۴۰. محشور شدن با امام حسین علیه السلام برای تو محبوب تر است یا ثواب بیست حج؟
التهذیب: علی بن معمر از یکی از شیعیان روایت میکند که به امام صادق علیه السلام عرض کردم که فلان شخص به من گفت، به شما عرض کرده که نوزده بار به حج و نوزده بار به عمره رفته است و شما فرموده ای که یک حج و یک عمره دیگر به جای آر، برایت یک بار زیارت مزار حسین علیه السلام نوشته میشود. پس فرمود: کدام یک برای تو دوست داشتنی تر است؟ اینکه بیست حج و بیست عمره به جای آوری یا اینکه همراه با حسین علیه السلام محشور گردی؟ پس گفتم، بلکه دوست دارم با حسین علیه السلام محشور گردم. فرمود: پس ابا عبدالله حسین علیه السلام را زیارت کن.
قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنَّ فُلَاناً أَخْبَرَنِی أَنَّهُ قَالَ لَکَ إِنِّی حَجَجْتُ تِسْعَ عَشْرَةَ حَجَّةً وَ تِسْعَ عَشْرَةَ عُمْرَةً فَقُلْتَ لَهُ حُجَّ حَجَّةً أُخْرَی وَ اعْتَمِرْ عُمْرَةً أُخْرَی تُکْتَبْ لَکَ زِیَارَةُ قَبْرِ الْحُسَیْنِ علیه السلام فَقَالَ أَیُّمَا أَحَبُّ إِلَیْکَ أَنْ تَحُجَّ عِشْرِینَ حَجَّةً وَ تَعْتَمِرَ عِشْرِینَ عُمْرَةً أَوْ تُحْشَرَ مَعَ الْحُسَیْنِ علیه السلام فَقُلْتُ لَا بَلْ أُحْشَرُ مَعَ الْحُسَیْنِ علیه السلام قَالَ فَزُرْ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام [۳] .
نقل از ترجمه بحار
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
۴۱. ثواب صد حج همراه با رسول خدا صلی الله علیه وآله
۴۲. ثواب هزار حج با رسول خدا صلی الله علیه وآله
۴۳. ثواب یک عمره
۴۴. ثواب یک حج
۴۵. یک حج و یک عمره
🔴 نکته:
این مقایسات به اشکال مختلف در روتیات آمده است که شاید علت تفاوت در ثواب ها، تفاوت در نیت و اعتقاد و معرفت زائر باشد.
کامل الزیارات: امام صادق علیه السلام: هر که آگاه به حق حسین علیه السلام به زیارت وی رود، همچون کسی است که صد بار با رسول خدا صلی الله علیه و آله حج گزارده باشد. -. کامل الزیارات: ۱۶۲
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: مَنْ أَتَی قَبْرَ الْحُسَیْنِ علیه السلام عَارِفاً بِحَقِّهِ کَانَ کَمَنْ حَجَّ مِائَةَ حَجَّةٍ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله [۷] .
