🔰فصل چهارم: معاهده با غرب
اسلام معاهده با کفار را به رسمیت می شناسد. البته این معاهده شروطی دارد که محل بحث از آن در علم فقه است. اما آنچه در بیانات علامه در این باره قابل تاکید است، چند نکته است:
🔸1. عهدشکنی کفار
ایشان می فرماید:«تجربه هر روزه ما از امم متمدن و غیر متمدن این عالم نشان می دهد: امت های قوی تر در معاهدات خود با امت های ضعیف تر رعایت منافع خود را می کنند، تا وقتی که به نفع آنان باشد توافق را حفظ می کنند و وقتی به ضررشان شد آن را نقض می کنند.»
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
2. مقابله با عهد شکنی کفار
سوره توبه در حقیقت اعلام لغو معاهده ها با عموم مشرکین است، گرچه عده ای از آنها که اهل رعایت عهد بوده اند استثنا شده اند. بر اساس نظر علامه این اعلام لغو بی دلیل هم نیست، بلکه در آیات بعد توضیح می دهد: که از آنجا که اکثر اینان فاسق اند، یعنی همین حالا هم عهد را رعایت نمی کنند، و عمومشان هم اگر فرصتی بیابند به طور همگانی بر شما خیانت می کنند، پس شما اگرچه به طور ناگهانی خیانت نمی کنید اما با اعلام لغو معاهده خود را از خطر خیانت آنان برهانید.
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔸3. مقابله با خطر خیانت کفار قبل از عهد شکنی آشکار آنها
همان طور که از بیان بالا نیز قابل استفاده است، در دیدگاه علامه سوره توبه در واقع اعلام لغو معاهده ای با کفار است، که اگرچه کفار به طور آشکار آن را لغو نکرده اند اما در مواردی عملا نقض عهد کرده اند و ترس آن می رود که در صورت قدرت به طور کامل آن را لغو کنند.
قرآن در سوره انفال به پیامبر(صلی الله علیه و آله) دستور می دهد:
«اگر [بر اساس آثار و علائمی] ترسیدی که آنان آماده خیانت در عهد شده اند، عهد را به سوی آنان بینداز [و لغو عهد را اعلام کن].»
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔸4. چرب زبانی کفار در عین عهدشکنی عملی
در سوره توبه خداوند متعال علت لغو معاهده را این چنین اعلام می فرماید:
«آنان با زبان شما را راضی می کنند اما دلهایشان ابا می ورزد، و اکثرشان همین حالا عهد را نقض می کنند.»
در آیه بعد هم می فرماید:
«وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُعْتَدُونَ»
یعنی ای مسلمانان! خیال نکنید، شما دارید عهد شکنی می کنید! نه، آنان عهد شکن و تجاوزکارند.
زیرا از طرفی بسیاری از آنها همین حالا عهد را زیر پا گذاشته اند، دیگرانشان هم منتظر فرصتی هستند تا عهد را بشکنند و کینه ها را آشکار کنند، طوری که رعایت هیچ قرابت و پیمانی نکنند.
علامه در ضمن بحثی در المیزان آورده است که اسلام بر عهد پای می فشرد الا در دو صورت: یا طرف مقابل عهد شکنی کند، یا نشانه هایی بروز دهد که خود را از درجه اعتبار ساقط کند. البته در صورت دوم توصیه می کند ناگهانی نقض عهد نکنید بلکه با اعلام لغو آن به آنها مهلت دهید.
رسول گرامی (صلی الله علیه و آله) وقتی دید مشرکین به بنی بکر علیه قوم خزاعه کمک می کنند، صلح حدیبیه را باطل کرد. زیرا خزاعه در عهد پیامبر (صلی الله علیه و آله) و بنی بکر در عهد مشرکین بودند.
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
5. نابودی اخلاق زیربنای فرهنگ عهدشکنی
در نگاه قرآنی علامه جوامع پیشرفته امروزی بنا را بر استفاده از بهره های مادی گذاشته اند، و هیچ ارزشی برای معنویات قائل نیستند. از همین رو واژه هایی مانند صداقت، جوانمردی، مهربانی و عطوفت تا جایی معنا می دهد که برای جامعه استفاده مادی داشته باشد. بر همین اساس آنان براساس منافع فعلی جامعه خود و قدرت سنجی از خویش و طرف مقابل پیمانی را امضا می کنند، و هر وقت منافعشان عوض شد و کفه تعادل قدرت به نفع آنان چربید، با عذرهای ساختگی و تهمت هایی که می تراشند، پیمان را زیر پا می گذارند. البته این عذرها را هم از آن جهت می آورند که برای جهات مادی اجتماعی آنها ضرر دارد، والا بدون هرگونه عذرتراشی آن را نقض می کردند.
ایشان تصریح می کند:
«شما اگر به همین معاهداتی که در زمان ما انجام شد، نگاه کنید بسیاری نقض عهدها را بعینه مشاهده می فرمایید.»
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔸6. تکبر در مقابل کفار دستور اسلام
اخلاق اسلامی دایره بسیار وسیعی دارد که در هر مقام اقتضای خود را دارد. بر همین پایه ادب برخورد با کفار بر اساس اقتضای مقام با ادب در تعامل بین مسلمین تفاوت بسیاری دارد. علامه در این باره می فرماید:
«تکبر گاهی شایسته است، و آن تکبر خداوند یا تکبری که ربطی به حضرت حق داشته باشد، از آن جمله تکبر در مقابل دشمنان دین است که در واقع افتخار کردن به بندگی خدا است.»
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
تنظیم کننده: مطالبی که آوردیم همه از بیانات علامه بزرگوار در تفسیر قیم المیزان برگرفته شده است که یا عین ترجمه بیان آن بزرگوار است، یا خلاصه و چکیده بیانات مفصل ایشان، چنانکه عین کلمات ایشان را در پاورقی برای استفاده بیشتر آورده ایم. امید است که این نوشته مورد رضایت آن عارف بزرگ، آن بنده صالح خدا و آن فرزند حقیقی قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) قرار بگیرد، و پرده از روحیه استکبارستیزی و ضد غربزدگی ایشان بردارد. والسلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیا.
کانال «از شرح بی نهایت»
🔴درباره انتخابات🔴
🔰«اجماع مرکب»
«الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة مولانا امیرالمومنین علی ابن ابی طالب علیه السلام و اولاده المعصومین علیهمالسلام»
عید سعید غدیر به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و مقام معظم رهبری و همه شیعیان مبارک باد!
🔸در انتخابات پیش رو که مرحله بسیار حساسی را در پیش داریم باید به شدت مراقب تحریف وقایع از سوی جریانات غربگرا باشیم.
🔸در بین نامزدهای موجود چنانچه روشن است دو نفر بیشتر از دیگران با مجموع شرایط یک مدیر مومن انقلابی (که در این نوبت انتخابات توان رأی آوری نیز داشته باشد) نزدیک تر هستند.
🔸در این مدت هر چه بین عناصر اثرگذار مذهبی و انقلابی (اعم از علما، اساتید اخلاق، مدیران سابقه مند اجرایی و نظامی) بررسی شود برخی آقای #قالیباف و برخی آقای #جلیلی را ترجیح می دهند.
🔸از مجموع این نظرات و بررسی بیانات کاندیداها و ملاحظه جهت رای آوری میتوان گفت در بین نیروهای انقلابی یک اجماع مرکب بین این دو ایجاد شده است و رای دادن به یکی از این دو #مقتضای_حجت است.
انشاالله با اجماع نیروهای انقلابی بر یک نفر تکلیف مرددین هم روشن شود.
در صورت عدم اجماع، با توجه به «مجموع» نظرات علما و نیروهای موثر و جهات مختلفی که باید #میانگین آن را انتخاب کرد می توان جناب آقای دکتر #جلیلی را معرفی نمود.
به هر حال آنچه در این شرایط بسیار خطیر مهم تر است عدم تخریب نیروهای انقلابی است که مقتضای #اخلاق و #عقل و #بصیرت است.
و همچنین باید مراقب تبلیغات فریبنده و #دروغ_های_بزرگ جریان غربگرا در تخریب دولت شهید رئیسی باشیم.
«به هر حال دست از توسل و دعا برنداریم!»
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🟢سلام
با توجه به لزوم ادامه راه #شهید_رئیسی و محافظت از کشورمان در مقابل جریان غربگرایی که در مسائل اقتصادی «بی عمل» و در مسائل دینی «کم توجه» است پیشنهاد می کنم به آقای دکتر #سعید_جلیلی رای بدهیم.
#امتداد_شهید_رئیسی
لطفا نخست این دو نقل کانال رهبری را با دقت بخوانید:
رهبر معظم انقلاب اصلح را اینگونه معرفی می فرماید:
« کسی است که
۱. در درجهی اوّل به مبانی این انقلاب و این نظام #اعتقاد_قلبی و واقعی داشته باشد...
۲. دوّم اینکه #کارآمد باشد؛ شب و روز نشناسد، دنبال کار باشد، توانایی داشته باشد برای کار کردن،
۳. از عناصر خوب و #همکاران_خوب استفاده کند.» ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
🔹در کنار این دو عامل ترکیب همراهان و همکاران نامزد نیز عامل مهمی است که رهبر انقلاب نسبت به آن هشدار دادند، بخوانید:
«کسان و کارگزاران خود را از کسانی قرار ندهید که ذرّهای با انقلاب زاویه دارند.
🔴آن کسی که با انقلاب، با امام راحل، با نظام اسلامی ذرّهای زاویه داشته باشد، او به درد شما نمیخورد؛ او همکار خوبی برای شما نخواهد بود. آن کسی که #دلبستهی_آمریکا باشد و تصوّر کند که بدون لطف آمریکا نمیشود قدم از قدم برداشت در کشور، او برای شما همکار خوبی نخواهد بود، او از ظرفیّتهای کشور استفاده نخواهد کرد، او خوب مدیریّت نخواهد کرد؛
🔴آن کسی که راهبرد #دین_و_شریعت را مورد بیاعتنائی قرار بدهد، او با شما همکار خوبی نخواهد بود. کسی را انتخاب کنید که:
#اهل_دین،
#اهل_شریعت،
#اهل_انقلاب،
#اهل_اعتقاد_کامل_به_نظام باشد.» ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat