eitaa logo
ازسرنوشت
36 دنبال‌کننده
51 عکس
3 ویدیو
0 فایل
روایت‌های بی‌گاه یک پیامبر پاره‌وقت دوره‌گرد :: حسین غفاری AzSarNevesht.ir ارتباط با من: @azsarnevesht
مشاهده در ایتا
دانلود
⛰ ... وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَقَالَ مُوسَى لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ ... *لبیک اللهم لبیک* 🕋 @azsarnevesht_ir
♨️ *نامه اعتراضی جمعی از شترداران و بازرگانان بغداد به جناب موسی بن جعفر، بزرگ طایفه علویان* 🖊ای پسر پیغمبر خدا؛ در میان بزرگان شهر بعد انتشار شایعاتی درباره فرموده‌ی شما به جناب «صفوان بن مهران» آشوب و تشویشی در گرفته است. چنین روایت کرده‌اند که حضرتتان از مراوده اقتصادی جناب صفوان با خلیفه بزرگ و کدخدای مشرق زمین، جناب هارون الرشید ناخرسندید. ❓آیا بغیر این است که زنده نگه داشتن دین جد شما به آباد بودن مملکت اسلامی و پایداری مناسک و شعائر الهی میسر است؟ ❓آیا در این دوران طلایی حکومت بنی‌عباس که از چین و هند تا دروازه‌های بیزانس تحت سلطه‌ی خلافت اسلامی قرار دارد، حرکت یکتا امپراطور مقتدر مسلمانان به قصد انجام اعمال حج، چیزی بجز مجد و عظمت اسلام را نوید می‌دهد؟ ❓آیا به این فکر کرده‌اید که اگر عملی خداپسندانه مثل «کمک به یک مسلمان برای انجام حج» را تعبیر به «مشارکت در بقای ظالم» بفرمایید، آن وقت تکلیف این همه تاجر و بازرگان و کاسب خرده‌پا که هر روز امیدوار به مراوده تجاری با دستگاه ثروتمند و باشکوه خلافت هستند چه می‌شود؟ آیا شما جواب زن و بچه‌های مظلوم آن‌ها را می‌دهید اگر با امتناع از داد و ستد با دربار شب‌ها سر گرسنه بر بالین بگذارند؟ ❓شما که پسر پیغمبر و محترم در میان مردمان هستید آيا نترسیدید که اگر جناب صفوان، که از شترداران خوش‌نام و مشهور هستند، از همکاری با خلیفه امتناع کنند چه بر سرشان می‌آید؟ ❗️از حضرتتان انتظار زمان‌شناسی بیشتری داشتیم تا در این ایام که سپاهیان اسلام در مرزهای روم با کفار در حال مبارزه هستند، چنین تزلزلی در پشت جبهه‌ها ایجاد نفرمایید.
❗️در هر صورت صنف شترداران و بازرگانان بغداد که جمع کثیری از مردم و کسبه محترم را نمایندگی می‌کند از عمل به این توصیه جنابعالی معذور است و امیدواریم که بدبینی به خلیفه بزرگ را کنار بگذارید و اتحاد مسلمانان را خدشه دار نفرمایید. والسلام مردادماه۱۴۰۰ 📌پ.ن: داستان مشهور «صفوان جمال» https://hawzah.net/fa/goharenab/View/74765
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰📢 اگر معلم سوادرسانه‌ای هستید، این ۳ دقیقه را از دست ندهید... ‍ ✅ سوادپلاس،‌ شما را به‌طور کامل آماده‌ی تدریس سوادرسانه‌ای خواهد کرد. 💡 در دوره‌ی سوادپلاس، علاوه بر تدریس چگونگی آموزش بهتر و موثرتر سوادرسانه‌ای توسط بهترین اساتید این حوزه، یک بسته‌ی آموزشی شامل: 🔹 پاورپوینت‌های تدریس 🔸کاربرگ فعالیت‌های خلاقانه 🔹 فیلم‌های مکمل 🔸 معرفی منابع مفید 🔹 و ... برای شما درنظر گرفته شده است که با این بسته‌ی ویژه، شما به‌طور کامل برای تدریس سوادرسانه‌ای در کلاس مجهز خواهید شد. 📍 زمان برگزاری دوره: 🗂 ۲۶ جلسه آنلاین | ۳۲ ساعت آموزشی 🗓 ۱ لغایت ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ 📝 روز‌های فرد ⏱ ۱۶:۳۰ تا ۱۷:۴۰ و ۱۸:۰۰ تا ۱۹:۱۰ (دو جلسه) ☑️ توجه: اگر امکان حضور آنلاین در بعضی جلسات را ندارید، می‌توانید بعد از جلسه، فیلم ضبط‌شده‌ی جلسه را که در کانال قرار خواهد گرفت، مشاهده فرمایید. 📎 مطالعه‌ی جزئیات کامل این دوره و ثبت‌نام: https://bmtc.ir 🎁🎁 هم‌چنین برای دریافت کد تخفیف ، به پشتیبان مرکز باران یا در دایرکت پیام بدهید. 💻 ارتباط با پشتیبان: ☎️ ۰۹۱۹۰۱۰۶۰۷۱ ‍
🔰 📦 بسته یادگیری سواد پلاس رسید... ✅ بسته آموزشی سواد پلاس ویژه معلمان سوادرسانه‌ای طراحی شده است و شامل: 🔸 دفترچه ۱۰۰ صفحه‌ای رنگی شامل «خلاصه راهبردی تدریس» تمامی دروس سواد پلاس + یک نمونه از کاربرگ‌های مربوط به هر جلسه 🔹 فلش مموری ۱۶ گیگابایتی (SanDisk USB3 سه سال گارانتی) حاوی «فایل پرده‌نگار» (pdf) ۲۶ درس + فیلم تدریس اساتید در دوره سواد پلاس [تیر۱۴۰۰] + فیلم‌های مکمل هر درس 🔸 دو جلد کتاب «پدر، مادر، معلم؛ من نوجوانم» و «رسانه یا والدین دیگر» 🔹 یک عدد پایه نگهدارنده تلفن همراه رومیزی 🔸 دعوت‌نامه حضور در ۸ نشست و همایش ماهانه معلمان سواد پلاس در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ 💎 با این بسته‌ی فوق‌العاده و ویژه، شما معلم عزیز ، برای تدریس سوادرسانه‌ای پایه‌ی دهم، آماده و مجهز می‌شوید. 💡 برای اطلاعات بیشتر در مورد محتوا و جزییات بسته‌ی سوادپلاس، در سایت Bmtc.ir به بخش محصولات مراجعه کنید. 💻 ارتباط با پشتیبان جهت خرید بسته‌: 📱 @bmtc_Admin ☎️ ۰۹۱۹۰۱۰۶۰۷۱ ⚠️📢 تعداد محدود 🛵🛵 ارسال رایگان 🔶🎁 تخفیف ۲۰ درصدی ویژه‌ سال تحصیلی جدید.
سلام علیکم بنده سراپا تقصیر به عنوان یک معلم ساده در سال تحصیلی آتی بنا دارم برای استفاده رشدآفرین و مهارت افزای دانش‌آموزان و خانواده آن‌ها از فضای مجازی، *فهرستی از سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مناسب به زبان فارسی برای رده دبستان و دبیرستان* تهیه و به مدرسه خودم ارائه کنم. البته حدس می‌زنم که احتمالاً خیلی از معلمان و مدارس چنین نیازی دارند. ❓آیا فهرست‌های کامل یا اولیه‌ای (قدیمی یا به روز) وجود دارد؟ ❓چه کسانی ممکن است بتوانند به این کار من کمک بکنند؟ ❓آیا از همراهان گرامی کانال، کسی تجربه‌ای در این زمینه دارد؟ ممنون می‌شوم اگر به شکل خصوصی به من اطلاع بدهید. ان‌شاءالله نتیجه کار را حتی المقدور به شکل عمومی منتشر خواهم کرد. با تشکر حسین غفاری @azsarnevesht
*یک ضرورت تربیتی: «الگو» بجای «قهرمان»* قهرمان» یک مفهوم انتزاعی ذهنی و رسانه‌ای است و در عالم واقع وجود خارجی ندارد. ممکن است «رستم» یا «بتمن» یا «حاج قاسم» واقعاً وجود داشته باشند، اما وجود عینی آن‌ها هرگز در چهارچوب تعریف «قهرمان» قرار ندارد. قهرمان را رسانه‌ها می‌سازند: از اودیسه و شاهنامه گرفته تا مارول و شبکه افق! «رستم» یا «بتمن» یا «حاج قاسم» یا هر فرد دیگری قهرمان است تنها و تنها اگر رسانه‌ای ویژگی‌های قهرمانی را در او بازنمایی و در میان مردم منتشر کند. این شاخص‌ها الزاماً هیچ ارتباطی با ارزش‌های انسانی یا الهی ندارد. بلکه صرفاً ملاک‌هایی است که بر اساس مبانی زیبایی شناختی و هنری و تاریخی، بار شخصیت قهرمان می‌کنند. خواه در وجود عینی او باشد و خواه نباشد! ... 🔸 متن کامل این یادداشت را در این صفحه بخوانید: http://azsarnevesht.ir/post/647 ❤️ @azsarnevesht_ir
🏹 *کوروش کبیر؛ از متن تا حاشیه* وقتی درباره کوروش بزرگ (کوروش دوم)، پایه‌گذار امپراطوری هخامنشی صحبت می‌کنیم، متن و حاشیه این شخصیت تاریخی چنان در هم پیچیده است که سخت می‌توان تصویری درست و واقعی از او نشان داد. گرامی‌داشت روز هفتم آبان هم بیش از آن‌که به متن کوروش مربوط باشد، با حاشیه‌های او پیوستگی دارد. امسال تلاش مختصری کردم که برای نوجوانان، به اختصار، مهم‌ترین جنبه‌های متن و حاشیه کوروش را توضیح دهم. 📝 *متن: مهم‌ترین دلایل برجستگی کوروش* ۱. اولین امپراطوری تاریخ🇮🇷 ۲. تساهل فرهنگی💈 *حاشیه: زمینه‌های جنجال درباره کوروش* ۱. منجی بنی اسراییل🕍 ۲. نماد باستان‌گرایی🏛️ *با کوروش چه کنیم؟* 🔅 متن کامل این یادداشت را در این نشانی بخوانید: http://azsarnevesht.ir/post/655 📌 @azsarnevesht_ir
🔐 *هفت دغدغه‌ی اخلاقی در دنیای رسانه‌ای* ⁉️واقعاً مشکل اخلاقیات با رسانه‌ها چیست؟ آیا ایرادی در ذات رسانه‌های نوین وجود دارد یا صرفاً برخی هنجارشکنی‌ها و عبور آن‌ها از مرزهای اخلاقی ایجاد مشکل می‌کند؟ اگر این مشکل ناشی از تعریف و ساختار یک رسانه باشد (فرم رسانه‌ای) طبیعتاً امکان بکارگیری آن متناسب با معیارهای اخلاقی وجود ندارد. اما اگر ایراد از موضوعات و مضمون‌های مطرح شده در رسانه باشد (محتوای رسانه‌ای) احتمالاً می‌توان با دخل و تصرف در آن، زمینه‌ی کاربست اخلاقی رسانه‌ها را فراهم کرد. 7⃣ در ادامه نگاهی می‌اندازیم به هفت ملاحظه اخلاقی فراگیر درباره رسانه‌ها: ۱- چرخه اقتصادی مبتنی بر توسعه غفلت ۲- توسعه مبتنی بر جذابیت‌های مادی ۳- موازنه منفی ارزش‌ها در بازار جهانی ۴- صراحت و لجاجت در گذر از مرزهای اخلاقی ۵- اسطوره‌سازی مبتنی بر نسبی‌گرایی ۶- طراحی در جهت انفعال مخاطب ۷- اثر کاهنده بر روابط واقعی اجتماعی 🔅 متن کامل این مقاله را در این نشانی مطالعه فرمایید: http://azsarnevesht.ir/post/673 📌 @azsarnevesht_ir
🚦 *مسیری برای تربیت رسانه‌ای* ❓ آیا می‌توان مراحلی را برای ارتقای گام به گام مهارت *«انتخاب آگاهانه و کاربری مسئولانه»* کودکان و نوجوانان در مواجهه با دنیای رسانه‌ها پیشنهاد داد؟ آیا نظام تعلیم و تربیت می‌تواند دستورالعملی برای اطمینان از تحقق مراتب تربیت رسانه‌ای در دانش‌آموزان داشته باشد؟ 👈 به نظر می‌رسد پاسخ سهل و ممتنع این سؤالات به نوعی در خود شعار تربیت رسانه‌ای مستتر باشد. *انتخاب‌گری، آگاهی، کاربری و مسئولیت‌پذیری* همان چهار رکن اصلی این تعریف است که اگر بتوان برای آن حد و حدودی تعیین کرد و شرایط و الزامات تحقق آن را تبیین نمود، ایده‌ی «مسیر تربیت رسانه‌ای» خودش را بهتر نشان خواهد داد. هر کودک، نوجوان یا بزرگسالی که در این مسیر قدم بگذارد، پله پله از آسیب‌های حضور در فضای رسانه‌ها دور خواهد شد و قدم به قدم به بهره‌گیری مهارت‌افزا و مؤثر از رسانه‌ها نزدیک می‌شود. 🔽 *۱. آگاهی عمیق ۲. خیرگزینی ۳. ورزیدگی فناورانه ۴. پایبندی به مُصلحات* 🔼 «تربیت رسانه‌ای» نه یک حادثه و رویدادی گذرا، که جریانی همیشه جاری در حیات مادی و معنوی انسان است. 🔅 متن کامل این مقاله را در این نشانی مطالعه فرمایید: http://azsarnevesht.ir/post/674 📌 @azsarnevesht_ir
🚸 خانواده‌ی فرهیخته، برای نوروز ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی رسانه‌ای کرده‌اید؟ 📍 مرکز تربیت رسانه‌ای باران برگزار می‌کند: 🔷 عیدانه [نوروز ۱۴۰۱] 🔰 تحلیل تربیتی دنیای انیمیشن‌های کودک و نوجوان 💡 در سبد تفریحات نوروزی خود، چه سهمی برای فیلم‌ها و انیمیشن‌ها درنظر گرفته‌اید؟ 💡 شما هم با انتخاب فیلم‌ها و پویانمایی‌ها برای فرزندان خردسال، کودک یا نوجوان‌تان چالش دارید؟ 💡 تا به‌حال به انیمیشن‌های مورد علاقه فرزندان‌تان، با دید نقادانه نگاه کرده‌اید؟ ✅ مرکز تربیت رسانه‌ای باران نشست‌های تربیتی «عیدانه» را ویژه شما و نوجوان عزیزتان طراحی کرده است. 💻 غیرحضوری (مجازی) 🌙 به‌صورت آنلاین و آفلاین 🥇 ویژه والدین هوشمند 📍 زمان برگزاری دوره: 🗓 ۳ لغایت ۱۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ 🗂 ۵ نشست تربیتی 📝 روز‌های فرد ⏱ ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۸:۰۰ 🌐 کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام: 📎 https://bmtc.ir/?p=13404 🔸 ارتباط با پشتیبان: 🆔 @BMTC_admin 📱 ۰۹۱۹۰۱۰۶۰۷۱ 📌 ظرفیت محدود 📱 @bmtc_ir
📱 فرزندان ما در اینستاگرام تنها هستند 👨‍🏫 مصاحبه با خبرگزاری مهر ... الان با فضای مجازی بی مکان و بی زمان و همه‌گیر، شرایطی به وجود آمده که فرزندان ما اگر در آن محیط نباشند خودشان را دارای حیات و هویت نمی‌دانند. ❓چرا؟ چون بی‌احتیاطی کردیم و بسیاری از آدم‌هایی که باید در این فضا نمی‌رفتند، رفتند و خود را در این پدیده آلوده کردند. نوجوان هم تقصیر ندارد. چشمش را باز می‌کند می‌بیند که همه نوع آدمی در این فضا زندگی می‌کند. حالا چه‌طور می‌شود به او بگوییم که اینستاگرام یک مشیّت الهی نیست و حاصل انتخاب برخی افراد دیگر است؟ اینستاگرام جایی مثل کویر مرکزی ایران یا کوه‌های زاگرس نیست که باید زندگی در جوار آن را به عنوان مشیّت الهی بپذیریم. 😳 اینستاگرام یک محصول ناقص و پر از اشکال از یک شرکت آمریکایی است. اما فرزندان ما در مقابل انتخاب آن بی‌اراده شده‌اند، به همین دلیل ساده و هولناک که بزرگترهای‌شان در این انتخاب بی اراده‌اند... 📌مطالعه متن کامل این مصاحبه با خبرگزاری مهر 👇 http://azsarnevesht.ir/post/686 📌عضویت در کانال ازسرنوشت 👇 https://eitaa.com/azsarnevesht_ir
♨️به دعوت دوستان عزیزم در خانه نوآوری تعلیم و تربیت این هفته یک کارگاه مجازی 👨‍💻 خواهیم داشت با موضوع آموزش سواد رسانه‌ای در مدرسه (با نگاهی به تجربه مرکز تربیت رسانه‌ای باران) 💡مواردی که در این کارگاه به آن پرداخته می‌شود: 🔸در کتاب «تفکر و سواد رسانه‌ای» چه چیزهایی پیدا می‌شود؟ چه چیزهایی پیدا نمی‌شود؟! 🔹در کلاس‌های «تفکر و سواد رسانه‌ای» مدرسه‌های ایران چه می‌گذرد؟ 🔸 چه ایده‌هایی برای حرکت به سمت وضع مطلوب آموزش سواد رسانه‌ای وجود دارد؟ 🔹 چه تجربه‌هایی برای حرکت به سمت وضع مطلوب آموزش سواد رسانه‌ای وجود دارد؟ 👨‍🏫حضور در جلسه ان‌شاءالله برای این مخاطبان مفید خواهد بود: 🖍 دبیران تفکر و سواد رسانه‌ای در مدارس 🖌 مربیان و فعالان سواد رسانه ای در مراکز فرهنگی، مساجد و ... 🖋 مدیران و معاونان مدارس 🖊سایر دبیران یا دانشجومعلمان علاقمند به تدریس سواد رسانه‌ای در مدارس ✏️فعالان و نوآوران عرصه تعلیم و تربیت 🗓سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ 🕓 ساعت ۱۶ تا ۱۸ 📌ثبت‌نام در نشانی👇 b2n.ir/roshdeman8on 🎁کد تخفیف ۳۵ درصدی ویژه مخاطبان کانال: ro8 🎊عضویت در کانال ازسرنوشت 👇 https://eitaa.com/azsarnevesht_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گزارش پیشرفت پروژه عرفی‌سازی انقلاب اسلامی ... گفتم [خوب شد] داعش آمد و ما ته خط شما را خواندیم! 😳 شما ما را به کجا می‌خواهید ببرید؟! اگر ما کمی سست می‌آمدیم دانشگاه‌ها هم زنانه مردانه 🚻 می‌شد. آنچه اتفاق افتاده و امروز جامعه مدنی ایران زنده است، اینها ساده اتفاق نیفتاده است. یادمان باشد که نظام ما🍎 از دل انقلاب اسلامی 🧨 بیرون آمده است و [برای] تلطیف کردن 🍭 و عرفی کردن آن 🥤 در همین حدی هم که امروز رخ داده خیلی زحمت‌ها کشیده شده 🛠و اینها کارهای ساده‌ای نبوده 😓 که اتفاق افتاده است؛ اینکه الان موسیقی 🎼 و سینما 🎞 و... برقرار است و زنان حق ورود به سینما را دارند و یک ورزشگاه 🏟 مانده است که ان‌شاءالله آن را هم حل می‌کنیم، نگران نباشید... حسین مرعشی در گفت‌وگوی ویدئویی با «اعتمادآنلاین» (۷ اردیبهشت ۱۴۰۱) https://www.etemadonline.com/fa/tiny/news-549157
🛎️ ان‌شاءالله در تابستان ۱۴۰۱ برای اولین بار ♨️ به همّت همکارانم در مرکز تربیت رسانه‌ای باران، چهار دوره تخصصی مربیگری تربیت رسانه‌ای برگزار خواهیم کرد: 🎼 دوره مربیگری سواد موسیقی 🎮 دوره مربیگری سواد بازی 🎞️ دوره مربیگری سواد روایت و سینما 💻 دوره مربیگری سواد اطلاعاتی قبل از این چهار دوره هم یک دوره مبانی مربیگری تربیت رسانه‌ای در دو هفته پایانی خرداد اجرا می‌کنیم. 💡حضور در این دوره‌ها را به کسانی که علاقمند به فعالیت آموزشی و تربیتی در حوزه سواد رسانه و تربیت رسانه هستند و به دنبال طرح‌درس‌های جذاب برای نوجوانان می‌گردند توصیه می‌کنم. 🔰همه این ۱+۴ دوره به صورت مجازی 👨‍💻 برگزار می‌شود و ثبت‌نام در هر کدام به طور جداگانه روی BMTC.ir خواهد بود. 🔍توضیحات بیشتر درباره تقویم اجرایی و محتوای دوره‌های مُربّیانه https://bmtc.ir/?p=13898 🔍توضیحات بیشتر و ثبت‌نام در دوره مبانی مربیگری تربیت رسانه‌ای https://bmtc.ir/?p=13879 ☎️هر سؤالی هم درباره این دوره‌ها دارید از روابط عمومی باران ۰۹۱۹۰۱۰۶۰۷۱ و @BMTC_admin بپرسید. ارادتمند شما حسین غفاری
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎊در آستانه آغاز ثبت‌نام دوره‌های دانش‌آموزی «مدرسه تابستانی باران» این برش کوتاه از یک جلسه‌ی توجیهی درباره 🏔 مسیر تربیت رسانه‌ای را انتخاب کردم و پیشنهاد می‌کنم برای آشنایی با رویکرد ما در مرکز تربیت رسانه‌ای باران آن را ببینید. ان‌شاءالله در تیرماه ۱۴۰۱ ♨️ برای اولین بار چهار دوره تخصصی ⬅️ ویژه دانش‌آموزان پایه هفتم تا یازدهم ➡️ به شکل مجازی خواهیم داشت که موضوعات 🎮 سواد بازی ، 🎼 سواد موسیقی ، 📲 سواد اطلاعاتی و 🎞 سواد سینما را پوشش می‌دهد. 🧕دخترخانم‌ها و 👨‍🎓آقاپسرهایی که تمایل به شرکت در این کلاس‌های فشرده مجازی 👨‍💻 دارند می‌توانند BMTC.ir را ببینند و با سرفصل‌های آموزشی هر دوره آشنا شوند. برای پشتیبانی و دریافت راهنمایی هم با @BMTC_admin یا ۰۹۱۹۰۱۰۶۰۷۱ ارتباط بگیرید. با احترام حسین غفاری @azsarnevesht_ir
🕌 *آستانِ قدسِ آموزش و پرورشِ رضوی* ... زائران جوان در اولین برخوردهای خودآگاه با مشهدالرضا علیه‌السلام انبوهی از ابهامات و سؤالات بی‌پاسخ درباره‌ی چیستی و چگونگی ابنیه و اماکن متراکم و تودرتوی حرم مطهر را همراه خود دارند که رفته‌رفته و در زیارت‌های متوالی، این بارقه‌های کنجکاوی یکی‌یکی خاموش شده و جای خود را به عادت و تکرار می‌دهد. درست است که اولویت تربیتی در برنامه‌ی زیارتی با انس و مناجات و اخلاق است؛ اما آیا نمی‌توان از این کشش درونی و جذبه‌ی سحرانگیزِ هنر و معماری برای تنوع‌بخشی به برنامه‌ها و باز کردن ساحت‌های جدید آموزشی استفاده کرد؟ به عبارت بهتر آیا نمی‌توان بخشی از لذت آن نشاط و جنب‌وجوش و تجربه و کشف و هیجانی که در تفرجگاه‌های مشهد به دنبال آن هستیم، با رعایت شئونات و اقتضائات مرسوم، در خود حرم مطهر به دست آورد؟ 💡 برشی از یادداشتی کوتاه که پنج سال پیش نوشته‌ام و در آن دو پیشنهاد تربیتی درباره حرم امام رضا علیه‌السلام را مطرح کردم: *۱- آموزش هنر، تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی در آستان قدس رضوی ۲- پرورش ایمانی و ایرانی کودک و نوجوان در آستان قدس رضوی* 📖 ادامه مطالعه در http://azsarnevesht.ir/post/384 🎊 عید شما مبارک 📌 @azsarnevesht_ir
⏳📣 برای استفاده از هدیه‌ی ۱۳۰ هزار تومانی ثبت‌نام مربیانه تیر‌ماه فقط ۱ روز دیگر فرصت باقی‌ست... ✔️ تخفیف ویژه‌ی ثبت‌نام زودهنگام برای دوره‌های «مربیگری سواد موسیقی» و «مربیگری سواد بازی»، تا شنبه ۲۸ خردادماه در سایت اعتبار دارد و پس از آن، مهلت پرداخت با تخفیف ۱۳۰ هزار تومانی به اتمام خواهد رسید و ثبت‌نام بدون تخفیف خواهد شد. 🔸 لینک ثبت‌نام مربیگری سواد موسیقی: https://bmtc.ir/?p=14050 🔹 لینک ثبت‌نام مربیگری سواد بازی: https://bmtc.ir/?p=14000 💠 مرکز تربیت رسانه‌ای باران
*راهبردهای دولت قبل در مورد فضای مجازی* 📝محمدحسین انتظاری 🔍پژوهشگر حکمرانی فضای مجازی 👈... در یک مرور سریع، *راهبردهای دولت قبل در مورد فضای مجازی* را می‌توان اینطور خلاصه کرد: 1️⃣صرفاً *شاید* (!) باید از کودکان در فضای مجازی صیانت کرد؛ بالای ۱۸ سال حق انتخاب دارند حتی در مورد محتواهای به‌شدت ناسالم. 2️⃣نباید از هیچ ابزار فنی برای پالایش، سالم‌سازی و حکمرانی فضای مجازی استفاده کرد. تنها ابزار ما *آموزش* است. 3️⃣حکمرانی داخلی ما دچار استبداد است. پس اساسا حکمرانی رو نباید به داخلی‌ها داد و باید در اختیار خارج از کشور باشد. 👈این راهبردها در *رسانه‌ها* به این شکل بروز پیدا می‌کرد: 1️⃣در مورد هرگونه اعمال حاکمیت به صورت عمومی، پای کودکان را وسط می‌کشیدند که «شما باعث شدید که دیگه از کودکان هم نشه صیانت کرد» و دلسوز کودکان می‌شدند. 2️⃣بدانید و آگاه باشید که تکنولوژی مسیر خود را خواهد رفت و ما امکان هیچ کاری در مقابل آن را نداریم و عده‌ای تکنولوژی هراسند و اصلا تو برو خود را باش! 3️⃣هرگونه حرکت در مسیر حکمرانی در داخل، در جهت ایجاد رانت است. 😔راستش را بخواهید در پیشبرد رسانه‌ای این راهبردها موفق هم بودند. نشان به آن نشان که الان در ذهن بسیاری از حزب اللهی‌ها هم همین انگاره‌ها وجود دارد.
✈️ کاشان، آمل، زنجان؛ یک پیوند شیعی 💡 اولین برخورد من با ابیات کتیبه‌ی ایوان نجف -مثل خیلی از دیگران- در این تضمین زیبای سید حمیدرضا برقعی در چهارپاره «خانه پدری» بود: باز هم در شکوه ایوانت مستم، آشفته‌‌ام، پریشانم دارم آن شعر روی ایوان را جای اذن ورود می‌خوانم: «زائران درگهت را بر در خلد برین می‌ دهند آواز طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِین» ❓ اما شاعر این بیت کیست و چگونه چنین شرفی یافته است؟🤔 👈 او شاید تنها شاعر پارسی‌گوی عهد قدیم است که بعد از مرگش به دستور حاکم وقت، آرامگاهی باشکوه برای او ساخته می‌شود. اولجایتوی مغول بنای اولیه بر روی مزار این شاعر شیعی را به سبک همان بارگاهی می‌سازد که برای مزار خودش ساخته بود... 📝 متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید: 👇 http://azsarnevesht.ir/post/696 =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-= 📌 @azsarnevesht_ir
خرده ادراکات - سی‌ و شش 📌 @azsarnevesht_ir ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد. ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است. ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد. 🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین @roholamin_atelie بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند. 🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟ ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟! 💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است. 🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است. 🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد. وَ لِلّٰهِ الْحَمْد =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-= 📌 به ازسرنوشت بپیوندید: @azsarnevesht_ir
🏹 کوروش کبیر؛ از متن تا حاشیه وقتی درباره کوروش بزرگ (کوروش دوم)، پایه‌گذار امپراطوری هخامنشی صحبت می‌کنیم، متن و حاشیه این شخصیت تاریخی چنان در هم پیچیده است که سخت می‌توان تصویری درست و واقعی از او نشان داد. گرامی‌داشت روز هفتم آبان هم بیش از آن‌که به متن کوروش مربوط باشد، با حاشیه‌های او پیوستگی دارد. امسال تلاش مختصری کردم که برای نوجوانان، به اختصار، مهم‌ترین جنبه‌های متن و حاشیه کوروش را توضیح دهم. 📝 متن: مهم‌ترین دلایل برجستگی کوروش ۱. اولین امپراطوری تاریخ🇮🇷 ۲. تساهل فرهنگی💈 حاشیه: زمینه‌های جنجال درباره کوروش ۱. منجی بنی اسراییل🕍 ۲. نماد باستان‌گرایی🏛 با کوروش چه کنیم؟ 🔅 متن کامل این یادداشت را در این نشانی بخوانید: http://azsarnevesht.ir/post/655 📌 @azsarnevesht_ir
✍️ تاریخ تخیّلی سقوط آندلس ❓ شما با شنیدن کلمه «آندلس» به یاد چه چیزی می‌افتید؟ 👓 سطح معلومات عمومی ما از سرزمین آندلس☪️ به شنیده‌هایمان از سخنرانی‌ها و احیاناً مطالعات گذری و پراکنده در متون خبری محدود می‌شود. داستانی بارها گفته شده از سقوط سرزمین‌های اسلامی اسپانیا 🇪🇦با نفوذ بی‌بندوباری 💅 و عیش و عشرت 🥂در جوانان مسلمان. اما آیا حقیقت همین‌قدر ساده و سر راست است؟ ⚠️ الف) علل عام سقوط آندلس ۱. جنگ‌های پیاپی ۲. پیامدهای منفی فشار جمعیت ۳. نابرابری توزیع جمعیت ۴. محیط زیست ♨️ ب) عوامل خاص سقوط آندلس ۱. رویگردانی عربان شامی اموی از هدف‌های فتح ۲. استبداد و فساد و سوء تدبیر امویان ۳. رویارویی با تشیع ۴. ازدواج عربان با زنان بومی اسپانیا ۵. فروپاشی خلافت اسلامی ۶. فساد مرابطین ۷. ناتوانی دریایی مسلمانان و پیدایش قدرت دریایی اروپایی ۸. کشمکش داخلی دولت‌های اسلامی مغرب با یکدیگر ۹. فروپاشی اقتصادی جهان اسلام ۱۰. سقوط علمی و فرهنگی مسلمانان ۱۱. نزاع خانوادگی غرناطه بر سر قدرت و سقوط آندلس 📚 همه ۱۵ موردی که در بالا ذکر شد، ابعاد مختلف زوال و فروپاشی یک تمدن را توصیف می‌کند. با این حساب، ساده‌سازی مسأله به «عیّاشی جوانان مسلمان» و «مکر و نیرنگ کلیسا» نوعی از اهمال‌کاری فکری محسوب می‌شود. 💡 زندگی یک انسان دارای پیچیدگی‌های فراوانی است. به همین نسبت پیچیدگی زندگی چندین انسان بسیار بیشتر است و تاریخ یک تمدن را نمی‌توان با جواب‌های تستی و جملات یک خطی تحلیل کرد. زنهار که «تحلیل آسان» را جایگزین «تحلیل درست» نکنیم. 🔅 http://azsarnevesht.ir/post/445 📌 @azsarnevesht_ir
❓ سوال: پسر👦 ۱۳ ساله‌ای که علاقه‌ی شدیدی پیدا کرده به🎶 آهنگ‌های رپ و اصطلاحاً دارک ... حتی تمایل و علاقه‌ی شدیدی داره به این مدل شعر گفتن... بسیار پیگیر شده و آموزش‌ها رو از اینترنت می‌بینه که چطور شعر بگه... ✅ برای پاسخ به این سؤال باید نکاتی را به طور کلی بیان کرد: 1⃣ نوجوان شناسی هر خانواده‌‌ای که نوجوان دارد یا حتی آنهایی که بچه‌هایشان هنوز کوچکند، *نسبت به موضوع نوجوانی اطلاعات کسب کنند* . نسبت به تغییرات جسمی، روحی، نیازهای متفاوت نوجوان با کودک و ... یعنی نوجوان شناسی که با مطالعه📚 و شرکت در کارگاه و کلاس شدنی است. 2⃣ حساسیت به موقع نسبت به عادت‌های رسانه‌ای نوجوان حساسیت نسبت به عادت‌های رسانه‌ای نوجوان خوب است، ولی این اتفاق معمولاً زمانی میفتد که بین خانواده و فرزند فاصله افتاده است، یعنی به خاطر عدم مدیریت فرزندانمان در فضای مجازی، 📱 بچه‌ها دارای یک حیاط خلوت رسانه‌ای شده‌اند و ناگهان روزی می‌رسد که می‌بینیم بچه‌هایمان به فلان گروه موسیقی، پویانمایی📺 و.... علاقه‌مند شده‌اند. ما نباید اصلاً بگذاریم کار به اینجا برسد و در آن زمان حساسیت صرف کافی نیست. بهتر است اعضای خانواده 👨‍👩‍👧‍👦 با هم حافظه رسانه‌ای مشترک داشته باشند. 3⃣ نگاه منظومه‌ای به مسئله در این سؤال، مادری هست که با نوجوان علاقه‌مند به رپ🎵 روبروست. مادر محترم باید دقت داشته باشد که به احتمال زیاد در کنار این علاقه به موسیقی دارک، علاقه و پیگیری رمان📘 یا داستان‌های کمیک دارک، یا علاقه به شخصیت‌های منفی فیلم‌ها 🎞یا بروز هیجانات منفی در بازی‌های پر زد و خورد هم شکل گرفته است. این یک منظومه رسانه‌ای است که فرزند شما گرفتار آن شده و نباید توقع داشت با یک چیزی شبیه قرص💊 سریع مرتفع شود. باید برای جمیع عادت‌های رسانه ای او درمانی داشت. اگر نگاه منظومه‌ای به این گرفتاری‌ها نداشته باشیم بعید نیست چند سال دیگر -خدای ناکرده- از وابستگی فرزندمان به مواد دخانی یا افیونی و ... حیرت کنیم.😰 4⃣ مسئله موسیقی را چگونه حل کنیم؟ 🔺 گام اول: باید زیست بوم رسانه‌ای و موسیقایی سالم برای بچه خود بسازیم. بخشی توسط خانواده👨‍👩‍👧 است و بخشی توسط مدرسه 🔺 گام دوم: روشن کردن شفاف مرزهای موسیقی حلال و حرام و احکام آن برای بچه‌ای که دارد بالغ می‌شود. 🔺 گام سوم: مفیدسازی میل و عطش بچه به آن چیزی که نسبت به آن کشش دارد: یعنی تلفیق کردن کارهای مفید آموزنده با فعالیت‌های جاری فرزند با هدف درمان. اگر آقا پسر علاقه به شعر گفتن دارد، شروع کنید با بچه شعر گفتن و وارد شدن به کاری که بچه به آن میل دارد. حتی اگر خودتان در این زمینه اطلاعاتی ندارید می‌توانید درباره شعرهایی که گفته با او گفتگو🗣 کنید و به او نزدیک شوید و اشکالات کارش را به او گوشزد کنید. 🔺 گام چهارم: صحبت در مورد موسیقی رپ یا موسیقی به طور کلی. تاریخچه، کارکردها، حاشیه‌ها، جایگاه هنری و ... و مقایسه آن با موسیقی‌های اصیل و ... 💡 یک پیشنهاد تربیتی: 🔹 به کانال مرکز تربیت رسانه‌ای باران بپیوندید: 📌https://eitaa.com/joinchat/1348403310Ce2570f01fb