🔰رساندن سلام پیامبر به امام باقر علیهما السلام توسط جابر
حضرت صادق علیه السلام فرمود: پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله روزی به جابر بن عبد الله انصاری فرمود: جابر! تو زنده خواهی بود تا فرزندم محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام را که در تورات معروف به باقر است ملاقات کنی؛ وقتی او را دیدی، سلام مرا برسان. پس از مدتی جابر خدمت زین العابدین علیه السلام رسید؛ پسرکی را در آنجا دید. گفت: چند قدم جلو بیا! پس آمد. باز گفت: چند قدم عقب برو! پس رفت. جابر گفت: به پروردگار کعبه سوگند، این شمائل پیامبر صلی الله علیه و آله است. سپس به سمت علی بن الحسین علیهما السلام آمد و به ایشان عرض کرد، این پسرک کیست؟ فرمود: این فرزندم و امام بعد از من، محمد باقر است. جابر خود را بر قدمهای آن جناب افکند و شروع به بوسیدن نموده گفت: جانم فدای جانت باد، یا ابن رسول الله! سلام پدرت را بپذیر! پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به تو سلام رسانده. در این موقع دیدگان حضرت باقر علیه السلام پر از اشک شده و فرمود: ای جابر! سلام بر جدم پیامبر، ما دامی که آسمانها و زمین هستند و سلام بر تو ای جابر که سلام را رساندی. -.
للصدوق ابْنُ الْوَلِیدِ عَنِ الْحِمْیَرِیِّ عَنِ ابْنِ یَزِیدَ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیهما السلام قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله قَالَ ذَاتَ یَوْمٍ لِجَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِیِّ یَا جَابِرُ إِنَّکَ سَتَبْقَی حَتَّی تَلْقَی وَلَدِی مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ الْمَعْرُوفَ فِی التَّوْرَاةِ بِالْبَاقِرِ فَإِذَا لَقِیتَهُ فَأَقْرِئْهُ مِنِّی السَّلَامَ فَدَخَلَ جَابِرٌ إِلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ علیهما السلام فَوَجَدَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ علیهما السلام عِنْدَهُ غُلَاماً فَقَالَ لَهُ یَا غُلَامُ أَقْبِلْ فَأَقْبَلَ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَدْبِرْ فَأَدْبَرَ فَقَالَ جَابِرٌ شَمَائِلُ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ رَبِّ الْکَعْبَةِ ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ فَقَالَ لَهُ مَنْ هَذَا قَالَ هَذَا ابْنِی وَ صَاحِبُ الْأَمْرِ بَعْدِی مُحَمَّدٌ الْبَاقِرُ فَقَامَ جَابِرٌ فَوَقَعَ عَلَی قَدَمَیْهِ یُقَبِّلُهُمَا وَ یَقُولُ نَفْسِی لِنَفْسِکَ الْفِدَاءُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اقْبَلْ سَلَامَ أَبِیکَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله یَقْرَأُ عَلَیْکَ السَّلَامَ قَالَ فَدَمَعَتْ عَیْنَا أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام ثُمَّ قَالَ یَا جَابِرُ عَلَی أَبِی رَسُولِ اللَّهِ السَّلَامُ مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ عَلَیْکَ یَا جَابِرُ بِمَا بَلَّغْتَ السَّلَامَ.
امالی صدوق: ۳۵۳ -
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔸رساندن سلام پیامبر به امام باقر علیهما السلام توسط جابر
🔸نقش امام باقر علیه السلام در روایتگری نهضت عاشورا
🟢ندای فرشته داعی در ماه رجب:
من همنشین هر کسی هستم که با من بنشیند
🟢صد شهر در بهشت دربرابر هزار لا اله الا الله در ماه رجب
🟢 رجب ماه استغفار امت من است.
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
35. نقش امام باقر علیه السلام در روایتگری عاشورا.pdf
520.1K
✍️ "نقش امام باقر (علیه السلام) در روایتگری نهضت عاشورا"
یا "سیری در کلمات امام باقر (علیه السلام) درباره سیدالشهدا و مقتل ایشان"
با مطالعه این نوشته با بخشی از فرازهای مقتل که توسط امام باقر (علیه السلام) به ما رسیده است و همچنین تلاش آن حضرت در پیگیری نهضت عاشورا و بزرگداشت یاد آن آشنا می شوید.
گفتار اول:مقتل امام حسین از زبان امام باقر (علیه السلام)
گفتار دوم: ترغیب مردم به گریستن برای سید الشهدا
گفتار سوم:توصیه به زیارت سیدالشهدا
گفتار چهارم:تجلیل از شاعران عاشورایی
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔰درخواست امام هادی برای دعا در حرم سیدالشهدا
🔸خلاصه مضمون روایت:
امام هادی به علت بیماری خود از ابوهاشم جعفری می خواهد تا برای او در کنار حرم سیدالشهدا دعا کند.
این درخواست با تعجب برخی اصحاب مواجه می شود که چه نیازی است برای امام هادی در حائر حسینی دعا کند در حالیکه امام خود حائر است؟! [یعنی: حقیقت نور امام همان حقیقت نور سیدالشهدا است]
امام در پاسخ می فرمایند: این مکان هایی است که خدای متعال دوست دارد یاد او در آنجا ذکر شود.
🔹متن فارسی روایت:
کلینی با سند خود از سهل بن زیاد نقل میکند که:
ابوهاشم جعفری گفت: امام هادی علیهالسلام در بیماری خود، سراغ من و محمد بن حمزه فرستاد، محمد بن حمزه پیش از من خدمت امام علیهالسلام رسید، و به من گفت که امام علیهالسلام پیوسته میفرمود: کسی را برایم به حائر امام حسین علیهالسلام بفرستید، کسی را برایم به حائر حسینی بفرستید [1] .
من به محمد گفتم: چرا نگفتی: من به حائر حسینی میروم؟ سپس خود خدمت امام علیهالسلام رسیدم، و عرض کردم: فدایت شوم! من به حائر حسینی میروم، امام علیهالسلام فرمود: ببینید چگونه است؟ سپس فرمود: محمد، بهرهای از [جد خود] زید بن علی نبرده است، و نمیخواهم محمد این سخن را بشنود.
ابوهاشم جعفری [2] ادامه میدهد: من این ماجرا را برای علی بن بلال [3] گفتم، او گفت: امام هادی علیهالسلام با حائر حسینی چکار دارد، او خود [همچون]، حائر حسینی [دارای حرمت] است.
باز به سامرا رفتم، و خدمت امام هادی علیهالسلام رسیدم، چون خواستم برخیزم فرمود: بنشین، و چون انس حضرت علیهالسلام را با خود دیدم، سخن علی بن بلال را برایش نقل کردم، امام علیهالسلام فرمود: چرا به او نگفتی: رسول خدا صلی الله علیه و آله که حرمت او و هر مؤمنی بزرگتر از حرمت خانهی خداست، کعبه را طواف میکرد، و حجرالاسود را میبوسید، و خدای سبحان به او فرمان داده بود که در عرفه، وقوف کند، اینها جاهایی هستند که خدا دوست دارد در آنجاها یاد شود، من نیز دوست دارم تا در جاهایی که خدا میخواهد خوانده شود. برایم دعا کنند.
[سهل بن زیاد میگوید: من این سخن را از ابوهاشم شنیدم] ولی دیگران سخنی که من به یاد ندارم از او نقل کردهاند، و آن اینکه امام علیهالسلام فرمود: اینها جاهایی است که خدا دوست دارد در آن جاها عبادت شود، من نیز دوست دارم تا در جاهایی که خدا میخواهد عبادت شود برایم دعا کنند، چرا اینها را به علی بن بلال نگفتی؟
ابوهاشم میگوید: عرض کردم: فدایت شوم! اگر این پاسخها را میدانستم، دیگر آن را از شما نمیخواستم.
🔹متن روایت:
روی الکلینی:
عن عدة من أصحابنا، عن سهل بن زیاد، عن أبیهاشم الجعفری، قال: بعث الی أبوالحسن علیهالسلام فی مرضه، و الی محمد بن حمزة، فسبقنی الیه محمد بن حمزة، و أخبرنی محمد ما زال یقول: ابعثوا الی الحیر، ابعثوا الی الحیر.
فقلت لمحمد: ألا قلت له: أنا أذهب الی الحیر؟ ثم دخلت علیه، و قلت له: جعلت فداک، أنا أذهب الی الحیر، فقال: انظروا فی ذاک، ثم قال لی: ان محمدا لیس له سر من زید به علی، و أنا أکره أن یسمع ذلک.
قال: فذکرت ذلک لعلی بن بلال، فقال: ما کان یصنع [ب] الحیر و هو الحیر، فقدمت العسکر فدخلت علیه، فقال لی: اجلس، حین أردت القیام، فلما رأیته أنس بی ذکرت له قول علی بن بلال، فقال لی: ألا قلت له: ان رسول الله صلی الله علیه و آله کان یطوف بالبیت، و یقبل الحجر، و حرمة النبی و المؤمن أعظم من حرمة البیت، و أمره الله عزوجل أن یقف بعرفة، و انما هی مواطن یحب الله أن یذکر فیها، فأنا أحب أن یدعی [الله] لی حیث یحب الله أن یدعی فیها.
و ذکر عنه أنه قال: و لم أحفظ عنه، قال: انما هذه مواضع یحب الله أن یتعبد [له] له فیها، فأنا أحب أن یدعی لی حیث یحب الله أن یعبد، هلا قلت له کذا [و کذا]؟
قال: قلت: جعلت فداک، لو کنت أحسن مثل هذا لم أرد الأمر علیک - هذه ألفاظ أبیهاشم لیست ألفاظه -.
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
با ابوهاشم جعفری از یاران با عظمت امام هادی علیه السلام آشنا شوید:
https://lib.eshia.ir/71809/1/113
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔰ابا عبدالله مقدم است!
فضیلت زیارت سیدالشهدا در لسان امام هادی علیه السلام
کلینی با سند خود از ابراهیم بن عقبه نقل میکند که گفت:
به امام هادی علیهالسلام نامه نوشتم، و از او دربارهی [فضیلت] زیارت امام ابیعبدالله الحسین علیهالسلام، و امام موسی کاظم علیهالسلام، و امام جواد علیهالسلام پرسیدم.
امام علیهالسلام در پاسخم نوشت: [زیارت] ابیعبدالله [امام حسین علیهالسلام]، مقدم [و افضل] است، و این [که زیارت هر سه امام علیهالسلام را انجام دهی]، جامعتر، و پاداشش بزرگتر است.
روی الکلینی:
عن محمد بن یحیی، عن حمدان القلانسی، عن علی بن محمد الحضینی، عن علی بن عبدالله بن مروان، عن ابراهیم بن عقبة قال: کتبت الی ابیالحسن الثالث علیهالسلام أسأله عن زیارة أبیعبدالله الحسین، و عن زیارة أبیالحسن، و أبیجعفر علیهماالسلام أجمعین؟
فکتب الی: أبوعبدالله علیهالسلام المقدم، و هذا أجمع و أعظم أجرا
ترجمه و متن براساس دانشنامه امام هادی علیه السلام
#شب_جمعه
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔰فضیلت زیارت سیدالشهدا در کلام امام هادی علیه السلام
ابنقولویه با سند خود از علی بن جعفر همانی نقل میکند که گفت:
از امام هادی علیهالسلام شنیدم میفرمود: هر که از خانهاش به قصد زیارت امام حسین علیهالسلام بیرون آید، و به سوی فرات رفته از آن غسل [زیارت کند]، خدا او را از رستگاران مینویسد، و چون به امام حسین علیهالسلام سلام کند، خدا او را از کامیابان مینویسد، و چون از نمازش فارغ شود، فرشتهای نزد او آید، و گوید: رسول خدا صلی الله علیه و آله به تو سلام میرساند، میفرماید: تمام گناهانت بخشیده شد، عمل [خود] را از سر بگیر.
قال ابنقولویه:
حدثنی أبومحمد هارون بن موسی التلعکبری، عن أبیعلی محمد بن همام بن سهیل، عن أحمد بن مابنداد، عن أحمد بن المعافی الثعلبی، عن أهل رأس العین، عن علی بن جعفر الهمانی، قال: سمعت علی بن محمد العسکری علیهماالسلام یقول:
من خرج من بیته یرید زیارة الحسین علیهالسلام، فصار الی الفرات فاغتسل منه، کتب الله من المفلحین، فاذا سلم علی أبیعبدالله، کتب الله من الفائزین، فاذا فرغ من صلاته أتاه ملک، فقال: ان رسول الله صلی الله علیه و آله یقرئک السلام، و یقول لک: أما ذنوبک فقد غفر لک، استأنف العمل .
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
هیبت و عظمت امام هادی
اشتر علوی میگوید: با پدرم در خانه متوکل بودیم، من در آن هنگام طفل بودم و جماعتی از آل ابو طالب و آل عباس و آل جعفر حضور داشتند. امام هادی علیهالسلام وارد شد، همه آنان که در خانه متوکل بودند به احترام او پیاده شدند. آن حضرت داخل خانه شد، برخی از حاضران به برخی دیگر گفتند: «چرا برای این جوان پیاده شویم، نه شریفتر از ماست و نه سنش بیشتر است؛ به خدا سوگند برای او پیاده نخواهیم شد!» ابوهاشم جعفری - که در آنجا حاضر بود - گفت: «به خدا سوگند وقتی او را ببینید به احترام او با حقارت پیاده خواهید شد». طولی نکشید که آن حضرت از منزل متوکل بیرون آمد. چون چشم حاضران به آن گرامی افتاد، همگی پیاده شدند. ابوهاشم گفت: «مگر نگفتید پیاده نمیشویم؟!» گفتند: «به خدا سوگند نتوانستیم خودداری کنیم؛ طوری که بی اختیار پیاده شدیم». [1] .
پی نوشت ها:
[1] اعلام الوری، ص 360.
منبع: زندگانی چهارده معصوم؛ سید محسن خرازی
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
هلاکت شعبده باز
شعبده بازی از هند نزد متوکل آمد. متوکل به او گفت: اگر در مجلسی عمومی حضرت هادی علیهالسلام را شرمنده کنی، هزار اشرفی ناب به تو جایزه میدهم.
شعبده باز گفت: سفرهی غذا را پهن کن و مقداری نان تازهی نازک در سفره بگذار و مرا در کنار امام قرار بده. متوکل دستور او را اجرا کرد تا امام دست به طرف نان برد. در همان لحظه، شعبده باز کاری کرد که نان به جانب دیگر پرید. امام دست به طرف نان دیگر دراز کرد، باز آن نان به سوی دیگر پرید. حاضران خندیدند. ناگاه امام علیهالسلام دست مبارکش را به صورت نقش شیری زد که بر روی پارچه متکایی بود و فرمود: «خذ عدو الله»؛ دشمن خدا را بگیر. در همان دم، آن عکس به شکل شیری درنده درآمد و شعبده باز را درید و همهی بدنش را خورد، سپس به همان صورت نخستین خود در پارچه، برگشت. همهی حاضران متحیر شدند. آن گاه متوکل از امام علیهالسلام خواست تا شعبده باز را برگرداند. حضرت فرمود: «و الله لا تری بعدها؛ أتسلط أعداء الله علی أولیاء الله»؛ به خدا سوگند! او را پس از این نخواهی دید، آیا دشمنان خدا را بر دوستانش مسلط میکنی؟ حاضران مجلس را ترک کردند و دیگر شعبده باز را ندیدند. [1] .
پی نوشت ها:
[1] بحار، ج 50، ص 146.
منبع: آینه کمال، سیری گذرا در سیره امامان معصوم در عراق؛ اکبر دهقان
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔰عموی امام زمان را بشناسید:
🔸 حسین بن علی الهادی
در ارتباط با شخصیت این بزرگوار سخن بسیار است و حرف زیاد، ما تنها به نقل سخنی از محدث پارسا حاج شیخ عباس قمی در این خصوص بسنده می کنیم، ایشان می نویسد:
«حسین بن علی الهادی علیه السلام شخصیت ناشناخته ای است و من از بعضی روایات استفاده کردم که از مولای ما امام حسن عسکری علیه السلام و برادرش حسین بن علی تعبیر به سبطین می کردند و این دو برادر را به دو جدشان، دو سبط پیغمبر رحمت، امام حسن و امام حسین علیهماالسلام تشبیه می کردند، و در روایت ابو الطیب است که صدای حضرت حجت، امام زمان صلوات الله علیه به صدای عمویش حسین، فرزند امام هادی علیه السلام شبیه بود، و نقل می کند که آن بزرگوار از زاهدان و عبادتگران بود و به امامت برادرش امام عسکری اعتراف داشت.» مرقد شریف این سید جلیل و امام زاده ی کریم را در حرم مطهر عسکریین علیهماالسلام ذکر کرده اند که در پایین پای آن دو امام معصوم دفن شده است.
به نقل از دانشنامه امام هادی علیه السلام
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔰چند روایت از امام هادی علیه السلام
🔸درخواست امام هادی برای دعا در حرم سیدالشهدا
🔸زیارت ابا عبدالله مقدم است!
🔸فضیلت زیارت سیدالشهدا در کلام امام هادی علیه السلام
🔸هیبت و عظمت امام هادی
🔸هلاکت شعبده باز
🔸عموی امام زمان را بشناسید.
این عناوین را در آدرس ذیل ببینید:
https://eitaa.com/azsharhebinahayat/82
🔰پاسخ شگفت آمیز امام جواد علیه السلام به یحیی ابن اکثم
بعد از شهادت امام رضا علیه السلام مامون عباسی سعی در مخدوش کردن چهره امام جواد علیه السلام داشت و به همین دلیل بارها امام را در بوته آزمایش قرار داد از جمله آنها روایتی است که در پی می آید.
در این روایت وقتی ابن اکثم سوالی را می پرسد امام در مقام پاسخ به وی اینقدر فروع و جهات گوناگون بحث را پیش می کشند که ابن اکثم از سوال خویش شرمنده مي شود:
مأمون به یحیی بن اکثم گفت: از ابوجعفر (امام محمد تقی) مسألهای فقهی بپرس تا بنگری در فقه چگونه است.
یحیی گفت: ای اباجعفر! خدا کارت را رو به راه کند، چه میگویی دربارهی محرمی که شکاری را کشته است؟
امام جواد علیهالسلام گفت:
آن صید را در حل کشته یا در حرم
عالم بوده یا جاهل؟
به عمد بوده یا به خطا؟
آن محرم بنده بوده یا آزاد؟
صغیر بوده یا کبیر؟
نخستین صید او بوده یا صید دوبارهی او؟
آن صید پرنده بوده یا غیر آن؟
پرندهی کوچک بوده یا بزرگ؟
محرم باز قصد صید پرنده داشته و مصر بوده یا توبه کرده؟
آن صید در شب بوده و در آشیانهاش بوده یا در روز و آشکارا؟
محرم برای حج بوده یا عمره؟
راوی گوید: یحیی بن اکثم طوری واماند که واماندگیاش بر احدی از اهل مجلس پوشیده نماند و همهی مردم از جواب امام جواد علیهالسلام در شگفت ماندند.
بعد از آن که مردم پراکنده شدند، مأمون گفت: ای اباجعفر! اگر صلاح بدانی، آنچه را که بر هر صنف از این اصناف در قتل صید، واجب است به ما بشناسان!
امام جواد علیهالسلام در پاسخ فرمود:
چون محرم، صیدی از پرندههای بزرگ را در حل بکشد، یک گوسفند کفاره بر او باشد.
و اگر در حرم باشد کفاره دو چندان است.
و اگر جوجهای را در حل بکشد برهی از شیر گرفتهای بر اوست و بها بر او نیست چون در حرم نبوده است.
و اگر در حرم باشد بره و بهای جوجه هر دو به عهدهی اوست.
و اگر آن صید حیوان وحشی باشد، در گور خر وحشی، گاوی باید.
و اگر شتر مرغ است یک شتر باید.
و اگر نتواند شصت مسکین را اطعام کند.
و اگر آن را هم نتواند هجده روز روزه بدارد.
و اگر شکار، گاو باشد بر او گاوی است.
و اگر نتواند سی مسکین را طعام بدهد.
و اگر آن را هم نتواند نه روز روزه بگیرد.
و اگر آهو باشد یک گوسفند بر اوست،
و اگر نتواند ده مسکین را طعام دهد
و اگر نتواند سه روز را روزه بدارد.
و اگر در حرم شکارش کرده کفاره دوچندان است و باید آن را به کعبه رساند و قربانی کند و حق واجب است که اگر در احرام حج باشد، کفاره را در منی بکشد آنجا که قربانگاه مردم است.
و اگر در عمره باشد در مکه و در پناه کعبه بکشد. و به اندازهی بهایش هم صدقه بدهد تا دو چندان باشد.
و همچنین اگر خرگوشی یا روباهی صید کند یک گوسفند بر اوست و به اندازهی بهایش هم باید صدقه بدهد.
و اگر یکی از کبوتران حرم را بکشد یک درهم صدقه دهد و درهم دیگری هم دانه بخرد برای کبوتران حرم.
و اگر جوجه باشد نیم درهم.
و اگر تخم باشد یک چهارم درهم.
و هر خلافی که محرم از راه نادانی و یا خطا مرتکب شود کفاره ندارد، جز همان صید که کفاره دارد، جاهل باشد یا عالم، خطا باشد یا عمد.
و هر خلافی بنده کند تمام کفارهاش بر مولای اوست.
و هر خلافی کودک نابالغ کند چیزی بر او نیست.
و اگر بار دوم صید او باشد خدا از او انتقام کشد [و کفاره ندارد].
اگر محرم شکار را به دیگری نشان بدهد و او آن را بکشد کفاره بر اوست.
و آن که اصرار دارد و توبه نکرده پس از دادن کفاره، عذاب آخرت هم دارد.
و اگر پشیمان است پس از کفاره، عذاب آخرت ندارد.
اگر شبانه از آشیانه به خطا شکار کرده چیزی بر او نیست، مگر قصد شکار داشته باشد.
و اگر عمدا شکار کند، در شب باشد یا روز، کفاره بر اوست.
و آن که محرم به حج است باید کفاره را در مکه قربانی کند.
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat