eitaa logo
مدرسه آزادفکری
503 دنبال‌کننده
168 عکس
63 ویدیو
8 فایل
کانال "مدرسه آزادفکری" ⭕️ برای ثبت نام در #درس_گفتگوها به سایت مدرسه مراجعه کنید: www.azadfekrischool.ir ⭕️ارتباط با ما: @mop1414 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">azadfekrischool@gmail.com ⭕️صفحه اینستاگرام و توئیتر: @Azadfekrischool
مشاهده در ایتا
دانلود
45.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝اسلام و (بخش چهارم) 👈🏻گفتگو با عمادالدین باقی 🔹آقای باقی ضمن انتقاد از کسانی که قصاص نشدن پدر را در صورت قتل فرزند، با مبنای مالکیت پدر توجیه می‌کنند، این مطلب را فاقد پشتوانه دانست و با طرح روایتی از پیامبر که شرط عمل به حدیث را «موافقت با قرآن و عقل» بیان می‌کند، روایاتی را که برای قتل پدر امتیاز قرار داده، فاقد اعتبار دانست. آقای باقی مجازات سه تا ده سال حبس برای این جرم را ناعادلانه خواند و گفت: «چنین شخصی باید حبس شود اما حبس طولانی.» 🔸وی در نهایت، نسبت به مجازات قصاص پیشنهاد داد که این قانون را متنوع کنند و علاوه بر قصاص و عفو، حبس طولانی را نیز اضافه کنند؛ چرا که گاهی قصاص به این دلیل است که خانواده مقتول نمی‌خواهند شخص به قتل برسد اما دوست ندارند او عفو شود، به همین دلیل مجبور می‌شوند قصاص را انتخاب کنند. آقای باقی با تاکید بر اینکه در قرآن عفو از قصاص برتری دارد، گفت: «قانون‌گذار ما گزینه مرجوح را به طور شدید دنبال می‌کند، اما چرا همین رویکرد را نسبت به گزینه برتر که عفو است، ندارد؟» 🎥کلیپ کامل این گفتگو را در یوتیوب تماشا کنید 🆔 @AzadFekriSchool
اسلام و مجازات فرزندکشی.mp3
30.07M
🔻اسلام و 🔊صوت کامل گفتگوی عماد الدین باقی فعال حقوق بشر با مدرسه آزادفکری 👈🏻کلیپ کامل این گفتگو را در یوتیوب تماشا کنید 🆔 @AzadFekriSchool
🩸اسلام و مجازات فرزندکُشی 📺گفتگوی چالشی با آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی (استاد درس خاج حوزه علمیه) 🔻فلسفه و هدف حکم قصاص چیست؟ چه نقدی به مخالفان آن وارد می‌دانید؟ 🔻آیا عدم قصاص پدر برای قتل فرزند، خلاف عدالت اسلام نیست؟ 🔻آیا این تفاوت در مجازات، مشوق خشونت پدر علیه فرزندان نیست؟ 📡📡پخش زنده: اینستاگرام مدرسه آزادفکری ⏰زمان: دوشنبه (۹ تیر) ساعت ۱۰ صبح 🆔 @AzadFekriSchool 🌐 AzadFekriSchool.ir
⏰زمان: دوشنبه (۹ تیر) ساعت ۱۰ صبح (اشتباها در پوستر مرداد ذکر شده) 🆔 @AzadFekriSchool 🌐 AzadFekriSchool.ir
32.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻اسلام، قصاص و فرزندکشی (بخش اول) 👈🏻گفتگو با آیت الله فاضل لنکرانی 🔹آیت الله فاضل لنکرانی ابتدائاً با انتقاد از کسانی که بدون داشتن دانش لازم، خود را کارشناس مسائل اسلامی می‌خوانند و هرگونه برداشتی را از متون دینی موجه می‌دانند، بر لزوم فهم روشمند از قرآن و روایات تاکید داشته و جایگاه را در برداشت صحیح از دین، تبیین کردند. ایشان با بیان اینکه قصاص از نصوص صریح قرآن است، تاکید داشتند که خداوند این حکم را جعل کرده و عقل انسان حکم می کند که آن را همچون عبد بپذیریم. 🔸ایشان ضمن انتقاد از کسانی که به معتقدند، با ذکر چهار دلیل، احکام قرآن را مادامی که ناسخی برای آن ثابت نشده، دائمی دانستند و گفتند: «وقتی خداوند حکم به چیزی برای عبد خودش کرده، اگر بخواهیم آن را کنار بگذاریم، نمی‌توانیم بگوییم عقل محدود بشر چیز دیگری را می‌گوید، بلکه باید از نصوص دینی دلیلی برای نسخ آن بیاوریم و اموری مثل بناء عقلاء به هیچ وجه نمی‌توانند دلیل بر محدود شدن یک حکم باشند، چون نیازمند امضاء شارع است.» 🔺نظراتتان را در اینستاگرام برای ما بنویسید 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻اسلام، قصاص و فرزندکشی (بخش دوم) 👈🏻گفتگو با آیت الله فاضل لنکرانی 🔹آیت‌الله فاضل لنکرانی در پاسخ به این سوال که «اگر قصاص به گفته قرآن برای حفظ حیات بشر است و حفظ حیات بشر با حبس‌های طولانی نیز ممکن است، پس چرا اجرای این حکم را متوقف نمی‌کنیم؟» گفتند: انکار نمی‌کنیم که ممکن است در برهه‌ای اموری مانند حبس اثرگذار باشد، اما تاثیر قصاص را ندارند. همچنین اساساً اثر پیشگیری حق قصاص از اجرای آن بیشتر است. به علاوه آیا ضمانتی وجود دارد که در زمان‌های بعدی نیز شرائط اینگونه باشد؟ ممکن است صد سال دیگر بناء عقلاء بر یک امر ظالمانه‌ای استوار شود، آیا باید آن را پذیرفت؟ حکم الهی برای همین است که گرفتار این تغییر نظرات نشویم. 🔸ایشان با پذیرفتن اینکه شارع در قراردادن احکام، اهدافی را دنبال می‌کند، به مساله اهداف شریعت در قانون گذاری پرداختند و گفتند: اینکه شارع حتماً اهدافی را دنبال می‌کند (حیات جامعه در حکم قصاص)، دلیل بر این نمی‌شود ما اجازه این را داشته باشیم که تمام احکام را متناسب با مقصدی که تشخیص دادیم عوض کنیم. 🔺نظراتتان را در اینستاگرام برای ما بنویسید 🆔 @AzadFekriSchool
32.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝اسلام، قصاص و فرزندکشی (بخش آخر) 👈🏻گفتگو با آیت‌الله فاضل لنکرانی 🔹آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این مطلب که خداوند شریعت را یک مثلث سه ضلعی با محوریت قرآن، پیامبر و اهل بیت علیهم السلام قرار داده، به جایگاه سنت در تخصیص زدن احکام قرآن پرداختند و حکم قصاص را به اجماع شیعه و سنی (به جز مالکی‌ها) در مورد قتل فرزند توسط پدر منتفی دانستند و در توضیح آن گفتند: قرآن قطعی الصدور است اما همیشه قطعی الدلاله نیست! بنابراین در مواردی که دلالت آن قطعی نباشد، قابلیت تخصیص و تقیید به واسطه روایات را دارد. . 🔸ایشان با بیان اینکه همان کس که حق قصاص را جعل کرده، همان شخص در این مورد حق قصاص را برداشته، درباره حکمت این تخصیص، این احتمال را مطرح کردند که چون پدر ایجاد کننده فرزند هست، شاید شارع نخواسته وقتی کسی سبب وجود کسی شده، خودش به واسطه آن اعدام شود. همچنین حکمت تشریع قصاص، حفظ حیات است و در این موارد، این حکمت منتفی است، چون بسیار نادر است که پدری فرزند خود را به قتل برساند. 🔺نظراتتان را در اینستاگرام برای ما بنویسید 🆔 @AzadFekriSchool
📝افساد فی الارض و مجازات اعدام 🔹مساله اعدام مفسد فی الارض، از مجازات‌های جنجالی نظام حقوقی کشور است. این مجازات درباره مواد مخدر، فسادهای هنگفت اقتصادی و برخی از اعتراضات سیاسی همواره مطرح می‌شود. از نکات قابل توجه این است که امام خمینی در مساله اعدام مفسد فی الارض احتیاط داشتند. یعنی درباره اعدام کسی که محارب نبود، اما عنوان افساد فی الارض بر وی انطباق داشت، به جمع بندی نرسیده بودند، همان طور که در تحریر الوسیله نیز افساد فی الارض را مجازات مستقلی ندیده‌اند. 🔸علی رغم آنکه مبنای قانونی شدن مجازات اعدام برای مفسد فی الارض، نظر مرحوم منتظری بوده، اما از نکات جالب، این است که در کتاب «پاسخ به پرسش‌های دینی» که بعد از وفات مرحوم منتظری چاپ شده و ظاهراً متاخر از دیگر آثارشان است، ایشان در پاسخ به این سوال که «آیا افساد فی الارض به لحاظ شرعی، موضوع حد شرعی مستقل از محاربه است؟» به نحو مفصلی به این مساله پرداخته‌اند و در تمام ادله از جمله این آیه شریفه، مناقشه کرده‌اند. در واقع همان کسی که بر اساس نظر او مساله اعدام مفسد فی الارض وجاهت قانونی پیدا کرد، همان شخص نهایتاً در ادعای خودش مناقشه کرد. 🔹سوال اساسی این است که در فرآیند قانون گذاری درباره مجازات‌هایی که منجر به سلب حیات می‌شود و بین کارشناسان مطرح و معتبر فقه نیز محل مناقشه است، آیا نباید قانون‌گذار اصل احتیاط را مبنا قرار دهد؟ در این موارد، مبنای ترجیح نظریه اعدام بر نظریه‌هایی که بر مجازات‌هایی غیر از اعدام تاکید می‌کنند، چیست؟ این مساله وقتی بیشتر حساس می‌شود که آن را در کنار حجم فشارهای بین المللی به بهانه‌هایی نظیر حقوق بشر در نظر گرفت. 🔻متن کامل این یادداشت را از اینجا مطالعه کنید 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخش‌هایی از ارائه دکتر شجاعی زند در درس-گفتگوی امنیت و آزادی 🔻محدودیت‌ها به دلیل تزاحم مطلوبیت‎هاست و نوع انسان شناسی سهم بزرگی در تعیین این مطلوبیت‌ها دارد. 🔻آزادی همگانی امری مطلوب و انسانی است که منجر به محدودیت در آزادی‌های فردی می‌شود و از این منظر آزادی علیه آزادی است. 🔻با انسان شناسی مثل هابز و نیچه نمی‌توان آزادی همگانی را به دست آورد. 🔻انسان شناسی توحیدی با زیاد کردن مطلوبیت‌ها، تزاحمات را افزایش می‌دهد و در نتیجه محدودیت‌ها بیشتر می‌شود. 🔺مساله این است که در تزاحم امنیت و آزادی کدام را انتخاب کنیم؟ یا چگونه این تزاحم را به حداقل برسانیم؟ 👈🏻با ثبت نام در درس-گفتگوی امنیت و آزادی کلیپ کامل این جلسه را تماشا کنید 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخش‌هایی از ارائه دکتر عبدالکریمی در درس-گفتگوی امنیت و آزادی 🔻گفتمان امنیت، گفتمانی است که قدرت سیاسی بر آن تکیه می‌کند، اما گفتمان آزادی محور بیشتر در سپهر عمومی جای دارد. 🔻مفاهیم، تاریخی هستند. درباره امنیت و آزادی نمی‌توانیم جدای از زمان و مکان صحبت کنیم. 🔻حوزه‌های علمیه ما، روحانیت ما و به تبع آنها گفتمان انقلاب ما، درک تاریخی از مسائل جهان معاصر ندارند. 🔻در زیست جهان مدرن، آزادی از مقومات عالم کنونی است. این یک مساله پلیسی و شبیخون فرهنگی نیست! 🔻این خطاست که فکر کنیم با طرح مسائلی چون فقه پویا ما می‌توانیم جهان مدرن را درک کنیم. 🔺ما با نظام سیاسی مواجه هستیم که ماهیت ایدئولوژیک دارد. بخشی از جامعه عاشقانه آن را می‌پذیرد و بخشی از آن کینه دارد. باید با آن مواجه شد. با مسائل مفهومی نمی‌توان این را حل کرد. 👈🏻با ثبت نام در درس-گفتگوی امنیت و آزادی ویدئوی کامل این جلسه و مناظره آن را تماشا کنید 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخش‌هایی از مناظره دکتر عبدالکریمی با دکتر شجاعی زند 🔻شجاعی زند: دوگانه فعلی، دوگانه دین و مدرنیته است، نه سنت و مدرنیته/ یک جریان فرعی رو به زوال در جامعه ما هست که سماجت می‌کند تا خودش را حفظ کند و برای همین متوسل به مساله امنیت می‌شود/ معاصریت را نباید به مدرنیته تقلیل داد 🔺عبدالکریمی: سنت گرایی در جامعه ضعیف‌تر می‌شود اما نیروهای سنت گرای ما از نوگرایان موثرتر هستند/ اینکه انقلاب ایران، قطبی در برابر غرب باشد، توهم بزرگی است/ سوژه نوگرای ایرانی می‌خواهد خودش را به عنوان یک شهروند جهانی بفهمد و این چیزی است که قدرت سیاسی ما آن را درک نمی‌کند 👈🏻با ثبت نام در درس-گفتگوی امنیت و آزادی این مناظره را تماشا کنید 🆔 @AzadFekriSchool‌
📝هر زمان عاشورا؟ هر مکان کربلا؟ 🔹دکتر علی شریعتی پیام عاشورا را در مبارزه و رسوا کردن ظالم می‌دیدند و این پیام را برای جمیع اعصار جاری می‌دانستند. جمله معروف ایشان درباره عاشورا چنین است: «آنان که رفتند کاری حسینی کردند، آنان که ماندند باید کاری زینبی کنند و الّا یزیدی‌اند.» در همین راستا شریعتی در کتاب حسین وارث آدم می‌گوید: «این پرچم، پرچم آدم است؛ یعنی چه؟ یعنی پرچم آغاز تاریخ بشری است، یعنی با شروع تاریخ شروع شده و ادامه دارد؛ به حسین تمام می‌شود؟ نه! اعلام می‌کند: کل یوم عاشورا.» و جالب آنکه علی رغم مخالفت اکثریت روحانیت با شریعتی، در این فقره روحانیون انقلابی نیز با این تلقی از عاشورا همراه بودند و به همین دلیل امام خمینی، عاشورا را نه یک امر فرافقهی، بلکه به عنوان یک وظیفه دینی همگانی تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر تحلیل می‌کردند. امام خمینی در فتاوای خود تصریح کرده اند که در اموری که مورد اهتمام شارع است (مانند حفظ جان مسلمانان یا اموری که گمراهی گسترده ای درپی دارند)، ولی نهی از منکر نسبت به آنها متوقف بر تحمل ضرر یا حتی فدا شدن جان است، در این صورت‌ها نیز نهی از منکر لازم می شود. (زبدة الاحکام، ص108) ایشان قیام امام حسین را نیز از همین باب تحلیل می کنند و آن را تکلیف همه مسلمین عنوان می کنند. (صحیفه امام، ج5، ص162) 🔸هم در میان فقهاء و هم در میان برخی از روشنفکران دینی، نسبت به تعمیم پذیری قیام امام حسین و قاعده بودن آن، مخالفانی وجود دارد. به عنوان نمونه، صاحب جواهر (محمد حسن نجفی) بعد از بیان قواعدی مثل حرمت به هلاکت انداختن جان، یکی از احتمالات در قیام امام حسین را اینگونه بیان می‌کند که این قیام از اسرار الهی بوده و امام حسین علیه السلام تکلیف خاصی داشتند، بنابراین عموم مکلفین باید به قواعدی مثل پرهیز از به هلاکت انداختن نفس و مثل آن عمل کنند. (جواهر الکلام، ج21، ص296) عبدالکریم سروش نیز به عنوان کسی که روشنفکری دینی را دنبال می‌کند، با طرح عنوان «استفاده ابزاری از پیامبر و ائمه در عرصه سیاست» می‌گوید: «مرحوم شریعتی در اینجا حقیقتاً یک تحریف تاریخی میکرد. امام حسین که در سلسله امامان یک استثنا بود، آن را تبدیل به یک قاعده کرده بود. حتی تاریخ به ما می‌گوید که امام حسین دنبال یک قیام نبود. جلوی امام حسین را گرفتند و او مجبور به مقاومت شد.» 🔹قابل توجه آنکه برخی از فقهایی که با نگرش سیاسی امام خمینی همراه نبودند نیز قاعده مند بودن قیام امام حسین را ذکر کرده اند. آیت الله خویی به عنوان کسی که با نظریه ولایت فقیه در عرصه حکمرانی همراه نبود، می‌گوید: «گاهی در اثر اهمیت تکلیف دیگری، نهی از منکر و لو آنکه ضرر بر آن مترتب شود، واجب می‌شود.» (منهاج الصالحين (للخوئي)، ج‌1، ص 352‌) همچنین آیت الله خویی می‌گوید: «گاهی خود تقیه کردن مفسده دارد و شاید به همین دلیل بوده که امام حسین و اصحابشان در برابر یزید تقیه نکردند. یا برخی از اصحاب ائمه و فقهاء مانند شهید اول و شهید ثانی نیز حاضر به تقیه نشدند.» (موسوعة الامام الخویی، ج5، ص244) 🔸بنابراین اصل تعمیم پذیری قیام امام حسین در شرائط مشابه، مختص به روحانیون انقلابی نظیر امام خمینی نیست. اما به هر حال برخی از فقهاء سرشناس قیام امام حسین را نه یک قاعده بلکه به عنوان یک تکلیف الهی تحلیل می‌کردند یا حداقل در تطبیق آن در شرائط مشابه تاملاتی داشتند. به عنوان نمونه در گفتگوی امام خمینی با آیت الله حکیم، وقتی امام خمینی از قیام سید الشهداء می گوید و آیت الله حکیم را به قیام علیه پهلوی ترغیب می کند، آیت الله حکیم با عصبانیت می‌گوید: «ای آقا! شما خود را با امام حسین قیاس می کنید؟ امام حسین(علیه السلام) امام مفترض الطاعه و عالم و مأمور از جانب خداوند بود. شما چرا امام حسن (علیه السلام) را نمی گویید. هر کاری که می خواهید بکنید و هر خونی که می خواهید ریخته شود امام حسین(علیه السلام) را در میان می آورید. ریختن یک قطره خون بی گناه در نزد خداوند مسئولیت عظیم دارد.» متن کامل این یادداشت را از اینجا مطالعه کنید 🆔 @AzadFekriSchool‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخش‌هایی از ارائه مهندس عبدالعلی بازرگان در درس-گفتگوی جدایی دین از سیاست 🔻مساله حکومت جزء مباحث هدایتی قرآن نیست. طبق قرآن، تنها راه رسیدن به رشد سیاسی، شوراست. 🔻 پیامبر در امر رسالت مشورت نمی‌کرد، اما مردم نسبت به آن در آزادی مطلق بودند ولی در اداره جامعه و رهبری سیاسی، پیامبر همواره مشورت می‌کرد. 🔻سانسور مطلقاً در زمان پیامبر وجود نداشت و مخالفان آزاد بودند. مطابق عهدنامه مالک اشتر، دولت فقط چهاروظیفه دارد؛ مالیات، ارتش، شهرسازی و دادگستری. 🔻 با اسلام غیر سیاسی کاملاً مخالفم. ورود به سیاست به معنای اداره جامعه، نه تنها وظیفه یک مسلمان است، بلکه مهمترین وظیفه اجتماعی است. 👈🏻با ثبت نام در درس-گفتگوی جدایی دین از سیاست ویدئوی کامل این درس را تماشا کنید 🆔 @AzadFekriSchool
♦️هر زمان عاشورا؟ هر مکان کربلا؟ 👈🏻گفتگو با آیت‌الله محمد سروش محلاتی 🔻قیام امام حسین علیه السلام یک قاعده بود یا یک استثنا؟ 🔻بر فرض قاعده بودن قیام امام حسین، کدام عنوان فقهی بر آن منطبق است؟ 🔺آیا قاعده دیدن قیام امام حسین، به طرفداران اسلام انقلابی اختصاص دارد؟ 📡📡پخش زنده در اینستاگرام مدرسه آزادفکری ⏰زمان: پنج شنبه 13 شهریور ساعت 10 صبح 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخش‌هایی از ارائه حجت الاسلام دکتر خسروپناه پیرامون پیوند دین با سیاست 🔻کسانی که برای دفاع از سکولاریسم، سراغ قرآن می‌روند، دچار تناقض هستند 🔻دین اسلام به امور اجتماعی و معطوف به قدرت سیاسی پرداخته است 🔻احکام مربوط به حدود، دیات، قصاص، امر به معروف و نهی از منکر، جهاد و... از جمله احکام دنیایی اسلام است 🔻توحید اقتضاء می‌کند که اگر کسی می‌خواهد تدبیر امور را به دست بگیرد، از ناحیه خداوند اذن داشته باشد 🔺نفی سکولاریسم به معنای نفی عقل و تجربه انسان نیست 👈🏻با ثبت نام در درس-گفتگوی جدایی دین از سیاست ویدئوی کامل این درس را تماشا کنید 🆔 @AzadFekriSchool
mahalatiMQ.mp3
28.86M
🔊هر زمان عاشورا؟ هر مکان کربلا؟ 🔺صوت گفتگو با آیت الله سروش محلاتی 🆔 @AzadfekriSchool
♦️هر زمان عاشورا؟ هر مکان کربلا؟ 👈🏻گفتگو با دکتر سروش دباغ 🔻آیا برداشت انقلابی از عاشورا برای قیام علیه ظلم‌ در هر شرایطی، بنیادگرایانه تلقی می‌شود؟ 🔻تا چه اندازه می‌توان از عاشورا در عرصه‌های سیاسی-اجتماعی بهره برد؟ 🔻آیا پیام عاشورا، پایمردی به قواعد اخلاقی جهان‌شمول حتی توسط امام حسین است؟ 🔻رابطه لزوم حفظ جان با ارزش‌های اخلاقی‌ دیگر نظیر پایبندی به شرافت و آزادگی چگونه است؟ 📡📡پخش زنده در اینستاگرام مدرسه آزادفکری ⏰زمان: شنبه ۲۲ شهریور ساعت ۱۹ 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥هر زمان ؟ هر مکان کربلا؟ 🔻بخش هایی از گفتگو با آیت الله 🔻اگر ویژگی های حرکت درست استنباط شود، در شرائط مشابه قابل تعمیم است. 🔻در هیچ یک از کلمات امام حسین نیامده که من تکلیف خاصی دارم، بلکه به یک اصولی استناد می‌کنند. 🔻قواعد معتبر متعددی مثل لزوم یا مبارزه با سلطان جائر و... می‌تواند بر حرکت امام حسین منطبق باشد. 🔻در مسائل مهم و سرنوشت ساز، نهی از منکر لازم است و لو آنکه منجر به ضرر شود. این نگاه قبل از نیز مطرح بوده. 🔺پذیرفتن نهی از منکر مخاطره آمیز در امور سرنوشت ساز و اساسی به معنای جواز اقدامات خودسرانه نیست. 👈🏻کلیپ کامل این گفتگو را از اینجا تماشا کنید 🆔 @AzadFekriSchool
هر زمان عاشورا؟ هر مکان کربلا؟سروش دباغ.mp3
25.16M
🔊هر زمان عاشورا؟ هر مکان کربلا؟ 🔺گفتگوی مدرسه آزادفکری با دکتر سروش دباغ 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اسلام، قصاص و مجازات بخش‌هایی از گفتگوی مدرسه آزادفکری با عمادالدین باقی فعال حقوق بشر 🔻پیش از اسلام، مجازات قتل عمد منحصراً بود، اسلام این حکم را متزلزل کرد و نوعی تخییر قائل شد. 🔻اگر اجراء حکمی باعث وهن و انزجار شود، باید متوقف شود. آیت الله منتظری درباره سنگسار همین دیدگاه را مطرح کردند. 🔻اغلب های فعلی، بر خلاف بناء عقلاء، فقه المصلحة و اصل احتیاط است. 🔻 به هیچ وجه جواز کشتن انسان را نداده و مساله سر نحوه مجازات فرزندکشی است. 🔺مساله فرزندکشی در دیگر جوامع نیز رخ می‌دهد و بیشتر ناشی از آسیب‌های فرهنگی و آداب و رسوم است. 👈🏻صوت|فیلم 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اسلام، قصاص و مجازات بخش‌هایی از گفتگوی مدرسه آزادفکری با آیت الله فاضل لنکرانی 🔻اینکه می‌گویند هر کسی حق برداشت از دین دارد، مغالطه است. فهم دین باید منضبط و روشمند باشد. 🔻 از نصوص صریح قرآن بوده و خداوند این حق را برای انسان قرار داده است. 🔻احکام مادامی که ناسخی برای آن ثابت نشده، دائمی هستند و اموری مثل بناء عقلاء اگر از سوی شارع تایید نشده باشند، نمی‌توانند دلیل نسخ یک حکم باشند. 🔻اینکه هدف شارع در حکم قصاص، حیات جامعه است، دلیل نمی‌شود ما اجازه داشته باشیم که احکام را متناسب با آن تغییر دهیم. 🔺شریعت یک مثلث سه ضلعی است؛ قرآن، پیامبر و اهل بیت. و مطابق روایات، در مورد فرزند توسط پدر، قصاص منتفی است و فقیه درباره آن تردید نمی‌کند. 👈🏻صوت | فیلم 🆔 @AzadFekriSchool
🔹امام حسین و اتهام در جامعه اسلامی! 👈🏻گفتگوی زنده با حجت الاسلام و المسلمین استاد 🔻آیا حرکت امام حسین منجر به تفرقه و در جامعه اسلامی نشد؟ 🔻لازم بودن حفظ نظام با اقدام چگونه جمع می‌شود؟ 🔻دوگانه «تشیع مصلحت-تشیع حقیقت» که آن را مطرح کرده، تا چه اندازه صحیح است؟ 🔻مرز تبعیت از حاکم اسلامی کجاست؟ چرا رفتار امام علی با خلیفه زمان خود با رفتار امام حسین در قبال یزید متفاوت است؟ 🔻آیا می‌تواند نامشروع باشد؟ 📢پخش زنده از صفحه اینستاگرام مدرسه آزادفکری 🆔 @AzadFekriSchool
🔹اسلام، قصاص و مجازات فرزندکُشی 👈🏻گفتگو با آیت الله ابوالقاسم علیدوست 🔻هدف شارع از قرار دادن حق قصاص چه بوده است؟ 🔻بناء عقلاء و حقوق بشر، می‌تواند حذف قصاص را مجاز کند؟ 🔻قصاص نشدن پدر در صورت قتل فرزند، باعث بروز جنایت نمی‌شود؟ 🔻مجازات سه تا ده سال برای قتل فرزند، عادلانه است؟ 📡پخش زنده: اینستاگرام مدرسه آزادفکری ⏰زمان: پنج شنبه ۲۷ شهریور، ساعت ۱۱ صبح 🆔 @AzadFekriSchool
Hamed Kashani.mp3
39.06M
🔊امام حسین و اتهام فتنه در جامعه اسلامی 🔻گفتگوی مدرسه آزادفکری با حجت الاسلام و المسلمین استاد حامد کاشانی 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥هر زمان عاشورا؟ هر مکان کربلا؟ 🔹بخش‌هایی از گفتگوی مدرسه آزادفکری با دکتر 🔻تاکید بر مولفه‌های فقهی در کلام امام حسین علیه السلام پررنگ نیست. 🔻سلوک در میان ائمه یک استثنا بود و تعمیم دادن حرکت ایشان، نه خواستنی است و نه شدنی. 🔻بیش از آنکه از افراد بخواهیم اهل ایثار باشند، بخواهیم که اهل باشند. 🔻ظلم ستیزی و شورش دلیلی ندارد که با قیام همراه باشد، می‌تواند با محقق شود. 🔻 در تحلیل حرکت امام حسین، به مغالطه زمان پریشی دچار شده بود. 🔺اگر شخصی برای ظلم ستیزی حاضر به ایثار شد اما دیگران او را تنها گذاشتند، در اینکه آنها اخلاقاً مستحق سرزنش هستند یا نه، قائل به توقف هستم. 👈🏻صوت | فیلم 🆔 @AzadFekriSchool