eitaa logo
ازسرنوشت
39 دنبال‌کننده
52 عکس
3 ویدیو
0 فایل
روایت‌های بی‌گاه یک پیامبر پاره‌وقت دوره‌گرد :: حسین غفاری AzSarNevesht.ir ارتباط با من: @azsarnevesht
مشاهده در ایتا
دانلود
خرده ادراکات - سی‌ و شش 📌 @azsarnevesht_ir ▪️سالروز شهادت حضرت ابی‌محمد، حسن بن علی بن محمد، ابن‌الرضا (علیه و علی آبائه السلام) بر شما تسلیت باد. ♨️در سال‌های اخیر تلاش‌های پراکنده‌ای برای بصری کردن وقایع تاریخی مقدس، با هدف ملموس ساختن موضوعات کهن برای نسل جوان و نوجوان رخ داده است. این تلاش‌ها که در شکل سنتی به ترسیم شمایل معصومان یا پرده‌نگاری‌های عاشورایی محدود می‌شد، با خلاقیت هنرمندان معاصر برای عبور از احتیاطات شرعی، به قله‌هایی همچون آثار حسن روح‌الامین ختم شده که کیفیت آثار، حس و حال اجرا و زاویه دید و روایت خاص او از وقایع، در این سال‌ها بسیار بازتاب یافته است. ⚠️مثل هر کار تازه‌ای، در کنار فرصت‌های این تصویرسازی‌ها، باید مراقب آسیب‌های احتمالی آن هم باشیم. مثلاً جانشین‌سازی یک تصور واحد از صحنه‌ای تاریخی به‌جای توسعه درک‌های متعدد از آن واقعه نزد مخاطبان با سطوح معرفتی مختلف؛ یا بسنده کردن به زاویه و عمق دید هنرمند در شناخت آن صحنه یا واقعه تاریخی. همچنین اگر در این میان خطایی هم در تصور یا تصویر هنرمند رخ بدهد، بعداً به سختی می‌توان آن را از ذهن مخاطب پاک کرد. 🎨برای نمونه نگاهی به آخرین نقاشی دیجیتال 🖌️هنرمند وارسته و نازک‌خیال حسن روح‌الامین @roholamin_atelie بیندازیم که به مناسبت هشتم ربیع‌الاول، صحنه‌ی نماز حضرت حجت ابن الحسن (عج) بر پیکر پدرشان امام حسن عسکری (ع) را در این روز ترسیم کرده است. طبق نقل تاریخی امام مهدی (عج) که در این هنگام کودکی پنج ساله بودند، عموی خود، جعفر بن علی (که بعدها به جعفر کذاب معروف شد) از اقامه نماز بر پیکر پدر کنار زدند و خود برای ایشان نماز اقامه کردند. 🔍با دقت به این نقاشی نگاه کنید. جعفر بن علی در این نقاشی چند ساله به تصویر کشیده شده است؟ ❓۵۰؟ ۶۰؟ ۷۰؟! 💡این در حالی است که می‌دانیم امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۶۰ ق. در ۲۸ سالگی به شهادت رسیده‌اند و جعفر اختلاف سنی جدی با ایشان نداشته و به احتمال قریب به یقین کوچکتر از امام بوده است. 🤔در اینجا یک بی‌دقتی کوچک هنرمند نقاش، تصور مخاطب را از واقعیت تاریخی دگرگون می‌کند و فهم او را در این نقطه متوقف نگه می‌دارد. اینکه جعفر کذاب یک جوان بیست و چند ساله‌ی خام خیال و در سودای غصب زعامت شیعیان باشد فرق دارد با آن‌که او را پیرمردی مسن بدانیم که بر سنت عربی به عزای برادر ایستاده و در ظاهر میراث‌دار او بوده است. 🚦فرایند «تصویری شدن» تاریخ مقدس، اگر از اساس قابل تردید نباشد، این قدر هست که باید با الزامات معرفتی فراوانی همراه شود تا رهزن نباشد. وَ لِلّٰهِ الْحَمْد =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-= 📌 به ازسرنوشت بپیوندید: @azsarnevesht_ir
🏹 کوروش کبیر؛ از متن تا حاشیه وقتی درباره کوروش بزرگ (کوروش دوم)، پایه‌گذار امپراطوری هخامنشی صحبت می‌کنیم، متن و حاشیه این شخصیت تاریخی چنان در هم پیچیده است که سخت می‌توان تصویری درست و واقعی از او نشان داد. گرامی‌داشت روز هفتم آبان هم بیش از آن‌که به متن کوروش مربوط باشد، با حاشیه‌های او پیوستگی دارد. امسال تلاش مختصری کردم که برای نوجوانان، به اختصار، مهم‌ترین جنبه‌های متن و حاشیه کوروش را توضیح دهم. 📝 متن: مهم‌ترین دلایل برجستگی کوروش ۱. اولین امپراطوری تاریخ🇮🇷 ۲. تساهل فرهنگی💈 حاشیه: زمینه‌های جنجال درباره کوروش ۱. منجی بنی اسراییل🕍 ۲. نماد باستان‌گرایی🏛 با کوروش چه کنیم؟ 🔅 متن کامل این یادداشت را در این نشانی بخوانید: http://azsarnevesht.ir/post/655 📌 @azsarnevesht_ir
✍️ تاریخ تخیّلی سقوط آندلس ❓ شما با شنیدن کلمه «آندلس» به یاد چه چیزی می‌افتید؟ 👓 سطح معلومات عمومی ما از سرزمین آندلس☪️ به شنیده‌هایمان از سخنرانی‌ها و احیاناً مطالعات گذری و پراکنده در متون خبری محدود می‌شود. داستانی بارها گفته شده از سقوط سرزمین‌های اسلامی اسپانیا 🇪🇦با نفوذ بی‌بندوباری 💅 و عیش و عشرت 🥂در جوانان مسلمان. اما آیا حقیقت همین‌قدر ساده و سر راست است؟ ⚠️ الف) علل عام سقوط آندلس ۱. جنگ‌های پیاپی ۲. پیامدهای منفی فشار جمعیت ۳. نابرابری توزیع جمعیت ۴. محیط زیست ♨️ ب) عوامل خاص سقوط آندلس ۱. رویگردانی عربان شامی اموی از هدف‌های فتح ۲. استبداد و فساد و سوء تدبیر امویان ۳. رویارویی با تشیع ۴. ازدواج عربان با زنان بومی اسپانیا ۵. فروپاشی خلافت اسلامی ۶. فساد مرابطین ۷. ناتوانی دریایی مسلمانان و پیدایش قدرت دریایی اروپایی ۸. کشمکش داخلی دولت‌های اسلامی مغرب با یکدیگر ۹. فروپاشی اقتصادی جهان اسلام ۱۰. سقوط علمی و فرهنگی مسلمانان ۱۱. نزاع خانوادگی غرناطه بر سر قدرت و سقوط آندلس 📚 همه ۱۵ موردی که در بالا ذکر شد، ابعاد مختلف زوال و فروپاشی یک تمدن را توصیف می‌کند. با این حساب، ساده‌سازی مسأله به «عیّاشی جوانان مسلمان» و «مکر و نیرنگ کلیسا» نوعی از اهمال‌کاری فکری محسوب می‌شود. 💡 زندگی یک انسان دارای پیچیدگی‌های فراوانی است. به همین نسبت پیچیدگی زندگی چندین انسان بسیار بیشتر است و تاریخ یک تمدن را نمی‌توان با جواب‌های تستی و جملات یک خطی تحلیل کرد. زنهار که «تحلیل آسان» را جایگزین «تحلیل درست» نکنیم. 🔅 http://azsarnevesht.ir/post/445 📌 @azsarnevesht_ir
❓ سوال: پسر👦 ۱۳ ساله‌ای که علاقه‌ی شدیدی پیدا کرده به🎶 آهنگ‌های رپ و اصطلاحاً دارک ... حتی تمایل و علاقه‌ی شدیدی داره به این مدل شعر گفتن... بسیار پیگیر شده و آموزش‌ها رو از اینترنت می‌بینه که چطور شعر بگه... ✅ برای پاسخ به این سؤال باید نکاتی را به طور کلی بیان کرد: 1⃣ نوجوان شناسی هر خانواده‌‌ای که نوجوان دارد یا حتی آنهایی که بچه‌هایشان هنوز کوچکند، *نسبت به موضوع نوجوانی اطلاعات کسب کنند* . نسبت به تغییرات جسمی، روحی، نیازهای متفاوت نوجوان با کودک و ... یعنی نوجوان شناسی که با مطالعه📚 و شرکت در کارگاه و کلاس شدنی است. 2⃣ حساسیت به موقع نسبت به عادت‌های رسانه‌ای نوجوان حساسیت نسبت به عادت‌های رسانه‌ای نوجوان خوب است، ولی این اتفاق معمولاً زمانی میفتد که بین خانواده و فرزند فاصله افتاده است، یعنی به خاطر عدم مدیریت فرزندانمان در فضای مجازی، 📱 بچه‌ها دارای یک حیاط خلوت رسانه‌ای شده‌اند و ناگهان روزی می‌رسد که می‌بینیم بچه‌هایمان به فلان گروه موسیقی، پویانمایی📺 و.... علاقه‌مند شده‌اند. ما نباید اصلاً بگذاریم کار به اینجا برسد و در آن زمان حساسیت صرف کافی نیست. بهتر است اعضای خانواده 👨‍👩‍👧‍👦 با هم حافظه رسانه‌ای مشترک داشته باشند. 3⃣ نگاه منظومه‌ای به مسئله در این سؤال، مادری هست که با نوجوان علاقه‌مند به رپ🎵 روبروست. مادر محترم باید دقت داشته باشد که به احتمال زیاد در کنار این علاقه به موسیقی دارک، علاقه و پیگیری رمان📘 یا داستان‌های کمیک دارک، یا علاقه به شخصیت‌های منفی فیلم‌ها 🎞یا بروز هیجانات منفی در بازی‌های پر زد و خورد هم شکل گرفته است. این یک منظومه رسانه‌ای است که فرزند شما گرفتار آن شده و نباید توقع داشت با یک چیزی شبیه قرص💊 سریع مرتفع شود. باید برای جمیع عادت‌های رسانه ای او درمانی داشت. اگر نگاه منظومه‌ای به این گرفتاری‌ها نداشته باشیم بعید نیست چند سال دیگر -خدای ناکرده- از وابستگی فرزندمان به مواد دخانی یا افیونی و ... حیرت کنیم.😰 4⃣ مسئله موسیقی را چگونه حل کنیم؟ 🔺 گام اول: باید زیست بوم رسانه‌ای و موسیقایی سالم برای بچه خود بسازیم. بخشی توسط خانواده👨‍👩‍👧 است و بخشی توسط مدرسه 🔺 گام دوم: روشن کردن شفاف مرزهای موسیقی حلال و حرام و احکام آن برای بچه‌ای که دارد بالغ می‌شود. 🔺 گام سوم: مفیدسازی میل و عطش بچه به آن چیزی که نسبت به آن کشش دارد: یعنی تلفیق کردن کارهای مفید آموزنده با فعالیت‌های جاری فرزند با هدف درمان. اگر آقا پسر علاقه به شعر گفتن دارد، شروع کنید با بچه شعر گفتن و وارد شدن به کاری که بچه به آن میل دارد. حتی اگر خودتان در این زمینه اطلاعاتی ندارید می‌توانید درباره شعرهایی که گفته با او گفتگو🗣 کنید و به او نزدیک شوید و اشکالات کارش را به او گوشزد کنید. 