۹۴. ثواب اقامت در کربلا هر روز در برابر ۱۰۰۰ ماه
۹۵. کافور و کفن بهشتی برای زائر درگذشته
۹۶. زائر در گذشته مانند مخلَصین پاک می شود.
هشام بن سالم در حدیثی طولانی روایت کند که مردی نزد امام صادق علیه السلام آمد و گفت:
[سوال۱.] ای پسر رسول خدا، آیا پدر شما را زیارت کنیم؟ فرمود آری و نزد وی نماز خوانده شود، و فرمود که پشت سر او نماز میخوانند و جلوتر از او به نماز نمی ایستند.
[سوال۲.]
مرد گفت: پاداش کسی که او را زیارت کند چیست؟
فرمود: بهشت، اگر به امامت او باور داشته باشد.
[سوال۳.] گفت: کسی که از سر بی میلی به او، وی را ترک گوید چه جزا میگیرد؟
فرمود: حسرت در روز حسرت.
[سوال۴.] گفت: پاداش آنکه نزد وی مقیم گردد چیست؟
فرمود: هر روز برابر با هزار ماه.
[سوال۵.] گفت: پاداش آنکه برای سفر به سوی او و در کنار مزار او اموالش را خرج کند چیست؟
فرمود: هر درهم با هزار درهم پاداش مییابد.
[سوال۶.] گفت: پاداش کسی که در سفر به سوی او جان بسپارد چه؟ فرمود: فرشتگان وی را تشییع میکنند و برایش کافور و کفن را از بهشت میآورند و چون کفن گشت بر او نماز میگزارند و بر روی کفنش کفنی میپوشانند و زیر او را با گل و ریحان فرش میکنند و زمین را پس میرانند تا از پیش روی او تا مسیر سه سنگ پرتاب فرو ریزد و از پشت سرش نیز نظیر همین، و از فراز سرش و از زیر پایش نیز بسان همین، و از بهشت دری به آرامگاه وی گشوده میشود و شمیم خوش و برکت بهشت تا هنگام رستاخیز بر او سرازیر میگردد.
[سوال۷.] گفت: آن که نزد وی نماز بخواند چه؟
فرمود: هر که نزد او دو رکعت نماز بگزارد، چیزی از خدا نخواهد مگر آنکه به وی عطا کند.
[سوال۸.] گفت: پاداش آن که از آب فرات غسل کرده و به زیارت وی آید چیست؟
فرمود: اگر به قصد زیارت او، به آب فرات غسل کند، گناهانش بسان همان روز که از مادر زاده شده، از وی ساقط خواهد شد.
[سوال۹.] گفت: پاداش آنکه برای زیارت وی آماده شده و به خاطر مشکلی که دامنگیرش میشود، رهسپار نمی گردد؟
فرمود: خداوند به هر درهمی که خرج کند، به اندازه کوه احد حسنات میدهد و چندین برابر آنچه هزینه کرده، برای وی جایگزین میشود و بلایی که نازل شده تا او را نیز دچار کند، از او باز داشته شده و دفع میگردد و اموالش نیز محفوظ میگردد.
[سوال۱۰.] گفت: پاداش آنکه نزد وی کشته شود یا حاکمی بر او ستم کرده و او را بکشد چیست؟
فرمود: با ریختن اولین قطره خونش همه گناهانش بخشیده میشود و فرشتگان گل او را که از آن آفریده شده، شستشو میدهند تا همچون پیامبران مخلص، پاک و خالص گردد و آنچه از جنس گل اهل کفر با وجود وی درآمیخته، از وی زدوده میشود و دلش شسته میشود و شرح صدر داده میشود و از ایمان سرشار میگردد و خدای را در حالی دیدار میکند که از هر چه که به دلها و تنها درمی آمیزد، پاک گشته است و برای او شفاعت در حق خانواده اش و هزار تن از دوستانش نوشته میشود. نماز بر او را فرشتگان به همراه جبرئیل و عزرائیل علیه السلام عهده دار میشوند و کفن و کافور او از بهشت آورده شده و مقبره اش بر وی گسترده میشود و برایش درون قبر چراغهایی مینهند و دری از بهشت برای او گشوده میشود و فرشتگان برای او از بهشت تحفهها میآورند و پس از هجده روز به حریم قدسی بهشت فرا برده میشود و همچنان در آنجا با اولیاء خدا همنشین خواهد بود تا آنکه نفخه اول که هیچ باقی نمی گذارد، وی را دچار نماید. و چون نفخه دوم دمیده شود و او از قبر برخیزد، نخستین کسی است که رسول خدا صلی الله علیه و آله و امیر المؤمنین و جانشینان پیامبران با وی مصافحه میکنند و به او بشارت میدهند و به او میگویند: با ما بمان، و او را بر کنار حوض مینشانند و از آن مینوشد و هر که را خواهد بنوشاند.
