eitaa logo
«بنیاد علمی منهاج»
370 دنبال‌کننده
60 عکس
20 ویدیو
2 فایل
☀️ محل تحصیل علوم دینی برای دانشگاهیان 🔹لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهَاجًا🔹 💠 منهاج، پرنده‌ای با دو بال حوزه و دانشگاه است که در آسمان علم عروج می‌کند. 💠
مشاهده در ایتا
دانلود
«بنیاد علمی منهاج»
#عکسنوشت 💌 ✨ یک‌موقع می‌رود؛ یک‌موقع می‌برند ☘ . 🔸 #شرح_کتاب #چهل_حدیث امام‌خمینی رحمة‌الله | استاد
💠 چکیده‌ای از مطالب درس اخلاق امام‌خمینی رحمة‌الله‌علیه ✨ استاد | جلسۀ چهل‌وسوم | ۲۶اردیبهشت🗓️ ─━━━━━⊱✿⊰━━━━━──━━━━━⊱✿⊰━━━━━─ 🔺مسئله توبه به معنای برگشت، یکی از پایه‌ای‌ترین مسائل اخلاقی بعد از عنوان یقظه (بیداری اولیه) بیان می‌شود. می‌فرمایند إِذَا تَابَ اَلْعَبْدُ اَلْمُؤْمِنُ تَوْبَةً نَصُوحاً أَحَبَّهُ اَللَّهُ. این أَحَبَّهُ اَللَّهُ مهم است. برخی اطاعت‌ها از سر حب است؛ نه ریاست و ولایت. لذا درباره مومنین آخرالزمانی می‌فرماید: مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ. این خیلی مهم است که خدا دوستشان دارد و آن‌ها هم خدا را. برای همین در قرآن «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ»ها هم خیلی مهم است. حکایت دوست‌داشتن غیر از تحویل‌گرفتن است. یا می‌فرماید إِن كُنتُم تُحِبّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعوني يُحبِبكُمُ اللَّهُ. اگر واقعا خدا را دوست دارید تبعیتی از سر دوست‌داشتن کنید؛ آن وقت خدا هم دوستتان دارد. ☀️ اینجاست که بزرگان تفاوت حرکت محبی و محبوبی را می‌گویند. یک‌موقع «إِنِّي ذَاهِبٌ إِلَىٰ رَبِّي سَيَهْدِينِ» است؛ بنده دارد حرکت می‌کند (حرکت محبی). یک‌موقع هم «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ» است؛ بنده را می‌برند (حرکت محبوبی). یک‌موقع می‌رود؛ یک‌موقع می‌برند. خداوند چیزی را که دوست داشته باشد می‌برد. دیگر اینکه بخواهد «برود» ندارد‌. می‌گیرد بغلش می‌کند می‌برد. 🔺اصلا ممیز بحث‌های قرآنی با صحف دیگر همین بحث حب است. نقطۀ اوج روش خاص تبلیغ پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه با دیگر انبیا در همین حب است. اینکه عبودیت عبد به عشق و دوست‌داشتن خداست؛ نه فقط گوش‌دادن به حرف‌هایش. لذا خداوند فرمود «كَذِبَ مَن زَعَمَ أنَّهُ يُحِبُّني فَإِذا جَنَّهُ اللَّيلُ نامَ عَنّي» دروغ می‌گوید مرا دوست دارد، شب که می‌خوابد مرا دوست ندارد. وگرنه بلد می‌شد چون عاشق بلند می‌شود. مدل عاشق فرق دارد. ☀️ توبه لفظ نیست؛ برگشت واقعی است. اینکه توبه را آسان نشان دادند و گفتند كَفى بالنّدمِ تَوبَةً (برای توبه‌کردن پشیمانی کافی است)، این به حساب دون‌پاشیدن است؛ وگرنه برگشتن کار بسیار سختی است. اصلا داریم شیطان این حس بازگشت را درست می‌کند، وَ يُمَنِّيهِ التَّوْبَةَ امیدوار می‌کند به بازگشت؛ لِيُسَوِّفَهَا برای اینکه احساس کند کار ساده‌ای است و به‌تاخیر بیندازد. (نهج‌البلاغه) 🔺 ندامت‌ها انفعال نفس است. توبه نیست. انفعال نفس به‌خاطر پاکی درون انسان پس از هر گناهی هست. مثل ندامت قابیل پس از قتل برادر (فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِينَ). لزوما هر انفعال نفسی توبه نیست! ندامت نهایتا پیش‌آهنگ خوبی برای توبه است. ☀️ همان‌طور که امام رحمه‌الله می‌فرمایند انسان در پیری حرص و طمع، حب مال و جاه و طول املش بیشتر است قطعا. لذا قبل از محکم‌شدن ریشه گناهان، فقط در جوانی می‌شود قیام به توبه کرد نه در پیری. در حدیث نبوی داریم که ابن‌آدم پیر می‌شود و دو خصلت حرص و طول أمل در او جوان می‌شود! (یَشِیْبُ ابْنُ آدَمَ وَیَشبُّ فِیْهِ خَصْلَتَانِ: ألْحِرْصُ وَطُوْلُ الْأمَلِ.) 🔺 توبه برگشت از طبیعت است؛ فاصله‌گرفتن از اشتهای طبیعت است. انابه سیر در خود فطرت است. برگشتن عمودی است! یعنی اوج‌گرفتن هم دارد. بازگشت صرف نیست. فرمود: فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ ... َمُنِيبِينَ إِلَيْهِ. در حالت انابه (مُنِيبِينَ) قیام کن (فَأَقِمْ)! فطرت را مرتب با پروازهای فطری شکوفاکردن. لکن گناهان پی‌دی‌پی و بدون رجوع به فطرت، باعث می‌شود ندای فطرت دَسٰاها (پنهان‌کردن) شود. اما از بین نمی‌رود چون لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّه است. از بین نمی‌رود چون اصلا مصحح عذاب کشیدن انسان از خودش، فطرتش است. وگرنه که حیوانی است که از حیوان بودن خود آزرده نمی‌شود. ☀️توبه کار سختی است؛ لکن پس از توبه و حمله به شیطان (به تعبیر حضرت امیر) او دستش به حمله و پایش به فرار است. 💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
. 💠 امام‌خمینی(ره)💠 . ✨ حاج‌آقا قاسمیان (جلسۀ چهل‌وچهارم) . 📖 جلسۀ دوم از حدیث هفدهم: ☀️سمعت أبا عبد الله، علیه السلام، یقول: إذا تاب العبد توبة نصوحا، أحبّه الله، فستر علیه فی الدّنیا و الآخرة. فقلت: و کیف یستر علیه؟ قال: ینسی ملکیه ما کتبا علیه من الذّنوب، ثمّ یوحی إلی جوارحه: اکتمی علیه ذنوبه. و یوحی إلی بقاع الأرض، اکتمی علیه ما کان یعمل علیک من الذّنوب. فیلقی الله حین یلقاه و لیس شی ء یشهد علیه بشی ء من الذّنوب.‏‎ 💫شنیدم از حضرت صادق، علیه السلام، می فرمود:‏ وقتی که توبه کند بنده ای توبه خالص، دوستدار شود او را خداوند، پس ستر کند بر او در دنیا و آخرت. پس گفتم:» و چگونه بپوشاند بر او؟ گفت: «به فراموشی اندازد دو فرشته او را آنچه را نوشته اند بر او از گناهان. و وحی می فرماید به سوی اعضای او: کتمان کنید بر او گناهان او را. و وحی می فرماید به سوی بقعه های زمین: بپوشانید بر او آنچه را عمل می کرد بر شما از گناهان. پس ملاقات می کند خدا را زمانی که ملاقات می کند او را و حال آنکه نیست چیزی که شهادت بدهد بر او به چیزی از گناهان.» . 📆 چهارشنبه (۹ خرداد)، بعد از نماز ظهر و عصر (حدود ۱۲:۴۵) . 🔰 کلاس به‌صورت حضوری در حسینیۀ مدرسۀ علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) برقرار است. 🎥 پخش زنده ایتا🎥 🌐 « https://eitaa.com/b_menhaj » 💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 | ♦️ حاج‌آقا قاسمیان 🔸 جلسۀ چهل‌وچهارم | جلسۀ دوم از حدیث هفدهم 🔸 ☀️ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِاللّه ِ - عليه السلام - يَقُولُ: «إِذَا تَابَ الْعَبْدُ تَوْبَةً نَصُوحاً، أَحَبَّهُ اللَّهُ، فَسَتَرَ عَلَيْهِ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ». فَقُلْتُ: وَكَيْفَ يَسْتُرُ عَلَيْهِ؟ قَالَ: «يُنْسِي مَلَكَيْهِ مَا كَتَبَا عَلَيْهِ مِنَ الذُّنُوبِ، ثُمَّ يُوحِي إِلَى جَوَارِحِهِ: اُكْتُمِي عَلَيْهِ ذُنُوبَهُ. وَيُوحِي إِلَى بِقَاعِ الأَرْضِ ؛ اكْتُمِي عَلَيْهِ مَا كَانَ يَعْمَلُ عَلَيْكِ مِنَ الذُّنُوبِ. فَيَلْقَى اللّه َ حِينَ يَلْقَاهُ وَلَيْسَ شَيْءٌ يَشْهَدُ عَلَيْهِ بِشَيْءٍ مِنَ الذُّنُوبِ» ☀️ 📌از اینکه در پخش صوت زنده مشکلی پیش آمد و صدای محیطی وجود دارد، عذرخواهیم.☘ 💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
«بنیاد علمی منهاج»
#بشنویم . 🌱درس اخلاق چهل حدیث | جلسۀ۴۴ ♦️ استاد #قاسمیان 💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما
🌟موضوع‌های بیان‌شده: . 🔹 ۰۰:۰۱ ابعاد فردی و اجتماعی توبه در قرآن ✓ در شرایطی که جریان نفاق، مانع از افتادن یک سری از اتفاقات می‌شود، حواسمان را به خودمان بدهیم. ✓ توبه یا همان لایروبی انسان، باعث آماده‌تر شدن شرایط می‌شود. . 🔹 ۰۰:۰۳ رویکردهای تازهٔ استغفار و توبه در قرآن ✓دستور استغفار برای پیغمبر و امتش، مربوط به فضاهای کنشگری است. ✓کنشگری بدون لایروبی خویشتن، نمی‌شود. 🔹 ۰۰:۰۴ استغفار، قوت انسان و اطرافیان او را زیاد می کند ✓ توبه کار سختی است و در سن بالاتر سخت‌تر 🔹 ۰۰:۰۵ مأیوس شدن نسبت به توبه نیز، از مکاید شیطان است 🔹 ۰۰:۰۶ و ۰۰:٠٩ گناه قدیمی از گناه جدید، بدتر است ✓تأثیرش در روح و روان انسان بیشتر و جدی‌تر است. 🔹 ۰۰:۰۷ متن عمل، چیزی که انجام می‌دهیم نیست. 🔹 ۰۰:۰۸ مثَل اعلای خداوند، انسان کامل است. 🔹۰۰:۱۰ عمل را تا هفت ساعت نمی‌نویسند و اثر عمل تا هفت ساعت قابل‌پاک‌شدن است. ✓ذهنتان را مشغول گذشته نکنید تا از آینده نمانید. 🔹۰۰:۱۲ فرق دو نوع دوستی باصفا و بااخلاص و دوستی علیه ما 🔹۱۴:۰۰ داستان توبۀ نبّاش ✓طرد‌شدن نبّاش توسط پیامبر 🔹۱۶:۰۰، شیطان کاری می کند که انسان داستان‌ها را قاعده بداند. عمدهٔ منازل الهی این است که از وجود حضرت ولی‌عصر صلوات‌الله‌علیه مدد بطلبیم. 🔹۱۷:۰۰ با یک سری تفکرات، خود را هم به توبه وادار؛ هم مانعیت گناه در خودت ایجاد کن. 🔹۱۷:۳۰ تفکرات الهی، فکر لطیف ✓ هر چیزی از انسان صادر می شود به خاطر حب دنیاست. ✓حب دنیا یعنی دنیا برایت بزرگ باشد. 🔹 ۱۹:۰۰ علت حسادت نیز حب الدنیا هست ✓حسادت نسبت به دنیای طرف هست، نسبت به مقامات معنوی کسی نیست. 🔹۲۰:۰۰ چراهای مختلف انسان در مورد وقایعی که برای انسان پیش می‌آید. ✓با تفکر لطیف، اتفاقات را حل کنید. . 🔹 ۲۲:۰۰ رزق انسان ✓من کیستم، از کجا آمده ام و... ✓این دنیا چقدر ظرفیت لذت دارد. 🔹 ۲۳:۰۰ شهرت و دیده‌شدن، جز گرفتاری و بدبختی چیزی ندارد. 🔹 ۲۴:۰۰ شعر مولوی دربارهٔ داستان جوجه اردک زشت 🔹 ۲۹:۰۰ مناجات و روضه 💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
«بنیاد علمی منهاج»
#عکسنوشت 💌 ✨استغفار؛ لای‌روبی کنشگری ☘ . 🔸#شرح_کتاب #چهل_حدیث امام‌خمینی رحمة‌الله | استاد #قاسمیا
💠 چکیده‌ای از مطالب درس اخلاق امام‌خمینی رحمة‌الله‌علیه ✨ استاد | جلسۀ چهل‌وچهارم | ۹ خرداد 🗓️ ─━━━━━⊱✿⊰━━━━━──━━━━━⊱✿⊰━━━━━─ ☀️ یکی از مباحث مهم بحث *توبه حتی در مفاهیم اجتماعی استغفار است.* مثلا میان جنگ که منافقین موانع پیروزی ایجاد می‌کنند، ناگهان قرآن می‌فرماید وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ! یعنی بروید روی «خود» کار کنید. لای‌روبی انسان خودش را، موجب آمادگی شرایط برای بهترشدن شهر (جامعه) می‌شود. 🔺 اساسا ورود موضوع استغفار در جاهای مختلف قرآن، خودش رویکرد تازه‌ای در بحث است؛ مثلا در اینجا اتفاقا این *استغفار و لای‌روبی برای کنشگری و قدرتمندشدن است.* ٱسۡتَغۡفِرُواْ رَبَّكُمۡ ثُمَّ تُوبُوٓاْ إِلَيۡهِ يُرۡسِلِ ٱلسَّمَآءَ عَلَيۡكُم مِّدۡرَارٗا وَيَزِدۡكُمۡ قُوَّةً إِلَىٰ قُوَّتِكُمۡ. قوت انسان‌ها، پایداری و صبوری او و اطرافیان را تشدید می‌کند. ☀️ توبه سخت است؛ اما *ناامیدی از آن هم از مکائد شیطان است.* بعد از این ناامیدی است که فعل سوء برای فرد راحت جلوه می‌کند؛ سپس این سیئات در ملکوتش که حقیقت اوست منتقش می‌شود و اصلاح آن امر بسیار مشکلی است. 🔺 *گناه قدیمی از گناه جدید بدتر است.* اینطور نیست که گناه قدیمی مثلا اثرش کم شود و از دست برود. چون عمل حقیقی انسان این عمل مادی نیست؛ این بر اساس «وَقَدِمْنَا إِلَىٰ مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَنْثُورًا» یا «وَجَدُواْ مَا عَمِلُواْ حَاضِرٗاۗ» است؛ یعنی متن و اصل عمل (مَاعَمِلُواْ) در آنجا حاضر است نه این که اینجاست! هر چه اینجاست مَثَل آن است. لذا می‌فرماید انسان کامل مَثَل أعلی خداست. بر این اساس هر چه سوء قدیمی‌تر باشد بدتر و پرزورتر است. ☀️ شاید چون *سیئات قدیمی مؤثرتر و مخرب‌تر است،* آورده‌اند خوب است انسان عمل گذشته را یادش آید و توبه‌اش کند. بشورد آن عمل قدیمی را. شاید از همین رو می‌گویند عمل را تا هفت ساعت نمی‌نویسند. کأنّ اثر عمل تا هفت ساعت پاک‌شدنی است؛ بعدش (اگر توبه نشُستش) اثرش قابل‌ماندن می‌شود. 🔺 درباره التّائبُ مِن الذَّنبِ كَمَـنْ لا ذَنْبَ لَهُ نکته‌ای مهم است. بین دو دوست که یکی همیشه باخلوص بوده؛ و دیگری که خیانت کرده و بعد توبه حقیقی کرده خیلی فرق است. توبه‌کردن هم خیلی ارزش دارد؛ اما بالاخره *خلوص همیشگی و دائمی متفاوت است.* ماجرایی مثل ماجرای نباش یک اتفاق و داستان است. (او با زاری و ندامت ذنب فاحشه‌اش [نبش قبر و تعرض به میت] را بیان می‌کند و حضرت طردش می‌کند. او سر به بیابان می‌گذارد و گریه و توبه کرده آیه نازل می‌شود 🔹وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَىٰ مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ🔹 و حضرت او را برمی‌گردانند) شیطان گاهی کید می‌کند تا انسان این داستان‌های استثنا را قاعده بداند؛ تا بتواند يُمَنِّيهِ التَّوبَةَ؛ لِيُسَوِّفَها. امیدوار بماند تا توبه‌اش را عقب بیندازد. ☀️ امام رحمة‌الله توصیه دارند که *فرد با یک‌سری تفکرات هم خود را به توبه وادارد و هم مانعیت گناه ایجاد کند.* ما به این‌ها «فکر لطیف» می‌گوییم. از همین باب است که امام روی «حُبُّ الدنیا راس کُلِّ خَطیئَه» بسیار تاکید دارند و خیلی‌چیزها را به آن برمی‌گرداند. کسی به مقام معنوی دیگری حسد ندارد؛ کسی آخرت دیگری را نمی‌تواند با شایعه و امثالش خراب کند. همه‌اش حساب‌بازکردن زیادی بر ماده است. هنگامی که وجه دنیایی بر انسان عرضه می‌شود، متانت شخص می‌ریزد. لذا حل‌نکردن این مسائل با تفکر لطیف، چاه پشت چاه می‌آورد. 💠بلــه ما✓ 💠اینستاگرام ما✓ 💠ایـتـای ما✓💠
. 💠 امام‌خمینی(ره) 💠 . ✨حاج آقا قاسمیان (جلسۀ چهل‌پنجم) . 📖جلسۀ سوم از حدیث هفدهم: ☀️سمعت أبا عبد الله، علیه السلام، یقول: إذا تاب العبد توبة نصوحا، أحبّه الله، فستر علیه فی الدّنیا و الآخرة. فقلت: و کیف یستر علیه؟ قال: انسی ملکیه ما کتبا علیه من الذّنوب، ثمّ یوحی إلی جوارحه: اکتمی علیه ذنوبه. و یوحی إلی بقاع الأرض، اکتمی علیه ما کان یعمل علیک من الذّنوب. فیلقی الله حین یلقاه و لیس شی ء یشهد علیه بشی ء من الذّنوب. . 💫شنیدم از حضرت صادق علیه السلام، می فرمود: وقتی که توبه کند بنده ای توبه خالص، دوستدار شود او را خداوند، پس ستر کند بر او در. دنیا و آخرت. پس گفتم:» و چگونه بپوشاند بر او؟ گفت: «به فراموشی اندازد دو فرشته او را چه نوشته اند بر او از گناهان. و وحی می فرماید به سوی اعضای او: کتمان کنید بر او گناهان او را. و وحی می فرماید به سوی بقعه های زمین: بپوشانید بر او چه را عمل می کند بر شما از گناهان. پس ملاقات می کند خدا را زمانی که ملاقات می کند او را می کند و اکنون چیزی نیست که شهادت بر او به چیزی از گناهان باشد.» . 📆چهارشنبه (۲۳ خرداد)، بعد از نماز ظهر و عصر (حدود ۱۲:۴۵). 🔰کلاس به‌صورت حضور در حسینیه مدرسة علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) است. . 🎥پخش زنده ایتا 🎥 🌐« https://eitaa.com/b_menhaj » 💠بلــۀ ما✓ 💠اینستاگرام ما✓ 💠ایـتـای ما✓💠
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 | . ♦️ حاج‌آقا قاسمیان 🔸 جلسۀ چهل‌وپنجم | جلسۀ سوم از حدیث هفدهم 🔸 . 💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چهل حدیث 45، 22 خرداد 1403.mp3
6.94M
🎧 . 🌱درس اخلاق چهل حدیث | جلسۀ۴۵ 🔸جلسۀ سوم از حدیث هفدهم ♦️ استاد 💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
«بنیاد علمی منهاج»
🎧#بشنویم . 🌱درس اخلاق چهل حدیث | جلسۀ۴۵ 🔸جلسۀ سوم از حدیث هفدهم ♦️ استاد #قاسمیان 💠 بلــۀ ما✓ 💠 ای
🌟موضوع‌های بیان‌شده: . 🔹 ۰۰:۰۰ حدیث هفدهم چهل حدیث ✓بحث توبه 🔹 ۰۱:۰۰ سخت بودنِ بازگشت 🔹 ۰۲:۰۰ راه باطل پیمودن، سخت است. 🔹 ۰۳:۰۰ ویژگی های راه حق ✓راه حق در تمام لایه هایش، آسان تر از راه باطل است. ✓ابتلائات اوامر الهیه است. 🔹 ۰۴:۰۰ ابتلای ذبح اسماعیل 🔹 ۰۵:۰۰ برخی ابتلائات قرار نیست انجام شود. ✓مسئله، امتحان بریدن یا نبریدن شماست. 🔹۰۶:۰۰ ادامۀ ویژگی های راه حق ✓امداد الهی را در پی دارد. 🔹۰۷:۰۰ گاهی اوقات توبه دیگر ممکن نیست | روایت شخص بدعت‌گذار 🔹 ۰۸:۰۰ اباطیل 🔹 ۰۹:۰۰ یبوست فکری و اسهال قلمی 🔹 ۱۰:۰۰ توبهٔ بدعت‌گذار 🔹 ۱۱:۰۰ تهذیب نفس 🔹 ۱۲:۰۰ شرایط توبه 🔹 ۱۳:۰۰ روایت استغفارکنندۀ در محضر امیرالمؤمنین 🔹 ۱۴:۰۰ دو رکن توبه: ✓پشیمانی ✓عزم در ترک عود، در برنگشتن (دو رکن اصلی توبه دو شرط قبولی توبه دو شرط کمال توبه) 🔹 ۱۵:۰۰ داستان هابیل و قابیل ✓پشیمانی، انفعال نفس پس از گناه است. 🔹 ۱۶:۰۰ نکته در عزم برنگشتن به توبه | سنت حال‌گیری، دست به گیرنده‌هایتان نزنید 🔹 ۱۷:۰۰ مثال سنت حال‌گیری: احرام 🔹 ۱۸:۰۰ در صراط مستقیم باشید، به شیطان برخورد می کنید. 🔹 ۱۹:۰۰ خدا می خواهد ببیند واقعا ایستاده اید! 🔹 ۲۰:۰۰ تصمیماتت در خودسازی را بلند نشان نده! دشمنت (شیطان) را جری نکن. 🔹۲۱:۰۰ خادع نفسک! ✓به خودت کلک بزن. 🔹 ۲۲:۰۰ بلندجلوه‌ندادن در عین فاصله‌نگرفتن آرمان‌هایتان! 🔹 ۲۳:۰۰ یکی از دو مورد شرط قبول توبه: دادن حقوق مردم 🔹 ۲۴:۰۰ خاصیت نماز توبه های یکشنبه ✓دل ذوی‌الحقوق را نرم می کند. 🔹 ۲۶:۰۰ شروع کننده بحث، مقصر است. 💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
«بنیاد علمی منهاج»
#عکسنوشت 💌 ✨به خودت کلک بزن ☘ . 🔸#شرح_کتاب #چهل_حدیث امام‌خمینی رحمة‌الله | استاد #قاسمیان .
💠 چکیده‌ای از مطالب درس اخلاق امام‌خمینی رحمة‌الله‌علیه ✨ استاد | جلسۀ چهل‌وپنجم | ۲۲ خرداد 🗓️ ─━━━━━⊱✿⊰━━━━━──━━━━━⊱✿⊰━━━━━─ ☀️روی توبه نباید حساب کرد؛ اصلا راه باطل پیمودن سخت‌تر از رفتن راه حق است. هر دو هزینه دارند اما راه حق در همه لایه‌هایش حتما کمتر. (مثل مقاومت و سازش که می‌گویند) راه حق راه اصلی و عادی است و دارای امدادهای الهی هم هست. درباره نظامات اسلامی هم همین مبنا عرض شد. 🔺برخی از سختی‌های مسیر حق همین اوامر امتحانیه است؛ که حتما برای کسی که مصرانه در پی پیمودن آن است پیش می‌آید. مثل آنچه برای ابراهیم علیه‌السلام اتفاق افتاد. فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِينِ، وقتی هر دو تسلیم شدند و قصد بریدن سرش را کرد وَنَادَيْنَاهُ أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا ۚ تصدیق شد رؤیایت! ما می‌خواستیم ببینیم این‌کاره هستی یا نه؛ إِنَّا كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ. این مهمه. ما با محسنین این کار را می‌کنیم. ☀️یعنی این آزمایشات خیلی وقت‌ها برای انجام‌شدن نیست. می‌‌خواهند ببینند ما چه‌کاره‌ایم. یا مثلا در احزاب خداوند فقط می‌خواهد ببیند مؤمنین مقابلشان می‌ایستند یا نه. اگر ایستادند، وَكَفَى اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ الْقِتَالَ (کسی دست نزند، خودم با علی کار را جمع می‌کنم.) پس این كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ مهم است. لذا این‌ها ابتلاهای عظیمی است که قرار نیست لزوما محقق شود، اما باید تصدیق بشوند. بعدش امدادهای فراوان الهی است. اما راه باطل، چاه پشت چاه است. 🔺روایتی را امام درباره سختی و شرایط توبه می‌آورند: شخصی جلوی امیرالمؤمنین گفت استغفرلله. حضرت با حالت هشدار به او می‌گوید تو می‌دانی استغفار اصلا چیست!؟ درجۀ علیین است و شش معنا دارد. (دو تای اول رکن توبه است؛ دو تای بعد شرط قبول توبه؛ دو تای بعد شرط کمال توبه.) اول: پشیمانی؛ دوم: عزم بر ترک همیشگی تکرارکردنش. اگر این دو نباشد اصلا حداقل معنای توبه جاری نمی‌شود. چیز دیگری است. ذکر شده بود که مثلا پشیمانی انفعال نفس پس از گناه است؛ لزوما توبه نیست. حس‌کردن بوی بد گناه است؛ به‌جهت فطرت پاک نفس. ☀️درباره عزم بر بازنگشتن و ترک دائمی، خوب است بدانیم خداوند یک سنت دارد. سنت «حال‌گیری»! مثلا در آیات قرآن اشاره داریم درباره احرام، که به محض محرم‌شدن، پشه‌ها می‌آیند و تازه در دسترس قرار می‌گیرد؛ یعنی هنگام تصمیم بر بازنگشتن (بر غضب، بر نگه‌داری چشم و...) اتفاقی می‌افتد که متداولا اتفاق نمی‌افتاد. این طبیعت کار است. اینجا نباید گفت خدا ما را نمی‌خواهد. شیطان گفت بر سر «صراط مستقیم» می‌نشیند؛ لذا پیشامد چنین چیزهایی نشان‌دهنده این است که راه را درست آمده‌اید. 🔺این‌ها قلق دارد؛ یعنی علاوه‌بر اینکه شما نیت کنید «ابدا» بازنگردید؛ اما در موضع برنامه‌ریزی و کار عملی‌اش این قله را به خود نگویید. اینقدر «بلندنشان‌دادن»، هم شیطان هم نفس را علیه خود برمی‌آشوبد. در روایت هم فرمودند وَ خَادِعْ نَفْسَكَ، به خودت کلک بزن! مثل شیطان که می‌گوید یک شب هزار شب نمی‌شود ما هم از این سمت خوبش بگوییم. بی‌جهت هزینۀ جری‌کردن دشمن را ندهیم. خدعه کنید. مثلا می‌خواهید کل قرآن را حفظ کنید، به خود نگویید کلش، بگویید یک سوره. بعد یک سوره اضافه کنید. ☀️معنای سوم و چهارم شرط قبول است. سوم: حقوق مخلوق را بدهی حَتَّی تَلْقَی اللَّهَ أَمْلَسَ؛ یعنی طوری‌که خدا را دیدی صاف شده باشی. حق الناس! که برای شهید هم بخشیده نمی‌شود و باید بپردازد. خصوصا الان. که یک‌حرف شما هزارجا می‌رود و همه‌اش گردن انسان است. دربارۀ این نمازهای یکشنبه ذی‌القعده گفتند دل کسانی که حق بر گردن شما دارند را نرم می‌کند. گفته‌اند غیروقتش هم بخوانید. نمازتوبه مجربی است. 💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴کز این خاک برآمده، سماوات گرفتند...🇵🇸 ▪️ادای عهد الهی و قضای نحب بر شهید مجاهد مبارز دکتر هنیة و آنان که انتظار ادای عهدشان می‌کشند مبارک و بر ما چشم‌دوختگان به درجات آن‌ها تعزیت. 🔺صهیونیست جنایتکار زمینۀ مجازاتی سخت را برای خود فراهم ساخت🔺 🖤 تشییع پیکر پاک شهید هنیة: پنجشنبه ۱۱مرداد| ساعت ۸:۳۰| دانشگاه تهران| همراه اقامه نماز توسط حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر عظیم الشأن. 💠بلــه ما✓ 💠اینستاگرام ما✓ 💠ایـتـای ما✓💠
⚜️ سلسله جلسات «تحلیلی بر نظریه‌های اجتماعی متفکران مسلمان» ⚜️ (از فارابی تا سیدجمال‌الدین اسدآبادی) 🔖سرفصل‌ها: 🔸شرایط تاریخی شکل‌گیری نظریه‌های اجتماعی در تمدن اسلامی 🔸 ماهیت نظریه‌های اجتماعی در تمدن اسلامی 🔸گونه‌شناسی نظریه‌های اجتماعی متفکران مسلمان 🔸تحلیلی بر نظریه‌ها با رویکردهای فلسفی، تاریخی، عرفانی و فقهی ✴️استاد: 🔆حجت‌الاسلام والمسلمین سیّدمهدی موسوی 🕰️زمان: یکشنبه‌ها از مهرماه ۱۴۰۳ | ۳۰ جلسه 🏢 مکان: تهران؛ به‌صورت حضوری و ثبت‌نام محدود 🖋️ثبت‌نام و دریافت اطلاعات بیشتر: 📨 ارسال پیام به « @aligh03 » در پیام‌رسان ایتا 💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
سلسله جلسات 🔅مناسبات فقه و سیاست در اسلام🔅 〽️بررسی و مقایسه تاریخی رابطه سیاست و فقه در عصرهای گوناگون تا دوران معاصر ⚜️سرفصل‌ها: ▫️فقه و سیاست در عصر پیامبر اکرم(ص) (از جامعه قبیله‌محور حجاز تا جامعه ولی‌محور مدینه) ▫️مکتب حله و سیاست (گذار از فقه مأثور به استدلالی؛ تعامل سیاسی با مغولان در قرون شش تا هشت) ▫️مکتب جبل عامل و سیاست (رهاسازی فقه از ساختار اهل سنت در قرن هشتم و ایجاد نظریه وکالت فقه) ▫️مکتب اصفهان (تعامل ویژه با سیاست در نخستین دعوت، از حاشیه به هسته قدرت در عصر صفوی) ▫️ظرفیت سه نظریه نظارت، وکالت و ولایت فقه در دو مکتب «نجف و قم» در نسبت با سیاست (دوره پهلوی و جمهوری اسلامی) استاد: 🔸حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد رهدار🔸 🕰️ زمان: یکشنبه‌ها از مهرماه ۱۴۰۳ 🏢 مکان: تهران؛ به‌صورت حضوری و ثبت‌نام محدود 🖋️ثبت‌نام و دریافت اطلاعات بیشتر: 📨 ارسال پیام به « @aligh03 » در پیام‌رسان بله 💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 | 🔸 جلسهٔ چهل‌وششم
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 | 🔸 جلسهٔ چهل‌وهفتم 🛑 و نکاتی دربارهٔ عملیات وعدۀ صادق۲، در شب ۱۰ مهرماه 🛑 💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
«بنیاد علمی منهاج»
......................... 💠 درس اخلاق #شرح_کتاب #چهل_حدیث امام‌خمینی رحمة‌الله‌علیه ⭕ درباره پس از
......................... 💠 چکیده‌ای از مطالب درس اخلاق امام‌خمینی رحمة‌الله‌علیه ⭕ درباره پس از عملیات وعدۀ صادق ۲ ⭕ ✨ استاد | جلسۀ چهل‌وهفتم | ۱۱مهرماه 🗓️ . ─━━━━⊱✿⊰━━━──━━━⊱✿⊰━━━─ ♦️ هیچ‌کدام از سرداران ما فکر نمی‌کردند بیش از سی درصد به اهداف بزنند. اما اینکه نود درصد به اهداف می‌خورد و از لایه‌های گنبدهای متعدد می‌گذرد، فیه تاملٌ. این همان است که شما باید با تدبیر خودت دستور خدا را انجام بدهی، دیگر با بقیه‌اش چه کار داری؟ این موضوع را نباید در تبیین‌ها فراموش کرد. ♦️ شرایط فعلی که ممکن است با پاسخ رژیم همراه باشد، زمان درستی است برای گذر از دوقطبی‌های قلابی فعلی و رسیدن به دو قطبی اصلی که قرآن مطرح می‌کند. مقاومت، عدم مقاومت (انفعال). در تبیین‌ها این موضوع هم باید لحاظ شود. ♦️ خداوند ما را بعد از ورود به این درگیری، حتما وارد درگیری بعدی خواهد کرد. درگیری با امام کفر. فعلا تصمیم مسئولان عدم‌درگیری با آمریکا در منطقه است. اما این سرنوشت محتومی است. فقاتلوا أئمة الکفر. 🔸 بخش زیادی از اتفاقی که افتاد، اثر مطالباتی بود که رخ داد. اثر این تک مطالبه‌کردن‌ها، روحیه‌دادن، شیرکردن‌ها را کم نگیریم. ♦️ از آنجا که جنگ هیبریدی است، تقلیل جنگ نظامی به قرارگاه‌های نظامی اشتباه است. جنگ رسانه‌ای مکمل جنگ نیست؛ بخشی از جنگ است. نظامی باید کار خود را بکند، رسانه‌ای هم کار خودش را. باید با تبیین‌های «مستدل» دل‌ افراد در صحنه را پر کرد برای مقابله. چون برای عدم‌مقابله هم دلایلی هست. باید نشان داد هزینه انظلام قطعا از جنگ بیشتر است. ♦️ جنگ چهارتا موشک نیست. بعدش سیستم را دولت باید ساپورت کند. قیمت دلار و ذخیره احتیاطی و... (کما اینکه در وعده صادق هم این اتفاق افتاد.) یک دولتی می‌خواهد که عواقب را کنترل کند. وگرنه یک‌وقتی مردم همراهی نمی‌کنند. ♦️ پس با اینکه سخت است، باید دل دولت و مخصوصا رئیس‌جمهور را قرص کرد. خصوصا در زمانی که حضرت آقا موضوع نفوذ و عقب‌نشینی‌های تاکتیکی را مطرح می‌کنند. حالا که دولت به چنین تصمیمی روی آورده است باید دلش را محکم کرد که ما پشتت هستیم. این بسیار سخت است و البته از خواصیت‌های جنگ. 📌 صبر انقلابی لازم است. اما صبر انقلابی سکوت نیست. باید مطالبه کرد، تجمع گذاشت، ولی باید مراقب بود مین‌گذاری به‌سمت طرف خودی نباشد. باید حرف مبنایی انقلاب را زد. مراقب باشید با رویکردهای فعلی بعضی نهادها، تُک شما را نچینند. حرفتان را با منطق بزنید و هزینه‌اش را هم بدهید. (به‌علاوۀ توضیحاتی دربارۀ در انتهای صوت، متعلق آن و نتایجش) 💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 | 🔸 جلسهٔ چهل‌وهشتم 📌 ادامۀ حدیث هفدهم. (توبه) 💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 | 🔸 جلسهٔ چهل‌ونهم 📌 ادامۀ حدیث هفدهم. 💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠
«بنیاد علمی منهاج»
🔹 #چهل_حدیث | #استاد_قاسمیان 🔸 جلسهٔ چهل‌ونهم 📌 ادامۀ حدیث هفدهم. 💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ا
. 🔶🔹🔶 بایگانی پخش‌زنده‌های جلسات امام‌خمینی رحمة‌الله، به بیان حاج‌آقا 🔶🔹🔶 . 🔖نشانی کانال بایگانی (۷روزه) در پیامرسان ایتا: 🔽 « https://eitaa.com/b_menhaj » . 💠 بلــۀ ما✓ 💠 اینستاگرام ما✓ 💠 ایـتـای ما✓💠