eitaa logo
به کانال دفاع از خوبان بپیوندید ...
168 دنبال‌کننده
360 عکس
288 ویدیو
0 فایل
خداوندرحمن و رحیم است،اهل مهرورزی مهربانیِ همیشگی است.او اَعمال مِهرمندانه بندگان رامحبوب ومقبول،وافعال قَهرورزانه ایشان رامطرود ومغبون دانسته است.همواره بایداز حقوق کسانی که رفتار وگفتارخوب دارندویا اشتهاربخوبی دارند،دفاع کرد.چه در پشت سر وچه در پیش رو.
مشاهده در ایتا
دانلود
هیچکس چهره و قیافش رو انتخاب نکرده، محل به دنیا اومدنش رو انتخاب نکرده، رنگ پوستش رو انتخاب نکرده، مدل چشم هاش رو انتخاب نکرده، عینکی بودن یا نبودن رو انتخاب نکرده، کوتاه و بلند بودن قدش رو انتخاب نکرده، گرایش و هویت جنسیتیش رو انتخاب نکرده .. ولی کسی که بابت این چیزها دیگران رو مسخره می‌کنه و آزار میده؛ شعور نداشتن رو انتخاب کرده!🪵• 🌿             ╚════Ⓐ🌸Ⓢ════╝ ۞ أَلَّا تَزِرُ وَازِرَةٞ وِزۡرَ أُخۡرَىٰ (نجم ۳۸) ✅ کسی بار گناه دیگری رو به دوش نمیکشد. ❌             ╚════Ⓐ🌸Ⓢ════╝ ﷽ ۞إِنَّ اللَّهَ لَا يَخْفَىٰ عَلَيْهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ۞ «هیچ چیز، در آسمان و زمین، بر خدا مخفی نمی‌ماند. (بنابر این، تدبیر آنها بر او مشکل نیست.)» ۞هُوَ الَّذِي يُصَوِّرُكُمْ فِي الْأَرْحَامِ كَيْفَ يَشَاءُ ۚ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ۞ «او کسی است که شما را در رحمِ (مادران)، آنچنان که می‌خواهد تصویر می‌کند. معبودی جز خداوندِ توانا و حکیم، نیست.»             ╚════Ⓐ🌸Ⓢ════╝
❤️ 👌 💛وَقَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصَارَىٰ عَلَىٰ شَيْءٍ وَقَالَتِ النَّصَارَىٰ لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلَىٰ شَيْءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ كَذَٰلِكَ قَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ.《۱۱۳》 🌿یهودیان گفتند: «مسیحیان هیچ موقعیتی (نزد خدا) ندارند»، و مسیحیان نیز گفتند: «یهودیان هیچ موقعیتی ندارند (و بر باطلند)»؛ در حالی که هر دو دسته، کتاب آسمانی را می‌خوانند (و باید از این گونه تعصبها برکنار باشند) افراد نادان (دیگر، همچون مشرکان) نیز، سخنی همانند سخن آنها داشتند! خداوند، روز قیامت، در باره آنچه در آن اختلاف داشتند، داوری می‌کند. 💛وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن مَّنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَن يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَىٰ فِي خَرَابِهَا أُولَٰئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَن يَدْخُلُوهَا إِلَّا خَائِفِينَ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ.《۱۱۴》 🌿کیست ستمکارتر از آن کس که از بردن نام خدا در مساجد او جلوگیری کرد و سعی در ویرانی آنها نمود؟! شایسته نیست آنان، جز با ترس و وحشت، وارد این (کانونهای عبادت) شوند. بهره آنها در دنیا (فقط) رسوایی است و در سرای دیگر، عذاب عظیم (الهی)!! 💛وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ.《۱۱۵》 🌿مشرق و مغرب، از آن خداست! و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست! خداوند بی‌نیاز و داناست! 💛وَقَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا سُبْحَانَهُ بَل لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ كُلٌّ لَّهُ قَانِتُونَ.《۱۱۶》 🌿و (یهود و نصاری و مشرکان) گفتند: «خداوند، فرزندی برای خود انتخاب کرده است»! -منزه است او- بلکه آنچه در آسمانها و زمین است، از آن اوست؛ و همه در برابر او خاضعند! 💛بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَإِذَا قَضَىٰ أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ.《۱۱۷》 🌿هستی بخش آسمانها و زمین اوست! و هنگامی که فرمان وجود چیزی را صادر کند، تنها می‌گوید: «موجود باش!» و آن، فوری موجود می‌شود. 💛وَقَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ لَوْلَا يُكَلِّمُنَا اللَّهُ أَوْ تَأْتِينَا آيَةٌ كَذَٰلِكَ قَالَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِم مِّثْلَ قَوْلِهِمْ تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ قَدْ بَيَّنَّا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ.《۱۱۸》 🌿افراد ناآگاه گفتند: «چرا خدا با ما سخن نمی‌گوید؟! و یا چرا آیه و نشانه‌ای برای خود ما نمی‌آید؟!» پیشینیان آنها نیز، همین گونه سخن می‌گفتند؛ دلها و افکارشان مشابه یکدیگر است؛ ولی ما (به اندازه کافی) آیات و نشانه‌ها را برای اهل یقین (و حقیقت‌جویان) روشن ساخته‌ایم. 💛إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَلَا تُسْأَلُ عَنْ أَصْحَابِ الْجَحِيمِ.《۱۱۹》 🌿ما تو را به حق، برای بشارت و بیم دادن (مردم جهان) فرستادیم؛ و تو مسئول (گمراهی) دوزخیان (پس از ابلاغ رسالت) نیستی!