در وایت دیگر:
یُکْتَبُ لَهُ ثَوَابُ أَلْفِ حَجَّةٍ وَ أَلْفِ عُمْرَةٍ کُلُّهَا مَعَکَ
نقل از ترجمه بحار
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
روایت دیگر: ثواب ۹۰ حج از حج های رسول خدا با عمره های آن
کامل الزیارات: امام صادق علیه السلام: روزی حسین بن علی علیه السلام در دامان پیامبر بود و پیامبر با او بازی میکرد و او را میخنداند. عایشه گفت: ای رسول خدا، چقدر این کودک را دوست داری! فرمود: ای وای بر تو! چگونه او را دوست نداشته باشم و دلبسته او نباشم، در حالی که او میوه دلم و نور چشمم است. هان بدان که امت من او را خواهند کشت و هر که پس از درگذشتش وی را زیارت کند، خداوند ثواب یک حج از حجهای مرا برایش مینویسد. گفت ای رسول خدا، ثواب یکی از حجهای شما!؟ فرمود: آری و حتی دو حج از حجهای من. گفت: ای رسول خدا، ثواب دو حج شما؟ فرمود: آری و حتی چهار حج از حجهای من. گوید و همچنان عایشه در بالا رفتن عدد با پیامبر همراه بود و عدد همچنان بالا میرفت و هر بار دو برابر میگشت تا آنکه به نود حج از حجهای رسول خدا همراه با عمرههای آن رسید. -. کامل الزیارات: ۶۸ -
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: کَانَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ علیه السلام ذَاتَ یَوْمٍ فِی حَجْرِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله یُلَاعِبُهُ وَ یُضَاحِکُهُ فَقَالَتْ عَائِشَةُ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا أَشَدَّ إِعْجَابَکَ بِهَذَا الصَّبِیِّ فَقَالَ لَهَا وَیْلَکِ وَ کَیْفَ لَا أُحِبُّهُ وَ لَا أُعْجَبُ بِهِ وَ هُوَ ثَمَرَةُ فُؤَادِی وَ قُرَّةُ عَیْنِی أَمَا إِنَّ أُمَّتِی سَتَقْتُلُهُ فَمَنْ زَارَهُ بَعْدَ وَفَاتِهِ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ حَجَّةً مِنْ حِجَجِی قَالَتْ یَا رَسُولَ اللَّهِ حَجَّةً مِنْ حِجَجِکَ قَالَ نَعَمْ وَ حَجَّتَیْنِ مِنْ حِجَجِی قَالَتْ یَا رَسُولَ اللَّهِ حَجَّتَیْنِ مِنْ حِجَجِکَ قَالَ نَعَمْ وَ أَرْبَعَةً قَالَ فَلَمْ تَزَلْ تَزَادُهُ وَ یَزِیدُ وَ یُضْعِفُ حَتَّی بَلَغَ تِسْعِینَ حَجَّةً مِنْ حِجَجِ رَسُولِ اللَّهِ علیه السلام بِأَعْمَارِهَا .
نقل از ترجمه بحار
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
۴۶. شفاعت زائران
دست هرکه را دوست دارید بگیرید ...
کامل الزیارات: امام صادق علیه السلام:
در روز قیامت منادی فریاد بر میآورد که کجایید شیعه آل محمد! پس ردیفی از مردم که تنها خدا شمار آنان داند برمی خیزند و جدا از مردمان میایستند.
آنگاه منادی فریاد میزند:
کجایند زائران مزار حسین علیه السلام؟
پس شمار بسیاری از مردم برمی خیزند و به ایشان گفته میشود:
دست هر کس که خواهید بگیرید و او را به سوی بهشت ببرید و هر یک از ایشان هر که را دوست دارد با خود برمی گیرد، به گونه ای که مردم به هر یک از این مردمان میگویند، ای فلانی! آیا مرا نمی شناسی؟ من همانم که فلان روز برایت فلان کار را کردم؛ پس او وی را با خود به بهشت وارد میکند و نه پس رانده میشود و نه باز داشته میشود. -. کامل الزیارات: ۱۶۶
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ شُعَیْبٍ التَّمِیمِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: یُنَادِی مُنَادٍ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَیْنَ شِیعَةُ آلِ مُحَمَّدٍ فَیَقُومُ عُنُقٌ مِنَ النَّاسِ لَا یُحْصِیهِمْ إِلَّا اللَّهُ فَیَقُومُونَ نَاحِیَةً مِنَ النَّاسِ ثُمَّ یُنَادِی مُنَادٍ أَیْنَ زُوَّارُ قَبْرِ الْحُسَیْنِ علیه السلام فَیَقُومُ أُنَاسٌ کَثِیرٌ فَیُقَالُ لَهُمْ خُذُوا بِیَدِ مَنْ أَحْبَبْتُمُ انْطَلِقُوا بِهِ إِلَی الْجَنَّةِ فَیَأْخُذُ الرَّجُلُ مَنْ أَحَبَّ حَتَّی إِنَّ الرَّجُلَ مِنَ النَّاسِ یَقُولُ لِرَجُلٍ یَا فُلَانُ أَ مَا تَعْرِفُنِی أَنَا الَّذِی قُمْتُ لَکَ یَوْمَ کَذَا وَ کَذَا فَیُدْخِلُهُ الْجَنَّةَ لَا یُدْفَعُ وَ لَا یُمْنَعُ .
نقل از ترجمه بحار
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
۴۷. شفاعت زائر از کسانی که آتش جهنم بر آنها واجب شده غیر از ناصبی
کامل الزیارات: سلیمان بن خالد گوید: شنیدم که امام صادق علیه السلام میگفت: همانا خداوند در هر شب و روزی صد هزار بار بر زمین مینگرد و هر که را خواهد در زمین ببخشاید و هر که را خواهد در آن، عذاب نماید. و بخصوص زائران مزار حسین بن علی علیه السلام و خانوادههای ایشان و هر آن کس را - هر که خواهد باشد - که وی (حسین) برای او شفاعت کند، مورد مغفرت قرار میدهد. گوید پرسیدم: حتی اگر مردی باشد که مستحق آتش دوزخ باشد؟ فرمود: حتی اگر چنین باشد، مادام که ناصبی نباشد. -. کامل الزیارات: ۱۶۶
وَ یَغْفِرُ لِزَائِرِی قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ علیه السلام خَاصَّةً وَ لِأَهْلِ بَیْتِهِمْ وَ لِمَنْ یَشْفَعُ لَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ کَائِناً مَنْ کَانَ قُلْتُ وَ إِنْ کَانَ رَجُلًا قَدِ اسْتَوْجَبَ النَّارَ قَالَ وَ إِنْ کَانَ مَا لَمْ یَکُنْ نَاصِبِیّاً [۳] .
۴۸. بخشش گناهان گذشته و آینده (به معنای خاص آن)
🔸نکته ای دیگر دربارهشفاعت:
قبول شفاعت زائر درباره ۷۰ نفر یا در روایتی صد نفر
امام صادق علیه السلام فرمود هر کس اباعبدالله الحسین علیه السلام را زیارت کند و بداند او امام بندگان و واجب الاطاعه است خداوند متعال گناهان گذشته و آینده او را می بخشد (۱) و شفاعت او را درباره ۷۰ نفر می پذیرد. و هر حاجتی از خدا بخواهد خدای متعال برآورده می سازد.
مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ علیهما السلام وَ هُوَ یَعْلَمُ أَنَّهُ إِمَامٌ مُفْتَرَضُ الطَّاعَةِ عَلَی الْعِبَادِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ وَ قَبِلَ شَفَاعَتَهُ فِی سَبْعِینَ مُذْنِباً وَ لَمْ یَسْأَلِ اللَّهَ جَلَّ وَ عَزَّ عِنْدَ قَبْرِهِ حَاجَةً إِلَّا قَضَاهَا لَهُن.
(روایت صد نفر:
کامل الزیارات: امام صادق علیه السلام: در روز قیامت به زائر حسین علیه السلام برای صد نفر که همگی از گنه پیشگان در دنیا بوده و آتش دوزخ بر ایشان واجب گشته، اجازه شفاعت داده میشود.
عَنْ سَیْفٍ التَّمَّارِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ: زَائِرُ الْحُسَیْنِ علیه السلام مُشَفَّعٌ یَوْمَ الْقِیَامَةِ لِمِائَةِ رَجُلٍ کُلُّهُمْ قَدْ وَجَبَتْ لَهُمُ النَّارُ مِمَّنْ کَانَ فِی الدُّنْیَا مِنَ الْمُسْرِفِینَ.)
معنای بخشیدن گناهان گذشته و آینده👇👇👇
درباره معنای بخشش گناهان گذشته و آینده
تبیین واژه «مغفرت ما تقدم و ما تاخر» که در قرآن و زیارات آمده است در بین عالمان محل بحث واقع شده است.
طبق برداشت نگارنده از بیان آیت الله سعادت پرور درباره این ترکیب، حاصل این معنا چنین است:«هر کس امام رضا را زیارت کند خداوند نه تنها گناهان گذشته او را می بخشد بلکه بعد از این که با این زیارت و بخشش گناهان گذشته به کمال رسید نقائص دیگر او و حجاب های دیگر بین او و خدا را نیز بر می دارد و او به قرب حق نائل خواهد شد.»
این چه بسا مقامی باشد که به زائرانی که مرتبه ای بلند از شناخت را دارا هستند عطا خواهد شد.
عین کلام ایشان چنین است:«به اين ترتيب، گويا روايات گذشته، درصدد بيان اين است كه: هر كس سيّدالشّهدا- عليهالسّلام- را با شناخت مقام و منزلت ايشان (عارفاً بحقّه) زيارت كند، خداوند، نه تنها مغفرت خود را شامل حال گناهان گذشتهى آن زائر مىكند و آثار آنها را برمىدارد؛ بلكه مغفرتى را كه در بهشت به بندگانش عنايت مىنمايد، در اين عالم به زائر آن حضرت عنايت مىفرمايد و در نتيجه، حجابهاى ميان او و پروردگار برداشته مىشود و به قرب و وصل خداى سبحان نائل مىگردد و حضرت حق را با ديدهى دل، مشاهده مىكند. شاهد بر اين معنى، ذيل احاديث آينده است.» فروغ شهادت، ص356
نقل از ترجمه بحار
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
۴۹. شاد کردن دل رسول خدا و امیرالمومنین و فاطمه زهرا سلام الله علیهم
۵۰. سایه اش بر هر چه می افتد او را دعا می کند.
۵۱. نور خورشید که بر زائر می افتد گناهانش را می خورد
۵۲. ثوابی که شهید در خون غلتیده هم به آن نمی رسد.
🔰 اگر زائر می دانست چقدر رسول خدا و اهل بیت را شاد کرده است ...
سایه اش به هرچه می افتد بر او دعا می کند ... .
صفوان جمال می گوید از امام صادق علیه السلام پرسیدم:
«كسى كه به زيارت او مى رود و باز مى گردد، كى دوباره به زيارت بيايد؟
و هر از چند گاه به زيارتش بروند؟
و تا كِى مردم مى توانند به زيارتش نروند؟
امام عليه السلام فرمود: «كسى كه نزديك است، حدّاقل، هر ماهْ يك بار، و كسى كه دور است، حدّاقل، هر سه سال يك بار، و اگر از سه سال بگذرد، پيامبر خدا صلى الله عليه و آله را نافرمانى كرده و پيوندش را با او قطع كرده است، مگر آن كه عذرى داشته باشد.
اگر زائر حسين عليه السلام مى دانست كه چه اندازه دلِ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و امير مؤمنان عليه السلام، فاطمه عليهاالسلام و امامان و شهيدان ما اهل بيت را شاد کرده است و چه دعايى از آنان در حقّ وى كارگر مى افتد و چه جزايى در اين دنيا و آن دنيا و نيز اندوخته در پيش خدا مى يابد، دوست مى داشت كه خانه اش براى بقيّه عمرش نزديك مرقد حسين عليه السلام بود.
و زائر او از خانه اش (/ قافله اش) بيرون مى آيد، سايه اش بر چيزى نمى افتد، جز آن كه برايش دعا مى كند،
و چون [ نور ] خورشيد بر او مى افتد، گناهانش را مى خورَد، آن گونه كه آتش، هيزم را مى خورَد و خورشيد، هيچ يك از گناهان او را باقى نمى گذارد و بدون گناه، باز مى گردد و درجاتش چنان بالا رفته كه كسى كه به خاطر خدا در خون خويش غلتيده نيز به آن نمى رسد و فرشته اى به جاى او گمارده مى شود و برايش آمرزش مى طلبد تا هنگامى كه دوباره براى زيارت، باز گردد يا سه سال بگذرد و يا بميرد... »
قُلتُ لَهُ: فَمَن يَأتيهِ زائِرا، ثُمَّ يَنصَرِفُ، فَمَتى يَعودُ إلَيهِ؟ وفي كَم يُؤتى؟ وفي كَم يَسَعُ النّاسَ تَركُهُ؟ قالَ: أمَّا القَريبُ فَلا أقَلَّ مِن شَهرٍ، وأمّا بَعيدُ الدّارِ ففي كُلِّ ثَلاثِ سِنينَ، فَما جازَ الثَّلاثَ سِنينَ فَقَد عَقَّ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله، وقَطَعَ رَحِمَهُ إلّا مِن عِلَّةٍ، ولَو يَعلَمُ زائِرُ الحُسَينِ عليه السلام ما يَدخُلُ عَلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله وما يَصِلُ إلَيهِ مِنَ الفَرَحِ وإلى أميرِ المُؤمِنينَ وإلى فاطِمَةَ وَالأَئِمَّةِ وَالشُّهَداءِ مِنّا أهلَ البَيتِ، وما يَنقَلِبُ بِهِ مِن دُعائِهِم لَهُ وما لَهُ في ذلِكَ مِنَ الثَّوابِ فِي العاجِلِ وَالآجِلِ وَالمَذخورِ لَهُ عِندَ اللّهِ، لَأَحَبَّ أن يَكونَ ما ثَمَّ دارُهُ [۲] ما بَقِيَ. وإنَّ زائِرَهُ لَيَخرُجُ مِن رَحلِهِ فَما يَقَعُ فَيؤُهُ عَلى شَيءٍ إلّا دَعا لَهُ، فَإِذا وَقَعَتِ الشَّمسُ عَلَيهِ أكَلَت ذُنوبَهُ كَما تَأكُلُ النّارُ الحَطَبَ، وما تُبقِي الشَّمسُ عَلَيهِ مِن ذُنوبِهِ شَيئا فَيَنصَرِفُ وما عَلَيهِ ذَنبٌ، وقَد رُفِعَ لَهُ مِنَ الدَّرَجاتِ ما لا يَنالُهُ المُتَشَحِّطُ بِدَمِهِ في سَبيلِ اللّهِ، ويُوَكَّلُ بِهِ مَلَكٌ يَقومُ مَقامَهُ، ويَستَغفِرُ لَهُ حَتّى يَرجِعَ إلَى الزِّيارَةِ أو يَمضِيَ ثَلاثُ سِنينَ أو يَموتَ.... [۳]
.
نقل از ترجمه بحار
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
۵۳. اگر در فرات غسل زیارت کند از رستگاران نوشته می شود.
۵۴. اگر به اباعبدالله سلام کند از فائزین نوشته می شود.
۵۵. نماز زیارت را که بخواند فرشته ای سلام و پیغام رسول خدا صلی الله علیه و آله را به او می رساند ...
🔰فضیلت زیارت سیدالشهدا در کلام امام هادی علیه السلام
ابنقولویه با سند خود از علی بن جعفر همانی نقل میکند که گفت:
از امام هادی علیهالسلام شنیدم میفرمود: هر که از خانهاش به قصد زیارت امام حسین علیهالسلام بیرون آید، و به سوی فرات رفته از آن غسل [زیارت کند]، خدا او را از رستگاران مینویسد، و چون به امام حسین علیهالسلام سلام کند، خدا او را از کامیابان مینویسد، و چون از نمازش فارغ شود، فرشتهای نزد او آید، و گوید: رسول خدا صلی الله علیه و آله به تو سلام میرساند، میفرماید: تمام گناهانت بخشیده شد، عمل [خود] را از سر بگیر.
قال ابنقولویه:
حدثنی أبومحمد هارون بن موسی التلعکبری، عن أبیعلی محمد بن همام بن سهیل، عن أحمد بن مابنداد، عن أحمد بن المعافی الثعلبی، عن أهل رأس العین، عن علی بن جعفر الهمانی، قال: سمعت علی بن محمد العسکری علیهماالسلام یقول:
من خرج من بیته یرید زیارة الحسین علیهالسلام، فصار الی الفرات فاغتسل منه، کتب الله من المفلحین، فاذا سلم علی أبیعبدالله، کتب الله من الفائزین، فاذا فرغ من صلاته أتاه ملک، فقال: ان رسول الله صلی الله علیه و آله یقرئک السلام، و یقول لک: أما ذنوبک فقد غفر لک، استأنف العمل .
روضه های مکتوب:
@rozehayemaktoub
از شرح بی نهایت (منبر مکتوب، آیات و روایات اهل بیت)
آثار اخروی: اگر پای پیاده برود ۲۱. برای هر قدم یک ثواب ۲۲. برای هر قدم یک گناه پاک می شود ۲۳. با هر
۵۶. برای هر قدم خود زائر و مرکب او نوشتن هزار حسنه پاک شدن هزار سیئه و ترفیع هزار درجه
کامل الزیارات: امام صادق علیه السلام: هر یک از شیعه ما که به زیارت حسین علیه السلام بیاید، باز نگردد مگر اینکه همه گناهانش بخشیده شده باشد و به هر گامی که برداشته و با هر قدمی که مرکبش پیش رفته، برای او هزار کار نیک نوشته میشود و هزار کار ناپسند از وی پاک میگردد و جایگاهش هزار درجه فراتر میرود. -. کامل الزیارات: ۱۳۴ -
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: مَنْ زَارَ الْحُسَیْنَ علیه السلام مِنْ شِیعَتِنَا لَمْ یَرْجِعْ حَتَّی یُغْفَرَ لَهُ کُلُّ ذَنْبٍ وَ یُکْتَبَ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ خَطَاهَا وَ کُلِّ یَدٍ رَفَعَتْهَا دَابَّتُهُ أَلْفُ حَسَنَةٍ وَ مُحِیَ عَنْهُ أَلْفُ سَیِّئَةٍ وَ یُرْفَعُ لَهُ أَلْفُ دَرَجَةٍ
نقل از ترجمه بحار
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
۵۷. از زائر امام درباره گناهانش سوال نمی شود.
«لَا یَسْأَلُهُ عَنْ ذَنْبٍ عَمِلَهُ فِی حَیَاةِ الدُّنْیَا»
🔴نکته مهم: اینگونه روایات ابدا برای تشویق به گناه نیست بلکه غرض، بیان بخشش گناهان سابق به جهت این عمل است.
۵۸. اگر ثواب زیارت امام حسین علیه السلام گفته می شد مردم حج را تعطیل می کردند ...
فرمود: اگر درباره ارزش زیارت وی و فضل مزار وی میگفتم، حج را یکسره رها میکردید و هیچ یک به حج نمی رفتید. ای وای بر تو! آیا نمی دانی که خداوند کربلا را پیش از آنکه مکه را به عنوان حرم خود گیرد، حرم امن و مبارک خود گرفته است؟
وَ اللَّهِ لَوْ أَنِّی حَدَّثْتُکُمْ بِفَضْلِ زِیَارَتِهِ وَ بِفَضْلِ قَبْرِهِ لَتَرَکْتُمُ الْحَجَّ رَأْساً وَ مَا حَجَّ مِنْکُمْ أَحَدٌ وَیْحَکَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ اللَّهَ اتَّخَذَ کَرْبَلَاءَ حَرَماً آمِناً مُبَارَکاً قَبْلَ أَنْ یَتَّخِذَ مَکَّةَ حَرَماً قَالَ ابْنُ أَبِی یَعْفُورٍ فَقُلْتُ لَهُ قَدْ فَرَضَ اللَّهُ عَلَی النَّاسِ حِجَّ الْبَیْتِ وَ لَمْ یَذْکُرْ زِیَارَةَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ علیه السلام فَقَالَ وَ إِنْ کَانَ کَذَلِکَ فَإِنَّ هَذَا شَیْ ءٌ جَعَلَهُ اللَّهُ هَکَذَا أَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَ أَبِی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَیْثُ یَقُولُ إِنَّ بَاطِنَ الْقَدَمِ أَحَقُّ بِالْمَسْحِ مِنْ ظَاهِرِ الْقَدَمِ وَ لَکِنَّ اللَّهَ فَرَضَ هَذَا عَلَی الْعِبَادِ أَ وَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ الْمَوْقِفَ لَوْ کَانَ فِی الْحَرَمِ کَانَ أَفْضَلَ لِأَجْلِ الْحَرَمِ وَ لَکِنَّ اللَّهَ صَنَعَ ذَلِکَ فِی غَیْرِ الْحَرَمِ.
نقل از ترجمه بحار
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat