eitaa logo
باعلی تامهدی علیهما السلام
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
963 ویدیو
9 فایل
نهج البلاغه بخوانیم باعلی همراه شویم تا دورنمای عصر ظهو ودوران زیست با امام معصوم را تجربه کنیم برای زمینه سازی ظهور
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۵۳ بخش ۲ جایگاه سخاوت و ایثارگری.mp3
1.19M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 2⃣ ⭕️ جایگاه سخاوت و ایثارگری 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 2 ) 🔹جایگاه سخاوت و ایثارگری 🔰 از آن طرف نکته دوم اعطا کننده ها هم دو دسته اند: 1⃣ کسانی که قبل از درخواست و سؤالِ سائل اعطا می کنند؛ به چنین انسان های شریفی "سخی" می گویند. 2⃣ و دوم کسانی که بعد از سؤال و درخواست، اعطا می کنند؛ 🔻 این ها سه دسته اند (یعنی انگیزه اینها به سه دسته تقسیم می‌شود): 🔸1. یا از روی خجالت و چشم در چشم شدن سائل اعطا می کنند؛ 🔸2. یا از ترس مذمّت شدنِ مردم به بخل، اعطا می کنند؛ 🔸 3. یا البته بعضی هم از ترس قیامت [ اعطا می کنند ] ؛ 🔻مثل آنچه که امام علی (علیه السلام) در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه، به فرزند برومندشان، امام حسن (علیه السلام) نوشتند که: « در دنیا اگر نیازمند و سائلی را دیدی که توشه ات را تا قیامت می‌بَرد و فردا که به آن نیاز داری، آن را به تو باز می‌گرداند، کمک کردن به او را غنیمت بشمار و اگر توان مالی داری، بیشتر از نیازش به او عطا کن؛ زیرا ممکن است در رستاخیز، در جستجوی چنین فردی باشی و او را نیابی. » 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
‏عکس از محسن
🌹سهم : نامه ۵۳ ، 📜 : نامه به مالک اشتر (قسمت دوم) 4⃣ مردم گرایی، حق گرایی ♦️دوست داشتنی ترين چيزها در نزد تو در حق ميانه ترين و در عدل فراگيرترين و در جلب خشنودی مردم گسترده ترين باشد، كه همانا خشم عمومی مردم، خشنودی خواص (نزديكان) را از بين ميبرد، امّا خشم خواص را خشنودی همگان بی أثر می كند. خواصّ جامعه همواره بار سنگينی را بر حكومت تحميل می كنند زيرا در روزگار سختی ياريشان كمتر و در اجرای عدالت از همه ناراضی تر و درخواسته هايشان پافشارتر و در عطا و بخششها كم سپاس تر و به هنگام منع خواسته ها دير عذر پذيرتر و در برابر مشكلات كم استقامت تر می باشند. در صورتی كه ستونهای استوار دين و اجتماعات پرشور مسلمين و نيروهای ذخيره دفاعی عموم مردم می باشند پس به آنها گرايش داشته و اشتياق تو با آنان باشد. 5⃣ ضرورت راز داری ♦️از رعيّت آنان را كه به دنبال عیوب دیگران بیشتر جستجو می کند از خود دور كن، زيرا مردم عيوبی دارند كه رهبر امّت در پنهان داشتن آن از همه سزاوارتر است، پس مبادا آنچه بر تو پنهان است آشكار گردانی و آنچه كه هويداست بپوشانی كه داوری در آنچه از تو پنهان است با خدای جهان می باشد، پس چندان كه می توانی زشتيها را بپوشان تا آن را كه دوست داری بر رعيّت پوشيده ماند خدا بر تو بپوشاند، گره هر كينه ای را در مردم بگشای و رشته هر نوع دشمنی را قطع كن و از آنچه كه در نظر روشن نيست كناره گير. در تصديق سخن چين شتاب مكن، زيرا سخن چين گرچه در لباس اندرز دهنده ظاهر می شود امّا خيانتكار است. 6⃣ جايگاه صحيح مشورت ♦️ بخيل را در مشورت كردن دخالت نده، كه تو را از نيكوكاری باز می دارد و از تنگدستی می ترساند. ترسو را در مشورت كردن دخالت نده كه در انجام كارها روحيّه تو را سست می كند. حريص را در مشورت كردن دخالت نده كه حرص را با ستمكاری در نظرت زينت می دهد. همانا بخل و ترس و حرص، غرائز گوناگونی هستند كه ريشه آنها بدگمانی به خدای بزرگ است. بدترين وزيران تو كسی است كه پيش از تو وزير بدكاران بوده و در گناهان آنان شركت داشته، پس مبادا چنين افرادی محرم راز تو باشند، زيرا كه آنان ياوران گناهكاران و ياری دهندگان ستمكارانند. تو بايد جانشينانی بهتر از آنان داشته باشی كه قدرت فكری امثال آنها را داشته امّا گناهان و كردار زشت آنها را ندا شته باشند: كسانی كه ستمكاری را بر ستمی ياری نكرده و گناه كاری را در گناهی كمك نرسانده باشند. هزينه اين گونه از افراد بر تو سبكتر و ياريشان بهتر و مهربانيشان بيشتر و دوستی آنان با غير تو كمتر است. آنان را از خواص و دوستان نزديك و راز داران خود قرار ده سپس از ميان آنان افرادی را كه در حق گویی از همه صريح ترند و در آنچه را كه خدا برای دوستانش نمی پسندد تو را مدد كار نباشند انتخاب كن، چه خوشايند تو باشد يا نباشد. ┄━━•●❥❈🍃🌼🍃❈❥●━━┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند.(۵۹) 📚 انتشارات عهدمانا همهٔ اعضای خانوادهٔ ما شیفتهٔ علی بودند و من از دوازده سالگی ، زیر نظر برادرم خواندن نهج البلاغه را شروع کردم ؛ همان کتابی که در تلفن گفتم ، سخنان و نامه های علی است و کتاب بسیار فوق العاده ای است که بیشتر به کتاب مقدّس دینی شبیه است. نهج البلاغه مرا با اقیانوسی به نام علی آشنا کرد و تا به امروز هرگز از جاذبه ی او رهایی نیافته ام . جوانی بیست وهشت ساله بودم که کتاب « امام علی ، صدای عدالت انسان » را نوشتم و جالب تر اینکه در کشور لبنان که نیمی از آنان مسلمان هستند ، نتوانستم هزینهٔ چاپ کتاب را تهیه کنم تا اینکه یکی از دوستان کشیشم ، هزینهٔ چاپ کتاب را پرداخت کرد . من امروز اگر اوناسیس هم بودم ، به اندازه ای که امروز از برکت نام علی در آرامشم ، خوشبخت نبودم ؛ چرا که علی بزرگ ترین ثروت جهان ، یعنی نگاه درست به هستی و زندگی را به من آموخت . » جرج پشتش را به صندلی تکیه داد و گفت : « امام علی می گوید : « سخنی بگویید تا شناخته شوید ؛ زیرا که انسان ، در زیر زبان خود پنهان است . » حالا تو سخن بگو و از زیر زبانت بیرون بیا . وقتی خندید ، دندان های سفید و درشتش آشکار شد . کشیش با اینکه سؤالات فراوانی دربارهٔ جرج و شناختش از علی داشت ، فکر کرد بهتر است نخست پاسخ او را بدهد و بعد سؤالاتش را بپرسید : یک نسخهٔ خطی بسیار قدیمی به دست آورده ام که مطالب آن مربوط به قرن ششم میلادی به بعد است . در واقع کشکولی است از آن زمان تا قرنها بعد . اولین نوشته ها که روی کاغذ پاپیروس مصری نوشته شده ، متعلّق به مردی است به نام عمروعاص که هم عصر علی بوده است . » جرج حرف او را قطع کرد و گفت : « عمروعاص را خوب میشناسم ؛ استاد ماکیاول خودمان است ، اما بعید است از او دست خطی باقی مانده باشد ... تو مطمئنی ؟ » کشیش گفت : « فکر کنم بله . ماجرای جنگ صفین را پیش از آغازش نقل می کند . ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۵۳ بخش ۳ جایگاه سخاوت و ایثارگری.mp3
3.01M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 3⃣ ⭕️ جایگاه سخاوت و ایثارگری 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 3 ) 🔹 جایگاه سخاوت و ایثارگری 🔰 نکتهٔ دیگری که مولا علی (علیه السلام) در نهج البلاغه، پیرامون ادب دارند این است که: راهبرد ادب چیست؟ اگر خواستیم مؤدب بشویم چه کنیم؟ 🔻حضرت می‌فرماید: " کافی است از هر چیزی که در دیگران نمی‌پسندی، خودت اجتناب کنی." این نکته را در حکمت های ۳۶۵ و ۴۱۲ ، با عبارت های بسیار نزدیک به هم بیان کردند. 🔻 یکی از تکالیفی که بر عهده پدر هست نسبت به فرزندان، حُسن تأدیب و حُسن ادب است. در حکمت ۳۹۹ می‌خوانیم: « حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى الْوَالِدِ أَنْ یُحَسِّنَ اسْمَهُ وَ یُحَسِّنَ أَدَبَهُ وَ یُعَلِّمَهُ الْقُرْآنَ » ؛ " حق فرزند بر پدر این است که اسم نیکو برای فرزندش بگذارد، خوب و نیکو ادبش کند و قرآن را به او بیاموزد. " 🔻نکتهٔ دیگری که مولا علی (علیه السلام) می‌فرمایند این است که بر همین اساس یکی از حقوقی که مردم بر گردن رهبر دارند، تأدیب مردم است تا از جهالت خارج شوند. لذا حضرت علی (علیه السلام) در خطبه ۳۴ می فرماید: « فَأَمَّا حَقُّكُمْ عَلَيَّ ...وَ تَأْدِيبُكُمْ كَيْمَا تَعْلَمُوا » " حقّ شما مردم بر من این است (که بعد از چند نکته می‌فرمایند) شما را تأدیب کنم تا آنچه لازم هست یا نیاز دارید را بدانید. " 🔻نکته‌ٔ پایانی هم این است که کسی که به ادب کردن خودش اقدام می‌کند و با ادب عملی دیگران را دعوت به خوبی ها می‌کند، ارزشمندتر و لایق احترام تر است تا کسی که با زبان، مردم را دعوت به خوبی ها می‌کند و خودش هم عمل نمی‌کند. 🔻 لذا در حکمت ۷۳ مولا علی (علیه السلام) فرمود: آن کسی که خودش را تعلیم می‌دهد و تربیت می‌کند، ارزش احترامش بالاتر از کسی است که دیگران را تعلیم می‌دهد و کسی که با عمل خودش دیگران را دعوت به خوبی ها می‌کند، بهتر از کسی است که با زبان خودش مردم را به خوبی ها دعوت می‌کند. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا