🕌 *آستانِ قدسِ آموزش و پرورشِ رضوی*
... زائران جوان در اولین برخوردهای خودآگاه با مشهدالرضا علیهالسلام انبوهی از ابهامات و سؤالات بیپاسخ دربارهی چیستی و چگونگی ابنیه و اماکن متراکم و تودرتوی حرم مطهر را همراه خود دارند که رفتهرفته و در زیارتهای متوالی، این بارقههای کنجکاوی یکییکی خاموش شده و جای خود را به عادت و تکرار میدهد.
درست است که اولویت تربیتی در برنامهی زیارتی با انس و مناجات و اخلاق است؛ اما آیا نمیتوان از این کشش درونی و جذبهی سحرانگیزِ هنر و معماری برای تنوعبخشی به برنامهها و باز کردن ساحتهای جدید آموزشی استفاده کرد؟
به عبارت بهتر آیا نمیتوان بخشی از لذت آن نشاط و جنبوجوش و تجربه و کشف و هیجانی که در تفرجگاههای مشهد به دنبال آن هستیم، با رعایت شئونات و اقتضائات مرسوم، در خود حرم مطهر به دست آورد؟
💡
برشی از یادداشتی کوتاه که پنج سال پیش نوشتهام و در آن دو پیشنهاد تربیتی درباره حرم امام رضا علیهالسلام را مطرح کردم:
*۱- آموزش هنر، تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی در آستان قدس رضوی
۲- پرورش ایمانی و ایرانی کودک و نوجوان در آستان قدس رضوی*
📖
ادامه مطالعه در http://azsarnevesht.ir/post/384
🎊 عید شما مبارک
📌 @azsarnevesht_ir
هدایت شده از تربیت رسانهای باران
⏳📣 برای استفاده از هدیهی ۱۳۰ هزار تومانی ثبتنام مربیانه تیرماه فقط ۱ روز دیگر فرصت باقیست...
✔️ تخفیف ویژهی ثبتنام زودهنگام برای دورههای «مربیگری سواد موسیقی» و «مربیگری سواد بازی»، تا شنبه ۲۸ خردادماه در سایت اعتبار دارد و پس از آن، مهلت پرداخت با تخفیف ۱۳۰ هزار تومانی به اتمام خواهد رسید و ثبتنام بدون تخفیف خواهد شد.
🔸 لینک ثبتنام مربیگری سواد موسیقی:
https://bmtc.ir/?p=14050
🔹 لینک ثبتنام مربیگری سواد بازی:
https://bmtc.ir/?p=14000
💠 مرکز تربیت رسانهای باران
*راهبردهای دولت قبل در مورد فضای مجازی*
📝محمدحسین انتظاری
🔍پژوهشگر حکمرانی فضای مجازی
👈... در یک مرور سریع، *راهبردهای دولت قبل در مورد فضای مجازی* را میتوان اینطور خلاصه کرد:
1️⃣صرفاً *شاید* (!) باید از کودکان در فضای مجازی صیانت کرد؛ بالای ۱۸ سال حق انتخاب دارند حتی در مورد محتواهای بهشدت ناسالم.
2️⃣نباید از هیچ ابزار فنی برای پالایش، سالمسازی و حکمرانی فضای مجازی استفاده کرد. تنها ابزار ما *آموزش* است.
3️⃣حکمرانی داخلی ما دچار استبداد است. پس اساسا حکمرانی رو نباید به داخلیها داد و باید در اختیار خارج از کشور باشد.
👈این راهبردها در *رسانهها* به این شکل بروز پیدا میکرد:
1️⃣در مورد هرگونه اعمال حاکمیت به صورت عمومی، پای کودکان را وسط میکشیدند که «شما باعث شدید که دیگه از کودکان هم نشه صیانت کرد» و دلسوز کودکان میشدند.
2️⃣بدانید و آگاه باشید که تکنولوژی مسیر خود را خواهد رفت و ما امکان هیچ کاری در مقابل آن را نداریم و عدهای تکنولوژی هراسند و اصلا تو برو خود را باش!
3️⃣هرگونه حرکت در مسیر حکمرانی در داخل، در جهت ایجاد رانت است.
😔راستش را بخواهید در پیشبرد رسانهای این راهبردها موفق هم بودند.
نشان به آن نشان که الان در ذهن بسیاری از حزب اللهیها هم همین انگارهها وجود دارد.
✈️ کاشان، آمل، زنجان؛ یک پیوند شیعی
💡 اولین برخورد من با ابیات کتیبهی ایوان نجف -مثل خیلی از دیگران- در این تضمین زیبای سید حمیدرضا برقعی در چهارپاره «خانه پدری» بود:
باز هم در شکوه ایوانت
مستم، آشفتهام، پریشانم
دارم آن شعر روی ایوان را
جای اذن ورود میخوانم:
«زائران درگهت را بر در خلد برین
می دهند آواز طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِین»
❓ اما شاعر این بیت کیست و چگونه چنین شرفی یافته است؟🤔
👈 او شاید تنها شاعر پارسیگوی عهد قدیم است که بعد از مرگش به دستور حاکم وقت، آرامگاهی باشکوه برای او ساخته میشود. اولجایتوی مغول بنای اولیه بر روی مزار این شاعر شیعی را به سبک همان بارگاهی میسازد که برای مزار خودش ساخته بود...
📝 متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید: 👇
http://azsarnevesht.ir/post/696
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
📌 @azsarnevesht_ir
خرده ادراکات - سی و شش
📌 @azsarnevesht_ir
▪️سالروز شهادت حضرت ابیمحمد، حسن بن علی بن محمد، ابنالرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد.
♨️در سالهای اخیر تلاشهای پراکندهای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاشها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پردهنگاریهای عاشورایی محدود میشد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قلههایی همچون آثار حسن روحالامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سالها بسیار بازتاب یافته است.
⚠️مثل هر کار تازهای، در کنار فرصتهای این تصویرسازیها، باید مراقب آسیبهای احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشینسازی یک تصور واحد از صحنهای تاریخی بهجای توسعه درکهای متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی میتوان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد.
🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازکخیال حسن روحالامین @roholamin_atelie بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیعالاول، صحنهی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند.
🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟
❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟!
💡این در حالی است که میدانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیدهاند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است.
🤔در اینجا یک بیدقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون میکند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه میدارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند سالهی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آنکه او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراثدار او بوده است.
🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد.
وَ لِلّٰهِ الْحَمْد
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
📌 به ازسرنوشت بپیوندید:
@azsarnevesht_ir
🏹 کوروش کبیر؛ از متن تا حاشیه
وقتی درباره کوروش بزرگ (کوروش دوم)، پایهگذار امپراطوری هخامنشی صحبت میکنیم، متن و حاشیه این شخصیت تاریخی چنان در هم پیچیده است که سخت میتوان تصویری درست و واقعی از او نشان داد. گرامیداشت روز هفتم آبان هم بیش از آنکه به متن کوروش مربوط باشد، با حاشیههای او پیوستگی دارد.
امسال تلاش مختصری کردم که برای نوجوانان، به اختصار، مهمترین جنبههای متن و حاشیه کوروش را توضیح دهم.
📝
متن: مهمترین دلایل برجستگی کوروش
۱. اولین امپراطوری تاریخ🇮🇷
۲. تساهل فرهنگی💈
حاشیه: زمینههای جنجال درباره کوروش
۱. منجی بنی اسراییل🕍
۲. نماد باستانگرایی🏛
با کوروش چه کنیم؟
🔅
متن کامل این یادداشت را در این نشانی بخوانید:
http://azsarnevesht.ir/post/655
📌
@azsarnevesht_ir
✍️ تاریخ تخیّلی سقوط آندلس
❓ شما با شنیدن کلمه «آندلس» به یاد چه چیزی میافتید؟
👓 سطح معلومات عمومی ما از سرزمین آندلس☪️ به شنیدههایمان از سخنرانیها و احیاناً مطالعات گذری و پراکنده در متون خبری محدود میشود. داستانی بارها گفته شده از سقوط سرزمینهای اسلامی اسپانیا 🇪🇦با نفوذ بیبندوباری 💅 و عیش و عشرت 🥂در جوانان مسلمان. اما آیا حقیقت همینقدر ساده و سر راست است؟
⚠️ الف) علل عام سقوط آندلس
۱. جنگهای پیاپی
۲. پیامدهای منفی فشار جمعیت
۳. نابرابری توزیع جمعیت
۴. محیط زیست
♨️ ب) عوامل خاص سقوط آندلس
۱. رویگردانی عربان شامی اموی از هدفهای فتح
۲. استبداد و فساد و سوء تدبیر امویان
۳. رویارویی با تشیع
۴. ازدواج عربان با زنان بومی اسپانیا
۵. فروپاشی خلافت اسلامی
۶. فساد مرابطین
۷. ناتوانی دریایی مسلمانان و پیدایش قدرت دریایی اروپایی
۸. کشمکش داخلی دولتهای اسلامی مغرب با یکدیگر
۹. فروپاشی اقتصادی جهان اسلام
۱۰. سقوط علمی و فرهنگی مسلمانان
۱۱. نزاع خانوادگی غرناطه بر سر قدرت و سقوط آندلس
📚 همه ۱۵ موردی که در بالا ذکر شد، ابعاد مختلف زوال و فروپاشی یک تمدن را توصیف میکند. با این حساب، سادهسازی مسأله به «عیّاشی جوانان مسلمان» و «مکر و نیرنگ کلیسا» نوعی از اهمالکاری فکری محسوب میشود.
💡 زندگی یک انسان دارای پیچیدگیهای فراوانی است. به همین نسبت پیچیدگی زندگی چندین انسان بسیار بیشتر است و تاریخ یک تمدن را نمیتوان با جوابهای تستی و جملات یک خطی تحلیل کرد. زنهار که «تحلیل آسان» را جایگزین «تحلیل درست» نکنیم.
🔅
http://azsarnevesht.ir/post/445
📌
@azsarnevesht_ir
❓ سوال: پسر👦 ۱۳ سالهای که علاقهی شدیدی پیدا کرده به🎶 آهنگهای رپ و اصطلاحاً دارک ...
حتی تمایل و علاقهی شدیدی داره به این مدل شعر گفتن... بسیار پیگیر شده و آموزشها رو از اینترنت میبینه که چطور شعر بگه...
✅ برای پاسخ به این سؤال باید نکاتی را به طور کلی بیان کرد:
1⃣ نوجوان شناسی
هر خانوادهای که نوجوان دارد یا حتی آنهایی که بچههایشان هنوز کوچکند، *نسبت به موضوع نوجوانی اطلاعات کسب کنند* . نسبت به تغییرات جسمی، روحی، نیازهای متفاوت نوجوان با کودک و ... یعنی نوجوان شناسی که با مطالعه📚 و شرکت در کارگاه و کلاس شدنی است.
2⃣ حساسیت به موقع نسبت به عادتهای رسانهای نوجوان
حساسیت نسبت به عادتهای رسانهای نوجوان خوب است، ولی این اتفاق معمولاً زمانی میفتد که بین خانواده و فرزند فاصله افتاده است، یعنی به خاطر عدم مدیریت فرزندانمان در فضای مجازی، 📱 بچهها دارای یک حیاط خلوت رسانهای شدهاند و ناگهان روزی میرسد که میبینیم بچههایمان به فلان گروه موسیقی، پویانمایی📺 و.... علاقهمند شدهاند. ما نباید اصلاً بگذاریم کار به اینجا برسد و در آن زمان حساسیت صرف کافی نیست. بهتر است اعضای خانواده 👨👩👧👦 با هم حافظه رسانهای مشترک داشته باشند.
3⃣ نگاه منظومهای به مسئله
در این سؤال، مادری هست که با نوجوان علاقهمند به رپ🎵 روبروست. مادر محترم باید دقت داشته باشد که به احتمال زیاد در کنار این علاقه به موسیقی دارک، علاقه و پیگیری رمان📘 یا داستانهای کمیک دارک، یا علاقه به شخصیتهای منفی فیلمها 🎞یا بروز هیجانات منفی در بازیهای پر زد و خورد هم شکل گرفته است. این یک منظومه رسانهای است که فرزند شما گرفتار آن شده و نباید توقع داشت با یک چیزی شبیه قرص💊 سریع مرتفع شود. باید برای جمیع عادتهای رسانه ای او درمانی داشت. اگر نگاه منظومهای به این گرفتاریها نداشته باشیم بعید نیست چند سال دیگر -خدای ناکرده- از وابستگی فرزندمان به مواد دخانی یا افیونی و ... حیرت کنیم.😰
4⃣ مسئله موسیقی را چگونه حل کنیم؟
🔺 گام اول: باید زیست بوم رسانهای و موسیقایی سالم برای بچه خود بسازیم. بخشی توسط خانواده👨👩👧 است و بخشی توسط مدرسه
🔺 گام دوم: روشن کردن شفاف مرزهای موسیقی حلال و حرام و احکام آن برای بچهای که دارد بالغ میشود.
🔺 گام سوم: مفیدسازی میل و عطش بچه به آن چیزی که نسبت به آن کشش دارد:
یعنی تلفیق کردن کارهای مفید آموزنده با فعالیتهای جاری فرزند با هدف درمان. اگر آقا پسر علاقه به شعر گفتن دارد، شروع کنید با بچه شعر گفتن و وارد شدن به کاری که بچه به آن میل دارد. حتی اگر خودتان در این زمینه اطلاعاتی ندارید میتوانید درباره شعرهایی که گفته با او گفتگو🗣 کنید و به او نزدیک شوید و اشکالات کارش را به او گوشزد کنید.
🔺 گام چهارم: صحبت در مورد موسیقی رپ یا موسیقی به طور کلی. تاریخچه، کارکردها، حاشیهها، جایگاه هنری و ... و مقایسه آن با موسیقیهای اصیل و ...
💡 یک پیشنهاد تربیتی:
🔹 به کانال مرکز تربیت رسانهای باران بپیوندید:
📌https://eitaa.com/joinchat/1348403310Ce2570f01fb
-306110720_-586462619.opus
1.74M
🎧 بشنوید
🤓 پرسشها و پاسخهای تربیت رسانهای
به نقل از@famp_for_family
❓ سوال: پسر👦 ۱۳ سالهای که علاقهی شدیدی پیدا کرده به🎶 آهنگهای رپ و اصطلاحاً دارک ...
حتی تمایل و علاقهی شدیدی داره به این مدل شعر گفتن... بسیار پیگیر شده و آموزشها رو از اینترنت میبینه که چطور شعر بگه...
🔰استاد حسین غفاری، معلم و پژوهشگر تربیت و رسانه، پاسخ میدهد.
💡 یک پیشنهاد تربیتی:
🔹 به کانال مرکز تربیت رسانهای باران بپیوندید:
📌 @Bmtc_ir
♨️ از ابتدای دیماه ۱۴۰۱، به ویراستی پیوستم.
فعلاً که بد نیست. ببینیم چی میشه!
📌 https://virasty.com/AzSarNevesht
📚معرفی کتاب | روایت تفکر، فرهنگ و تمدن؛ از آغاز تا کنون
📌 @azsarnevesht_ir
✅انتخاب و معرفی منابع خوب برای تعمیق فهم دانشآموزان در موضوعات مهم اندیشهای و تاریخی از ضرورتهای تدریس سرفصلهای علوم انسانی در مدرسه است. مجموعه پنججلدی کتابهای «روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تاکنون» کاری از دفتر نشر معارف است که اولین بار در سال ۱۳۹۱ منتشر شده و جمعی از نویسندگان کار جمعآوری و تنظیم آن را بر عهده داشتهاند.
1️⃣«آسمان به زمین الصاق شد» (از آغاز تا پایان قرون وسطا)
2️⃣«دوباره به آسمان نگاه کن» (از ظهور اسلام تا تمدن اسلامی)
3️⃣«من به قدرت رسید» (از رنسانس تا روشنگری)
4️⃣«این عصر قرمز است» (از مدرنیته تا جنگ جهانی دوم)
5️⃣«در جهت عکس حرکت کن» (از اعتراضهای مدرن تاکنون)
📖با مطالعه این مجموعهکتاب که رویهمرفته حدود هزار صفحه دارد، یک دور با تاریخ غرب🏛️ از یکسو و تاریخ ایران و اسلام🕌 از سوی دیگر آشنا میشویم.
⬅️این مجموعه پنججلدی، برخلاف کتابهای متداول تاریخی که تمرکزشان بر پادشاهیها و جنگها و ... است، به موضوعات فرهنگی و تمدنی در هر دوره پرداخته و به نقش اندیشه و فرهنگ در شکلگیری تمدنها نگاهی عمیق میکند. برقراری اتصال زنجیروار بین اندیشههای عالمان و رویکردهای عملی حاکمان در هر عصر و زمانهای از نقاط قوت این کتابهاست.
🔅
متن کامل این یادداشت را در این نشانی بخوانید:
👉 azsarnevesht.ir/post/711
📌 @azsarnevesht_ir