و ایرانیان است (حرام سیاسی).
۵- حالا به بخشی از بیانات حضرت آقا در دیدار رمضانی مسئولان نظام با ایشان توجه کنید. دقیقاً بر ساختگی و تحمیلی بودن چالش حجاب تاکید میفرمایند، همان نکته اساسی که متاسفانه از نگاه مسئولان محترم پنهان مانده بود. رهبر معظم انقلاب از مسئله حجاب با عنوان یک «چالش تحمیلی» بر کشورمان یاد کرده و فرمودند «کسانی نشستند و نقشه کشیدند و برنامهریزی کردند که حجاب بشود یک مسئله در کشورمان. در حالی که چنین مسئلهای در کشور وجود نداشت. مردم داشتند زندگی میکردند با شکلهای مختلف». حضرت ایشان در ادامه بر شرعی و قانونی بودن حکم حجاب و ضرورت رعایت آن تاکید کرده و با اشاره به کانون بیرونی کشف حجاب و لزوم درک این نکته فرمودند: «امروز [دشمنان] روی مسئله برداشتن حجاب بانوان تلاش میکنند ولی این اول کار است. هدف این نیست. هدف دشمن آن است که وضع کشور را برگردانند به وضعیت قبل از انقلاب... بنده اطمینان دارم که بانوان کشورمان حتی کسانی که یک مقداری در زمینه حجاب سهلانگاریهایی هم دارند، اینها دلبسته اسلامند. وابسته نظامند. بارها گفتهام که با این دید باید نگاه کرد. بنده معتقدم در دولت و در قوه قضائیه و در بخشهای مختلف در این زمینه مسئولیت وجود دارد و باید به مسئولیتهای قانونی و شرعی خود عمل کنند. خود بانوان ما در این مسئله بیش از همه مسئولیت دارند».
۶- و بالاخره، تمامی شواهد موجود و بسیاری از اسناد غیر قابل تردید حکایت از آن دارند که پدیده پلشت کشف حجاب یک توطئه حسابشده از سوی دشمنان ایران اسلامی است که برخلاف ظاهر آن، نه فقط علیه زنان کشورمان بلکه برای مقابله پنهان و تدریجی با هویت اسلامی جامعه طراحی شده و به صحنه آورده شده است و اکنون که بعد از گلایه رهبر معظم انقلاب حرکت و تلاش تازهای برای مقابله با این پدیده خانمانسوز آغاز شده است باید به این نکته توجه ویژهای داشت که پدیده کشف حجاب خاستگاه و ریشه بیرونی دارد و علاوهبر سرویسهای اطلاعاتی بیگانه کسانی هم در داخل کشور برای این هنجارشکنی اجیر شدهاند. مقابله با این جریانات هنجارشکن و پادوهای داخلی دشمن نیازمند کشف آنها و قاطعیت در برخورد پشیمانکننده با آنان است. اگر مسئولان و دست اندرکاران محترم، جوانان میهن اسلامی را فرزندان خود میدانند -که باید بدانند و میدانند- باید نجات فریبخوردگان از چنگال پدیده پلشت کشف حجاب را تکلیف شرعی و انساندوستانه خود تلقی کنند و خدای نخواسته تحت تاثیر خناسان تصور نکنند که اجازه ادامه گرفتاری آنان در چنبره پلید کشف حجاب دلسوزی و به اصطلاح مدارا با آنان است! بدیهی است که اگر خدای نخواسته فرزند دلبندتان به مواد مخدر معتاد شود، تهیه مواد برای ادامه اعتیاد او را خیانت به فرزندتان میدانید و نه اقدامی دلسوزانه!
حسین شریعتمداری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وجه زنانهی مقاومت علیه ساختارهای مستکبرانه «برای اقامهی حق»، همچنان در ادبیات مفهومی ما، مغفول است.
حجم بسیار گستردهی حضور و بلکه پیشاهنگی زنان برای جریان مقدس مقاومت، قابل واکاوی و ستایش است.
در پس مدرنیتهی متاخر، تلاش شد تا زنان برخیزند، اما فقط «علیه» ساختارها؛ آن هم به نحو آشوبگرانه.
اما اینجا «چیزهایی برای پرشدن مشت جهانیان وجود دارد»؛ برخلاف مقاومت فوکویی!
و برای همین، عمیقا سرکوب میشود، ولو تمام شعارهای خودشان لگدکوب شود.
پ.ن:
فقط کافی بود این فحاشیها و این رفتارهای خشونتبار بر سر یک زن، توسط جمهوری اسلامی بار میشد.
تمام دنیا فریاد حقوق زنانش بلند میشد...
#طوفان_الاقصی
https://eitaa.com/azmanegasht
یار مردم باشید، نه بار نظام اسلامی!
همچنان نقل و نبات تمامی محافل، بحث حجاب است و متاسفانه با ایزولهشدن حامیان جمهوری اسلامی در پیامرسانهای داخلی، گاهی موجهایی فارغ از تدقیق در مساله، شکل میگیرد و بعضا نمودهای اجتماعی و فیزیکی هم مییابد.
سال گذشته در مخالفتم با لایحه عفاف و حجاب علیرغم برچسبزنیها، عرض کردم که این لایحه جز هزینهتراشی برای نظام چیزی ندارد و در برههای نیستیم که جامعه، طاقت این هزینهها را داشته باشد.
بعد از یکسال، دوستان متخصص و مصرفکنندگان پیامرسانهای داخلی، حالا فوجفوج در مخالفت با این لایحه، پیام رد و بدل میکنند و راه چاره را در حمایت از طرح نور میدانند و باز هم همان آش و همان کاسه!
خدمت همهی دلسوزان بزرگوار باید عرض کنم که باز هم شتابزدگی بلای جان نظام عزیزمان خواهد شد و به زودی تبعات هزینهتراشیها را مشاهده خواهید نمود؛ طرح نور باید از لایههای ساختاریتری شروع میشد، جایی که دستمان بازتر بود، تا کف خیابانی که نه قوّت روایت درست رسانهایاش را داریم و نه مشخص است که تا چه بازه زمانی این حجم انرژی و توان نیروی قهریه باید به سمت کنترل حجاب سوق داده شود. تبعات اجتماعی طولانی مدتش بماند که با این وضعیت، سرمایه اجتماعی نظام روزبهروز کمتر خواهد شد و حیف و صد حیف که در جنگ سخت هرچه بافته میشود، در جنگ نرم، رشته میگردد!
ای کاش دلسوزان فرادست، یاریگر مردم عامی شوند که دغدغهی عفاف و حجاب دارند و تسهیلگری مردم را در دستور کار قرار دهند و بهجای طرحهایی همچون طرح نور، که تنها بستن چند روزهی یک زخم کاریاست، از ساختارهایی که هم امکان نظمبخشیشان بیشتر است و هم مقبولیت قانون در آنها بیشتر است، طرح هایی ازین دست شروع میشد.(فارغ از کارهای فرهنگی)
سخن بسیار است و راه، تنها وارد کردن مردم در این امر در فضاهای غیرساختاری است. حیف است، ریز ریز سرمایهی اجتماعی نظام را برباد ندهیم...
https://eitaa.com/azmanegasht
سیطره کمیت و حصار ظاهرگرایی
✍ حمیده سادات حسینی روحانی
✅ نمودارها اطرافمان را پر کردهاند. نمودارهای برگرفته از انواع پیمایشهای کمی، که بنا بوده ظواهر و لایههای سطحی را بسنجند، اما حالا برای تحلیل بواطن و عمیقترین لایههای بینشها و گرایشها نیز مورد استفاده قرار میگیرند. با درصدگیری از افرادی که در نمونه آماری گفتهاند نماز نمیخوانند و روزه نمیگیرند، وضعیت کلی دینداری را میسنجیم: که براساس آمارها دینداری هنوز قدرتمندتر، اما در روندی نزولی است. با درصدگیری از تعداد افرادی که بعد از برخورد پلیس شال بر سر میگذارند، میزان موفقیت طرحهای عفاف و حجاب را قضاوت میکنیم. با درصدگیری از افرادی که در نمونه آماری با سیاستهای منطقهای ایران مخالفت کردهاند، وضعیت فرهنگ مقاومت در جامعه را به قضاوت مینشینیم.
