✅*دیدگاه علامه طباطبایی و آیتالله مکارم درباره نحسی ایام
نظر مفسران در این باره خواندنی است:
– علامه سید محمدحسین طباطبایی در ذیل آیه ۱۹ـ۲۰ قمر میفرمایند: «از نظر عقلی نمیتوان دلیلی اقامه کرد که فلان زمان نحس است و فلان وقت سعد، چون اجزای زمان مثل هم هستند و ما هم که بر علل و اسباب مؤثر در حوادث احاطه علمی نداریم تا بگوییم فلان قطعه از زمان نحس است و قطعه دیگر سعد، امّا از نظر شرعی دو آیه در قرآن داریم که ظاهر این آیات و سیاق آنها بیش از این دلالت ندارد و آن ایام خاص (۷ شبانه روز) که عذاب بر قوم ثمود ارسال شد، روزهای نحسی بودهاند، ولی دیگر نمیرساند که حتی همان روزها در هفته بعد و در ماه بعد و ... ایام نحس هستند.
چون اگر تمام آن ایام نحس باشند در تمام سال، لازمهاش این است که تمام زمانها نحس باشند و همچنین ظاهر آیاتی که دلالت بر سعد بودن ایام دارد به خاطر همراهی آن ایام با امور بزرگ و افاضات الهی و کارهای معنوی است، مثل امضا تقدیر است، نزول ملائکه و روح، انجام عبادات... و اخبار هم نتیجهاش این است که نحس بودن ایام به خاطر کارهای زشتی است که در آن واقع شده است و سعد بودن ایام به خاطر کارهای نیک دینی و یا عرفی است، امّا اینکه قطعهای از زمان خاصیت تکوینی سعد و نحس داشته باشد، قابل اثبات نیست.(۶)
– آیتالله ناصر مکارم شیرازی: از نظر عقل محال نیست که اجزا زمان با یکدیگر تفاوت داشته باشند، بعضی دارای ویژگیهای نحوست و بعضی ویژگیهای ضد آن هرچند عقلاً قابل اثبات نیست، ولی از نظر شرعی اگر دلیلی باشد قابل پذیرش است و مانعی برای آن نیست».
بعد ایشان در تفسیر نمونه روایات را مورد بررسی قرار میدهد و بهترین راه جمع را میان اخبار مختلف در این باب این میداند که اگر روزها هم تأثیری داشته باشند به فرمان خدا است، هرگز نباید برای آنها تأثیر مستقلی، قائل شد و از لطف خداوند خود را بینیاز دانست وانگهی نباید حوادثی را که غالباً جنبه کفاره اعمال نادرست انسان دارد به تأثیر ایام ارتباط داد و خود را تبرئه کرد. (۷)
۶- علامه سید محمد حسین طباطبایی، المیزان، فی تفسیر القرآن، (تهران، دارالکتب الاسلامیه، چهارم، ۱۳۶۲،جلد ۱۹، صفحات ۷۹ـ۸۳ با تلخیص.
۷- تفسیر نمونه، جلد ۲۳، صفحه ۴۱ و ۴۷ با تلخیص
✅*آیا روایات از نحسی ایام سخن به میان آوردهاند
مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم درباره اینکه آیا ائمه معصومین درباره سعد و نحس بودن ایام سخنی به میان آوردهاند، این چنین پاسخ میدهد: در روایات اسلامی به احادیث زیادی در زمینه «نحس و سعد ایام» برخورد میکنیم که هر چند بسیاری از آنها روایات ضعیف هستند، ولی در بین آنها روایات معتبری داریم که به برخی روایات اشاره میکنیم:
-از امیرمؤمنان(ع) درباره روز «چهارشنبه» و فال بدی که به آن میزند و سنگینی آن و اینکه منظور کدام چهارشنبه است، سؤال شد، حضرت فرمود: فرمود چهارشنبه آخر ماه است که در محاق اتفاق افتد و در همین روز «قابیل» برادرش «هابیل» را کشت... و خداوند در این روز چهارشنبه تندباد را بر قوم عاد فرستاد،(۸) لذا بسیاری از مفسران به پیروی از روایات، آخرین چهارشنبه هر ماه را روز نحس میدانند و از آن به «اربعاء لاتدور» تعبیر میکنند، یعنی چهارشنبهای که تکرار نمیشود.
-در بعضی دیگر از روایات میخوانیم که روز اوّل ماه روز سعد و مبارکی است، چرا که آدم در آن آفریده شد و همچنین روز ۲۶ چرا که خداوند دریا را برای موسی شکافت. (۹)
– امام صادق(ع) درباره نوروز فرمود: «روز مبارکی است که کشتی نوح بر جودی قرار گرفت و جبرئیل بر پیامبر اسلام نازل شد و روزی است که علی(ع) بر دوش پیامبر(ص) رفت، بتهای کعبه را شکست و داستان غدیر خم مصادف با نوروز بود. (۱۰)
۸- تفسیر نورالثقلین، جلد ۵، صفحه ۱۸۳، حدیث ۲۵، به نقل از تفسیر نمونه جلد ۲۳، صفحه ۴۳٫
۹- تفسیر نورالثقلین، صفحه ۱۰۵، حدیث ۲۵، به نقل از تفسیر نمونه، جلد ۲۳، صفحه ۴۳، و ر.ک: محسن فیض کاشانی، تفسیر الصافی، (بیروت، لبنان، مؤسسه الاعلمی، للمطبوعات، چاپ دوم، ۱۴۰۲ ه ، ۱۹۸۲ م ح ۵، صفحات ۱۰۱ـ۱۰۲٫
۱۰- بحارالانوار، جلد ۵۹، صفحه
✅* چرا سعد و نحس بعضی ایام پذیرفته شده است؟
👈علل این امر را چند چیز میتوان دانست:
۱- وجود وقایعی که در این ایام واقع شده است باعث سعد و یا نحس آن شده است، چنان که در بعضی روایات دیگر میخوانیم که روز سوّم ماه روز نحسی است، چرا که آدم و حوا در آن روز از بهشت رانده شدند و لباس بهشتی از تن آنها کنده شد (۱۱)و یا اینکه روز هفتم ماه روز مبارکی است، چرا که حضرت نوح سوار بر کشتی شد. (۱۲)
۲- توجه دادن مسلمین به حوادثی که در گذشته واقع شده است تا رفتار و اعمال خود را بر حوادث تاریخی سازنده تطبیق دهند و از حوادث مخرّب و روش بنیانگذاران آنها فاصله گیرند.
لذا در روایات فراوان سعد و نحس ایام را با بعضی از حوادث مطلوب یا نامطلوب پیوند میدهد، مخصوصاً در مورد روز عاشورا که بنیامیه به گمان پیروزی (ظاهری) بر اهلبیت آن روز مسعود و مبارکی میشمرده و در روایات شدیداً تبرک به آن روز نهی شده و حتی دستور دادهاند که آن روز را روز ذخیره آذوقه سال و مانند آن قرار ندهند، بلکه کسب و کار را در آن روز تعطیل کرده و عملاً از برنامه بنیامیه فاصله بگیرند، پس توجه دادن اسلام به سعد و نحس ایام برای این است که به یک سلسله حوادث تاریخی آموزنده توجه شود.
۳- توسل و توجه به ساحت قدس الهی و استمداد از ذات پاک پروردگار، بنابراین در روایات متعددی توصیه شده که در روزهایی که نام نحس بر آن گذارده شده با دادن صدقه و یا خواندن دعا و قرآن و توکل بر ذات الهی و استمداد از لطف او خود را بیمه کنید.
۴- توجّه به این نکته که غالباً حوادث جنبه کفاره اعمال نادرست خود انسان است و ایام ارتباط و تأثیر مستقیم ندارد، بلکه ایام را میتوان با توبه و استغفار به روزهای مبارک و سعد تبدیل کرد.
۱۲- تفسیر نورالثقلین، جلد ۵، صفحه ۶۱، به نقل از تفسیر نمونه، جلد ۲۳، صفحه
✅*نتیجهگیری
در اسلام سعد و نحس بعضی ایام به خاطر وقایعی که در آن اتفاق افتاده، پذیرفته شده است تا به این وسیله مردم به وقایع گذشته توجه کنند و از آن درسها و عبرتها گرفته و برای دفع آن به خدا متوسل شوند، از او مدد جویند و از مجازات و مکافات اعمال خویش غافل نباشد.
هر چند افراط در مسأله سعد و نحس ایام یه هیچ وجه مورد پذیرش اسلام نیست، اینکه انسان به هر کاری بخواهد دست بزند، مثلاً به سراغ سعد و نحس ایام برود و عملاً از بسیاری فعالیتها باز بماند، نه مورد تأیید عقل است و نه مورد تأیید شرع، درست نیست که انسان به جای بررسی عوامل شکست و پیروزی خود، گناه همه شکستها را به گردن شومی ایام اندازد، بیتردید چنین کاری جز فرار از حقیقت و تبیین خرافی حوادث زندگی نیست.
✅👈اما درباره ماه صفر باید گفت: چون در این ماه رحلت پیامبر اکرم(ص) و چند تن از امامان معصوم(ع) اتفاق افتاده است، در روایات آمده که برای دفع آفات و بلایای این ماه، بسیار صدقه دهند، نه از آن جهت که به آن معنا نحس باشد، بلکه به خاطر از دست دادن پیامبر(ص) برای مردم روزهای خوبی نیست.
📿📿📿📿📿
📿دعای هر روز ماه صفر
یا شَدیدَ الْقُوی وَیا شَدیدَ الْمِحالِ یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنی شَرَّ خَلْقِکَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ وَصَلَّی اللَّهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ!
ای سخت نیرو، و ای سختگیر! ای عزیز، ای عزیز، ای عزیز! خوارند از بزرگیات همه خلقت. پس کفایت کن از من شرّ خلق خودت را، ای احسان بخش! ای نیکوکار! ای نعمت بخش! ای عطا دِه! ای که معبودی جز تو نیست! منزّهی تو! به راستی من از ظالمانم. اجابت کردیم برایش و نجاتش دادیم از غمّ و همچنین نجات دهیم مؤمنان را، و رحمت کند خدا بر محمّد و آل پاک و پاکیزهاش!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ان شاءالله روزی همه بشه .....شب جمعه کربلا❤️
دلتنگ کربلا .....التماس دعا
نگاهی_به_فضیلت،_ضرورت_و_آداب_زیارت.pdf
966.2K
احادیث منتخب | فضیلت، ضرورت و آداب زیارت امام حسین(ع)
🔻ویژه طلاب، مبلغین و مدیران کاروانها
👈🏻 فایل وُرد و پیدیاف:
Panahian.ir/post/4284
#کارگاه_مشاوره
◀️باموضوع :بهداشت روان
◀️ حضور استاد گرامی
حجت الاسلام دکتر ملکی نیا
#حوزه_علمیه_الزهرا_س
#ارومیه
اجتماع و اتحاد بزرگ شیعیان در #اربعین
#کربلا #نجف #یل_یاتار_طوفان_یاتار_یاتماز_حسینین_پرچمی
✅ @azzahraa_urmi
📸بازدید از نمایشگاه دستاوردهای هسته ای
#حوزه_علمیه_الزهرا_س
#ارومیه
چهارشنبه 25مهر
▶️ @azzahraa_urmi
طلاب حوزه علمیه الزهرا س ارومیه از نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هستهای جمهوری اسلامی ایران که در محل پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه برگزار شده بود ، بازدید کردند.
اکنون غروری که از وجود این صنعت باارزش در کشور وجود دارد، با تمام وجود احساس میشود و این نمایشگاه در شرایطی برگزار شده که کشور در تحریم کامل بهسر میبرد
اين نمایشگاه در سه بخش :
بخش اول نمایشگاه شامل چرخه سوخت و مرور اجمالی چرخه سوخت، اکتشاف و استخراج، تولید کیک زرد، فرآوری اورانیوم، غنیسازی اورانیوم، تولید زیرکونیوم و آلیاژهای نوین، تولید قرص و مجتمعهای سوخت، پسمانداری و مجتمع آب سنگین اراک
بخش دوم نیزدرخصوص نیروگاه بوشهر
بخش سوم نمایشگاه که مهمترین بخش نمایشگاه را تشکیل میدهد مربوط به کاربردهای جنبی صنعت هستهای است که شامل پژوهشکده کشاورزی، پژوهشکده کاربرد پرتوها، پژوهشکده لیزر و اپتیک و مرکز نظام ایمنی هستهای کشور .
حدود ۴۰۰ عدد اقلام نمایشگاهی شامل بخش چرخه سوخت و نیروگاه با ۲۲۵ قلم و بخش کاربردهای جانبی صنعت هستهای با ۱۷۵ قلم خواهد بود و ۶ ماکت بزرگ از نیروگاه اتمی بوشهر، پسمانداری، چرخه سوخت هستهای، آبشار سانتریفیوژ، مجتمع سوخت، آب سنگین اراک، مرکز پرتودهی و پسمانداری .
نمایش ماشین سانتریفیوژ به صورت برشخورده و یک ماشین سانتریفیوژ دیگر در حال کار و نمایش نسلهای مختلف سانتریفیوژ نیز از دیگر بخشهای این نمایشگاه بود.
▶️ @azzahraa_urmi
Rasuli-Piyaderaviye Arbaein-www.Baradmusic.ir (1).mp3
7.68M
مداحی پیاده روی اربعین(بسیار عالی)
(حسین جان شکر خدا قبولم کردی آقا)
با صدای حاج مهدی رسولی (فارسی . ترکی)
حجم : 7.32 مگابايت
@azzahraa_urmi
میگویند:کربلاقسمت نیست،دعوت است!!
🙏😔خدایا…
من معنی قسمت و دعوت را نمیدانم!
اما تو..معنی طاقت رامیدانی مگر نه؟
دل من لک زده تا کنج حرم💔
#بنویس_کربلا_اربعین
@azzahraa_urmi
💠کارگاه توانمند سازی مبلغات💠
با حضور حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا حیدری زاد
◀️ #حوزه_علمیه_الزهرا_س
#ارومیه
▶️ @azzahraa_urmi
#اربعین
تا میبینم یه زائری راهی کربلا میشه
با زیارت نرفته ها دل همنوا میشه
اگر رفتی زیر قبه ی حسین یادم کن
اگررفتی توی بین الحرمین یادم کن
میون سینه زنی وشوروشین یادم کن
یادم کن تو دلمه غم اربابم
یادم کن کنار حرم اربابم
التماس دعا زائر کربلا .....
بیخیال دنیام فقط غصه ی من شده همین
نمیشه انگار امسالم کربلا باشم اربعین
رسیدی به موکب امام رضا یادم کن
شب جمعه رسیدی به قتلگاه یادم کن
تل زینبیه وپایین پا یادم کن
باز روی لبمه قسم اربابم
یادم کن کنار حرم اربابم
✅التماس دعا زائر کربلا
🌸مراسم بدرقه مبلغان اربعین
حوزه علمیه الزهرا سلام الله علیها ارومیه جهت تبلیغ در موکب های کربلای معلا و نجف اشرف
آرزوی سلامتی و توفیق خدمت در پیاده روی اربعین
https://eitaa.com/azzahraa-urmi
هدایای آماده شده توسط طلاب حوزه علمیه الزهراءسلام الله علیها ارومیه برای کودکان عراقی در پیاده روی اربعین
https://eitaa.com/azzahraa-urmi
◀️مسابقه تیر اندازی با تفنگ بادی
🏆به مناسبت هفته تربیت بدنی
#حوزه_علمیه_الزهرا_س
#ارومیه
▶️ @azzahraa_urmi
◀️نشست تبیین وبررسی زوایای مختلف لایحه fatf
◀️با حضور تحلیل گر مسائل سیاسی جناب اقای عاشوری
#حوزه_علمیه_الزهرا_س
#ارومیه
▶️ @azzahraa_urmi