eitaa logo
با صحیفه سجادیه 🌸
2.2هزار دنبال‌کننده
1 عکس
0 ویدیو
0 فایل
🌸 باید صحیفه خوان شویم ✅ ادمین 👈 @arjomandi1999 ✨ کانال های دیگر ما : @maktabe_haj_ghasem313 @rahnamaye_zendegi_114 @ba_nahjo_lbalagheh @hossein_arjomandi @harfe_del110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 شروع فعالیت کانال : جمعه ۱۴۰۳/۳/۲۵ ------------------------------------------ 🌸 کانالِ « با صحیفه سجادیه » 👇 💫 @ba_sahifeh
🌸 کتاب شریف شامل ۵۴ دعا می‌باشد . ------------------------------------------ این کتاب پس از و مهم‌ ترین میراث مکتوب شـیعه به‌شمار می‌آید ✅ ------------------------------------------ 🌸 نام های دیگر صحیفه سجادیه : اُختُ القرآن (خواهـر قـرآن) اِنـجـــیـل اهـل‌ بـیـت (ع) زَبور آل‌ محمّد (ص) ------------------------------------------ صحیفه سجادیه ، نخست ، در قالب ۷۵ دعا بیان شد ؛ اما برخی از دعاهای آن در دوره‌ های بعدی از بین رفت و تـنـهـا ۵۴ دعـا بـاقـی مـانـد . ------------------------------------------ ما در این کانال از دعای اول شروع میکنیم و هر روز قسمت کوتاهی را همراه با توضیح و شرحی از آن قسمت تقدیم حضورتان میکنیم تا مطالب ناب (ع) بهتر و بیشتر فهم شود و به عمق جانمان بنشیند 💗 ------------------------------------------ 🌸 کانالِ « با صحیفه سجادیه » 👇 💫 @ba_sahifeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 🌸 🤲 دعا در توحید و ستایش خداوند 🤲 ( دعای اوّل صحیفه سجادیه ۳۰ فراز دارد ) 🌸 دعای اوّل : { اَلْحَمْدُلِلَّهِ‌ الْأَوَّلِ‌ بِلَا أَوَّلٍ‌ كَانَ قَبْلَهُ‌ ، وَ اَلْآخِرِ بِلَا آخِرٍ يَكُونُ‌ بَعْدَهُ‌ } همه ستایش‌ها مخصوص خداست؛ آن وجود مبارکی که اوّل است، بی‌آنکه اوّلی پیش از او بوده باشد؛ و آخر است، بی‌آنکه آخری پس از او باشد. ------------------------------------------ ✨ شرح آیت الله ممدوحی : در اين فراز، حضرت سجاد (عليه السلام) خداوند را به اوّليّت ستوده است، ولى از آن جا كه اذهان عموم مردم پيوسته از كلمه اوّل، اوّليّت زمانى را فهميده و در امتداد زمان، پيوسته پيش و پس را در نظر مى‌گيرند، امام (عليه السلام) به اين نكته اشاره مى فرمايند كه اگر چه براى هر اوّلِ زمانى، زمانى قبل از آن قابل تصور است، ولى صفت اوّليّت براى خداوند متعال غير از اوّليّت نسبى است كه قَبليّت ديگرى را مى‌پذيرد؛ چرا كه آن اوّليت هرگز قبل پذير نيست. توضيح آن كه جملگى پديده ها در نظام هستى معلول هستند و هيچ چيز نيست كه از اين سنخيّت خارج باشد، و پُر واضح است كه هر معلولى از علت خود متأخّر بوده و به آن وابسته مى‌باشد. پس هيچ چيز قبل از او وجودى نخواهد داشت. همچنين، او آخرى است كه پس از او آخر ديگرى قابل تصور نيست؛ زيرا اوّلاً: هيچ موجودى نسبت به خداوند متعال استقلال ندارد تا بتوان آن را آخر دانست، و ثانياً: خداى متعال غايت همه موجودات عالَم است و غايت هر چيز ، غير از خود آن چيز مى باشد. در آيات عديده اى از قرآن كريم نيز به اين نكته عميق بر مى‌خوريم : اليه ترجع الامور: كارها فقط به سوى او باز مى‌گردد. الى الله المصير: بازگشت شما فقط به سوى خداست. اليه تصير الامور: امور فقط به سوى او (خداوند) باز مى‌گردند. الى الله الرجعى: فقط به سوى خداوند بازگشت شماست. و الى ربك المنتهى: فقط به سوى پروردگارت پايان كار است. كل الينا راجعون: همه به سوى ما باز خواهند گشت. هو الاول و الاخر: او (خداوند متعال) اول و آخر است. و بسيارى از آيات ديگر كه حاكى از اين حقيقت مى‌باشند كه غير از او، چيز ديگرى منتهى اليه نيست، زيرا اوست كه كمال است و همه عالم به طرف كمال مطلق در تكاپو است. ------------------------------------------ 🌸 کانالِ « با صحیفه سجادیه » 👇 💫 @ba_sahifeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 🌸 🤲 دعا در توحید و ستایش خداوند 🤲 ( دعای اوّل صحیفه سجادیه ۳۰ فراز دارد ) 🌸 دعای اوّل : { اَلَّذِي قَصُرَتْ‌ عَنْ رُؤْيَتِهِ أَبْصَارُ النَّاظِرِينَ‌ ، وَ عَجَزَتْ‌ عَنْ نَعْتِهِ أَوْهَامُ الْوَاصِفِين } دیده‌ی بینندگان از دیدنش کوتاه و گمان وصف‌کنندگان از ستودنش، ناتوان است. ------------------------------------------ ✨ شرح آیت الله ممدوحی : امام (عليه السلام) در سومين وصف فرمود كه بينندگان از ديدار حضرت حق ناتوان هستند. به راستى چشمانِ ظاهربين ما، چه مقدار توان رؤيت پديده هاى طبيعى را دارد و نسبتِ بينِ ديدنى ها و ناديدنى های او چه مقدار است؟ حقيقت آن است كه ديدنى ها اندک و ناديدنى ها بسيار است؛ زيرا ديدنى هاى انسان در محدوده يک سلسله امواج با طول موج هاى متناسب با دستگاه بينايى قرار دارند؛ همچنان كه گوش انسان نيز فقط امواجِ با طول موج هاى مخصوص را مى گيرد و از درک بقيه آن ها عاجز است. بنابراين قدرت ديد انسان بسيار محدود بوده و جز يک سلسله از امواج خاص - كه متناسب با ساختار چشم است - را نمى‌بيند. البته روشن است كه اين مقايسه فقط در ارتباط با جهان مادى صحيح مى‌باشد، زيرا عوالم ديگر، از دسترس امواج و نوسانات نورى خارج بوده و به هيچ وجه در ارتباط با ساختار چشم نيست و لذا خارج از قلمرو قواى حسّى انسان مى‌باشد. از اين رو، ديدن ذات خداوند متعال كه آفريدگار همه چيز و خلّاق همه عالَم (از جمله چشم) است، هرگز باوركردنى نيست؛ چرا كه علّت، در افق احاطه يا ديد معلول قرار نمى‌گيرد. فراز آخر دعا در بيان عجزِ واصفان عالَم است؛ آنان كه بايد طَيَران عقول خود را در آن اوج - كه برتر از آن محال است - قرار دهند و به اين نكته در رسند كه ناتوان تر از آنند كه كمتر وصفى از حقيقت نامحدود و غيرمتناهى خالق بى همتاى خويش را ارائه كنند؛ زيرا آنچه در احاطه ذهنى مخلوق در می‌آيد محدود است. ------------------------------------------ 🌸 کانالِ « با صحیفه سجادیه » 👇 💫 @ba_sahifeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 🌸 🤲 دعا در توحید و ستایش خداوند 🤲 ( دعای اوّل صحیفه سجادیه ۳۰ فراز دارد ) 🌸 دعای اوّل : { اِبْتَدَعَ بِقُدْرَتِهِ الْخَلْقَ اِبْتِدَاعاً، وَ اِخْتَرَعَهُمْ‌ عَلَى مَشِيَّتِهِ اِخْتِرَاعاً } موجودات را به قدرتش آفرید، آفریدنی بی‌مانند؛ و آفریده‌ها را به اراده‌اش ساخت، ساختنی بی‌مثال. ------------------------------------------ ✨ شرح آیت الله ممدوحی : ساختار دستگاه آفرينش آن چنان است كه هر چه از آن در مرحله ظهور قرار گرفته، به شكل و صورتى است كه هرگز بر خاطره هيچ كس خطور نكرده و امكان تصور آن براى هيچ عقل و فكرى ميسر نبوده است. و اين شگفتى، از كوچک ترين تا بزرگ ترين مخلوقات الهى جارى و سارى است. پس گذشته از اصل اعطاى وجود به موجودات، ساخت پيكره و طرز خلقت آنان نيز بى سابقه و غير قابل پيش بينى است. اين مسأله آن چنان مهم است كه اداى حق آن با هزاران تأليف و تصنيف و تحقيق هم ميسور و ممكن نخواهد بود. ------------------------------------------ 🌸 کانالِ « با صحیفه سجادیه » 👇 💫 @ba_sahifeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 🌸 🤲 دعا در توحید و ستایش خداوند 🤲 ( دعای اوّل صحیفه سجادیه ۳۰ فراز دارد ) 🌸 دعای اوّل : { ثُمَّ سَلَكَ‌ بِهِمْ طَرِيقَ إِرَادَتِهِ‌، وَ بَعَثَهُمْ فِي سَبِيلِ مَحَبَّتِهِ‌ ، لاَ يَمْلِكُونَ تَأْخِيراً عَمَّا قَدَّمَهُمْ إِلَيْهِ‌، وَ لَا يَسْتَطِيعُونَ تَقَدُّماً إِلَى مَا أَخَّرَهُمْ عَنْهُ‌ } آن‌گاه، همه آن‌ها را در مسیر خواسته خود راهی کرد و در راه محبتش برانگیخت. قدرتِ پس رفتن، به سوی مرزهایی که آنان را از آن‌ها پیش انداخت، ندارند؛ و توان پیش رفتن به سوی حدودی که آنان را از آن‌ها پس انداخت، ندارند. ------------------------------------------ ✨ شرح آیت الله ممدوحی : امام سجاد (عليه السلام) می‌فرماید: خداى تعالى مردم را در مسير محبت خود قرار داد. حال ممكن است براى شما اين سؤال پيش بيايد كه بسيارى از انسان ها، نه تنها دوستدار خدا نيستند، بلكه گاهى دم از عناد و الحاد و دشمنى با او نيز مى زنند و خود را ضد خدا قلمداد می‌كنند ! پاسخ اين سؤال روشن است، زيرا بر محققان پيداست كه آنچه آن فرد ملحد، دشمن مى‌دارد خدا نيست، بلكه توهم غلطى است كه ساخته و پرداخته ذهن خود اوست. خداى متعال هرگز قابل دشمنى نيست، زيرا او ايجاد كننده همه، و مبداء على الدوام ادامه حيات، و منبع جميع خيرات و علت تمام قوا و اعطا كننده تمامى دلبستگى ها مى‌باشد. لذا امكان ندارد كسى مبداء هستى و مبداء ادامه حيات و همه متعلقات خود را دشمن بدارد. خدايى كه على الدوام سلامتى ما را تضمين، خوف و وحشت ما را برطرف و از فقر و فاقه ما را غنى مى سازد، چگونه امكان دارد او را دشمن خود دانسته و از او بيزار باشيم؟ زيرا دشمنی و بیزاری از او، دشمنى با سلامتى، امنيت، بى نيازى و ثروت خود ما مى‌باشد. اگر كسى را كه تمام هستى و ذره ذره اجزاى ما را على الدوام و لحظه لحظه ادامه مى‌دهد شناختيم، چگونه امكان دارد او را دشمن بداريم؟ پس تمام مشكل ما آن است كه خداى راستين را نشناخته ايم و آنچه را كه خدا انگاشته ايم، مخلوق ذهن خود ماست. پس بر ماست كه كوشش كنيم تا آن محبوب راستين و خالق مهربان را بشناسيم. حضرت در آخرين قسمت اين فراز فرمود: قدرت تغيير مرتبه اى كه ما را در آن آفريده نداريم. اين مسأله كنايه از آن است كه اطوار وجودى ما از جهت شرايط تكوينى به دست حضرت اوست و در اين زمينه از ناحيه خود، قدرت تغيير و دگرگونى نداريم؛ زيرا هيچ موجودى هرگز قدرت تأثير و تصرف در اصل وجود خود را ندارد. چون اين كار مستلزم آن است كه خود آن موجود در گرو ساخت و ساز خود باشد، كه اين مسأله از بديهى ترين محالات است. ------------------------------------------ 🌸 کانالِ « با صحیفه سجادیه » 👇 💫 @ba_sahifeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 🌸 🤲 دعا در توحید و ستایش خداوند 🤲 ( دعای اوّل صحیفه سجادیه ۳۰ فراز دارد ) 🌸 دعای اوّل : { وَ جَعَلَ‌ لِكُلِّ رُوحٍ‌ مِنْهُمْ قُوتاً مَعْلُوماً مَقْسُوماً مِنْ رِزْقِهِ‌، لَا يَنْقُصُ مَنْ زَادَهُ نَاقِصٌ‌ ، وَ لَا يَزِيدُ مَنْ نَقَصَ مِنْهُمْ زَائِدٌ } از رزق و روزی‌اش، برای هر یک از جانداران، خوراکی معلوم و قسمت شده قرار داد. سهم کسی را که فراوان داده، احدی نمی‌تواند بکاهد؛ و نصیب کسی از آنان را که کاسته، هیچ‌کس نمی‌تواند بیافزاید. ------------------------------------------ ✨ شرح آیت الله ممدوحی : خداى تعالى براى هر روح و نفسى رزق خاصى قرار داده است؛ هر كه را روزىِ فراوان عنايت كرد، كسى را قدرت بر كم كردن آن نيست. و هر كه را روزىِ اندک عنايت كرد، كسى را قدرت بر ازدياد آن نيست. از كلمه روح كه حقيقت حيات را تشكيل مى دهد فهميده مى شود كه مقصود از رزق، تنها مسايل مادى يا مشتهيات نفسانى نيست، بلكه خداى متعال آنچه را كه روح لازم دارد - اعم از لوازم حيات معنوى و حيات مادى - تأمين فرموده است؛ پس همچنان كه نان و آب و هوا و لباس و مسكن روزىِ او بوده و از اوست، شنيدن و ديدن و فهميدن و قدرت بر عمل نسبت به حقايق معنوى - كه حيات جاويدان انسانى را تأمين مى كند - نيز جملگى از قِسمِ روزى هايى است كه قائم به اعطاى اوست. ولى آنچه معلوم است يا بايد دانست، آن است كه روزى تنها به جمع نمودن اموال و املاک نيست، زيرا چه بسيار ثروت ها كه گذشتگان براى آن امانتدارى بيش نبودند. نيز به جمع كُتُب و فراگيرى و حفظ مسائل علمى نيست، بلكه چه بسيار از پژوهشگران كه در ضبط و حفظ علوم كوشيدند و از تمام گنجينه علمى خود استفاده اى نبردند؛ بلكه روزىِ واقعى آن است كه جزء وجود انسان قرار گيرد، لذا اگر مجموعه اى از اموال جمع شود، ولى بُخلِ انسان، اجازه مصرف آن ها را ندهد و يا مزاج ناسازگار و مريض مانع از استفاده از آن ها گردد، در حقيقت اين شخص از تمام اموالى كه جمع كرده - و به اعتبار ذهنى خود همه را مال خود مى داند - هيچ بهره اى نبرده و هيچ روزى اى از اين مجموعه نداشته است، زيرا روزى آن است كه از گلوى انسان فرورفته و جزء وجود او گردد و گرنه، براى وانهادن چه سنگ و چه زر! بشنو اين نكته كه خود را ز غم آزاده كنى خون خورى گر طلب روزى ننهاده كنى همين نكته، عيناً در روزى هاى معنوى نيز هست؛ مثلا گاهى عالم زاده اى در كتابخانه اى چندين هزار جلدى زندگى مى كند كه هزاران كتاب علمى در فنون مختلف در قفسه هاى آن چيده شده است؛ كتاب هايى كه شايد براى بسيارى به دست آوردن آن ها ميسور نباشد، ولى حتى يک نقطه از مجموعه ى اين كتاب ها نصيب آن عالم زاده نيست و خداى تعالى براى او روزى معنوى قرار نداده است. اگر دقيق تر فكر كنيم مى بينيم كه چه بسا بر تمام كتب موجود هم تسلط يافته است، ولى حرفى از آن بر جان او ننشسته و در به كار بستن اين علوم سخت محروم بوده و يک حرف از آن همه علوم و آگاهى با دل و جان او متحد نگرديده است. علم، چندانكه بيشتر خوانى چون عمل در تو نيست نادانى در واقع، اين فرد از علومى كه در سينه خود جاى داده، روزى و بهره اى ندارد. حتى ممكن است عده بسيارى از او استفاده كرده و هدايت يافته باشند، ولى خود او - نعوذ بالله - گرفتار عذابِ اَليمِ جهالت است. اين جاست كه پيوسته بايد از خدا خواست كه بر روزى مادى و روحى و معنوى ما بيفزايد؛ كه اگر اراده او نباشد، لقمه در كام فرو نرود و دانش به قلب و جان ننشيند؛ زيرا چنان كه فرموده است، روزىِ مقدّر او را نه كس تواند اضافه كند و نه نقصان وارد سازد، فقط خود اوست كه توان همه چيز را در يَدِ قدرت خود دارد. ------------------------------------------ 🌸 کانالِ « با صحیفه سجادیه » 👇 💫 @ba_sahifeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎁 ۵ هدیه ۳۰۰ هزار تومانی 🎁 🌹 پویش نهج البلاغه ای به مناسبت 🌱 بانیان پویش که در کانالِ « با نهج البلاغه » برگزار می‌شود 👇 💫 @ba_nahjo_lbalagheh یک بزرگوار ۵۵۰ هزار تومان یک بزرگوار ۳۰۰ هزار تومان یک بزرگوار ۱۱۰ هزار تومان یک بزرگوار ۴۰۰ هزار تومان یک بزرگوار ۱۴۰ هزار تومان مجموع = ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجرشان با مولا امیرالمؤمنین علی (ع) 🤲 🎁 ۵ هدیه ۳۰۰ هزار تومانی به قید قرعه تقدیم شرکت کنندگان می‌شود ✅ 🌹 این پویش در کانالِ « با نهج البلاغه » برگزار می‌شود 👇 💫 @ba_nahjo_lbalagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎁 5 هدیه 300 هزار تومانی 🎁 📣 مسابقه ای به مناسبت ... 🌱 در کانالِ « با نهج البلاغه » 👇 💫 @ba_nahjo_lbalagheh فقط تا ساعت ۱۸ امروز فرصت هست ...