🔺 گام چهارم: صحبت در مورد موسیقی رپ یا موسیقی به طور کلی. تاریخچه، کارکردها، حاشیه‌ها، جایگاه هنری و ... و مقایسه آن با موسیقی‌های اصیل و ... 💡 یک پیشنهاد تربیتی: 🔹 به کانال مرکز تربیت رسانه‌ای باران بپیوندید: 📌https://eitaa.com/joinchat/1348403310Ce2570f01fb
-306110720_-586462619.opus
1.74M
🎧 بشنوید 🤓 پرسش‌ها و پاسخ‌های تربیت رسانه‌ای به نقل از@famp_for_family ❓ سوال: پسر👦 ۱۳ ساله‌ای که علاقه‌ی شدیدی پیدا کرده به🎶 آهنگ‌های رپ و اصطلاحاً دارک ... حتی تمایل و علاقه‌ی شدیدی داره به این مدل شعر گفتن... بسیار پیگیر شده و آموزش‌ها رو از اینترنت می‌بینه که چطور شعر بگه... 🔰استاد حسین غفاری، معلم و پژوهشگر تربیت و رسانه، پاسخ می‌دهد. 💡 یک پیشنهاد تربیتی: 🔹 به کانال مرکز تربیت رسانه‌ای باران بپیوندید: 📌 @Bmtc_ir
♨️ از ابتدای دی‌ماه ۱۴۰۱، به ویراستی پیوستم. فعلاً که بد نیست. ببینیم چی میشه! 📌 https://virasty.com/AzSarNevesht
📚معرفی کتاب | روایت تفکر، فرهنگ و تمدن؛ از آغاز تا کنون 📌 @azsarnevesht_ir ✅انتخاب و معرفی منابع خوب برای تعمیق فهم دانش‌آموزان در موضوعات مهم اندیشه‌ای و تاریخی از ضرورت‌های تدریس سرفصل‌های علوم انسانی در مدرسه است. مجموعه پنج‌جلدی کتاب‌های «روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تاکنون» کاری از دفتر نشر معارف است که اولین بار در سال ۱۳۹۱ منتشر شده و جمعی از نویسندگان کار جمع‌آوری و تنظیم آن را بر عهده داشته‌اند. 1️⃣«آسمان به زمین الصاق شد» (از آغاز تا پایان قرون ‌وسطا) 2️⃣«دوباره به آسمان نگاه کن» (از ظهور اسلام تا تمدن اسلامی) 3️⃣«من به قدرت رسید» (از رنسانس تا روشنگری) 4️⃣«این عصر قرمز است» (از مدرنیته تا جنگ جهانی دوم) 5️⃣«در جهت عکس حرکت کن» (از اعتراض‌های مدرن تاکنون) 📖با مطالعه این مجموعه‌کتاب که روی‌هم‌رفته حدود هزار صفحه دارد، یک دور با تاریخ غرب🏛️ از یک‌سو و تاریخ ایران و اسلام🕌 از سوی دیگر آشنا می‌شویم. ⬅️این مجموعه پنج‌جلدی، برخلاف کتاب‌های متداول تاریخی که تمرکزشان بر پادشاهی‌ها و جنگ‌ها و ... است، به موضوعات فرهنگی و تمدنی در هر دوره پرداخته و به نقش اندیشه و فرهنگ در شکل‌گیری تمدن‌ها نگاهی عمیق می‌کند. برقراری اتصال زنجیروار بین اندیشه‌های عالمان و رویکردهای عملی حاکمان در هر عصر و زمانه‌ای از نقاط قوت این کتاب‌هاست. 🔅 متن کامل این یادداشت را در این نشانی بخوانید: 👉 azsarnevesht.ir/post/711 📌 @azsarnevesht_ir
🔴 *روایت مرحوم مسعود دیانی از «تجارت سرطان»* ✍️ مسعود دیانی، دین پژوه و مجری رسانه‌ی ملی عمل جراحی سخت و سنگین بود. نزدیک به ده ساعت وقت برده بود. حدس نمی‌زدیم از عمل اول سخت‌تر باشد. که بود. در جراحی اول معده و طحال و نیمی از کبد و پاره‌ای ازمری و غدد فوق کلیوی را برداشته بودند. در جراحی دوم دیافراگم و روده و بخش دیگری از مری را. این بار مجبور شده بودند تیغ‌ها راتا پشت قلب ببرند. و این یعنی احتمال مرگ مضاعف. میانه‌ی جراحی باز از فاطمه رضایت گرفته بودند که خطر مرگ را با تصمیم جدید بپذیرد. امضا کرده بود و می‌شد حدس زد مادرم، برادرم، فاطمه و دوستانم چه رنج و زجر وحشتناکی از سر گذرانده بودند. تا من نیمه‌شب از اتاق عمل بیرون بیایم. با لوله‌ای در روده که قرار بود از یکی دو هفته‌ی بعد دهان جدیدم شود.‌ برای خوردن غذاها و داروهایی که فقط می‌توانستند مایع باشند. و با سرنگ به روده تزریق شوند. مابقی درد وحشتناک بود، اضمحلال تن بود. و سکوت. حالا دیگر کسی حرفی برای گفتن نداشت. این آخرین عمل جراحی ممکن روی بدن یک انسان بود. و ما به نقطه‌ی صفر که نه، به ماقبل صفر برگشته بودیم. هنوز لکه‌هایی از توده‌های سرطانی در کبد مشاهده می‌شدند و باید می‌سوختند. احتمالا آن هم بی‌حاصل. حالا اما می‌توانستیم پرسشی که چند ماه پیش اجازه نیافت با آرامش و به دور از هیجان جواب بگیرد را دوباره مطرح کنیم. هرچند پاسخ این بارمان مشخص بود. دیگر نه تن به عمل می‌دادیم، نه با شیمی‌درمانی به تماشای خاکستری خود می‌نشستیم. اما هشت ماه پیش چه؟ *هنوز هم حق جانب پزشک اول نبود که سایه‌ی سنگین مرگ را در این بیماری می‌دید و ما را به انتخاب روش تسکینی به جای روش تهاجمی دعوت می‌کرد؟* حالا بعد از تحمل انبوه درد و زخم و ویرانی عمل و شیمی‌درمانی، بعد از صرف چندصد میلیون تومان هزینه، بعد از زمین‌گیر شدن و خانه‌نشین شدن و فلج شدن در امور روزمره، بعد از اینکه آیه و ارغوان ماه‌ها پدرشان را جز افتاده‌ای بی‌جان و ملول بر تخت ندیدند باید به افتخار امید و مقاومت و توکل کف می‌زدیم؟ وقتی پژوهش‌های علمی نشان می‌دادند که عمل جراحی در سرطان پیشرفته و متاستاز داده بی‌فایده است، از در بیرونش کنی از پنجره برمی‌گردد. عدد بقا زیر یکسال است، آن‌هم به عذاب. *اجازه نداشتیم جور دیگری تصمیم بگیریم که متهم به ترس از شیمی‌درمانی و زهرناکی‌اش نشویم؟ انگ بی‌مسئولیتی نخوریم؟ ضد علم و خرافاتی به حساب نیاییم؟ و داغ ننگ بی‌ایمانی روی پیشانی‌مان ننشیند؟* به‌گمانم تجارت درمان سرطان در روزگار ما خوب خودش را به مفاهیم دینی و روانشناسی و ارزش‌های اخلاقی چسبانده بود. می‌مکید. و قهرمان می‌ساخت؛ ساکت و ویران و مظلوم. همین.
🎬معرفی فیلم | جنگ جریان (The Current War) 📌 @azsarnevesht_ir 🔰 مواجهه با واقعیت تاریخی توسعه فناوری برای دانش‌آموزان می‌تواند درس‌آموز و راهگشا باشد. وقتی این مواجهه از دریچه آثار سینمایی باشد، جذابیت و ماندگاری بیشتری دارد. استفاده از آثار سینمایی و مستند خوب و باکیفیت هم در تدریس «سواد اطلاعاتی و رسانه‌ای» ضروری و اثرگذار است. وقتی همه این موارد در کنار هم قرار می‌گیرند نمی‌توان از کنار فیلم شاخصی مثل 💡 «جنگ جریان» به سادگی عبور کرد. ⚡داستان فیلم جنگ جریان، رقابت بین دو تن از برترین مخترعان و فناوران تاریخ یعنی توماس ادیسون و جرج وستینگهاوس را در آخرین سال‌های قرن نوزدهم میلادی بر سر توسعه جریان الکتریکی در کشور آمریکا 🗽 به نمایش می‌گذارد. داستان به مستندات و واقعیت‌های تاریخی وفادار و بر واقعیت مبتنی است. 🔥 از جالب‌ترین نکته‌های این واقعه تاریخی آن است که برخلاف تصور عمومی و انگاره‌هایی که در ذهن همه ما وجود دارد، برنده جنگ جریان نه ادیسون، بلکه جناب وستینگهاوس است! فیلم علت این پیروزی را به‌خوبی توضیح می‌دهد: «صرفه اقتصادی» 🧮. در یکی از مهم‌ترین صحنه‌های فیلم، وستینگهاوس در مقابل هیئت داوری که باید بین فناوری برق او و ادیسون یکی را انتخاب کنند، در دفاع از کار خودش فقط یک جمله می‌گوید: «فناوری من ارزان‌تر است!» و همین یک جمله گویی منجر به برتری او در جنگ جریان می‌شود. 🔅 متن کامل این یادداشت را در این نشانی بخوانید: 👉 azsarnevesht.ir/post/713 📌 @azsarnevesht_ir
📻 رادیو زنده است ♨️ده دلیل که نشان می‌دهد قدیمی‌ترین رسانه‌ی برخط جمعی هنوز کارآمد است ⏳ از چهارم اردیبهشت ۱۳۱۹ ش. که اولین فرستنده‌ی رادیویی ایران با پخش روزانه هشت ساعت برنامه افتتاح شد تا امروز، این رسانه‌ی سحرانگیز هشتاد و چند بهار پر فراز و نشیب را با ما طی کرده‌است. رادیو به عنوان اولین رسانه‌ی برخط جمعی خیلی زود جای خود را در میان قشرهای مختلف مردم باز کرد و حتی بعد از راه اندازی تلویزیون ملی در دهه چهل تا مدت‌ها رسانه‌ی اول مردم ایران بود. پدران ما بسیاری از تحولات مهم تاریخی و اجتماعی را با رادیو سپری کرده‌اند. از دلهره‌ی روزهای اشغال ایران توسط قوای متفقین در جنگ جهانی دوم تا شور نهضت ملی شدن صنعت نفت و خفقان کودتای ۲۸ مرداد، ‌این رادیو بود که سریع و بی‌واسطه دل‌های مردم ایران را به هم پیوند می‌داد. 📺 با گسترش رسانه‌های تصویری رقیب در دهه‌های بعد، هم‌چنان رادیو محبوبیت خود را حفظ کرد. روزهای پیروزی انقلاب اسلامی و شب‌های طولانی مقاومت مردم در جنگ تحمیلی با رادیو سپری شد و در تمام این سال‌ها غیر از اطلاع‌رسانی، تولید و پخش برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی متنوع، رادیو را به مدرسه‌ای شبانه‌روزی و تفرج‌گاهی رایگان برای اقشار مختلف مردم تبدیل کرده‌است.
ازسرنوشت
📻 رادیو زنده است ♨️ده دلیل که نشان می‌دهد قدیمی‌ترین رسانه‌ی برخط جمعی هنوز کارآمد است ⏳ از چهارم
📱 اما شاید به نظر برسد که هجوم رسانه‌های نوین ارتباطی به خصوصی‌ترین ساحت‌های زندگی مردم و رواج زندگی نسل جوان در دنیای مجازی، به تدریج نقش رادیو در تحولات فرهنگی اجتماعی را کمرنگ کرده و این رسانه‌ی قدیمی به روزهای پایانی عمر خود نزدیک می‌شود. هر چند که تغییر ذائقه‌ی رسانه‌ای نسل‌ها موضوعی انکار شدنی نیست، اما در ادامه دلایل فراوانی آورده‌ایم که نشان می‌دهد رادیو هم‌چنان می‌تواند در عرصه‌هایی بی‌رقیب و یا میاندار پیام‌رسانی‌های رسانه‌ای باشد. بیایید با رادیو آشتی کنیم! 🔅 ده دلیل که نشان می‌دهد رادیو 📻 هنوز کارآمد است را در این نشانی بخوانید: 👉 azsarnevesht.ir/post/294 📌 @azsarnevesht_ir