eitaa logo
مدرسه آزادفکری
488 دنبال‌کننده
168 عکس
63 ویدیو
8 فایل
کانال "مدرسه آزادفکری" ⭕️ برای ثبت نام در #درس_گفتگوها به سایت مدرسه مراجعه کنید: www.azadfekrischool.ir ⭕️ارتباط با ما: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">azadfekrischool@gmail.com ⭕️صفحه اینستاگرام و توئیتر: @Azadfekrischool
مشاهده در ایتا
دانلود
درمان بیماری با اسباب غیرعادی.pdf
297.4K
📝درمان بیماری با اسباب غیر عادی 🔻حجت الاسلام امینی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم، یادداشت مفصلی را پیرامون فهم بهتر درمان بیماری با اسباب غیر عادی و جایگاه آن، برای ما ارسال کرده است. در این یادداشت آمده: 🔸توجه اسلام به معنویت و رفع بیماری ها و گرفتاری‌ها با دعا و خضوع و خشوع و تضرع به سوی خدای متعال به عنوان یگانه سبب مستقل در عالم و توسل به بزرگان دینی اعم از پیامبران گذشته ص و پیامبر اکرم ص و خاندان مطهرشان نیز از مسلمات شیعیان و بلکه مضمون روایاتی از جوامع صحیح اهل سنت است. این نکته نیز لازم به ذکر است که تعداد این روایات به قدری زیاد است که از حد تواتر بارها و بارها بیشتر است و خدشه‌ی در اسناد این روایات جایی ندارد علاوه بر اینکه در بین روایات مدعا روایات صحیح السند وجود دارد. 🔹آنچه از روایات مستفاد است این است که ائمه در تاثیر پذیری داروهای متعارف، توسل و ادعیه را نیز ضمیمه می‌کرده‌اند و تاثیر دارو را در سایه‌ی معنویت و قدرت‌های معنوی الهی بیشتر می‌دیده‌اند و به این امر توصیه می‌کرده‌اند. البته باید توجه داشت که این روایات به معنای این نیست که با این کار دیگر نیاز به رعایت مسائل بهداشتی نیست بلکه به اصطلاح علمی این روایات را مقتضی می نامند یعنی یکی از عوامل کمک کننده به کم شدن بیماری، این عمل معنوی است. 👈🏻متن کامل این یادداشت را در فایل مطالعه کنید 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
20.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 نزاع با در هند در حال تشدید است. گاوهای مقدسِ هندوها چه سرنخی برای تحلیل به ما می‌دهند؟ 🔸در این ویدئو می‌توانید یک تحلیلی از علل تحت فشار قرار گرفتن مسلمانان توسط هندوها را ببینید. 🔸این ویدئو مساله همیشگی تقدس نزد هندوها را پیش می‌کشد، حضور جریان سنتی هندو را تحلیل می‌کند و سپس لایه‌ای عمیق‌تر از این بحران را بیان می‌نماید. 💬 زیرنویس شده توسط 📡 تولید شده در VOX 📹📹 مشاهده ویدئو در یوتیوب 🆔 @AzadFekriSchool
🍀🍀بچه‌ها عیدتون مبارک🍀🍀 ایشالا سال آخر این قرن خوب تموم بشه و همتون موفق باشید. دعا کنید مدرسه هم بهتر از قبل بشه و کارهای بیشتر و بهتری دستتون برسونیم. مخلص شما💐 مدرسه آزادفکری
10.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 ماندن در خانه با ویروس همه‌گیری مانند چه می‌کند؟ 💬 زیرنویس شده توسط «دیدبان آزادفکری» 📡 تولید در مجله VOX 📹📹 مشاهده ویدئو در یوتیوب 🆔 @AzadFekriSchool
📝کرونا نمی‌تواند رنسانس و الهیات تازه ایجاد کند 💬بخش‌های از مصاحبه عبدالکریم سروش با سایت زیتون 🔹پاره‌ای از روحانیان ما خطا کردند و جهل خود را به نمایش گذاشتند و با بستن حرم یا منع زیارت مخالفت کردند. فکر می‌کردند که این اپیدمی چندان جدی نیست و به‌زودی از میان خواهد رفت و بهتر است این زیارت‌گاه‌ها باز باشد که به قول خودشان دارالشفا است و مردم بیایند و تسکین بیابند و شفا بگیرند. ولی به تدریج خود روحانیان متوجه سوءتدبیرشان شدند. من خشنودم که دیگر علمای قم مخصوصا مراجع بزرگ و روحانیان ارشد پی این حرف‌ها را نگرفتند و بلکه فتوا به وجوب حفظ جان دادند و از این جهت قدری آرامش در کار حاصل شد و مردم راه خودشان را دانستند. 🔸من سه نوع دینداری را از یکدیگر تفکیک کرده‌ام؛ دینداری عوامانه یا دینداری معیشت‌اندیش، دینداری معرفت‌اندیش و دینداری تجربت‌اندیش. در دینداری معیشت‌اندیش که همان دینداری عوامانه باشد، این‌گونه امور و آیین‌ها به وفور یافت می‌شود و روحانیانی که پیشوایان عوام هستند و خودشان هم عوام‌ و عوام‌ زده هستند این‌گونه امور را تشویق و تبلیغ می‌کنند. 🔹خوشبختانه بعد از آن کتاب‌سوزی نفرت‌انگیزی که آن شخص عامی کرد، این‌جا و آن‌جا صداهای اعتراض برخاست. چرا؟ به‌خاطر این‌که شباهتی داشت به کار کسروی. کسروی هم دیوان حافظ سوزانده بود، دیوان مولوی سوزانده بود و روحانیت نمی‌خواست چنان داغ زشتی بر پیشانی او نهاده شود. به همین سبب زود با او مقابله کردند. به‌علاوه او در رده‌ی روحانیان ارشد هم نبود و مقابله‌ی با او آسان بود. ضمنا او یک آدم سیاسی هم نبود. 🔸من این حادثه را چندان بزرگ نمی‌دانم. البته هیاهوی بسیار برانگیخته، اما نه در حدی که رنسانس ایجاد کند، نه در حد اینکه یک الهیات تازه به وجود بیاورد، ببینید رنسانس دینی شبیه آنچه که در اثر اقدامات لوتر رخ داد، دو تا مولفه داشت. یک مولفه‌اش قیام بر علیه دستگاه «پاپ‌»ی و مذهبی بود و دومی یک اصلاح خیلی جدی در الهیات مسیحی بود. این دو کار را لوتر با هم کرد که خصوصا آن اصلاح الهیاتی بسیار مهم است. 🔹حادثه‌ی اصلاح که در قرن شانزدهم رخ داد با بسیاری از حوادث دیگر ارتباط داشت و فقط این نبود که در کلیسا این اتفاق بیافتند. من عرض کردم برای شما که در عالم گذشته شئون جامعه با هم توازن داشت. امروزه هم در میان ما این توازن به وجود آمده است، یعنی علم و سایر شوون فرهنگ و اجتماع ما با دینداری عوامانه یک جوری کنار آمده‌اند. به رسانه‌های ایران نگاه کنید و ببینید چگونه دانشگاهیش می‌کوشد دل روحانی را به‌دست آورد و چگونه روحانی می‌کوشد دل دانشگاهی را به‌دست آورد. از این روحانیت و حکومت انتظار رنسانس نمی‌توان داشت. مگر روشنفکران دینی دستی به شعبده برآورند، اگر بگذارند. 🔸در گذشته قرامطه آمدند حرم امام حسین را تخریب کردند. یا حتی قرامطه به خانه کعبه حمله کردند و حجرالاسود را دزدیدند و بردند تا سال‌ها بعد به جایگاه خودش برگشت. در عین حال مکه‌ی معظمه هم‌چنان مقدس است یا حرم امام حسین برای شیعیان بسیار مقدس است. این حوادث رخ داد و از قداست آن‌ها کاسته نشد و در الهیات شیعه هم هیچ تغییری داده نشد. این‌ها نمی‌تواند بنیان ستبری را تکان بدهد. اگر ما بتوانیم از این حادثه‌ی تلخ یک میوه ی شیرین بیرون بکشیم این است که بحث شرور را خیلی جدی بگیریم و آن‌را وارد عالم معرفت شناسی دینی کنیم. 🔹مساله همین است که ما از خدا چه انتظاری داریم؟ آیا از او علم سیاست می‌خواهیم؟ از او حکومت می‌خواهیم؟ از او علم اقتصاد می‌خواهیم؟ اگر این انتظارات برنیامد، او را متهم به کم‌کاری و نقصان بکنیم؟ یا نه. ما باید این انتظارات را عوض کنیم و از دین انتظار نجات و سعادت اخروی داشته باشیم و بس. ما از خدای پیامبران چه انتظاری داریم؟ من انتظار ندارم که در خدمت من باشد یا همه‌ی دعاهای مرا مستجاب کند. من به اجابت دعا اعتقاد دارم و خود بسیار دعا می‌کنم. به‌خاطر اینکه پیامبر دعا می‌کرد. ولی در عین حال این را هم می‌گویم و خود شرایع هم گفته‌اند خداوند تضمین نداده است، همه‌ی دعاها را مستجاب کند و نگفته است که برای حل مشکلات زندگیتان به دعا بپردازید. من در مقدمه کتاب قمار عاشقانه نوشتم که دعا ابراز بندگی ست نه ابزار زندگی. 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
khezrian.mp3
9.45M
🔈صوت گفت‌و‌گو با علی خضریان پیرامون «کرونا و جنگ بیولوژیک» 🎥فایل تصویری در صفحه اینستاگرام مدرسه آزادفکری 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
مدرسه آزادفکری
🔈صوت گفت‌و‌گو با علی خضریان پیرامون «کرونا و جنگ بیولوژیک» 🎥فایل تصویری در صفحه اینستاگرام مدرسه آز
📝کرونا و جنگ بیولوژیک 🔹گزارش گفتگو با علی خضریان در پرونده «کرونا، سیاست و جامعه» 🔹ما نباید جنگ بیولوژیک را امری توهمی و فاقد مصداق‌های تاریخی بدانیم؛ چرا که چنین اتفاقی در تاریخ و در نزاعات میان قومیت‌ها و کشورهای مختلف به چشم می‌خورد. از آشوریان و تاتاریان گرفته(که برای شکست دشمن مقابل خود از ابزار بیولوژیک استفاده می‌کردند) تا جنگ تحمیلی خودمان که صدام از سلاح‌های شیمیایی برای پیشبرد جنگ استفاده می‌کرد، همگی مصداق‌های تاریخی این امر هستند. 🔹هرچند هنوز سلاح بیولوژیکی بودن کروناویروس به طور قطعی اثبات نشده، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد احتمال چنین امری را نباید محال بدانیم. 🔹ویروس کرونا یک بار دیگر هم چند سال پیش در عربستان شیوع پیدا کرد و همان موقع هم هشدارهایی راجع به رعایت نکات بهداشتی در سفر به حج داده می‌شد؛ اما کرونایی که آن زمان وجود داشت به کشندگی کرونای کنونی نبود. این ویروس در هر بدنی به یک نوع خود را نشان می‌دهد، که این نیز اتفاق نادری است و از تولید واکسنی یکسان برای آن جلوگیری کرده است. همه این شواهد، مویداتی بر احتمال دستکاری شدن این ویروس توسط عامل خارجی هستند. 🔹در مطالعات چند روزه‌ام درباره ویروس کرونا، به رمانی با نام "چشم تاریکی" نوشته «دین کونتز» برخوردم که اولین بار سال ۱۹۸۱ منتشر شد. در این کتاب از ویروسی به نام "400_Gorki" نام برده شده است. (گرکی نام شهری در روسیه است). همین کتاب در سال ۲۰۰۸ نیز منتشر شد، اما نام آن ویروس به "wuhan_400"(نام شهری در چین) تغییر پیدا کرده بود. 🔹از طرفی دیگر دانشمندان زیستی در روسیه، وقوع چنین ویروسی را تصادفی نمی‌دانند و احتمال دستکاری غرب در آن را جدی می‌دانند. یکی از همین دانشمندان معتقد است: "خرید و فروش و حتی مصرف حیوانات مختلف در شهرهای بزرگ کشورهای جهان مانند چین، امری عادی است. اما در تمام این سال‌ها، ویروس کرونا به انسان منتقل نشده. در ۲۰ سال اخیر اما، این چهارمین شیوع این ویروس در چین بوده است. در اطراف مرزهای کشور چین ۲۵ آزمایشگاه بیولوژیک آمریکایی مشغول فعالیت‌اند و مسلما آنها بیکار نیستند." 🔹اما آیا این جنگی بیولوژیکی صرفا علیه ایران است؟ بعید می‌دانم. طرحی که برای تولید و انتشار این ویروس وجود داشته است، مقیاسش جهانی‌تر است. پس از جنگ جهانی دوم که قدرت تک‌قطبی آمریکا با سلاح هسته‌ای تثبیت شد، با فراگیر شدن سلاح هسته‌ای و شکسته‌ شدن انحصار آن، بار دیگر این کشور به دنبال ایجاد انحصار قدرت در سطح جهانی است. و چه حوزه‌ای مهم‌تر از سلامت انسان‌ها برای ورود آمریکا به منظور قدرت‌نمایی؛ با به راه انداختن بیماری‌ای همه‌گیر و سپس تولید واکسن آن و بار دیگر سر تعظیم فرود آوردن مردم جهان در برابر آمریکا به خاطر ابرقدرت بودنش. 🔹انگیزه‌های ایجاد این ویروس، علاوه بر انگیزه سیاسی، اقتصادی نیز می‌تواند باشد. کشف و تولید واکسن کرونا قطعا می‌تواند بخش‌های جدیدی در اقتصاد را فعال و یا بخش‌هایی را احیا کند. وزیر بازرگانی آمریکا چند وقت پیش اذعان کرد که شیوع کرونا در منطقه آسیا به خصوص چین، می‌تواند روند بازگشت برخی مشاغل را در آمریکا تسهیل کند. 🔹اما چرا آمریکا وقتی چنین ویروسی گریبان‌گیر خودش نیز می‌شود، دست به تولید آن زده است؟ به دلیل هزینه فرصتی که در این کار وجود داشته است. همانطور که جنگ‌های جهانی کشته‌های زیادی برجای گذاشت، اما باعث تثبیت قدرت چند کشور در جهان شد. قربانی کردن چند کشته در راه تثبیت سرمایه داری آمریکا، هزینه اندکی در منطق آمریکایی‌ها به حساب می‌آید. 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
18.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 از رخداد تاریخی آنفولانزا اسپانیایی (با ۱۰۰ میلیون کشته در قرن ۲۰) چه می‌آموزیم؟ ✅این ویدئو با ارايه تاریخ مختصری از مساله، توضیح می‌دهد که ما در حقیقت با چه مساله پیچیده و غول‌پیکری طرف هستیم و آیا بالاخره می‌توانیم پیش از ظهور یک ویروس واکسن آن را تولید کنیم؟ 💬 زیرنویس شده در «» 📡تولید شده در دانشگاه کمبریج 📹 مشاهده ویدئو با کیفیت بالا در یوتیوب 🆔 @AzadFekriSchool
📝مواجهه سنجش‌‌‌گرایانه با طب اسلامی 🖌رضا تاران ♦️طب اسلامی در قم تا حدودی عمومی شده است و طرفداران آن هم کم نیستند، از کم و کیف آن در شهرهای دیگر خبر ندارم، همین قدر می‌دانم که حکمای قم در شهرهای مختلف شبکه وکالت درست کرده و نمایندگانی معرفی کرده‌اند. بنظر می‌‌‌رسد با توجه به عمومی شدن آن، سه حوزه مطالعاتی می‌‌توانند یا باید با این وضعیت مواجهه روشن‌‌تری داشته باشند: علوم حوزوی، علوم پزشکی و علوم اجتماعی. 🔹سنجش الهیاتی: حوزویان باید مدعیات طب اسلامی را از منظر الهیات مورد سنجش قرار دهند بصورت مشخص باید دلایل آنان را مورد ارزیابی قرار دهند و اگر قابل اثبات نیست، مومنین طب اسلامی را با استدلال‌های الهیاتی اقناع کنند، درحالی که نگاه حوزویان به طب اسلامی یکسان نیست اگر به پیش از کتاب سوزی و کرونا برگردیم نگاه‌‌‌های مختلف حوزویان را می‌‌‌توانیم مرور کنیم. بطور مثال آیت‌الله مکارم شیرازی معتقد است«مجموعه‌اى درباره تمام دردها و درمان‌ها و داروها به نام طب اسلامى نداريم؛ البته اشاراتى در قرآن مجيد و اشارات بيشترى در روايات اسلامى به مسائل مربوط به پيشگيرى از بيمارى‌ها و درمان‌ها شده كه بسيار قابل استفاده است» از نظر آیت‌الله نوری همدانی«اسلام با تمام ابعاد زندگی بشر در ارتباط است؛ اگر کسی طب اسلامی را منکر شود کار درستی انجام نداده است»، مومن طب اسلامی با آرای مختلفی از سوی حوزویان روبرو است. 🔹سنجش علمی: ادعاهای مدعیان طب اسلامی را قبول داشته باشیم یا نداشته باشیم، به یک مشکل در عرصه سلامت عمومی تبدیل شده است، مدعیان طب اسلامی می‌‌گویند سازمان‌ها، مراکز و متخصصان پزشکی جدید حاضر نیستند ادعاهای بحق طب اسلامی را مورد سنجش قرار دهند، بنظر می‌رسد ایجاد زمینه جهت سنجش ادعاهای طب اسلامی، می‌تواند به شفاف شدن فضای موجود کمک کند. حوزه علمیه می‌تواند از منظر الهیاتی ادعاهای مدعیان را مورد سنجش قرار دهد و سنجش علمی این ادعاها از توان حوزه علمیه خارج است. 🔹سنجش اجتماعی: عوامل گرایش برخی از طلاب و مردم به طب اسلامی چیست؟ بنظر این پرسش را باید علمای علوم اجتماعی بررسی کنند. عمومی شدن یک ایده لزوما مرتبط با سازگاری منطق درون گزاره‌های آن ایده نیست و چه بسا زمینه‌‌های اجتماعی و سیاسی نقش موثری داشته باشند. بررسی این بخش نیز نه در حوزه مطالعه حوزویان است و نه پزشکان. 🔸اگر فرایند سنجش روشن باشد به نظر می رسد بخشی از طرفداران غیر ایدئولوژیک طب اسلامی تابع نتیجه سنجش خواهند بود. 🔗کانال تلگرامیِ نامه‌های حوزوی 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
11.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 خصوصی‌سازی با سلامت و درمان چه‌ می‌کند؟ 🔸با بحران دوباره بحث خصوصی‌سازی یا دولتی‌سازی جدی شده است. 🔸این ویدئو توضیح می‌دهد چرا بر خلاف سایر حوزه‌های اقتصاد، دولت می‌تواند سلامت را بهتر و‌ ارزان‌تر از بخش خصوصی اداره کند. 💬 زیر نویس در 📡 تولید توسط مجله VOX 📺 مشاهده در یوتیوب 🆔 @AzadFekriSchool
31.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹انتقاد آیت الله ابوالقاسم علیدوست از دکتر عبدالکریم سروش: «با خرافه زایی نمی‌توان خرافه زدایی کرد.» 🔗مشاهده کلیپ کامل در کانال آیت الله علیدوست 🆔 @AzadFekriSchool
📝جمهوری اسلامی و رفراندوم (بخش اول) 🔹12 فروردین روز جمهوری اسلامی نام گرفته است. در سال 58 در چنین روزی 98 درصد از واجدان حق رای (معادل 18 میلیون شهروند) رای آری به جمهوری اسلامی دادند. البته در آذر 58 و در رفراندوم قانون اساسی، تعداد موافقان کمتر شد و به 15 میلیون رسید، اما به هرحال، رای اکثریت را به دست آورد. گرچه موضوع رفراندوم حواشی زیادی داشته است اما آنچه در این یادداشت به آن پرداخته می‌شود، استدلال‌های موافقان و مخالفان رفراندوم ابتدای انقلاب و نگاهی به دیدگاه فعلی برخی از مقامات کشوری و ناظران سیاسی به مساله رفراندوم است. 🔸اولین باری که امام خمینی درباره لزوم رفراندوم به طور رسمی سخن گفتند، تیرماه سال 49 بود که ایشان در نامه‌ای به طلاب و محصلین حوزه علمیه، نمایندگان مجلس را منتخب ملت ندانستند و خواستار رفراندوم با نظارت مقامات بيطرف جهانى شدند. (صحيفه امام، ج‏2، ص278) درخواست رفراندوم و تشکیل جمهوری اسلامی در ماه های منتهی به انقلاب، بیشتر مورد توجه قرار گرفت و از کلمات پرتکرار رهبر انقلاب مردم ایران شد. (نک: همان، ج‏3، ص515؛ ج4، ص94، ص139، ص294 و ص309) 🔹ایشان در 12 بهمن 57 تغییر نسل را دلیل لزوم رفراندوم عنوان کردند و گفتند: «ما فرض می‌کنیم که این سلطنت پهلوی، اول که تاسیس شد به اختیار مردم بود...چه حقی داشتند ملت در آن زمان، سرنوشت ما را در این زمان معین کنند؟! اگر چنانچه سلطنت رضاشاه فرض بکنیم که قانونی بوده، چه حقی آنها داشتند که برای ما سرنوشت معین کنند هر کسی سرنوشتش با خودش است، مگر پدرهای ما ولی ما هستند؟ مگر آن اشخاصی که درصد سال پیش از این، هشتاد سال پیش از این بودند، می توانند سرنوشت یک ملتی را که بعدها وجود پیدا کنند، آنها تعیین بکنند؟ این هم یک دلیل که سلطنت محمدرضا سلطنت قانونی نیست.» 🔸صادق طباطبایی، که از مجریان برگزاری رفراندوم 12 فروردین بوده است، می‌گوید: «به امام گفتم آقا خود شما نظام جمهوری اسلامی را اعلام کرده‌اید، این کافی است و دنیا هم که مشروعیت شما را قبول کرده است، این هیچ ایرادی ندارد. ایشان گفتند شما الان را نگاه نکنید، آن چیزی که در تاریخ می‌ماند، واقعیت‌های تاریخی است. شما سعی کنید که هر چه زود‌تر دولت این کار را برگزار کند.» 🔹با این حال در این مسیر مخالفانی نیز وجود داشتند. کسانی مانند شاپور بختیار رفراندوم 12 فروردین را رای گیری درباره «مجهول مطلق» می‌دانستند. یا برخی مخالف دوگانه سازی بین جمهوری اسلامی و عدم آن بودند و خواستار وجود گزینه‌هایی مانند «جمهوری دموکراتیک» بودند. یا آیت الله سید کاظم شریعتمداری علی رغم رای مثبت به جمهوری اسلامی، به دلیل تعارضات متن قانون اساسی، اعلام کرد که در رفراندوم 12 آذر 58 شرکت نخواهد کرد و حزب سیاسی نزدیک به او، رفراندوم آذر 58 را تحریم کرد. بنابراین این تجربه تاریخی اقتضاء می‌کند تا برای فهم بهتر جایگاه رفراندوم، مرور بهتری به ادله مخالفان و موافقان رفراندوم‌های ابتداء انقلاب (رفراندوم جمهوری اسلامی و قانون اساسی) داشته باشیم. 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool