🔰«سلسلة الذهب» واره ای از امام هادی علیه السلام و رویای مهم ابن فحام درباره این حدیث
حدیثی از امام رضا علیه السلام معروف به سلسلة الذهب است که در واقع امامی از امام دیگر نقل فرموده اند اکنون حدیثی از امام هادی علیه السلام نقل می شود که همچنان امامی از امام دیگر نقل فرموده اند:
امام هادی فرمود:
پدرم محمد بن علی فرمود:
پدرم علی بن موسی فرمود:
پدرم موسی بن جعفر فرمود:
پدرم جعفر بن محمد فرمود:
پدرم محمد بن علی فرمود:
پدرم علی ابن حسین فرمود:
پدرم حسین بن علی فرمود:
پدرم امیرالمومنین علی ابن ابی طالب فرمود:
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود:
هرکه نماز واجبی انجام دهد در پی آن دعای مستجابی خواهد داشت.
شیخ طوسی در کتاب امالی نقل می کند ابن فحّام مىگويد:
به خدا سوگند كه امير مؤمنان عليه السّلام را در عالم رؤيا ديده و درباره اين روايت از او پرسيدم.
پس امام عليه السّلام فرمود:صحيح است.پس هنگامى كه نماز واجبت را به پايان رساندى در حال سجده بگو:
خداوندا!به حق كسانى كه اين حديث را روايت كرده و از آنان روايت شده است بر همگى آنان درود فرست و با من چنين و چنان كن[و خواسته خود را ذكر كن
متن دعا: اَللَّهُمَّ بِحَقِّ مَنْ رَوَاهُ وَ رُوِيَ عَنْهُ صَلِّ عَلَى جَمَاعَتِهِمْ، وَ اِفْعَلْ بِي كَيْتَ وَ كَيْتَ].
عنه، باسناده عن ابي محمد الفحام قال: حدثني ابو الحسن المنصوري قال:
حدثني عم ابي قال: حدثني الامام علي بن محمد قال: حدثني ابي محمد بن علي قال: حدثني ابي علي بن موسى قال: حدثني ابي موسى بن جعفر قال: حدثني ابي جعفر بن محمد قال: حدثني ابي محمد بن علي قال: حدثني ابي علي بن الحسين قال:
حدثني ابي الحسين بن علي قال: حدثني امير المؤمنين علي بن ابي طالب (عليه السلام) قال: سمعت النبي (صلّى اللّه عليه و آله) و هو يقول: من أدى للّه مكتوبة فله في اثرها دعوة مستجابة.
قَالَ اِبْنُ اَلْفَحَّامِ : رَأَيْتُ وَ اَللَّهِ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) فِي اَلنَّوْمِ، فَسَأَلْتُهُ عَنِ اَلْخَبَرِ، فَقَالَ: صَحِيحٌ إِذَا فَرَغْتَ مِنَ اَلْمَكْتُوبَةِ ، فَقُلْ وَ أَنْتَ سَاجِدٌ ' اَللَّهُمَّ بِحَقِّ مَنْ رَوَاهُ وَ رُوِيَ عَنْهُ صَلِّ عَلَى جَمَاعَتِهِمْ، وَ اِفْعَلْ بِي كَيْتَ وَ كَيْتَ' .
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔰رابطه بین اطاعت الهی و ارتباط اجتماعی در کلام امام هادی علیه السلام
امام هادی علیه السلام فرمود:
هر که جایگاه خدای متعال را نگه دارد (تقوای الهی پیشه کند) جایگاه او نگاه داشته خواهد شد (و دیگران از او حساب می برند)
هر که از الله فرمان برد از او فرمان می برند.
هر که از آفریننده فرمان برد دیگر نگران خشم دیگران نیست
و هر که آفریننده را به خشم آورد بداند که مورد خشم آفریدگان خواهد شد.
قال (عليه السلام):
من اتّقى اللّه يتّقى.
و من أطاع اللّه يطاع.
و من أطاع الخالق لم يبال سخط المخلوقين.
و من أسخط الخالق فلييقن أن يحلّ به سخط المخلوقين
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔰توصیه به توسل به امام جواد علیه السلام در «وسعت رزق و بی نیازی از دیگران»
از نقل ابوالوفاء و دعای توسل دیگر استفاده می شود که توسل به جواد الائمه در «وسعت رزق و بی نیازی از دیگران» سفارش شده است همین معنا با دستور کفعمی نیز تایید می شود.
کفعمی در کتاب البلد الامین آورده است که ساعت بعد از عصر متعلق به امام جواد علیه السلام است و برای این ساعت دعایی را می آورد که در این دعا نیز درخواست «وسعت روزی و بی نیازی از دیگران همراه با عافیت از خدای متعال» می شود:
«يَا مَنْ دَعَاهُ الْمُضْطَرُّونَ فَأَجَابَهُمْ وَ الْتَجَأَ إِلَيْهِ الْخَائِفُونَ فَآمَنَهُمْ وَ عَبَدَهُ الطَّائِعُونَ فَشَكَرَهُمْ وَ شَكَرَهُ الْمُؤْمِنُونَ فَحَبَاهُمْ وَ أَطَاعُوهُ فَعَصَمَهُمْ وَ سَأَلُوهُ فَأَعْطَاهُمْ وَ نَسُوا نِعْمَتَهُ فَلَمْ يُخْلِ شُكْرَهُ مِنْ قُلُوبِهِمْ وَ امْتَنَّ عَلَيْهِمْ فَلَمْ يَجْعَلِ اسْمَهُ مَنْسِيّاً عِنْدَهُمْ أَسْأَلُكَ بِحَقِ وَلِيِّكَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ حُجَّتِكَ الْبَالِغَةِ وَ نِعْمَتِكَ السَّابِغَةِ وَ مَحَجَّتِكَ الْوَاضِحَةِ وَ أُقَدِّمُهُ بَيْنَ يَدَيْ حَوَائِجِي وَ رَغْبَتِي إِلَيْكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجُودَ عَلَيَّ مِنْ فَضْلِكَ وَ تَتَفَضَّلَ عَلَيَّ مِنْ وُسْعِكَ بِمَا أَسْتَغْنِي بِهِ عَمَّا فِي أَيْدِي خَلْقِكَ وَ أَنْ تَقْطَعَ رَجَائِي إِلَّا مِنْكَ وَ تُخَيِّبَ آمَالِي إِلَّا فِيكَ اللَّهُمَّ وَ أَسْأَلُكَ بِحَقِّ مَنْ حَقُّهُ عَلَيْكَ وَاجِبٌ مِمَّنْ أَوْجَبْتَ لَهُ الْحَقَّ عِنْدَكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَبْسُطَ عَلَيَّ مَا حَضَرْتَهُ مِنْ رِزْقِكَ وَ تُسَهِّلَ ذَلِكَ لِي وَ تُيَسِّرَهُ هَنِيئاً مَرِيئاً فِي يُسْرٍ مِنْكَ وَ عَافِيَةٍ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ وَ خَيْرَ الرَّازِقِينَ وَ أَنْ تَفْعَلَ بِي كَذَا وَ كَذَا (به جای کذا و کذا حاجت خود را بگوید)»
البلد الأمين و الدرع الحصين ؛ النص ؛ ص144
برای مشاهده نقل ابوالوفاء و دعای توسل دیگر روی عبارت را لمس کنید.
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
درباره امام جواد علیه السلام
روایتی زیبا درباره سخن گفتن امام جواد علیه السلام در زمان ولادت
توصیه به توسل به امام جواد علیه السلام در وسعت روزی
پاسخ امام به یحیی بن اکثم
قصد به سوی خدا ...
نشانی فهرست مواعظ امام جواد علیه السلام
مجالس روضه امام جواد علیه السلام
اشعار مدح و شهادت امام جواد علیه السلام
🔸رساندن سلام پیامبر به امام باقر علیهما السلام توسط جابر
🔸نقش امام باقر علیه السلام در روایتگری نهضت عاشورا
🟢ندای فرشته داعی در ماه رجب:
من همنشین هر کسی هستم که با من بنشیند
🟢صد شهر در بهشت دربرابر هزار لا اله الا الله در ماه رجب
🟢 رجب ماه استغفار امت من است.
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔸رجب ماه استغفار امت من است.
از امام صادق علیه السلام روایت شده که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: رجب ماه استغفار امت من است. در این ماه بسیار استغفار کنید که خداوند آمرزنده و مهربان است. شعبان ماه من است. در رجب ذکر «استغفر الله» را بسیار بگویید و از خدا بخواهید از خطایتان بگذرد و توبه شما را از گناهان گذشته تان بپذیرد و برای باقی عمر از خدا طلب پرهیزکاری و پاکی کنید. ماه رجب ماه «اصبّ» نامیده شده؛ زیرا در این ماه رحمت بر امت من پیوسته فرو میریزد و به آن « اصمّ » گفته میشود؛ زیرا خداوند در این ماه از پیکار با مشرکین نهی کرده و آن از ماههای حرام است.
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: رَجَبٌ شَهْرُ الِاسْتِغْفَارِ لِأُمَّتِی أَکْثِرُوا فِیهِ الِاسْتِغْفَارَ فَإِنَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ وَ شَعْبَانُ شَهْرِی اسْتَکْثِرُوا فِی رَجَبٍ مِنْ قَوْلِ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ سَلُوا اللَّهَ الْإِقَالَةَ وَ التَّوْبَةَ فِیمَا مَضَی وَ الْعِصْمَةَ فِیمَا بَقِیَ مِنْ آجَالِکُمْ وَ سُمِّیَ شَهْرُ رَجَبٍ شَهْرَ اللَّهِ الْأَصَبَّ لِأَنَّ الرَّحْمَةَ عَلَی أُمَّتِی تُصَبُّ صَبّاً فِیهِ وَ یُقَالُ الْأَصَمُّ لِأَنَّهُ نَهَی فِیهِ عَنْ قِتَالِ الْمُشْرِکِینَ وَ هُوَ مِنَ الشُّهُورِ الْحُرُمِ.
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔰گوش فرا دادن به سخن دیگران در کلام امام جواد علیه السلام
در تحف العقول از امام جواد علیه السلام روایتی نقل شده است که همین روایت با تفاوت کمی در کافی نیز نقل شده است امام جواد علیه السلام فرمود:
«هر که به سخن گویندهای گوش فرا دهد او را پرستیده است پس اگر گوینده از طرف خدا صحبت کند خدا را پرستیده است و اگر از طرف شیطان سخن بگوید شیطان را پرستیده است.»
🔻در شرح این حدیث نکاتی آمده است که در پیام های بعد ملاحظه فرمایید ...
🔸متن حدیث:
فی تحف العقول عن الامام الجواد عليه السلام:
من أصغى إلى ناطق فقد عبده، فإن كان النّاطق عن اللّه فقد عبد اللّه، و إن كان النّاطق ينطق عن لسان إبليس فقد عبد إبليس.
و فی الکافی عن الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ ، عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ الْأَرْمَنِيِّ ، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ يَقْطِينٍ :
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليهالسلام ، قَالَ : « مَنْ أَصْغى إِلى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ ، فَإِنْ كَانَ النَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ اللهِ ـ عَزَّ وَجَلَّ ـ فَقَدْ عَبَدَ اللهَ ، وَإِنْ كَانَ النَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ الشَّيْطَانِ فَقَدْ عَبَدَ الشَّيْطَانَ
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
از شرح بی نهایت (منبر مکتوب، آیات و روایات اهل بیت)
🔰گوش فرا دادن به سخن دیگران در کلام امام جواد علیه السلام در تحف العقول از امام جواد علیه السلام ر
نکته ای درباره حدیث «من أصغی إلی ناطق ...»
سوالی که درباره این حدیث می تواند مطرح شود این است که آیا «إصغاء» (أصغی إلی) در متن حدیث صرفا به معنای «گوش فرادادن» است یا مفهوم «پذیرفتن و اطاعت کردن» هم در آن نهفته است؟
به بیان دیگر آیا صرف گوش دادن سخن باطل هم عبادت شیطان است یا «گوش دادن همراه با پذیرفتن» مشمول چنین حکمی است؟
در مجموع شاید نتوان یک حکم کلی درباره «گوش دادن» به کلام باطل ارائه کرد.
شاید بتوان از لحاظ فقهی «گوش دادن به سخن باطل» را دارای احکام متفاوت دانست که گاهی حرام و گاهی واجب و چه بسا دارای احکام دیگر دانست.
به عنوان مثال عالمی که سخن باطلی را گوش می دهد تا بتواند پاسخگوی شبهات مومنین باشد مصداق این حدیث نخواهد بود.
پس چه بسا این موارد در حدیث در حکم استثناء دانسته شده باشد، یعنی قاعده اولیه در گوش دادن به کلام باطل این است که اینکار در حکم عبادت شیطان است مگر اینکه شنونده حجتی برای این استماع داشته باشد ...
البته اگر تعبیر «أصغی إلی» به معنای «گوش دادن همراه پذیرفتن» باشد طبعا حدیث مختص به این معنا خواهد بود اما ظاهر کلمات آقایان این نیست که در ادامه کلمات علما در شرح این حدیث ذکر می شود:👇👇👇
کلام شهید مطهری پیرامون حدیث:
در بیان] شرک خفی [باید گفت] هر اندازه که اخلاص ضعیف باشد شرک است. هر ریایی شرک است. هر ریاکاری مشرک است اما نه آن مشرک تاریخی که قرآن میگوید که نجس است یا از زمره مسلمین خارج است. [این نوع شرک] گناه بسیار بزرگی (گناه کبیره) است. حتی هر اندازه که از اخلاص انسان در عمل کاسته بشود نوعی شرک است. اگر انگیزه انسان در یک کار عادی غیر خدا باشد آن خودش یک درجه از شرک است. حدیث است که کسی که به سخن گویندهای گوش میدهد اگر برای خدا گوش کند در همان حال دارد خدا را پرستش میکند، اگر برای خدا گوش نکند همان ناطق را دارد پرستش میکند. این خودش یک نوع پرستش است. مَنْ اصْغی الی ناطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ هر کسی که به سخن یک گوینده گوش کند دارد او را پرستش میکند. اگر همان را برای خدا گوش کند در همان حال دارد خداپرستی میکند؛ برای خدا گوش نکند، در همان حال خداناپرستی میکند، یعنی نوعی شرک.
فلسفه تاریخ ج۴ ص۲۶۶
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
کلام آیة الله مصباح یزدی درباره این حدیث:
هرقدر انسان به باورها و اعتقادات خود پايبند بوده و به چيزى يقين داشته باشد، وقتى شبههافكنان و وسوسهگران مكرر خلاف آن عقايد و باورها را به انسان القا كنند، ترديد و شك در آن عقايد در ذهن انسان پديد مىآيد. از اين جهت قرآن مؤمنان را از گفتوگو و نشست و برخاست با منحرفان و شبههافكنان در دين بازداشته است و مىفرمايد:
وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتابِ أَنْ إِذا سَمِعْتُمْ آياتِ اللهِ يُكْفَرُ بِها وَيُسْتَهْزَأُ بِها فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتّى يَخُوضُوا فِي حَدِيث غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذاً مِثْلُهُمْ...؛[1] و البته [خدا] در كتاب [قرآن] بر شما نازل كرده كه هرگاه شنيديد آيات خدا مورد انكار و ريشخند قرار مىگيرد، با آنان منشينيد تا به سخن غير از آن درآيند، چرا كه در اين صورت شما هم مثل آنان خواهيد بود....
اندك و كمشمارند كسانى كه در عقايد و باورهايشان چون كوه استوارند و از چنان بصيرتى برخوردارند كه سخنان منحرفان در آنان تأثير نمىگذارد. اما ديگر مردم خيلى زود تحت تأثير شبهات و سخنان ناصواب قرار مىگيرند. اگر در بار اول و دوم سخن منحرفان و فاسدان در آنان اثر نكند، سرانجام تحت تأثير قرار مىگيرند، به ويژه اگر شبهات و سخنان انحرافى با چاشنى استدلال و امور ذوقى و در قالبى فريبنده بيان شود كه در اين صورت شخص را مسحور خود مىسازد. نظر به تأثيرى كه سخنان حق و نيز سخنان ناصواب بر انسان مىگذارد امام هادى(عليه السلام) فرمودند:
مَنْ أَصْغَى إِلَى ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ الْنَّاطِقُ عَنِ اللهِ فَقَدْ عَبَدَ اللهَ وَإِنْ كَانَ الْنَّاطِقُ يَنْطِقُ عَنْ لِسَانِ إِبْلِيسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِيسَ؛[1] كسى كه به سخنان گويندهاى گوش دهد او را بندگى كرده است. پس اگر آن گوينده از سوى خدا سخن گويد، خدا را بندگى كرده و اگر از زبان شيطان سخن گويد، شيطان را بندگى نموده است.
بارها به تجربه دريافتهايم كه در معاشرتها وقتى چندين بار شبهاتى طرح گرديده، بذر ترديد و شك را در درون انسان افشانده است. بر اين اساس، خداوند به حضرت موسى(عليه السلام) امر مىكند كسى را شريك عبادت من قرار نده و سپس دستور مىدهد با صالحان معاشرت كن و از همنشينى با نااهلان بپرهيز.
پندهای الهی ج۱ ص ۸۳
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔸بیان رهبر معظم انقلاب درباره حدیث «من أصغی إلی ناطق ...»
بندگى عبوديت به معناى تحصيل اطاعت است . آنكس كه اجبارا بايد از كسى ديگر خواه ناخواه اطاعت كند . عبادت غير خدا و مطيع غير خدا شدن . البته گاهى غير از خدا , از خدا حرف مى زند , اگر تسليم او شدند در حقيقت تسليم خدا شده اند , اما وقتى غير خدا از خود نفس خود مى گويد , اگر در اين صورت تسليم او شدند تسليم غير خدا نشده اند , لذا در روايت آمده است .
من اصغى الى ناطق فقد عبده فان كان ينطق الناطق عن الله فقد عبدالله و ان كان ينطق عن لسان ابليس فقد عبدالابليس .
آنكس كه به سخن گوينده اى گوش فرا دهد او را پرستيده است . اگر گوينده از خدا سخن مى گفت شنونده خدا را پرستيده و اگر گوينده از زبان ابليس سخن مى گفت شنونده شيطان را پرستيده است . ابليس چيزى خارج از وجود انسان نيست , گاهى نفس انسان شيطان است , هواى انسان , و
درسهایی از نهج البلاغه ج۱ ص۱۴۹ حضرت آیة الله خامنه ای
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat
🔸بیان حضرت آیة الله سبحانی و حضرت آیة الله مکارم در ذیل حدیث
🔻آیة الله سبحانی می فرماید:
«فليس المراد من العبادة هنا:
العبادة المصطلحة، بل استعيرت في المقام لمن يجعل نفسه تحت اختيار الناطق.»
شفاعت ج۱ص۷۶
همچنین آیة الله مکارم شیرازی نیز فرموده اند:
«ولما كانت أهداف المتحدثين مختلفة حيث هناك محدثوا الحق ومحدثوا الباطل فإنّ الخضوع لأيمن هاتين الطائفتين يمثل نوعاً من العبادة؛ فروح العبادة ليست سوى التسليم.
وبناءاً على هذا فمن سمع كلام الحق فهو من عبدته، ومن إستمع إلى محدثي الباطل فقد عبد الباطل. ومن هنا لابدّ من التحفظ عن تزيين محفل محدثي الباطل وعدم السماح لكلماتهم المظلمة باختراق الاذن وصولًا إلى أعماق النفس.»
دروس فی الحیاة ج۱ ص۸۴ آیة الله مکارم
کانال «از شرح بی نهایت»
https://eitaa.com/azsharhebinahayat