eitaa logo
ازسرنوشت
36 دنبال‌کننده
50 عکس
3 ویدیو
0 فایل
روایت‌های بی‌گاه یک پیامبر پاره‌وقت دوره‌گرد :: حسین غفاری AzSarNevesht.ir ارتباط با من: @azsarnevesht
مشاهده در ایتا
دانلود
📚معرفی کتاب | روایت تفکر، فرهنگ و تمدن؛ از آغاز تا کنون 📌 @azsarnevesht_ir ✅انتخاب و معرفی منابع خوب برای تعمیق فهم دانش‌آموزان در موضوعات مهم اندیشه‌ای و تاریخی از ضرورت‌های تدریس سرفصل‌های علوم انسانی در مدرسه است. مجموعه پنج‌جلدی کتاب‌های «روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تاکنون» کاری از دفتر نشر معارف است که اولین بار در سال ۱۳۹۱ منتشر شده و جمعی از نویسندگان کار جمع‌آوری و تنظیم آن را بر عهده داشته‌اند. 1️⃣«آسمان به زمین الصاق شد» (از آغاز تا پایان قرون ‌وسطا) 2️⃣«دوباره به آسمان نگاه کن» (از ظهور اسلام تا تمدن اسلامی) 3️⃣«من به قدرت رسید» (از رنسانس تا روشنگری) 4️⃣«این عصر قرمز است» (از مدرنیته تا جنگ جهانی دوم) 5️⃣«در جهت عکس حرکت کن» (از اعتراض‌های مدرن تاکنون) 📖با مطالعه این مجموعه‌کتاب که روی‌هم‌رفته حدود هزار صفحه دارد، یک دور با تاریخ غرب🏛️ از یک‌سو و تاریخ ایران و اسلام🕌 از سوی دیگر آشنا می‌شویم. ⬅️این مجموعه پنج‌جلدی، برخلاف کتاب‌های متداول تاریخی که تمرکزشان بر پادشاهی‌ها و جنگ‌ها و ... است، به موضوعات فرهنگی و تمدنی در هر دوره پرداخته و به نقش اندیشه و فرهنگ در شکل‌گیری تمدن‌ها نگاهی عمیق می‌کند. برقراری اتصال زنجیروار بین اندیشه‌های عالمان و رویکردهای عملی حاکمان در هر عصر و زمانه‌ای از نقاط قوت این کتاب‌هاست. 🔅 متن کامل این یادداشت را در این نشانی بخوانید: 👉 azsarnevesht.ir/post/711 📌 @azsarnevesht_ir
🔴 *روایت مرحوم مسعود دیانی از «تجارت سرطان»* ✍️ مسعود دیانی، دین پژوه و مجری رسانه‌ی ملی عمل جراحی سخت و سنگین بود. نزدیک به ده ساعت وقت برده بود. حدس نمی‌زدیم از عمل اول سخت‌تر باشد. که بود. در جراحی اول معده و طحال و نیمی از کبد و پاره‌ای ازمری و غدد فوق کلیوی را برداشته بودند. در جراحی دوم دیافراگم و روده و بخش دیگری از مری را. این بار مجبور شده بودند تیغ‌ها راتا پشت قلب ببرند. و این یعنی احتمال مرگ مضاعف. میانه‌ی جراحی باز از فاطمه رضایت گرفته بودند که خطر مرگ را با تصمیم جدید بپذیرد. امضا کرده بود و می‌شد حدس زد مادرم، برادرم، فاطمه و دوستانم چه رنج و زجر وحشتناکی از سر گذرانده بودند. تا من نیمه‌شب از اتاق عمل بیرون بیایم. با لوله‌ای در روده که قرار بود از یکی دو هفته‌ی بعد دهان جدیدم شود.‌ برای خوردن غذاها و داروهایی که فقط می‌توانستند مایع باشند. و با سرنگ به روده تزریق شوند. مابقی درد وحشتناک بود، اضمحلال تن بود. و سکوت. حالا دیگر کسی حرفی برای گفتن نداشت. این آخرین عمل جراحی ممکن روی بدن یک انسان بود. و ما به نقطه‌ی صفر که نه، به ماقبل صفر برگشته بودیم. هنوز لکه‌هایی از توده‌های سرطانی در کبد مشاهده می‌شدند و باید می‌سوختند. احتمالا آن هم بی‌حاصل. حالا اما می‌توانستیم پرسشی که چند ماه پیش اجازه نیافت با آرامش و به دور از هیجان جواب بگیرد را دوباره مطرح کنیم. هرچند پاسخ این بارمان مشخص بود. دیگر نه تن به عمل می‌دادیم، نه با شیمی‌درمانی به تماشای خاکستری خود می‌نشستیم. اما هشت ماه پیش چه؟ *هنوز هم حق جانب پزشک اول نبود که سایه‌ی سنگین مرگ را در این بیماری می‌دید و ما را به انتخاب روش تسکینی به جای روش تهاجمی دعوت می‌کرد؟* حالا بعد از تحمل انبوه درد و زخم و ویرانی عمل و شیمی‌درمانی، بعد از صرف چندصد میلیون تومان هزینه، بعد از زمین‌گیر شدن و خانه‌نشین شدن و فلج شدن در امور روزمره، بعد از اینکه آیه و ارغوان ماه‌ها پدرشان را جز افتاده‌ای بی‌جان و ملول بر تخت ندیدند باید به افتخار امید و مقاومت و توکل کف می‌زدیم؟ وقتی پژوهش‌های علمی نشان می‌دادند که عمل جراحی در سرطان پیشرفته و متاستاز داده بی‌فایده است، از در بیرونش کنی از پنجره برمی‌گردد. عدد بقا زیر یکسال است، آن‌هم به عذاب. *اجازه نداشتیم جور دیگری تصمیم بگیریم که متهم به ترس از شیمی‌درمانی و زهرناکی‌اش نشویم؟ انگ بی‌مسئولیتی نخوریم؟ ضد علم و خرافاتی به حساب نیاییم؟ و داغ ننگ بی‌ایمانی روی پیشانی‌مان ننشیند؟* به‌گمانم تجارت درمان سرطان در روزگار ما خوب خودش را به مفاهیم دینی و روانشناسی و ارزش‌های اخلاقی چسبانده بود. می‌مکید. و قهرمان می‌ساخت؛ ساکت و ویران و مظلوم. همین.
🎬معرفی فیلم | جنگ جریان (The Current War) 📌 @azsarnevesht_ir 🔰 مواجهه با واقعیت تاریخی توسعه فناوری برای دانش‌آموزان می‌تواند درس‌آموز و راهگشا باشد. وقتی این مواجهه از دریچه آثار سینمایی باشد، جذابیت و ماندگاری بیشتری دارد. استفاده از آثار سینمایی و مستند خوب و باکیفیت هم در تدریس «سواد اطلاعاتی و رسانه‌ای» ضروری و اثرگذار است. وقتی همه این موارد در کنار هم قرار می‌گیرند نمی‌توان از کنار فیلم شاخصی مثل 💡 «جنگ جریان» به سادگی عبور کرد. ⚡داستان فیلم جنگ جریان، رقابت بین دو تن از برترین مخترعان و فناوران تاریخ یعنی توماس ادیسون و جرج وستینگهاوس را در آخرین سال‌های قرن نوزدهم میلادی بر سر توسعه جریان الکتریکی در کشور آمریکا 🗽 به نمایش می‌گذارد. داستان به مستندات و واقعیت‌های تاریخی وفادار و بر واقعیت مبتنی است. 🔥 از جالب‌ترین نکته‌های این واقعه تاریخی آن است که برخلاف تصور عمومی و انگاره‌هایی که در ذهن همه ما وجود دارد، برنده جنگ جریان نه ادیسون، بلکه جناب وستینگهاوس است! فیلم علت این پیروزی را به‌خوبی توضیح می‌دهد: «صرفه اقتصادی» 🧮. در یکی از مهم‌ترین صحنه‌های فیلم، وستینگهاوس در مقابل هیئت داوری که باید بین فناوری برق او و ادیسون یکی را انتخاب کنند، در دفاع از کار خودش فقط یک جمله می‌گوید: «فناوری من ارزان‌تر است!» و همین یک جمله گویی منجر به برتری او در جنگ جریان می‌شود. 🔅 متن کامل این یادداشت را در این نشانی بخوانید: 👉 azsarnevesht.ir/post/713 📌 @azsarnevesht_ir