[سوال۱۱.] گفت: پاداش کسی که در راه آمدن به محضر او محبوس گردد چیست؟
فرمود: در برابر هر روزی که زندانی و اندوهگین گردد، شادمانی روز رستاخیز نصیبش میشود.
[سوال۱۳.]
گفت: اگر پس از حبس در راه زیارت او کتک بخورد چه؟
فرمود: به جای هر ضربه ای که میخورد یک حوری پاداش میگیرد و در برابر هر دردی که به دلش وارد شود هزار هزار کردار نیک برایش نوشته میشود و هزار هزار کردار ناپسند از وی پاک میگردد و جایگاه او هزار هزار درجه فراتر رود و از مخاطبان رسول خدا صلی الله علیه و آله خواهد بود تا آنکه از محاسبه خلاصی یابد و حاملان عرش با وی مصافحه کنند و به او گفته شود که هر چه خواهی درخواست کن.
برای مطالعه ادامه حدیث ر،ک: به بحار الانوار
نقل از ترجمه بحار
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
۷ شهریور ۱۴۰۳
هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فِی حَدِیثٍ طَوِیلٍ قَالَ: أَتَاهُ رَجُلٌ فَقَالَ لَهُ
[سوال اول]
یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ هَلْ یُزَارُ وَالِدُکَ
قَالَ فَقَالَ نَعَمْ وَ یُصَلَّی عِنْدَهُ وَ قَالَ یُصَلَّی خَلْفَهُ وَ لَا یُتَقَدَّمُ عَلَیْهِ
[سوال دوم]
قَالَ فَمَا لِمَنْ أَتَاهُ قَالَ الْجَنَّةُ إِنْ کَانَ یَأْتَمُّ بِهِ
[سوم]
قَالَ فَمَا لِمَنْ تَرَکَهُ رَغْبَةً عَنْهُ قَالَ الْحَسْرَةُ یَوْمَ الْحَسْرَةِ
[چهارم]
قَالَ فَمَا لِمَنْ أَقَامَ عِنْدَهُ؟
قَالَ کُلُّ یَوْمٍ بِأَلْفِ شَهْرٍ
[پنجم]
قَالَ فَمَا لِلْمُنْفِقِ فِی خُرُوجِهِ إِلَیْهِ وَ الْمُنْفِقِ عِنْدَهُ قَالَ دِرْهَمٌ بِأَلْفِ دِرْهَمٍ.
[ششم]
قَالَ فَمَا لِمَنْ مَاتَ فِی سَفَرِهِ إِلَیْهِ
قَالَ تُشَیِّعُهُ الْمَلَائِکَةُ تَأْتِیهِ بِالْحَنُوطِ وَ الْکِسْوَةِ مِنَ الْجَنَّةِ وَ تُصَلِّی عَلَیْهِ إِذَا کُفِّنَ وَ تُکَفِّنُهُ فَوْقَ أَکْفَانِهِ وَ تَفْرُشُ لَهُ الرَّیْحَانَ
تَحْتَهُ وَ تَدْفَعُ الْأَرْضَ حَتَّی تَصَوَّرَ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ مَسِیرَةَ ثَلَاثَةِ أَمْیَالٍ وَ مِنْ خَلْفِهِ مِثْلَ ذَلِکَ وَ عِنْدَ رَأْسِهِ مِثْلَ ذَلِکَ وَ عِنْدَ رِجْلَیْهِ مِثْلَ ذَلِکَ وَ یُفْتَحَ لَهُ بَابٌ مِنَ الْجَنَّةِ إِلَی قَبْرِهِ وَ یَدْخُلُ عَلَیْهِ رَوْحُهَا وَ رَیْحَانُهَا حَتَّی تَقُومَ السَّاعَةُ قُلْتُ
[هفتم]
فَمَا لِمَنْ صَلَّی عِنْدَهُ
قَالَ مَنْ صَلَّی عِنْدَهُ رَکْعَتَیْنِ لَمْ یَسْأَلِ اللَّهَ شَیْئاً إِلَّا أَعْطَاهُ إِیَّاهُ
[نهم]
قُلْتُ مَا لِمَنِ اغْتَسَلَ مِنْ مَاءِ الْفُرَاتِ ثُمَّ أَتَاهُ إِذَا اغْتَسَلَ مِنْ مَاءِ الْفُرَاتِ وَ هُوَ یُرِیدُهُ تَسَاقَطَتْ عَنْهُ خَطَایَاهُ کَیَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ
[دهم]
قَالَ قُلْتُ فَمَا لِمَنْ یُجَهِّزَ إِلَیْهِ وَ لَمْ یَخْرُجْ لِعِلَّةٍ تُصِیبُهُ
قَالَ یُعْطِیهِ اللَّهُ بِکُلِّ دِرْهَمٍ أَنْفَقَهُ مِثْلَ أُحُدٍ مِنَ الْحَسَنَاتِ وَ یُخْلِفُ عَلَیْهِ أَضْعَافَ مَا أَنْفَقَ وَ یَصْرِفُ عَنْهُ الْبَلَاءَ مِمَّا قَدْ نَزَلَ لِیُصِیبَهُ وَ یُدْفَعُ عَنْهُ وَ یُحْفَظُ فِی مَالِهِ
[یازدهم]
قَالَ قُلْتُ فَمَا لِمَنْ قُتِلَ عِنْدَهُ جَارٌ عَلَیْهِ سُلْطَانٌ فَقَتَلَهُ قَالَ أَوَّلُ قَطْرَةٍ مِنْ دَمِهِ یُغْفَرُ لَهُ بِهَا کُلُّ خَطِیئَةٍ وَ تُغْسَلُ طِینَتُهُ الَّتِی مِنْهَا خُلِقَ الْمَلَائِکَةُ حَتَّی تَخْلُصَ کَمَا خَلَصَتِ الْأَنْبِیَاءُ المخلصین [الْمُخْلَصُونَ] وَ یُذْهَبَ عَنْهَا مَا کَانَ خَالَطَهَا مِنْ أَجْنَاسِ طِینِ أَهْلِ الْکُفْرِ وَ یُغْسَلُ قَلْبُهُ وَ یُشْرَحُ وَ یُمْلَأُ إِیمَاناً فَیَلْقَی اللَّهَ وَ هُوَ مُخْلَصٌ مِنْ کُلِّ مَا یُخَالِطُهُ الْأَبْدَانُ وَ الْقُلُوبُ وَ یُکْتَبُ لَهُ شَفَاعَةٌ فِی أَهْلِ بَیْتِهِ وَ أَلْفٍ مِنْ إِخْوَانِهِ وَ تَوَلَّی الصَّلَاةَ عَلَیْهِ الْمَلَائِکَةُ مَعَ جَبْرَئِیلَ وَ مَلَکِ الْمَوْتِ علیه السلام وَ یُؤْتَی بِکَفَنِهِ وَ حَنُوطِهِ مِنَ الْجَنَّةِ وَ یُوَسَّعُ قَبْرُهُ عَلَیْهِ وَ یُوضَعُ لَهُ مَصَابِیحُ فِی قَبْرِهِ وَ یُفْتَحُ لَهُ بَابٌ مِنَ الْجَنَّةِ وَ تَأْتِیهِ الْمَلَائِکَةُ بِالطُّرَفِ مِنَ الْجَنَّةِ وَ یُرْفَعُ بَعْدَ ثَمَانِیَةَ عَشَرَ یَوْماً إِلَی حَظِیرَةِ الْقُدْسِ فَلَا یَزَالُ فِیهَا مَعَ أَوْلِیَاءِ اللَّهِ حَتَّی تُصِیبَهُ النَّفْخَةُ الَّتِی لَا تُبْقِی شَیْئاً فَإِذَا کَانَتِ النَّفْخَةُ الثَّانِیَةُ وَ خَرَجَ مِنْ قَبْرِهِ کَانَ أَوَّلُ مَنْ یُصَافِحُهُ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَوْصِیَاءَ وَ یُبَشِّرُونَهُ وَ یَقُولُونَ لَهُ الْزَمْنَا وَ یُقِیمُونَهُ عَلَی الْحَوْضِ فَیَشْرَبُ مِنْهُ وَ یَسْقِی مَنْ أَحَبَّ.
الحدیث ....
نقل از ترجمه بحار
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
۷ شهریور ۱۴۰۳
۹۷. عوض شدن سرنوشت شقاوت به سعادت
کامل الزیارات: قداح روایت کند که به امام صادق علیه السلام عرض کردم: پاداش کسی که با شناخت حق حسین بن علی علیه السلام و بدون روی گردانی و خودبزرگ بینی وی را زیارت کند چیست؟ فرمود: برای او هزار حج پذیرفته و هزار عمره بی خدشه برای وی نوشته شود
و اگر شقاوتمند باشد، در شمار سعادتمندان به حساب آید و همچنان در رحمت الهی غوطه ور باشد.
الْحَسَنُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِیهِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِیرَةِ عَنِ الْقَدَّاحِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: قُلْتُ لَهُ مَا لِمَنْ أَتَی الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ علیهما السلام زَائِراً عَارِفاً بِحَقِّهِ غَیْرَ مُسْتَنْکِفٍ وَ لَا مُسْتَکْبِرٍ قَالَ یُکْتَبُ لَهُ أَلْفُ حَجَّةٍ مَقْبُولَةٍ وَ أَلْفُ عُمْرَةٍ مَبْرُورَةٍ وَ إِنْ کَانَ شَقِیّاً کُتِبَ سَعِیداً وَ لَمْ یَزَلْ یَخُوضُ فِی رَحْمَةِ اللَّهِ .
نقل از ترجمه بحار
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
۷ شهریور ۱۴۰۳
۹۸. بدرقه جبرئیل و میکائیل و اسرافیل تا منزل زائر
کامل الزیارات: امام صادق علیه السلام: هر که برای کسب رضای خدای تعالی به زیارت مزار حسین علیه السلام برود، جبرئیل و میکائیل و اسرافیل وی را مشایعت میکنند تا آنکه به خانه اش پای نهد. -. کامل الزیارات: ۱۴۵ -
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ وَ هُوَ یُرِیدُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ شَیَّعَهُ جَبْرَئِیلُ وَ مِیکَائِیلُ وَ إِسْرَافِیلُ حَتَّی یَرِدَ إِلَی مَنْزِلِهِ [۲] .
نقل از ترجمه بحار
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
۷ شهریور ۱۴۰۳
۹۹. ندای روز قیامت: این زوار الحسین علیه السلام
کامل الزیارات: امام صادق علیه السلام: چون روز رستاخیز فرارسد، منادی فریاد برمی آورد: کجایند زائران حسین بن علی علیه السلام؟ پس گروهی از مردمان بر میخیزند که جز خدای تعالی کسی ایشان را شماره نتوان کرد و ایشان را گوید که مقصود شما از زیارت حسین علیه السلام چه بود؟ پس گویند: خداوندا، تنها از سر محبتمان به رسول خدا صلی الله علیه و آله و محبت به علی و فاطمه و به خاطر دلسوزی بر او پس از جنایتی که بر وی رفت. پس به ایشان گفته میشود که این محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین! به ایشان ملحق شوید که شما با ایشان در مرتبه عالی شان همراهید. به زیر پرچم رسول الله علیه السلام که در دست علی علیه السلام است، در میآیند و در سایه آن هستند تا آنکه همگی به بهشت پای مینهند و در جلو و پشت پرچم و در سمت چپ و راست آن جای میگیرند. -. کامل الزیارات: ۱۴۱ -
عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ نَادَی مُنَادٍ أَیْنَ زُوَّارُ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ علیه السلام فَیَقُومُ عُنُقٌ مِنَ النَّاسِ لَا یُحْصِیهِمْ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَیَقُولُ لَهُمْ مَا ذَا أَرَدْتُمْ بِزِیَارَةِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ علیه السلام فَیَقُولُ یَا رَبِّ حُبّاً لِرَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ حُبّاً لِعَلِیٍّ وَ فَاطِمَةَ وَ رَحْمَةً لَهُ مِمَّا ارْتُکِبَ مِنْهُ فَیُقَالُ لَهُمْ هَذَا مُحَمَّدٌ وَ عَلِیٌّ وَ فَاطِمَةُ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ فَالْحَقُوا بِهِمْ فَأَنْتُمْ مَعَهُمْ
فِی دَرَجَتِهِمْ الْحَقُوا بِلِوَاءِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فَیَکُونُونَ فِی ظِلِّهِ وَ هُوَ فِی یَدِ عَلِیٍّ علیه السلام حَتَّی یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ جَمِیعاً فَیَکُونُونَ أَمَامَ اللِّوَاءِ وَ عَنْ یَمِینِهِ وَ عَنْ یَسَارِهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ [۱] .
نقل از ترجمه بحار
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
۷ شهریور ۱۴۰۳
۱۰۰. ورود به بهشت چهل سال قبل از سائر مردم
کامل الزیارات: عبید بن زراره گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که میفرمود: همانا زائران حسین علیه السلام در روز قیامت بر دیگران برتری دارند. گفتم برتری ایشان به چیست؟ فرمود: چهل سال زودتر از دیگران و در حالی که دیگران هنوز درگیر محاسبه و توقف (در محشر) هستند، به بهشت وارد میشوند.
عَنْ عُبَیْدِ بْنِ زُرَارَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَقُولُ: إِنَّ لِزُوَّارِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ علیه السلام یَوْمَ الْقِیَامَةِ فَضْلًا عَلَی النَّاسِ قُلْتُ وَ مَا فَضْلُهُمْ قَالَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ قَبْلَ النَّاسِ بِأَرْبَعِینَ عَاماً وَ سَائِرُ النَّاسِ فِی الْحِسَابِ وَ الْمَوْقِفِ [۲] .
نقل از ترجمه بحار
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
۷ شهریور ۱۴۰۳
🔰مرحوم علامه طباطبایی در ج ۶ المیزان بحثی درباره «ادب» دارند که بسیار بحث قابل استفاده ای است در ذیل ببینید:
https://lib.eshia.ir/50081/6/366
آدرس های بعد را در پیام های ذیل ببینید👇👇👇
۱۱ شهریور ۱۴۰۳
ایشان در ادامه بحث شروع به بیان ادب انبیا می نمایند از جمله:
ادب آدم و حوا در دعاى خود: ربنا ظلمنا أنفسنا... پس از آنكه نهى ارشادى از خوردن درخت را مخالفت كردند
https://lib.eshia.ir/50081/6/377
۱۱ شهریور ۱۴۰۳
ادب نوح(ع) در گفتگويش با خداى تعالى در داستان دعوت فرزندش
https://lib.eshia.ir/50081/6/378
۱۱ شهریور ۱۴۰۳
ادب ابراهيم(ع) در احتجاج با قوم خود و در دعا و درخواستهايش از خداوند
https://lib.eshia.ir/50081/6/383
۱۱ شهریور ۱۴۰۳
و سایر انبیا که می توانید از فهرست ج ۶ ترجمه المیزان ببینید: https://lib.eshia.ir/50081/6/541
۱۱ شهریور ۱۴۰۳
ایشان در ادامه وارد سیره پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله می شوند:
(شامل يكصد و هشتاد و سه روايت راجع به اوصاف، احوال و سنن پيامبر گرامى اسلام6)
https://lib.eshia.ir/50081/6/433
۱۱ شهریور ۱۴۰۳