👈اسلام دینی است که… 🌷صدای تو را تنظیم می کند: "ﻭَﺍﻏْﻀُﺾْ ﻣِﻦْ ﺻَﻮْﺗِﻚ" (و از صدای خود بکاه و هرگز فریاد نزن) 🌸و راه رفتن تو را تنظیم می کند: "ﻭَﻟَﺎ ﺗَﻤْﺶِ ﻓِﻲ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻣَﺮَﺣًﺎ" (و مغرورانه در زمین راه مرو) 🌷و نگاه تو را تنیظیم می کند: "ﻟَﺎ ﺗَﻤُﺪَّﻥَّ ﻋَﻴْﻨَﻴْﻚ" (پس هرگز چشم خود را ندوز) 🌸و گوش تو را تنظیم میکند: "ﻭَﻟَﺎ ﺗَﺠَﺴَّﺴُﻮﺍ" (و تجسس نکنید) 🌷و غذای تو را تنظیم میکند: "ﻭَﻟَﺎ ﺗُﺴْﺮِﻓُﻮﺍ" (و اسراف نکنید) 🌸و سخن گفتن تو را تنظیم می کند: "ﻭَ ﻗُﻮﻟُﻮﺍ ﻟِﻠﻨَﺎﺱ ﺣُﺴْﻨَﺎ" (و با مردم به نیکی سخن بگو) 🌷ﺍﺳﻼﻡ برنامه ی ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺗﻨﻈﻴﻢ می ﻛﻨﺪ ﻭ نتیجه زندگی با برنامه جز آرامش و شادی نیست ☝️بزرگترین افتخار ما دین ماست... 🖊
💠لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا [سورة البقرة : 286] 🔹ترجمه: خداوند هرکس را به اندازه توانایی‌اش مکلف می‌کند. 🔸خداوند میوه را بر شاخه‌ای که توان حملش را ندارد، نمی‌گذارد. ➖هر مسئولیتی که خدا بر دوشت گذاشته، مناسبت بوده است! ➖وهر نبردی که تو را در میان آن گذاشته تا به مصافش بروی، به این دلیل بوده که از پسش بر می‌آیی! 🔹هر کاری که خدا به انجام یا ترک آن دستور داده است؛ وسیله‌ی ورود به بهشت خواهد بود، پس بر آن پایبند باش! 🔹هر غم و اندوهی که به آن مبتلا شده‌ای، به اندازه‌ات بوده و توانِ تحمل آن را داری! 🔺مصیبت و سختی انسان را قوی می‌کند؛ پس شانه خالی مکن 🎭✧🌀🌀✧🎭: 🍃♥🍃 بیدار شو ای دل که جهان می‌گذرد     وین مایهٔ عمر رایگان میگذرد در منزل تن مخسب و غافل منشین      کز منزل عمر کاروان میگذرد ‌🧡 مثل گندم باش!! زیر خاک میبَرنش باز میروید پُرتر ، زیر سنگ میبَرنش آرد میشود پُر بهاتر، آتش میزننش نان میشود مطلوب تر ، "ذات" باید ارزشمند باشد...
🌼🍃بسم الله الرحمن الرحیم ای خدای من، پروردگار من، سرور و پادشاه من از تو می خواهم تا گره ها و عقده های روحم را بگشایی و مرا در زمره تسلیم شدگان قرار دهی. 🌼🍃خدایا به تو پناه می برم، به نام های کاملت، چرا که تو بهترین پناه دهنده ای پس تو ای خدا، ای خدا، ای خدای رحمان، یا رحمان، یا رحمان 🌼🍃ای خدای رحیم، یا رحیم، یارحیم تو را به نام های پر برکتت می خوانم الهی! ای خالق بی همتا، ای مالک و ای توانا تویی توبه پذیر و شنوا، تویی آمرزنده بینا ❣یا غافر، یا شکور، ❣یا اول، یا آخر ❣یا واهب، یا وهاب ❣یا رحمان و یا رحیم 🌼🍃ای بهترین روزی دهندگان، ای بهترین آمرزندگان تویی بی نیاز و نیرومند، تویی گشایشگر و دانا 🌼🍃ای بهترین یاری کنندگان، ای بهترین احسان کنندگان تویی فریاد رس و مهربان، تویی امان دهنده ی مومنان 🌼🍃ای راهبرگمراه شدگان، ای راهنمای حیرت زدگان تویی خالق دانا، تویی همه چیز و توانا 🌼🍃یا مفتح الابواب، یا مسبب الاسباب تویی گشاینده ی درها، تویی شنونده دعا 🌼🍃یا رفیع درجات، یا مجیب الدعوات تویی یکتا و بی همتا، تویی شنوا و بینا 🌼🍃الهی! از شر تمامی اندوه ها و دردها به نام های کامل تو و روح پاکت پناه می برم. الهی! پناه می برم به تجلی نام های مبارکت، تا مرا از شر شیاطین و از شر چشم بد و از شر بدخواهان حفظ فرمایی. ❣سلام و عرض ادب صبح تون بخیر و پربرکت
🌼🍃پدر که باشی سردت می شود ولی کت بر شانه فرزند می اندازی.چهره ات خشن می شود و دلت دریایی آرام نمی گیری تا تکه نانی بیاوری. 🌼🍃پدر که باشی می خواهی ولی نمی شود، نمی شود که نمی شود.در بلندایی از این شهرت مشت نشدن ها بر زمین می کوبی 🌼🍃پدر که باشی عصا میخواهی ولی نمی‌گویی هر روز خم تر از دیروز، مقابل آینه تمرین محکم ایستادن می کنی 🌼🍃پدر که باشی حساس می شوی به هرنگاه پرحسرت فرزند به دنیا،تمام وجود خودت را محکوم آرزوهایش می کنی! 🌼🍃پدر که باشی در کتابی جایی نداری و هیچ جایی زیر پایت نیست ‌بی منت از این غریبه گی هایت می گذری تا پدر باشی .پشت خنده هایت فقط سکوت میکنی 🌼🍃پدر که باشی به جرم پدر بودنت حکم همیشه دویدن را برایت بریده اند ،بی هیچ اعتراضی به حکم ، فقط می دوی و درتنهایی ات نفسی تازه میکنی. 🌼🍃پدر که باشی پیر نمی شوی ولی یک روز بی خبر تمام می شوی و پشت ها را خالی می کنی ، با تمام شدنت ،حس آرامش را بعد از عمری تجربه کنی.. 🌼🍃پدر که باشی در بهشتی که زیر پای تو نبود هم دلهره هایت را مرور می کنی... ❣تقدیم به همه پـدران دنیـا ❣عمرشان دراز و عزتشان افزون باد 🌐
‍ 🌼🍃🌼🍃🌼🍃   *❣* *❣آدم های مهربان زیادی رامی شناسم❣*      *❣ که هر بارسفارش می کنند :❣*         *❣"مراقب خودت باش"❣*           *❣امامهربان ترازآنان❣*              *❣خداوندی است❣*               *❣که می گوید :❣*             *❣"مراقبت هستم"❣*      *🍃❣️لَهُ مُعَقِّباتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْه❣️🍃ِ* *🍃❣️وَ مِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ❣️🍃* *🌼 براى انسان مامورانى است كه🌼*       *🌼پى در پى، از پيش رو،🌼*          *🌼 و از پشت سرش 🌼*            *🌼او را از حوادث 🌼*              *🌼(غير حتمى)🌼*             *🌼حفظ می كنند🌼*            *🌹(سوره رعد/١١)🌹* 🌐 به سوی نور
. و درس بین خودت و خدا دری بگذار داستان واقعی : سهیل بن عمرو با همسرش در سفر بود و در بین راه، راهزنان آنان را رهگیری کردند و آنچه از پول و غذا داشتند با خود بردند و دزدان نشستند و آنچه به دست آوردند خوردند. سهیل متوجه شد که رهبر دزدها غذا را با آنها تقسیم نمی کند، بنابراین تعجب کرد!! از او پرسید: چرا با آنها غذا نمی خوری؟! دزد گفت: روزه ام! سهیل تعجب کرد و به او گفت: دزدی می کنی و روزه می گیری؟! و دزد گفت: (بین خود و خدا دری می گذارم تا از آن وارد بهشت ​​شوم) سپس دزد سهیل بن عمرو و همسرش را پس از آنکه پول آنها را گرفت ترک کرد و به آنها گفت: بروید. تقریباً دو سال پس از این واقعه، سهیل بن عمرو در کعبه به حج رفت، به طور اتفاقی با رهبر دزدانی که دو سال پیش او را دزدیده بودند ملاقات کرد و او را از چهره اش شناخت و این دزد توبه کرده بود و آنچه را که داشت ترک کرده بود. بود، و خداپرست شد!! سهیل خندید و به او گفت: (کسی که بین خود و خدا دری بگذارد روزی از آن وارد می شود) درس: یعنی از این داستان نفهمید که جمع روزه و دزدی اشکالی ندارد و از داستان نفهمید که مادامی که نماز می خوانید هر گناهی می خواهید بکنید و از آن نفهمید که زیارتی است، اگر به آنجا رفتید از گناهانتان باز خواهید گشت همان طور که مادرتان شما را به بار آورد، پس هر گناهی می خواهید بکنید! ( هر دو ) نتیجه اخلاقی این قصه: اگر نمی توانی گناهی را ترک کنی، آن را با طاعت ازدحام کن. زیرا یکی از روش های بد شیطان که با آن وارد انسان می شود این است که او را متقاعد کند که تا زمانی که نافرمانی وجود دارد اطاعت فایده ای ندارد، او می خواهد شما را متقاعد کند که وقتی بعد از نافرمانی اطاعت می کنید منافق هستید و پس از اطاعت نافرمانی می کنید! این در را در مقابل شیطان ببند! تا زمانی که بعد از اطاعت احساس خوشبختی کنید و با غم و اندوه پس از نافرمانی، تو خوبی. نکن پس اطاعتی را که می کنی ترک مکن، هر چند هزار نافرمانی کنی. مثال یعنی: حجاب واجب است، اما این بدان معنا نیست که اگر نمی توانید آن را بپوشید، نماز نخوانید!! نماز بخون و روزه بگیر و صدقه بده بعد از خدا راهنمایی بخوای تا خدای متعال روزی به دلت بیاد و راهنماییت کنه باور کن. - نماز واجب است، اما اگر در آن کوتاهی کردید، و مقداری یا تمام آن را ترک کردید، این به معنای ترک روزه نیست!! در هر حالتی که هستی به سوی خدا برو، حتی اگر لنگ باشی، به راه خدا برو حتی اگر خزیدی. به خدا قسم یک قدم به سوی خدا با دل و اگر دل با اخلاص باشد خدای متعال قدم دیگری را برای شما آماده می کند. خداوند در را به روی تو نمی بندد، حتی اگر گناهانت به ابرهای آسمان برسد مهم این است که مغرور نباشیم و مغرور نباشیم. تا زمانی که به خاطر گناه شکسته و از خود خجالت بکشی و نیکی را دوست داشته باشی حتی اگر نیکی نکنی. و از بدی بیزاری گرچه بدی کنی.. پس تو را مژده بده. بدان که گاهی خداوند در طاعت را به روی تو می گشاید تا از این در به بهشت ​​بیایی، پس اگر غفلت کنی در را نبند. نمی دانی، شاید در ماشینت راه می روی، معتاد به استغفار و تسبیح خدا، پس خداوند تو را می بخشد و از کسانی قرار می دهد که یاد کنند و دری از بهشت ​​را به رویت بگشایند. ممکن است به گناه و نافرمانی بیفتی، اما شاید در شبی تاریک از خواب بیدار شوی و دلت برای خدا نازک و شکسته شود، پس وضو بگیری و دو رکعت نماز بخوانی و گریه کنی و بخوابی، آنگاه خداوند متعال می نویسد. شما قبول دارید تا روزی که او را ملاقات کنید. اطاعتت را هرچقدر هم که در چشمت کوچک ببینی چنگ بزن و سعی کن تغییر کنی، استغفار کنی و از گناهانت توبه کن، هر چقدر هم گناهت را بزرگ ببینی. هیچ چیز کوچکی با اصرار وجود ندارد و نه با طلب بخشش بزرگ. (اگر خداوند طاعت را برای شما آماده کرده و بین او و شما دری گشوده است، این در را با دست خود نبندید، شاید یک در درهای زیادی را به روی شما باز کند). 🌐
اَعُوْذ ُبِاللّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیْمِ بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ ۖ وَأَقِيمُوا وُجُوهَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ ۚ كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ ‎﴿٢٩ اعراف﴾‏ بگو: پروردگارم (همگان را در هر زمان و مکانی) به دادگری فرمان داده است، و (دستور او) این (است) که در هر عبادتی رو به خدا کنید و از وی مخلصانه اطاعت نمائید و او را صادقانه بپرستید. خداوند همان گونه که شما را در آغاز آفریده است، (به همان سادگی پس از مرگ شما را زنده می‌کند و به سوی او) برمی‌گردید. (۲۹) ‌ 🍋    🌹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّد🌹 🍅🍅 سلام و درود بر شما زنده دلان صبح یکشنبه هفتم اسفند, به خیر 🍋🍋🍋 بارخدايا پشيمانيمان را بر لغزشهايى كه گرفتارشان شده ‏ایم، و تصميم بر ترك گناهانى كه برايمان پيش می آيند را توبه ‏اى قرار ده که برايمان موجب عشق تو گردد، اى دوستدار توبه كنندگان و ای کسی که خود فرموده اى :  " نه تنها که سیّئات را می‌بخشی ، بلکه آنها را تبدیل به حسنات می‌نمایی " الهى از همه‌ی گناهان صغیره و کبیره استغفار میطلبیم و تقاضای عفو داریم .🍏🍏🍏🍏 طاعات و عبادات همه ی ما و شما قبول درگاه خداوند سبحان اللَّهُمَّ لا مانِعَ لما أعْطَيْت، وَلا مُعْطيَ لما مَنَعْت، ولا ينْفَعُ ذا الجَدِّ مِنْكَ الجدُّ بارالها آنچه را تو بدهی چیزی نتواند مانع شود و چیزی را که تو منع کنی کس نتواند بدهد. وصاحب هیچ ثروتی از تو نتواند نفع بدهد آمین آمین آمین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حاج اسکندر برنجی
محمد فتاحی: قدری از خودمان تعریف کنیم🤔 *(تقدیم به مو سفیدان گرامی)* لازم هست گاهی اوقات یادآوری کنیم به: قهرمانان بی مدال: ما قهرمانان بی‌مدالی بودیم که هرگز ما را بالای سکویی نبردند و مدال افتخاری بر گردنمان نیاویختند. کسی ما را تافته جدا بافته تربیت نکرد و تا مدرسه بدرقه نشدیم و پشت در مدرسه با ماشین به استقبال‌مان نیامدند. خودمان تنها به مدرسه رفتیم و ثبت نام کردیم و آخر سال هم کارنامه گرفتیم. در هیچ کلاس فوق برنامه‌ای ثبت نام نشدیم. به کلاس موسیقی و استخر و زبان و کامپیوتر و...نرفتیم. بازی‌های ما و خوشگذرانی‌های ما در کوچه برگزار شد. ما هنوز با هم بازی‌هایمان رفیق شفیق مانده‌ایم. در خانه، کسی در جستجوی معدل و نمرات ما نبود و حتی بعضی از والدین نمی‌دانستند فرزندشان فرزند چندم است و در چه پایه‌ای تحصیل می‌کند؟ ما نسلی بی‌توقع و پر بازده بودیم و هیچگاه بارمان را بر دوش کسی تحمیل نکردیم. کمتر خواسته‌ای بود که به آن برسیم و آرزوهای ما لابه‌لای روزهای شلوغ زندگی گم‌ شد. ما نسلی بودیم ‌که بی‌سر و صدا و بی‌توقع و کم هزینه بزرگ شدیم و همیشه کمک حال خانواده بودیم‌. زنده بودیم و گذران زندگی کردیم و ازدواج کردیم. ◼◼ نسلی شدیم که فرزندانمان را حمایت کردیم. کوله‌پشتی‌هایشان را بردوش گرفتیم و بدرقه‌شان کردیم و به استقبالشان تا مدرسه رفتیم. فرزندانمان را غرق در مهر و مهرورزی کردیم.‌ چندین ‌مهارت به آنها آموختیم و در کلاس‌های متعدد ثبت نامشان کردیم. ما فرزندانمان را نابغه تربیت کردیم و باز هم برای خودمان کاری نکردیم. ما نسلی بودیم مهربان و مسئول و مهرورزی را تمام کردیم و مادران و پدرانمان را به خانه سالمندان نسپردیم و علاوه بر بار زندگی خودمان، آنها را نیز تا آخرین لحظه در حد توانمان حمایت کردیم.‌ راستی ما چگونه اینچنین مسئولیت پذیر شدیم؟ اینهمه مهر و مهربانی را از کجا آموختیم؟ ما نسلی بودیم که هیچکس ما را نشناخت و فرصت خاصی برای رشد ما فراهم نشد. چنین نسلی هرگز نخواهد آمد! هیچکس ما را نابغه تربیت نکرد اما نابغه شدیم! نابغه هستیم و مسئولیت‌پذیر و هنوز هم در میانسالی با شور و شوق و پر تلاش زندگی می‌کنیم و دنیا زیر پاهای ما می‌چرخد. دلتنگ می‌شویم، خسته می‌شویم، اما نامهربان نمی‌شویم و مسئولیتهایمان را ترک نمی‌کنیم. درود بر ما و پاینده باشیم. تقدیم به متولدین دهه‌های سی، چهل و پنجاه ...
؛ زندگى‌نامه و عملکرد ✍ على ‌اکبر خدایی شریح بن حارث کندى - مشهور به شریح قاضى - از چهره‌هاى اجتماعى - قضایى و تا حدى سیاسى صدر اسلام مى‌باشد . در این مقاله کوشش مى‌گردد تا زوایاى دیگرى از زندگى او همچون: بودن، صحابى یا تابعى بودن وى، دلایل تداوم منصب قضاى او و ... روشن گردد . مقدمه پرداختن به شخصیت‌هاى گوناگون تاریخى، علاوه بر این که زوایاى تاریک حیات تاریخى شخص مورد نظر را مشخص مى‌سازد، تا حدى تناقضات میان روایات مختلف راویان آن را هم برطرف مى‌نماید . بررسى حیات تاریخى شریح نیز یکى از همین مقوله‌هاست . از آن جا که درباره تاریخ حیات او اختلاف زیادى وجود دارد و این اختلافات سبب شده تا شخصیت او از سوى محققین غربى همچون: تیان، اشنایدر، شاخت و . . . افسانه‌اى و جعلى قلمداد شود، این نوشتار کوتاه تا حدى به روشن شدن این قضایا کمک خواهد کرد . به طور خلاصه مى‌توان گفت که شریح یکى از معدود فعالان عرصه قضا و داورى مى‌باشد که عمر طولانى یافت و مدت مدیدى از آن را در کار قضا سپرى نمود . شریح; افسانه یا واقعیت در منابع تحقیقاتى غربى‌ها در کنار بررسى علم قضا در اسلام، دانش حدیث و کاوش در شناخت مکتب‌هاى نخستین اسلامى، از شریح به عنوان شخصیتى نیمه افسانه‌اى یا جعلى یاد شده است . دلیل این نگرش و قضاوت، به میزان تناقض در روایات راجع به حیات او بر مى‌گردد . از دیدگاه آن‌ها شریح شخصیتى است که روایات مربوط به وى غیر واقعى و غیر قابل باور مى‌باشد . مثلا امیل تیان (Emile Tyan) مهم‌ترین دلیل افسانه‌اى بودن او را در غیر ممکن بودن مدت قضاوت طولانى او (75 سال)، با توجه به اتفاقات سیاسى و عزل و نصب‌هاى گوناگون زمان او دانسته است . این نکته از چند جهت قابل نقد و بررسى مى‌باشد: 1- کمبود مطالعات عمیق و مؤثر نویسنده در باب شخصیت و تاریخ حیات او، صرف نظر از مطالعات قضایى تیان . 2- نقصان اطلاع و آگاهى او نسبت‌به خصوصیات اخلاقى و ویژگى‌هاى رفتارى شریح و حالت رضاى او به حکومت وقت . 3- سازش و مداراى شریح با هر حاکم و خلیفه، به گونه‌اى که رضایت او را در تثبیت مقامش جلب نماید . شاخت (Schacht) دیگر نویسنده غربى که شخصیت‌شریح را ساختگى فرض کرده است، از شریح نه به عنوان فردى خاص، بلکه به عنوان نظریه‌اى از انواع نظریات مورد استناد در میان اهل عراق یاد کرده است . در عین حال، در جایى دیگر از شریح به عنوان طراح قدیمى مکتب عراق یاد مى‌کند که اشاره به وجود فردى خاص دارد . گرچه بعضى از روایات موجود در مورد شریح متناقض و گاه اغراق‌آمیز است، ولى دلیل بر غیر تاریخى بودن این چهره نمى‌باشد . هم‌چنین، نامه ذکر شده در از جانب امام على به این شخص و نمونه‌هایى از قضاوت‌هاى وى و راهنمایى‌هاى حضرت على و احادیثى که به نقل از شریح در کتب معتبر حدیث آمده، در کنار اشعار به جاى مانده از او، بر واقعى بودن این شخص مهر تایید مى‌زند . 🔸بررسى حیات تاریخى شریح تا قبل از تصدى مقام قضاوت در این که اصل و نسب شریح متعلق به کدام سرزمین و ملیت‌بوده است، میان تاریخ نویسان، عالمان انساب و تذکره نویسان اختلاف نظر کلى وجود دارد . اکثر نویسندگان با توجه به شجره‌نامه اجدادى او اظهار داشته‌اند که جد پنجم شریح - رائش - از سپاهیان بوده که به فرماندهى سیف‌بن ذى یزن، براى جنگ با حبشه به سرزمین یمن آمده و تابعیت قبیله معروف کنده را پذیرفته و در آن جا ماندگار شده بودند و به همین دلیل جزء هم‌پیمانان (حلفاى) کنده محسوب گردیدند و خود شریح نیز بر این نکته (حلیف بودنش) تاکید کرده است . ابن سعد در معرفى نام و نسب او نوشته است: «وى شریح‌بن حارث‌بن قیس‌بن جهم معاویة‌بن عماربن رائش‌بن حارث‌بن معاویة‌بن ثورین مرتع از نسل کنده بود» . این نسب نامه از حیث قدمت‌سند و به لحاظ تاریخى، بر دیگر روایات ترجیح دارد . منابع، تاریخ دقیق تولد شریح را به خاطر گمنامى و ناشناس بودن وى در آن زمان ذکر نکرده‌اند، ولى با توجه به این که اکثر منابع معتبر، سال وفات او را 78 یا 80 هجرى و سن او را در هنگام مرگ 106 تا 110 سال دانسته‌اند. تاریخ ولادت او، حدودا 30 سال قبل از هجرت پیامبر ص بوده است، اما مطابق روایت ابن‌حجر تاریخ ولادت او حدودا با زمان تولد امام على یکسان بوده است ....   📕مجله تاریخ اسلام جلد 7  ص 5 این مقاله با تلخیص ادامه دارد...
از دوران کودکى و نوجوانى جز چند خبر کوتاه، مطلبى نگاشته نشده است; یکى از این خبرها مربوط به اسارت وى و مادرش در دوران نوجوانى و دیگرى در رابطه با خبر ازدواج وى با دخترى از بنى‌تمیم - به نام زینب - مى‌باشد. هم‌چنین، خبرى بسیار کوتاه از تعلیم و آموزش دیدن او در نزد معاذبن جبل وجود دارد. اکثر منابع، مهاجرت شریح از یمن به حجاز را تایید کرده‌اند. بعضى مقصد وى را شهر مدینه ذکر کرده اند و برخى دیگر از ذکر مقصد وى خوددارى نموده‌اند . درباره تاریخ این مهاجرت هم اختلاف مى‌باشد; تعدادى از مورخان، زمان آن را در دوران پیامبر ص و عده‌اى آن را در دوران خلافت ابوبکر، ذکر کرده‌اند. 🟩 شریح; صحابى یا تابعى؟ در مورد این که شریح از صحابه بود یا تابعین، میان مورخان و عالمان رجال اختلاف نظر وجود دارد. بعضى او را در ردیف تابعین به حساب آورده‌اند که زمان جاهلیت را هم درک نموده است، اما ابن‌حجر گزارشى از ملاقات کوتاه او با پیامبر ص آورده و کوشش دارد که وى را جزء صحابه به حساب آورد. در حالى که ذهبى، صحابى بودن او را رد مى‌نماید. ابن وکیع اسلام آوردن شریح را قبل از رحلت پیامبر ص تایید کرده، ولى ملاقات او با پیامبر ص را مردود مى‌داند. به طور خلاصه مى‌توان گفت که شریح قاضى جزء بزرگان تابعینى بوده که با صحابه بزرگى همچون: حضرت على ، عمر بن خطاب، زیدبن ثابت، عبدالله مسعود و غیره مصاحبت داشته و از آن‌ها علوم مختلف و به ویژه حدیث را فرا گرفته است. 🟪 شریح در دوره خلافت ابوبکر در این زمان، شریح از جمله تازه مسلمانان به شمار مى‌رفت; به همین دلیل، عنصر مهمى در شهر مدینه به حساب نمى‌آمد. این امر سبب ناشناخته ماندن شخصیت وى و عدم کسب مسؤولیت دولتى در دوره ابوبکر گردیده و اعتراضات مردم مدینه، پس از انتخاب شریح به قضاوت در کوفه نیز این گفته را تایید مى‌کند . 🟦 شریح در زمان خلافت عمر بن خطاب جهت‌ بیان اخبار شریح در دوره عمر، ناچاریم که دوران ده ساله خلافت عمر را به دو دوره پنج‌ساله تقسیم کنیم. دوره پنج‌ساله اول، مربوط به دورانى است که شریح هم‌چنان در شهر مدینه ساکن بود، ولى سمت دولتى نداشت. با گسترش دامنه فتوحات مسلمین در زمان خلافت عمر، وى منصب قضا را، بر حسب ضرورت، به دیگران تفویض کرد . این افراد نیز - بر خلاف شیوه انتخاب ابوبکر - اغلب اشخاصى غیر معروف بودند که سابقه چندانى در اسلام نداشتند; زیرا عمر ترجیح مى‌داد که صحابه و اشخاص معروف و سرشناس اسلام را به عنوان مشاور و رایزن در مدینه و نزد خود نگه دارد. این مرام خلیفه دوم زمینه را براى چهره شدن افرادى همچون شریح فراهم ساخت و یکى از دلایل اصلى انتخاب شریح نیز همین اصرار عمر در به کارگیرى این شیوه در انتخاب این افراد بود. وى از جمله افراد با سواد مدینه در دوران عمر محسوب مى‌شد که در شاعرى و علم انساب نیز خبره بود. بنا به گفته یک محقق عرب، شریح در زمان انتخاب شدن به سمت قضاوت در کوفه، متولى شهر مدینه بود و همین ویژگى‌ها نیز در انتخاب او مؤثر بود . عامل مهم دیگرى که اکثر منابع از آن به عنوان علت انتخاب شریح به سمت قضاى کوفه یاد کرده‌اند، چگونگى قضاوت شریح میان عمر و مردى که بر سر اسبى مرافعه کرده بودند، مى‌باشد که طى آن عمر نحوه قضاوت شریح را پسندیده و او را به قضاى کوفه برگزید . این اولین آشنایى عمر بن خطاب با شریح بود که در دوران پنچ ساله دوم خلافت عمر انجام گرفت . شریح به هنگام تصدى قضاوت در کوفه - سال 18ه - مردى چهل ساله بود . وى به همراه چندتن دیگر همچون: کعب‌بن سوار ازدى، ابوموسى اشعرى و عبدالله‌ بن مسعود از جمله قضات مستقلى بودند که به طور مستقیم از طرف خلیفه براى تصدى این مقام انتخاب شده و تحت امر خلیفه بودند، نه والى او . عمربن خطاب هنگامى که شریح را به منصب قضاى کوفه مى‌فرستاد، نامه‌اى به او نوشت و نحوه قضاوت اسلامى را به او تعلیم داد. همین دستور، به علاوه راهنمایى‌هاى دیگر عمر و خلفاى هم دوره او، ملاک اصلى قضاوت شریح در میان اهالى کوفه; و اصلى‌ترین علل تداوم منصب قضایى او بود . در منابع آمده است که عمر ماهانه یکصد درهم بابت دستمزد به او مى‌پرداخت💶 💶 💷 عمر بن خطاب یکى از دو تن بدریونى بود که شریح در احادیث و روایات خود به او استناد مى‌کرد. و بیش‌تر احادیثى که وى از پیامبر ص نقل کرده است، از زبان و قول عمر مى‌باشد. 🟨 شریح در دوره خلافت عثمان در زمان خلافت عثمان، منصب قضاى شریح از طرف خلیفه تثبیت گردید و او توانست، در مدت خلافت دوازده ساله عثمان، سمت قضاى کوفه را حفظ نماید . رفتار شریح و میزان تاثیرپذیرى و الگو بردارى وى از عثمان، نسبت‌به عمر، بسیار کم‌تر بوده است و روایاتى را که از عثمان نقل مى‌کند، بسیار کم‌تر از روایات منقول از عمر مى‌باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانال مذهبی راز قرآن: 🔸خدا شاهکار میکنه😍 🔹می‌گویند یونس وقتی از همه جا ناامید شده بود، همان زمانی که خود را در تاریکی‌های شکم ماهی دید و در پریشانی و بی‌تابی فرو رفت به خدا گفت: لااله‌الا‌انت سبحانک انی کنت من الظالمین ... "یعنی که خدای من هیچ خدایی جز تو نیست، تو منزهی و من از ظالمین و ستمکاران بودم. به خودم قبل از همه ستم کردم... 🔹یونس وقتی دلش را صاف کرد، وقتی تقصیراتش را پذیرفت، خدا نجاتش داد ... و ادامه‌اش که می‌گویند: فستجبناله و نجیناه من الغم و کذلک ننجی المومنین ... یعنی ما مومنین را اینگونه نجات می‌دهیم ... 🔹وقتی که غم سراسر وجودشان را فرا گرفت، وقتی پریشان شدند ... یعنی بنشین گوشه‌ای و دلت را با خدا صاف کن مثل یونس... 📖 @raz_quran ❣زيباترين حس سجده اين است که در گوش زمين پچ پچ ميکنى، اما در "آسمان"صداى تو را ميشنوند... وقتي بهترين ها را براي ديگران مي خواهيد، افکارتان بکر است و زلال! در کلام آسماني آمده است: دعا قضا را برمي گرداند، هرچند آن را محکم کرده باشند ! به همين سادگي … کمترين مهرباني اين است که براي هم دعا کنيم ─📖 @raz_quran 🌷 امیرالمؤمنین امام علی(علیه السلام) : 👌 فَإِنْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَي سَيُؤْتِيكَ فِي كُلِّ غَدٍ جَدِيدٍ مَا قَسَمَ لَكَ وَ إِنْ لَمْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ فَمَا تَصْنَعُ بِالْهَمِّ فِيمَا لَيْسَ لَكَ ✍ پس اگر سال آینده ، در شمار عمر تو باشد همانا خدای بزرگ در هر روز سهم تو را خواهد داد ، و اگر از شمار عمرت نباشد تو را با اندوه آن چه كار است؟ 📚 نهج البلاغه ، حکمت ۳۷۹ ☀️ به ما بپیوندید 👇 📖 @raz_quran 🌷امیرالمؤمنین امام علی(علیه السلام) : 💥 لَنْ يَسْبِقَكَ إِلَي رِزْقِكَ طَالِبٌ وَ لَنْ يَغْلِبَكَ عَلَيْهِ غَالِبٌ وَ لَنْ يُبْطِئَ عَنْكَ مَا قَدْ قُدِّرَ لَكَ ✍ هرگز جوینده ای در گرفتن سهم روزی تو بر تو پیشی نگیرد ، و چیره شونده ای بر تو چیره نگردد ، و آن چه برای تو مقدر گشته بی كم و كاست به تو خواهد رسید. 📚 نهج البلاغه ، حکمت ۳۷۹ ☀️ به ما بپیوندید 👇 📖 @raz_quran
هدایت شده از مقدم
💠مقامی که از قبرستان رسید💠 ◀️ مردم غالبا از قبرستان فراری هستند و میلی ندارند به آنجا سربزنند، در حالی که در روایات توصیه شده که به قبرستان سربزنید و مرگ و قیامت را در دل‌های خود زنده کنید، علمای بزرگ از ارتباط با قبرستان به مقامات بالایی رسیدند که داستان زیر یک نمونه از آن است: 🍃مرحوم‌ آية‌ الله‌ حاج‌ شيخ‌ محمّد تقیّ آملی که‌ از شاگردان‌ سلسلۀ اوّل‌ مرحوم قاضی بودند، نقل‌ کرده: من‌ مدّتها ميديدم‌ كه‌ مرحوم‌ قاضی طباطبایی دو سه‌ ساعت‌ در وادی السّلام‌ مینشينند. 🍃با خود میگفتم‌: انسان‌ بايد زيارت‌ كند و برگردد و به‌ قرائت‌ فاتحه‌ای روح‌ مردگان‌ را شاد كند؛ كارهای لازم‌تر هم‌ هست‌ كه‌ بايد به‌ آنها پرداخت‌. اين‌ إشكال‌ در دل‌ من‌ بود امّا به‌ أحدی ابراز نكردم‌، تا آنكه‌ از نجف‌ اشرف‌ عازم‌ بر مراجعت‌ به‌ ايران‌ شدم‌ وليكن‌ در مصلحت‌ بودن‌ اين‌ سفر ترديد داشتم‌ و از اين‌ نيّت‌ كسی‌ مطّلع‌ نبود. همچنین شبی ميخواستم‌ بخوابم‌؛ در طاقچۀ پائين‌ پای من‌ كتاب‌ بود‌؛ در وقت‌ خواب‌ طبعاً پای من‌ بسوی كتابها كشيده‌ ميشد. با خود گفتم‌ برخيزم‌ و جای خواب‌ خود را تغيير دهم‌، يا نه‌ لازم‌ نيست‌؛ چون‌ كتابها درست‌ مقابل‌ پای من‌ نيست‌ و بالاتر قرار گرفته‌، اين‌ هتك‌ احترام‌ به‌ كتاب‌ نيست‌. در اين‌ ترديد بنا بر آن‌ گذاشتم‌ كه‌ هتك‌ حرمت نيست‌ و خوابيدم‌. 🔶صبح‌ كه‌ به‌ محضر مرحوم‌ قاضی رفتم‌، فرمود: 🔸صلاح‌ نيست‌ شما به‌ ايران‌ برويد، و پا دراز كردن‌ بسوی كتابها هم‌ هتك‌ احترام‌ است‌. 🔸بی‌اختيار هول‌ زده‌ گفتم‌: آقا شما از كجا فهميده‌ايد؟ 🔸فرمود: از وادی السّلام‌ نجف فهميده‌ام‌. 📕 معادشناسی ج ۲ ص ۲۶۶
️خدای مهربان:        💜⃟¦🎀⇢ اگر ناامیدی به شما روی آورد،                      سجده کنید...💕🕋💭 - "الزمن لا يغير أحد .. الزمن يكشف كل إنسان على حقيقته !" گذرِ زمان هیچ شخصی را تغییر نمیدهد، بلکه حقیقت آنها را آشکار میکند. سلام علیکم و رحمة الله از شما برادران و خواهران مومن و مسلمان عاجزانه تقاضای دعای خیر و عافیت داریم برای این خواهر عزیز که 19 سال بیشتر ندارن دعا کنید الله رب العزة به ایشان شفای کامل و عاجل عنایت بفرماید . ✨ اللَّهُمَّ رَبَّ النَّاسِ أَذْهِبِ الْبَأْسَ اشْفِ أَنْتَ الشَّافِي، لا شَافِيَ إِلا أَنْتَ شِفَاءً لا يُغَادِرُ سَقَمًا✨ خداوندا! ای پروردگار مردم بيماری را بزدا و شفا عنايت كن یاٰاَلّلٰه اشْفِ وَأَنْتَ الشَّافِي،لا شِفَاءَ إِلاَّ شِفَاؤُكَ، شِفَاءً لا يُغَادِرُ سَقَمًا.🤲 یاالله بيماری اش را برطرف سازوچنان شفايی عنايت كن كه هيچگونه بيماری ای باقی نماند چرا كه تو شفاء دهنده هستی و هيچ شفايی بجز شفای تو وجود ندارد. اللهم آمین یا شافی الامراض
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمَّد‌وَآل‌مُحَمَّد🤍🍃 🍂اللّٰھُم‌َّصَل‌ِّ؏َـلے‌ٰمُحَمّ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا