eitaa logo
مدرسه آزادفکری
503 دنبال‌کننده
168 عکس
63 ویدیو
8 فایل
کانال "مدرسه آزادفکری" ⭕️ برای ثبت نام در #درس_گفتگوها به سایت مدرسه مراجعه کنید: www.azadfekrischool.ir ⭕️ارتباط با ما: @mop1414 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">azadfekrischool@gmail.com ⭕️صفحه اینستاگرام و توئیتر: @Azadfekrischool
مشاهده در ایتا
دانلود
📣دسترسی به آرشیو کامل مدرسه آزادفکری با خرید 🔻۳۰۰ ساعت درس‌گفتگو با حضور بیش از ۸۰ مدرس 🔹عناوین برخی از درس‌گفتگوها: «حکومت فقیه یا حکومت مردم؟»، «در جستجوی موفقیت» «قانون حجاب»، «بحران جنسی»، «اسلام و فمنیسم»، «بحران دانشگاه»، «آزادی در سایه شورای نگهبان»، «امنیت و آزادی»، «ازدواج سفید» و... 🔸اساتید: سیاوش شهشهانی، هادی صادقی، عبدالعلی بازرگان، سروش محلاتی، یوسفی اشکوری، محسن قنبریان، نیره توحیدی، فریبا علاسوند، مسعود نیلی، عمادالدین باقی، الهه کولایی، بیژن عبدالکریمی، فنایی، سروش دباغ، حسین سوزنچی و... ثبت نام در سایت مدرسه آزادفکری 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
📝تبصره‌های ویرانگر! (بخش اول) 🔻مهر ماه ۱۳۵۸ وقتی مجلس خبرگان قانون اساسی به دنبال تصویب اصلی پیرامون ممنوعیت شکنجه بود، مرحوم ضمن تاکید بر غیر اسلامی و غیر انسانی بودن ، از کلی بودن و استثنا نداشتن این اصل انتقاد کرد و با بیان حکم عقل بر ضرورت ، از فرض هایی گفت که مجریان قانون ناچار به انجام شکنجه اند. اما و مرحوم از رویه شدن شکنجه بر اساس برخی تبصره‌ها ابراز نگرانی کرده و بر قابل استثنا نبودن این قانون اصرار داشتند. 🔻این سوال در بسیاری از قوانین دیگر نیز جاری است. قوانینی که با ذکر عناوینی مبهم، بر اساس را در نظر نگرفته و وضع، تفسیر و اجرای قانون را عملاً به یک گروه سپرده و حتی گاهی راه نظارتی نیز بر آنها اصلاً در نظر نگرفته. شفافیت در از طریق و در و از طریق پخش تمام مذاکرات آنها قابل پیگیری است اما تبصره‌هایی در قانون آمده که به شدت قابلیت سوء استفاده دارند و راه را برای غیر علنی شدن دادگاه‌ها یا جلسات نمایندگان مجلس، هموار کرده‌اند. 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
📝تبصره‌های ویرانگر! (بخش دوم) 🔻مهر ماه ۱۳۵۸ وقتی مجلس خبرگان قانون اساسی به دنبال تصویب اصلی پیرامون ممنوعیت شکنجه بود، مرحوم ضمن تاکید بر غیر اسلامی و غیر انسانی بودن ، از کلی بودن و استثنا نداشتن این اصل انتقاد کرد و با بیان حکم عقل بر ضرورت ، از فرض هایی گفت که مجریان قانون ناچار به انجام شکنجه اند. اما و مرحوم از رویه شدن شکنجه بر اساس برخی تبصره‌ها ابراز نگرانی کرده و بر قابل استثنا نبودن این قانون اصرار داشتند. 🔻این سوال در بسیاری از قوانین دیگر نیز جاری است. قوانینی که با ذکر عناوینی مبهم، بر اساس را در نظر نگرفته و وضع، تفسیر و اجرای قانون را عملاً به یک گروه سپرده و حتی گاهی راه نظارتی نیز بر آنها اصلاً در نظر نگرفته. شفافیت در از طریق و در و از طریق پخش تمام مذاکرات آنها قابل پیگیری است اما تبصره‌هایی در قانون آمده که به شدت قابلیت سوء استفاده دارند و راه را برای غیر علنی شدن دادگاه‌ها یا جلسات نمایندگان مجلس، هموار کرده‌اند. 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
پارادوکس مرگِ مقدس تاملی درباره انتساب عنوان شهادت به دوست‌ ازدست‌رفته ۱ این روزها عضوی از خانواده شریف از میان ما رفت و غمی به غم‌های از دست‌دادن هم دانشگاهی اضافه کرد. این حس عجیب ارتباط خانوادگی میان هم‌دانشگاهی‌هایِ ندیده اتفاق عجیبی است که خودش نیاز به تامل دارد. اما این ماجرا یک زاویه خاص اما آشنا داشت که شایسته است یک بار به صورت جدی به آن بیاندیشیم. ۲ ویژگی خاص این رخداد «تفسیر دوگانه» از آن بود. در نگاه برخی، او برای خدمت به خدا جان خود را از دست داده بود و بنابراین مرگ او یک مرگ مقدس و به نوعی شهادت محسوب می‌شد. اما برخی پرسیدند که اساسا رسوماتی مانند سیاه‌پوش کردن مساجد تا چه حد اهمیت دارد؟ آیا لازم است یک دانشجو باید برای کار در ارتفاع انتخاب شود؟ و نهایتا نسبت دادن عنوان شهید به ایشان سرپوشی بر آتشِ خشم و فشار دانشجویان برای تعیین مقصر (مقصران) این ماجرا نیست؟ ۳ عملیات کربلای ۴ پیش از آغاز لو می‌رود و چند هزار نفر در لحظات اول جانشان را از دست می‌دهند. بعدا فرمانده عملیات مدعی می‌شود که این یک عملیات برای فریب فرماندهان عراقی بوده و لو رفتن آن بخشی از عملیات بوده است. گرچه بعدا امام خمینی دستور داد «هر عملى كه به تشخيص دادگاه موجب ... خسارت جانى بوده مجازات آن اعدام است» اما برخی معتقدند استفاده از عنوان شهید برای این رزمندگان، عامل اصلی در امان ماندن خاطیان احتمالی از پیگرد قضایی بوده است. ۴ در ماجرای آتش‌سوزی پلاسکو که فاجعه ریزش ساختمان بدون هیچ تردیدی وابسته به عدم نظارت‌های کافی بود نیز از عنوان شهید برای آتش‌نشانان مظلوم استفاده شد. در موارد سقوط هواپیمای اوکراینی، کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ و نیز کشته‌شدگان تشییع سردار سلیمانی در کرمان هم هر کدام به دلیلی از عبارت شهادت استفاده شد و همان اعتراضات شکل گرفت. ۵ این عادی سازی از مرگ و میرها، یادآور نهیب حسن باقری به نیروهایش است. شهید باقری در سخنان تکان دهنده‌ای می‌گوید: «اوایل جنگ بچه‌های تبریز در دهلاویه ۷۰ تا شهید دادند. خدا شاهد است که همه تنشان می‌لرزید. حالا هزار تا، دو هزار تا، سه هزار تا، اصلاً انگار نه انگار. اگر فردا بهمان بگویند ۱۰۰ هزار تا، انگار یک با هزار فرقی ندارد.» ۶ شهادت نیروبخش و شهادت مخدر! به نظر می‌رسد که مفهوم شهادت دچار تبدلاتی شده است. اسلام با پیش کشیدن مفهوم شهادت، ترس و محافظه کاری در مقابل ظلم را فروریخت و تضمین نمود که اگر کسی در جهاد با ظالم کشته شد اجرش بر عهده خداست و اینچنین عده قلیل مظلومین در برابر ظالمین نیرو می‌گرفتند. اما این روزها، مفهوم شهادت ما را در برابر ظالم و خطاکار قوی‌تر نمی‌کند، بلکه همچون مخدری ما را تسکین می‌دهد و آتشی که در قلب داغداران افتاده را خاموش می‌کند. ۷ به نظر می‌رسد که ارتباطاتی میان این مفهوم جدید از شهادت با نوع خاصی از جهان‌بینی و سبک زندگی که این سال‌ها در برخی هیئات و منابر تبلیغ ‌شده است وجود داشته باشد. به عنوان مثال در این جهانبینی، شهادت هدف ذاتی و نهایی است. مساله‌ای که در سال‌های پایانی جنگ موجب اعتراض علمایی مانند آیت‌الله حق‌شناس شد. او در هنگام درخواست دعا برای شهادت، معترض می‌شد که چرا باید دعا کنم که شهید شوید؟ دعا می‌کنم که پیروز شوید. ۸ پیش از این شریعتی هم مفصلا به معضل تغییر مفاهیم دینی از مفاهیمی پیش‌برنده و مثبت به مفاهیمی انفعالی و تسکین‌دهنده پرداخته بود که برای علاقه‌مندان قابل پیگیری است. جالب آنکه همین کارکرد جدید برخی جامعه‌شناسان دین را واداشته تا شیعه را مذهب شکست قلمداد کنند، یعنی مذهبی که «می‌جنگند، نه برای آن‌که پیروز شوند؛ بلکه برای تجربه‌ی شکستی غرورآفرین». (یادداشت «پیروزی در سیمای شکست»، محسن حسام مظاهری) ۹ نظر شما چیست؟ آیا چنین استفاده‌هایی از مفهوم شهادت با تسکین داغداران فضای امنی برای خاطیان فراهم می‌کنند؟ یا از نظر شما انتساب عنوان شهادت از پیگیری خاطیان و مجرمین دو مقوله متفاوت هستند؟ 🆔 @AzadFekriSchool