📻 رادیو زنده است ♨️ده دلیل که نشان می‌دهد قدیمی‌ترین رسانه‌ی برخط جمعی هنوز کارآمد است ⏳ از چهارم اردیبهشت ۱۳۱۹ ش. که اولین فرستنده‌ی رادیویی ایران با پخش روزانه هشت ساعت برنامه افتتاح شد تا امروز، این رسانه‌ی سحرانگیز هشتاد و چند بهار پر فراز و نشیب را با ما طی کرده‌است. رادیو به عنوان اولین رسانه‌ی برخط جمعی خیلی زود جای خود را در میان قشرهای مختلف مردم باز کرد و حتی بعد از راه اندازی تلویزیون ملی در دهه چهل تا مدت‌ها رسانه‌ی اول مردم ایران بود. پدران ما بسیاری از تحولات مهم تاریخی و اجتماعی را با رادیو سپری کرده‌اند. از دلهره‌ی روزهای اشغال ایران توسط قوای متفقین در جنگ جهانی دوم تا شور نهضت ملی شدن صنعت نفت و خفقان کودتای ۲۸ مرداد، ‌این رادیو بود که سریع و بی‌واسطه دل‌های مردم ایران را به هم پیوند می‌داد. 📺 با گسترش رسانه‌های تصویری رقیب در دهه‌های بعد، هم‌چنان رادیو محبوبیت خود را حفظ کرد. روزهای پیروزی انقلاب اسلامی و شب‌های طولانی مقاومت مردم در جنگ تحمیلی با رادیو سپری شد و در تمام این سال‌ها غیر از اطلاع‌رسانی، تولید و پخش برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی متنوع، رادیو را به مدرسه‌ای شبانه‌روزی و تفرج‌گاهی رایگان برای اقشار مختلف مردم تبدیل کرده‌است.
📱 اما شاید به نظر برسد که هجوم رسانه‌های نوین ارتباطی به خصوصی‌ترین ساحت‌های زندگی مردم و رواج زندگی نسل جوان در دنیای مجازی، به تدریج نقش رادیو در تحولات فرهنگی اجتماعی را کمرنگ کرده و این رسانه‌ی قدیمی به روزهای پایانی عمر خود نزدیک می‌شود. هر چند که تغییر ذائقه‌ی رسانه‌ای نسل‌ها موضوعی انکار شدنی نیست، اما در ادامه دلایل فراوانی آورده‌ایم که نشان می‌دهد رادیو هم‌چنان می‌تواند در عرصه‌هایی بی‌رقیب و یا میاندار پیام‌رسانی‌های رسانه‌ای باشد. بیایید با رادیو آشتی کنیم! 🔅 ده دلیل که نشان می‌دهد رادیو 📻 هنوز کارآمد است را در این نشانی بخوانید: 👉 azsarnevesht.ir/post/294 📌 @azsarnevesht_ir
📚معرفی کتاب | «دربارهٔ اینترنت» و «اینترنت ما» 📌 @azsarnevesht_ir ✅برای عمیق‌شدن در موضوعات رسانه‌ای، گاهی باید به سراغ اندیشه‌های فلسفی دربارهٔ ماهیت رسانه‌ها رفت. هرچند که ورود تخصصی به حیطهٔ «فلسفهٔ رسانه» برای عموم معلمان کار دشواری است، اما هرازچندگاهی، ورق‌زدن برخی از کتاب‌های تخصصی و نیمه‌تخصصی در این موضوعات می‌تواند برای معلمان سواد رسانه راهگشا باشد. 1️⃣کتاب اول را هیوبرت دریفوس ، فیلسوف آمریکایی و استاد فلسفهٔ دانشگاه برکلی در سال ۲۰۰۱ م. (۱۳۸۰ ش.) نوشته و پنج سال بعد در آن بازنگری کرده است و در ایران هم نشر «ساقی» آن را با ترجمهٔ علی فارسی‌نژاد در سال ۱۳۸۹ چاپ کرده است. 2️⃣کتاب دوم را در سال ۲۰۱۶ م. مایکل پاتریک لینچ ، استاد فلسفهٔ دانشگاه کنتیکت آمریکا نوشته است که در ۱۳۹۸ ش. حامد قدیری آن را برای نشر «اسم» به فارسی ترجمه کرده است. 📖هر دو کتاب روی پیش‌فرض‌هایی که ما دربارهٔ تحولات رقمی (دیجیتال)، گسترش اطلاعات، ارتباطات مجازی و دسترسی به واقعیت داریم، علامت سؤال می‌گذارند و با بررسی‌های جالب فلسفی و طرح انبوهی از مثال‌ها و آزمایش‌ها نشان می‌دهند، اوضاع چندان که به نظر می‌رسد، مرتب نیست! 🔅 متن کامل این یادداشت را در این نشانی بخوانید: 👉 azsarnevesht.ir/post/722 📌 @azsarnevesht_ir
🎬معرفی پویانمایی | ران معیوب (Ron’s Gone Wrong) 📌 @azsarnevesht_ir 🔰 در دو دههٔ اخیر، غول‌های پویانمایی‌سازی آمریکایی (دیزنی و دریم‌ورکس) آثار متعددی با موضوع محوری آیندهٔ جهان تحت تأثیر انقلاب اطلاعاتی و توسعهٔ فناوری‌های دیجیتال ساخته و منتشر کرده‌اند. حضور پررنگ جهان دیجیتال 🦾 در پویانمایی‌های کودکان و نوجوانان در آثار متعددی تکرار شده و حتی به موضوع اصلی خیلی از این فیلم‌ها تبدیل شده است. 🎬پویانمایی «ران معیوب» یا «ران خراب‌شده» ما را با خود به دنیای فناوری آینده می‌برد؛ دنیایی که در آن دستیارهای بامزه‌ای به نام «حباب ربات» 🤖 تمام دنیای کودکان را تسخیرکرده‌اند؛ دنیایی که دیگر در آن به دوست واقعی 💌 نیاز ندارید و تنها لازم است یک حباب ربات داشته باشید تا دیگر تنها نباشید... 🔻🔹🔺🔸🔻🔹🔺🔸🔻🔹🔺🔸🔻 📖متن کامل این یادداشت را در این نشانی بخوانید: 👉 azsarnevesht.ir/post/721 📌 @azsarnevesht_ir
✉️ همه‌ی شما دعوتید به 🎀 افتتاحیه مدرسه تابستانی باران 🔸 توضیحات در مورد جزئیات اجرایی دوره‌ها 🔹 آشنایی با معلمان دوره‌ها 🕰 زمان: 📆 جمعه ۲ تیر ۱۴۰۲ ⏰ ساعت ۱۰:۳۰ صبح 🖇 لینک جلسه: baran.bmtc.ir 🎁 ورود به جلسه برای عموم آزاد است. 📞 ارتباط با روابط عمومی باران: ☎️ ۰۹۱۹۰۱۰۶۰۷۱ 💻 @bmtc_admin ‍ 🔷 موسسه تربیت رسانه‌ای باران ▫️ بله: ble.ir/join/ZWNiNDdlOG ▪️ ایتا: https://eitaa.com/Bmtc_ir
💢سلسله نشست های تخصصی سواد رسانه«چهارشنبه های سواد رسانه ای» با حضور اساتید برجسته کشوری 🔹 " فوت و فن های تدریس کتاب تفکر و سواد رسانه ای در مدرسه " ➖با حضور: 🔻مهندس حسین غفاری معلم و پژوهشگر تربیت و رسانه بنیان‌گذار موسسه تربیت رسانه‌ای باران 📌 چهارشنبه ۲۹ شهریورماه 🕗 ساعت ۲۱ 🌐 لینک حضور در نشست: https://www.skyroom.online/ch/nasra1401/idea-114640/l/fa 🚩نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی(نسرا) 🆔 @nasraa_ir
📣🌱📣🌱📣🌱📣🌱 ✅ «دختر من ۱۵ سالشه و دختر مومن و خوبیه، میخواد اینستا نصب کنه نظر شما چیه» ✅ «فرزند نوجوون من اینستا داره چه برخوردی باید داشته باشم» ✅ «حالا شما بگو اینستا بد! اما چیزای خیلی خوبی هم توش هست ... من از جهت مثبت ازش استفاده می‌کنم» ✅ «آقا! چرا فیلتر کردید اینستا رو ... زمین بازی رو دو دستی تقدیم دشمن کردیم. کجا بریم روشنگری پس...» 🤔 *آیا اینها سوالات و دغدغه‌های شما هم هست؟* 👈 *میخوایم تو یه جمع صمیمی* پاسخ سوالاتمونو از چند تا کارشناس بشنویم 😊 ✳️ با حضور *استاد حسین غفاری* معلم و پژوهشگر تربیت و رسانه و *استاد حسین حق پناه* معاون سابق کودک و نوجوان تبیان ⏰ ان‌شاءالله *دوشنبه ۱۱ دی‌ماه ساعت ۱۰ صبح* در بستر *اسکای روم* منتظر شما عزیزان هستیم 💰 هزینه شرکت در این کارگاه با احترام *۳۰ هزار تومان* است 😊 📌 *برای ثبت نام لطفا به شناسه @zsfatemi پیام دهید.* @famp_for_family