بى‏قانونى بهتر است.» زیرا بی قانونى به هرج و مرج وزوال جامعه منجر می‌شود.این عناصر هم در نظریات قبل از انقلاب و هم در مرحله نظام سازی، اساس جامعه اسلامی قرار گرفتند. 💠دکترمهاجرنیا در ادامه گفت : مقصود ما از عنصر سیاست، مجموعه کوشش‌های انسانی برای مدیریت، سامان دهی و اصلاح و توسعه زندگی اجتماعی است. این تلاش‌ها با اتکاء به عقل وتجربه و با تمسک به دین و ارزش های مکتبی،می تواند جامعه تراز انقلاب اسلامی را بسازد. به تعبیرامام خمینی «سياست اين است كه جامعه را هدايت كند و راه ببرد؛ تمام مصالح جامعه را در نظر بگيرد و تمام ابعاد انسان و جامعه را در نظر بگيرد و اين‏ها را هدايت كند به طرف آن چيزی كه صلاح جامعه است» بنابراین چنین سیاستی عین دیانت است و رکن اساسی جامعه سازی است. ▪️ایشان بعد از عنصر سیاست به نقش و فلسفه قانون در قوام جامعه سازی اسلامی پرداخت و گفت: قانون نقشه سرنوشت انسانها در يك جامعه است.بهترین شاخص، مقوّم، معیار، ملاک، منطق و نرم افزاری که قالب و شالوده زندگی اجتماعی را تنظیم و سامان می‌بخشد و سرنوشت بشر را به سمت اهداف خود هدایت می‌کند. همه قبض و بسط های جامعه بر اساس قانون و نظم ناشی از آن است.همه برنامه‌های تعالی بخش که رابطه‏ى انسان را از لحاظ معنوى و روحى و قلبى با خداى متعال برقرار مى‏دارد، همه برنامه‌های تهذیبی که جامعه انسانی را تطهیر و تهذیب می‌کند و همه برنامه‌های تنظیمی كه روابط فردى، روابط اجتماعى؛ رابطه‏ى با طبیعت، را تنظيم می کند و همه برنامه‌های تدبیری كه فضاى زندگى را قابل زيست مى‏سازد، از طریق قانون و قانونمندی روابط اجتماعی به سامان می رسد. 🔸استاد مهاجرنیا در ادامه به تبیین نقش و فلسفه عنصر قوام بخش امنیت پرداخت و گفت : نقش امنیت در جامعه سازی بسیار برجسته‌تر است. جامعه اگر امن باشد سه رکن سیاست، عدالت و قانون هم در بستر آن استوار می‌مانند اما. . . ادامه دارد .. 🌐آدرس کانال آزاد اندیشی دینی: ۱- آدرس واتساپ: https://chat.whatsapp.com/JY3BL2KoNja0n2Cby3diVD ۲- آدرس تلگرام http://t.me/Azadandishi_dini ۳- آدرس ایتا https://eitaa.com/Azadandishi_dini
💠 فرآیند تحقق انقلاب اسلامی14💠 🔰محسن مهاجرنیا ✍️ اصل «انقلاب اسلامی» بزرگترین عنصر «تمدن نوین اسلامی» است. به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محسن مهاجرنیا در چهاردهمین نشست از هفتمین دوره‌ سلسله نشست‌های دوره‌ای کرسی‌های آزاداندیشی- که با موضوع "فرایند تحقق انقلاب اسلامی"،برگزار می شود در تبیین تمدن سازی اسلامی به عنوان آخرین مرحله فرآیند تحقق انقلاب اسلامی، گفت: تمدن همنشین با تاریخ و از واژگان فرآیندی است یعنی نشان دهنده یک مرحله ای از حیات بشر است. مسبوق به توحش و حیات بدوی و معطوف به مابعد یعنی تکامل یا انحطاط است. https://www.hawzahnews.com/news/990475/ 🔹استاد حوزه و دانشگاه افزود: تمدن در رویکردهای مدرن تلاش کرده است خود را از وابستگی به تاریخ رها کند و به مطالعات جامعه شناسی و آینده پژوهی پیوند بزند. تفاوت این رویکرد با تلقی گذشته در این است که در گذشته تمدن برآیند پروسه طبیعی زندگی اجتماعی بود، حاصل تلاش هایی بود که به صورت مثبت یا منفی در فرآیند عادی زندگی انجام می گرفت، اما رویکرد جدید در تلاش است تا در قالب پروژه های برنامه ریزی شده زیرساخت های تمدنی را ایجاد و دستاوردهای مادی و معنوی تمدنی را برای آینده بسازد. به همین دلیل اصطلاح «تمدن سازی» مقوله ای مدرن است. تمدن در اصطلاح قدیمی چون خروج ازبدویت بود در معاجم لغوی به «دارا بودن اخلاق و آداب شهرنشینی» تعریف شده است. در ادبیات عربی «الحضارة» از ریشه «حَضَر» در مقابل«البَدو» به معنای اقامت در شهر، قریه وآبادی،است. در مقابل آن، بدویّت و بادیه‌نشین و صحراگرد، قرار دارد. بنابراین، تمدن مرحله‌ای از تکامل فکری، علمی، هنری، ادبی و اجتماعی جامعه است. در این مرحله تمدن به تخلّق به اخلاق اهل شهر و انتقال از خشونت و جهل به حالت ظرافت و انس و معرفت در شهر است.همین بعد معنوی تمدن، مرحله ای از تربیت انسان برای برقراری ارتباط و پیوند، تعامل و همکاری افراد یک جامعه در امور اجتماعی، اقتصادی، دینی، سیاسی بشمار می آید 🔹استاد مهاجرنیا در بیان تمایز میان دو رویکرد سنتی و مدرن به تمدن گفت: داوری و ارزشیابی تمدن سنتی چون امری پسینی است، جنبه توصیفی و تاریخی دارد در حالی که تمدن مدرن، موضوع اراده پیشینی بشر است و بار ارزشی آن در اختیار جوامع قرار دارد. مکاتب و جوامع می دانند چه دستاوردهای تمدنی می سازند و می توانند مسیر آینده را تا حدودی پیش بینی و اندازه گیری کنند. دنیای مغرب زمین سال ها است تمدن را در قالب غربی سازی(Westernization) و مدرنیزاسیون تعریف کرده است و با همین رویکرد به دنبال جهانی سازی تمدن غرب است. در ایران، تفکر رایج قبل از انقلاب اسلامی که رگه هایی از آن هنوز وجود دارد، به جای رویکرد به آینده برای ساختن تمدن، تلاش برای تباریابی و پیشینه شناسی تمدنی چند هزارساله ایران و پیوند زنی با شکوه و جلال گذشته است، در حالی که انقلاب اسلامی هم ارتباط با تاریخ دوهزار و پانصد ساله را قطع کرد و هم رویکرد عبور از مدرنیزاسیون غربی را به سمت تمدن نوین اسلامی جهت داد و هم پایه گذاری یک تمدن نوین را بشارت داد. 🔹وی با اشاره به دو بعد مادی و معنوی تمدن گفت: شتاب تمدن سازی انقلاب اسلامی در ابعاد معنوی و فرهنگی در قیاس با سایرانقلاب های دنیا بی نظیر بوده است، به طوری که در بسیاری از عرصه های فرهنگی عناصری فرهنگی تمدنی برند اختصاصی انقلاب اسلامی هستند.روش های مبارزاتی امام راحل از آغاز دهه ۱۳۴۰ در مقابل رژیم استبدادی مورد حمایت دنیای غرب که به اعتراف آنها ژاندارم منطقه شده بود، یکی از عناصر فرهنگی تمدن نوین اسلامی است. تغییر ارزش های شاهنشاهی و فرهنگ غربی به ارزش های اسلامی و بومی یک عنصر تمدنی قابل آموزش و انتقال است. اصل انقلاب اسلامی بزرگ ترین عنصر تمدن نوین اسلامی است. الگوی نظام سازی و دولت سازی انقلاب اسلامی از عناصر کلیدی تمدن سازی نوین اسلامی است. ظهور ارزش های والای انسانی و الهی در هشت سال دفاع مقدس از بزرگ ترین عناصر فرهنگی تمدن سازی اسلامی است. شیوه مقاومت و ایستادگی ملت ایران در مقابل دو قطب شرق و غرب در پایان قرن بیستم، از عناصر اساسی تمدن اسلامی است. به باور ما آثار این مقاومت بالاتر از آثاری است که در تمدن مصر از مقاومت حضرت موسی (ع) در مقابل بزرگ ترین طاغوت آن دوره یعنی فرعون باقی مانده است. 🔹استاد و پژوهشگر حوزه سیاسی در پایان با اظهار تأسف گفت: متأسفانه ما نتوانستیم این همه عناصر فرهنگی و تمدنی را تبدیل به دستاورد قابل فهم و مفاهمه کنیم. 🌐آدرس کانال آزاد اندیشی دینی: ۱- آدرس واتساپ: https://chat.whatsapp.com/JY3BL2KoNja0n2Cby3diVD ۲- آدرس تلگرام http://t.me/Azadandishi_dini ۳- آدرس ایتا https://eitaa.com/Azadandishi_dini
💠 *فرآیند تحقق انقلاب اسلامی15* 💠 🔰محسن مهاجرنیا ✍️ *منشور تمدن سازی انقلاب اسلامی بر ده اصل اساسی استوار است و همین اصول، اساس فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی هستند* 💠به گزارش خبرگزاری حوزه، استاد مهاجرنیا در پانزدهمین نشست از هفتمین دوره‌ی سلسله نشست‌های دوره‌ای کرسی‌های آزاداندیشی- که با موضوع "فرایند تحقق انقلاب اسلامی" برگزار می‌شود، در تبیین تمدن سازی اسلامی به عنوان آخرین مرحله فرآیند تحقق انقلاب اسلامی، گفت: منشور تمدن سازی انقلاب اسلامی بر ده اصل اساسی استوار است و همین اصول، اساس فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی هستند. مطلب کامل در 👈 https://www.hawzahnews.com/news/991629/ 🔹آقای مهاجرنیا در تحلیل ماهیت تمدن ها گفت :‌ از زمانی که تمدن ازهمنشینی انحصاری تاریخ جدا شد و به عرصه جامعه شناسی و سیاست و آینده پژوهی گام نهاد ،از سلطه پروسه وارگی جبر تاریخ رهید و وارد پروژه وارگی ارادی و تحت قدرت سازندگی بشر قرار گرفت. شکوه و شوکت و جلال و جبروت و فخر و تعصب تمدنی از پیشینه بشر به سمت پسینه و حال و مآل جوامع، منتقل شده است. تمدن آبایی به سمت تمدن ابنایی و تمدن اَسلافی به تمدن اَخلافی متحول شده است.در هر دو دوره گذشته و حال، تمدن تبلوری از"هستی شناسی" و روایتگر فرهنگ یک ملت است اما درفرآیند تمدن سازی مدرن، "نیستی ها" هم فراچنگ تمدن قرار گرفت تا بشر امروز از ترس ثبت فقدان ها،نداشتن ها، بی فرهنگی ها ،بی هنری ها ، بی اخلاقی ها ، بی تحملی ها، بی توسعه ای ها،ناسازگاری ها، نافرجامی ها، ناامیدی ها ، ناجوانمردی ها در هویت تمدنی اش وگریزاز یأس ها، ترس ها، بغض ها، کینه ها،دشمنی ها، خشونت ها،تفرقه ها، جدائی ها،واگرایی ها و شکاف ها بخشی از اهتمام خویش را در روند زندگی سازی، نظام سازی، دولت سازی ، جامعه سازی، به پروژه فراگیر "تمدن سازی" اختصاص دهد. امروز مقوله تمدن سازی ، فراخناکترین پارادایمی است که سایه سار خویش را بر داشته ها و ناداشته ها و همه افکار و اعمال و احوال بشر گسترانده است تا ملت های دغدغه مند در بینش و گرایش و کنش و روش و منش خود با تحفظ بر تمدن سازی از قلمروها و سرحدات و افق ها و آرمان ها و فلسفه سیاسی خویش مراقبت کنند. تمدن معاصر بر خلاف گذشته همه ابعاد سخت افزاری و نرم افزاری خویش را در همه مراحل زایش، بلوغ و اوج و فراز و نشیب و کمال و زوال ، در معرض ساختن و تحول و تغییر و تحکیم و تثبیت قرار داده است. 🔹استاد فلسفه سیاسی در ادامه به نقش تحولی انقلاب اسلامی در رویکرد تمدنی دنیای معاصر اشاره کرد و گفت : جهان در عصر زایش انقلاب اسلامی در دو قطب لیبرالیسم و سوسیالیسم سامان یافته بود و همه رویکردهای تمدنی با عبور از فطرت و وحی وفلسفه و عقل بنیادی بر مدار "پارادایم قراردادگرایی" پسینی بر محور تجربه و عقل ابزاری قرار گرفته بود. تمرکز تمدنی بر توسعه حیات مادی انسان ها بود. در چنین شرایطی «جَاءَ مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَى قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ»مردى از دورترين جاى شهر دوان دوان آمد ‏‏و گفت: اى مردم، از وحی و فطرت و رسولان خدا پیروی کنید. انقلاب اسلامی پیام آور این حرف جدید در عصر پایان دین و ایدئولوژی بود. پیام تمدنی انقلاب اسلامی این بود که بیائید بر اساس طبیعت و فطرت انسانی و وحی الهی و عقل جهانشمول بشری و بهره گیری از تجربه های سودمند جوامع،"تمدن نوین اسلامی" را بسازیم. 🔹استاد مهاجرنیا در پایان به اصول فکری تمدن سازی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت : انقلاب اسلامی منشور تمدن سازی خود را با چند اصل اساسی مطرح کرد و این اصول اساس فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی هستند اولین اصل اساسی : احیای پارادایم وحیانی، فطری و عقلی بود. اصل دوم بازگشت به انسان تراز عقل و وحی بود و سومین اصل بازگشت به حاکمیت الهی و قوانین و سنت های وحیانی بود. اصل چهارم آشتی میان دین و دنیا و دین و سیاست بود و پنجمین اصل پذیرش نقش تحولی مردم و گسترش مشارکت حداکثری در تغییر و تحول در عرصه سرنوشت اجتماعی خود بود و ششمین اصل حرکت ومدیریت جهادی درایجاد تحول و اصلاح حیات سیاسی و اجتماعی بود. اصل هفتم ،مشی بر طریق اعتدال و عقلانیت بود و پذیرش اصل حقوق و تکالیف هشتمین اصل بود. احترام به دستاوردهای علمی و عملی و تجربه های عقلانی بشر نهمین اصل انقلاب اسلامی بود و فعال سازی سازوکارهای متغیراقتضایی دین در سایه اصول ثابت آن دهمین اصل تمدن سازی نوین انقلاب اسلامی است. 🌐آدرس کانال آزاد اندیشی دینی: ۱- آدرس واتساپ: https://chat.whatsapp.com/JY3BL2KoNja0n2Cby3diVD ۲- آدرس تلگرام http://t.me/Azadandishi_dini ۳- آدرس ایتا https://eitaa.com/Azadandishi_dini
💠 *فرآیند تحقق انقلاب اسلامی.16* 💠 🔰محسن مهاجرنیا ✍️ *تمدن تخیّل و توهم نیست بلکه واقعیت عینی است که حاصل اقتدار و توانایی‌هایی است که از مجموعه‌ای از عناصر مادی و معنوی مولد بدست می‌آید.* به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، https://snn.ir/fa/news/979523/ 💠استاد مهاجرنیا در شانزدهمین نشست کرسی‌های آزاداندیشی- که با موضوع "فرایند تحقق انقلاب اسلامی" برگزار می‌شود، بعد از تبیین ماهیت تمدن سازی اسلامی و اصول کلی آن، به عناصر و عوامل تمدن سازی اشاره کرد و گفت: تمدن تخیّل و توهم نیست بلکه واقعیت عینی است که حاصل اقتدار و توانایی‌هایی است که از مجموعه‌ای از عناصر مادی و معنوی مولد بدست می‌آید. رهیافت تمدن سازی پروژه ذهنی همه ملت‌هایی است که دررقابت‌های تمدنی صاحب امکانات و عناصر قدرت هستند. «تمدن سازی» رهیافت قطعی همه ملت‌های قدرتمند است. 💠استاد حوزه و دانشگاه گفت: وقتی تمدن در فراچنگ اراده بشر قرار گرفت و تبدیل به پروژه ساختنی مورد علاقه فلسفه، علم، جامعه شناسی وآینده پژوهی گردید، ملت‌های مدعی تمدن به فکر بازسازی و تولید قدرت برای خود برآمدند، بالطبع رقابت میان هشت تمدن؛ اسلامی، کنفوسیوسی، غربی، هندو، اسلاو، ارتدکس، آمریکای لاتین و آفریقایی و بسیاری از ملت‌هایی که انگیزه ظهور تمدنی دارند، مطرح شده است. 💠وی افزود: امروز خطوط گسل و چالش‌های تمدنی، نظریه رویارویی تمدن‌ها را بخشی از پروژه تمدن سازی کرده است. مقوله همگرایی و واگرایی تمدن‌ها بخشی از دغدغه تمدن سازی شده است. مقوله فرهنگی و جغرافیایی حوزه تمدنی، پروژه فکری کشور‌ها در هویت یابی است و مهم‌ترین رهیافت دنیای معاصر، تلاش مدعیان تمدن برای تحصیل عناصر و پارامتر‌های قدرت تمدن ساز است. 💠استاد فلسفه سیاسی با اشاره به عناصر تمدن ساز در انقلاب اسلامی افزود: انقلاب اسلامی در بخش نرم افزاری تمدن یعنی حوزه فرهنگ، تولیدات زیادی داشته است اگر چه نتوانسته آن‌ها را تبدیل به الگو‌های رایج و بخشی از "فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی" قابل فهم و انتقال نماید. مع الوصف سال هاست که مقوله تمدن سازی به دغدغه نظام اسلامی و مقام معظم رهبری تبدیل شده است. ایشان در بیانیه گام دوم با اشاره به عناصر قدرت انقلاب در گام اول انقلاب، در طلیعه گام دوم، هفت عنصر اساسی را برای تمدن سازی نوین اسلامی مطرح کردند. 💠حجت الاسلام مهاجرنیا با اشاره به عنصر «علم و پژوهش» به مثابه اولین عنصر تمدن ساز و سنگ بنای هر گونه تحول و توسعه گفت: انقلاب اسلامی مهم‌ترین دستاورد تمدن نوین اسلامی، حاصل علم و خودآگاهی و دانایی ملت ایران نسبت به ظلم وفساد و استبداد نظام طاغوتی است و انتخاب نظام جمهوری اسلامی هم ره آورد همین خودآگاهی بود و در ادامه مسیر هم علم و اطلاعات و خودآگاهی و پژوهش عنصر فاعلی آینده ساز است. تعبیر زیبای مقام معظم رهبری این است که: «روی دیگر دانایی توانایی است» این توانایی همان عنصر تمدن ساز است. 💠وی افزود: فعال سازی نقش عنصر علم در جهت گیری‌های بینشی، گرایشی و کنشی و در تعیین مناسبات انسانی و هنجار‌های اجتماعی و نظام ارزشی و در تولید سیاست و اقتصاد و فرهنگ و تکنیک و ابزار سخت افزاری و نرم افزاری بسیار مهم است. همه عرصه‌های دانش و حکمت نظری و حکمت عملی باید فعال بشود. علم بر خلاف تلقی پوزیتیویستی در مقابل دین و اخلاق و فلسفه نیست. اسلام دین علمی است و به دنبال علم دینی است. علم در مقابل جهل و جمود و تعصبات کور و تقلید و تفاسیر نادرست و فرقه گرایی و خرافات است. 💠وی در ادامه به عنصر فاعلی تمدن ساز «معنویت و اخلاق» اشاره کرد و گفت: معنویت با برجسته سازی ارزش‌های معنوی همانند اخلاص، ایثار، توکل و ایمان در جامعه به وجود می‌آید و اخلاق حاصل رعایت فضایلی، چون صداقت و شجاعت، تواضع و اعتماد به نفس و خیرخواهی، گذشت وکمک به نیازمند است. این دو عنصر هم جهت حرکت جامعه اسلامی را مشخص می‌کنند و هم شالوده همزیستی و بهزیستی و آرامش و آسایش جامعه هستند. همین‌ها زمینه ساز تمدن نوین اسلامی هستند همان طوری که اخلاق پسندیده پیامبرعظیم الشأن (ص) مرکز ثقل اتحاد اسلامی در شبه جزیره عرب بود. در آیه 159 سوره آل عمران، خمیر مایه تمدن سازی اسلام را در نرم خویی ورحمت و گذشت و مهربانی حضرت رسول خاتم (ص) معرفی می‌کند. 💠در ادامه نشست استاد مهاجرنیا به عنصر اساسی «اقتصاد و عدالت»، «مبارزه با فساد»، «استقلال و آزادی»، «عزت و حکمت و مصلحت» و «سبک زندگی» به عنوان عناصر مهم در بنای تمدن نوین اسلامی پرداخت و گفت: این عناصر پایه‌های قدرت و وتوانایی برای تقویت بنیاد‌های امت سازی، جامعه سازی، دولت سازی و تمدن سازی اسلامی هستند و بدون این عناصر، دستیابی به قدرت تمدن سازی و توانایی رقابت و رویارویی با تمدن ظالمانه غرب بسیار دشوار است. 🌐آدرس کانال آزاد اندیشی دینی: ۱- آدرس واتساپ: https://chat.whatsapp.com/JY3BL2KoNja0n2Cby3diVD ۲- آدرس ت
💠 *فرآیند تحقق انقلاب اسلامی17* 💠 🔰محسن مهاجرنیا ✍️ *تمدن سازی اثبات هویت ملی و ظهور انسانیت و ارزش‌های متعالی در پیوند با زمین و زمان است* 💠 به گزارش ایکنا،استاد مهاجرنیا، در هفدهمین نشست از هفتمین دوره‌ سلسله نشست‌های دوره‌ای کرسی‌های آزاداندیشی که با موضوع «فرایند تحقق انقلاب اسلامی» برگزار می‌شود، به بایسته‌های تمدن‌سازی نوین اسلامی پرداخت و گفت: تمدن گرایان در مقابل دو نحله فکری نوگرایان و بنیادگرایان معتقدند؛ تمدن‌سازی اثبات هویت ملی و ظهور ارزش‌های ناشی از باورهای متعالی و انسانیت تراز دین و تعلق به عنصر زمین و زمان است. برای ساختن چنین تمدنی، نیاز به استلزامات بنیادی و بایسته‌های راهبردی و سازوکارهای کاربردی است وصرفاً از طریق تدارک و ظرفیت‌سازی‌های لازم، ایده تمدن‌سازی قابل تحقق است. https://iqna.ir/fa/news/4017689/ 💠وی در ادامه به «منابع تمدنی» به عنوان اولین بایسته تمدن‌سازی اشاره کرد و افزود: معارف قرآنی و آموزه‌‌های سنت نبوی مهم‌ترین منبع معرفتی و اعتقادی و هویتی تمدن‌سازی اسلامی است. زمانی می‌توان به پروسه تمدن‌سازی اهتمام داشت که فرهنگ، اقتصاد، سیاست، جامعه و سبک زندگی بر این اساس استوار شود. دومین بایسته تمدنی «تولید علم دینی» و «اسلامی‌سازی علوم تجربی» است. علم برخاسته از منابع و عقلانیت دینی و تجربه مفید بشری، تا در میدان رقابت و مسابقه تمدن‌ها، هم عقب ماندگی‌ها را جبران کند و هم ما را در رقابت، جلو بیندازد. آن علم هنوز تولید نشده است. 💠استاد فلسفه سیاسی در ادامه تحصیل «قدرت و اقتدار» را سومین بایسته تمدن‌سازی دانست و گفت: وقتی قرآن می‌فرماید«وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمْ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ» هر چه در توان داريد از نيرو و قدرت و امکانات و تدارکات به میدان مواجهه و رقابت بیاورید. این آماده‌سازی در همه عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و نظامی است. اینها باید اقتدار درونی دولت اسلامی و قدرت بیرونی آن را آن قدر بالا ببرند که سبب «ترهبون به» وحشت دشمنان شناخته شده اعتقادی(عَدُوَّ اللَّهِ) و ملی(َعدُوَّكُمْ) و دشمنان ناشناخته(لَا تَعْلَمُونَهُمْ) بشود. نقش قدرت در تمدن‌سازی 💠وی در ادامه افزود: منبع تمدن‌سازی یک الگوی رفتاری ثابت به نام «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» ترسیم کرده است که دو روی سکه قدرت را نشان می‌دهد در روی سکه «اقتدار رحمانیت» و در پشت سکه «شدتِ قدرت» تمدن اسلامی را آموزش می‌دهد. در سوره آل عمران بعد از جنگ شکست خورده احد به مسلمانان دستورداد:« وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمْ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» اگر هنوزمؤمن هستید، در سخت ترین شرایط هم سستى نكنيد و غمگين نشويد، بر پایه بنیادها و منابع الهی استوار باشید که تراز شما برتر از دشمنانتان است. 💠استاد حوزه و دانشگاه در ادامه چهارمین بایسته تمدن‌سازی اسلامی را «دولت کارآمد» دانست و در تبیین آن گفت: تمدن اسلامی امری واقعی است و در مدار عناصر زمین و زمان و انسان و خدا شکل می‌گیرد و نیازمند سازمان تشکیلاتی و «دولت کارآمد» است تا زمینه‌های قانونی، امنیتی، انتظامی، رفاهی، حق طلبی، عدالت محوری و قدرتمندی را فراهم کند. چنین عنصر بایسته‌ای نیازمند به عنصر بایسته «استقلال» در تصمیم‌گیری، اعمال تصمیمات در قلمرو حاکمیتی و تمدنی خود در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی است و این مضمون آیه شریفه قرآن است که فرمود «لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا» خداوند هرگز و هیچگاه و در هیچ موردی راه سلطه کفار و وابستگی ذلّت بار و تقلید کورکورانه منافی با استقلال رابرای مسلمانان نمی‌پسندد. 💠مهاجرنیا در پایان جلسه رویکرد «جهان‌گرایی» و جهانی‌اندیشی را ششمین عنصر بایسته تمدن‌سازی نوین اسلامی معرفی کرد و گفت: رسالت اسلام، عمومیت و شمولیت دارد و اختصاص به زمان و مکان و مخاطبان خاصی ندارد. با ملی‌اندیشی دینی و ملی‌گرایی وطنی، تمدن‌سازی اسلامی غیر ممکن است، زیرا جهت‌گیری رسالت معارف قرآنی و آموزه‌های دینی بر پایه خطابِ «للناس» و«للعالمین» و«للانسان» همه جهان و همه بشریت را در دایره خود قرار داده است 🌐آدرس کانال آزاد اندیشی دینی: ۱- آدرس واتساپ: https://chat.whatsapp.com/JY3BL2KoNja0n2Cby3diVD ۲- آدرس تلگرام http://t.me/Azadandishi_dini ۳- آدرس ایتا https://eitaa.com/Azadandishi_dini
💠 *فرآیند تحقق انقلاب اسلامی18*💠 🔰محسن مهاجرنیا ✍ *الگوی تمدن سازی، پشتیبان فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی است. تمدن هدف ذاتی انقلاب اسلامی نیست بلکه ابزار قدرت و اقتدار نظام اسلامی است. دنیای امروز به مواجهه و جنگ تمدن‌ها تبدیل شده است. تمدن؛ بزرگ‌ترین ابزار «موازنه قوا» است.* به گزارش خبرگزاری دانشجو،👇 https://snn.ir/fa/news/981796/ ⬅️استاد مهاجرنیا در هجدهمین نشست از هفتمین دوره سلسله نشست‌های دوره‌ای کرسی‌های آزاداندیشی- که با موضوع "فرایند تحقق انقلاب اسلامی" برگزار می‌شود، گفت: پروژه تمدن سازی زمانی محقق می‌شود که به یک الگوی قابل خوانش، قابل عرضه وتقاضا و قابل بازسازی و تکرار تبدیل شود و ظرفیت حمایت و پشتیبانی از فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی را داشته باشد. ⏪استاد مهاجرنیا در ادامه افزود: تمدن‌ها در بازه زمانی طولانی مدت شکل می‌گیرند و تثبیت می‌شوند و در جایگاه هویت یک ملت قرار می‌گیرند و اشراب کننده فلسفه سیاسی یک ملت یا یک مکتب می‌گردند. به دلیل طولانی شدن زمان تحقق تمدن، برخی تصور می‌کنند که تمدن سازی اسلامی یک آرمان است. در حالی که تمدن بخشی از فرآیند انقلاب اسلامی است که نقطه عطف آن از ابتدای جریان مبارزات انقلاب اسلامی در دهه ۱۳۴۰ آغاز شده است. ⏪وی افزود: همه نظریات، رفتارها، شیوه‌های مبارزه با طاغوت، چگونگی تعامل با قدرت سیاسی و مناسبات مردمی قبل از پیروزی و خود حادثه انقلاب اسلامی و چهار دهه تجربه زندگی سیاسی و رویارویی با دنیای استکبار، هشت سال دفاع مقدس، شیوه‌های اندیشه ورزی وعمل سیاسی درزیست جهان انقلاب، همه این‌ها بخش‌هایی از تمدن نوین اسلامی هستند. ⬅️استاد حوزه و دانشگاه گفت: زمانی که تمدن درپروسه زندگی اجتماعی شکل بگیرد، از حالت آرمانی خارج می‌شود و جنبه ابزاری و کمکی به خود می‌گیرد. عدالت، امنیت، رفاه، قانون، فرهنگ و اخلاق و معنویت آرمانی آن، به روش جاری زندگی تبدیل می‌شود و زمان بهره برداری از آن فرا می‌رسد. در ابتدای دینداری به شما می‌گویند نماز بخوانید «صلوا» اما وقتی عابد شدید می‌گویند «استعیبنوا بالصبر و الصلوة»، از ذخیره معنوی شکیبایی و عبادتتان در ادامه راهتان بهره بگیرید. در ابتدای راه می‌فرماید «اعبدواالله» بیائید خدا را پرستش کنید، اما وقتی موّحد شدید، موحّدانه می‌گوئید خدایا فقط ترا می‌پرستیم «ایاک نعبد»، در آغاز می‌گوید «جاهدوا فی سبیل الله»، اما وقتی رزمنده کامل شدید می‌فرماید «فضل الله المجاهدین»، بنابراین امروز می‌فرمایند «تمدن سازی» کنید، اما فردا که صاحب تمدن شدید بحث از «استعینوا بالتمدن» است. در آن زمان الگوی تمدن اسلامی آبشخور «فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی» می‌شود. ⬅️استاد فلسفه سیاسی در ادامه رویکرد فلسفی به تمدن سازی، یکی از دستاورد‌های مهم آن را، «قدرت سازی» معرفی کرد و گفت: تمدن هدف ذاتی انقلاب اسلامی نیست بلکه ابزار قدرت و اقتدار نظام اسلامی است. دنیای امروز به مواجهه و جنگ تمدن‌ها تبدیل شده است. تمدن؛ بزرگ‌ترین ابزار «موازنه قوا» است. اگر کشوری صاحب تمدن شد یعنی قدرتمند است و در میدان رویاروئی، توسط رقبا به رسمیت شناخته می‌شود و به بازی گرفته می‌شود وعامل جلوگیری از تهاجم دشمن می‌شود. امنیت آفرین است. انقلاب اسلامی را برای مستضعفان جهان به الگو و ام القرای تبدیل می‌کند و امکان فرهنگی «صدور اندیشه انقلاب» فراهم می‌شود. ظرفیت یارگیری بین المللی و اقتدار انقلاب اسلامی در جهان، مطرح می‌شود. ⬅️استاد مهاجرنیا افزود: نتیجه قهری این قدرت سازی، ضرورت سوخت رسانی به موتور محرکه انقلاب تشدید می‌شود و از همینجا است که تولید در همه عرصه‌های فکری، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی رشد می‌کند و ماجرای «عطش تمدنی» کشور را به سمت تقاضای مواد خام از سایر کشور‌ها می‌کشاند. تمایز ارزش‌های انقلاب با عصر استعمار از همینجا روشن می‌شود که «عطش تمدنی» مغرب زمین، آن‌ها را به سمت غارت و چپاول سرمایه ملت‌ها کشاند، ولی انقلاب اسلامی بر پایه معیار‌های الهی و احترام به انسانیت می‌تواند ظاهر شود. استاد فلسفه سیاسی درحوزه و دانشگاه در پایان گفت: یکی از دستاورد‌های مهم تمدن نوین اسلامی رسیدن به «اقناع» و آرامش هویتی است. اگر عناصر تمدنی بر بنیاد‌های معرفتی و اعتقادی و ارزش‌های والای الهی شکل بگیرد، آن تمدن شایسته عنوان تمدن اسلامی و تمدن الهی است و در بستر این تمدن، مسلمانان احساس اطمینان و آرامش می‌کنند. «الاّ بذکرالله تطمئن القلوب» اگر چنین تصویر زیبایی شکل بگیرد، آنگاه بزرگ‌ترین پیام را به بشریت مخابره می‌کند و "الگوی جامعه توحیدی" و "فلسفه سیاسی" رسالت خاتم پیامبران الهی (ص) محقق می‌گردد. 🌐آدرس کانال آزاد اندیشی دینی: ۱- آدرس واتساپ: https://chat.whatsapp.com/JY3BL2KoNja0n2Cby3diVD ۲- آدرس تلگرام http://t.me/Azadandishi_dini ۳- آدرس ایتا https://eitaa.com/Azadandishi_dini
💠 *فرآیند تحقق انقلاب اسلامی19*💠 🔰محسن مهاجرنیا ✍ *گرفتار جزر و مدّ تبیین‌های مادی انقلاب نشویم. شناخت انقلاب اسلامی در گرو فهم "فلسفه سیاسی" آن است* به گزارش خبرگزاری تسنیم https://www.google.com/amp/s/www.tasnimnews.com/fa/news/1400/09/22/2625155/ 💠 آقای مهاجرنیا درنوزدهمین نشست«فرآیند تحقق انقلاب اسلامی» از سلسله نشست های دوره ای کرسی های آزاداندیشی . گفت : چون پدیده انقلاب مقوله ای اجتماعی است، معمولاً تبیین ها هم خصیصه جامعه شناختی یافته اند و با این روش امکان ورود به عمق بنیادهای نظری، فلسفی و اعتقادی انقلاب وجود ندارد . نوع متفکرانی که انقلاب های را تحلیل کرده اند گرفتار تبیین های مادّی هستند و در ریشه یابی علل و عوامل انقلاب در دام علل اربعه منطق صوری ارسطویی مانده اند. یکی بر اساس نظریه کارکردگرایی ساختاری می گوید جامعه وقتی به عدم تعادل برسد انقلاب می شود . «هانتینگتون» می گوید در پروسه مدرنیزاسیون وقتی یک کشور در روند مدرن شدن دچار ناهمگونی شود گرفتار عارضه انقلاب می شود .دیگری می گوید در شرایط ناکارآمدی نظام مستقر،اگر گروه های چالش گرا نارضایتی مردمی را سازمان دهی کنند سبب ظهور ایدئولوژی های انسجام بخش وکاهش اقتدار نظام می شوند و رهبران فکری می توانند با بسیج منابع در جهت منافع ملی، شرایط انقلاب را فراهم کنند .آقای «جیمز دیویس» می گوید کشوری که در مسیر مدرنیزاسیون افتاده اگر توسعه آن دچار وقفه شود محرومیت نسبی سبب نارضایتی و اعتراض و اگر کنترل نشود باعث انقلاب می شود .آقای «مارکس» در نظریه تضاد طبقاتی اش می گوید اکثریت از خود بیگانه جامعه اگر به آگاهی برسند متوجه تضاد منافع خود با قدرت حاکم سرمایه دارمی شوند و با آنها به چالش می رسند اگر احزاب بتوانند رهبری کنند تا در نیروهای تولید تغییر ایجاد شود ، زمینه انقلاب را فراهم می کنند . آقای «سوروکین» بر پایه روان شناسی اجتماعی ، ظهور انقلاب را پیامد سرکوب غرائز ششگانه شهروندان می داند. دقت در این تحلیل ها نشان می دهد آنها به نوع جهان بینی ، زیست جهان معنوی توجه ندارند و ارزش های انسان ها را در حد پدیده های مادی اجتماعی می بییند . 💠آقای مهاجرنیا به نظریه «میشل فوکوی» فرانسوی اشاره کرد و گفت ایشان با رویکرد فلسفی انقلاب اسلامی را تحلیل کرد. او بر پایه نظریه عدم پیوستگی گفتمانی خود به این نتیجه رسید که دال مرکزی انقلاب اسلامی ایران "معنویت گرایی سیاسی" است و اصلاً انقلاب ایران را از چارچوب مدرنیزاسیون خارج کرد و گفت یک انقلابی معنوی فرامدرن است. «شهید مطهری» هم با رویکرد فلسفی، نقش مکتب و ایدئولوژی را در انقلاب اسلامی برجسته دید. 💠استاد فلسفه سیاسی در حوزه و دانشگاه در ادامه افزود : تبیین درست نهضت انقلابی و فرآیند پنجگانه انقلاب اسلامی نیازمند فهم دقیق « فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی » و کلان نظریه حاکم بر این انقلاب است. ما پیروزی انقلاب اسلامی را در رویارویی میان دو «فلسفه سیاسی انقلاب» و « فلسفه سیاسی شاهنشاهی» باید تحلیل کنیم. نظام شاهنشاهی بر اساس حذف اسلام از جامعه و سیاست ، قرآن را از مبنای زندگی کنار گذاشت. بازگشت به جاهلیت قبل از اسلام را با تغییرتاریخ هجری به تاریخ شاهنشاهی رقم زد.حاکمیت عناصر بهائی و یهودی در بالاترین جایگاه مدیریت کشور به معنای فاصله از عناصر دینی بود . با وابستگی به غرب و اجرای قضیه کاپیتولاسیون و به رسمیت شناختن اسرائیل و جدا شدن از پیکره جهان اسلام و برخورد خشن با روحانیت، «فلسفه سیاسی شاهنشاهی» مدرن را علنی کردند . 💠آقای مهاجرنیا در پایان با اشاره به سیگنال های فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی در مواجهه با فلسفه سیاسی شاهنشاهی ،گفت : ظهور علائم جدید فلسفه سیاسی شاهنشاهی سبب بروز نارضایتی عمیق علماء و حوزه ها و انقلابیون دانشگاهی از عملکرد رژیم شد و با گسترش آن روحیه مبارزاتی در میان مردم گسترش یافت و بالطبع ایدئولوژی های جدیدی در کشور ظهور کرد و تقابل خشن حکومت با مخالفان تشدید شد. در آغاز دهه 1340 تقابل دو فلسفه علنی شد و ماهیت معرفتی و اعتقادی هر کدام آشکار گردید.شدت مواجهه به قدری «فلسفه سیاسی انقلاب» را برجسته کرد که رهبری جریان مخالفان از نوگرایان متجدد و ملی گرایان باستان اندیش، و چپگرایان کمونیست به جریان اسلام انقلابی منتقل شد . انتهای پیام / 🌐آدرس کانال آزاد اندیشی دینی: ۱- آدرس واتساپ: https://chat.whatsapp.com/JY3BL2KoNja0n2Cby3diVD ۲- آدرس تلگرام http://t.me/Azadandishi_dini ۳- آدرس ایتا https://eitaa.com/Azadandishi_dini
💠 *آینده پژوهی انقلاب اسلامی* 💠 💠قسمت-1 🖌محسن مهاجرنیا *آینده پژوهی باید بخشی از درس انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها شود* به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، https://snn.ir/fa/news/991487/ 💠حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا در اولین نشست از هشتمین دورۀ کرسی‌های آزاد اندیشی دوره‌ای که باعنوان «آینده پژوهی انقلاب اسلامی» به همت «اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی» وابسته به دانشگاه طلوع مهر قم به صورت حضوری و مجازی برگزارمی شود، گفت: امروز ضرورت تقویت مطالعات آینده پژوهی انقلاب اسلامی به مراتب بیشتر از تبیین‌های جامعه شناختی گذشته انقلاب است. روند‌ها و رویداد‌های صد ساله انقلاب باید مسیر مهندسی صد سال بعد را فراهم کند. گذشته و آینده انقلاب اسلامی هر دو ریشه در فلسفه سیاسی اسلام دارند؛ بنابراین آینده پژوهی باید بخشی از درس انقلاب اسلامی در دانش‌ها شود. 💠استاد و پژوهشگر فلسفه سیاسی در ابتدای این نشست ضمن اشاره به سلسله نشست‌های گذشته در باب بنیاد‌های و آرمان‌ها و فرآیند تحقق انقلاب اسلامی گفت: بحمدالله استقبال از این گفتگو‌ها و بازخورد مباحث، هم در عرصه رسانه‌ها و هم در دنیای حقیقی و مجازی خوب بود. امیدواریم موضوع جدید هم مورد توجه فرهیختگان جامعه قرار بگیرد. رویکرد معرفتی و دیسیپلینی در دنیا نسبت به مطالعات آینده، سابقه طولانی‌ای ندارد و ورود رشته آینده پژوهی در دانشگاه‌های ما هم جدید و محدود است. ضمن آنکه این دانش بسیار مهم، هنوز نه بومی شده است و نه اسلامی و بر پایه رویکرد اکتشافی و با روش استقرائی، نسبت به کشف آینده‌های ممکن و محتمل در عرصه پدید‌ها های حیات اجتماعی، مورد استفاده قرار می‌گیرد و همانند سایر دانش‌های پوزیتویستی از ابتنای بر چارچوب‌های نظری و فلسفه سیاسی، گریزان است. ظرفیت‌های مهمی برای نظریه پردازی و نوآوری و اسلامی سازی دارد. 💠استاد فلسفه سیاسی در حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: با غنای معرفتی و اصول بنیادینی که در باب دوراندیشی و آینده نگری در منابع اسلامی وجود دارد، لازم است از تجربه‌ها و دانش بشری هم استفاده کنیم و همان طوری که نسبت به شناخت تاریخ سده اخیر دغدغه داریم، باید در تکاپو و تلاش برای شناخت سرنوشت انقلاب اسلامی در قرن آینده و اهتمام به طراحی و برنامه ریزی برای آن دوران باشیم. همان طوری که در شصت سال پیش امام راحل و یاران امام با امیدواری به آینده نشستند و برنامه ریزی کردند و نظریه ولایت فقیه و حکومت اسلامی را در آن دوران تبیین و متناسب با دنیای جدید بازسازی نمودند، امروز هم ما باید با ارزیابی همه گزینه‌های ممکن و محتمل اعم استحاله و تضعیف و ترمیدور و توسعه و تقویت، هوشمندانه نسبت به آینده هشیار باشیم. 💠وی در پایان با اشاره به پروسه آینده پژوهی در عرصه این علم گفت: آینده پژوهی دانشی انتزاعی وکلی نیست. خصلت انضمامی دارد و همواره معطوف به یک پدیده است؛ بنابراین گفتگو‌های ما پیرامون آینده انقلاب اسلامی متکی بر حقایقی است که ریشه در واقعیات خارجی و باور‌های دینی ما دارند. ما بر اساس الگوی «آینده امتداد روند‌ها و رویداد‌های گذشته و حال»، پویش روند‌های گذشته انقلاب اسلامی را در افق چهار دهه تجربه، بررسی و با پایش عمودی بر روند‌ها و رویداد‌ها آن، به دنبال شناخت عوامل تأثیرگذار بر روند‌ها و رویداد‌ها و اقدام‌ها و تصویر‌هایی که ممکن است آینده‌های متمایزی پدید آورند خواهیم بود تا به ابزار‌های پیشران برای اکتشاف درست آینده‌های محتمل برسیم و بر پایه روش قیاسی با اتکاء به اصول، مبانی و فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی، سناریو‌های کارآمد، طراحی و ترسیمی هوشمندانه از آینده فراروی جمهوری اسلامی را به گفتگو بگذاریم. 🌐آدرس کانال آزاد اندیشی دینی: ۱- آدرس واتساپ: https://chat.whatsapp.com/DuElXTH5PZ8GMd0DALHUEN ۲- آدرس تلگرام http://t.me/Azadandishi_dini ۳- آدرس ایتا https://eitaa.com/Azadandishi_dini