eitaa logo
باعلی تامهدی علیهما السلام
1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
915 ویدیو
9 فایل
نهج البلاغه بخوانیم باعلی همراه شویم تا دورنمای عصر ظهو ودوران زیست با امام معصوم را تجربه کنیم برای زمینه سازی ظهور
مشاهده در ایتا
دانلود
اشتیاق امام برای رسیدن مردم به او.mp3
4.8M
🎙 اشتیاق برای رسیدن مردم به او 👤 حجةالإسلام عالی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠امام عليه السلام در وصف دنيا فرمود: 🍃مي فريبد و زيان مي رساند و مي گذرد. خداوند به (بخشيدن) آن به عنوان پاداش براي دوستانش، رضايت نداده و (گرفتن) آن را به عنوان کيفر دشمنانش نپذيرفته است. اهل دنيا همچون کارواني هستند که هنوز رحل اقامت نيفکنده اند که قافله سالار فرياد مي زند (کوچ کنيد): و آنها کوچ مي کنند. 📚نهج البلاغه، حکمت 415
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تاکید حضرت آیت الله جاودان حفظه الله تعالی به حاج آقا فرمودند نوکر‌ باشید
💠 امام علی عليه السلام به فرزندش امام حسن عليه السلام فرمود: 🍃 چيزى از مال و ثروت دنيا را بعد از خود باقى مگذار زيرا آنچه باقى مى‏ گذارى براى يكى از دو كس خواهد بود: يا كسى كه آن را در راه اطاعت خداوند مصرف مى‏ كند كه در اين صورت او به چيزى سعادتمند شده كه تو به‏ سبب آن محروم شده‏ اى يا براى كسى مى ‏گذارى كه آن را در راه معصيت خداوند به‏ كار مى‏ گيرد 🔹 در نتيجه تو به‏ سبب چيزى كه براى او اندوخته‏ اى شقاوتمند، و محروم از سعادت مى‏ شوى و در واقع‏ او را در گناهش يارى كرده‏ اى و سزاوار نيست هيچ‏ يک از اين دو كس را بر خويشتن مقدم دارى‏. 📚نهج البلاغه، حکمت 416
🔸کلید واژه تبیین "مصونیت از فتنه ها" 🔺از آقای بهجت سوال شد : در زمانه پر که همه دم از علی و راه علی میزنند، چه کنیم؟ 👈 آیت الله بهجت فرمودند : باید با عینک احتیاط راه رفت و خوب و بد را تشخیص داد . کدام نزدیک تر به علی و مرام علی و راستگو تر است . در صورت شک ،توقف و احتیاط نمود. 👌لذا فرمودند : " تمسکوا بالامر الاول " به راه و عمل کنید(۱) 👌یعنی باید به یقینیات عمل کنیم. نه اینکه اهل عمل نباشیم و از این گوش و از آن گوش به در کنیم.(۲) 💯حال سوال مهم : 👈 این "امر اول " را از کجا بیابیم ؟ 👈امر اول یعنی عمل به سیره امیر المومنین علی علیه اسلام و تجلی گوشه ای از این سیره پر نور مولا علی علیه السلام است . 👈 همچنان که خود حضرت در انتهای خطبه ۱۸۷ به این حقیقت اشاره کرده اند : "همانا من در میان شما چراغ درخشنده در تاریکی هستم که هر کس به آن روی می‌آورد از نورش بهره‌مند می‌گردد ای مردم ! سخنانم را بشنوید و به خوبی حفظ کنید. گوش دل خود را باز کنید تا گفته های مرا بفهمید" 👌نتیجه : اگر نهج البلاغه را 🔸خوب بخوانیم، 🔸خوب بفهمیم و 🔹خوب عمل کنیم، از ماندن در فتنه ها خواهیم ماند.ان شاءالله 📚منابع (۱)بحار الانوار ج ۵۲ ص ۱۳۲ (۲)در محضر بهجت آیت الله بهجت ص ۲۹۹
💠 امام علی عليه السلام به شخصى كه در حضور او (از روى غفلت و بى خبرى) استغفرالله گفت، نهیبی زد و فرمود آيا مى دانى استغفار چيست؟ 🔰 استغفار مقام بلند مرتبه گان است و واژه اى است كه بر شش معنا اطلاق مى شود (مراحل شش گانه اى دارد): 🔹 نخست پشيمانى از اعمال گذشته، دوم تصميم بر ترك هميشگى آن ها در آينده. سوم اين است كه حقوقى را كه از مردم ضايع كرده اى به آن ها بازگردانى تا به هنگام ملاقات پروردگار (به هنگام مرگ يا محشور شدن در قيامت) حق كسى بر تو نباشد و چهارم اين كه هر واجبى كه از تو فوت شده است حق آن را ادا كنى (و قضاى آن را به جاى آورى). پنجم، گوشت هايى را كه براثر حرام بر اندامت روييده با اندوه بر گناه آب كنى تا چيزى از آن باقى نماند و پوست به استخوانت بچسبد و گوشت تازه در ميان آن ها برويد و ششم آن كه به همان اندازه كه لذت و شيرينى گناه را به جسمت چشانده اى زحمت و مرارت طاعت را نيز به آن بچشانى. 👈 پس از انجام اين مراحل مى گويى: استغفر الله. 📚 نهج البلاغه، حکمت 417
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 امام علی عليه السلام فرمود: 🍃 حلم همچون يك قوم و قبيله است (در يارى كردن انسان در مقابل سفيهان). 📚 نهج البلاغه، حکمت 418
حزن سبز.mp3
3.52M
🎙 در شادی‌ها از آن عید حقیقی غافل نباشیم 👤 حجةالإسلام عالى
💠 امام علی عليه السلام فرمود: 🍃 بيچاره فرزند آدم، سرآمد زندگي اش نامعلوم، عوامل بيماري اش ناپيدا و (تمام) اعمالش در جايي محفوط است. پشه او را آزار مي دهد و گلوگير شدن (آب يا غذا) موجب مرگ او مى شود و عرق، او را متعفن و بدبو مى سازد. 📚 نهج البلاغه، حکمت 419
🔰 روايت شده است كه آن حضرت در ميان اصحابش نشسته بود. زن زيبايى (كه تمام چهره اش را نپوشانده بود) از آن جا عبور كرد و چشم حاضران را به خود جلب نمود. 💠 امام علی عليه السلام فرمود: 🍃 چشمان اين مردان، طغيانگر است و آنچه نظرشان بر آن افتاد مايه تحريک و هيجان آن هاست. هرگاه يكى از شما نظرش به زنى افتاد كه زيبا و صاحب جمال بود، برود و با همسر خود آميزش كند زيرا او هم زنى است مانند همسرش! 👈 در اين هنگام مردى از خوارج گفت: خداوند اين كافر را بكشد چقدر دانا و فقيه است!! هنگامى كه حاضران اين سخن را شنيدند از جاى پريدند تا او را به قتل برسانند، ولى امام(عليه السلام) فرمود: 🔹آرام باشيد جواب دشنام، بدگويى است و يا گذشت از گناه (نه كشتن مرد بدزبان). 📚 نهج البلاغه، حکمت 420
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 استغفار در ماه شعبان (استغفرالله و اسئله التوبه) 🎤 آیت‌الله مجتهدی تهرانی (ره) «
💠 امام علی عليه السلام فرمود: 🍃 اين مقدار از عقل تو براى تو كافى است كه راه هاى گمراهى را از راه سعادت براى تو واضح و روشن سازد. 📚 نهج البلاغه، حکمت 421
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5873065420172298891.mp3
3.28M
🤲 در آخرالزمان، این دعا را زیاد بخوانید🌱 🎤 حجت‌الاسلام عالی
‏عکس از الغدیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 امام علی عليه السلام فرمود: 🍃 کار نيک انجام دهيد و هيچ مقدار از آن را کم مشماريد چرا که کوچک ان بزرگ و کمش بسيار است. هيچ يک از شما نگويد: فلان کس در انجام (اين) کار خير از من سزاوارتر است که به خدا سوگند چنين خواهد شد. هر کدام از خير و شر را اهلی است كه اگر شما آن را رها كنيد ديگران به جاى شما انجام مى دهند. 📚 نهج البلاغه، حکمت 422
💠🌐💠 🌐💠 💠 *زندگی به سبک نهج البلاغه* 🔰 *درس اول*🔰 ✍ " وای بر عالِمِ جاهل!" در خطبه اول *نهج البلاغه* بند۴ درباره فلسفه ارسال رسولان الهی آمده " لیُثیروا لَهم دَفائنَ العقولِ" یعنی تا عقلهای دفن شده در زیر جهالت و ضلالت و عصبیت کور را نورانی و آشکار کنند. ⬅️عقل چیزی است که انسان را از افراط و تفریط حفظ می کند. لذا حضرت در حکمت ۷۰ فرمودند:" جاهل را نمی بینی مگر اینکه یا در حال افراط است یا در حال تفریط" *اکنون به سه مساله در این رابطه دقت کنید* 1⃣ عالم بودن مهمتر است یا عاقل بودن؟ جواب: عاقل بودن؛ زیرا حضرت در حکمت ۱۰۷ فرمود:" رُبَّ عالمِِ قد قَتَلَه جَهلُه و عِلمُه معه لایَنفَعُه: چه بسا عالمی که جهلش او را کشت و با وجود علمی که داشت از آن سودی نبُرد!" 🔶 پس ممکنه کسی علامه باشد و بی عقل و در مقابل کسی بیسواد باشد و عاقل!🔶 2⃣ *اعتدال در مقابل افراط و تفریط، چه نشانه هایی دارد*؟ ممکنه هرکسی از ظن خود اعتدال را تعریف کند تا خودش را میانه رو بداند ولی باید دانست اعتدال آنجاست که امر و رضای خداوند و قرآن و عترت است. " و کذلک جعلناکم امهّ وسطاً لتکونوا شهدآء علی الناس" (سوره بقره / ۱۴۳) " ما گروه میانه ایم آن که جلو زده باید به ما برگردد و آنکه عقب مانده باید به ما برسد." (حکمت ۱۰۹) بعضیها خیال می کنند اگر کمی مومن باشند و کمی همرنگ جماعت امروزی، میانه رو هستند. غافل از اینکه این خصلت منافقان است نه اعتدال! چادر سر می کنند ولی به هر قیمتی میخوان تبرج و جلوه گری هم داشته باشند، از آرایش، نمایش زیورآلات، تنگ پوشی نمایان، صدای پاشنه کفش، ادکلن جذاب و... هم محرّم خونه شون روضه میگیرند و نذری میدهندو هم تو عروسیها و مهمونیها اختلاط و رقص و آواز و ولخرجی و ... را لازم می دانند. بعد به این سبک زندگی میگویند "معتدل" 3⃣ *آثار و نشانه های زندگی عاقلانه* ۱. سخن کمتر زندگی بهتر *(حکمت ۷۱)* ۲. سخن کمتر، حیاء و ورع بیشتر در نتیجه قلب زنده تر *(حکمت ۳۴۹)* ۳. موعظه پذیری *(نامه ۳۱ )* ۴. رازداری *(حکمت ۶)* ۵. حفظ تجارب *( نامه ۳۱)* ۶. برترین ثروت *( حکمت ۳۸)* ۷. خیرخواه بی کلک *( حکمت ۲۸۱)* ۸. قاتلِ هوای نفس *( حکمت ۴۲۴)* ۹. دوستی با مردم *( حکمت ۱۴۲)* ۱۰. عامل نجات *( حکمت ۴۰۷)* ✍ادامه دارد.... گروه باعلی تا مهدی https://eitaa.com/joinchat/1240006747C89798a43e1 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
AUD-20220324-WA0012.mp3
3.88M
🍃صوت درس اول🍃 الاسلام مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 امام علی علیه السلام: 💢 آن‏ كس كه درون و باطن خويش را اصلاح كند خداوند ظاهرش را اصلاح مى ‏نمايد و هركس براى دين خود كار كند خداوند كار دنيايش را سامان مى ‏بخشد و آن‏ كس كه رابطه ميان خود و خدايش را اصلاح كند خداوند رابطه ميان او و مردم را اصلاح خواهد كرد. 📚 نهج البلاغه حکمت 423
💠🌐💠 🌐💠 💠 🔰 *درس دوم* 🔰 ⏪ *آیا ما در عصر جاهلیت ثانی زیست می کنیم*⁉️ گاهی فکر می کنیم، *جاهلیت* فقط در زمان قبل از بعثت پیامبر و در اوایل بعثت بود در حالی که حقیقت اینگونه نیست. باورها، ارزشها، آداب و رسوم مشرکانه، هوس مدارانه و عاری از اخلاق و انسانیت نه زمان می شناسد و نه مکان! بعنوان نمونه خداوند حکیم در قرآن کریم خودنمایی و نمایش زینت و تبرّج زنان به نامحرمان در زمان پیامبر را امتداد فساد *جاهلیت اولی* می داند " *ولاتبرجن تبرج الجاهلیه الاولی"* ( احزاب/ ۳۳) امیرالمومنین علیه السلام در خطبه ۲ بند ۳ گوشه ای از خصوصیات دوران *جاهلیت* را برمیشمارد که مع الاسف بشر امروز علیرغم توسعه علمی و... در همان حال و هوا سیر می کند بلکه بدتر از آن. " مردمان در فتنه هايى گرفتار بودند،... هركس به چيزى كه خودش اصل مى پنداشت چنگ زده بود. كارها پراكنده و درهم، خدا را گناه مى كردند و شيطان را يار و ياور بودند. ايمان خوار و ذليل بود، ستونهايش از هم گسيخته و نشانه هايش دگرگون و راههايش ويران و جاده هايش محو و ناپديد.  همگان در راه شيطان گام مى زدند و از آبشخور او مى نوشيدند. به يارى اين قوم بود كه شيطان پرچم پيروزى برافراشت و فتنه ها برانگيخت ... آنان، در آن حال، حيرت زده و نادان و فريب خورده بودند و بهترين خانه ها را بدترين همسايه.  شبها خواب به چشمانشان نمى رفت و سرمه ديدگانشان سرشك خونين بود. آنجا سرزمينى بود كه بر دانايش چون ستوران لگام مى زدند و نادانش را بر اورنگ عزت مى نشاندند." ✅ امروز دوران *جاهلیت مدرن* است سلبریتی ها جای عالمان نشسته اند و دین فروشی سکه بازار شده است خوشا بحال آنانکه دین را بدون ویرایش نفس اماره می پذیرند. ✍ادامه دارد...  💠
AUD-20220324-WA0006.mp3
2.49M
صوت درس دوم زندگی به سبک نهج البلاغه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 امام علی عليه السلام فرمود: 💢 حلم پرده اى است ساتر و عقل شمشيرى است برنده; بنابراين، عيوب اخلاقى خود را با حلمت بپوشان و با هوى و هوس هاى سركشت با شمشير عقل مبارزه كن. 📚 نهج البلاغه حکمت 424
✏️ زندگی به سبک‌نهج البلاغه ✅ درس سوم: *مصلحت اندیشی؛ عقلانیت است یا ضعف؟* بارها و بارها در مسائل مختلف از جمله سیاسی و مدیریتی این جمله را _حتی از برخی خوبان_ شنیده ام که " *ای بابا! شما انقلابیها با چوب مصلحت،هر ضعف و کاستی و فساد و خرابی را توجیه می کنید* !" چرا فلانی که مغز فتنه ۸۸ و از سران اصلی آن بود، تا آخر عمرش رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود؟ چرا فلان ‌کس را از مسئولیت عزل نمی کنند با وجود اینکه عدم صلاحیتش اظهر من الشمس است؟ چرا حضرت آقا در فلان مساله قاطعیت نشان نداد و مماشات کرد؟ چرا..... وقتی هم که پاسخ می دهی متهم میشی که تا کی قراره عدالت و حق، قربانی این مصلحت اندیشی ها بشه و به چه قیمتی؟ بدتر از تحقیر مصلحت اندیشی، مظلوم و دست بسته دانستن مقام معظم رهبری است!!! این نگرش به خیال آنکه با این تحلیل، رهبری عزیز را از تقصیر تبرئه می کند، در واقع ایشان را ناتوان و منفعل جلوه می دهد و لکن لایشعرون. نهج البلاغه به ما می فهماند که مصلحت اندیشی اگر بجا و براساس درک درست شرایط و تسلط بر اصول و مبانی توحیدی و اسلامی باشد نه تنها عیب نیست؛ بلکه مایه فخر و مباهات است. نه تنها انفعال و ضعف نیست؛ بلکه نوعی پیشدستی و چیره شدن بر تهدیدهاست. در خطبه ۳ نهج البلاعه حضرت در خصوص علت سکوت و عدم قیام و اقدام علیه سقیفه می فرمایند: "آگاه باشيد! به خدا سوگند فلانی جامه خلافت را بر تن کرد، در حالیکه می دانست جايگاه من نسبت به حکومت اسلامی، چون مِحوَر آسياب است به آسياب، که دور آن حرکت می کند... پس من رِدای خلافت رها کرده و دامن جمع نموده از آن کناره گيری کردم و در اين انديشه بودم که آيا با دست خالی برای گرفتن حقِّ خود به پاخيزم؟ يا در اين محيط خفقان زا و تاريکی که به وجود آوردند، صبر پيشه سازم؟ ... *پس از ارزيابی درست صبر و بردباری را خِرَدمندانه تر ديدم.* پس صبرکردم در حالیکه گويا خار در چشم و استخوان درگلوی من مانده بود ..." نمونه ای از برکات این مصلحت اندیشی خردمندانه را در خطبه ۵ می بینیم. آنجا که ابدسفیان_ پدر شیطان بزرگ_ با نیست سوءاستفاده از شرایط آشفته جامعه در همان روز تشکیل سقیفه با همراه کردن عباس عموی پیامبر صلی الله علیه و آله به درِ خانه امیرالمومنین علیه السلام آمده و با اظهار تعجب و دلسوزی از جفایی که در حق ح1رت شده اعلام می کند که شما قیام کن ما حمایتت می کنیم. اما حصرت با درک توطئه ابوسفیان برلی متشنج کردن بیشتر اوضاع و ماهی گرفتن از آب گل آلود، دست رد بر سینه او زده و در عبارتی مملو از تیزهوشی و عقلانیت می فرمایند: " *آن کس که ميوه را کال و نارس بچيند، مانند کشاورزی است که در زمينِ شخصِ ديگری بکارد* ."
AUD-20220324-WA0014.mp3
3.77M
🍃صوت درس سوم🍃 الاسلام مهدوی ارفع