🔹مشکل، تنها در این نوع تعمیمهای ناروا در جایگاه تفسیر نیست. در روند پیمایشها نیز بعضا مواردی تبدیل به گویه شده و در قالب سنجههای آماری قضاوت میشود که در همان دورههای ابتدایی نقد کمیگرایی در علوم اجتماعی، مشخص شد به این شکل مبهم و کلی در پیمایشهای کمی قابل اندازهگیری نیست. میزان موافقت با «جدایی دین از سیاست» از همین نمونهها است. گویهای مبهم و کلی با قابلیت تفسیرپذیری با انواع معانی ذهنی، که حالا با خطکش آمار اندازهگیری میشود.
🔸از این شگفتانگیزتر، استفاده از چنین دادههایی برای قضاوت کلی در مورد جامعه ایران است. گزارههایی از این قبیل که در کشور با «دوجامعهای شدن» مواجه هستیم! تصویری تخیلی از جامعهای که نه تنها در دایره هنجارها و نمادها، که در عموم عقاید و ارزشهای کلان خود دچار دوقطبی شده و مشترکات کلان آن حداقلی شدهاند. تحلیلهایی که بیشتر برآمده از عدم تجربه زیست در جامعه قطبیشده در همه ارزشها، و نداشتن تصویری دقیق از عوارض و آثار آن در سطوح مختلف تعامل در بستر عمومی جامعه به نظر میآید.
✅ گویی ظاهرگرایی حصاری شده که افرادی از طیفهای متفاوت فکری را به هم پیوند زده و در خود محصور نمودهاست. علیرغم همه دعاوی منتقدانه علیه مدرنیته، در شیءانگاری انسان و عددپنداری او با پوزیتیویسم در دوران نوپایی تجدد به اشتراک رسیدهایم. نه آنکه پژوهشهای کمی و آماری در عناوین اجتماعی و انسانیِ سنجهپذیر خود قابل اتکا نباشند، نه! مسئله، تقلیل حوزه تحلیل و شناخت و کیفیترین مفاهیم، به این ظواهر کمی است. پیمایشهایی که بر پیشفرض شناخت عمیق و درست افراد از خود بنا شدهاند و با نادیده انگاشتن تعارضهای درونی بشر و عدم انسجام آگاهی در بسیاری از افراد، در کنار فهم ایستا و غیرموقعیتمند از انسان، قدرت پیشبینی رفتارهای متفاوت و خلاف انتظار در موقعیتهای جدید و متمایز را از اندیشمندان متکی به خود، گرفتهاند.
🔹با اتکای به همین ظواهر و مشاهدات بود که پیش از انقلاب، عدهای با پیگیری روند تضعیف دینداری در ایران از آغاز دوره پهلوی در نسبت با دوران قاجار، از باور امام خمینی (ره) به امکان پیروزی یک نهضت دینی و سرنگونی شاه تعجب میکردند. تکیه به ظواهر و عجز از شناخت و تحلیل لایههای عمیق جهتگیریهای عمومی و مکنونات فرهنگی یک ملت، پیشبینی انقلاب اسلامی را برای شما دشوار میسازد؛ همانطور که اتکا به ظواهر انتقادی در خصوص سیاستهای منطقهای جمهوری اسلامی، امکان پیشبینی و تحلیل اقبال عمومی به شخصیتی همچون سردار شهید قاسم سليمانی را از شما سلب میکند.
🔸از سوی مقابل، همین دست معیارهای ظاهرگرایانه، ملاک ارزیابی میزان موفقیت طرحهای عفاف و حجاب از نوع انتظامی شدهاست. به همان میزان که شمار حداکثری زنانی که در اوج غائله زن، زندگی، آزادی و بدون وجود هیچ فشاری از جنس دولتی، پوشش سر و بدن خود را حفظ میکردند معنادار بود و توفیق انقلاب اسلامی را در ایجاد اتمسفری حجابمحور، در دوران اوجِ قدرت شبکهایِ حیازدایی جهانی به نمایش میگذاشت؛ شمار میزان افزایش این افراد پس از مقابله انتظامی، بدون در نظر گرفتن نیروی مقاومت و مبارزهی برآمده از این فشار، رهزن و ظاهرگرایانه است.
🔹کشف حجاب رضاخانی هرچند از حیث محتوای کاملا خلاف فرهنگ ایرانی - اسلامی و از حیث سطح خشونت، مقولهای کاملا متمایز بود، اما عبرتهایی در نوع و آثار قانونگذاری دارد. مصوبه کشف حجاب، در ظاهر توفیقاتی داشت. قبح سنگین بیحجابی در ایران شکسته شد و بسیاری از افراد در مشاغل رسمی و مرتبط با دولت، مجبور به تبعیت شدند. عادیشدن بیحجابی و برهنگی و شأن غیراساسی آن در بخشی از جامعه با وجود اعتقادات دینی، از تبعات این قانون بود. اما مشکل قانونگذاران این بود که در کنار این آثار، به نیروی مقاومت غیرقابل شمارش و هسته مبارز غیرقابل مشاهدهی زاییده این نوع قوانین توجه نداشتند.
🔸البته که هر نیروی مقاومتی به انقلاب منتهی نمیشود. انقلاب اسلامی ریشههایی عمیقتردر قلب فرهنگ ایرانی داشت و از این عناصر مغذی در جهت تقویت خود تغذیه کرد؛ اما بینش ظاهرگرایانه و کوتاهمدت اعمالکنندگان کشف حجاب، حتی قادر نبود شکلگیری هستههای مقاومت را در برابر دینزدایی از ایران پیشبینی کند.
🔹سردمداران گشت ارشاد در دهه نود، اگر در کنار درصدشماری تابعان قانون، با تکیه به بینشی عمیقتر و بلندمدت، اقتضائات نحوه قانونگذاری خود را دنبال میکردند، پیشبینی وقوع شورشی از جنس زن، زندگی، آزادی و سوار شدن دشمن بر چنین ظرفیتی چندان دشوار نبود. اعمال قانون از جنسی که در وجدان جمعی، با قضاوت عدم تناسب جرم و مجازات همراه باشد و بستری برای ظهور انواع قهرمانسازی و مبارزهطلبی را فراهم کند، خود زاینده ضد خود و هستههای مقاومت و مبارزه بوده و قادر است گسلهای نهفته فرهنگی را مبدل به شکافهای فعال اجتماعی کند.
✅ به نظر میرسد امروز، رمز توفیق در دستیابی به اهداف در قانونگذاری، ایجاد قدرت و بینش عبور از لایههای ظاهری آثار و نتایج قانون، و قدرت تحلیل و پیشبینی لایههای پنهان، عمیق و بلندمدت نحوه قانونگذاری و توجه به احتمال فاصلهگیری پیامدها از اهداف در روند اعمال قانون است.
@azmanegasht
https://eitaa.com/azmanegasht
هر زمانی، هر زمان نیست!
صبح، سراغ مفاتیحالجنان رفتهبودم. مفاتیحالجنانی که تقریبا پرخوانندهترین کتاب ایرانیان است. اعمال ایام و اوقات را تورق میکردم و صاحبان ایام را!
تصور کنید امروز، اول هفتهی شما، یکشنبه است و به جای صلوات و سلام بر پیامبر صلیاللهعلیه و آله، از امیرمومنان و حضرت زهرا سلام الله علیهما، مالکیت و انتساب ایام شروع میشود و آخر هفته، یعنی شنبه-روز خواب و استراحت شما- انتساب به حضرت رسول صلواتالله علیه و آله است!
ادعیه و اعمال خاص ایام به جای خود!
اوقات، ایام و ساعات در نظام احسن، جایی فراتر از قراردادهای دنیوی دارند که در سنت انسان مسلمان ایرانی و در متن زندگیاش، به تبع گره خوردن زمان با حقیقت هستی، برای انجام اعمال، به این حقیقت رجوع میشدهاست. بدین معنا که اساسا ایام و زمان امری تماما برساختی نیست و در پس ساعات و لحظات، حقیقتی فراتر وجود دارد. حتی در نگاه اطبای سنتی، مزاج ایام و اوقات، خود محل تامل و تدقیق بوده است و بر اساس آن تدبیر و تنظیم امور انجام میشدهاست!
خوبست چشم دلالان و سوداگران با گزارشهای صرفا اقتصادیشان، به شان زمان در فرهنگ و سنت انسان مسلمان ایرانی بیشتر گشوده شود!!!
@azmanegasht
https://eitaa.com/azmanegasht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مزد خدمت را میدهند
و نشانهاش را هم میگذارند برایت و برای آنان که اهل آموختناند
نشانهی اینکه از دست چه کسی عاقبتبهشهادتت را گرفتهای...
حاجقاسم شام میلاد عمهی سادات، و سید ابراهیم هم از دستان مبارک امام رئوف علیه آلافالتحیهوالثنا، مزد خدمت گرفتند.
گوارای وجودش این حسن عاقبت!😭❤️
ای کاش این اضطرابها با فرج کامل و عاجل تمام شود...
@azmanegasht
هدایت شده از فصلنامه اقلیـــــــــما
#گزیده_یادداشت
[فصلنامه اقلیما]
▪️شماره ۱و۲▪️
💠مریم منصوری
🔷اهمیت عقل فراانسانی در فهم جزئیات بدنمند و مناسبات مادی زندگی انسانی مورد تأکید است. عقل انسانی در درک امور روحمند و عقاید تواناست، اما برای فهم دقیق جزئیات بدنی، نیاز به عقلی بالاتر است.
🔷امام صادق (ع) در مناظره با طبیب هندی، نقش عقل فرابشری در پزشکی را نشان داد. تعالیم انبیا و شرایع به عنوان منبع عقل فراانسانی، در ساماندهی جزئیات زندگی بشری مؤثرند.
🔷استناد به عقل فراانسانی در شریعت و فقه برای تنظیم اموری مانند حجاب، که فراتر از درک عقل انسانی است، ضروری است.
💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه»
Gesostu.ir
📝 فصلنامه اقلیما
مجله تخصصی زن، جنسیت و جامعه
📗 @Eqlima_Mag
هدایت شده از ملت ابراهیم
دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام با همکاری مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری برگزارمیکند:
📌 نـشـسـت مـلــت ابـراهـیــم
▫️گردهمایی پنجم از سلسله گردهماییهای اصحاب علوم انسانی و اجتماعی در یادبود شهدای پرواز اردیبهشت
👥️ با حضور اساتید محترم:
▫️دکتر سید احسان رفیعی علوی
▫️دکتر محسن الویری
▫️دکتر حبیب الله بابایی
▫️دکتر شمس الله مریجی
▫️دکتر سید احسان رئیسالساداتی (رئیسی)
▫️دکتر وحید سهیلی
▫️دکتر علیرضا مؤمن
▫️دکتر علیاصغر اسلامی تنها
▫️دکتر زهرا روحاللهی امیری
و...
🗓 تاریخ برگزاری: شنبه ۲۶ خردادماه
🕰 زمان: ساعت ۹:۳۰
📍مکان: دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام، طبقه سوم، سالن جلسات شهیدبهشتی
#دانشگاه_باقرالعلوم
#ملت_ابراهیم
پخش زنده از طریق کانال ایتا
@BouNews
🔰بسمه تعالی
با سلام و احترام
▪️شهادت رئیسجمهور ایران اسلامی و هیئت همراهشان در پرواز اردیبهشت ۱۴۰۳ در حین خدمت و نیز همدلی و تشییع چندین میلیونی ملت ایران، نشان داد که این واقعه نیازمند نگاشتههایی از حیث علمی و مفهومی است تا نه تنها تاریخ، این واقعه را به خوبی درک و در چارچوب نگاه انقلاب اسلامی فهم کند، بلکه برای "درمسیر ماندن" و ناظر به آینده نیز، نیازمند صورتبندی مفهومی آن هستیم.
▪️دغدغهمندان علوم انسانی و اجتماعی کشور در نظر دارند تا این مطلوب را در یادنامهای که در قالب کتابی حاصل از مجموعه یادداشتها و جستارها تدوین خواهد شد، تا چهلم شهدای عزیز به چاپ رسانند.
▪️ بدین سبب از اندیشمندان و اساتید گرانقدری که در این راستا همداستانند، دعوت میشود تا بدین منظور، یادداشتی در حدود ۱۵۰۰ کلمه جهت چاپ در این یادنامه، حداکثر تا تاریخ سهشنبه ۲۲ خردادماه ۱۴۰۳ نگارش و به حسابهای کاربری مندرج در انتها ارسال فرمایند. بدیهی است یادداشتها و جستارهایی که از نظر محتوا، ایده و کیفیت مورد تایید باشند، در کتاب مذکور چاپ خواهند شد.
💢برخی محورهای کلان پیشنهادی برای نگارش عبارتند از:
▫️۱- شخصیت شهید رییسی
🔺(ویژگیهای اخلاقی، نظام فکری، سیرهی عملی، ابعاد معنوی، زندگینامه و سرگذشت، نحوه سیاستورزی، در زندگی خانوادگی، از دید دیگران اعم از متفکرین، رجال سیاسی، مردم، علما و...)
▫️۲- واقعه شهادت و رویداد تشییع
🔺(فرم شهادت، تحلیل حس عمومی ملت در قبال شهادت، مردمشناسی و جامعهشناسی تشییع، و...)
▫️۳- شهید رییسی، انقلاب اسلامی و ایران امروز و فردا
🔺(تاثیر شهادت در احیای سرمایه اجتماعی، شهادت رییسی و تحولات آینده انقلاب، شهادت رییسی و گام دوم انقلاب، شهید رییسی و احیای امر ملی، شهید جمهور و ظهور هویت ملی و جمعی ایرانیان، شهادت رییسی و ظهور انسان انقلاب اسلامی، شهید رییسی و ظهور مسئول تراز گفتمان انقلاب و...)
▫️۴- گفتمان و خدمات دولت شهید رییسی
🔺(صورتبندی گفتمانی رییسجمهور شهید و دولتش، بازخوانی خدمات دولت در عرصههای مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و...)
▫️و ...
💢لینک ارسال مطالب:
🔸در پیامرسان بله
@melatebrahim
🔸در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/Melatebrahim
🌐دبیرخانه یادنامه شهید رئیسی
#ملت_ابراهیم
یَـٰۤأَیُّهَا ٱلنَّبِیُّ حَرِّضِ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ عَلَى ٱلۡقِتَالِۚ إِن یَكُن مِّنكُمۡ عِشۡرُونَ صَـٰبِرُونَ یَغۡلِبُوا۟ مِا۟ئَتَیۡنِۚ
[سوره اﻷنفال: ۶۵]
ای رسول، مؤمنان را بر جنگ ترغیب کن که اگر بیست نفر از شما صبور و پایدار باشند بر دویست نفر غالب خواهند شد.
@azmanegasht
کنش مادرانه در فضای سیاسی
دلم روشن است...
علیرغم فضای آشفته در پیامرسانها، معتقدم آینده روشن است. نمیدانم به صلاح است که اصحاب جبههای که با آنان همنظرترم وحدت کنند یا صبر کنند، چرا که به اعداد و ارقام کماعتمادم.
اما این را میدانم که هرکدام از افراد مذکور کنار بکشند، رفتار دلسوزانهتر و مادرانهتری داشتهاند و مصداق همان مادری هستند که حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام در قضاوت میان دو مدعی مادری، آنکس که دست فرزند را رها کرد، به عنوان مادر بیان کردند!
امیدوارم انتخاب این ملت مولای غایبمان، رهبرمان و شهدا را دلشاد کند.
پ.تمثیل را از بیان استاد گرانقدرم اتخاذ کردم که فرمودند "وقت آن است مادر، فرزند را رها کند!"
@azmanegasht
https://eitaa.com/azmanegasht
وَإِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيُوحُونَ إِلَىٰ أَوْلِيَائِهِمْ لِيُجَادِلُوكُمْ ۖ وَإِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ
و اهریمنان سخت به دوستان و پیروان خود وسوسه کنند تا با شما به جدل و منازعه برخیزند. و اگر شما هم از آنان پیروی کنید (مانند آنها) مشرک خواهید شد.
(سوره مبارکه انعام، آیه ۱۲۱)
انتخابات اخیر تقابل بومگرایی با غربگرایی است
متن جالبی از دکتر فیاض
https://www.ibna.ir/news/514791/آیت-الله-رئیسی-شهید-بوم-گرایی-بود-انتخابات-اخیر-تقابل-بوم-گرایی
چرا نگاه پزشکیزده در نگرش معرفتی یک سیاستگذار خطرناک است؟
✍مریم منصوری
از روز اولی که دکتر پزشکیان، یک جراح قلب، وارد سخن با مردم شد، به طرز محسوسی پزشکی زدگی مدرن، در نگاه معرفتی او، آزاردهنده مینمود.
❓اما معضل کجاست؟
⛔️تخصصگرایی افراطی!
آقای دکتر پزشکیان، متوجه نیست که در امور انسانی، با یک بدنِ منظم قابل پیشبینیِ زیر تیغ جراحی مواجه نیستیم.
تلاش مذبوحانهی فردی همچون آگوست کنت، برای تجربهگرایی افراطی، در خود دنیای غرب نیز منقضی شده است. وقتی شما در عالم سیاست و سیاستگذاری، افراد را صرفا به تخصص و کارشناسی سوق میدهید، یعنی کوچکترین فهمی از ارادهی انسانی، ارزشباری بسیاری از نظریات و نهایتا تفاوت و حتی تضاد نظریات در علوم انسانی ندارید.
متعجبم از اصحاب علوم انسانی و فلسفهخوانان، که چرا فیتیلهی این نگاه تخصصگرایانهی پزشکی مدرن و تعمیم آن به امور سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را در بیانات دکتر پزشکیان پایین نکشیدند و تا روز آخر، ارجاع به کارشناسان را از زبان ایشان نتوانستند بیندازند.
آیا با یک تلهی فرار از مسئولیت و حقهی گریز از بیایدهگی مواجهیم؟
#انتخابات
#انتخاب_اصلح
https://eitaa.com/azmanegasht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آخرین فرصت طبقه متوسط
علیرضا شفاه - ۱۲ تیر ۱۴۰۳
فیلم کامل:
https://simafekr.com/post/273
صوت کامل:
https://t.me/simafekr_com/996
https://eitaa.com/azmanegasht
آنچه برآیند نظرسنجیهاست، از رقابت بسیار شدید دو نامزد ریاست جمهوری حکایت میکند. فارغ از توسلهایی که امشب، از جبههی انقلابی برای عزت ایران باید صورت گیرد، با توجه به وضعیت بسیار نزدیک رقابت دو نامزد،(ولو عزیزان رای دهنده به آقای دکتر قالیباف را در نظر نگیریم، حال اینکه این عزیزان هم عمدتا در حال فعالیت به نفع جبههی انقلابند)، اگر از هر ده رای دهنده به آقای دکتر جلیلی، یک نفر، یک نفر دیگر را هم به سبد رای دکتر جلیلی اضافه و با آن همراه کند، پیروزی تقریبا حتمی است باذنالله تعالی.
پس مومنین و دغدغهمندان، یاعلی آخر را بگویند و دست بجنبانند تا دیر نشده ....
https://eitaa.com/azmanegasht
فارغ از تمام تحلیلهایی که ارائه شده و میشود، سرزنش حداقل ۳۹ درصد از مشارکتکنندگان در انتخابات، توسط یک اقلیت، نه تنها خدشه به انسجام اجتماعی است، بلکه موجب سرخوردگی شدیدی است که ممکن است سالها، جوانان حزباللهی را درگیر کند.
عزیزان! بترسید از اینکه روزی_شاید نه چندان دور_ بخشی از همین طیف، که گفتمانیترین آدمهای این نظامند، از ترس آخر و عاقبتشان، با انتخابات قهر کنند و شما در این رفتار، مقصرید.
نیمهی پر لیوان هم دیدنی است...همه صبوری کنیم!
https://eitaa.com/azmanegasht
استعاره و امکان انبساط عقلانیت انقلابی
انتخابات گذشته، با همهی فراز و فرودهایی که داشت، بیش از دیگر انتخاباتها، برای من درس آموز بود. چند انتخابات گذشته را به میان مردم میرفتم و به این بهانه، با آنان همصحبت می شدم، نه از باب تبلیغ صرفا؛ که هر دفعه، به میزان زیادی برایم درسآموز بود و گویی چندواحد جامعهشناسی میگذراندم.
این انتخابات، البته، دامنهی گفتوگوها را وسیعتر کرد و طی مکالمات، چیزهایی دستگیرم شد که بهشرط توفیق، خواهم نگاشت. از روستاییانی که فرسنگها با من فاصله داشتند، تا افرادی در حوالی خود ما؛ آگاهی سیاسیشان هم متفاوت بود.
آنچه اما به طرز شگفتآوری در مکالماتم با حامیان آقای دکتر پزشکیان رخ نمایاند، "استعارهی قفس" بود.
در اهمیت استعاره برای فهم عمومی، ساعتهای مدید میتوان سخن گفت، اما واقعیت آن است که ما، با تاکید زیاد بر عقل و عقلانیت، گویی ذهنمان دچار بلایی خانمانسوز میشود اگر قدری پایینتر بیاییم و با استعارهها با مردم سخن بگوییم.
استعارهها، ذهن عامیترین انسانها را با خود همراه میکند و البته در تفکر متاخر غرب، جای مفهوم مینشیند، برای اینکه علوم اجتماعی را از برجعاجنشینی و رویکردهای نخبگانی، به میان مردم بکشاند و از سرکوبهای عقلانی برهاند.
اما، در نگاه حکمی ما، این دو، یعنی مفاهیم عقلانی و برهان در مقابل استعارهها نیستند و اساسا، استعاره، با بهرهگیری از چارچوبی عقلانی میتواند به ما کمک کند تا در امتداد عقلانیت، با اکثریت جامعه، سخن بگوییم.
در نگاه ما، نه عقل و براهین عقلانی، سرکوبگر است و نه استعاره، وادادگی و رهایی اگزیستانسیالیستی از این سرکوب.
فارغ از مباحث نظری حول این مساله، در این انتخابات، به زعم من "استعارهی قفس" بزرگترین برگ برندهی دکتر پزشکیان بود .
بارها، حتی از زنانی که به پیروی از همسرانشان رای میدادند و بنظرم در حداقل آگاهی بودند، این استعاره یا نگرش حاصل از آن نواخته میشد.
"قفس" در رتوریک سیاسی دکتر پزشکیان از دو جهت بشدت کارآمد عمل کرد. یکی از آنجهت که بر امری فطری دست گذاشت، و آن، حال همیشگی انسان برای رهاییاست که در ادبیات عرفانی ما نیز نمود داشته است و اساسا، هر انسانی، حداقل در لحظاتی از زندگی خود، تجربهی نیاز به رهاشدگی از زندان(ماده و تنانه) را تجربه کرده است و از سویی، با موج شدیدی که سالهاست در رسانههای معاند از ایران تصویرسازی شدهاست، همراه گردید و توانست تیر خلاص را بر زبانها و کاغذهای رای بزند.
خوب است دوستانی که دغدغهی انقلاب اسلامی دارند، به ظرایف این دست هنرمندیها که اتفاقا در حکمت عملی ما و در ادبیات عرفانی ما به وفور یافت میشود، در رتوریک سیاسی و اجتماعی توجه داشته باشند و دست بردارند از رویکردی که فقط بر استدلالها و براهین استوار است و همگان را در منطقیترین حالاتشان میخواهد.
بارها گفتهام که این "اکثرهم لایعقلون، لایفقهون، لایتفکرون و..."ها در قرآن کریم، حتی اگر ذمی هم داشته باشد، یک بُعد توصیفی دارد که رویکرد نسبتا نخبهگرایانهی ما در متافیزیک، راه را بر فهم دقیق این توصیف بستهاست.
https://eitaa.com/azmanegasht
هدایت شده از ملت ابراهیم
آیین اختتامیه سلسله نشستهای ملت ابراهیم به همراه رونمایی از یادنامه اصحاب علوم انسانی و اجتماعی در نکوداشت شهید جمهور و شهدای پرواز اردیبهشت ۱۴۰۳
سخنرانها:
آیت الله محسن اراکی
آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری
آیت الله احمد مروی
آیت الله محمود رجبی
بانو مجتهده گلگیری
حجت الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل
حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا
با حضور خانواده مکرم شهید حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی
🗓زمان: شنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۰ صبح
🕌 آدرس: قم، چهار راه شهدا، ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، سالن شیخ طوسی
🔗 لینک ورود به جلسه مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom
#اختتامیه_ملت_ابراهیم
#پرواز_اردیبهشت
#شهید_سید_ابراهیم_رئیسی
〰〰〰〰〰〰〰
📱https://ble.ir/mellate_ebrahim
📱https://eitaa.com/mellate_ebrahim