ادامه پیام گذشته:
نقل فتوای کامل رهبر انقلاب درباره سب:
آنچه در زیر میآید، درس "شانزدهم" از جلد دوم «رسالهی آموزشی» احکام و مسائل شرعی است که مطابق با فتاوای حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای مدظلهالعالی تهیه، تنظیم و منتشر شده است.
سب مؤمن
تعریف: سب در جایی است که کسی را به امر قبیحی بنامند که در آن اهانتی وجود دارد، یا او را بدان خطاب کنند یا عمل زشتی را به او نسبت دهند؛ مثل بعضی فحاشیها که در آنها قصد نسبت دادن عمل زشت به صورت جدی نیست تا مصداق قذف باشد، اما کسی را به عمل یا صفتِ قبیحی منسوب میکنند؛ مثلا به کسی نسبت بخل یا خساست میدهند. یا او را به پستی منتسب کرده و مثلا "گدازاده" مینامند، یا او را به نام حیوانی صدا میکنند، یا در صورتیکه به نقص جسمانی مبتلا باشد، به شکل زشتی بیان کنند؛ مثلا او با به نام کور یا چلاق صدا میزنند. چنانچه این تعبیرات در عرف، شتم و تحقیر محسوب شود، سب و دشنام است.
نسبی بودن امور قبیحه
قبح امری نسبی است؛ یعنی در شرایط مختلف متفاوت است؛ مثلا در عرف ما گفتن سگ، دشنام بزرگی است. اما نسبت به کسانیکه سگ را با خودشان به حمام میبرند و میشویند و با آنان همخواب و همسفره میشوند، ممکن است سب نباشد.
حرمت سب و دشنام
سب و دشنام مؤمن، خواه شیعه و خواه غیرشیعه، حرام است. اما سب کافر در صورتیکه ظلم به او باشد، حرام است و اگر ظلم محسوب نشود، مکروه است. مگر در جایی که لازم باشد کفار را هجو کنند.
موارد استثناء از حکم حرمت
۱. بدعتگذار ؛ چه بدعتگذار در اصول باشد و چه در فروع:
الف) در صورتیکه دشنام به این افراد، سبب منزوی شدن آنها شود، بهگونهای که نتوانند در ایمان مؤمنان اثر بگذارند، دشنام و سب آنها واجب است.
ب) اگر در جایی سب این افراد اثر عکس گذارد، این سب حرام است؛ مانند اینکه به بدعتگذاری دشنام دهند و او در مقابل، منشِ مظلومانه به خود بگیرد و باعث شود عدهای بگویند که این دشنام از بی منطقی است.
۲. دشنامی که مسبوب(۴) به عنوان جواب و از باب تقاص به ساب(۵) میدهد؛ به شرطی که همان دشنام یا مثل آن دشنام داده شود، نه بیشتر یا غلیظتر.
۳. اهانت و دشنام دادن متجاهر به فسق، در همان فسقی که به آن تجاهر میکند؛ به شرطی که به قصد نهی از منکر باشد؛ یعنی دشنام میدهد تا به این وسیله او را از آن منکر باز دارد.
نکته
در حرمت دشنام، حضور مخاطب شرط است؛ چه مخاطب همان فرد مسبوب باشد و چه غیر او. بنابراین اگر انسان در خلوت که مخاطبی ندارد، دشنامی به دیگری بدهد، حرام نیست.
حرمت معامله
امروزه یکی از کارهای اساسی در جنگهای روانی دنیا، اکتساب به سب است؛ مثلا روزنامهنگاری را برای فحاشی به جناحی اجیر میکنند یا به شاعری پول میدهند که دیگری را هجو کند. از آنجا که سب مومن حرام است، معاملهای هم که بر این اساس است نیز حرام و باطل است.
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
8⃣روایت چهار نکته ای از امام صادق علیه السلام
1⃣🔰روایتی زیبا از امام صادق علیه السلام
🔸تعجب امام صادق علیه السلام از چهار نفر
"خصال، امالی صدوق: امام صادق علیه السلام فرمود: در شگفتم از کسی که از چهار چیز میترسد، چگونه به چهار چیز نگراید؛
۱. شگفتم از آنکه بترسد چگونه نمی گرود به گفته حق که فرمود: حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیل {بس است ما را خدا و چه خوب وکیلی است} که شنیدم خدای عز و جل به دنبالش فرمود: فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ یَمْسَسْهُمْ سُوء {با نعمت خدا و فضل او بازگشتند و بد ندیدند. } -. [۱] آل عمران / ۱۷۳ -
۲. و در شگفتم برای آنکه اندوهگین است چگونه نگراید به فرموده خدا لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِین {نیست معبود حقی جز تو منزهی به راستی من از ستمکارانم} که شنیدم خدای عز و جل دنبالش فرماید: وَ نَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِین {نجاتش دادیم از غم و همچنین مؤمنان را نجات دهیم. } -. انبیاء / ۸۷ -
۳. در شگفتم از آنکه به او مکر و حیله زده میشود، چرا نگراید به گفته حق أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِباد {کار خود را به خدا واگذارم زیرا خدا به بندگان بینا است} زیرا شنیدم خدای عز و جل دنبالش میفرماید: فَوَقاهُ اللَّهُ سَیِّئاتِ ما مَکَرُوا {خدا او را از کردارهای بد آنچه نیرنگ زدند، نگه داشت. } -. غافر / ۴۴ -
۴. در شگفتم از کسی که دنیا و زیورش را میخواهد، چرا نگراید به گفته او ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه {آنچه که خدا خواهد هست، نیست توانی جز به خدا} زیرا شنیدم خدای عز و جل دنبالش فرماید: إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْکَ مالًا وَ وَلَداً- فَعَسی رَبِّی أَنْ یُؤْتِیَنِ خَیْراً مِنْ جَنَّتِک {اینکه ببینی من از تو کمتر مال و فرزند دارم امید هست که پروردگارم بهتر از باغت به من بدهد} -. کهف / ۳۹ - و «عسی» در آیه معنای مثبت دارد. -. امالی صدوق: ۵ -
متن حدیث:
مسرور ، عن ابن عامر ، عن عمه ، عن ابن أبي عمير قال : حدثني جماعة عن مشايخنا منهم أبان بن عثمان وهشام بن سالم ومحمد بن حمران ، عن الصادق عليه السلام قال:
عجبت لمن فزع من أربع كيف لا يفزع إلى أربع :
۱. عجبت لمن خاف كيف لا يفزع إلى قوله : « حسبنا الله ونعم الوكيل »
فاني سمعت الله عزوجل يقول بعقبها : « فانقلبوا بنعمة من الله وفضل لم يمسسهم سوء »
۲. وعجبت لمن اغتم كيف لا يفزع إلى قوله : « لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين »
فاني سمعت الله عزوجل يقول بعقبها : « فنجيناه من الغم وكذلك ننجي المؤمنين »
۳. وعجبت لمن مكربه كيف لا يفزع إلى قوله : « افوض امري إلى الله إن الله بصير بالعباد »
فاني سمعت الله عزوجل يقول بعقبها : « فوقاه الله سيئات مامكروا »
۴. وعجبت لمن أراد الدنيا وزينتها كيف لا يفزع إلى قوله : « ما شاء الله لا قوة إلا بالله » فاني سمعت الله عزوجل يقول بعقبها : « إن ترن أنا أقل منك مالا وولدا فعسى ربي أن يؤتين خيرا من جنتك » وعسى موجبة .
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
2⃣🔰به هر کسی چهار چیز عطا شد از چهار چیز محروم نمی ماند.
امام صادق فرمود:
به هر کسی چهار چیز عطا شد از چهار چیز محروم نمی ماند.
۱. به هر که «دعا» داده شد از «اجابت» محروم نخواهد شد.
۲. به هر که استغفار داده شد از توبه محروم نخواهد شد.
۳. به هر کسی «شکر» داده شد از «فزونی» محروم نخواهد شد.
۴. به هر که «صبر» داده شد از «اجر» محروم نخواهد شد.
من اعطى أربعا لم يحرم أربعا
637- عنه حدثنا أبو أحمد الحسن بن عبد اللّه العسكري قال حدثنا أبو القاسم بدر بن الهيثم القاضي قال حدثنا علي بن منذر الكوفي قال حدثنا محمد بن الفضيل عن أبي الصباح قال قال جعفر بن محمد (عليهما السلام) من أعطي أربعا لم يحرم أربعا من أعطي الدعاء لم يحرم الإجابة و من أعطي الاستغفار لم يحرم التوبة و من أعطي الشكر لم يحرم الزيادة و من أعطي الصبر لم يحرم الأجر
مسند الإمام الصادق أبي عبد الله جعفر بن محمد(ع) نویسنده : العطاردي، الشيخ عزيز الله جلد : 21 صفحه : 83
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
3⃣🔰معامله با چهارخانه در بهشت!
امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: کیست که چهار خصلت را برای من عهده دار شود تا من چهار خانه در بهشت برای او تعهد کنم.
۱. هر که انفاق کند و از فقر نهراسد،
۲. و از جانب خویش به مردم انصاف دهد،
۳. و در جهان سلام را آشکار کند
۴. و با این که حق هم با وی باشد، مجادله را ترک کند.
خصال: ۲۲۳ ب ۴ ح ۴۵ -
عنه حدثنا محمد بن موسى بن المتوكل (رضي الله عنه) قال حدثنا محمد بن يحيى العطار عن محمد بن أحمد عن محمد بن سنان عن معاوية بن وهب عن أبي عبد اللّه (عليه السلام) قال من يضمن لي أربعة بأربعة أبيات في الجنة من أنفق و لم يخف فقرا و أنصف الناس من نفسه و أفشى السلام في العالم و ترك المراء و إن كان محقا.
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
4⃣🔰چهار صفت اهل بهشت
هر کس از امت من که از چهار صفت سالم بماند، اهل بهشت است:
"خصال: حضرت صادق علیه السّلام روایت کرده که رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله فرمود:
هر کس از امت من که از چهار صفت سالم بماند، اهل بهشت است:
۱. از دخول و فرو رفتن در دنیا؛
۲. از پیروی هواهای نفسانی؛
۳. از شهوت شکم؛
۴. از شهوت فرج.
و هر کدام از زنان امّتم از چهار خصلت سالم بماند، سزایش بهشت است:
۱. پاکی دامان خود را حفظ کند،
۲. از شوهرش اطاعت نماید،
۳. نمازهای پنجگانه را بخواند،
۴. و ماه رمضان را روزه بگیرد.
-. خصال: ۲۲۳ -
مسند الإمام الصادق أبي عبد الله جعفر بن محمد(ع) نویسنده : العطاردي، الشيخ عزيز الله جلد : 21 صفحه : 86
عن أبيه عن أبي عبد اللّه (عليه السلام) قال قال رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله و سلّم من سلم من أمتي من أربع خصال فله الجنة من الدخول في الدنيا و اتباع الهوى و شهوة البطن و شهوة الفرج
و من سلم من نساء أمتي من أربع خصال فلها الجنة إذا حفظت ما بين رجليها و أطاعت زوجها و صلت خمسها و صامت شهرها.
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
5⃣🔰نظر عنایت خدای متعال به چهار نفر
"خصال: امام صادق علیه السلام فرمود: چهار کس را خدای عزوجل روز قیامت به آنان نظر میکند:
۱. کسی که معامله با شخص پشیمانی را فسخ کند
۲. یا فریاد خواهی را فریاد رسی کند
۳. یا برده ای آزاد کند
۴. یا ازدواج نکرده ای را همسر دهد.
عن سماعة ابن مهران عن أبي عبد اللّه (عليه السلام) قال أربعة ينظر اللّه عز و جل إليهم يوم القيامة من أقال نادما أو أغاث لهفان أو أعتق نسمة أو زوج عزبا.
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
6⃣🔰علم مردم در چهار جمله
سفیان بن عیینه گوید: از امام ششم علیه السّلام شنیدم که میفرمود: همه دانش مردم را در چهار جمله یافتم:
1. یکم آنکه پروردگارت را بشناسی،
2. دوم آنکه با تو چه کرده،
3. سوم آنکه بدانی از تو چه خواسته،
4. چهارم آنکه بدانی چه چیز تو را از دین بیرون میبرد.
عن سفيان بن عيينة قال سمعت أبا عبد اللّه (عليه السلام) يقول وجدت علم الناس كلهم في أربع أولها أن تعرف ربك و الثاني أن تعرف ما صنع بك و الثالث أن تعرف ما أراد منك و الرابع أن تعرف ما يخرجك من دينك.
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
7⃣🔰تمام کلمات در چهار کلمه
"خصال: امام صادق علیه السلام فرمودند: خدا به حضرت آدم وحی فرستاد که من همه سخنان را برای تو در چهار کلمه جمع آوری کنم.
عرض کرد: آن چهار کلمه کدام است؟
فرمود: یکی برای من است و یکی برای تو و یکی میان من و تو و یکی میان تو و سائر مردم.
عرض کرد: آنها را برای من بیان کن تا یاد بگیرم.
فرمود:
۱. اما آنکه برای من است این است که مرا بپرستی و شریکی برای من نتراشی
۲. و اما آنچه برای تو است این است که پاداش کار تو را به تو بدهم در وضعی که بسیار بدان حاجت داری
۳. و اما آنچه میان تو و مردم است این است که وظیفه تو در خواست است و بر من اجابت آن
۴. و آنچه میان تو و مردم است این است که بپسندی برای مردم آنچه برای خود میپسندی. -. خصال ۱: ۱۱۶ -
عن ميثم بن يعقوب بن شعيب عن أبي عبد اللّه (عليه السلام) قال أوحى اللّه عز و جل إلى آدم (عليه السلام) أني سأجمع لك الكلام في أربع كلمات قال يا رب و ما هن.
قال واحدة لي و واحدة لك و واحدة فيما بيني و بينك و واحدة فيما بينك و بين الناس فقال يا رب بينهن لي حتى أعلمهن فقال أما التي لي فتعبدني و لا تشرك بي شيئا و أما التي لك فأجزيك بعملك أحوج ما تكون إليه و أما التي بيني و بينك فعليك الدعاء و علي الإجابة و أما التي بينك و بين الناس فترضى للناس ما ترضاه لنفسك.
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
8⃣🔰 چهار چیز از بین خواهد رفت
امام صادق علیه السلام فرمود: چهار چیز ضایع شده و از بین می رود:
۱. دوستی بی وفایان،
۲. احسان به کسی که شکر نکند،
۳. آموزش کسی که گوش شنوا ندارد،
۴. رازی که به کسی که راز دار نیست سپرده شود.
خصال: ۲۶۴، ب ۴، ح ۱۴۴ -
عن درست بن أبي منصور الواسطي عن أبي عبد اللّه (عليه السلام) قال أربعة يذهبن ضياعا مودة تمنحها من لا وفاء له و معروف عند من لا يشكر له و علم عند من لا استماع له و سر تودعه عند من لا حصانة له.
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔰هلاکت شش گروه به شش دلیل
امام صادق علیه السلام فرمود: شش گروه به شش دلیل نابود خواهند شد:
۱. امیران به ستم
۲. عرب به تعصب [قومی]
۳. مالکان را به کبر
۴. تاجران را به خیانت
۵. روستاییان را به جهالت
۶. فقیهان را به حسد
يهلك ستة بستة
1826- عنه عن الدرة الباهرة، قال الصادق (عليه السلام) يهلك اللّه ستا بست الأمراء بالجور و العرب بالعصبية و الدهاقين بالكبر و التجار بالخيانة و أهل الرساتيق بالجهالة و الفقهاء بالحسد.
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔰ثواب زیارت امام باقر و امام صادق علیهما السلام
امام صادق علیه السلام فرمود:
هر کس مرا زیارت کند گناهان او بخشیده می شود و فقیر از دنیا نمی رود.
همچنین از امام عسگری نقل شده است:
هر که امام صادق و امام باقر علیهما السلام را زیارت کند به چشم درد و بیماری مبتلا نخواهد شد و به گرفتاری [و بلاهای سخت] نمیرد.
قال الصادق (عليه السلام) من زارني غفرت له ذنوبه و لم يمت فقيرا.
و روي عن أبي محمد الحسن بن علي العسكري (عليه السلام) أنه قال من زار جعفرا و أباه لم يشتك عينيه و لم يصبه سقم و لم يمت مبتلى.
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat